Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2298350_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2020
Lovkvalitetskontoret
Trine Ravnholt
2020-779-0132
1671060
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Justitsministeriets lovforslag i folketingssam-
lingen 2020/21
Indhold
1. Ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og retsplejeloven (Adgang
til sociale behandlingstilbud mod stofmisbrug for indsatte i kriminalforsor-
gens institutioner m.v.)…………………………………………………….4
2. Ændring af straffeloven m.v. (Selvstændig bestemmelse om angreb med
genstande på personer i offentlig tjeneste og skærpelse af straffen for for-
sætlig fareforvoldelse)……………………………………………………..5
3. Lov om undersøgelse af visse forhold vedrørende Forsvarets Efterret-
ningstjeneste……………………………………………………………….6
4. Ændring af konkursloven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov
om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting
ved gældssanering og ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af co-
vid-19)……………………………………………………………………..7
5. Lov om retsafgifter………………………………………………………8
6. Ændring af straffeloven (Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse)……9
7. Ændring af lov om politiets virksomhed (Udløbsklausul med hensyn til
udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud til kom-
mune)………………………………………………………………..........10
8. Ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. (Tilbagerulning af pe-
bersprayordningen, udenlandske civile statsmyndigheders adgang til at bære
samt ind- og udføre visse våben m.v.)…………………………………….11
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
9. Ændring af straffeloven og lov om erstatningsansvar (Styrket indsats mod
farlig kørsel m.v.)…………………………………………………………12
10. Ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Færre udvisningsdømte i
danske fængsler)………………………………………………………….13
11. Ændring af relevante love (Gennemførsel af flerårsaftale for politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2024)……………………………..14
12. Ændring af retsplejeloven (Nyt uafhængigt tilsyn med bevismidler og
udvidelse
af politiklageordningen)……………………………………….15
13. Ændring af straffeloven, lov om offentlig auktion ved auktionsledere og
lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed (Skær-
pelse af straffen for butikstyveri og sikring af kontrollen med handel med
brugte genstande og hindring af videresalg af stjålne, forfalskede eller ulov-
ligt udførte genstande)……...…………………………………………….16
14. Ændring af straffeloven (Styrket indsats mod pædofili)………………17
15. Ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefæl-
leskifte m.v. og konkursloven (Effektivisering af straffesagskæden, digital
kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige
m.v.)………………………………………………………………………18
16. Ændring af straffeloven (Udvidelse af de strafskærpende omstændighe-
der i forbindelse
med hadforbrydelser)…………………………………...19
17. Ændring af retsplejelov for Grønland og forskellige andre love (Gen-
nemførelse af politireform, etablering
af ny politiklageordning m.v.)……20
18. Ændring af retsplejelov for Grønland og kriminallov for Grønland (Styr-
kelse af retsstillingen for ofre for forbrydelser, kriminalisering af uretmæs-
sig afskydning af håndvåben i bymæssig bebyggelse, øget vidnebeskyttelse,
justering af betingelserne for anvendelse af observationscelle m.v.)……...21
19. Lovgivning om forbrugerbeskyttelse ved køb af varer og køb af digitalt
indhold og digitale tjenester………………………………………………22
20. Ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. (Styrkelse af passik-
kerheden)…………………………………………………………………23
21. Ændring af straffeloven og tilholdsloven (Styrket indsats mod stal-
king)……………………………………………………………………....24
22. Ændring af politiloven (Tryghedsskabende
opholdsforbud)………….25
23. Lov om beskyttelse af whistleblowere………………………………..26
24. Ændring af konkursloven (Gennemførelse af rekonstruktions- og insol-
vensdirektivet m.v.)………………………………………………………27
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
25. Ændring af retsplejeloven (Revision af reglerne om registrering og op-
bevaring af oplysninger om tele- og internettrafik (logning))…………….28
26. Ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændin-
geloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse)…………………………..30
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
1. Ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og retspleje-
loven (Adgang til sociale behandlingstilbud mod stofmisbrug
for indsatte i kriminalforsorgens institutioner m.v.)
Først og fremmest tilsigtes det med lovforslaget at udvide det nuværende
tilbud om social stofmisbrugsbehandling således, at det ikke blot gælder
indsatte i landets fængsler, men også arresthusene. Dermed kan både ind-
satte i fængslerne og varetægtsarrestanterne i arresthusene tilbydes en mere
effektiv og intensiv social stofmisbrugsbehandling, der er fokuseret og ko-
ordineret.
Det foreslås derfor, at det i straffuldbyrdelsesloven præciseres, at lovens be-
handlingsgaranti for så vidt angår stofmisbrug omfatter vederlagsfri social
stofmisbrugsbehandling. Endvidere foreslås det, at der i retsplejeloven ind-
sættes en bemyndigelse til justitsministeren til at fastsætte regler om vare-
tægtsarrestanters ret til social stofmisbrugsbehandling.
Endvidere forudsætter lovforslaget, at der sker en generel styrkelse af det
nuværende tilbud om social stofmisbrugsbehandling i kriminalforsorgens
institutioner, så behandlingen så vidt muligt modsvarer den, der tilbydes af
kommunerne i dag.
Endelig indebærer lovforslaget en forbedring af koordineringen af det fort-
satte behandlingsforløb fra behandlingen under indsættelsen i en af krimi-
nalforsorgens institutioner til behandlingen i kommunalt regi i forbindelse
med løsladelsen eller ved overførsel til en anden institution, hvor behand-
lingen kan videreføres.
