Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 439
Offentligt
2447853_0001.png
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 679
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. september 2021
Besvarelse af spørgsmål 679 alm. del stillet af udvalget den 16. septem-
ber 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 16. september
2021 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, jf. ERU alm. del
samråds-
spørgsmål AJ, AK og AL?
Svar:
Hermed fremsendes talepapir fra samrådet den 16. september 2021.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
2447853_0002.png
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 679
Offentligt
TALEPAPIR
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
16. september 2021
Samråd i ERU den 16. september 2021
Spørgsmål AJ, AK
og AL stillet efter ønske fra Rune Lund (EL) samt Lisbeth
Bech-Nielsen (SF).
Tak for invitationen til samrådet.
Det er en god anledning til at få drøftet en rigtig træls sag
for nu at sige det lidt på jysk.
Også tak for at vi kan holde samrådet sammen
og det
skal vi selvfølgelig leverer vores bidrag til bliver en brug-
bar og god gennemgang.
Jeg vil dykke ned i spørgsmålene som formanden skitse-
rede.
Ad spørgsmål AJ:
(I forbindelse med Danske Banks indsendelse af forkerte oplysninger til domstolene øn-
skes ministrenes holdning til følgende spørgsmål:
Hvad er ministrenes holdning til den stikprøve, der viser, at Danske Bank har sendt
forkerte oplysninger til domstolene i op imod 16.000 retssager?
Hvordan mener ministrene, at der skal opnås forlig i denne enorme bunke af potentielt
fejlbehæftede sager, hvor kunder er endt med at betale for meget? Er det bankens ansvar
at opsøge disse kunder proaktivt? Skal sagerne genoptages på ny ved domstolene, med alt
hvad det indebærer af omkostninger?
Hvilken betydning mener ministeren, at sagen har for tilliden til bankerne og til domsto-
lene?
Hvad agter regeringen at gøre for at undgå en gentagelse?
Er regeringen bekendt med lignende sager hos andre banker?
Er regeringen af den holdning, at denne sag fremover vil ændre domstolenes praksis, så
domstolene for fremtiden ikke i samme omfang kan eller bør stole på, hvad finansielle
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
2447853_0003.png
2/8
institutioner indleverer af oplysninger? Skal domstolene fremover selv sørge for at gå op-
lysningerne efter i sømmene?)
I spørgsmål AJ spørges der om min holdning til, at Dan-
ske Bank kan have overdraget op til 16.000 sager med
fejloplysning til domstolene.
Så kan jeg ikke udtrykke hårdt nok, hvor alvorlig jeg me-
ner den sag er. Jeg er oprigtig bekymret over, at det i en
så stor bank er muligt at have så graverende fejl i gælds-
inddrivelsen og over en lang periode som det er tilfældet.
Særligt også, hvis det betyder, at et så stort antal afsluttede
retssager skal gå om.
De nyeste oplysninger i sagen om, at banken fortsat er
med til at sende sager med fejloplysninger til domstolene,
gør kun min bekymring større. Så det
for nu at sige det
lidt direkte
–er
ubegribeligt for mig, at banken har an-
meldt forkerte krav i dødsbosager
på trods af beslutnin-
gen om ikke at sende nye sager til domstolene.
Det er en ny problematik, hvor Finanstilsynet har oplyst,
at tilsynet har anmodet banken om yderligere oplysninger,
som vi afventer i fælleskab på nuværende tidpunkt.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
3/8
Den redegørelse banken skal give skal blandt andet be-
lyse, om banken har sendt de nye sager til domstolene før
eller efter Finanstilsynets påbud fra september 2020.
Hvis banken ikke har fulgt Finanstilsynets påbud, så for-
venter jeg, at tilsynet tager de nødvendige skridt over for
Danske Bank.
Der er desuden
inden for domstolenes rækker og ram-
mer
etableret en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen ser på,
hvordan et så stort antal sager bedst muligt kan behandles
på ny, og hvordan det bedst muligt kan lade sig gøre i den
praktiske verden.
Hertil har jeg en klar forventning om, at Danske Bank gør
alt, hvad den kan til at bidrage til en korrekt, hurtig og
smidig sagsbehandling. Det skylder banken de berørte
kunder og øvrige kreditorer.
Jeg forventer desuden, at den uvildige undersøger forhol-
der sig til Danske Banks oversendelse af fejlbehæftede sa-
ger til domstolene. Og forholder sig til, om bankens for-
anstaltninger er tilstrækkelige til at undgå gentagelser i
fremtiden.
