Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2281865_0001.png
Direktoratet for Kriminalforsorgen
12. november 2020
Sagsnr. 20-75-0004
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Redegørelse vedrørende undvigelse fra Herstedvester Fængsel og ny
indsatsplan mod undvigelser fra lukkede fængsler og arrester
En livstidsdømt drabsmand undveg fra Herstedvester Fængsel den 20. oktober 2020 kl. cirka 10.20
indtil 10.26, hvor han blev pågrebet af politiet.
Justitsministeriet anmodede den 21. oktober 2020 Direktoratet for Kriminalforsorgen om en redegø-
relse om undvigelsen og bad i samme forbindelse om at få oplyst:
1. Hvilke overvejelser, man i kriminalforsorgen på forhånd havde gjort sig i forhold til de sikker-
hedsmæssige rammer for anbringelsen af den indsatte,
2. hvilke foranstaltninger, der er truffet for at sikre, at den indsatte ikke undviger igen, samt
3. om der er konkrete læringspunkter fra undvigelsen, og hvordan disse i givet fald vil blive hånd-
teret.
Kriminalforsorgen har udarbejdet vedlagte redegørelse, der indeholder en beskrivelse af placeringen
og indsættelsen af den indsatte i Herstedvester Fængsel, det konkrete hændelsesforløb i forbindelse
med undvigelsen og eftersættelsen samt de sikkerhedsmæssige overvejelser og tiltag, som undvigel-
sen har givet anledning til i forhold til Herstedvester Fængsel.
Idet der
trods et øget fokus på sikkerhed de seneste år
har fundet flere alvorlige undvigelser fra
lukket regi sted, er der ligeledes udarbejdet en indsatsplan mod undvigelser fra lukkede fængsler og
arrester. Indsatsplanen indeholder en række tiltag, som enten allerede er gennemført eller gennem-
føres inden for meget kort tid for at øge sikkerheden. Nogle af tiltagene er målrettet Herstedvester
Fængsel, mens andre mere generelt skal styrke indsatsen mod undvigelser.
Der er gennem de seneste år arbejdet med at etablere en ny sikkerhedsorganisation, som blandt andet
styrker sikkerhedsindsatsen og det faglige fundament for varetagelsen af de fængselsfaglige opgaver.
Indsatsplanen skal ses i forlængelse af dette arbejde.
1.
I forhold til undvigelsen fra Herstedvester Fængsel har direktoratet vurderet, om det var forsvar-
ligt, at den indsatte afsonede i Herstedvester Fængsel og ikke et andet lukket fængsel.
Ved placeringen af afsonere indgår en række parametre som f.eks. kriminalitetens art og straffens
længde samt viden om den indsatte, herunder oplysninger om farlighed, undvigelsesparathed, relati-
oner til kriminelle netværk og beskrivelse af psykisk tilstand fra blandt andet mentalerklæringen.
Strandgade 100 | 1401 København K | Tlf. 7255 5555
[email protected] | www.kriminalforsorgen.dk
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Redegørelse for undvigelse fra Herstedvester Fængsel, fra justitsministeren
2281865_0002.png
Som beskrevet i redegørelsen er Herstedvester Fængsel et lukket fængsel i laveste sikkerhedsklasse,
og fængslet håndterer blandt andet afsonere med tidsubestemte straffe, hvor der som følge af krimi-
nalitetens art og efter mentalerklæringen er grundlag for at iværksætte behandlingsmæssige initia-
tiver.
Herstedvester Fængsel skal ikke håndtere indsatte, som er konkret og aktuelt personfarlige eller und-
vigelsestruede, eller hvor den indsatte har negativt stærkt styrende adfærd. Som lukket fængsel skal
Herstedvester Fængsel dog
på trods af sin særlige målgruppe
generelt kunne håndtere indsatte,
der på grund af kriminalitetens art betragtes som farlige, og indsatte, hvor der foreligger risiko for
undvigelse. I forhold til sidstnævnte skal det bemærkes, at kriminalforsorgen betragter alle indsatte
i lukket regi som værende i risiko for undvigelse.
For så vidt angår den konkrete indsatte, var han ved indsættelsen inden for fængslets målgruppe,
ligesom der ikke forelå konkrete indikationer for, at den indsatte skulle have en adfærd, der - grundet
farlighed eller undvigelsesrisiko - var uforenelig med placering i Herstedvester Fængsel.