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 150 fra sidste sam-
ling.
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 (L 64).
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
2. Ændring af straffeloven m.v. (Selvstændig bestemmelse
om angreb med genstande på personer i offentlig tjeneste og
skærpelse af straffen for forsætlig fareforvoldelse)
I slutningen af december 2019 sås flere episoder, hvor fyrværkeri blev affy-
ret mod uskyldige mennesker på gaden og mod politiet og beredskabet, og
der har også siden været situationer, hvor myndighedspersoner er blevet an-
grebet med fyrværkeri, stenkast og lignende, når de har været til stede i be-
stemte områder.
Lovforslaget indeholder på den baggrund for det første et forslag om at ind-
føre en selvstændig bestemmelse om angreb med genstande på personer, der
handler i offentlig tjeneste eller hverv, herunder politi og beredskab. For det
andet foreslås det at skærpe straffen for at forvolde nærliggende fare for
nogens liv eller førlighed ved at kaste eller affyre genstande mod andre.
Det forudsættes i den forbindelse i begge tilfælde, at straffen skal forhøjes
med omkring en tredjedel i forhold til den straf, der hidtil har været fastsat
af domstolene i sådanne sager.
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 (L 23).
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
3. Lov om undersøgelse af visse forhold vedrørende Forsva-
rets Efterretningstjeneste
Formålet med lovforslaget er at skabe det retlige grundlag for nedsættelsen
af en særlig undersøgelseskommission, der vil have til opgave at undersøge
og redegøre for visse forhold omfattet af Tilsynet med Efterretningstjene-
sternes særlige undersøgelse af Forsvarets Efterretningstjeneste, som blev
afgivet til Forsvarsministeriet den 21. august 2020.
Det foreslås med lovforslaget, at den særlige undersøgelseskommission skal
bestå af tre medlemmer, der udpeges af justitsministeren. Formanden og de
øvrige medlemmer vil efter forslaget skulle udpeges efter indstilling fra præ-
sidenten for Vestre Landsret og skal være uvildige og uafhængige af de
myndigheder og personer, hvis forhold er omfattet af undersøgelsen.
Lovforslaget indeholder desuden regler om undersøgelseskommissionens
opgaver, tilrettelæggelsen af undersøgelsen m.v., oplysnings- og vidnepligt,
de berørte personers retsstilling (retssikkerhedsgarantier), tavshedspligt, un-
dersøgelseskommissionens beslutninger og domstolsprøvelse heraf.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at undersøgelseskommissionen skal
afgive en beretning om resultatet af sin undersøgelse til justitsministeren.
Beretningen offentliggøres ikke, men justitsministeren sørger for, at Folke-
tingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne får adgang hertil. Un-
dersøgelseskommissionen vil efter forslaget desuden i videst muligt omfang
skulle udarbejde og offentliggøre en sammenfatning af sine konklusioner i
en form, som ikke indeholder oplysninger, der vil kunne skade forholdet til
fremmede magter, statens sikkerhed eller tredjemand.
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2020 (L 53).
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
4. Ændring af konkursloven, lov om Lønmodtagernes Ga-
rantifond og lov om lønmodtageres retsstilling ved virksom-
hedsoverdragelse (Værneting ved gældssanering og ændrin-
ger i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19)
Lovforslaget indeholder to dele.
Lovforslagets første del bygger på Konkursrådets udtalelse af 28. januar
2020 om værnetingsreglerne for gældssanering på baggrund af EU-Domsto-
lens dom af 11. juli 2019 i sag C-716/17, A.
Formålet med denne del af lovforslaget er at bringe værnetingsreglerne for
gældssanering i overensstemmelse med EU-retten på de punkter, hvor de
har vist sig at være i strid med EUF-traktatens bestemmelser om fri bevæ-
gelighed. Der foreslås ingen ændringer i betingelserne for at få gældssane-
ring.
Lovforslagets anden del bygger på Konkursrådets udtalelse af 3. juli 2020
om ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19.
Formålet med denne del af lovforslaget er i anledning af covid-19 at for-
bedre mulighederne for, at virksomheder, der er levedygtige, men har forbi-
gående økonomiske vanskeligheder, kan videreføres i stedet for at blive er-
klæret konkurs. De foreslåede ændringer af rekonstruktionsreglerne har va-
rig karakter og er således ikke begrænset til covid-19-situationen eller til
økonomiske vanskeligheder som følge heraf.
Lovforslaget blev fremsat den 21. oktober 2020 (L 65).
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
5. Lov om retsafgifter
Lovforslaget har til formål at forenkle reglerne om retsafgifter, så de bliver
lettere at forstå og anvende for borgerne og myndighederne.
Det foreslås at erstatte alle retsafgifter, der beregnes som en procent af sa-
gens værdi, med faste afgifter. Dermed bliver der mindre behov for af hen-
syn til beregningen af retsafgift at opgøre sagens værdi.
Det foreslås at afskaffe retsafgifter, som ikke har nogen processuel begrun-
delse. Det gælder retsafgiften for skyldnerens egen begæring om konkurs
eller rekonstruktionsbehandling (afgiften er i dag 750 kr.) og retsafgiften for
udlæg af et dødsbo uden bobehandling (”udlæg for begravelsesomkostnin-
gerne”), udlæg af et dødsbo til længstlevende ægtefælle og udlevering af et
dødsbo til uskiftet bo (afgiften er i dag 500 kr.).
