Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 424
Offentligt
2440958_0001.png
HØJESTERETS KENDELSE
afsagt torsdag den 27. maj 2021
Sag 5/2021
De tiltalte, T1 (advokat Jens Bruhn Petersen) og T2 (advokat Niels Henrik Claus
Christensen), samt vidnerne, F1 og F2 (advokat Thomas Fogt), påkærer Østre Landsrets
kendelse i sagen:
Anklagemyndigheden
mod
T1
og
T2
I tidligere instanser er afsagt kendelse af Retten i Holbæk den 5. oktober 2020 (60-2515/2020)
og af Østre Landsrets 16. afdeling den 28. oktober 2020 (S-2738-20, S-2764-20 og S-2765-
20).
I påkendelsen har deltaget fem dommere: Thomas Rørdam, Vibeke Rønne, Henrik Waaben,
Anne Louise Bormann og Ole Hasselgaard.
Påstande
De tiltalte, T1 og T2, samt vidnerne, F1 og F2, har nedlagt påstand om, at det ikke tillades
anklagemyndigheden under hovedforhandlingen at afspille videoafhøringerne af F1 og F2.
Anklagemyndigheden har nedlagt påstand om stadfæstelse.
Sagsfremstilling
T1 og T2 er forældre til døtrene F2, født i 2007, og F1, født i 2008, samt sønnerne …, født i
2014, og …, født i 2016. Familiens medlemmer
er afghanske statsborgere. Faren indrejste i
Page 1 of 9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
- 2 -
2010 i Danmark og har fået asyl i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2. I begyndelsen af
2014 indrejste moren og døtrene og fik opholdstilladelse som familiesammenførte med faren.
Den 24. juni 2019 modtog Midt- og Vestsjællands Politi en politianmeldelse vedrørende mis-
tanke om, at faren kort forinden havde slået datteren F1, og at han tidligere havde udøvet vold
mod den anden datter, F2. Anmeldelsen blev indgivet af Holbæk Kommune og udsprang af en
underretning fra døtrenes skole. Samme dag gennemførte Holbæk Kommune børnesamtaler
med begge døtre.
Den 25. juni 2019 gav faren samtykke til videoafhøringer af døtrene, og den 3. juli 2019 blev
døtrene hver for sig afhørt af en politiassistent ved Midt- og Vestsjællands Politi. Afhøringer-
ne fandt sted på Børnehuset i ... og blev videooptaget. Forældrenes forsvarere og døtrenes
bistandsadvokat var til stede og overværede afhøringerne i et monitorrum.
Af politiets rapport med afskrift af afhøring af F2 fremgår bl.a.:
”[Politiassistenten:] Der er bare en regel der gælder…
[F2:] Ja.
[Politiassistenten:] Det er, det man fortæller herinde, det skal rigtigt være sket.
[F2:] Ja.
[Politiassistenten:] Ved du hvad jeg mener med det?
[F2:] Ja, jeg ved godt hvad jeg mener
du mener.
[Politiassistenten:] Hvad mener jeg?
[F2:] Det, det sådan for eksempel hvis øhm, min har slået mig ikke også. Og så, og …
og så siger min far jeg, at jeg ikke, at han ikke har slået mig. Så skal jeg sige sandheden,
at han har …
[Politiassistenten:] Det´ rigtigt. Det er nemlig du skal sige, man skal sige sandheden her-
inde, ikke også?
[F2:] Og hvordan det er sket det. Ja, kun sandhedenagtigt.
[Politiassistenten:] Ja, det er nemlig rigtigt. Og så er der også en anden regel. Det er at
når man skal
fortælle om nogen man er i familie med…
[F2:] Mmm.
Page 2 of 9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
- 3 -
[Politiassistenten:] Så behøver man ikke og gøre det, hvis man ikke vil.
[F2:] Mhmm.
[Politiassistenten:] Kan vi to godt tale sammen?
[F2:] Ja, det kan vi godt.”
Af politiets rapport med afskrift af afhøring af F1 fremgår bl.a.:
”[Politiassistenten:] Der gælder bare en en regel, det er at øh at det man fortæller herin-
de skal rigtig være sket. Altså man skal fortælle sandheden ikke også. Øh også er det
også sådan, at hvis man skal fortælle noget om nogen man er i familie, så behøver man
ikke gøre det, hvis man ikke har lyst til det. Men kan vi to godt snakke sammen i dag?
