Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 7
Offentligt
Kære Retsudvalg
Jeg har fulgt med i den ivrige debat i medierne om, hvordan nærpoliti på ny skal implementeres i
Danmark.
Jeg vil gøre opmærksom på et lille nærpolitiprojekt som indeholder både nærkontakt til borgerne,
udrykningsopgaver, efterforskningsopgaver og ikke mindst vigtigt for politikerne var det
økonomisk særdeles billigt.
Det er ikke et teoretisk projekt, men et projekt, som har været afprøvet i praksis og evalueret på
akademisk niveau.
Nærpolitiforsøget: Projekt Støvring, som det blev kaldt, fandt sted i den sydlige del af daværende
Aalborg Politikreds (Støvring kommune og sydlige del af Aalborg kommune
Svenstrup)
Formålet var at skabe et mere pragmatisk nærpolitiforsøg i forhold til trenden i de øvrige
omfangsrige nærpolitiforsøg, som fandt sted i
90’erne og begyndelsen af 00’erne.
Nærpoliti, Projekt Støvring, indeholdt elementer, som:
udrykning til færdselsuheld, brand, vold, tyveri og indbrud samt øvrige almene
udrykningsopgaver,
udvidet SSP arbejde og tæt kontakt til områdets skoler og kommunens forvaltninger, tillige
kunne der håndteres de opgaver som senere overgik til kommunerne f.eks. pas og
kørekort,
altid forhør hos naboer i forbindelse med indbrud m.m.,
altid genbesøg hos forurettede (nye oplysninger begge veje, præventive foranstaltninger,
kort sagt: politiet er tilstede),
billig i oprettelse og drift
husleje samt tilgang af en ny politibil,
2 holdsskift 6 dage om ugen, samt
Bemanding: 1 leder og 10 mand (alle med flere års erfaring fra Beredskabet
(Ordenspolitiet) og Kriminalpolitiet.
Eksempler på succes og uventet ekstern og intern reaktion:
Lederen af nærpolitistationen blev inviteret til møde i nabo politikreds, hvor ledelsen var
frustreret over nærpolitistationens succes, idet især berigelseskriminaliteten
var ”rykket over
politikreds grænsen”.
Endvidere fik Aalborg Politi flere henvendelse fra borgere i nærpolitiområdet, idet den meget
mere synlige tilstedeværelse af politi i begyndelsen skabte utryghed blandt borgerne. Man
frygtede, at der var sket et eller andet, ligesom man frygtede, at den synlige tilstedeværelse havde
baggrund i, at området havde stigende kriminalitet. Men frygten blev dog vendt til forståelse og
glæde for nærpolitiets indsats.
Aalborg Politi bør have dokumentation vedr. Projekt Støvring, som blev nøje tilrettelagt med
kommissorium, projektbeskrivelse, løbende beskrevet og evalueret både internt og eksternt,
herunder med en borgerundersøgelse i nærpolitistationens ansvarsområdet foretaget af Aalborg
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 4/10-20 fra Peter Gaardsøe, Hadsund, vedrørende nærpoliti
Universitet v/Lars Holmgren, i dag lektor på Københavns Universitet
netop for at sikre en ekstern
og valid analyse af projektet.
Hvorfor slog projektet så ikke igennem??:
Der var i
90’erne i
politiet og politisk tilsyneladende kun fokus på en total omstrukturering
af politiets opbygning i de enkelte politikredse. Dette viste sig at være for voldsom
omstruktureringsproces, som kostede både goodwill hos borgerne, men også internt i
politiet blandt medarbejderne. Dette kunne blandt andet være en af årsagerne til at man
med den senere politireform totalt gik i den modsatte grøft, som også har kostet mange
personale- og økonomiske ressourcer. Successen kan jo ikke siges at være fuldt
tilfredsstillende, når der politisk nu igen fremsættes krav om et øget nærpoliti.
Intern ledelsesmæssig årsager
intern splid og personlig ledelsesprofilering
hvorfor
ledelsen ikke ”solgte” projektet i Rigspolitiet.
Man skulle bare vise at være progressiv i
politiudviklingen uden reelt at ville det, hvorved et projekt blev tabt på gulvet.
Dagens tillidsmænd og ledere har derfor ikke kendskab til dette projekt, ligesom disse
persongrupper i dag kun har viden og fokus på de alt for gennemgribende ændringer Dansk Politi
de seneste årtier har været igennem.
Dansk Politi har reelt kun været opsat på at gennemføre ændringer, som har været meget
omfattende og radikal grænsende til det på nogen områder urealistiske.
Dette skyldes især tidens trend med et projektmageri i kampen om den politikredsmæssige og
individuelle profilering på bekostning af en betragtning af, hvad der reelt var muligt og bedst for
samfundet.
Efter min bedste mening giver Nærpolitiprojekt: Støvring en god pragmatisk rammeløsning, da den
opfylder politikernes og borgernes ønsker samt giver økonomisk råderum for politiets krav f.eks de
nye ønsker om nye våben m.m.
Min baggrund:
Ansat i Politiet i 1980, Lederstilling i 1993. Uddannet projektleder. Udsendt internationalt som
underviser/instruktør i lederuddannelse. Gennemgået diverse uddannelser/kurser i strategi, taktik
og kriminalitetsanalyse. Haft politifunktioner som vagthavende, indsatsleder, uddannelsesleder for
politielever og førledere samt efterforsker.
Tillige talsmand for lokale ledere samt efterfølgende tillidsmand for en politikreds.
Jeg mener derfor, at jeg med min baggrund og erfaring kan tillade mig at rette opmærksomheden
på Nærpolitiprojekt Støvring, selv om det ligger årtier tilbage, men alligevel i nutidens relationer
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 4/10-20 fra Peter Gaardsøe, Hadsund, vedrørende nærpoliti
og krav rammer målet tilfredsstillende og kan anskue nutidens problemstillinger fra en lidt anden
vinkel.
Med venlig hilsen
Peter Gaardsøe
Fruerlundvej 7
9560 Hadsund
Tlf. 4068 6926