Danske Bank har i sagen svigtet tilliden hos både kun-
derne og samfundet generelt. Og banken står fortsat over
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
2447853_0005.png
4/8
for et stort arbejder for at genvinde tilliden. For vi skal
kunne have tillid til vores banker her i Danmark.
En del af spørgsmålet går også på, hvorvidt andre banker
har lignende udfordringer. Her kan jeg oplyse udvalget, at
Finanstilsynet i september 2020 iværksatte en undersø-
gelse af, om de øvrige store pengeinstitutter havde kon-
stateret systemmæssige problemer i deres gældsinddrivel-
sessystemer.
Undersøgelsen viste, at der hos tre ud af fem banker var
fundet fejl eller mulige fejlkilder i gældsinddrivelsessy-
stemerne.
De tre banker har løbende orienteret Finanstilsynet om de
konstaterede fejl og arbejdet på at løse dem. Det gælder
også kompensation til de berørte kunder.
I den forbindelse skrev Finanstilsynet til alle andre penge-
institutter og indskærpede forpligtelsen til at overholde
god-skik-reglerne i forbindelse med inddrivelse af gæld.
Reglerne om god skik indebærer, at hvis en bank bliver
opmærksom på, at den har opkrævet penge, som den ikke
har krav på, så er banken forpligtet til at tage kontakt til
de berørte kunder, så snart de er blevet identificeret.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
5/8
Det gælder også, hvis den pågældende kundes sag har væ-
ret behandlet ved domstolene.
Det er sådan set ikke på nogen måde kringlet eller kom-
pliceret lovgivning, at man kun må opkræve midler fra
kunderne, som man er berettiget til.
Og jeg kan kun understrege igen, at det er bankerne og
deres ledelses ansvar, at der ikke opstår sager som denne
i fremtiden.
Den ansvarsfordeling er allerede afspejlet i den finansielle
lovgivning
og det gælder også reglerne om indretning
og drift af banker.
Ad spørgsmål AK:
(Er ministeren enig i, at Danske Bank inden for gældsområdet har forsømt deres forplig-
telse til at drive virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god prak-
sis, jf. § 43 i lov om finansiel virksomhed
og hvilke overvejelser og eventuelle initiativer
giver dette ministeren anledning til?)
I spørgsmål AK bliver der spurgt til, om jeg er enig i, at
Danske Bank har handlet i strid med god-skik-reglerne,
og hvilke overvejelser og initiativer det eventuelt giver
anledning til.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
2447853_0007.png
6/8
Vi havde et samråd i oktober sidste år, og som jeg nævnte
der, så er det min opfattelse, at banken har overtrådt god-
skik-reglerne i sagen.
Det blev også klart slået fast i Finanstilsynets afgørelse af
21. september 2020, hvor Danske Bank fik fire påbud ret-
tet mod, at banken får ryddet ordentligt op i denne sag.
Som bekendt omfatter det blandt andet at kompensere de
kunder, der måtte have lidt et tab på grund af sagen.
Og at kompensere andre kreditorer i inkassosagerne, som
ikke har fået det rette beløb, fordi banken har anmeldt for
høje krav i sagerne.
Og her vil jeg igen understrege: Man må ikke opkræve
penge, som man ikke har krav på. Og det er strafbart at
gøre det med vilje.
På baggrund af denne sag overvejer jeg derfor også, om
der er behov for yderligere initiativer, som styrker forbru-
gerbeskyttelsen på det finansielle område.
For vores banker skal have orden i penalhuset. Og det skal
ikke kunne betale sig at omgå loven
tværtimod. Det bry-
der med kundernes tillid. Og det bryder samfundets tillid
mere generelt.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
7/8
Ad spørgsmål AL:
(Er ministeren
i lyset af Danske Banks ophobende antal misvedligeholdte sager enig i,
at Finanstilsynet fremover bør føre et strengere tilsyn med Danske Bank med henblik på
at sikre, at banken inden for virksomhedsområdet udøver sin virksomhed i overensstem-
melse med redelig forretningsskik og god praksis, jf. § 43 i lov om finansiel virksomhed
og hvad kan ministeren oplyse om Finanstilsynets muligheder for at udøve et sådant
strengere tilsyn med Danske Bank?)
Med spørgsmål AL spørges der til, om der på baggrund af
de problematiske sager i Danske Bank er grundlag for at
føre et strengere tilsyn med bankens overholdelse af god-
skik-reglerne.
Jeg har en klar forventning om, at Finanstilsynet er særligt
opmærksom på indberetninger og anden information, som
kan tyde på problemer i banken.