[F1:] Mmm.”
Samme dag blev forældrene sigtet for vold efter straffelovens § 245 i gentagne tilfælde, begå-
et over for både døtrene og sønnerne. Ved anklageskrift af 12. november 2019 blev forældre-
ne tiltalt for legemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig karakter eller mishandling efter straf-
felovens § 245, stk. 1, og trusler efter straffelovens § 266 ved fra februar 2014 til den 22. juni
2019 i adskillige tilfælde systematisk og kontinuerligt på tidligere adresser i Danmark og Af-
ghanistan og på den nuværende adresse i Holbæk, i forening og efter forudgående aftale eller
fælles indbyrdes forståelse, at have udøvet vold med karakter af mishandling mod deres børn,
idet de adskillige gange sparkede og slog børnene på kroppen og i ansigtet med flad og knyt-
tet hånd, tog kvælertag på dem og slog dem på kroppen med flere genstande, herunder et me-
talstøvsugerrør, grillspyd, en gardinstang, grydeskeer og en ledning, ligesom de tiltalte truede
med at brænde deres hænder på komfuret samt truede med at slå dem ihjel. I anklageskriftet er
der nedlagt påstand om fængselsstraf og udvisning med et af retten fastsat indrejseforbud.
Ved e-mail af 5. december 2019 meddelte bistandsadvokaten, at han protesterede mod, at vi-
deoafhøringerne bliver afspillet under hovedforhandlingen.
Den 18. september 2020 blev hovedforhandlingen i sagen mod forældrene indledt ved byret-
ten. Bistandsadvokaten anmodede om, at videoafhøringerne ikke bliver tilladt som bevis i
sagen, hvilket forsvarerne tilsluttede sig. Anklagemyndigheden anmodede om, at videoafhø-
ringerne bliver tilladt som bevis.
Page 3 of 9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
- 4 -
Den 5. oktober 2020 afsagde byretten kendelse, hvorefter videoafhøringerne kan anvendes
som bevis i sagen. Af byrettens begrundelse fremgår bl.a.:
”De tiltalte er efter anklageskriftet tiltalt for i forening og efter forudgående aftale eller
fælles indbyrdes forståelse i perioden fra februar 2014 frem til den 22. juni 2019 at have
udøvet vold med karakter af mishandling efter straffelovens § 245, stk. 1, mod deres fire
fælles børn, herunder F1 og F2. De er endvidere tiltalt for trusler efter straffelovens §
266. Der er nedlagt påstand om udvisning af de tiltalte. Det fremgår efter det oplyste af
Udlændingestyrelsens udtalelser af 30. september 2019 om udvisningsspørgsmålet, at
børnenes opholdstilladelse er betinget af forældrenes, og at styrelsen i tilfælde af
udvisning af forældrene vil tage stilling til, om børnene kan bevare opholdstilladelse på
selvstændigt grundlag. Det er oplyst, at alle fire børn, efter sagen tog sin begyndelse, er
blevet anbragt uden for hjemmet.
Det er ubestridt, at F1 og F2 som de tiltaltes døtre er omfattet af retsplejelovens § 171,
stk. 1. Det er endvidere ubestridt, at de er vejledt om indholdet af retsplejelovens § 171,
stk. 1, i forbindelse med videoafhøringerne, hvorefter de afgav forklaringer. Uanset
dette kan bistandsadvokaten ikke anses for at være afskåret fra på nuværende tidspunkt
at påberåbe sig bestemmelsen.
Henset til karakteren og grovheden af den kriminalitet, der er rejst tiltale for, og efter
det oplyste om forklaringernes afgørende betydning for sagens udfald, fører sagens be-
skaffenhed og dens betydning for samfundet til, at betingelserne for vidnepålæg i rets-
plejelovens § 171, stk. 3, er opfyldte. Da F1 og F2 er videoafhørt i medfør af
retsplejelovens § 745 e, stk. 1, tillades videoafhøringerne anvendt som bevis under ho-
vedforhandlingen, jf. retsplejelovens § 872. Det bemærkes herved, at dette under de fo-
religgende omstændigheder ikke kan anses for at være i strid med børnekonventionens
artikel 3 eller EMRK artikel 8.
