Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 88
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Styrket indsats mod farlig kørsel)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 976 af 17. september 2019 som æn-
dret bl.a. ved § 1 i lov nr. 349 af 2. april 2020, lov nr. 882 af 16. juni 2020,
lov nr. 883 af 16. juni 2020 og senest ved lov nr. 968 af 26. juni 2020, fore-
tages følgende ændringer:
1.
I
§ 119, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »ellers« til: »i øvrigt«.
2.
I
§ 241, 2. pkt.,
ændres »eller særligt hensynsløs kørsel,« til: »særligt hen-
synsløs kørsel eller de groveste hastighedsovertrædelser,«.
3.
I
§ 249, 2. pkt.,
ændres »eller særligt hensynsløs kørsel,« til: »særligt hen-
synsløs kørsel eller de groveste hastighedsovertrædelser,«.
4.
I
§ 252, stk. 1,
ændres »volder« til: »forvolder«.
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Skærpelse af straffen for ved chikanøs kørsel at lægge hindringer i vejen
for politiet
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Justitsministeriets overvejelser
2.1.3 Den foreslåede ordning
2.2 Skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab, uagtsom betydelig le-
gemsbeskadigelse og forsætlig fareforvoldelse i forbindelse med visse færd-
selslovsovertrædelser
2.2.1 Gældende ret
2.2.1.1 Uagtsomt manddrab
2.2.1.2 Uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
2.2.1.3 Forsætlig fareforvoldelse
2.2.2 Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.2.3.1 Udvidelse af anvendelsesområdet for uagtsomt manddrab og uagt-
som legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstændigheder
2.2.3.2 Skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab under særligt skær-
pende omstændigheder
2.2.3.3 Skærpelse af straffen for uagtsom betydelig legemsbeskadigelse un-
der særligt skærpende omstændigheder
2.2.3.4 Skærpelse af straffen for forsætlig fareforvoldelse i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning og baggrund
Danmark skal være et trygt samfund, hvor alle skal kunne færdes sikkert i
trafikken. Trafikanter, der ved deres kørsel bevidst sætter sig ud over hen-
synet til andre trafikanters sikkerhed, skaber fare og utryghed på vejene
og det kan have fatale konsekvenser. Det skal stoppes.
Der skal sættes hårdt ind over for disse hensynsløse trafikanter. Det gælder,
uanset om en sådan adfærd i det konkrete tilfælde har resulteret i person-
skade eller alvorlig tingsskade, idet det ofte vil bero på helt tilfældige om-
stændigheder, om den fare, som vedkommende ved sin risikobetonede og
farlige adfærd udsætter andre for, bliver realiseret.
Regeringen præsenterede derfor
den 6. februar 2020 udspillet: ”Vanvids-
kørsel skal stoppes”.
Udspillet indeholder ni konkrete tiltag, der skal be-
kæmpe vanvidskørsel og styrke trygheden og sikkerheden på de danske
veje, herunder øget mulighed for at konfiskere biler, der er anvendt til van-
vidskørsel, og markant skærpede straffe for vanvidskørsel.
Dette lovforslag gennemfører de dele af udspillet, som forudsætter ændrin-
ger af straffeloven.
Der har ikke indtil nu været fastsat en præcis definition af, hvad der karak-
teriseres som vanvidskørsel, hvilket har gjort det vanskeligt at beskrive pro-
blemets udvikling over tid. Regeringen har derfor på baggrund af oplysnin-
ger fra bl.a. politiet foretaget en klar afgrænsning af, hvilke forseelser der
indgår i definitionen af begrebet vanvidskørsel.
Den nye definition af vanvidskørsel, som fremover vil blive afspejlet i såvel
færdselsloven som i straffeloven, omfatter følgende forseelser:
-
uagtsomt manddrab i forbindelse med hensynsløs kørsel mv.,
-
uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller hel-
bred i forbindelse med hensynsløs kørsel mv.,
-
forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlig-
hed i forbindelse med færdselslovsovertrædelser,
-
særligt hensynsløs kørsel,
-
kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved
kørsel med over 100 km/t,
-
kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover samt
-
spirituskørsel med en promille over 2,00.
Med lovforslaget bliver samtlige færdselslovsovertrædelser, der indgår i den
nye definition af vanvidskørsel, omfattet af straffelovens bestemmelser om
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under særligt
skærpende omstændigheder. Det anses allerede i dag for en særligt skær-
pende omstændighed, hvis uagtsomt manddrab eller uagtsom betydelig le-
gemsbeskadigelse begås i forbindelse med særligt hensynsløs kørsel eller
spirituskørsel, og med lovforslaget sikres det, at også de groveste ha-
stighedsovertrædelser fremover skal anses som særligt strafskærpende om-
stændigheder.
I overensstemmelse med udspillets tiltag nummer ni om Justitsministeriets
eftersyn af strafniveauet i grove tilfælde af vanvidskørsel har Justitsministe-
riet endvidere foretaget et eftersyn af praksis vedrørende straffelovens §§
241, 2. pkt. og 249, 2. pkt., samt straffelovens § 252, stk. 1, når disse over-
trædelser er begået i forbindelse med vanvidskørsel mv. Det er på baggrund
af dette eftersyn Justitsministeriets vurdering, at det nuværende strafniveau
er for lavt. Lovforslaget indeholder derfor forslag om at forhøje straffen for
disse overtrædelser med indtil det halve i forhold til det gældende strafni-
veau.
Endelig foreslås det at skærpe straffen for personer, der ved chikanøs kørsel
lægger hindringer i vejen for politiets eftersætning af en anden bil, således
at straffen fremover som udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel i 20
dage.
2. Lovforslaget hovedpunkter
2.1. Skærpelse af straffen for ved chikanøs kørsel at lægge hindringer i vejen
for politiet
2.1.1 Gældende ret
Straffelovens § 119 indeholder et særligt strafferetligt værn for personer, der
virker i offentlig tjeneste eller hverv, herunder politifolk.