Det bemærkes i den forbindelse, at den indsattes tidligere afsoning i Storstrøm Fængsel gav anledning
til en række sikkerhedsudfordringer, hvilket var baggrunden for direktoratets beslutning om at pla-
cere den indsatte i Herstedvester Fængsel. Herstedvester Fængsel har
som lukket fængsel i sikker-
hedsklasse 3
generelt har et lempeligere afsoningsregime end lukkede fængsler i sikkerhedsklasse 1
og 2, ligesom fængslet i forhold til andre lukkede fængsler har et særligt fokus på behandling af de
indsatte, hvilket ikke umiddelbart synes relevant i forhold til den konkrete indsatte. Henset til arten
af den indsattes kriminalitet og den indsattes person i øvrigt var kriminalforsorgen bekendt med, at
den indsatte kunne give anledning til sikkerhedsmæssige udfordringer, hvilket resulterede i udarbej-
delsen af særlige forholdsordrer for håndteringen af den indsatte.
Set i lyset af det samlede forløb er det direktoratets vurdering, at der
på trods af den forudgående
vurdering og sagsbehandling - ikke forud for indsættelsen i Herstedvester Fængsel var det nødvendige
fokus på den indsattes vilje, evne og kapacitet til at planlægge og gennemføre alvorlige og person-
farlige overfald på personale og undvigelser i forlængelse heraf. Det er indskærpet, at der i forbin-
delse med alle sikkerhedsvurderinger forud for indsættelse i Herstedvester Fængsel skal ske en kon-
kret vurdering af den indsattes vilje, evne og kapacitet til at planlægge og gennemføre undvigelser,
ligesom der indføres nye procedurer for, hvilke indsatte der placeres i Herstedvester Fængsel, så
fokus på særligt undvigelses- og konfliktparate indsatte skærpes. Det bemærkes i den forbindelse, at
kriminalforsorgen umiddelbart efter undvigelsen på baggrund af fornyede sikkerhedsvurderinger af de
indsatte i Herstedvester Fængsel har overført yderligere fem indsatte til andre lukkede fængsler.
For så vidt angår den efterfølgende håndtering af den konkrete indsatte, der undveg fra Herstedvester
Fængsel, kan det oplyses, at han som bekendt blev pågrebet igen få minutter efter undvigelsen, og
at han efter endt politiafhøring og grundlovsforhør blev indsat som arrestant i andet lukket fængsel i
en særligt sikret afdeling. Indsatte er efterfølgende overført til et tredje lukket fængsel med place-
ring i den særligt sikrede afdeling, hvor han håndteres efter en markant skærpet forholdsordre, der
er udarbejdet med henblik på at imødegå indsattes ekstraordinære personfarlige og undvigelsespa-
rate adfærd.
2.
Direktoratet har derudover vurderet, om den sikkerhedsmæssige håndtering af den indsatte i Her-
stedvester Fængsel har været tilstrækkelig.
Side 2 af 4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Redegørelse for undvigelse fra Herstedvester Fængsel, fra justitsministeren
2281865_0003.png
Der blev umiddelbart efter undvigelsen nedsat en operativ sikkerhedstaskforce i Herstedvester Fæng-
sel bestående af sikkerhedseksperter fra direktoratet og områdets sikkerhedsenhed. Taskforcen har
foretaget en vurdering af sikkerhedsniveauet i Herstedvester Fængsel sammenholdt med anden fæng-
selskapacitet i sikkerhedsklasse 3. Sikkerhedstaskforcen har konkluderet, at der foreligger en række
forhold, hvor Herstedvester Fængsel ikke har haft tilstrækkeligt fokus på sikkerheden. Ikke alle for-
hold har nødvendigvis haft betydning for undvigelsen, men fængslets procedurer for effekter og visi-
tationer vurderes at kunne have haft betydning for den konkrete undvigelse.