Det er ubestridt, at F1 og F2 i forbindelse med videoafhøringerne ikke blev vejledt om
indholdet af retsplejelovens § 171, stk. 2, herunder særligt bestemmelsen i nr. 1. Den
omstændighed fører efter rettens vurdering ikke til, at det allerede af den grund er
udelukket at anvende forklaringerne som bevis i sagen. Der skal derfor foretages en
vurdering af, om forklaringerne må antages at ville udsætte pigerne selv for tab af
velfærd i retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 1’s forstand.
Den i denne sag foreliggende situation er ikke beskrevet i forarbejderne til den nugæl-
dende og tidligere bestemmelser.
Det er efter de foreliggende oplysninger uafklaret, hvilken betydning
om nogen
en
eventuel dom om udvisning af de tiltalte vil kunne få for børnenes opholdsgrundlag og
forhold i øvrigt, Det kan derfor ikke fastslås, at anvendelsen af forklaringerne som bevis
i sagen - der vedrører en tiltale for forældres mishandling af egne børn inden for hjem-
mets fire vægge
må antages at ville udsætte pigerne for tab af velfærd i retsplejelovens
§ 171, stk. 2, nr. 1’s forstand, jf. herved tillige U 2004.1047
H. Bestemmelsen er derfor
ikke til hinder for, at vidneafhøringerne kan anvendes som bevis i sagen.
Page 4 of 9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
- 5 -
Bestemmelsen i retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 2, har efter rettens opfattelse i denne
sag ikke noget selvstændigt indhold ved siden af retsplejelovens § 171, stk. 1, og fører
derfor ikke til, at forklaringerne ikke kan anvendes som bevis i sagen. Heller ikke be-
stemmelsen i retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 3, fører til, at forklaringerne ikke kan an-
vendes som bevis.
Bistandsadvokatens og forsvarernes protester mod anvendelsen af videoafhøringerne
som bevis tages derfor ikke til følge.”
Forsvarerne og bistandsadvokaten kærede kendelsen.
Ved afgørelse af 13. oktober 2020 forlængede Udlændingestyrelsen døtrenes opholdstilladel-
ser indtil den 10. juli 2022, dvs. indtil udløbet af farens opholdstilladelse. Af de enslydende
begrundelser og betingelser fremgår, at døtrenes opholdstilladelser oprindeligt havde været
betinget af, at de boede sammen med forældrene, men at styrelsen havde vurderet, at døtrene
fortsat skal have opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, selv om de ikke
længere bor sammen med forældrene, og at det ville have været i strid med Danmarks interna-
tionale forpligtelser at nægte at forlænge deres opholdstilladelser, idet der herved var lagt
vægt på, at døtrene er anbragt uden for hjemmet. Desuden fremgår det, at der ved fremtidige
ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelser vil blive foretaget en fornyet vurdering af,
om Danmarks internationale forpligtelser tilsiger en forlængelse, ligesom det vil indgå, om
børnene fortsat er anbragt uden for hjemmet.
Ved kendelse af 28. oktober 2020 stadfæstede landsretten byrettens kendelse. Af landsrettens
begrundelse fremgår bl.a.:
”F1 og F2 er som børn af de tiltalte
i sagen omfattet af vidnefritagelsesreglen i
retsplejelovens § 171, stk. 1, der også finder anvendelse på videoafhøringer, som er
foretaget med henblik på at skulle bruges som bevis i retten.
Af de grunde, som er anført af byretten, tiltræder landsretten, at betingelserne for at på-
lægge vidnerne at afgive forklaring under denne sag angående overtrædelse af straffelo-
vens § 245, stk. 1, og § 266 er opfyldt, jf. retsplejelovens § 171, stk. 3.
Af de grunde, som byretten har anført, og da det, som er anført af forsvarerne og bi-
standsadvokaten, ikke kan føre til et andet resultat, tiltræder landsretten endvidere, at
bestemmelsen i retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 1, om tab er velfærd ikke er til hinder
for, at videoafhøringerne kan anvendes som bevis
i sagen.”