Efter straffelovens § 119, stk. 1, 1. pkt., straffes den, som øver vold, truer
med at øve vold eller offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre
kreds fremsætter trussel om vold mod nogen, hvem det påhviler at handle i
medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under udførelsen af tjenesten eller
hvervet eller i anledning af samme, eller som på lige måde søger at hindre
en sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller at tvinge ham
til at foretage en tjenestehandling, med bøde eller fængsel indtil 8 år.
Det følger videre af straffelovens § 119, stk. 4, 1. pkt., at man kan straffes
med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, hvis man ellers lægger de
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
nævnte personer hindringer i vejen for udførelsen af deres tjeneste eller
hverv.
Det vil således kunne udgøre en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 4,
1. pkt., at en person ved chikanøs kørsel lægger hindringer i vejen for poli-
tiet, herunder i forbindelse med politiets eftersætning af en anden bil.
Straffen for overtrædelse af § 119, stk. 4, afhænger af forholdets karakter.
Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, at der i mindre grove tilfælde,
f.eks. hvor en person forsøger at modsætte sig en lovlig anholdelse ved at
holde fast i en lygtepæl eller lignende, skal nedlægges påstand om bøde, jf.
Folketingstidende 2008-09, A, L 211 som fremsat, side 8075. I Rigsadvo-
katmeddelelsen, afsnittet om forbrydelser mod den offentlige myndighed (§
119, stk. 4 og § 124, stk. 1-6), pkt. 5.1.2, er bødeniveauet i førstegangstil-
fælde fastsat til 1.200 kr.
Det fremgår ligeledes af forarbejderne, at der bør være mulighed for at
idømme hårdere straffe i grovere tilfælde, hvor centrale dele af myndigheds-
udøvelsen mv. hindres i at blive udført frit og sikkert, og hvor hindringen
kan medføre alvorlige følger for mennesker eller ejendom. Som eksempler
herpå fremhæves hindring af politiets adgang til at foretage ransagning af et
tilholdssted for en bandegruppering, herunder rockergrupper, hvor der er en
mistanke om, at der opbevares skydevåben. Hindringen kan f.eks. bestå i, at
indgangen til tilholdsstedet spærres. Endvidere nævnes tilfælde, hvor politi
og brandvæsen mv. forhindres i at nå frem til brændende huse eller nødli-
dende personer med vejblokader eller »fysiske blokader«, jf. Folketingsti-
dende 2008-09, A, L 211 som fremsat, side 8075.
Straffelovens § 81 oplister en række forhold, som i almindelighed skal indgå
som skærpende omstændigheder ved straffastsættelsen. Efter § 81, nr. 2,
skal det i almindelighed indgå som en skærpende omstændighed, at gernin-
gen er udført af flere i forening. Derudover skal det efter § 81, nr. 3, i almin-
delighed indgå som en skærpende omstændighed, at gerningen er særligt
planlagt eller led i omfattende kriminalitet.
2.1.2 Justitsministeriets overvejelser
Regeringen
præsenterede den 6. februar 2020 udspillet: ”Vanvidskørsel skal
stoppes”.
Udspillet indeholder ni konkrete tiltag, der skal bekæmpe vanvids-
kørsel og styrke trygheden og sikkerheden på de danske veje.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
I udspillet lægger regeringen bl.a. op til at skærpe straffen for chikanekørsel,
der hindrer politiets arbejde.
Rigspolitiet har oplyst, at politiet oplever, at chikanøs kørsel anvendes som
en bevidst strategi for at forhindre politiet i at eftersætte andre biler. Dette
kan ske, uden at den chikanøse kørsel i sig selv kan anses som hasarderet,
hurtig eller risikobetonet. Den chikanøse kørsel hindrer imidlertid politiets
efterforskning af forbrydelser og eventuelle pågribelse af gerningsmænd.
Herudover kan det potentielt resultere i farlige situationer for både politiet
og andre trafikanter, hvis situationen udvikler sig.
Der kan forekomme tilfælde, hvor kørslen ikke opfylder forarbejdernes kri-
terier om, at kørslen hindrer politiets mulighed for at udføre sin opgave frit
og sikkert. Denne form for kørsel vil således i dag i visse tilfælde kunne
anses som mindre grov og dermed alene medføre bødestraf, jf. § 119, stk. 4,
1. pkt.
Det er imidlertid Justitsministeriets opfattelse, at denne form for kørsel bør
straffes hårdere, da den dels kan modvirke kriminalitetsbekæmpelsen, dels
indebærer en potentiel høj farlighed, hvis situationen udvikler sig. Den kan
samtidig medføre alvorlige følger for mennesker eller ejendom.
2.1.3 Den foreslåede ordning
Med lovforslaget
foreslås det at ændre ”ellers” til ”i
øvrigt” i straffelovens
§ 119, stk. 4, 1. pkt. Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten,
som har til formål at give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere
retningslinjer om strafniveauet efter bestemmelsen.
Med den foreslåede ændring i bemærkningerne forudsættes det, at straffen i
førstegangstilfælde for ved chikanøs kørsel at lægge hindringer i vejen for
politiet, herunder ved politiets eftersætning af en anden bil, som udgangs-
punkt fastsættes til fængsel i 20 dage, der som udgangspunkt bør være ube-
tinget.
Er lovovertrædelsen af organiseret karakter, herunder begået af flere i for-
ening eller som led i omfattende kriminalitet, vil dette
ligesom i dag
kunne indgå som en yderligere skærpende omstændighed ved straffens fast-
sættelse, jf. straffelovens § 81, nr. 2 og 3. Det samme gælder, hvis forholdet
er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af, at der i området foregår
grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted, jf. straffelovens § 119,
stk. 4, 2. pkt.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens ka-
pitel 10.
Der er med lovforslaget ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af praksis efter straf-
felovens § 119, stk. 4, 1. pkt.
2.2 Skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab, uagtsom betydelig le-
gemsbeskadigelse og forsætlig fareforvoldelse i forbindelse med visse færd-
selslovsovertrædelser
2.2.1 Gældende ret
2.2.1.1 Uagtsomt manddrab
Det fremgår af straffelovens § 241, 1. pkt., at den, som uagtsomt forvolder
en andens død, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Såfremt forhol-
det er begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslo-
vens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette som en
særligt skærpende omstændighed, jf. straffelovens § 241, 2. pkt.
