Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2266839_0001.png
22. oktober 2020
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Ketilbjørn Hertz
Sagsnr.: 2020-410-0033
Dok.:
1657012
Dato:
Kontor:
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægte-
fælleskifte m.v. og konkursloven
(Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommer-
fuldmægtige m.v.)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1445 af 29. september 2020, fore-
tages følgende ændringer:
1.
I
§ 42, stk. 3, § 52, stk. 2,
og
§ 105, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »juridisk kandi-
dateksamen«
til:
»dansk juridisk bachelor- og kandidateksamen«.
2.
I
§ 54
indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Ikketjenestemandsansatte fuldmægtige afskediges fra udgangen af
den måned, hvori de fylder 70 år.«
3.
I
§ 54 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter
»2. pkt.,«: »og stk. 6«.
4.
I
§ 349, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og stk. 5, 2. pkt.,«.
§2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
I lov om skifte af dødsboer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1335 af 26. november
2015, som ændret ved lov nr. 447 af 9. juni 2004, § 6 i lov nr. 550 af 30. maj
2017 og § 8 i lov nr. 683 af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
§ 25, stk. 5, 2, pkt.,
og
§ 33, stk. 3, 2. pkt.,
udgår ”indgives i to eksempla-
rer, der begge”.
2.
§ 32, 1. pkt.,
udgår ”i to eksemplarer”, og ”et eksemplar” ændres til: ”kopi
af”.
3.
§ 32, 3. pkt.,
ændres ”Begge eksemplarer af opgørelsen” til: ”Opgørel-
sen”.
4.
§ 68, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”i et eksemplar til told- og skatteforvaltningen
og i et eksemplar til” til: ”til skatteforvaltningen og”.
5.
§ 68, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
6.
§ 80, stk. 6,
ophæves.
7.
Efter kapitel 31 indsættes:
»Kapitel 31 a
Digital kommunikation
§ 115 a.
Krav om skriftlighed er ikke til hinder for, at meddelelser til skif-
teretten sendes som digital kommunikation.
Stk. 2.
Skifteretten kan bestemme, at en meddelelse til skifteretten skal for-
synes med original underskrift, når den finder anledning til det.«
§3
I lov nr. 594 af 14. juni 2011 om ægtefælleskifte m.v., som ændret ved § 2
i lov nr. 550 af 30. maj 2017 og § 18 i lov nr. 1711 af 27. december 2018,
foretages følgende ændring:
1.
§§ 70
og
71
ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 70.
Krav om skriftlighed er ikke til hinder for, at meddelelser til skifte-
retten sendes som digital kommunikation.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Stk. 2.
Skifteretten kan bestemme, at en meddelelse til skifteretten skal for-
synes med original underskrift, når den finder anledning til det.«
§4
I konkursloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 6. januar 2014, som ændret
ved § 3 i lov nr. 84 af 28. januar 2014, § 3 i lov nr. 737 af 25. juni 2014, §
16 i lov nr. 573 af 4. maj 2015, § 3 i lov nr. 550 af 30. maj 2017, § 36 i lov
nr. 1555 af 19. december 2017 og § 32 i lov nr. 58 af 30. januar 2018, fore-
tages følgende ændringer:
1.
§ 7 a
ophæves.
2.
Efter kapitel 29 indsættes i
afsnit V:
»Kapitel 29 a
Digital kommunikation
§ 237 a.
Krav om skriftlighed er ikke til hinder for, at meddelelser til skif-
teretten sendes som digital kommunikation.
Stk. 2.
Skifteretten kan bestemme, at en meddelelse til skifteretten skal for-
synes med original underskrift, når den finder anledning til det.«
§5
I lov nr. 447 af 9. juni 2004 om ændring af retsplejeloven, konkursloven,
lov om skifte af dødsboer og lov om skifte af fællesbo m.v. (Digital kom-
munikation i retsplejen, kendelser med begrænset sagsfremstilling, regler
om vidneforvarede m.v.), som ændret ved § 4 i lov nr. 1242 af 18. december
2012, § 4 i lov nr. 1867 af 29. december 2015 og § 6 i lov nr. 670 af 8. juni
2017, foretages følgende ændring:
1.