Page 5 of 9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
2440958_0006.png
- 6 -
Anbringender
Bistandsadvokaten for F2 og F1 har for Højesteret anført navnlig, at afspilning af deres
videoafhøringer vil indebære en belastning for en tryg og god familierelation og vil kunne
danne grundlag for, at forældrene bliver fundet skyldige i den rejste tiltalte og udvist i
overensstemmelse med anklagemyndighedens påstand. I det lys er sagen ikke af en sådan
beskaffenhed og samfundsmæssig interesse, at vidnefritagelsen af døtrene efter retspleje-
lovens § 171, stk. 1, kan gennembrydes efter § 171, stk. 3.
Efter retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 1 og 3, taler det desuden imod en fravigelse af ud-
gangspunktet om vidnefritagelse, at det må antages, at det vil indebære tab af velfærd eller
væsentlig skade for døtrene, hvis de bliver udsendt til Afghanistan som følge af, at deres for-
ældre findes skyldige og udvises, da de herved vil miste muligheden for en rolig og tryg op-
vækst med mulighed for uddannelse og arbejde i Danmark.
Forsvareren for T1 har for Højesteret anført navnlig, at døtrenes opholdstilladelse er afhængig
af deres fars opholdstilladelse. Efter udlændingelovens § 19, stk. 1, vil døtrene som det klare
udgangspunkt miste deres opholdstilladelse, hvis faren udvises som følge af, at han bliver
fundet skyldig. Dette vil medføre et væsentligt tab af velfærd for døtrene, da udvisning vil ske
til Afghanistan, hvor de ikke vil være beskyttet og vil blive gjort ansvarlige for familiens
udvisning.
Politiet skulle derfor inden afhøringerne have vejledt døtrene om, at deres forklaring vil kunne
medføre, at de bliver udvist til Afghanistan sammen med deres forældre, jf. § 173 og § 171,
stk. 2, nr. 1 og 3. Det må anses som overvejende sandsynligt, at døtrene i så fald ville have
benyttet sig af deres ret til ikke at udtale sig. Den omstændighed, at det ikke kan udelukkes, at
døtrene i tilfælde af, at faren udvises, vil kunne opnå opholdstilladelse på selvstændigt grund-
lag, kan ikke føre til en anden vurdering.
Forsvareren for T2 har for Højesteret anført navnlig, at afspilning af døtrenes videoafhøringer
vil kunne føre til, at de mister deres opholdsgrundlag i Danmark, hvilket vil udsætte dem for
et tab af velfærd, særligt henset til kvinders stilling i Afghanistan.
Selv om døtrene er anbragt uden for hjemmet, har de fortsat et familieliv med forældrene, der
er beskyttet efter artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Henset hertil
Page 6 of 9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
2440958_0007.png
- 7 -
samt til, at anklagemyndigheden frem for en udvisningspåstand kunne have nedlagt påstand
om, at forældrene meddeles en advarsel om udvisning, foreligger der ikke tilstrækkeligt
tungtvejende grunde til at fravige udgangspunktet om døtrenes vidnefritagelse.
Anklagemyndigheden har anført navnlig, at døtrene inden videoafhøringerne er blevet vejledt
om, at de som forældrenes nærmeste ifølge retsplejelovens § 171, stk. 1, ikke havde pligt til at
udtale sig. Da døtrene efter at være blevet vejledt begge indvilgede i at udtale sig, var der der-
for ikke grund til at vejlede om de øvrige vidnefritagelsesregler.
Videoafhøringerne må anses for at være af afgørende betydning for udfaldet af sagen, der
også har væsentlig betydning for samfundet, idet den angår en tiltale for alvorlig personfarlig
kriminalitet, der over en årrække er begået mod egne, ganske små børn. Betingelserne for et
vidnepålæg efter retsplejelovens § 171, stk. 3, er herefter opfyldt.
Afspilningen af videoafhøringerne indebærer ikke en sådan risiko for tab af velfærd for døtre-
ne, at den ikke kan finde sted. Det kan således ikke uden videre lægges til grund, at afspil-
ningen af videoafhøringerne i sig selv vil føre til domfældelse. Det kan heller ikke uden vide-
re lægges til grund, at forældrene vil blive udvist, hvis de findes skyldige i den rejste tiltale.
