Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 443
Offentligt
2449895_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. september 2021
International kontor
Sani Sogliano
2021-612-0049
2132333
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 7.-8. oktober 2021
Side:
2-4
Punkt 1
Den digitale dimension af efterforsk-
ning af seksuelt misbrug af børn – ud-
fordringer og vejen frem
-
Politisk drøftelse
Varetægtsfængsling før dom
-
Politisk drøftelse
Rådskonklusioner om EU-strategien
for barnets rettigheder
-
Vedtagelse
Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO)
-
Statusorientering
5-9
Punkt 2
10-13
Punkt 3
14-16
Punkt 4
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 1: Den digitale dimension i efterforskning af seksuelt
misbrug af børn – udfordringer og vejen frem
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
7.-8. oktober 2021 med henblik på en politisk drøftelse af Kommissionens
strategi for en mere effektiv bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn. Sagen
er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er
ikke relevant for nuværende. Sagen har for nuværende hverken lovgivnings-
mæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er man generelt
positivt indstillet over for den præsenterede strategi.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde i juli 2020 en strategi for en mere effektiv
bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn gennem bl.a. styrket forebyggelse,
efterforskning og bistand til ofre. Kommissionen har i strategien navnlig
forpligtet sig til at 1) foreslå den nødvendige lovgivning til effektiv bekæm-
pelse af seksuelt misbrug af børn på nettet, herunder ved at kræve at rele-
vante udbydere af onlinetjenester opdager kendt materiale om seksuelt mis-
brug af børn og kræve, at de indberetter dette materiale til offentlige myn-
digheder, og 2) begynde at arbejde henimod en eventuel oprettelse af et eu-
ropæisk center for forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
på grundlag af en grundig undersøgelse og konsekvensanalyse. Centret skal
yde holistisk støtte til medlemsstaterne i kampen mod seksuelt misbrug af
børn online og offline, sikre koordinering for at maksimere den effektive
udnyttelse af ressourcerne og undgå dobbeltarbejde.
Kommissionen forventes at fremsætte det ovenfor nævnte lovgivningsfor-
slag den 1. december 2021. Forslaget forventes umiddelbart at have hjem-
mel i det indre marked, hvilket betyder, at Danmark i givet fald vil være
bundet af retsakten.
Forslaget forventes at ville have til formål at i) forhindre seksuelt misbrug
af børn online, ii) sikre værktøjer til at opdage, fjerne og indberette online
seksuelt misbrug af børn samt iii) muliggøre en sammenhængende og koor-
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
2449895_0003.png
dineret tilgang til online og offline seksuelt misbrug af børn, der involverer
forebyggelse, offerstøtte og retshåndhævelse.
Kommissionen har iværksat en indledende konsekvensanalyse af det kom-
mende forslag, hvor fokus især er på mulige foranstaltninger på EU-plan i
forhold til at skabe nogle retlige rammer, der sikrer, at udbydere af online-
tjenester opdager, fjerner og indberetter materiale vedrørende seksuelt mis-
brug af børn og skriftlige trusler på deres tjenester, og at sådant materiale
indberettes til offentlige myndigheder.
Det bemærkes, at forslaget vil kunne give anledning til bl.a. grundlovmæs-
sige overvejelser, herunder i forhold til spørgsmålet om myndighedsudø-
velse på fremmed territorium. Dette vil blive undersøgt nærmere, når for-
slaget fremsættes.
3. Formål og indhold
Formålet med dagsordenspunktet forventes at være en politisk drøftelse af,
hvordan der i forbindelse med udmøntningen af strategien fra juli 2020 kan
skabes nogle retlige rammer, der sikrer, at udbydere af onlinetjenester op-
dager, fjerner og indberetter materiale vedrørende seksuelt misbrug af børn
og skriftlige trusler på deres tjenester, og at sådant materiale indberettes til
offentlige myndigheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for nuværende.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver på nuværende tidspunkt ikke anledning til at redegøre for gæl-
dende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser på nuvæ-
rende tidspunkt. Når Kommissionen har fremsat sit forslag, vil der kunne
tages nærmere stilling til forslagets eventuelle lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
2449895_0004.png
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser på nuværende
tidspunkt. Når Kommissionen har fremsat sit forslag, vil der kunne tages
nærmere stilling til forslagets eventuelle økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser på nuvæ-
rende tidspunkt. Når Kommissionen har fremsat sit forslag, vil der kunne
tages nærmere stilling til forslagets eventuelle øvrige konsekvenser og be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen. Når Kommissionens forslag
er fremsat, vil det blive sendt i offentlig høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlem-
sstaters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Der er fra den danske regerings side et stort fokus på at optimere og smidig-
gøre den samlede myndighedsindsats til bekæmpelse af seksuelle overgreb
begået mod børn. Regeringen er derfor positivt indstillet over for intentio-
nerne bag den præsenterede strategi for en mere effektiv bekæmpelse af
seksuelt misbrug af børn.
