Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 464
Offentligt
2453154_0001.png
Frank Ulrich
DRI
T. +4535203040
Sendt per e-mail til maikfrankuirich.org
DR Jura
Viktorla Kromann
[email protected]
J.nr. 21/00112
17. februar 2021
Klage over DR
Folketingets Ombudsmands dok.nr. 20/06148-4/KGP
Kære Frank Ulrich
Du har den 24. november 2020 klaget til Folketingets Ombudsmand over DR.
Ombudsmanden har ved brev af 13. januar 2021 oversendt din henvendelse til DR.
DR forstår din henvendelse til Folketingets Ombudsmand således, at du er utilfreds med,
at DR ikke har besvaret et spørgsmål, du har stillet i kommentarsporet til et indlæg på DR
Nyheders Facebook-side. DR forstår klagen således, at du mener, at den manglende be
svarelse af dit spørgsmål er i strid med forvaltningslovens
§
7 om vejledningspligten.
DR viii det følgende både komme med bemærkninger til det spørgsmål, du har stillet i
kommentarsporet på DR Nyheders Facebook-side, samt bemærkninger til klagepunktet
om DR’s manglende besvarelse af dette spørgsmål og forvaltningslovens
§
7.
Som det fremgår nedenfor, er det DR’s opfattelse, at DR’s moderation af kommentarer på
DR’s Facebook-sider ikke er i strid med grundlovens
§
77, samt at DR ikke har handlet i
strid med forvaltningslovens
§
7 ved ikke hidtil at have besvaret spørgsmålet, som du har
stillet i kommentarsporet til et opslag på DR Nyheders Facebook-side.
Supplerende om det faktiske forløb
Den 22. november 2020 lagde DR et opslag op på DR Nyheders Facebook-side med link
til en artikel om dansk smitteopsporing.
Den 22. november 2020 (kl. 11.52) skriver du følgende som en kommentar til opslaget
(vedhæftet):
“Man kan godt se, at DR gerne vil følge kommunisterne i WHO og analprope alle i
Danmark med en tracker [smiley der griner]”
DR sletter kommentaren samme dag kl. 12.30, da den strider mod DR’s debatregler på so
ciale medier (ved hæftet).
Du skriver herefter en række yderligere kommentarer til opslaget, herunder som kommen
tarer til din egen kommentar.
Opslaget og kommentarerne fremgår af det bilag, du har sendt til Folketingets Ombuds
mand.
Side i
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 464: Henvendelse af 27/9-21 fra Frank Ulrich vedr. Borgerens ytringsfrihed og den manglende retssikkerhed, der er i det danske klagesystem
2453154_0002.png
Den 22. november 2020 (kl. 13.00) skriver du i en af dine kommentarer følgende:
“DR Nyheder. Nu da I er en offentlig institution, så er i også underlagt forvaltnings
loven. Så her er en 7 henvendelse, som i er forpligtet via lov til at besvare:
Hvilken lovhjemmel har DR for at fjerne en fuldstændig lovlig ytring fra et social
medie?”
Samme dag (kl. 13.06) svarer DR på din kommentar. Som en del at svaret indgår et link til
DR’s debatregler på sociale medier. Af debatreglerne fremgår bl.a. følgende:
“Konsekvenser og klager
Hvis du overtræder vores retningslinjer, fjerner vi indholdet. Du risikerer også at
blive udelukket fra debatten ved gentagne eller særligt grove overtrædelser.
Hver dag modtager vi flere tusinde kommentarer, beskeder og henvendelser. Hvis
vi har overset en kommentar, som du mener vi bør kigge på, så tip os endelig. Det
kan du gøre ved at skrive til den pågældende redaktion/side.
Ønsker du at klage, eller kan du ikke skrive til en side, fordi du er udelukket, kan du
benytte DR’S kontakt- og klagesystem.”
Den 22., 23. og 24. november 2020 skriver du en række yderligere kommentarer, hvor du
bl.a. efterspørger en kvittering for modtagelsen af dine spørgsmål.
Den 24. november 2020 to dage efter, at du har skrevet dine første kommentarer til op-
slaget indgiver du klage til Folketingets Ombudsmand.
DR’S
bemærkninger til dit spørgsmål om DR’S moderation og forholdet til grundlovens
77
DR forstår spørgsmålene i dine kommentarer til opsiaget således, at du efterspørger et
svar fra DR på, hvorvidt DR’s sletning af udvalgte kommentarer til opsiagene på DR’s Fa
cebook-sider er forenelig med grundlovens
§
77.
Ytringsfriheden er beskyttet i grundlovens
§
77, der har følgende ordlyd:
“Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under an
svar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny
indføres.”