Det foreslås at forhøje den laveste afgift for sagsanlæg fra 500 kr. til 750
kr., samtidig med at beløbsgrænsen for, hvornår den laveste afgift anvendes,
fordobles fra 50.000 kr. til 100.000 kr. Det betyder, at afgiften forhøjes med
250 kr. i sager med en værdi op til 50.000 kr. og samtidig nedsættes med
mellem 10 kr. og 600 kr. i sager med en værdi mellem 50.000 kr. og 100.000
kr. Forhøjelsen af afgiftssatsen med 50 pct. skal også ses i lyset af, at for-
brugerprisindekset i perioden, siden afgiften i 1989 blev fastsat til 500 kr.,
er steget med mere end 70 pct.
I fogedsager foreslås der en fast afgift på 750 kr. uanset sagens værdi og
behandlingsmåde.
De foreslåede forenklinger indebærer, at der vil være nogle sager, hvor af-
giften bliver højere, og andre sager, hvor afgiften bliver lavere, end den ville
have været efter de gældende regler. Det samlede provenu af retsafgifter
forventes at stige med ca. 15 mio. kr. årligt ved et uændret sagsantal, dvs.
med ca. 3 pct. Provenuet af retsafgifter var i 2019 452,2 mio. kr.
Lovforslaget bygger på Retsplejerådets betænkning nr. 1572/2019 om re-
form af den civile retspleje X (Retsafgifter).
Lovforslaget blev fremsat den 21. oktober 2020 (L 66).
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
6. Ændring af straffeloven (Samtykkebaseret voldtægtsbe-
stemmelse)
Formålet med lovforslaget er at udvide anvendelsesområdet for straffelo-
vens bestemmelse om voldtægt ved at indføre en samtykkebaseret vold-
tægtsbestemmelse.
Med lovforslaget foreslås det at nyaffatte straffelovens § 216, stk. 1, så sam-
leje med en person, som ikke samtykker heri, er voldtægt. Det foreslås i den
forbindelse, at begrebet samtykke defineres på baggrund af enighedspapiret
af 1. september 2020 mellem S, RV, SF og EL om indførelse af ny samtyk-
kebaseret voldtægtsbestemmelse.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at straffelovens § 228 ændres, så
henvisningen til straffelovens § 216, stk. 1, nr. 2, hvoraf det fremgår, at
voldtægt kan straffes med en forholdsvis mindre straf, hvis offeret befinder
sig i en tilstand, hvor vedkommende er ude af stand til at modsætte sig hand-
lingen, og gerningsmanden har handlet uagtsomt, udgår. Det er således vur-
deringen, at der fremadrettet ikke er behov for en særskilt kriminalisering af
uagtsomhed i disse tilfælde, fordi det må stå gerningsmanden klart, at et
offer
som befinder sig i en tilstand, hvor vedkommende er ude af stand til
at modsætte sig handlingen
ikke samtykker i samlejet. Derfor vil de situ-
ationer, som straffelovens § 228 tilsigter at ramme, i stedet blive omfattet af
den nye samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse.
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2020 (L 85).
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
7. Ændring af lov om politiets virksomhed (Udløbsklausul
med hensyn til udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud til kommune)
Med lov nr. 131 af 27. februar 2018 (Udvidet bemyndigelse til at fastsætte
regler om zoneforbud) fik justitsministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om zoneforbud for en kommune.
Loven indeholder en udløbsklausul (”solnedgangsklausul”), som medfører,
at bemyndigelsen ophæves pr. 1. marts 2021, medmindre Folketinget forin-
den har vedtaget at forlænge dens gyldighed.
Lovforslaget vil give Folketinget mulighed for at tage stilling til, om denne
udløbsklausul skal ophæves.
Hvis udløbsklausulen ikke ophæves, vil justitsministerens adgang til at fast-
sætte regler om zoneforbud for en kommune bortfalde pr. 1. marts 2021. Det
indebærer i praksis, at politiets nuværende adgang efter ordensbekendtgø-
relsen til at udstede zoneforbud for en kommune til personer, der overtræder
forbuddet mod etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre, vil bort-
falde.
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2020 (L 86).
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
8. Ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. (Tilba-
gerulning af pebersprayordningen, udenlandske civile stats-
myndigheders adgang til at bære samt ind- og udføre visse
våben m.v.)
Pebersprayordningen indebærer, at enhver over 18 år kan erhverve og be-
sidde peberspray i eget hjem. Det er Justitsministeriets vurdering, at ordnin-
gen har haft en negativ effekt, da der bl.a. er sket en kraftig stigning i antallet
af sager, hvor peberspray besiddes eller indføres ulovligt.
Med lovforslaget foreslås det, at pebersprayordningen, som den kendes i
dag, rulles tilbage. Samtidig foreslås det at afgiftsfritage tilladelsesordnin-
gen, hvorefter særligt udsatte personer (f.eks. stalkingofre eller ofre for
æresrelaterede forbrydelser), der kan have et behov for beskyttelse og tryg-
hed, kan ansøge om tilladelse til at besidde og bære peberspray i det offent-
lige rum.
