Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2281873_0001.png
Dato: 29. oktober 2020
Afrapportering på handlingsplan for nedbringelse af sagsbehold-
ningen på personfarlig kriminalitet i politiet og anklagemyndighe-
den
september 2020
I forbindelse med besvarelsen af samrådsspørgsmål D den 27. august 2019 i Folketingets
Retsudvalg fremlagde justitsministeren Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for
nedbringelse af sagsbeholdning og sagsbehandlingstid på personfarlig kriminalitet. Person-
farlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskræn-
kelse, røveri og trusler.
På kort sigt er formålet med handlingsplanen at sikre, at
alle
sager om personfarlig krimi-
nalitet konsekvent tildeles den højeste prioritet, og at forurettede underrettes om behand-
lingen af deres sag. Handlingsplanens initiativer skal samtidig reducere den historisk høje
sagsbeholdning i politi og anklagemyndighed og sikre, at der fremover skabes et balanceret
gennemløb i sagsbehandlingen, sådan at sagsophobningen på personfarlig kriminalitet
bremses, de nuværende sagsbunker og de ældste sager håndteres, og sagsbehandlingstiden
på området nedbringes.
Varige nedbringelser af sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiden forudsætter en langsig-
tet og konsekvent prioritering af både den personfarlige kriminalitet og straffesagsområdet
generelt, hvilket i handlingsplanen er konkretiseret i følgende elementer:
Med udgangen af 2020 er beholdning, alder og sagsbehandlingstid i sager om per-
sonfarlig kriminalitet i politiet og anklagemyndigheden reduceret med 20 pct. i
forhold til første halvår 2019
Personfarlig kriminalitet prioriteres konsekvent højest i den daglige visitation af
indkomne anmeldelser og i håndteringen af ældre sager
Politikredsene er forpligtede til at holde den forurettede borger underrettet
senest
seks måneder efter anmeldelse af en sag om personfarlig kriminalitet skal borgeren
underrettes om status og videre forløb.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten præsenterer i nærværende notat en status på handlingspla-
nens fremdrift med udgangen af september 2020
både centralt hos Rigspolitiet og Rigs-
advokaten, hos de regionale statsadvokater samt decentralt i politikredsene. Rigspolitiet og
Rigsadvokaten afrapporterede status på handlingsplanen første gang ved udgangen af ok-
tober 2019, jf. notat af 5. november 2019 om
”Afrapportering på handlingsplan for ned-
bringelse af sagsbeholdningen på personfarlig kriminalitet i politiet og anklagemyndighe-
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Opfølgning for september på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2281873_0002.png
den
– oktober 2019”,
og de månedlige afrapporteringer findes på Rigspolitiets og Rigsad-
vokatens hjemmeside. Status på statsadvokaternes tilsyn med handlingsplanen afrapporte-
res særskilt hvert kvartal, og senest har Rigsadvokaten afgivet 3. afrapportering på tilsynet
med handlingsplanen den 17. august 2020 for perioden april
juni 2020. Næste afrappor-
tering på tilsynet med handlingsplanen afgives i forbindelse med Rigspolitiets og Rigsad-
vokatens fælles afrapportering for oktober måned 2020.
Resultatet for september 2020 viser, at politikredsene samlet set er godt på vej til en ned-
bringelse med 20 pct. ved udgangen af 2020. Tre ud af fem målsætninger er opnået. Det
drejer sig om en 20 pct. reduktion af henholdsvis sagsbehandlingstid fra anmeldelse til
afgørelse af tiltalespørgsmålet, antallet af anmeldelser uden sigtelser samt alderen på sig-
telser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet. Det bemærkes, at målsætningen om en 20 pct.
reduktion i antallet af sigtelser uden tiltale, som var opfyldt i august måned 2020, ikke
længere er indfriet. Det skyldes, at antallet af sigtelser uden tiltale er steget med 81 sager
på landsplan fra august til september, hvorfor der ved udgangen af september 2020 udestår
en reduktion på 19 sager. Derudover udestår der også en reduktion for så vidt angår alderen
på anmeldelser uden sigtelser på 9 dage på landsplan ved udgangen af september 2020.