Regeringen er ligeledes umiddelbart positivt indstillet over for det bebudede
lovgivningsforslag, men vil tage nærmere stilling til det, når det er fremsat.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 2: Varetægtsfængsling før dom
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
7.-8. oktober 2021 med henblik på en politisk drøftelse om området for va-
retægtsfængsling før dom. Det vides ikke på dette stadie, hvad dagsordens-
punktet konkret dækker over, men med udgangspunkt i tidligere drøftelser
om emnet i rådsarbejdsgrupperegi er det muligt, at drøftelsen kommer til at
dreje sig om udfordringer relateret til området for varetægtsfængsling i EU,
herunder betydningen af forskellige regler og standarder herom i medlem-
sstaterne. Samtidig kan punktet indebære en drøftelse af, om der skal iværk-
sættes tiltag, herunder harmoniseringstiltag, på EU-niveau på området for
varetægtsfængsling og i bekræftende fald en drøftelse af hvilke former for
tiltag. Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprin-
cippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller økono-
miske konsekvenser. Eventuel ny EU-lovgivning om varetægtsfængsling før
dom vil være omfattet af retsforbeholdet, men regeringen vil aktivt følge med
i drøftelserne med henblik på at danske interesser varetages. Regeringen
forholder sig umiddelbart kritisk til indførelse af fælleseuropæisk regulering
på området for varetægtsfængsling.
2. Baggrund
Dagsordenspunktet vedrører ”pre-trial detention”, dvs. varetægtsfængsling
før dom. Det vides ikke på dette stadie, hvilke konkrete forhold i relation til
varetægtsfængsling drøftelsen kommer til at omhandle.
I arbejdsgruppen Working Party on Cooperation in Criminal Matters (CO-
PEN) har der i foråret 2021 været drøftet spørgsmål med forbindelse til om-
rådet. Drøftelsen vedrørte materielle forhold og processuelle rettigheder un-
der varetægtsfængsling i EU.
Der var i den forbindelse fokus på bl.a. udfordringer relateret til området for
varetægtsfængsling i EU. Medlemsstaterne har forskellige standarder og re-
guleringer på området, og det foreløbige synspunkt fra Kommissionen er, at
dette kan have betydning for samarbejdet mellem medlemsstaterne i straf-
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
feretlige forhold. Der var derudover fokus på anvendelsen af alternativer til
varetægtsfængsling, forskelsbehandling samt udfordringerne ved de materi-
elle fængselsforhold relateret til håndteringen af COVID-19-pandemien.
Medlemsstaterne blev i denne forbindelse opfordret til at overveje, om der
er behov for at iværksætte tiltag på EU-niveau og i bekræftende fald, hvilken
form for tiltag medlemsstaterne ønsker.
Med forbindelse til punktet har der desuden tidligere været drøftelser, som
har relateret sig til udleveringssager, konkret anvendelsen af rammeafgø-
relse 2002/584/RIA om den europæiske arrestordre og om procedurerne for
overgivelse mellem EU-landene. Det har således været drøftet, at forskellige
standarder og reguleringer på området for varetægtsfængsling kan være en
hindring for en gnidningsfri anvendelse af de regler om udlevering, som
fremgår af rammeafgørelsen.
Det blev i øvrigt i forbindelse med drøftelser i arbejdsgrupperegi oplyst, at
Kommissionen har igangsat et studie for at indhente nyere information om-
kring forholdene på området for varetægtsfængsling i medlemsstaterne (den
seneste information er baseret på et studie fra 2016), herunder en vurdering
af behovet for at iværksætte tiltag på EU-niveau.
3. Formål og indhold
Da det på dette stadie endnu ikke vides, hvilke konkrete forhold i relation til
varetægtsfængsling, drøftelsen kommer til at omhandle, er det ikke muligt
at sige noget konkret om formålet med drøftelsen.