§§ 2
og
3
ophæves.
§6
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
§7
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Stk. 2.
Lovens §§ 2-4 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold til-
siger.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Digital kommunikation i skiftesager
2.1.1.Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er for det første generelt at give mulighed for
digital kommunikation med skifteretten ved behandlingen af dødsboer, æg-
tefælleskifte, konkurs, rekonstruktion og gældssanering.
I dag er der ikke i alle tilfælde mulighed herfor, idet der i nogle tilfælde
stilles krav om indlevering af et underskrevet papirdokument.
Det foreslås at indsætte en bestemmelse om digital kommunikation med
skifteretten i henholdsvis dødsboskifteloven, ægtefællesskifteloven og kon-
kursloven, som erstatter både den gældende bestemmelse i konkurslovens
§ 7 a og ikkeikrafttrådte bestemmelser om digital kommunikation i de tre
love.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Fremover vil en part, f.eks. en arving eller en ægtefælle, som udgangspunkt
kunne sende meddelelser til skifteretten ved digital kommunikation, eksem-
pelvis ved e-mail eller ved Digital Post. Skifteretten vil dog, hvis den finder
anledning til det, kunne kræve, at en meddelelse forsynes med original un-
derskrift. Hvis skifteretten er i tvivl om, hvorvidt en meddelelse stammer fra
den angivne afsender, kan skifteretten altså kræve et underskrevet papirdo-
kument.
Formålet med lovforslaget er for det andet at fastsætte en pligtig afgangsal-
der for dommerfuldmægtige på 70 år svarende til den pligtige afgangsalder
for dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene.
Det foreslås at indsætte en regel i retsplejeloven, hvorefter ikketjeneste-
mandsansatte fuldmægtige ved domstolene afskediges fra udgangen af den
måned, hvori de fylder 70 år.
Begrundelsen for at indføre en pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige
er, at dommerfuldmægtige af retspræsidenten kan bemyndiges til at afgøre
retssager på linje med dommere. Endvidere har dommerfuldmægtige
samme retsplejemæssige beskyttelse mod afskedigelse som tjenestemands-
ansatte retsassessorer. På den baggrund bør der gælde samme pligtige af-
gangsalder for dommerfuldmægtige som for dommere og andre tjeneste-
mandsansatte jurister ved domstolene.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Digital kommunikation i skiftesager
2.1.1.Gældende ret
Skiftesager omfatter dødsboskifte, ægtefælleskifte mv. og insolvensskifte
(konkurs, rekonstruktion og gældssanering).
Dødsboskifteloven gælder for skifte af dødsboer samt for skifte af den
længstlevende ægtefælles del af fællesboet, herunder skifte af uskiftet bo,
mens den længstlevende ægtefælle er i live, jf. lovens § 1.
Dødsboskifteloven indeholder ikke regler om digital kommunikation med
skifteretten. Der blev i 2004 gennemført en lovændring om at indsætte regler
herom i dødsboskiftelovens §§ 115 a og 115 b, jf. § 3 i lov nr. 447 af 9. juni
2004, men lovændringen er ikke trådt i kraft.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Dødsboskifteloven indeholder således f.eks. ikke regler herom med hensyn
til udlevering af et dødsbo til en bestemt skifteform. Reglerne om de for-
skellige skifteformer findes i dødsboskiftelovens kapitel 12 (boudlæg uden
skiftebehandling), kapitel 13 (udlæg til længstlevende ægtefælle), kapitel 14
(uskiftet bo), kapitel 15 (privat skifte og forenklet privat skifte) samt kapitel
16 (behandling ved bobestyrer).