Og som jeg også sagde på samrådet sidste år, så fører Fi-
nanstilsynet et risikobaseret tilsyn.
Det betyder, at Finanstilsynet i dag fører et grundigt tilsyn
med Danske Banks overholdelse af den finansielle lovgiv-
ning. Det gælder også i forhold til reglerne om redelig for-
retningsskik og god praksis.
I den forbindelse skal det nævnes, at Finanstilsynet har
fået mulighed for at indsætte sagkyndige i en finansiel
virksomhed. Det er et ganske særligt
men også effektivt
redskab i tilsynet med de finansielle virksomheder.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
8/8
Finanstilsynet har i denne sag påbudt Danske Bank at ud-
pege en uvildig sagkyndig til at foretage en undersøgelse
af bankens oprydning i gældsinddrivelsessagen og sikre,
at der ikke kan ske den her slags fejl i fremtiden.
Og det samme gælder Danske Banks hvidvaskindsats.
På den baggrund mener jeg grundlæggende, at Finanstil-
synet allerede fører et langt tættere tilsyn med Danske
Bank på området, så banken får rettet op på dens fejlta-
gelser.
Tak for ordet.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
2447853_0010.png
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 680
Offentligt
Folketinget
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
20. september 2021
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Jimmi Hilkøb
Sagsnr.: 2021-0032/43-0028
Dok.:
2133599
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 680 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 680 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. september 2021.
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
Spørgsmål nr. 680 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg:
”Vil
ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 16.
september 2021 om Danske Banks gældsinddrivelsessag, jf.
ERU alm. del
samrådsspørgsmål AJ, AM og AN?”
Svar:
Der vedlægges det udkast til talepapir, som dannede grundlag for justitsmi-
nisterens besvarelse den 16. september 2021 af samrådsspørgsmål AJ, AM
og AN (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg.
Side 2/2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
2447853_0012.png
Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 680
Offentligt
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
16. september 2021
2021-0032/43-0028
2133701
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AJ, AM og AN fra Folke-
tingets Erhvervsudvalg den 16. september 2021
Spørgsmål AJ
I forbindelse med Danske Banks indsendelse af forkerte oplysninger til domstolene
ønskes ministrenes holdning til følgende spørgsmål:
- Hvad er ministrenes holdning til den stikprøve, der viser, at Danske Bank har
sendt forkerte oplysninger til domstolene i op imod 16.000 retssager?
- Hvordan mener ministrene, at der skal opnås forlig i denne enorme bunke af
potentielt fejlbehæftede sager, hvor kunder er endt med at betale for meget? Er det
bankens ansvar at opsøge disse kunder proaktivt? Skal sagerne genoptages på ny
ved domstolene, med alt hvad det indebærer af omkostninger?
- Hvilken betydning mener ministeren, at sagen har for tilliden til bankerne og til
domstolene?
- Hvad agter regeringen at gøre for at undgå en gentagelse?
- Er regeringen bekendt med lignende sager hos andre banker?
- Er regeringen af den holdning, at denne sag fremover vil ændre domstolenes
praksis, så domstolene for fremtiden ikke i samme omfang kan eller bør stole på,
hvad finansielle institutioner indleverer af oplysninger? Skal domstolene fremover
selv sørge for at gå oplysningerne efter i sømmene?
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
Spørgsmål AM
Bagmandspolitiet mener ikke, at Danske Bank (eller dens ledelse) har be-
gået noget strafbart med den vurdering, at banken har reageret så hurtigt
den kunne. Hvordan hænger det sammen med, at der har været kendskab til
datarod i gældssagerne siden 2004? Og hvordan hænger det sammen med,
at bankens egne advokater i bankens egen redegørelse, og en række eksper-
ter, vurderer at der kan være tale om strafbare forhold?
Spørgsmål AN
Med henvisning til, at der i Danske Bank gældsinddrivelsessagen er poten-
tielt 16.000 yderligere retssager, der skal gå om, i et retssystem der i forve-
jen er presset, bedes ministeren redegøre for:
- Hvor lang tid de i forvejen forurettede kunder skal forvente fortsat at være
fanget i disse juridiske processer?
- Vil kvaliteten af den fremadrettede håndtering af sagerne blive påvirkede
af, at domstolene er pressede?
- Er det overhovedet muligt at lade så mange sager gå om?
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
Svar:
Tak for ordet og tak for spørgsmålene til Rune Lund og
Lisbeth Bech-Nielsen.
Jeg vil først vende mig mod spørgsmål AJ og AN og slut-
telig mod spørgsmål AM.