Formålet med dagsordenspunktet kan være en drøftelse af eventuelle udfor-
dringer på varetægtsfængslingsområdet i medlemsstaterne samt udfordrin-
ger i relation til samarbejdet mellem medlemsstaterne på området. Samtidig
kan formålet også være en drøftelse af behovet for iværksættelse af tiltag på
EU-niveau.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
6. Gældende dansk ret
Det er domstolene, der efter anmodning fra anklagemyndigheden træffer af-
gørelse om varetægtsfængsling. Reglerne om, hvornår varetægtsfængsling
kan ske, findes i retsplejelovens kapitel 70.
Varetægtsfængsling af en sigtet
Af retsplejelovens § 762 fremgår, at en sigtet kan varetægtsfængsles, når der
er begrundet mistanke om, at han har begået en lovovertrædelse, som efter
loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, og
1)
2)
der er bestemte grunde til at antage, at han vil unddrage sig straf-
forfølgning eller -fuldbyrdelse, eller
der er bestemte grunde til at frygte, at han på fri fod vil begå en ny
lovovertrædelse, som efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6
måneder eller derover, eller
der er bestemte grunde til at antage, at sigtede vil vanskeliggøre for-
følgningen i sagen, navnlig ved at fjerne spor eller advare eller på-
virke andre.
3)
En sigtet kan endvidere varetægtsfængsles, når der foreligger en særligt be-
styrket mistanke om, at han har begået
1)
en lovovertrædelse, som efter loven kan medføre fængsel i 6 år eller
derover, og hensynet til retshåndhævelsen efter oplysningerne om
forholdets grovhed skønnes at kræve, at sigtede ikke er på fri fod,
eller
en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om vold, slagsmål,
vidnetrusler, vold og trusler mod en person i offentlig tjeneste vå-
benkriminalitet, voldtægt, samleje eller andet seksuelt forhold med
et barn under 15 år eller en sindssyg/mentalt retarderet, udbredelse
af børnepornografi, forsætlig fareforvoldelse eller hensættelse i
hjælpeløs tilstand, eller en overtrædelse af straffelovens § 232 (blu-
færdighedskrænkelse) over for et barn under 15 år, såfremt lo-
vovertrædelsen efter oplysningerne om forholdets grovhed kan
ventes at ville medføre en ubetinget dom på fængsel i mindst 60
dage og hensynet til retshåndhævelsen skønnes at kræve, at sigtede
ikke er på fri fod.
2)
Varetægtsfængsling kan ikke anvendes, hvis lovovertrædelsen kan ventes at
ville medføre straf af bøde eller fængsel i højst 30 dage, eller hvis friheds-
berøvelsen vil stå i misforhold til den herved forvoldte forstyrrelse af sigte-
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
des forhold, sagens betydning og den retsfølge, som kan ventes, hvis sigtede
findes skyldig.
Varetægtsfængsling på baggrund af overtrædelse af vilkår eller bestemmel-
ser i en foranstaltningsdom
Det følger af retsplejelovens § 763, at hvis der er begrundet mistanke om, at
en person har overtrådt vilkår, som er fastsat i en betinget dom, ved betinget
benådning eller ved prøveløsladelse kan han varetægtsfængsles, hvis retten
finder, at overtrædelsen er af en sådan beskaffenhed, at der foreligger
spørgsmål om fuldbyrdelse af fængselsstraf eller indsættelse i anstalt, og
1)
2)
der er bestemte grunde til at antage, at han vil unddrage sig følgerne
af vilkårsovertrædelsen, eller
der er bestemte grunde til at frygte, at han på fri fod fortsat vil over-
træde vilkårene, og det under hensyn til overtrædelsernes beskaf-
fenhed skønnes påkrævet, at disse forhindres ved, at han varetægts-
fængsles.
Det samme gælder, hvis der er begrundet mistanke om, at en person har
overtrådt bestemmelser, der er fastsat i en foranstaltningsdom eller -ken-
delse.
Varetægtsfængsling i surrogat
Er betingelserne for anvendelse af varetægtsfængsling til stede, men kan va-
retægtsfængslingens øjemed opnås ved mindre indgribende foranstaltnin-
ger, træffer retten, hvis sigtede samtykker heri, i stedet for varetægtsfængs-
ling bestemmelse derom, jf. retsplejelovens § 765.