Begrebet ”spirituskørsel”
i straffelovens § 241, 2. pkt., omfatter kørsel med
en alkoholpromille på over 0,5, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling),
tillæg A, side 7323-26.
Det fremgår herudover af straffelovens § 241, 2. pkt., at det udgør en skær-
pende omstændighed, hvis forholdet er begået i forbindelse med overtræ-
delse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2. Færdselslovens § 54, stk. 1, (så-
kaldt narkokørsel) omhandler alle typer af bevidsthedspåvirkende stoffer,
som efter regler fastsat af transport-, bygnings- og boligministeren er klas-
sificeret som farlige for færdselssikkerheden, herunder også hash (THC),
mens det følger af § 54, stk. 2, at et motordrevet køretøj ikke må føres af
nogen eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse,
overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedø-
vende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han
eller hun er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Færdselslovens § 54, stk. 1, angiver en såkaldt nulgrænse, således at enhver
kørsel med et af de i bestemmelsen oplistede stoffer i blodet udgør en over-
trædelse af bestemmelsen, uanset om det konkret kan påvises, at indtagelsen
af stoffet har påvirket evnen til at føre køretøjet. Receptpligtig medicin er
undtaget fra nulgrænsen.
Færdselslovens § 54, stk. 2, indeholder det såkaldte førerevnekriterium,
hvorefter det vil udgøre en overtrædelse af bestemmelsen, hvis føreren af en
af de i bestemmelsen opregnede grunde er ude af stand til at føre køretøjet
på en fuldt betryggende måde. § 54, stk. 2, er f.eks. relevant, når der er ind-
taget et stof, som ikke er omfattet af nulgrænsen i stk. 1, men som alligevel
medfører, at køretøjet ikke kan føres på fuldt betryggende måde. Dette gæl-
der således også ved indtagelsen af receptpligtig medicin.
Vedrørende begrebet ”særligt hensynsløs kørsel” i § 241, 2. pkt., er det for-
udsat i bestemmelsens forarbejder, at begrebet skal forstås i overensstem-
melse med det tilsvarende begreb i færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 4, jf.
Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, side 7323-26.
Færdselslovens § 126 omhandler tilfælde, hvor der skal ske ubetinget fra-
kendelse af førerretten. Ubetinget frakendelse skal ifølge bestemmelsens
stk. 1, nr. 4, bl.a. ske, når føreren forsætligt har voldt skade på andres person
eller ting, forsætligt har fremkaldt nærliggende fare herfor eller i øvrigt har
ført motordrevet køretøj på en særligt hensynsløs måde.
Begrebet ”særligt hensynsløs kørsel” i færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 4,
skal adskilles fra lovens § 125, stk. 1, nr. 1, som omhandler den situation,
hvor føreren under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerhe-
den har voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor.
Det følger af forarbejderne til færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 4, jf. Folke-
tingstidende 1974-75 (2. samling), tillæg A, spalte 1995-1997, at det, der
adskiller begrebet særligt hensynsløs kørsel i § 126, stk. 1, nr. 4, fra begrebet
tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden i § 125, stk. 1,
nr. 1, er, at særligt hensynsløs kørsel kræver, at føreren forsætligt har voldt
skade eller forsætligt har fremkaldt nærliggende fare for skadetilføjelse, el-
ler i øvrigt har kørt på en særligt hensynsløs måde. En sådan kørsel er ka-
rakteriseret ved, at føreren bevidst sætter sig ud over hensynet til andres
sikkerhed, og der kræves således, i modsætning til ved § 125, stk. 1, nr. 1,
en kvalificeret form for tilregnelse, som i forarbejderne også beskrives som
et subjektivt dadelværdigt forhold. Bestemmelsen omfatter eksempelvis
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
kørsel, der retter sig mod at forulempe eller bringe en anden trafikant i fare
(chikanekørsel), hasarderet kørsel, f.eks. for at unddrage sig forfølgning,
hård og pågående kørsel, der medfører konkret skadeforvoldelse eller fare-
fremkaldelse, og som udføres med bevidsthed om, at den fører til forulem-
pelse eller farefremkaldelse, samt grove former for kapkørsel, flokkørsel og
lignende ”chokkørsel”. Bestemmelsen omfatter også kørsel med køretøjer
uden eller med meget betydelig nedsat bremse- eller styreevne eller andre
mangler, der kan føre til nærliggende risiko for andre trafikkanter, når risi-
koen har stået eller måttet stå føreren klart.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at de følger, som kørslen har haft i
form af personskade eller materiel skade, ikke kan tillægges afgørende be-
tydning for, om der er tale om særligt hensynsløs kørsel, da det ofte vil bero
på tilfældige omstændigheder, som ikke har nogen virkelig sammenhæng
med kørslens karakter, om kørslen resulterer i sådanne skader eller ej.
Det fremgår af forarbejderne til § 241, 2. pkt., at strafniveauet i sager om
uagtsomt manddrab begået i forbindelse med spirituskørsel, særligt hensyn-
sløs kørsel eller overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, som ud-
gangspunkt er fængsel i 16-18 måneder i normaltilfælde, jf. Folketingsti-
dende 2009-10, A, L 179 som fremsat, side 28.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at det angivne strafniveau kan fra-
viges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder. En skærpende omstændig-
hed kan være, at gerningsmanden tidligere er straffet for spirituskørsel, sær-
ligt hensynsløs kørsel eller anden risikobetonet kørsel, som har medført be-
tinget eller ubetinget frakendelse af førerretten, og som har været udtryk for
betydelig uansvarlighed som fører af et motorkøretøj. Det vil også kunne
være en skærpende omstændighed, hvis gerningsmanden tidligere er straffet
for overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2.
I tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse med særligt hensynsløs kørsel,
hvor der har foreligget en kombination af flere grove overtrædelser af færd-
selsloven, er det forudsat, at der fastsættes en straf, der er væsentligt stren-
gere end det angivne normalniveau på 16-18 måneders fængsel. Det kan
f.eks. være tilfælde, hvor der er tale om betydelig uansvarlig kørsel over en
længere strækning med både betydelige hastighedsoverskridelser og kørsel
over for rødt lys eller kørsel venstre om helleanlæg i områder med mange
trafikanter. Det samme gælder sager om uagtsomt manddrab, hvor forholdet
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
er begået i forbindelse med spirituskørsel eller overtrædelse af færdselslo-
vens § 54, stk. 1 eller 2, og hvor kørslen samtidig kan karakteriseres som
særligt hensynsløs.
