Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 424
Offentligt
2440961_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1010
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. maj 2021
Politikontoret
Janani Jeyasothinayagam
2021-0030-5943
1954050
Besvarelse af spørgsmål nr. 1010 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1010 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 1010 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren indhente videoafhørernes erfaringer med afhø-
ring af vold mod børn med en anden baggrund end dansk? Vil
ministeren endvidere oplyse, om det er korrekt, at bistandsadvo-
kater af og til blokerer afhøringer af barnet af frygt for, at foræl-
drene udvises, og i bekræftende fald redegøre for, hvad ministe-
ren vil gøre ved den problemstilling?”
Svar:
1.
Efter retsplejelovens § 171, stk. 1, har en parts nærmeste ikke pligt til at
afgive forklaring som vidne.
Der er heller ikke pligt til at afgive forklaring, hvis forklaringen antages at
ville udsætte vidnet selv for straf eller tab af velfærd, jf. retsplejelovens §
171, stk. 2, nr. 1, udsætte hans nærmeste for straf eller tab af velfærd, jf.
retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 2, eller påføre vidnet selv eller hans nær-
meste anden væsentlig skade, jf. retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 3.
Retten kan dog pålægge vidnet at afgive forklaring i de tilfælde, der er nævnt
i stk. 1 og stk. 2, nr. 2 og 3, når forklaringen anses for at være af afgørende
betydning for sagens udfald, og sagens beskaffenhed og dens betydning for
vedkommende part eller samfundet findes at berettige dertil, jf. retsplejelo-
vens § 171, stk. 3.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for bidrag til besvarelsen af spørgsmå-
let foretaget en høring af landets 12 politikredse.
For så vidt angår videoafhørernes erfaringer med afhøring i sa-
ger om vold mod børn med anden etnisk baggrund end dansk
har Rigspolitiet forstået spørgsmålet således, at der anmodes om
videoafhørernes erfaringer fra selve afhøringssituationen med
barnet.
På baggrund af kredshøringen er det Rigspolitiets opfattelse, at
der generelt ikke er særlige udfordringer, der gør sig gældende
ved afhøring i sager om vold mod børn med anden etnisk bag-
grund end dansk. Flere politikredse har dog oplyst, at der i disse
sager kan forekomme en sprogbarriere, hvorfor det kan være
nødvendigt at anvende tolk, og at der i den forbindelse kan fo-
rekomme udfordringer med tolkningen.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
Endvidere har flere politikredse oplyst, at der ved afhøring af
børn med anden etnisk baggrund end dansk kan forekomme til-
fælde, hvor det er svært for barnet at beskrive den vold, som
barnet har været udsat for af sine forældre, da barnet, muligt be-
grundet i kulturelle forskelle, ikke har forståelsen af, at det er
forkert og strafbart, at barnet har været udsat for vold af sine
forældre.”
3.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
er bekendt med flere sager, hvor bistandsadvo-
kater i forbindelse med videoafhøringer af børn har påberåbt sig
retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 1, samt § 171, stk. 1, og stk. 2,
nr. 2 og 3, fordi barnets forældre risikerer at blive dømt og udvist
som følge af børnenes forklaring.
I nogle af sagerne har domstolene konkret vurderet, at retspleje-
lovens § 171, stk. 2, nr. 1, fandt anvendelse, mens de i andre af
sagerne er nået til det modsatte resultat. Det kan hertil tilføjes,
at der på nuværende tidspunkt er indbragt to sager for Højeste-
ret, hvor spørgsmålet for Højesteret er, om udsigten til, at foræl-
dre kan blive udvist, hvis de bliver dømt, medfører tab af vel-
færd for barnet, jf. retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 1, så barnet
af den grund er fritaget for at afgive forklaring og ikke kan på-
lægges at afgive forklaring efter retsplejelovens § 171, stk. 3. I
begge disse sager er landsretten konkret nået frem til, at retsple-
jelovens § 171, stk. 2, nr. 1, ikke fandt anvendelse. Rigsadvoka-
ten er ikke bekendt med, hvornår Højesteret træffer afgørelse i
sagerne.
Rigsadvokaten er endvidere bekendt med sager, hvor bistands-
advokater påberåber sig retsplejelovens § 171, stk. 1, og hvor
retten således skal vurdere, om et barn kan pålægges at afgive
vidneforklaring efter retsplejelovens § 171, stk. 3. Generelt viser
retspraksis i sager om vidnepålæg efter retsplejelovens § 171,
stk. 3, at kriminalitetens karakter og omfang har afgørende be-
tydning i forhold til, om barnet kan pålægges at afgive forkla-
ring.
I den forbindelse kan der f.eks. henvises til Østre Landsrets ken-
delse af 10. marts 2021. I sagen protesterede bistandsadvokaten
mod afspilning af videoafhøringer af børn i en sag om overtræ-
delse af straffelovens § 244, stk. 1, jf. til dels § 244, stk. 2. Der
var nedlagt påstand om advarsel om udvisning af børnenes mor.
Landsretten fandt, at en sådan advarsel ikke ville indebære et tab
af velfærd for børnene i kraft af deres forklaringer i den pågæl-
dende sag, hvorfor børnene ikke kunne anses for omfattet af den
absolutte vidnefritagelsesregel i retsplejelovens § 171, stk. 2, nr.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
1. Derimod fandt landsretten, at børnene var omfattet af retsple-
jelovens § 171, stk. 1. Henset til sagens beskaffenhed og betyd-
ning, herunder at sagen vedrørte straffelovens § 244, stk. 2, hvor
det af forarbejderne til bestemmelsen fremgår, at det med straf-
skærpelsen er hensigten, at strafniveauet i denne type sager for-
dobles, fandt landsretten, at børnene kunne pålægges at afgive
vidneforklaring.
Rigsadvokaten kan vedrørende sagen oplyse, at bistandsadvo-
katen har ansøgt Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at ind-
bringe kendelsen for Højesteret. Procesbevillingsnævnet har
endnu
ikke truffet afgørelse i sagen.”
4.
Jeg vil gerne fastslå, at det er domstolene, der i den enkelte sag foretager
den konkrete vurdering af, om der er grundlag for at pålægge et vidne at
afgive forklaring. Domstolenes vurdering beror på de forhold, der fremgår i
retsplejelovens § 171.
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, verserer der i øjeblikket to
sager om problemstillingen ved Højesteret. Jeg finder det mest hensigts-
mæssigt at afvente afgørelserne.
Side 4/4