Trods målrettede forholdsordrer og ekstra opmærksomhed på den indsatte må det i hvert fald kon-
stateres, at den indsatte
såfremt det lægges til grund, at genstandene er blevet fremstillet i Her-
stedvester Fængsel
har været i stand til over en vis tid at fremstille og opbevare en bombeattrap
og en pistolattrap, der var så vellignende og virkelighedstro, at han ved anvendelse af attrapperne
over for personalet kunne true sig ud af fængslet. Hvis den indsatte ikke havde haft mulighed for at
fremstille attrapper af den fornødne beskaffenhed, er det tvivlsomt, om han havde været i stand til
at true sig ud af fængslet. Samtidig må det konstateres, at den indsatte
ligesom andre indsatte i
Herstedvester Fængsel
har haft mulighed for at bevæge sig uledsaget rundt i fængslets administra-
tionsbygning i forbindelse med aftaler med behandlere mv. og i øvrigt deltage i møder med civilt
ansat personale uovervåget.
Det er samlet set direktoratets vurdering, at den indsatte ikke er håndteret med den nødvendige
sikkerhedsmæssige opmærksomhed. Dette bekræftes af, at den indsatte på trods af forholdsordrer
og visitationer mv. med stor sandsynlighed har haft mulighed for at fremstille og opbevare en vellig-
nende bombeattrap og en vellignende pistolattrap. Der lægges i den forbindelse navnlig vægt på, at
den indsatte har arbejdet i et særskilt værksted uden fast overvågning, at sikkerhedsstandarderne
om cellers visitérbarhed og omfanget af effekter i cellerne ikke har været efterlevet, at de indsatte
har haft tilladelse til at besidde rygsække mv., og at sikkerhedsprocedurerne i fængslets administra-
tionsbygning har været mangelfulde.
Som følge heraf er der iværksat og gennemført en række sikkerhedstiltag i Herstedvester Fængsel,
ligesom der inden for kort tid vil blive iværksat yderligere tiltag. Tiltagene relaterer sig blandt andet
til skærpede procedurer forud for placering af indsatte i fængslet, styrkede sikkerhedsprocedurer i
fængslet og implementering af nye sikringstekniske løsninger i fængslet.
3.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har endeligt overvejet, om den aktuelle undvigelse og de sene-
ste års alvorlige undvigelser fra lukkede fængsler og arrester giver anledning til generelle sikkerheds-
mæssige overvejelser.
Det er fuldstændig afgørende, at kriminalforsorgen formår at sikre, at personer, der er indsat i kri-
minalforsorgens lukkede fængsler og arrester, ikke er i stand til at undvige. Derfor har Direktoratet
for Kriminalforsorgen også kraftigt indskærpet over for områdedirektøren og institutionschefen, der
har ansvaret for Herstedvester Fængsel, at der blandt andet gennem et øget ledelsesmæssigt fokus
skal ske en styrkelse af sikkerhedsbevidstheden i fængslet. Det samme budskab er givet til de øvrige
områdedirektører i kriminalforsorgens koncernledelse.
Der vurderes samlet set at være behov for at skærpe sikkerhedsindsatsen yderligere.
Side 3 af 4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Redegørelse for undvigelse fra Herstedvester Fængsel, fra justitsministeren
2281865_0004.png
Direktoratet har på den baggrund udarbejdet vedlagte indsatsplan, der sammen med et fortsat fokus
på videreudvikling af kriminalforsorgens sikkerhedsorganisation skal imødegå risikoen for undvigelser
fra lukkede fængsler og arrester. Indsatsplanen indeholder tiltag, der er målrettet Herstedvester
Fængsel, og tiltag, der mere generelt skal styrke indsatsen mod undvigelser fra lukket regi.
Som det fremgår af indsatsplanen, vil direktoratets sikkerhedsenhed i lyset af undvigelsen fra Her-
stedvester Fængsel desuden gennemgå kriminalforsorgens plansæt vedrørende gidseltagning, så det
sikres, at de konkrete beredskabsplaner i fængsler og arrester bedst muligt værner om sikkerheden
og imødegår risikoen for personfarlige undvigelser.
Det bemærkes afslutningsvis for god ordens skyld, at Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Direktoratet for
Kriminalforsorgen under inddragelse af regionerne fortsat arbejder på en handlingsplan til imødegå-
else af udfordringer med undvigelser, der med afsæt i en undvigelse fra Psykiatrisygehus Slagelse i
november 2019 navnlig har fokus på undvigelser uden for fængsler og arrester samt myndighedssam-
arbejdet i den forbindelse.
Med venlig hilsen
Ina Eliasen
Direktør
Side 4 af 4