Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 423
Offentligt
Kære medlemmer af Retsudvalget,
Dansk politi har for nylig meldt ud, at Sekretariat for Konfliktråd skal flyttes fra Rigspolitiet til
Politiets Administrative Center (PAC) i Midt- og Vestjyllands politikreds. Sekretariatet består i praksis
af blot én medarbejder, der håndterer såvel konfliktråd som offerrådgivninger.
Europarådet, EU og FN har side 99 ’er e a befalet, at edle sla de e sikrer
adgang til
genoprettende processer for ofre for lovbrud. I Danmark finder genoprettende processer primært
sted i form af tilbuddet om Konfliktråd (Lov nr. 467 af 12/06/2009).
I Foreningen for Genoprettende Ret og Praksis, som samler praktikere og forskere med særlig
interesse for Konfliktråd, er vi meget bekymrede for, at en flytning af sekretariatet for Konfliktråd fra
Rigspolitiet til PAC kan blive et hårdt slag mod borgernes adgang til genoprettende processer i
Danmark.
Af Betænkning om konfliktråd (nr. 1501) fremgår det, at der i udvalget var en række overvejelser for
og imod en placering i politiet. I den forbindelse fremhæves det, at en placering i Rigspolitiet anses
for at være en forudsætning for en politibaseret konfliktrådsordnings succes, og dermed afgørende
for beslutningen om at placere dansk konfliktråd i politiet.
Dette fordi politiet er en hierarkisk organisation, hvor der kræves central gennemslagskraft for at
sikre, at en opgave som konfliktråd, der ligger uden for politiets traditionelle arbejdsopgaver, bliver
løst i overensstemmelse med lovgrundlagets intention.
PAC er en decentral enhed, hvis primære beskæftigelse er administrativ håndtering af kørekort,
våbentilladelser og bøder. Her findes hverken viden eller kompetencer, der kan understøtte den
faglige udvikling og fortsatte implementering af Konfliktråd.
Konfliktråd blev oprettet i 2010 i Danmark. Forskning har vist, at brugere er meget tilfredse med
tilbuddet og synes, at det er en god borgerservice. Samtidig viser evalueringer fra Justitsministeriets
Forskningskontor fra 2016 og 2018, at der stadig er et stykke vej til, at konfliktrådstilbuddet er af
fuldt tilfredsstillende kvalitet, da dansk Konfliktråd endnu ikke på linje med udenlandsk forskning,
har genereret målbare positive effekter på ofres restitution og gerningspersoners recidiv.
At vi endnu ikke har opnået disse målbare resultater, mener vi er en uundgåelig konsekvens af, at
Konfliktråd siden oprettelsen har været underprioriteret, både hvad angår tildeling af ressourcer i
overensstemmelse med betænkningen og den interne profilering i politiet.
Beslutningen om flytning fra Rigspolitiet kommer imidlertid på et tidspunkt, hvor man netop har
ansat en yderst kompetent og engageret medarbejder i den stilling, der i praksis udgør
konfliktrådssekretariatet, og midtvejs i et større forsknings- og udviklingsprojekt, med danske og
internationale samarbejdspartnere. Udsigten til en faglig opkvalificering og bredere forankring af
Konfliktråd kunne således være et vendepunkt for det danske konfliktrådstilbud.
Der til kommer, at Justitsministeriets nyligt publicerede første evaluering af
U gdo skri i alitets æv et viser, at de såkaldte ’straksreaktio er’ i dtil videre bruges i eget
ringe omfang, hvilket har givet anledning til politisk bekymring. Straksreaktioner skal, ifølge Lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Lov. nr. 1705 af 27/1272018), som udgangspunkt have et
genoprettende sigte, og konfliktmægling er nævnt som det oplagte bud i den udmøntende håndbog.
I den forbindelse er Konfliktråd reelt det eneste oplagte bud på nationalt dækkende adgang til
konfliktmægling. Men dette vil kræve et fagligt og praktisk udviklingssamarbejde mellem
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 423: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen for genoprettende ret og praksis, vedrørende flytning af sekretariatet for Konfliktråd fra Rigspolitiet til PAC
sekretariaterne for Ungdomskriminalitetsnævn og Konfliktråd, som er særdeles vanskeligt at
forestille sig gennemført, hvis udflytningen af Konfliktråd fastholdes.
En udflytning af Konfliktråd til PAC truer således på flere niveauer Konfliktråds faglighed, udvikling og
udbredelse, og vi vil derfor kraftigt appellere til, at udflytningen genovervejes, og at der i stedet
sikres en opgave- og lovgrundlagsvarende placering og tildeling af ressourcer til sekretariatet for
Konfliktråd.
Vi har et stort ønske om at foretræde for Retsudvalget med henblik på yderligere at uddybe vores
bekymring. Grundet emnets hastende karakter, håber vi, at dette ønske kan efterkommes inden for
allernærmeste fremtid.
Venlige hilsner
Bestyrelsen i Foreningen for Genoprettende Ret og Praksis
Katrine Barnekow Rasmussen
(forperson)
Postdoc, Juridisk fakultet, Københavns Universitet
Kriminalpræventiv koordinator, Albertslund kommune
Karin Sten Madsen
Socialrådgiver, Selvstændig mediator,
Tidligere konfliktrådsmægler
Lin Adrian
Lektor, uddannelsesleder Master i Konfliktmægling, Juridisk fakultet, Københavns Universitet
Christian B. N. Gade
Lektor, Afdeling for Antropologi, Aarhus Universitet
Konfliktrådsmægler, Østjyllands Politi
Sarah van Mastrigt
Lektor, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
Ida Helene Asmussen
Lektor, Juridisk fakultet, Københavns Universitet
Konfliktrådsmægler, Nordsjællands Politi