Retten kan således bestemme, at sigtede skal (opregningen er ikke udtøm-
mende):
1) undergive sig et af retten fastsat tilsyn,
2) overholde særlige bestemmelser vedrørende opholdssted, arbejde,
anvendelse af fritid og samkvem med bestemte personer,
3) tage ophold i egnet hjem eller institution,
4) undergive sig psykiatrisk behandling eller afvænningsbehandling
for misbrug af alkohol, narkotika eller lignende, om fornødent på
hospital eller særlig institution,
5) give møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter,
6) hos politiet deponere pas eller andre legitimationspapirer,
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
2449895_0009.png
7) stille en af retten fastsat økonomisk sikkerhed for sin tilstedeværelse
ved retsmøde og ved fuldbyrdelsen af en eventuel dom
Angår sigtelsen grov personfarlig kriminalitet, skal retten bestemme, at sig-
tede ikke må opholde sig i eget hjem.
Rigsadvokaten har oplyst, at varetægtsfængsling i surrogat i almindelighed
anvendes over for sigtede, der er under 18 år eller psykisk afvigende perso-
ner, herunder sindssyge og mentalt retarderede. Derudover anvendes det
kun meget sjældent.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlem-
sstaters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig umiddelbart kritisk til indførelse af fælleseuropæ-
isk regulering på området for varetægtsfængsling.
Eventuel ny EU-lovgivning om varetægtsfængsling før dom vil være omfat-
tet af retsforbeholdet, men regeringen vil aktivt følge med i drøftelserne med
henblik på, at danske interesser varetages.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 3: Rådskonklusioner om EU-strategien for barnets
rettigheder
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
7.-8. oktober 2021 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner om EU-
strategien for barnets rettigheder. Rådskonklusionerne har overordnet set
til formål at sætte fokus på beskyttelse og fremme af børns rettigheder i EU
og resten af verden. Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet
om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæs-
sige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side bakker man op om, at
der med rådskonklusionerne sættes fokus på beskyttelse og fremme af børns
rettigheder.
2. Baggrund
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2021 har for-
mandskabet sat et sæt rådskonklusioner om EU-strategien for barnets rettig-
heder på dagsordenen med henblik på vedtagelse.
Kommissionen offentliggjorde den 24. marts 2021 en meddelelse om en
strategi for barnets rettigheder (KOM(2021) 142 final).
Strategien bygger på tidligere meddelelser fra Kommissionen om barnets
rettigheder og på gældende regelsæt og politikker. Strategien er forankret i
FN's konvention om barnets rettigheder (børnekonventionen) og de tre valg-
frie protokoller hertil samt FN's konvention om rettigheder for personer med
handicap (handicapkonventionen), og den skal bidrage til at opfylde FN's
verdensmål for bæredygtig udvikling. Den har også forbindelse til Europa-
rådets standarder for børns rettigheder og til dets strategi for barnets rettig-
heder (2016-2021). Strategien er endvidere baseret på EU's Charter om
Grundlæggende Rettigheder.
Det overordnede mål med strategien er at skabe det bedst mulige liv for børn
i EU og resten af verden. Der foreslås i strategien en række målrettede tiltag
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
på tværs af seks tematiske områder, som hver især fastlægger prioriteterne
for EU's indsats i de kommende år:
1) Deltagelse i det politiske og demokratiske liv: EU sørger for, at børn
kan være aktive borgere og medlemmer af demokratiske samfund
2) Samfundsøkonomisk inklusion, sundhed og uddannelse: EU skal be-
kæmpe børnefattigdom og fremme inklusive og børnevenlige sam-
funds-, sundheds- og uddannelsessystemer
3) Bekæmpelse af vold mod børn og sikring af, at børn beskyttes: EU
skal hjælpe børn til at vokse op uden vold
4) Børnevenlig retspleje: Et EU, hvor retssystemet værner om børns
rettigheder og behov
5) Digital- og informationssamfundet: Et EU, hvor børn kan færdes sik-
kert i det digitale miljø og udnytte dets muligheder
6) Den globale dimension: EU skal støtte og beskytte børn og styrke
deres indflydelse på globalt plan, herunder under kriser og konflikter
Kommissionen har desuden i strategien tilkendegivet at ville etablere et net-
værk for børns rettigheder i slutningen af 2021.
Formandskabet har på baggrund af strategien udarbejdet et udkast til råds-
konklusioner, som er forhandlet i arbejdsgruppen om Grundlæggende Ret-
tigheder, Borgerlige Rettigheder og Fri Bevægelighed for Personer
(FREMP), før den endelige tekst forelægges til vedtagelse på rådsmødet den
7.-8. oktober 2021.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med rådskonklusionerne er at sætte fokus på be-
skyttelse og fremme af børns rettigheder i EU og resten af verden.