Det har desuden siden 2013 været obligatorisk for svenske toldere at bære
peberspray og gummiknippel som en del af deres tjenesteudrustning. Efter
aftale af 22. juni 2000 mellem Danmark og Sverige om grænsetoldsamar-
bejde vedrørende Øresundsforbindelsen har svenske toldere mulighed for at
påbegynde toldkontrol på den danske del af Øresundsforbindelsen (fra Ka-
strup). Når den danske landegrænse passeres med tjenestevåben, bæres, ind-
og udføres der i våbenlovens forstand våben, som er omfattet af våbenlovens
kontrolordning. Dette er til hinder for en effektiv svensk toldkontrol.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at der indføres hjemmel til, at justits-
ministeren til opfyldelse af mellemstatslige aftaler kan bestemme, at våben-
lovens regler om at bære samt ind- og udføre peberspray og gummiknipler
ikke finder anvendelse på udenlandske civile statsmyndigheder. Ændringen
skal sikre, at svenske toldere kan bære, ind- og udføre deres tjenestevåben
ved toldkontrol på togstrækningen.
Lovforslaget indeholder derudover visse mindre ændringer af våbenloven,
herunder tilpasninger som følge af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) 2019/1148 af 20. juni 2019 om markedsføring og anvendelse af
udgangsstoffer til eksplosivstoffer mv.
Lovforslaget blev fremsat den 25. november 2020 (L 111).
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
9. Ændring af straffeloven og lov om erstatningsansvar (Styr-
ket indsats mod farlig kørsel m.v.)
Regeringen præsenterede den 6. februar 2020 udspillet ”Vanvidskørsel skal
stoppes”, som indeholder ni konkrete tiltag
fordelt på to fokusområder, der
skal bekæmpe vanvidskørsel og styrke trygheden og sikkerheden på de dan-
ske veje. Formålet med lovforslaget er at gennemføre de dele af udspillet,
som forudsætter ændringer af straffeloven.
Med lovforslaget lægges der op til at forhøje strafniveauet med indtil det
halve for overtrædelse af straffelovens bestemmelser om hhv. uagtsomt
manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse samt om forsætlig fa-
reforvoldelse, når overtrædelserne er begået i forbindelse med vanvidskør-
sel.
Endvidere foreslås det at skærpe straffen for personer, der ved chikanøs kør-
sel lægger hindringer i vejen for politiets eftersætning af en anden bil, såle-
des at straffen fremover som udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel
i 20 dage.
Endelig indeholder lovforslaget et forslag om at ændre erstatningsansvars-
loven, hvori der lægges op til, at personkredsen, der i dag som udgangspunkt
er berettiget til godtgørelse til efterladte (ægtefæller, samlevere, mindreårige
børn og forældre til mindreårige børn), udvides til også at omfatte sambo-
ende søskende, voksne, udeboende børn og forældre til voksne, udeboende
børn.
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
10. Ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Færre ud-
visningsdømte i danske fængsler)
Formålet med lovforslaget er at iværksætte foranstaltninger, der er tiltænkt
at motivere udvisningsdømte til at samtykke til at blive overført til fortsat
afsoning i hjemlandet.
Erfaringen fra sager om overførsel af domfældte til fortsat afsoning i udlan-
det viser, at det har en meget stor
og i nogle tilfælde afgørende
positiv
betydning for muligheden for at overføre domfældte, at de pågældende sam-
tykker til overførslen.
De nærmere detaljer i lovforslaget er ved at blive udarbejdet.
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
11. Ændring af relevante love (Gennemførsel af flerårsaftale
for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2024)
Lovforslaget har til formål at gennemføre de nødvendige lovgivningsmæs-
sige tiltag, som en ny flerårsaftale om politiets og anklagemyndighedens
økonomi for 2021-2024 måtte indebære. Aftalen forventes indgået i efter-
året 2020.
Det nærmere indhold af lovforslaget afhænger af den endelige aftale og er
derfor endnu ikke fastlagt.
14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
12. Ændring af retsplejeloven (Nyt uafhængigt tilsyn med be-
vismidler og udvidelse af politiklageordningen)
Den 21. februar 2020 blev et udkast til forslag til lov om ændring af retsple-
jeloven (Nyt uafhængigt tilsyn med bevismidler og udvidelse af politiklage-
ordningen) sendt i offentlig høring, ligesom det blev oversendt til Retsud-
valget, jf. Retsudvalget 2019-20, REU Alm. del, bilag 263.
I udkastet blev det foreslået at oprette en ny myndighed
Det Uafhængige
Tilsyn med Bevismidler (Bevismiddeltilsynet)
der vil skulle føre tilsyn
med politiets og anklagemyndighedens behandling af tekniske beviser. End-
videre indeholdt udkastet forslag om at udvide Politiklagemyndighedens
kompetence til også at omfatte civilt personale i politiet og ansatte ved den
centrale anklagemyndighed, som varetager politimæssige opgaver eller op-
gaver, der relaterer sig til retshåndhævelse. Udkastet til lovforslag blev
grundet covid-19 ikke fremsat i folketingsåret 2019-20.
Lovforslaget udgør en revideret udgave af det udkast til lovforslag, Retsud-
valget blev orienteret om den 21. februar 2020.
15
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
13. Ændring af straffeloven, lov om offentlig auktion ved
auktionsledere og lov om handel med brugte genstande samt
pantelånervirksomhed (Skærpelse af straffen for butiksty-
veri og sikring af kontrollen med handel med brugte gen-
stande og hindring af videresalg af stjålne, forfalskede eller
ulovligt udførte genstande)
Lovforslaget har for det første til formål at skærpe bødestraffen for butiks-
tyveri.
