Notat
Dato: 01-10-2021
Enhed
: Enhed for Ledelsesinformation
J. nr.: 2021-072382
Koncernledelsessekreta
riatet
Responstider, 1. halvår 2021
Rigspolitiet udarbejder kvartalsvise opgørelser over udviklingen i responstiden
1
. Opgørel-
sen omfatter udviklingen i den gennemsnitlige responstid og antallet af udrykninger for føl-
gende seks årsagsgrupper: husspektakler, igangværende indbrud, overfald/slagsmål, rø-
veri, spirituskørsel samt andre politirelaterede årsager. Af tekniske årsager foretages der
ikke målinger af responstid i Københavns politikreds. Derfor indgår der ikke data for Kø-
benhavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Tårnby Kommune og Dragør Kommune i
opgørelsen.
Hovedtræk
I 1. halvår 2021 var den gennemsnitlige responstid på landsplan 9 minutter og 5 sekunder,
hvilket er et fald på 4 sekunder (0,7 pct.) i forhold til 1. halvår 2020, jf. tabel 1.
Antallet af udrykninger var i 1. halvår 2021 på 6.045, hvilket er et fald på 508 udrykninger
(7,8 pct.) i forhold til 1. halvår 2020, jf. tabel 1.
Tabel 1. Antal udrykninger og gennemsnitlig responstid på landsplan, 1. halvår 2019
–
1. halvår
2021
Antal udrykninger (patruljer fremme) og gennemsnitlig responstid
Ændring i pct.
1. halvår 2019
Antal
udrykninger
Danmark i alt
6.886
Responstid
00:09:34
1. halvår 2020
Antal
udrykninger
6.553
Responstid
00:09:09
1. halvår 2021
Antal
udrykninger
6.045
Responstid
00:09:05
1. halvår 2020 - 1. halvår
2021
Antal
Responstid
udrykninger
-7,8%
-0,7%
Kilde: QlikView, låste data. Data låses 2. hverdag efter halvårsafslutning.
Note: Af tekniske årsager er den gennemsnitlige responstid rundet ned til nærmeste sekund.
Faldet i den gennemsnitlige responstid på landsplan fra 1. halvår 2020 til 1. halvår 2021
kan henføres til et fald i den gennemsnitlige responstid i seks ud af elleve politikredse. De
største fald i den gennemsnitlige responstid ses i Bornholms Politi og Sydsjællands- og
Lolland-Falsters Politi, hvor den gennemsnitlige responstid er faldet med henholdsvis 3
minutter og 24 sekunder (32,3 pct.)
2
og 1 minut og 5 sekunder (9,9 pct.), jf. tabel 2.
Beredskabets responstider måles for opkald til 112 fordelt på 15 årsagsgrupper. I denne opgørelse indgår
responstidsmålinger for politiet fordelt på følgende 6 årsagsgrupper: husspektakler, igangværende indbrud,
overfald/slagsmål, røveri, spirituskørsel samt andre politirelaterede årsager. Opgørelsen omfatter ikke målinger
for de 9 øvrige årsagsgrupper, hvor politiet både har en politiopgave, men også en koordinerende rolle i forhold
til samarbejdet med andre myndigheder: bygningsbrand, drukneulykke, færdselsuheld, gas, personredning,
større forurening, togulykke, transportmidler (brand) og flyulykke. Responstiden opgøres fra opkaldet modtages
i politiet til politiet er fremme ved gerningsstedet. Vagtcentralen kan manuelt fravælge en måling, hvis en hæn-
delse viser sig at falde uden for definitionen af responstidsmåling. Af tekniske årsager foretages der ikke målinger
af responstid i Københavns politikreds.
2
Det bemærkes, at det markante fald i den gennemsnitlige responstid hos Bornholms Politi er relateret til det lave
antal udrykninger i kredsen (20 udrykninger), hvorfor den samlede responstid er følsom over for variation i
responstiderne.
1