De groveste tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel, skal ifølge forarbejderne føre til straffe på fængsel i op til 5 år, jf.
Folketingstidende 2009-10, A, L 179 som fremsat, side 28.
Det forudsættes i øvrigt i forarbejderne, at strafniveauet i sager omfattet af
straffelovens § 241 begået i forbindelse med særligt hensynsløs kørsel får
en vis afsmittende betydning for domstolenes strafudmåling i de mere al-
vorlige sager om uagtsomt manddrab i forbindelse med kørsel under tilside-
sættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, hvor der f.eks. fore-
ligger et mere subjektivt dadelværdigt forhold, men hvor der ikke kan siges
at være tale om en bevidst tilsidesættelse af hensynet til andres sikkerhed,
jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 179 som fremsat, side 29.
Rigsadvokaten har foretaget en gennemgang af trykt retspraksis vedrørende
straffelovens § 241, 2. pkt., om uagtsomt manddrab i forbindelse med hen-
synsløs kørsel mv. fra de seneste fem år samt eksempler på utrykt retspraksis
fra de seneste to år.
På baggrund af gennemgangen har Rigsadvokaten oplyst, at i sager om over-
trædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., ses strafniveauet i dag at være fra 1
år og 4 måneders fængsel til 1 år og 6 måneders fængsel, når der alene er
tale om et enkelt forhold af overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., som
er begået samtidig med overtrædelse af færdselslovens § 53 om spirituskør-
sel og/eller § 54 om narkokørsel mv.
Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at i de tilfælde, hvor der foreligger
skærpende omstændigheder, f.eks. hvor kørselsforløbet tillige vurderes at
være særligt hensynsløst, og/eller hvor den tiltalte tidligere er straffet for
ligeartet kriminalitet, udmåles straffen i dag som udgangspunkt fra 1 år og
9 måneders fængsel til 2 års fængsel. Der foreligger dog også eksempler på,
at domstolene har udmålt straffe fra 2 år og 6 måneder til 3 år i sager, hvor
der forelå skærpende omstændigheder.
2.2.1.2 Uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
Det fremgår af straffelovens § 249, at den, som uagtsomt tilføjer nogen be-
tydelig skade på legeme eller helbred, straffes med bøde eller fængsel indtil
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
4 måneder eller under særligt skærpende omstændigheder med fængsel ind-
til 8 år. Det følger af bestemmelsens 2. pkt., at såfremt forholdet er begået i
forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1
eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette som en særligt skærpende
omstændighed.
For så vidt angår definitionerne på henholdsvis spirituskørsel, overtrædelse
af færdselslovens § 54, stk. 1 og 2, samt særligt hensynsløs kørsel, henvises
der til ovenfor under pkt. 2.2.1.1 om uagtsomt manddrab.
Det følger af forarbejderne til § 249, 2. pkt., at strafniveauet i sager om uagt-
som betydelig legemsbeskadigelse begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelser af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel, som udgangspunkt er fængsel i 6-8 måneder i normaltilfælde, jf. Fol-
ketingstidende 2009-10, A, L 179 som fremsat, side 28. For nærmere be-
skrivelse af, hvad der udgør yderligere strafskærpende omstændigheder,
henvises der til det ovenfor under pkt. 2.2.1.1. anførte om straffelovens §
241.
Det forudsættes i forarbejderne, at der i de grove tilfælde af uagtsom bety-
delig legemsbeskadigelse begået i forbindelse med spirituskørsel, overtræ-
delse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel,
som udgangspunkt skal idømmes straffe, der er markant højere end det an-
givne normalniveau på 6-8 måneders fængsel, og at straffen i de groveste
tilfælde som udgangspunkt skal være på et højere niveau end 8-10 måneders
fængsel, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 179 som fremsat, side 29.
På samme måde som efter straffelovens § 241 forudsættes det, at strafni-
veauet i sager omfattet af straffelovens § 249 begået i forbindelse med sær-
ligt hensynsløs kørsel fremover får en vis afsmittende betydning for dom-
stolenes strafudmåling i de mere alvorlige sager om uagtsom betydelig le-
gemsbeskadigelse i forbindelse med kørsel under tilsidesættelse af væsent-
lige hensyn til færdselssikkerheden, hvor der f.eks. foreligger et mere sub-
jektivt dadelværdigt forhold, men hvor der ikke kan siges at være tale om
en bevidst tilsidesættelse af hensynet til andres sikkerhed.
Rigsadvokaten har foretaget en gennemgang af trykt retspraksis vedrørende
straffelovens § 249, 2. pkt., om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse i for-
bindelse med hensynsløs kørsel mv. fra de seneste fem år samt eksempler
på utrykt retspraksis fra de seneste to år.
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
På baggrund af gennemgangen har Rigsadvokaten oplyst, at der i sager om
overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., hvor der alene er tale om over-
trædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., som er begået samtidig med over-
trædelse af færdselslovens § 53 om spirituskørsel og/eller § 54 om narko-
kørsel mv., som udgangspunkt i dag udmåles straffe fra 60 dage til 6 måne-
ders fængsel.
Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at der i sager om overtrædelse af § 249,
2. pkt., hvor der tillige dømmes for overtrædelse af straffelovens § 252, og
kørselsforløbet vurderes at være særligt hensynsløst, eller hvor den tiltalte
tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet, i dag ses udmålt straffe i ni-
veauet fra 8 måneder til 1 års fængsel.
Eksempler på de groveste tilfælde af overtrædelse af straffelovens § 249, 2.
pkt., involverer sager, hvor der tillige straffes for f.eks. flere forhold af over-
trædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., og/eller overtrædelse af straffelovens
§ 241, 2. pkt., og hvor kørselsforløbet tillige vurderes at være særligt hen-
synsløst, eller hvor den tiltalte tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet.
I disse sager har domstolene udmålt straffe på op til 3 års fængsel.