Det vil også fremgå af lovforslaget, at reglerne om udvisning, herunder ad-
ministrativ udvisning, skal udnyttes fuldt ud over for udlændinge, der straf-
fes for butikstyveri.
Auktionslederloven og lov om handel med brugte genstande mv. er i vidt
omfang uændrede, siden de blev indført i henholdsvis 1935 og 1966. Lov-
givningen tager således ikke højde for den samfundsmæssige og teknologi-
ske udvikling, herunder at auktioner og handel med brugte genstande i dag
i vidt omfang foregår på internettet.
Lovforslaget har således for det andet til formål at sikre kontrollen med han-
del med brugte genstande og hindre videresalg af stjålne, forfalskede eller
ulovligt udførte genstande.
De dele af lovforslaget, der vedrører offentlig auktion ved auktionsledere og
handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed, fremsættes på
baggrund af anbefalinger fra Udvalget om revision af auktionslederloven og
lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed, som har
haft til opgave at gennemgå lovgivningen på området og i relevant omfang
udarbejde forslag til en moderniseret lovgivning
.
16
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
14. Ændring af straffeloven (Styrket indsats mod pædofili)
Lovforslaget har til formål at styrke indsatsen mod pædofili.
Sager om seksuelle overgreb mod børn dækker over mange forskelligartede
forhold af forskelligartet grovhed, og der er stor variation i strafudmålingen.
Når det drejer sig om overgreb i form af samleje med et barn, er der eksem-
pler på, at der er blevet idømt fængselsstraffe af 2�½ års varighed og op til 6
års varighed. Når det drejer sig om overgreb i form af andre seksuelle for-
hold end samleje, er strafniveauet betydeligt lavere. I den højere ende af
skalaen er der eksempler, hvor der er blevet straffet med fængsel i niveauet
1 år til 1 år og 3 måneder. I den lavere ende af skalaen er der eksempler,
hvor et enkelt overgreb i familieforhold er blevet straffet med helt ned til 3-
4 måneders fængsel.
Lovforslaget forventes på den baggrund bl.a. at indeholde et forslag om at
skærpe straffen for andre seksuelle overgreb end samleje begået mod børn.
Det skal sende et klart signal om, at vi som samfund under ingen omstæn-
digheder accepterer seksuelle overgreb mod børn.
Lovforslaget forventes endvidere at følge op på beslutningsforslag nr. B 57
af den 11. december 2020 om forbud mod børnesexdukker. Med lovforsla-
get vil regeringen således foreslå at indføre et forbud mod dukker, der er
konstrueret med seksuelt formål for øje, og som udseendemæssigt fremstår
som et barn. Forbuddet vil afspejler den kriminalisering, der i dag er af bør-
nepornografi.
17
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
15. Ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov
om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Effektivisering af
straffesagskæden, digital kommunikation i skiftesager, plig-
tig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række initiativer, der skal ned-
bringe sagsbehandlingstiden i straffesagskæden, herunder hos domstolene.
Justitsministeriet har i løbet af sommeren haft en række drøftelser med straf-
fesagens aktører, herunder politiet, anklagemyndigheden, forsvarsadvokater
og repræsentanter for domstolene.
På baggrund af drøftelserne er et forslag til ændring af bl.a. retsplejeloven
under udarbejdelse, som vil indeholde en bred vifte af initiativer, der over-
ordnet har til formål at nedbringe sagsbehandlingstiden ved domstolene.
Formålet med lovforslaget er endvidere generelt at give mulighed for digital
kommunikation med skifteretten ved behandlingen af dødsboer, ægtefælle-
skifte, konkurs, rekonstruktion og gældssanering.
Fremover vil en part, f.eks. en arving eller en ægtefælle, som udgangspunkt
kunne sende meddelelser til skifteretten ved digital kommunikation, eksem-
pelvis ved e-mail eller ved Digital Post. Skifteretten vil dog, hvis den finder
anledning til det, kunne kræve, at en meddelelse forsynes med original un-
derskrift. Hvis skifteretten er i tvivl om, hvorvidt en meddelelse stammer fra
den angivne afsender, kan skifteretten altså kræve et underskrevet papirdo-
kument.
Formålet med lovforslaget er endelig at fastsætte en pligtig afgangsalder for
dommerfuldmægtige på 70 år svarende til den pligtige afgangsalder for
dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene.
18
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
16. Ændring af straffeloven (Udvidelse af de strafskærpende
omstændigheder i forbindelse med hadforbrydelser)
Lovforslaget har til formål at revidere straffelovens bestemmelse om straf-
skærpende omstændigheder med henblik på at udvide anvendelsesområdet
for straffelovens § 81, nr. 6. Lovforslaget udgør en del af justitsministerens
arbejde med styrkelse af indsatsen mod hadforbrydelser.
19
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
17. Ændring af retsplejelov for Grønland og forskellige andre
love (Gennemførelse af politireform, etablering af ny politi-
klageordning m.v.)
En arbejdsgruppe med repræsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet,
Rigsadvokaten, Færøernes Politi og Grønlands Politi har i 2018 anbefalet,
at Grønlands Politi omfattes af politireformen fra 2007. Arbejdsgruppen har
endvidere anbefalet, at anklagemyndigheden i Grønlands Politi organiseres
på samme måde som i de øvrige politikredse, herunder at Grønlands Politi i
anklagermæssig sammenhæng fremover skal referere til en regional stats-
advokat, og ikke som hidtil direkte til Rigsadvokaten.