Både målsætningen om antallet af sigtelser uden tiltale og alderen på anmeldelser uden
sigtelser forventes at kunne opnås inden udgangen af 2020.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet vil i resten af 2020 fortsat have fokus på at sikre ambitionen
om en samlet nedbringelse med 20 pct. ved udgangen af 2020, og sagsbehandlingen af
personfarlig kriminalitet vil fortsat have høj prioritet. Handlingsplanen for personfarlig kri-
minalitet vil derfor fortsat blive drøftet månedligt som et fast dagsordenspunkt i politiets
koncernledelse med henblik på at kunne iværksætte eventuelle yderligere tiltag. I årets sid-
ste tre måneder vil der således især være fokus på at nedbringe alderen på anmeldelser uden
sigtelse samt antallet af sigtelser uden tiltale. Herudover vil der være fokus på, at andelen
af gennemførte underretninger er så høj som mulig i samtlige politikredse.
I det følgende gennemgås handlingsplanens enkelte elementer samt den foreløbige status
på fremdrift på implementering og målopfyldelse.
Side 2
Mål for sager vedrørende personfarlig kriminalitet
Handlingsplanen fastslår, at politiets og anklagemyndighedens sagsbeholdning og sagsbe-
handlingstid i sager om personfarlig kriminalitet med udgangen af 2020 skal være reduceret
med 20 pct.
Status på målopfyldelsen for politi og anklagemyndighed fremgår nedenfor.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Opfølgning for september på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2281873_0003.png
Tabel 1: Målopfyldelse for september 2020
Sagsbehandlingstid (dage)
Anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
1. halvår
2014
134
2015
137
2016
143
2017
151
2018
149
2019
242
Side 3
Januar-sep-
tember 2020
169
194
25
Ultimo
Sagsbeholdning (antal)
2014
Sager uden sigtelse
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
Sigtelser uden tiltale
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
-
-
5.621
6.235
11.188
8.986
3.207
2015
4.605
2016
2017
2018
9.009
1. halvår
2019
9.096
september
2020
6.108
7.277
1.169
7.208
7.189
-19
7.491 11.171
Ultimo
Alder på sagsbeholdning (dage)
2014
Sagsbeholdning uden sigtelse
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
Sigtelser uden tiltale
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
-
-
126
140
213
184
158
2015
140
2016
146
2017
164
2018
172
1. halvår
2019
184
september
2020
156
147
-9
138
147
9
Note:
Data for 2014 - 1. halvår 2019 er fra det berigtigede faktaark pr. 27. september 2019. Data for status pr. september 2020 er fra den
3. oktober 2020.
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål er faldet fra 242 dage
i gennemsnit i 1. halvår 2019 til 169 dage i gennemsnit i perioden januar til september
2020,
jf. tabel 1.
Det er 25 dage under målsætningen for udgangen af 2020. Det bemærkes,
at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 1. halvår 2019 var længere end normalt, da de
fleste af de såkaldte Umbrella-sager afventede en afgørelse i Højesteret (som faldt i januar
2019), før der blev rejst tiltale.
Beholdningen af verserende anmeldelser uden sigtelse er faldet fra 9.096 sager i 1. halvår
2019 til 6.108 sager i september 2020. Det er 1.169 sager under målsætningen for udgangen
af 2020. Den gennemsnitlige alder på sagsbeholdningen uden sigtelser er siden august 2020
steget med 1 dag til 156 dage i september 2020, hvilket er 9 dage mere end målsætningen
for udgangen af 2020.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Opfølgning for september på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2281873_0004.png
Beholdningen af verserende sager med sigtelser uden tiltale er faldet fra 8.986 sager i 1.
halvår 2019 til 7.208 sager i september 2020, hvilket er 19 sager over målsætningen for
udgangen af 2020. Der ses således en stigning på 81 sager siden august 2020, hvor antallet
af sager med sigtelser uden tiltale var 7.127. Dertil bemærkes, at den gennemsnitlige alder
på sagsbeholdningen af sager med sigtelse uden tiltale er 138 dage i september 2020, hvil-
ket er 9 dage under målsætningen for udgangen af 2020.