Rådkonklusionerne sætter bl.a. fokus på, at børn fuldt ud er rettighedsinde-
havere, og at børns rettigheder er fundamentale rettigheder, som skal tænkes
ind i alle relevante politikker og lovgivning, både på nationalt og EU-plan.
I rådskonklusionerne opfordres Kommissionen til at samarbejde med EU-
medlemsstaterne om at implementere samtlige tiltag i EU-strategien for bar-
nets rettigheder og til at støtte EU-medlemsstaterne i deres bestræbelser på
at styrke deres standarder for børns rettigheder.
Rådskonklusionerne indeholder endvidere en række opfordringer til EU-
medlemsstaterne, herunder til at:
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
2449895_0012.png
-
-
-
-
-
udvikle omfattende politikker og tiltag for at sikre rettigheder for alle
børn,
øge bestræbelserne på at forebygge og reagere på alle former for
vold mod børn,
styrke medlemsstaternes retssystemer, således at retssystemerne
fuldt ud er i overensstemmelse med børns rettigheder,
investere i at sikre lige adgang for alle børn til at begå sig digitalt,
herunder sætte børn i stand til at være bevidste brugere af digitale
medier ved at give børn viden og evner, som er nødvendige for kri-
tisk at kunne undersøge, evaluere og producere digitalt indhold, og
yde et aktivt bidrag til arbejdet i EU-netværket for børns rettigheder
(EU Network for Children’s Rights), som vil blive etableret af Kom-
missionen med det formål at facilitere dialog og gensidig læring mel-
lem EU-medlemsstaterne og til at støtte implementering, overvåg-
ning og evaluering af EU-strategien for barnets rettigheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til rådskonklusioner er forhandlet i arbejdsgruppen FREMP. Ud-
kastet har overordnet set fået en positiv modtagelse, og der har generelt væ-
ret opbakning blandt medlemsstaterne under forhandlingerne i FREMP, dog
med undtagelse af enkelte medlemsstater, som ikke fuldt ud bakker op om
EU-strategien for barnets rettigheder, som rådskonklusionerne bygger på.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om, at der med rådskonklusionerne sættes fokus på
beskyttelse og fremme af barnets rettigheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
2449895_0014.png
Dagsordenspunkt 4: Oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO)
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
7.-8. oktober 2021 med henblik på en status over gennemførelsen af forord-
ningen om Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO). Sagen er omfattet
af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sa-
gen har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Det
forventes, at man fra dansk side kan tage statusorienteringen til efterret-
ning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte i juli 2013 med hjemmel i TEUF artikel 86 et for-
ordningsforslag om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO). Forordningen blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 12.-13. oktober 2017. Det er på nuværende tidspunkt alene 22
medlemsstater, som deltager i samarbejdet om EPPO som led i et såkaldt
forstærket samarbejde.
Forordningen er omfattet af retsforbeholdet, hvilket indebærer, at den ikke
er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Der er løbende gjort status på implementeringen af EPPO på RIA-rådsmø-
derne, hvor spørgsmålet om fremdrift i implementeringen og udpegelsen af
en europæisk chefanklager har været tilbagevendende punkter. På rådsmø-
det den 7.-8. oktober 2019 blev den nye europæiske chefanklager, Laura
Codruţa
Kövesi (Rumænien), udpeget.
Under rådsmødet den 7.-8 juni 2021 blev medlemsstaterne orienteret om, at
EPPO siden den 1. juni 2021 havde været funktionsdygtig, ligesom der blev
gjort status over bl.a. medlemsstaternes pligt til at udpege såkaldte europæ-
iske delegerede anklagere. Det er umiddelbart forventningen, at statusorien-
teringen under rådsmødet den 7.-8. oktober 2021 vil centrere sig om med-
14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
2449895_0015.png
lemsstaternes arbejde med at udpege europæiske delegerede anklagere samt
eventuelle opgaver og projekter, som EPPO aktuelt beskæftiger sig med.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet er at give en statusopdatering på oprettelsen af EPPO.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen er vedtaget med hjemmel i TEUF artikel 86 og er således om-
fattet af retsforbeholdet. Sagen har derfor ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har af samme årsag ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er – ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 18. februar 2020 – ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark deler målsætningen om at sikre bedst mulig beskyttelse af EU’s
finansielle midler. Derfor vil man fra dansk side være opmærksom på at
sikre grundlaget for et effektivt samarbejde mellem den danske anklage-
myndighed og EPPO.
15
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Samlenotat til RIA-rådsmøde d. 7.-8. oktober 2021, fra justitsministeren
2449895_0016.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. juni 2021.
16