Lovforslaget har på den baggrund bl.a. til formål at reformere politiet og
anklagemyndigheden i Grønland, således at politikredsen organisatorisk li-
gestilles med de øvrige politikredse. Lovforslaget bygger i den forbindelse
navnlig på de ændringer, der blev gennemført i Danmark ved lov nr. 385 af
20. maj 1992 om ændring af retsplejeloven (Anklagemyndighedens struk-
tur) og lov nr. 538 af 8. juni 2006 om ændring af retsplejeloven og forskel-
lige andre love (Politi- og domstolsreform).
Det er vurderingen, at der herved skabes rammer, som styrker understøttel-
sen af politiets og anklagemyndighedens arbejde i Grønland og sikrer en
bedre koordinering og strategisk styring af politi og anklagemyndighed som
helhed.
Arbejdsgruppen har endvidere anbefalet, at Den Uafhængige Politiklage-
myndighed tillægges kompetence til at undersøge og træffe afgørelse i sager
om politipersonalets adfærd i tjenesten (adfærdsklager) og efterforske kri-
minelle forhold begået af politipersonale i tjenesten.
Lovforslaget har på den baggrund også til formål at gennemføre de ændrin-
ger, der blev gennemført i Danmark ved lov nr. 404 af 21. april 2010 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Ny politiklageordning
m.v.). Derved sikres klageren den samme uafhængighed som i Danmark.
20
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
18. Ændring af retsplejelov for Grønland og kriminallov for
Grønland (Styrkelse af retsstillingen for ofre for forbrydel-
ser, kriminalisering af uretmæssig afskydning af håndvåben
i bymæssig bebyggelse, øget vidnebeskyttelse, justering af be-
tingelserne for anvendelse af observationscelle m.v.)
Lovforslaget er udarbejdet som led i regeringens og Grønlands Selvstyres
arbejde med at udvikle danske ansvarsområder i Grønland.
Ændringen af retsplejelov for Grønland har til formål at styrke retsstillingen
for forurettede i kriminalsager i Grønland, eller
hvis den forurettede er
afgået ved døden
dennes efterladte nære pårørende.
Lovændringen bygger på fire tidligere ændringer af den danske retsplejelov
og indebærer foruden en generel vejledningspligt for politiet over for foru-
rettede eller dennes efterladte nære pårørende, en forpligtelse for politiet til
at underrette den forurettede eller dennes efterladte nære pårørende om en
række dispositioner i forbindelse med kriminalsagen.
Desuden er formålet med lovændringen at øge beskyttelsen af vidner i kri-
minalsager, idet retterne efter forslaget skal nægte bestemte personer og
grupper adgang til et retsmøde, hvis det skønnes nødvendigt for at opnå en
sandfærdig forklaring. Endelig udvider forslaget muligheden for at afgive
forklaring som vidne ved anvendelse af fjernkommunikation med billede.
Ændringen af kriminallov for Grønland har for det første til formål at ind-
føre et forbud mod afskydning af skydevåben i bymæssig bebyggelse i kri-
minalloven for at markere, at der er tale om alvorlig kriminalitet. Ændringen
har for det andet til formål at gennemføre en række ændringer bl.a. på bag-
grund af drøftelser i Rådet for Grønlands Retsvæsen, herunder navnlig at
kriminalisere simple vidnetrusler og at lempe betingelserne for anbringelse
i observationscelle.
21
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
19. Lovgivning om forbrugerbeskyttelse ved køb af varer og
køb af digitalt indhold og digitale tjenester
Lovforslaget har til formål at gennemføre varedirektivet, direktivet om di-
gitalt indhold og digitale tjenester samt den vedtagne del af direktivpakken
New Deal for Consumers, der vedrører Justitsministeriets område, i dansk
ret. Direktiverne har til formål at harmonisere og modernisere reglerne om
forbrugerbeskyttelse samt at føre reglerne ind i den digitale tidsalder.
Med varedirektivet og direktivet om digitalt indhold kommer der bl.a. klare
regler for, hvornår en vare, digitalt indhold eller en digital tjeneste lider af
en mangel, og hvad forbrugeren kan forvente og kræve af den erhvervsdri-
vende i tilfælde af mangler. Der bliver også fastsat klare regler for opdate-
ringer og sikkerhedsopdateringer. Det betyder, at forbrugeren får en bedre
forbrugerbeskyttelse end i dag.
Aftaler om digitalt indhold og digitale tjenester har ikke tidligere været sær-
skilt reguleret i EU-retten eller i dansk ret. Med den vedtagne del af New
Deal for Consumers, som vedrører regler på Justitsministeriets område, bli-
ver nogle af forbrugerbeskyttelsesreglerne udvidet til at omfatte aftaler om
digitale ydelser, hvor forbrugeren ”betaler” med personoplysninger i stedet
for med penge, f.eks. ved oprettelse af en e-mailkonto eller downloading af
en app. Det betyder bl.a., at forbrugeren får 14 dages fortrydelsesret og ret
til en række bestemte oplysninger fra den erhvervsdrivende. For at sikre, at
reglerne bliver så effektive som muligt og gennemføres på den bedst mulige
måde i Danmark, har justitsministeren nedsat et udvalg bestående af en bred
kreds af interessenter fra bl.a. forbrugersiden og erhvervslivet samt rele-
vante fagministerier. Udvalget er blevet bedt om at udarbejde et lovudkast
med bemærkninger og forventes at afslutte sit arbejde i efteråret 2020.