2.2.1.3 Forsætlig fareforvoldelse
Det følger af straffelovens § 252, stk. 1, at den, der for vindings skyld, af
grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for
nogens liv eller førlighed, skal straffes med fængsel indtil 8 år.
Det følger af forarbejderne til § 252, at bestemmelsen er et konkret farede-
likt, hvilket indebærer, at der i det enkelte tilfælde skal kunne føres bevis
for, at der objektivt set har været fare for en anden persons liv eller førlighed,
jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 2936. Endvidere
kræves det, at gerningsmanden har handlet med forsæt, dvs. med kendskab
til situationens omstændigheder og bevidsthed om, at der forvoldes fare. Fa-
ren skal efter bestemmelsens ordlyd have været ”nærliggende”. I dette ud-
tryk antages at ligge et krav om, at der har været tale om en åbenbar og
væsentlig risiko for følgens indtræden.
Det følger af forarbejderne til straffelovens § 241, 2. pkt., og 249, 2. pkt., jf.
jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 179 som fremsat, side 29, at den udmå-
lingspraksis, som domstolene på baggrund af lovforslaget fastlægger i for-
hold til sager omfattet af straffelovens §§ 241 og 249, forudsættes at få en
afsmittende betydning for domstolenes strafudmåling i sager omfattet af
straffelovens § 252 om forsætlig fareforvoldelse.
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Der henvises i øvrigt til det ovenfor anførte under pkt. 2.2.1.1. og 2.2.1.2.
om strafniveauet for overtrædelser af straffelovens §§ 241 og 249.
Rigsadvokaten har foretaget en gennemgang af trykt retspraksis vedrørende
straffelovens § 252 om forsætlig fareforvoldelse i forbindelse med færdsels-
lovsovertrædelser fra de seneste 10 år samt eksempler på utrykt retspraksis
fra de seneste to år. På baggrund af gennemgangen har Rigsadvokaten op-
lyst, at i sager om overtrædelse af straffelovens § 252 ses strafniveauet i dag
at være fra 7 dage til 4 måneders fængsel, når der alene er tale om et enkelt
forhold vedrørende overtrædelse af straffelovens § 252.
I de tilfælde, hvor der er tale om flere forhold vedrørende overtrædelse af
straffelovens § 252, udmåles straffen i dag fra 4 måneder til 8 måneders
fængsel.
2.2.2 Justitsministeriets overvejelser
Som led i regeringens udspil mod vanvidskørsel blev der som noget nyt fo-
retaget en klar afgrænsning af, hvilke forseelser der indgår i definitionen af
begrebet vanvidskørsel. Det drejer sig om følgende forseelser, der må anses
for særligt alvorlige og med en særligt høj farlighed:
uagtsomt manddrab i forbindelse med hensynsløs kørsel mv. (straf-
felovens § 241, 2. pkt.),
uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller hel-
bred i forbindelse med hensynsløs kørsel mv. (straffelovens § 249,
2. pkt.),
forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlig-
hed i forbindelse med færdselslovsovertrædelser (straffelovens §
252, stk. 1),
særligt hensynsløs kørsel,
kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved
kørsel med over 100 km/t,
kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover samt
spirituskørsel med en promille over 2,00.
Det er Justitsministeriets vurdering, at samtlige færdselsovertrædelser, som
er omfattet af regeringens definition på vanvidskørsel, fremover bør indgå
som særligt skærpende omstændigheder ved fastsættelse af straffen for uagt-
somt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse i trafikken. I dag
anses alene særligt hensynsløs kørsel, spirituskørsel og narkokørsel mv.,
men ikke rene hastighedsoverskridelser, som strafskærpende omstændighe-
der i sådanne sager.
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Det foreslås på den baggrund at ændre straffelovens § 241, 2. pkt., og § 249,
2. pkt., således at det fremgår af bestemmelserne, at det anses som en særligt
skærpende omstændighed, hvis henholdsvis uagtsomt manddrab og uagt-
som betydelig legemsbeskadigelse begås i forbindelse med de groveste ha-
stighedsoverskridelser.
I overensstemmelse med regeringens definition på vanvidskørsel forstås der
ved de groveste hastighedsovertrædelser kørsel med en hastighedsoverskri-
delse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t samt kørsel med
en hastighed på 200 km/t eller derover.
Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at det nuværende strafniveau
i sager om overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt. og § 249, 2. pkt., ikke
i tilstrækkelig grad afspejler, at der er tale om grove overtrædelser af færd-
selsloven, hvor føreren fuldstændig sætter sig ud over hensynet til andre
menneskers liv og sikkerhed. På samme måde er det Justitsministeriets vur-
dering, at strafniveauet i straffelovens § 252, stk. 1, i forbindelse med færd-
selslovovertrædelser ikke i tilstrækkelig grad afspejler den væsentlige risiko
for alvorlige personskader, som lovovertrædelsen medfører.
Det foreslås på den baggrund at skærpe strafniveauet i straffelovens § 241,
2. pkt., om uagtsomt manddrab i forbindelse med hensynsløs kørsel mv., §
249, 2. pkt., om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse med
hensynsløs kørsel mv., samt straffelovens § 252, stk. 1, om forsætlig fare-
forvoldelse i forbindelse med færdselslovsovertrædelser.
En skærpelse af strafniveauet skal sende et utvetydigt signal om, at denne
form for adfærd i trafikken er uacceptabel.
2.2.3 Den foreslåede ordning
2.2.3.1 Udvidelse af anvendelsesområdet for uagtsomt manddrab og uagt-
som legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstændigheder
Det foreslås at udvide straffelovens § 241, 2. pkt., om uagtsomt manddrab
under særligt skærpende omstændigheder og § 249, 2. pkt., om uagtsom be-
tydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstændigheder til
også at omfatte de groveste hastighedsovertrædelser.
Ændringen indebærer, at bestemmelserne fremover vil omfatte henholdsvis
uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse begået ved
14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med
over 100 km/t samt ved kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover.
Hermed vil bestemmelserne således omfatte samtlige færdselsovertrædelser
i den nye definition af vanvidskørsel, som beskrevet ovenfor under punkt
2.2.2.