Døtrene er meddelt opholdstilladelse på selvstændigt grundlag. Hvis forældrene dømmes og
udvises, vil myndighederne træffe afgørelse om døtrenes fortsatte opholdsgrundlag under
iagttagelse af Danmarks internationale forpligtelser. Det kan derfor heller ikke uden videre
lægges til grund, at en mulig udvisning af forældrene vil føre til, at døtrene mister deres op-
holdsgrundlag.
Døtrene er aktuelt anbragt uden for hjemmet. Hvis forældrene findes skyldige i de overgreb,
som der er rejst tiltalte for, og herefter udvises, vil døtrene kunne opretholde kontakten med
dem via internet og telefon. Muligheden for, at forældrene bliver dømt og udvist, mens døtre-
ne bevarer deres opholdsgrundlag, indebærer på den baggrund ikke en sådan risiko for tab af
velfærd for døtrene, at deres videoafhøringer ikke kan afspilles.
En fortolkning af vidnefritagelsesreglerne, hvorefter muligheden for, at forældre bliver udvist,
i sig selv anses for at udgøre en risiko for tab af velfærd for barnet, vil kunne svække mulig-
heden for effektiv retsforfølgelse af udenlandske forældres overgreb mod deres børn.
Page 7 of 9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
- 8 -
Højesterets begrundelse og resultat
Sagen for Højesteret angår, om der under hovedforhandlingen mod de tiltalte, T1 og T2, kan
ske afspilning af de foretagne videoafhøringer af deres døtre, F2 og F1, som er forurettet i
straffesagen.
Efter rapportmaterialet og de i øvrigt foreliggende oplysninger må det lægges til grund, at
døtrene forud for videoafhøringerne blev behørigt vejledt om, at de som børn af de tiltalte
ikke havde pligt til at afgive forklaring, jf. retsplejelovens § 171, stk. 1. Det må endvidere
lægges til grund, at der derimod ikke blev vejledt om muligheden for vidnefritagelse efter
retsplejelovens § 171, stk. 2, nr. 1, hvorefter der ikke er pligt til at afgive forklaring, bl.a. hvis
forklaringen må antages at ville udsætte vidnet for tab af velfærd.
Spørgsmålet er, om afspilning af videoafhøringerne må antages at udsætte døtrene for tab af
velfærd som omhandlet i § 171, stk. 2, nr. 1, ud fra en betragtning om, at døtrene i tilfælde af,
at forældrene bliver udvist under straffesagen, risikerer at miste deres opholdsgrundlag i
Danmark eller alternativt bliver adskilt fra forældrene.
Højesteret finder, at det i vurderingen af dette spørgsmål må indgå, at udlændingemyndighe-
derne ved en stillingtagen til døtrenes ret til ophold i Danmark, efter at forældrene måtte blive
udvist, vil være forpligtet til at tage hensyn til døtrenes personlige forhold og at iagttage
Danmarks internationale forpligtelser, herunder i lyset af at deres forældre i så fald vil være
fundet skyldige i alvorlige overgreb mod dem. Desuden må det indgå, at en udvisning af for-
ældrene ikke i sig selv vil udelukke, at døtrene har samvær eller anden kontakt med dem.
På den baggrund finder Højesteret, at der ikke er tilstrækkeligt grundlag for at antage, at af-
spilning af videoafhøringerne af døtrene vil udsætte dem for tab af velfærd, jf. retsplejelovens
§ 171, stk. 2, nr. 1. Det var derfor ikke en fejl, at de ikke blev vejledt om indholdet af denne
bestemmelse.
Af de grunde, som landsretten har anført, tiltræder Højesteret, at betingelserne for at meddele
døtrene vidnepålæg efter retsplejelovens § 171, stk. 3, jf. stk. 1, er opfyldt.
Herefter tiltræder Højesteret, at videoafhøringerne kan afspilles under hovedforhandlingen, og
stadfæster derfor landsrettens kendelse.
Page 8 of 9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 424: Orientering om Højesterets kendelser om muligheden for at pålægge børn vidnepligt i straffesager, hvor deres forældre risikerer udvisning, fra justitsministeren
- 9 -
Thi bestemmes
:
Landsrettens kendelse stadfæstes.
Page 9 of 9