[Bankens forkerte oplysninger]
I spørgsmål AJ spørges der til min holdning til, at Danske
Bank har sendt forkerte oplysninger til domstolene.
Danmark er et land, der bygger på tillid. Det skal det
blive ved med at være. Tillid skaber tryghed, og et højt
niveau af tillid har en kæmpe værdi for vores samfund.
Både socialt, politisk og økonomisk.
Derfor er det også vigtigt, at vi kan stole på de oplysnin-
ger, vi modtager fra virksomheder og offentlige instan-
ser. For kan vi ikke det, så opstår der sprækker i tilliden.
Og så udfordrer vi den danske samfundsmodel, der byg-
ger på gensidighed, samarbejde og fælles forpligtelse i
forhold til love og aftaler.
Derfor er denne sag meget alvorlig. For selvfølgelig skal
borgerne kunne have tillid til, at de oplysninger, som
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
kommer fra bankerne, er rigtige. Ligesom domstolene
naturligvis skal kunne regne med, at de oplysninger, de
modtager fra banker, er korrekte.
Det har ikke været tilfældet i denne sag. Domstolsstyrel-
sen har oplyst, at Danske Bank har udpeget op mod
16.000 sager, hvor der kan være sendt forkerte oplysnin-
ger til domstolene pga. fejl i bankens inkassosystemer.
Sagen bliver ikke bedre af, at det nu viser sig, at Danske
Bank kan have sendt forkerte oplysninger til domstolene
i dødsboer, som er sluttet helt frem til august i år.
Det er særdeles alvorligt og dybt kritisabelt, når en så stor
bank som Danske Bank på den måde skuffer danskernes
tillid. Det skaber utryghed, og det burde ganske enkelt
ikke kunne ske. Så meget desto større er min forundring
og forargelse over, at det alligevel er tilfældet.
[Tilliden til domstolene]
Jeg bliver spurgt til, hvilken betydning, jeg mener, at sa-
gen har for tilliden til domstolene. I den forbindelse vil
jeg kort redegøre for, hvilke typer af sager der her er tale
om, og hvordan domstolene behandler disse sagstyper.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
Domstolsstyrelsen har oplyst, at de berørte sager navnlig
er gældssaneringssager, dødsbosager, og i mindre grad
konkursboer og rekonstruktionssager.
Behandlingen af sådanne sager har overordnet set det til
fælles, at en kreditor
i dette tilfælde en bank
anmelder
et krav, og at kravet normalt ikke efterprøves af doms-
stolene, hvis der ikke er indsigelser mod kravet.
Lovgivningen er med andre ord indrettet således, at dom-
stolene kun forholder sig til, om et krav er berettiget, hvis
der protesteres mod kravet.
Efter alt hvad vi ved, har domstolene ikke begået fejl i
disse sager, og sagerne bør efter min opfattelse derfor
ikke svække tilliden til domstolene, men det er klart at en
sag som denne skaber bekymring
ikke mindst for de
mennesker, som er direkte berørt. Det er naturligvis helt
uacceptabelt, at forkerte oplysninger fra Danske Bank
går ind og skaber en sådan bekymring for borgerne.
Det er heller ikke min opfattelse, at sagen giver anled-
ning til at ændre de regler, der gælder i dag. Den nuvæ-
rende ordning er generelt velfungerende, og princippet
om, at domstolene som udgangspunkt alene prøver et
krav, hvis der fremkommer indsigelser, er både smidigt,
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
fornuftigt og rimeligt. Hvis domstolene i hvert enkelt
dødsbo og konkursbo mv. ville skulle foretage en til-
bundsgående undersøgelse af et kravs rigtighed, ville det
endvidere indebære et behov for tilførsel af ekstraordi-
nært store ressourcer til domstolene.
[Skal sagerne genoptages]
Jeg bliver også spurgt om, hvorvidt sagerne skal behand-
les på ny ved domstolene. Da det følger direkte af grund-
loven, at domstolene er uafhængige, hverken kan eller vil
jeg som minister blande mig i denne vurdering.
Derimod skal jeg gerne gøre klart, at det efter min opfat-
telse er helt urimeligt, at vores domstole potentielt kan
blive belastet af et stort antal sager på grund af fejl i Dan-
ske Banks inkassosystemer.
Domstolsstyrelsen har oplyst, at der er nedsat en arbejds-
gruppe, som har til opgave at afklare behovet for yderli-
gere oplysninger fra banken og at få tilrettelagt de prak-
tiske forhold i forbindelse med den potentielle modta-
gelse af et meget stort antal sager ved domstolene.