22
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
20. Ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. (Styr-
kelse af passikkerheden)
Lovforslaget har til formål at styrke passikkerheden i Danmark og bremse
den negative udvikling i antallet af pas, som årligt bortkommer i Danmark.
Ifølge Rigspolitiet blev 33.129 pas meldt mistet i 2019. Til sammenligning
blev der ifølge Rigspolitiet meldt 24.315 pas mistet i 2010. I alt er 314.020
pas forsvundet siden 2010. Selvom nogle af disse pas bliver fundet igen,
udgør det høje antal mistede pas et potentielt sikkerhedsproblem.
Justitsministeren vil i det nye år præsentere en række initiativer, som skal
styrke passikkerheden i Danmark. Initiativerne vil bl.a. have fokus på at for-
bedre kontrollen i forbindelse med udstedelse af pas, herunder for at styrke
indsatsen mod svindel med pas.
23
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
21. Ændring af straffeloven og tilholdsloven (Styrket indsats
mod stalking)
Stalking har særdeles store konsekvenser for ofrene, både fysisk og psykisk.
Regeringen ønsker derfor at styrke indsatsen mod stalking.
Socialistisk Folkeparti fremsatte den 7. maj 2020 beslutningsforslag nr. B
167 om kriminalisering af og forbedret indsats mod stalking, hvori regerin-
gen bl.a. pålægges inden udgangen af 2020 at indføre en særskilt stalking-
paragraf i straffeloven og sikre underretning af stalkingofferet ved gernings-
mandens løsladelse og udgang. Justitsministeren tilkendegav under 1. be-
handlingen af beslutningsforslaget, at regeringen vil inddrage de konkrete
tiltag i beslutningsforslaget i det allerede igangsatte arbejde med at styrke
indsatsen mod stalking.
Der findes ikke i dag en særskilt stalkingparagraf i straffeloven. Stalking er
i dog i et vist omfang strafbart efter tilholdsloven, der i § 21, stk. 2, definerer
stalking som ”systematisk og vedvarende forfølgning af bestemmelsen”.
Det følger samtidig af bestemmelsen, at stalking skal indgå som en skær-
pende omstændighed ved straffastsættelsen for overtrædelse af et tilhold, et
opholdsforbud eller en bortvisning.
Lovforslaget har til formål at styrke indsatsen mod stalking. Det forventes,
at Det Rådgivende Forum for Stalking vil blive inddraget i processen med
udformningen af lovforslaget.
24
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
22. Ændring af politiloven (Tryghedsskabende opholdsfor-
bud)
Det er et problem, at grupper af ofte unge mænd samles på bestemte steder
i det offentlige rum og med deres adfærd og fremtoning skaber utryghed
blandt beboere og forbipasserende i området.
Formålet med lovforslaget er at indføre en mulighed for politiet til at udstede
et generelt forbud mod ophold i et geografisk afgrænset område, f.eks. en
plads, ved en station eller lignende, i en begrænset periode, hvis en gruppe
af personer udviser en utryghedsskabende adfærd i området. Forbuddet in-
debærer, at man ikke må tage ophold i det pågældende område i den periode,
hvor forbuddet gælder. Forbuddet vil ikke forhindre almindelig færden i
området som eksempelvis færdsel til og fra stationer og butikker mv. i om-
rådet.
Lovforslaget har herudover til at formål at udvide politiets adgang til at be-
slaglægge værdigenstande i forbindelse med, at politiet antræffer og sigter
en person, f.eks. ved udstedelse af bødeforelæg. Konkret vil politiet kunne
foretage beslaglæggelse i tilfælde, hvor politiet antræffer og sigter en person
og på stedet konstaterer, at vedkommende i forvejen har gæld til det offent-
lige, der eksempelvis stammer fra tidligere strafbare forhold, og at gælden
er af en vis størrelse. Beslaglæggelsen vil ske med henblik på fyldestgørelse
i forhold til allerede eksisterende gæld.
Lovforslaget har endelig til formål indføre regler, der sikrer, at personer, der
begår vold i nattelivet, efter dommen i en periode ikke kan færdes i nattelivet
med en deraf følgende risiko for ny kriminalitet. Konkret vil personer, som
dømmes for vold begået i nattelivet, som en tillægsforanstaltning til en ube-
tinget eller betinget dom kunne gives et generelt forbud mod eksempelvis at
færdes på og omkring barer og diskoteker mv. (”nattelivszoner”) i nærmere
angivne tidsrum i en periode på op til 2 år.
25
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
23. Lov om beskyttelse af whistleblowere
Formålet med lovforslaget er at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2019/1937 fra oktober 2019 om beskyttelse af personer, der
indberetter overtrædelser af EU-retten (whistleblowerdirektivet), i dansk
ret.
Direktivet forpligter offentlige og private arbejdspladser med 50 eller flere
beskæftigede til at oprette en intern whistleblowerordning til håndtering af
indberetninger om overtrædelser af EU-retten inden for en lang række spe-
cifikke områder. Der skal desuden oprettes en eller flere eksterne whist-
leblowerordninger, som kan benyttes af alle ansatte, som alternativ til intern
indberetning eller i fraværet af en intern ordning, f.eks. i virksomheder med
færre end 50 beskæftigede.