Grundlovens
§
77 beskytter den formelle ytringsfrihed. Det indebærer, at bestemmelsen
beskytter mod foranstaltninger, der forhindrer selve offentliggørelsen af ytringer. Begre
bet “censur” omfatter enhver forudgående godkendelse fra en offentlig myndighed af en
ytrings indhold. “Andre forebyggende forholdsregler” omfatter censurlignende foranstalt
ninger, der kan hindre eller forsinke offentliggørelsen af ytringer. Grundlovens
§
77 hjem
ler imidlertid ikke en ret til at få optaget indlæg i medierne, hverken private eller stats
ejede.
Grundlovens
§
77 indebærer derfor heller ikke, at den enkelte borger har krav på at
komme til orde i kommentarsporet på DR’s egne profiler på de sociale medier. Der er f.eks.
ikke tale om, at DR blokerer borgerens adgang til at ytre sig på Facebook eller andre soci
ale medier generelt, herunder på borgerens egen profil eller profiler, der tilhører andre end
DR. Til sammenligning indebærer
§
77 f.eks. heller ikke en ret til at få optaget et læserbrev
eller en kronik i medierne.
Kommentarer på DR’s profiler på de sociale medier modereres som allerede nævnt ud fra
DR’s debatregler på de sociale medier. Moderationen sker både dels via ordfiltre, dels ud
Side 2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 464: Henvendelse af 27/9-21 fra Frank Ulrich vedr. Borgerens ytringsfrihed og den manglende retssikkerhed, der er i det danske klagesystem
2453154_0003.png
fra en menneskelig vurdering. Det er DR’s opfattelse, at DR kan fastsætte sådanne ret
ningslinjer, der er fastsat ud fra saglige hensyn, og moderere kommentarerne på DR’s soci
ale profiler herefter. Det følger desuden af De vejledende regler for god presseskik, at i det
omfang, der i mediet bringes uredigeret debat, bør mediet offentliggøre synlige og klare
retningslinjer herfor samt give effektiv adgang til at klage til mediet over indlæg.
DR’S bemærkninger til klagepunktet vedrørende vefledningspligten efter forvaltnings
lovens g 7
DR har en række profiler på sociale medier som f.eks. Facebook, Instagram og Twitter.
Alene på Facebook har DR cirka 70 sider, herunder siden “DR Nyheder”.
Fra DR’s Etik, der er offentlig tilgængelig på www.dr.dk/etik-og-rettelser/dr-etik/drs-etik,
fremgår bl.a. følgende:
“SOCIALE MEDIER
DR betragter de sociale medier som platforme, der supplerer DR’S egne kanaler og
bruges til at involvete brugerne samt skabe opmærksomhed om DR og DR’s ind
hold. DR’s formål med tilstedeværelsen på sociale medier er:
ØGET DELTAGELSE: Flere borgere får mulighed for at tale om og med DR’S
programmer og debattere indholdet.
ØGET DÆKNING: Flere borgere kan via sociale medier finde vej til DR’s ind
hold og tjenester på DR’s egne platforme.
STØRRE SYNLIGHED: Flere borgere bliver opmærksomme på DR og det ind
hold, DR tilbyder.
Det betydet, at DR’S pro filer og det indhold DR publiceret på sociale medier, som
minimum skal bidrage til et af de ovenstående formål.
(...J”
Som det fremgår ovenfor, er formålet med DR’s profiler på de sociale medier at involvere
brugerne samt skabe opmærksomhed om DR og DR’s indhold.
DR opgør ikke løbende antallet af opslag, kommentarer og beskeder modtaget via Mes
senger på Facebook eller lignende kommentarer mv. skrevet på DR’s profiler på sociale
medier. I 2017 blev der imidlertid foretaget en stor stikprøveoptælling, der viste, at DR i
2017 modtog op mod 6 mio. indbakkebeskeder, vægopslag og kommentarer på Face
book (på tværs af alle DR’s dengang cirka 80 aktive Facebook-sider). Indbakkebeskeder
og vægopslag udgjorde cirka 0,3 mio. (5 pct.) af disse, mens de resterende cirka 5,7 mio.
(95 pct.) var kommentarer til DR’s egne opslag mv. I december 2020 opgjorde DR antallet
af kommentarer på DR Nyheders Facebook-side alene til cirka 60.000 kommentarer om
ugen.
På www.dr.dk Kontakt DR Sådan behandler DR din henvendelse (vedhæftet), findes
yderligere oplysninger om, hvordan brugernes kontakt med DR er tilrettelagt.