Side 4
Figur 1: Anmeldelser, henlæggelser og sigtelser i 2019- Figur 2: Tiltaler, bøder og øvrige afgørelser i 2019-
2020 fordelt på måneder
personfarlig kriminalitet
2020 fordelt på måneder
personfarlig kriminalitet
Note: Figur 1 omfatter anmeldelser, sigtelser og henlæggelser opgjort som antal sager, og figur 2 omfatter tiltaler, øvrige
afgørelser, udenretlige bøder og den forenklede bødesagsproces (hvor sigtede ikke vedtager bøden, hvorefter den afgøres i
retten uden et retsmøde) opgjort som antal forhold. I afrapporteringen frem til juli 2020 blev udenretlige bøder og den
forenklede bødesagsproces rapporteret som bøder. Ændringen i rapporteringen skyldes, at processen og ressourceforbruget
knyttet til de to elementer, er forskellige. Samtidig er der forskel med hensyn til hvem der træffer den endelige afgørelse. For
udenretlige bøder er det politiet eller anklagemyndigheden, mens afgørelser efter den forenklede bødesagsproces foretages af
byretterne.
En sag svarer til et journalnummer i POLSAS, og et forhold svarer til en person sigtet på en sag. Der kan være flere personer
sigtet i en sag/flere forhold i en sag. Data er opgjort dynamisk, hvorfor efteropdateringer af sagerne i POLSAS kan påvirke
antallet af sager og forhold bagud i tid. Figurerne kan således ændre sig for de enkelte måneder som følge af efteropdateringer
af sagerne i POLSAS. Data er fra den 3. oktober 2020.
Antallet af anmeldelser vedrørende personfarlig kriminalitet er faldet en smule fra august
til september 2020. Det bemærkes, at der generelt ses et fald i straffelovsanmeldelser i
perioden fra nedlukningen af en række samfundsinstitutioner som følge af covid-19-situa-
tionen, når man sammenligner med samme periode sidste år. Antallet af sager med sigtelse
samt henlæggelser er steget fra august til september 2020,
jf. figur 1.
Antallet af tiltaler er
ligeledes steget fra august til september,
jf. figur 2.
På tværs af landet har politikredsene reduceret i beholdningen af anmeldelser uden sigtelse
siden handlingsplanens ikrafttrædelse,
jf. tabel 2.
De fleste kredse har også reduceret be-
holdningen af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmål siden handlingsplanens ikrafttræ-
delse. Nogle kredse oplever stigning i anmeldelser uden sigtelser og/eller sigtelser uden
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Opfølgning for september på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2281873_0005.png
afgørelse af tiltalespørgsmålet fra august til september 2020, men for størstedelens ved-
kommende er der tale om mindre stigninger, der er udtryk for naturlige udsving, når be-
holdningen er lav.
På landsplan stiger alderen på anmeldelser uden sigtelser med 1 dag fra august til september
2020, hvilket er drevet af mindre stigninger i flere kredse. Faldet i alderen på sigtelser uden
afgørelse af tiltalespørgsmålet med 1 dag på landsplan fra august til september 2020 skyl-
des tilsvarende mindre fald i flere kredse.
Side 5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Opfølgning for september på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2281873_0006.png
Tabel 2 - Kredsvis målopfyldelse: Målopfyldelse fordelt på politikredse
Anmeldelser uden sigtelse
Kreds
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Danmark i alt
Sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmål
Kreds
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Danmark i alt
Baseline
490
804
775
822
1.073
1.001
581
395
923
429
1683
10
8.986
Antal
Mål Status
335
449
594
910
543
499
637
624
858
564
716
883
464
538
316
388
565
547
300
375
1.236 1.415
6
16
6.570 7.208
Difference
-114
-316
44
13
294
-167
-74
-72
18
-75
-179
-10
-638
Baseline
148
173
135
211
161
168
138
139
296
130
213
74
184
Baseline
363
639
419
311
456
899
572
834
934
553
3.095
21
9.096
Antal
Mål Status
235
305
511
417
311
252
227
236
323
359
681
650
398
405
466
655
730
832
443
469
2.462 1.524
9
4
6.796 6.108
Difference
-70
94
59
-9
-36
31
-7
-189
-102
-26
938
5
688
Baseline
112
133
143
109
128
164
129
156
202
123
253
78
184
Side 6
Alder (dage)
Mål Status
75
81
106
109
124
130
89
70
126
111
137
130
111
118
147
124
147
165
89
90
190
261
49
35
147
156
Difference
-6
-3
-6
19
15
7
-7
23
-18
-1
-71
14
-9
Alder (dage)
Mål Status
117
115
147
112
137
159
147
169
147
141
135
118
88
78
96
155
122
142
85
84
170
181
128
55
147
138
Difference
2
35
-22
-22
6
17
10
-59
