Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2277500_0001.png
Dato:
5. november 2020
Kontor: Internationalt kontor
Sagsbeh: Victor Granslev Chri-
stoffersen
Sagsnr.: 2020-3051-0050
Dok.:
1695828
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på den ekstraordinære uformelle vi-
deokonference mellem indenrigsministre den 13. november 2020
Side:
2-4
Punkt 1:
Terrortruslen efter den seneste tids
angreb
-
Politisk drøftelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på den uformelle videokonference mellem indenrigsministre den 13. november 2020, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 1: Terrortruslen efter den seneste tids angreb
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er – i lyset af de seneste terrorhændelser i Frankrig og Østrig – sat
på dagsordenen for det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anlig-
gender) den 13. november 2020 med henblik på en politisk drøftelse. Det
forventes, at drøftelsen vil tage udgangspunkt i en orientering om de nylige
terrorhændelser og understrege vigtigheden af en fælleseuropæisk tilgang
til terrorbekæmpelse i EU. Formandskabet vil i den forbindelse præsentere
et udkast til en fælles erklæring fra medlemsstaterne vedrørende vigtighe-
den af at samarbejde i EU om terrorbekæmpelse. Der er på nuværende tids-
punkt ikke kendskab til, hvad drøftelsen nærmere kommer til at handle om.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincip-
pet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller økonomi-
ske konsekvenser. Det forventes, at man fra dansk side vil kunne tage orien-
teringen om nylige hændelser og den efterfølgende drøftelse til efterretning.
Fra dansk side kan man generelt tilslutte sig opfordringer om styrket sam-
arbejde i EU på terrorbekæmpelsesområdet.
2. Baggrund
Det tyske formandskab har i lyset af de seneste terrorhændelser i Frankrig
og Østrig sat sagen på dagsordenen for det ekstraordinære rådsmøde (retlige
og indre anliggender) den 13. november 2020 med henblik på en politisk
drøftelse. Det forventes, at drøftelsen vil tage udgangspunkt i en orientering
om de nylige terrorhændelser og understrege vigtigheden af en fælleseuro-
pæisk tilgang til terrorbekæmpelse i EU. Formandskabet vil i den forbin-
delse præsentere et udkast til en fælles erklæring fra medlemsstaterne ved-
rørende vigtigheden af at samarbejde i EU om terrorbekæmpelse. Der er på
nuværende tidspunkt ikke kendskab til, hvad drøftelsen nærmere kommer
til at handle om. Frankrig og Østrig forventes at understrege behovet for
effektiv anvendelse af eksisterende værktøjer samt iværksættelse af nye fæl-
leseuropæiske tiltag til bekæmpelse af terrorisme.
Danmark har den 5. november 2020 sammen med Østrig, Finland, Neder-
landene og Sverige udsendt en fælles erklæring om terrorangrebet i Wien
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på den uformelle videokonference mellem indenrigsministre den 13. november 2020, fra justitsministeren
den 2. november 2020. I erklæringen fordømmes terrorangrebet i Wien, og
det tilkendegives, at landene står samlet i kampen mod terrorisme, had og
voldelig ekstremisme, der anses for angreb på de fælles europæiske rettighe-
der og værdier. Der opfordres til at styrke samarbejdet på EU-niveau herun-
der ved at dele viden om bl.a. radikaliserede personer og terrorister og tage
de nødvendige politiske skridt for at imødegå truslen. Derudover understre-
ges vigtigheden af støtte til terrorofre.
Kommissionen præsenterede i juli 2020 en ny strategi for EU’s sikkerheds-
union, som udstikker de overordnede prioriteter for EU’s interne sikkerhed
for 2020-2025. Strategien indeholder en række bredspektrede og tværgå-
ende initiativer og lovgivningsmæssige tiltag til bekæmpelse af bl.a. terro-
risme og organiseret kriminalitet. Der lægges i strategien bl.a. op til et øget
fokus på beskyttelse af det offentlige rum, herunder religiøse samlingssteder
og transportknudepunkter. Derudover lægger Kommissionen op til, at der
skal tages yderligere skridt til at bekæmpe ulovligt indhold på nettet, herun-
der en hurtig afslutning af forhandlingerne vedrørende forslaget om terror-
relateret indhold online.
Det tyske formandskab har som opfølgning på Kommissionens strategi for
EU’s sikkerhedsunion præsenteret et udkast til rådskonklusioner om intern
sikkerhed og europæisk politipartnerskab. Udkastet, der bl.a. indeholder et
afsnit om forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme samt voldelig ekstre-
misme, behandles i attachékredsen med henblik på drøftelse under det ordi-
nære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2020.
3. Formål og indhold
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til, hvad drøftelsen på det
ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 13. november
2020 nærmere kommer til at handle om. Terrorisme og terrorbekæmpelse
har imidlertid gennem en længere periode været et højtprioriteret emne på
EU’s dagsorden og er yderligere aktualiseret ved de seneste terrorhændelser
i Frankrig og Østrig.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på den uformelle videokonference mellem indenrigsministre den 13. november 2020, fra justitsministeren
2277500_0004.png
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser af de øvrige medlems-
staters holdninger til punktet.
Det forventes, at man fra dansk side vil kunne tage orienteringen om nylige
hændelser og den efterfølgende drøftelse til efterretning.
Fra dansk side er man i øvrigt overordnet positiv over for EU’s indsats på
terrorbekæmpelsesområdet.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man generelt tilslutte sig opfordringer til at styrke sam-
arbejdet i EU på terrorbekæmpelsesområdet. Fra dansk side støtter man ini-
tiativer, der kan medvirke til at styrke informationsudvekslingen mellem
medlemsstaternes myndigheder med henblik på at forebygge og bekæmpe
terrorisme, herunder at øge medlemslandenes bidrag til Europol-databaser,
og på at sikre Europol adgang til relevante EU-databaser. Fra dansk side er
der dog fokus på, at klassificerede oplysninger skal behandles særskilt og i
overensstemmelse med national lovgivning, national sikkerhed og efterret-
ningstjenesternes arbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Sam-
arbejdet i EU på terrorbekæmpelsesområdet er dog løbende blevet forelagt
Folketingets Europaudvalg.
4