2.2.3.2 Skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab under særligt skær-
pende omstændigheder
Det foreslås endvidere, at strafniveauet i sager om uagtsomt manddrab be-
gået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54,
stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel forhøjes med indtil det halve.
Det forudsættes i den forbindelse, at straffen for uagtsomt manddrab begået
ved kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel
med over 100 km/t samt ved kørsel med en hastighed på 200 km/t eller der-
over, fastsættes på et tilsvarende niveau.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af straffelovens § 241, 2.
pkt., der i dag ville blive straffet med 18 måneders fængsel, fremover som
udgangspunkt vil skulle straffes med omkring 2 år og 3 måneders fængsel.
Herudover vil der
ligesom det er tilfældet efter gældende ret
skulle fast-
sættes en straf, der er væsentlig strengere end det angivne normalniveau i
tilfælde af uagtsomt manddrab begået i forbindelse med særligt hensynsløs
kørsel, hvor der har foreligget en kombination af flere grove overtrædelser
af færdselsloven.
Rigsadvokaten har oplyst, at der i tilfælde, hvor et kørselsforløb omfattet af
§ 241, 2. pkt., tillige vurderes at have været særligt hensynsløst, i praksis ses
at være udmålt straffe fra 1 år og 9 måneders fængsel til 2 års fængsel.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af straffelovens § 241, 2.
pkt., hvor der samtidig foreligger yderligere skærpende omstændigheder,
der i dag ville blive straffet med 2 års fængsel, fremover som udgangspunkt
vil skulle straffes med 3 år fængsel.
Henset til, at de groveste tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse med
særligt hensynsløs kørsel, spirituskørsel eller overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, i dag allerede forudsættes at føre til en straf på op til 5
års fængsel, foreslås strafniveauet for disse overtrædelser dog kun forhøjet
med 1 år.
15
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Forslaget indebærer herved, at en særligt grov overtrædelse af straffelovens
§ 241, 2. pkt., der i dag ville blive straffet med 5 års fængsel, fremover som
udgangspunkt skal straffes med 6 års fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens ka-
pitel 10.
2.2.3.3 Skærpelse af straffen for uagtsom legemsbeskadigelse under særligt
skærpende omstændigheder
Det foreslås ligeledes, at strafniveauet i sager om uagtsom betydelig legems-
beskadigelse begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færd-
selslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel forhøjes med
indtil det halve. Det forudsættes i den forbindelse, at straffen for uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse begået ved kørsel med en hastighedsoverskri-
delse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t samt ved kørsel
med en hastighed på 200 km/t eller derover, fastsættes på et tilsvarende ni-
veau.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af straffelovens § 249, 2.
pkt., der i dag ville blive straffet med 8 måneders fængsel, fremover som
udgangspunkt vil skulle straffes med 1 års fængsel.
Forslaget indebærer ligeledes, at strafniveauet for de grove tilfælde af uagt-
som betydelig legemsbeskadigelse begået i forbindelse med spirituskørsel,
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs
kørsel, hvor det i dag forudsættes, at der idømmes straffe, der er markant
højere end 6-8 måneder, skal forhøjes med indtil det halve.
Rigsadvokaten har oplyst, at der i tilfælde, hvor et kørselsforløb omfattet af
straffelovens § 249, 2. pkt., vurderes at have været særligt hensynsløst, i
praksis ses at være udmålt straffe i niveauet fra 8 måneder til 1 års fængsel.
Forslaget indebærer herved, at en grov overtrædelse af straffelovens § 249,
2. pkt., der i dag ville blive straffet med 1 års fængsel, fremover som ud-
gangspunkt vil skulle straffes med 1 år og 6 måneders fængsel.
16
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Straffen for de groveste tilfælde af uagtsom betydelig legemsbeskadigelse,
forudsættes i dag at være på et højere niveau end 8-10 måneder.
Rigsadvokaten har oplyst, at der i tilfælde, hvor der straffes for f.eks. flere
overtrædelser af straffelovens § 249, 2. pkt. eller § 241, 2. pkt., og hvor
kørselsforløbet tillige vurderes at have været særligt hensynsløst, i praksis
ses at være udmålt straffe op til 3 års fængsel.
Henset til strafniveauet for de groveste overtrædelser af straffelovens § 249,
2. pkt., der er udviklet i retspraksis, foreslås strafniveauet for disse overtræ-
delser kun forhøjet med 1 år.
Forslaget indebærer således, at særligt grove overtrædelser af straffelovens
§ 249, 2. pkt., der i dag ville blive straffet med 3 års fængsel, fremover som
udgangspunkt vil skulle straffes med 4 års fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens ka-
pitel 10.
2.2.3.4 Skærpelse af straffen for forsætlig fareforvoldelse i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser
Det foreslås endelig, at strafniveauet i sager om forsætlig fareforvoldelse
fremover forhøjes med indtil det halve, når fareforvoldelsen er forårsaget i
forbindelse med færdselslovsovertrædelser. Forhøjelsen af strafniveauet er
ikke begrænset til overtrædelse af straffelovens § 252, stk. 1, i forbindelse
med vanvidskørsel, men forudsættes at omfatte overtrædelse af straffelo-
vens § 252, stk. 1, ved enhver færdselsovertrædelse. Dette skyldes, at det er
overtrædelsen af straffelovens § 252, stk. 1, begået i forbindelse med færd-
selsovertrædelser, der i sig selv udgør vanvidskørsel.
Rigsadvokaten har oplyst, at strafniveauet i sager om overtrædelse af straf-
felovens § 252 i forbindelse med færdselslovsovertrædelser i dag ses at være
fra 7 dage til 4 måneders fængsel ved enkeltstående overtrædelser og fra 4
måneder til 8 måneders fængsel ved flere forhold vedrørende overtrædelse
af straffelovens § 252.
17
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af straffelovens § 252 i for-
bindelse med færdselslovsovertrædelser, der i dag ville blive straffet med 4
måneders fængsel, fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 6
måneders fængsel, mens en overtrædelse, der i dag ville blive straffet med
8 måneders fængsel, fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 1
års fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens ka-
pitel 10.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre økonomiske konsekvenser for det offent-
lige for 5,2 mio. kr. årligt fuldt indfaset, hvilket kan henføres til merudgifter
i kriminalforsorgen som følge af det skærpede strafniveau.