Direktivet fastlægger en række mindstekrav til de whistleblowerordninger,
der skal oprettes, og til proceduren for håndtering af og opfølgning på ind-
beretninger der modtages. Direktivet foreskriver endvidere, at der skal ind-
føres en række regler til beskyttelse af whistleblowere, herunder tavsheds-
pligt om whistleblowerens identitet samt forbud mod repressalier mod
whistleblowere, f.eks. i form af afskedigelse eller degradering.
26
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
24. Ændring af konkursloven (Gennemførelse af rekonstruk-
tions- og insolvensdirektivet m.v.)
Formålet med lovforslaget er at implementere rekonstruktions- og insol-
vensdirektivet og i øvrigt justere konkurslovens regler med henblik på at
forbedre mulighederne for, at bl.a. iværksættere, som kommer i økonomiske
vanskeligheder, kan starte ny virksomhed.
Rekonstruktions- og insolvensdirektivet har til formål at harmonisere dele
af insolvensretten og skabe et mere ensrettet regelsæt på tværs af EU-med-
lemsstaterne. Direktivet fastsætter bl.a. regler for forebyggende rekonstruk-
tion og gældssanering af insolvente iværksættere. Direktivet skal implemen-
teres i EU-medlemsstaterne, herunder Danmark, senest den 17. juli 2021.
Lovforslaget vil bygge på Konkursrådets kommende forslag om implemen-
tering af rekonstruktions- og insolvensdirektivet mv.
27
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
25. Ændring af retsplejeloven (Revision af reglerne om regi-
strering og opbevaring af oplysninger om tele- og internettra-
fik (logning))
Lovforslaget vil omfatte en revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, om ud-
byderes pligt til at foretage registrering og opbevaring (logning) af oplys-
ninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold.
Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet eller te-
letjenester at foretage registrering og opbevaring (logning) i et år af oplys-
ninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold. Justitsministeren kan endvidere efter forhandling med erhvervsmi-
nisteren og energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte nærmere reg-
ler herom. Dette er sket ved den såkaldte logningsbekendtgørelse (bekendt-
gørelse nr. 988 af 28. september 2006 med senere ændring).
I forbindelse med indførelsen af retsplejelovens § 786, stk. 4, blev det fast-
sat, at bestemmelsen senere skulle revideres i folketingsåret 2005-06. Bag-
grunden herfor var ifølge lovens forarbejder, at en sådan ordning med pligt-
mæssig logning af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning var en nyskabelse, og at Justitsministeriet fandt det hensigts-
mæssigt at evaluere ordningen nogle år efter iværksættelsen.
Revisionen er imidlertid blevet udskudt ad flere omgange, senest ved lov nr.
644 af 19. maj 2020, hvor revisionen blev udskudt til folketingsåret 2020-
21.
Baggrunden for den seneste revisionsudskydelse var bl.a. hensynet til, at
udformningen af de nye logningsregler bør ske på et fuldt oplyst grundlag,
samt at rækkevidden af Tele2-dommen (EU-Domstolens dom af 21. decem-
ber 2016 i de forenede sager C-203/15 og C-698/15, Tele2 og Watson m.fl.)
efter Justitsministeriets opfattelse burde fastlægges i fællesskab med de øv-
rige EU-lande og EU-Kommissionen. Endvidere afventedes der en række
sager for EU-Domstolen om medlemsstaternes mulighed for at fastsætte na-
tionale logningsregler (de forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Qua-
drature du Net m.fl., samt C-520/18, Ordre des barreaux francophones et
germanophone m.fl. om de franske og belgiske logningsregler).
28
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
EU-Domstolen har den 6. oktober 2020 afsagt dom i de forenede sager om
de franske og belgiske logningsregler. Justitsministeriet studerer nu dom-
mene med henblik på at vurdere betydningen for den kommende revision af
reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om tele- og internet-
trafik.
29
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Opdateret version af den korte beskrivelse af Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for folketingåret 2020/21, fra justitsministeren
26. Ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Det fremgår af § 4, stk. 3, i lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring af straf-
feloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Skærpet straf for lovovertræ-
delser med baggrund i eller sammenhæng med covid-19 og blokering af
hjemmesider, hvorfra der begås visse lovovertrædelser, som har baggrund i
eller sammenhæng med covid-19), at justitsministeren senest den 30. no-
vember 2020 skal fremsætte forslag om revision af straffelovens § 81 d (om
strafskærpelser), retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6 (om bloke-
ring af hjemmesider), samt udlændingelovens § 22, nr. 9 (om udvisning).
Bestemmelserne udgør en lovgivningsmæssig ramme, som sikrer en effek-
tiv og markant strafforfølgelse af kriminelle, der begår lovovertrædelser
med baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Sundhedsmyndighederne vurderer, at Danmark på nuværende tidspunkt
fortsat befinder sig i en covid-19-epidemi, hvor den største udfordring for
sundhedsvæsenet alt andet lige må forventes i perioden fra december 2020
og frem til marts 2021. Regeringen har derfor løbende måttet indføre nye
covid-19-tiltag, ligesom hjælpepakkerne løbende er blevet forlænget og ud-
videt.
På denne baggrund foreslås det med lovforslaget, at revisionsbestemmelsen
i lovens § 4, stk. 3, ophæves. Ophævelsen vil have den effekt, at straffelo-
vens § 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, samt udlæn-
dingelovens § 22, nr. 9, vil være gældende frem til den 1. marts 2021, hvor
de automatisk ophæves som følge af lovens solnedgangsklausul, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge gyldighedsperioden.
Lovforslaget blev fremsat den 25. november 2020 (L 110).
30