Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 431
Offentligt
Beskæftigelsesministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Finansministeriet
Udenrigsministeriet
Januar 2020
Kommissorium for arbejdsgruppen om beskyttelse af sårbare udenlandske
arbejdstagere
Der skal være ordentlige løn- og arbejdsvilkår på det danske arbejdsmarked, og
derfor vil regeringen sætte bredt ind i indsatsen mod social dumping. Det er særligt
vigtigt, at der sættes ind over for situationer, hvor sårbare udenlandske arbejdsta-
gere udnyttes groft og i værste tilfælde bliver menneskehandlet til tvangsarbejde.
Regeringen vil ikke acceptere, at denne form for udnyttelse finder sted på de dan-
ske arbejdspladser.
Regeringen vil derfor se på initiativer til beskyttelse af og bistand til sårbare uden-
landske arbejdstagere og retsforfølgning af bagmændene. Arbejdet vil blive foran-
kret i en tværministeriel arbejdsgruppe bestående af Beskæftigelsesministeriet,
Justitsministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet (Ligestillingsafdelingen), Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet, Finansministeriet og Udenrigsministeriet.
Arbejdet vil foregå i tre faser: 1) en analysefase, 2) en udviklingsfase og 3) en initi-
ativfase, som har følgende formål:
1) Analysefase:
Tilvejebringe et opdateret og samlet vidensgrundlag om sår-
bare udenlandske arbejdstagere, herunder omfanget og udviklingen heri;
deres arbejdsvilkår og redskaberne for bekæmpelse af grov udnyttelse af
denne gruppe.
2)
Udviklingsfasen:
Udvikle konkrete forslag med udgangspunkt i det opda-
terede vidensgrundlag. Dette vil ske med inddragelse af relevante interes-
senter, herunder arbejdsmarkedets parter.
3) Initiativfasen:
Fremlæggelse af en initiativplan for den resterende rege-
ringsperiode.
Arbejdsgruppens videre arbejde:
Arbejdsgruppen vil undersøge potentielle nationale initiativer, ligesom EU-initiati-
ver skal overvejes. Følgende udviklingsområder vil undersøges nærmere:
1) Arbejdsgivers forpligtelser
Arbejdsmarkedets parter vil blive inddraget i udviklingen af mulige initiativer ved-
rørende arbejdsgiverens og hvervgiverens/opdragsgiverens forpligtelser samt styr-
ket håndhævelse af arbejdstagerens rettigheder.
Det skal fx overvejes, om der skal indføres mindstekrav for arbejdsgiveren, når
denne sørger for indkvartering. Det kan være tiltag i forhold til krav om toiletfor-
hold, vand, elektricitet, varme mv. Der skal også ses på arbejdsgivers ansvar og
forpligtelser i forhold til den efterfølgende støtte og bistand til ofre for menneske-
handel, herunder fx i forhold til betaling for indkvartering mv. og støtte i den peri-
ode ofrene har mulighed for at være i landet samt eventuelt reintegration.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 431: Afrapportering fra de tværministerielle arbejdsgrupper om sårbare udenlandske arbejdstagere og bekæmpelse af menneskehandel, fra beskæftigelsesministeren
I forbindelse med regeringens eksisterende indsats mod social dumping vil det
blive særskilt overvejet, hvordan indsatsen i højere grad kan tage højde for sårbare
udenlandske arbejdstagere.
2) Retsforfølgning af bagmænd
Det er i dag vanskeligt at retsforfølge bagmænd bag menneskehandel til tvangsar-
bejde. Der vil blive igangsat en analyse af, hvad der har været afgørende for politi-
ets/anklagemyndighedens overvejelser om sigtelser/tiltalerejsning i sager om men-
neskehandel. Det vil være en intern analyse, hvor Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil
igangsætte en høring af politikredsene, som har haft sager om menneskehandel.
Det skal vurderes, om der er behov for lovgivningsmæssige tiltag på området. Der
skal i den forbindelse bl.a. foretages en intern analyse af de bevismæssige udfor-
dringer, der knytter sig til retsforfølgning af bagmænd bag tvangsarbejde, herunder
menneskehandel til tvangsarbejde. Arbejdsgruppen vil til brug for analysen bl.a.
inddrage erfaringer fra andre lande, herunder Belgien, som for nylig har ændret
lovgivningen om menneskehandel.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil blive inddraget i forhold til at udvikle initiativer
på baggrund af den udførte analyse.