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
18
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
2288708_0019.png
UDKAST
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
til den
været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Samtlige byretter, Advokatrådet, Advokat-
samfundet, Amnesty International, Danske Advokater, Danske Regioner,
Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Forsikring og Pension, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk For-
ening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Lovforslaget forventes at
medføre økonomiske kon-
sekvenser for det offentlige
for 5,2 mio. kr. årligt fuldt
indfaset, hvilket kan henfø-
res til merudgifter i krimi-
nalforsorgen som følge af
det skærpede strafniveau.
Ingen
Ingen
Implementerings-
konsekvenser
for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse-
kvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
19
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
2288708_0020.png
UDKAST
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Klima- og miljø-
mæssige
konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper for im-
plementering
af
erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end mi-
nimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 119, stk. 4, 1. pkt., at den der ellers, dvs. på
anden måde end omfattet af bestemmelsens stk. 1 eller 2, lægger de nævnte
personer hindringer i vejen for udførelsen af deres tjeneste eller hverv, straf-
fes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Det vil bl.a. kunne udgøre en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 4, 1.
pkt., hvis en person ved chikanøs kørsel lægger hindringer i vejen for poli-
tiet, herunder for politiets eftersætning af en anden bil.
Det foreslås i lovforslaget § 1, nr. 1, at ordet
”ellers”
i straffelovens
§ 119,
stk. 4, 1. pkt.,
ændres til ”i
øvrigt”.
Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at
give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer for
strafniveauet efter bestemmelsen.
20
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Med den foreslåede ændring er det forudsat, at straffen for ved chikanøs
kørsel at lægge hindringer i vejen for politiets eftersætning af en anden bil i
førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes til fængsel i 20 dage, der
som udgangspunkt bør være ubetinget.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den gældende retstilstand.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens ka-
pitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 241, 1. pkt., at den, som uagtsomt forvolder en
andens død, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Såfremt forhol-
det er begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslo-
vens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette som en
særligt skærpende omstændighed, jf. straffelovens § 241, 2. pkt.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at straffelovens
§ 241, 2. pkt.,
ændres,
så det fremgår af bestemmelsen, at det også anses som en særligt skærpende
omstændighed, hvis uagtsomt manddrab begås i forbindelse med de grove-
ste hastighedsoverskridelser.
Begrebet ”de groveste hastighedsovertrædelser”
omfatter kørsel med en ha-
stighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t
samt kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover.
Med forslaget forudsættes det, at strafniveauet i sager om uagtsomt mand-
drab begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, forhøjes med indtil det
halve. Det forudsættes i den forbindelse, at straffen for uagtsomt manddrab
begået i forbindelse med de groveste hastighedsoverskridelser fastsættes på
et tilsvarende niveau.
21
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af straffelovens § 241, 2.
pkt., i normaltilfælde, der i dag ville blive straffet med 18 måneders fængsel,
fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 2 år og 3 måneders
fængsel.
En yderligere skærpende omstændighed, som gør, at forholdet skal bedøm-
mes strengere end normalniveauet, kan være, at gerningsmanden tidligere
er straffet for særligt hensynsløs kørsel, spirituskørsel eller overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller for anden risikobetonet kørsel. Det
vil ligeledes være en yderligere skærpende omstændighed, hvis gernings-
manden tidligere er straffet for kørsel med en hastighedsoverskridelse på
mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t samt ved kørsel med en
hastighed på 200 km/t eller derover.
Der vil endvidere
ligesom det er tilfældet efter gældende ret
skulle fast-
sættes en straf, der er væsentlig strengere end det angivne normalniveau i
tilfælde af uagtsomt manddrab begået i forbindelse med særligt hensynsløs
kørsel, hvor der har foreligget en kombination af flere grove overtrædelser
af færdselsloven.
Det kan
som det også er tilfældet efter gældende ret
f.eks. være tilfælde,
hvor der er tale om betydelig uansvarlig kørsel over en længere strækning
med både betydelige hastighedsoverskridelser og kørsel over for rødt lys
eller kørsel venstre om helleanlæg i områder med mange trafikanter. Det
samme gælder sager om uagtsomt manddrab, hvor forholdet er begået i for-
bindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller
2, eller ved de groveste hastighedsovertrædelser, og hvor kørslen samtidig
kan karakteriseres som særligt hensynsløs.
Strafniveauet for overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., under skær-
pende omstændigheder, der i dag ifølge retspraksis ligger mellem 1 år og 9
måneders fængsel og 2 års fængsel, forudsættes tilsvarende forhøjet med
indtil det halve.
Forslaget indebærer således, at en overtrædelse af straffelovens § 241, 2.
pkt., hvor der samtidig foreligger skærpende omstændigheder, der i dag som
udgangspunkt ville blive straffet med 2 års fængsel, fremover som udgangs-
punkt vil skulle straffes med 3 års fængsel.
22
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Strafniveauet i de groveste tilfælde af uagtsomt manddrab i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller sær-
ligt hensynsløs kørsel, der i dag forudsættes at føre til en straf på op til 5 års
fængsel, forudsættes forhøjet med 1 års fængsel, og disse tilfælde vil således
fremover som udgangspunkt skulle straffes med 6 års fængsel.
Forslaget indebærer herved, at en særligt grov overtrædelse af straffelovens
§ 241, 2. pkt., der i dag ville blive straffet med 5 års fængsel, fremover som
udgangspunkt skal straffes med 6 års fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens ka-
pitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af straffelovens § 249, at den, som uagtsomt tilføjer nogen bety-
delig skade på legeme eller helbred, straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder eller under særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil
8 år. Det følger af bestemmelsens 2. pkt., at såfremt forholdet er begået i
forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1
eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette som en særligt skærpende
omstændighed.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 3, at straffelovens
§ 249, 2. pkt.,
ændres,
så det fremgår af bestemmelsen, at det også anses som en særligt skærpende
omstændighed, hvis uagtsom betydelig legemsbeskadigelse begås i forbin-
delse med de groveste hastighedsoverskridelser.