-20
1
-11
73
9
Sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål
Baseline Mål Status
Kreds
Nordjyllands Politi
230 140
112
Østjyllands Politi
188 173
150
Midt- og Vestjyllands Politi
177 140
116
Sydøstjyllands Politi
192 176
152
Syd- og Sønderjyllands Politi
201 193
219
Fyns Politi
193 194
172
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
142 154
114
Midt- og Vestsjællands Politi
217 147
181
Nordsjællands Politi
408 286
203
Københavns Vestegns Politi
200 141
122
Københavns Politi
327 235
236
Bornholms Politi
73 37
55
Danmark i alt
242 194
169
Difference
28
23
24
24
-26
22
40
-34
83
19
-1
-18
25
Note til tabel 2: Baseline for 1. halvår er fastlagt ud fra datagrundlaget for udarbejdelsen af handlingsplanen, og målet er
fastsat og fordelt mellem politikredsene herefter. Status og difference er opdateret pr. 3. oktober 2020. Data er opgjort
dynamisk.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Opfølgning for september på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2281873_0007.png
Personfarlig kriminalitet har højeste prioritet
Handlingsplanen fastslår, at den personfarlige kriminalitet skal prioriteres konsekvent hø-
jest i den daglige visitation af indkomne anmeldelser og i håndteringen af ældre sager.
Derfor har politiet og anklagemyndigheden i handlingsplanen besluttet at iværksætte føl-
gende tiltag:
Politikredsene har et elektronisk værktøj (en såkaldt elektronisk sagsstyrings-
reol), som skal sikre et dagligt overblik over antallet af sager, deres respektive
alder samt aktuelle status og placering. Dette gør, at politiet og anklagemyndig-
heden altid har et aktuelt overblik, der understøtter den konsekvente prioritering
af sagerne om personfarlig kriminalitet.
Samtidig sikrer de eksisterende ambitiøse mål for sager om vold og voldtægt (jf.
målene for de såkaldte VVV-sager), at disse sager konsekvent prioriteres højest,
samt at de nytilkomne sager håndteres på trods af oprydningsindsatser på gamle
sager.
Som et nyt initiativ har de regionale statsadvokater indført et særligt tilsyn med
sager, hvor der har været rejst sigtelse i lang tid. Tilsynet skal sikre, at der i alle
tilfælde er tilstrækkelig fremdrift i behandlingen af sagerne. Ordningen indebærer
blandt andet, at politikredsene pålægges at orientere statsadvokaterne om alle sa-
ger om personfarlig kriminalitet, hvor der er rejst sigtelse, men efter 12 måneder
endnu ikke er truffet afgørelse om tiltalespørgsmålet. Politikredsene skal i disse
tilfælde forklare sagsforløbet, og statsadvokaten kan konkret bestemme, at der
skal tages nye sagsskridt for at sikre fremdrift i sagen.
De regionale statsadvokater har herudover skærpet det tilsynsmæssige fokus på
politiets behandling af anmeldelser om personfarlig kriminalitet, hvor der ikke er
sket sigtelse, selv om der er gået lang tid. Statsadvokaternes tilsyn med disse sa-
ger vil blandt andet blive gennemført i form af målrettede tilsynsmøder og stik-
prøvekontroller.
Side 7
Status på implementeringen af ovenstående initiativer er følgende:
Rigspolitiet og Rigsadvokaten har fortsat et stort fokus på implementeringen af handlings-
planen og dens målsætninger over for politikredsene. Planen drøftes løbende i Koncernle-
delsen for politi og anklagemyndighed, ligesom Rigsadvokaten i fællesskab med Rigspoli-
tiet afholder månedlige videomøder med advokaturchefer i politikredsene og de regionale
statsadvokater for at sikre det rette fokus. Videomøderne blev dog ikke afholdt i en periode
fra marts til maj 2020 som følge af hjemsendelse af medarbejdere i politi og anklagemyn-
dighed på grund af situationen med Covid-19. Møderne blev genoptaget i slutningen af juni
2020, men er igen i september 2020 blevet sat på pause som følge af situationen med CO-
VID-19. I de perioder hvor videomøderne ikke har kunnet afholdes, har Rigspolitiet og
Rigsadvokaten skriftligt orienteret politikredsene om fokuspunkter mv. i forhold til imple-
mentering af handlingsplanen.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Opfølgning for september på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2281873_0008.png
Rigsadvokaten og Rigspolitiet arbejder videre med at tilpasse eksisterende ledelsesinfor-
mation, så politikredsene har adgang til aktuel ledelsesinformation til driftsstyring, under-
retning og løbende opfølgning på de sager og sigtelser, der er omfattet af handlingsplanen.