3) Bistand og støtte til sårbare udenlandske arbejdstagere
Menneskehandel til tvangsarbejde
Der har siden 2002 været handlingsplaner til bekæmpelse af menneskehandel, der
udgør rammerne for tilbuddene om bistand og støtte til ofre for menneskehandel.
Siden 2007 har størstedelen af ofrene for menneskehandel været til prostitution,
men i 2018 udgjorde ofre for menneskehandel til tvangsarbejde for første gang den
største andel af ofrene.
Der er derfor behov for at se på, hvordan snitfladerne skal være mellem henholds-
vis arbejdsgivernes forpligtelser og statens forpligtelser til at give støtte og bistand
til ofre for menneskehandel til tvangsarbejde, samt om de nuværende tilbud til ofre
for menneskehandel til tvangsarbejde eventuelt bør justeres.
Analysen heraf vil sammen med en evaluering af den øvrige indsats til bekæmpelse
af menneskehandel indgå som et samlet grundlag for tilrettelæggelsen af den frem-
tidig indsats på området efter udløbet af den nuværende handlingsplan efter 2021.
Sårbare udenlandske arbejdstagere
Det skal undersøges om omfanget af tilbud, herunder rådgivning og vejledning til
sårbare udenlandske arbejdstagere, som ikke vurderes handlet til tvangsarbejde, er
tilstrækkeligt. I den forbindelse overvejes tiltag, som netop kan hjælpe denne
gruppe.
4) Styrket myndighedsarbejde.
Ministerierne vil i fællesskab udvikle forslag til et bedre myndighedssamarbejde i
forhold til de udenlandske sårbare arbejdstagere, herunder en styrket koordinering
af indsatsen med en klar ansvarsplacering af de enkelte opgaver.
Følgende ministerier skal deltage i arbejdsgruppen:
- Beskæftigelsesministeriet (formand)
- Justitsministeriet
- Miljø- og Fødevareministeriet (Ligestillingsafdelingen)
- Udlændinge- og Integrationsministeriet
- Finansministeriet
- Udenrigsministeriet
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 431: Afrapportering fra de tværministerielle arbejdsgrupper om sårbare udenlandske arbejdstagere og bekæmpelse af menneskehandel, fra beskæftigelsesministeren
Øvrige ministerier og myndigheder inddrages hvor relevant.
Fremdriften i arbejdsgruppens arbejde vil blive fulgt af en styregruppe nedsat på
afdelingschefsniveau, som skal mødes efter behov og ca. 1 gang hver anden må-
ned.
Arbejdsmarkedets parter og øvrige interessenter vil blive inddraget, når det er rele-
vant. Det bemærkes, at inddragelsen af arbejdsmarkedets parter vil afvente over-
enskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked i foråret 2020.
Afslutningsvis
Arbejdsgruppen vil i sommeren 2020 fremlægge en samlet initiativplan for den re-
sterende regeringsperiode for regeringen. Initiativplanen skal belyse lovgivnings-
mæssige og økonomiske konsekvenser og skal indeholde en tidsplan med timing-
mæssige overvejelser, ligesom planen skal indeholde et oplæg til, hvordan der føl-
ges op på initiativplanen i forhold til Folketingets partier. Arbejdsgruppen skal an-
vise konkret modgående finansiering til eventuelle udgiftsdrivende initiativer, som
anbefales af arbejdsgruppen.
Arbejdet i nærværende arbejdsgruppe skal ses i sammenhæng med, at der i forbin-
delse med udløbet af handlingsplanen til bekæmpelse af menneskehandel efter 2021
skal tages stilling til den fremtidige indsats, herunder evt. permanentgørelse og lov-
forankring af indsatsen. Dette arbejde vil være forankret i den eksisterende arbejds-
gruppe til bekæmpelse af menneskehandel, hvor der bl.a. gennemføres en evaluering
af indsatsen i 2020.
3