Begrebet ”de groveste hastighedsovertrædelser”
omfatter kørsel med en ha-
stighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t
samt kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover.
Med forslaget forudsættes det, at strafniveauet i sager om uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, forhøjes
23
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
med indtil det halve. Det forudsættes i den forbindelse, at straffen for uagt-
som betydelig legemsbeskadigelse begået i forbindelse med de groveste ha-
stighedsoverskridelser fastsættes på et tilsvarende niveau.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af straffelovens § 249, 2.
pkt., i normaltilfælde, der i dag ville blive straffet med 8 måneders fængsel,
fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 1 års fængsel.
For nærmere beskrivelse af, hvad der kan udgøre yderligere strafskærpende
omstændigheder henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Strafniveauet for de grove tilfælde af uagtsom betydelig legemsbeskadigelse
begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54,
stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, som i dag ifølge retspraksis ses
at være fra 8 måneder til 1 års fængsel, forudsættes ligeledes forhøjet med
indtil det halve. Forslaget indebærer herved, at en grov overtrædelse af straf-
felovens § 249, 2. pkt., der i dag ville blive med straffet med 1 års fængsel,
fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 1 år og 6 måneders
fængsel.
Strafniveauet for de groveste tilfælde af uagtsom betydelig legemsbeskadi-
gelse begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslo-
vens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, som i dag ifølge
retspraksis ses at være på op til 3 års fængsel, forudsættes forhøjet med 1 år.
Forslaget indebærer herved, at ved en særligt grov overtrædelse af straffe-
lovens § 249, 2. pkt., der i dag ville blive straffet med 3 års fængsel, frem-
over som udgangspunkt vil skulle straffes med 4 års fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens ka-
pitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af straffelovens § 252, stk. 1, at den, der for vindings skyld, af
grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for
nogens liv eller førlighed, skal straffes med fængsel indtil 8 år.
24
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 4, at
ordet ”volder” i
straffelovens
§ 252,
stk. 1,
ændres
til ”forvolder”.
Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at
give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer om
strafniveauet efter bestemmelsen.
Med den foreslåede ændring er det forudsat, at straffen for forsætlig farefor-
voldelse efter straffelovens § 252, stk. 1, forårsaget i forbindelse med færd-
selslovsovertrædelser fremover skal forhøjes med indtil det halve.
Rigsadvokaten har oplyst, at strafniveauet i sager om overtrædelse af straf-
felovens § 252 i forbindelse med færdselslovsovertrædelser i dag ses at være
fra 7 dage til 4 måneders fængsel ved enkeltstående overtrædelser og fra 4
måneder til 8 måneders fængsel ved flere forhold vedrørende overtrædelse
af straffelovens § 252.
Forslaget indebærer herved, at en overtrædelse af straffelovens § 252 i for-
bindelse med færdselslovsovertrædelser, der i dag ville blive straffet med 4
måneders fængsel, fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 6
måneders fængsel, mens en overtrædelse, der i dag ville blive med 8 måne-
ders fængsel, fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 1 års
fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens ka-
pitel 10.
De foreslåede strafskærpelser angår alene forsætlig fareforvoldelse begået i
forbindelse med færdselslovsovertrædelser. Der er ikke i øvrigt tilsigtet æn-
dringer af den gældende retstilstand.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.4. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
25
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
UDKAST
Det foreslås i lovforslagets § 2, at loven træder i kraft den 1. marts 2021.
Det følger af straffelovens § 3, at spørgsmålet om straf for handlinger, som
er foretaget før lovens ikrafttræden, efter lovens ikrafttræden skal afgøres
efter de nye regler, men at afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter
de tidligere regler. De foreslåede strafskærpelser får derfor virkning for for-
hold begået efter lovens ikrafttræden.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har således pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen
på det strafferetlige område, mens der for Grønland gælder en særlig krimi-
nallov.
26
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
2288708_0027.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 976 af 17. september 2019 som
ændret ved bl.a. § 1 i lov nr. 349 af
2. april 2020, lov nr. 882 af 16. juni
2020, lov nr. 883 af 16. juni 2020
og senest ændret ved lov nr. 968 af
26. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 119, stk. 4, 1. pkt.
ændres »el-
lers« til: »i øvrigt«.
§ 119. ---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Lægger nogen ellers de
nævnte personer hindringer i vejen
for udførelsen af deres tjeneste eller
hverv, straffes han med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Ved fastsættelse af straffen skal det
indgå som en skærpende omstæn-
dighed, at forholdet er begået, mens
eller i umiddelbar forlængelse af at
der i området foregår grov forstyr-
relse af ro og orden på offentligt
sted.
§ 241.
Den, som uagtsomt forvol-
der en andens død, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder
eller under særligt skærpende om-
stændigheder med fængsel indtil 8
år. Er forholdet begået i forbindelse
med spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2,
eller særligt hensynsløs kørsel, an-
ses dette som en særligt skærpende
omstændighed.
2.
I
§ 241, 2. pkt.,
ændres »eller
særligt hensynsløs kørsel« til:
»særligt hensynsløs kørsel eller de
groveste
hastighedsovertrædel-
ser,«.
27
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel), fra justitsministeren
2288708_0028.png
UDKAST
§ 249.
Den, som uagtsomt tilføjer
nogen betydelig skade på legeme
eller helbred, straffes med bøde el-
ler fængsel indtil 4 måneder eller
under særligt skærpende omstæn-
digheder med fængsel indtil 8 år. Er
forholdet begået i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2,
eller særligt hensynsløs kørsel, an-
ses dette som en særligt skærpende
omstændighed.
§ 252.
Med fængsel indtil 8 år straf-
fes den, der for vindings skyld, af
grov kådhed eller på lignende hen-
synsløs måde volder nærliggende
fare for nogens liv eller førlighed.
Stk. 2-3.
---
3.
I
§ 249, 2. pkt.,
ændres »eller
særligt hensynsløs kørsel« til:
»særligt hensynsløs kørsel eller de
groveste
hastighedsovertrædel-
ser,«.
4.
I
§ 252, stk. 1,
ændres »volder«
til: »forvolder«.
28