For en uddybet status på tiltag implementeret i Rigspolitiet, hos Rigsadvokaten, hos de
regionale statsadvokater og politikredsene kan der henvises til afrapporteringen for oktober
måned 2019.
Side 8
Underretning af forurettede i sager om personfarlig kriminalitet
Handlingsplanen fastslår, at politikredsene er forpligtede til at holde den forurettede borger
underrettet. Senest seks måneder efter anmeldelse af en sag om personfarlig kriminalitet
skal borgeren således underrettes om status og sagens videre forløb. Derfor har politiet og
anklagemyndigheden besluttet at iværksætte følgende:
Der er indført en ordning, hvor politiet eller anklagemyndigheden, når der er for-
løbet seks måneder fra tidspunktet for anmeldelsen i sager om personfarlig krimi-
nalitet, uden at der er truffet afgørelse i sagen, skal tage kontakt til den forurettede
borger og orientere om sagens forløb. I det omfang det er muligt, skal politiet og
anklagemyndigheden orientere den forurettede om det forventede tidspunkt for sa-
gens afgørelse og om andre forhold, der kan være relevante for den forurettede.
Orienteringen skal ske i alle tilfælde, hvor den forurettede ikke allerede er oriente-
ret om sagens forløb mv. af en kontaktperson i medfør af kontaktpersonordningen.
I forhold til den konkrete behandling af straffesagerne er der i bekendtgørelse nr.
1108 af 21. september 2007 og afsnittet i Rigsadvokatens meddelelse om vejled-
ning af forurettede fastsat retningslinjer for politiets og anklagemyndighedens pligt
til at vejlede og orientere forurettede i straffesager og til at udpege en kontaktper-
son for forurettede. Der er via de regionale statsadvokater iværksat et tilsyn med,
at disse retningslinjer og den nye underretningsordning følges.
Status på implementeringen af ovenstående initiativer er følgende:
Rigspolitiet følger løbende op på, at underretningspligten overholdes. Politikredsene havde
på landsplan ultimo oktober 2020 gennemført underretning i 94 pct. af de sager, hvor der
skal ske underretning,
jf. tabel 3.
Tabellen viser den procentvis andel af foretagne under-
retninger i de underretningspligtige sager. Der er tale om et øjebliksbillede, da der hver dag
tilgår nye sager, hvor der skal ske underretning samt nye, gennemførte underretninger. An-
delen af gennemførte underretninger har siden juni 2020 ligget på et stabilt niveau, men
Rigspolitiet og Rigsadvokaten følger fortsat området tæt
især i de kredse med den laveste
andel af gennemførte underretninger.
I forbindelse med opfølgningen på de kredse med den laveste andel af gennemførte under-
retninger, har Fyns Politi oplyst over for Rigspolitiet, at der den 31. august 2020 er sket en
teknisk opdateringsfejl i en sag med 180 forhold, hvor de gennemførte underretninger fejl-
agtigt kun var registreret på ét forhold og ikke samtlige forhold i sagen. Dette betyder, at i
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Opfølgning for september på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2281873_0009.png
afrapporteringen for august måned er Fyns Politi angivet med en andel af gennemførte un-
derretninger, som er lavere end de reelt gennemførte underretninger i politikredsen. Som
konsekvens heraf er andelen af gennemførte underretninger på landsplan ligeledes anført
med en lavere procentandel end de reelt gennemførte underretninger. Det kan oplyses, at
Fyns Politi har udbedret opdateringsfejlen den 22. oktober 2020.