Som det fremgår heraf, foregår henvendelser til DR via kontakt- og klagesystemet på
www.dr.dk/kontakt og kategoriseres og behandles efter nærmere regler. Som det også
fremgår, prioriteres henvendelser forskelligt i forhold til hvilken kategori, de tilhører. Bru
gerne bliver derfor bedt om at udfylde en række oplysninger for at sikre en hurtig og rigtig
behandling. Formålet er at sikre, at henvendelser med det mest alvorlige indhold kan be
handles hurtigere. Højest prioritet har derfor henvendelser fra medvirkende, der føler sig
Side 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 464: Henvendelse af 27/9-21 fra Frank Ulrich vedr. Borgerens ytringsfrihed og den manglende retssikkerhed, der er i det danske klagesystem
2453154_0004.png
B-
uretfærdigt behandlet og kan have lidt skade af en omtale, samt indberetninger af alvor
lige indholdsmæssige fejl samt påståede brud på DR’s Etik eller De vejledende regler for
god presseskik.
Henvendelser indgivet via kontakt- og klagesystemet indebærer desuden den fordel, at
henvendelserne automatisk journaliseres, hvilket kan være en udfordring ved henvendel
ser sendt via de sociale medier, ligesom borgeren automatisk modtager en kvittering for
modtagelsen af henvendelsen.
Hvis man forsøger at sende en besked til DR Nyheder via Facebook-siden, herunder via
Messenger, får man derfor følgende besked:
“Hej! Vil du kontakte DR Nyheder vedrørende et tip, et spørgsmål eller en kommen
tar til vores nyhedsdækning, kan du kontakte os her: https://drcusthelp.com/”
Derudover fremgår det som nævnt ovenfor også af DR’s debatregler, som du har fået til
sendt et link til, at man kan benytte DR’s kontakt- og klagesystem, hvis man ønsker at
klage.
Det sker ind imellem, at DR alligevel svarer på spørgsmål, der bliver stillet i kommentar-
sporet på DR’s Facebook-sider, hvis DR bliver opmærksom herpå. Det kan f.eks. være til
fældet, når der rejses konkret og principiel kritik af et program eller en artikel, eller hvis der
bliver påpeget en fejl. DR prioriteter at svare på spørgsmål, der er relevante for alle bru
gere og tilføjer noget til den aktuelle historie.
Som det fremgår ovenfor, er DR’s kontakt med brugerne tilrettelagt således, at skriftlig
kontakt primært sker gennem DR’s kontakt- og klagesystem på www.dr.dk/kontakt. Det
er derudover muligt at kontakte DR skriftligt via e-mail samt per almindeligt brev. Endelig
er der mulighed for personligt fremmøde samt for telefonisk kontakt.
Det er DR’s opfattelse, at DR’s tilrettelæggelse af kontakten med borgerne som beskrevet
ovenfor er saglig under hensyn til hurtig og korrekt behandling samt ud fra ressourcebe
tragtninger. Det er DR’s opfattelse, at DR kan fastsætte sådanne retningslinjer for kontak
ten til borgerne med hjemmel i anstaltsforholdet, hvorefter en offentlig institution kan
fastsætte generelle forskrifter for institutionens brugere, som har til formål at sikre institu
tionens overdrdnede funktion. Det er også DR’s opfattelse, at DR hat vejledt fyldestgø
rende om mulighederne for at kontakte DR skriftligt både individuelt over for dig ved
fremsendelse af DR’s debatregler, hvor muligheden for at klage er beskrevet, samt gene
relt på dr.dk og DR Nyheders Facebook-side.
Når der samtidig henses til antallet af kommentarer mv. på DR’s profiler på de sociale me
dier, er det DR’s opfattelse, at DR ikke har handlet i strid med veiledningspligten i forvalt
ninQslovens 7 ved ikke at besvare dine spørgsmål til DR i kommentarsioret til et opslag
på DR Nyheders Facebook-side. DR bemærker i den forbindelse også, at din klage til Fol
ketingets Ombudsmand er indgivet kun to dage efter dine første kommentarer.
Afsluttende bemærkninger
DR håber, at du med dette brev har fået svar på de klagepunkter, du har rejst over for Fol
ketingets Ombudsmand. Som det fremgår af Folketingets Ombudsmands brev til dig af
13. januar 2021, foretager Ombudsmanden sig ikke mere i anledning af din henvendelse.
Side 4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 464: Henvendelse af 27/9-21 fra Frank Ulrich vedr. Borgerens ytringsfrihed og den manglende retssikkerhed, der er i det danske klagesystem
2453154_0005.png
Med venlig hilsen
Viktoria Kromann
Specialkonsulent
DR Jura
Side 5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 464: Henvendelse af 27/9-21 fra Frank Ulrich vedr. Borgerens ytringsfrihed og den manglende retssikkerhed, der er i det danske klagesystem
2453154_0006.png