Arbejdsgruppen vil også arbejde for, at der i videst mu-
ligt omfang kan ske en ensartet og effektiv behandling af
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
sagerne ved landets skifteretter. Arbejdsgruppen er i dia-
log med Danske Bank om at finde en løsning, så de alle-
rede afgjorte sager håndteres bedst muligt. Der er afholdt
møder i arbejdsgruppen i august og september.
Der er ikke udsigt til, at problemerne alene kan løses ved,
at banken indgår forlig med kunderne og andre berørte.
Det skyldes, at en løsning af den type problemer, der er
tale om her, i udgangspunktet forudsætter domstolenes
medvirken.
[Betydningen for domstolene]
Så vil jeg vende mig mod spørgsmål AN om, hvor lang
tid vi kan forvente, at de berørte kunder skal vente på en
afklaring.
Det er desværre ikke på nuværende tidspunkt muligt at
vurdere, hvor lang tid det vil tage for domstolene at be-
handle de ca. 16.000 sager, der potentielt skal genopta-
ges.
Domstolene har som sagt nedsat en arbejdsgruppe, som
bl.a. skal arbejde for, at der i videst muligt omfang kan
ske en ensartet og effektiv behandling af sagerne ved
skifteretterne. Domstolsstyrelsen er som nævnt i dialog
med Danske Bank for at tilvejebringe et overblik over
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
antallet af sager, typen af sager samt sagernes geografi-
ske fordeling ved retterne.
Det er derfor også for tidligt at sige noget om, hvordan
sagerne eventuelt vil kunne påvirke domstolenes økono-
miske situation.
Jeg vil dog gerne understrege, at vi følger sagen tæt, og
så snart vi kender resultatet af arbejdsgruppens arbejde,
vil vi også forholde os til, om der er behov for at iværk-
sætte initiativer, og hvilke initiativer der i givet fald vil
være behov for.
Det er vigtigt for mig at understrege, at der skal ryddes
ordentligt op i denne sag.
[Eventuelle strafferetlige konsekvenser for banken]
Til sidst vil jeg vende mig mod samrådsspørgsmål AM,
der omhandler SØIK’s rolle i sagen.
Helt generelt kan jeg sige, at det følger af retsplejeloven,
at politiet
herunder SØIK
iværksætter efterforskning,
når der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold,
som forfølges af det offentlige, er begået.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
2447853_0020.png
Det kan ske enten på baggrund af en anmeldelse eller af
egen drift.
SØIK har oplyst, at SØIK i efteråret 2020 modtog to an-
meldelser mod Danske Bank vedrørende bankens gælds-
inddrivelse, der
som jeg forstår det
begge blev indgi-
vet på baggrund af TV 2´s dækning af sagen.
I februar 2021 besluttede SØIK, at der ikke var grundlag
for at indlede en efterforskning, idet der ikke var en ri-
melig formodning om, at der var begået noget strafbart.
Efter det oplyste lagde SØIK ved vurderingen især vægt
på oplysninger om, at Danske Bank, efter at være blevet
opmærksom på fejlene med at opkræve for store beløb af
deres kunder, løbende har forsøgt at identificere kun-
derne med henblik på tilbagebetaling af disse beløb, og
at banken har hensat et større beløb til at tilbagebetale.
Jeg kan også oplyse, at SØIK tilbage i oktober 2020 af-
holdt et møde med Finanstilsynet om Danske Banks
gældsinddrivelse.
Ifølge SØIK oplyste Finanstilsynet, at man på det fore-
liggende grundlag ikke fandt anledning til at indgive en
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 439: Kopi af erhvervsministerens og justitsministerens talepapir fra samrådet i Erhvervsudvalget den 16/9-21 om Danske Banks gældsinddrivelsessag
anmeldelse for overtrædelse af den finansielle lovgiv-
ning.
SØIK har efter det oplyste ikke efterfølgende modtaget
en anmeldelse fra Finanstilsynet. Der er heller ikke ind-
givet andre anmeldelser til SØIK vedrørende fejl og fejl-
behæftede data i Danske Banks inkassosystem.
Hvis der indgives en anmeldelse fra Finanstilsynet, vil
SØIK selvsagt vurdere sagen på ny.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg udtrykke min forståelse for, at en
sag som denne skaber bekymring
ikke mindst for de
borgere, som er direkte berørt.
Derfor er det også vigtigt for mig, at der bliver fundet en
løsning, så de berørte borgere i sagen modtager de penge,
som de måtte være berettiget til.
Det er vigtigt for borgernes tillid til bankerne og for tilli-
den i vores samfund generelt.
Tak.
10