Tabel 3
Status på underretning i sager om personfarlig kriminalitet pr. 27. oktober
2020
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
Danmark i alt
Andel af gennemførte underretninger
97 pct.
94 pct.
95 pct.
80 pct.
98 pct.
96 pct.
98 pct.
92 pct.
81 pct.
97 pct.
98 pct.
100 pct.
94 pct.
Side 9
KILDE: Rigspolitiet, QlikView, Udvidet personfarlig kriminalitet - underretning, dynamiske data. Data er trukket den 27. oktober 2020.
Det kan oplyses, at det har været nødvendigt at tilpasse registreringen af underretningen,
så politikredsene fortløbende kan følge de sager, som de skal underrette i. Derfor anvendes
disse dispositionskoder også til at registrere, hvis der ikke er en relevant forurettet at un-
derrette. Det kan eksempelvis være i tilfælde, hvor der er afsagt trusler, der ikke er person-
henførbare (for eksempel mod politiet mere generelt), hvor forurettede ikke kan identifice-
res (typisk sager om børneporno) eller i sager, hvor forurettede er død, og der ikke er rele-
vante pårørende at underrette. Politikredsene har registreret, at der ikke er en relevant for-
urettet at underrette 228 gange i september 2020 (opgjort pr. 27. oktober 2020). De regio-
nale statsadvokaters tilsyn med underretningspligten indebærer bl.a. et tilsyn med, at der
bliver underrettet i de rigtige sager
herunder om der er en relevant forurettet at underrette.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Opfølgning for september på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2281873_0010.png
Bilag 1
Opgørelse af udviklingen i anden kriminalitet
Prioriteringen af sager om personfarlig kriminalitet vil få betydning for behandlingen af
andre straffesager. Dette er særligt tilfældet i anklagemyndigheden, der med den nuvæ-
rende ressourcesituation ikke har mulighed for at behandle flere sager, men som alene kan
prioritere ressourcerne til forskellige typer af sager. Også i den anledning følger Rigspoli-
tiet og Rigsadvokaten løbende den generelle kriminalitetsudvikling. Figur 3 og 4 viser ud-
viklingen i behandlingen af henholdsvis anmeldelser, sigtelser og henlæggelser (figur 3)
samt tiltaler, øvrige afgørelser og bøder (figur 4) i 2020 fordelt på måneder. Figurerne om-
fatter al kriminalitet bortset fra personfarlig kriminalitet og færdselssager, da antallet af
færdselssager fylder meget antalsmæssigt sammenlignet med de resterende straffesager.
Side 10
Figur 3: Anmeldelser, henlæggelser og sigtelser i 2019- Figur 4: Tiltaler, bøder og øvrige afgørelser i 2019-
2020 fordelt på måneder
al anden kriminalitet ekskl. 2020 fordelt på måneder
al anden kriminalitet
Færdsel
ekskl. Færdsel
Note:
Figur 3 omfatter anmeldelser, sigtelser og henlæggelser opgjort som antal sager, og figur 4 omfatter tiltaler, øvrige afgørelser,
udenretlige bøder og den forenklede bødesagsproces (hvor sigtede ikke vedtager bøden, hvorefter den afgøres i retten uden et
retsmøde) opgjort som antal forhold. I afrapporteringen frem til maj 2020 blev udenretlige bøder og den forenklede
bødesagsproces rapporteret som bøder. Ændringen i rapporteringen skyldes, at processen og ressourceforbruget knyttet til de
to elementer, er forskellige. Samtidig er der forskel med hensyn til hvem der træffer den endelige afgørelse. For udenretlige
bøder er det politiet eller anklagemyndigheden, mens afgørelser efter den forenklede bødesagsproces foretages af byretterne.
Det skal bemærkes, at i afrapporteringerne for juni og juli fremgik niveauet afgørelserne efter den forenklede bødesagsproces
ikke.
En sag svarer til et journalnummer i POLSAS, og et forhold svarer til en person sigtet på en sag. Der kan være flere personer
sigtet i en sag/flere forhold i en sag. Data er opgjort dynamisk, hvorfor efteropdateringer af sagerne i POLSAS kan påvirke
antallet af sager og forhold bagud i tid. Figurerne kan således ændre sig for de enkelte måneder som følge af efteropdateringer
af sagerne i POLSAS. Data er fra den 3. oktober 2020.