Dødsboskifteloven stiller imidlertid krav om underskrift i forbindelse med
privatskiftende arvingers indgivelse af en opgørelse over boets aktiver og
passiver (§ 25, stk. 5, og § 33, stk. 3), privatskiftende arvingers indsendelse
af boopgørelse (§ 32) og i forbindelse med bobestyrerens indsendelse af den
endelige boopgørelse (§ 68, stk. 3).
Det fremgår af bestemmelserne, at opgørelsen over boets aktiver og passiver
indgives i to eksemplarer til skifteretten (§ 25, stk. 5, og § 33, stk. 3), og
privatskiftende arvingers boopgørelse skal indsendes i to eksemplarer til
skifteretten, som videresender et eksemplar af opgørelsen til skatteforvalt-
ningen (§ 32, 1. pkt.). Bobestyrerens boopgørelse skal indsendes i ét eksem-
plar til skatteforvaltningen og i ét eksemplar til skifteretten (§ 68, stk. 3, 1.
pkt.).
Det fremgår endvidere af dødsboskiftelovens § 98, at retsplejelovens regler
om borgerlige sager finder anvendelse ved skifterettens behandling af tvi-
ster. Det betyder blandt andet, at ved skifterettens behandling af tvister i
dødsboer gælder retsplejelovens regler om digital kommunikation, herunder
retsplejelovens § 148 a om domstolenes sagsportal.
Ægtefællesskifteloven finder anvendelse på skifterettens behandling af sa-
ger om deling af ægtefællers fællesbo, opløsning af ægtefællers sameje om
særejeaktiver, opløsning af ugifte samlevendes sameje om flere aktiver i
forbindelse med samlivets ophør samt opløsning af andre boer, for eksempel
interessentskabsboer og lign., som ikke behandles efter konkursreglerne, jf.
lovens § 1, stk. 1. Loven finder derudover anvendelse under skifterettens
behandling af enkelttvister, som opstår under den pågældende skifterets be-
handling af et bo efter § 1 eller under privat skifte af ægtefælles fællesbo
eller sameje om flere særejeaktiver, jf. § 2, stk. 1. Endelig gælder loven for
skifterettens behandling af selvstændige sager mellem ægtefæller om sær-
ejekompensationskrav og tilsidesættelse, ændring eller fortolkning af ægte-
fælles bodelingsaftaler, jf. § 2, stk. 2.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Ægtefælleskifteloven indeholder ikke regler om digital kommunikation med
skifteretten, idet lovens regler herom i §§ 70 og 71 ikke er sat i kraft. Ægte-
fællesskifteloven stiller efter sin ordlyd ikke krav om original underskrift,
men det følger af lovens forarbejder, at skriftlighedskravet i de bestemmel-
ser i ægtefælleskifteloven, der angår adgang til at gøre indsigelse til skifte-
retten (§ 29, stk. 2, og § 30, stk. 3), skal forstås på den måde, at der skal
fremsendes et papirdokument med original underskrift til skifteretten (FT
2010-11, A, L 193 som fremsat, side 69 og 70).
Det fremgår endvidere af ægtefællesskiftelovens § 2, stk. 4, at retsplejelo-
vens regler om borgerlige sager finder anvendelse ved skifterrettens behand-
ling af sager efter ægtefælleskiftelovens § 2, stk. 1 og 2. Det betyder blandt
andet, at ved skifterettens behandling af enkelttvister under en bobehandling
gælder retsplejelovens regler om digital kommunikation, herunder retsple-
jelovens § 148 a om domstolenes sagsportal.
Konkursloven finder anvendelse på skifterettens behandling af sager om in-
solvensskifte (konkurs, rekonstruktion, gældssanering).
Konkursloven indeholder ikke generelle regler om digital kommunikation
med skifteretten. Der blev i 2004 gennemført en lovændring om at indsætte
regler herom i konkurslovens §§ 237 a og 237 b, jf. § 2 i lov nr. 447 af 9.
juni 2004, men lovændringen er ikke trådt i kraft.
Konkurslovens § 7 a indeholder imidlertid en bestemmelse om digital kom-
munikation i forbindelse med begæring om konkurs, rekonstruktionsbe-
handling eller gældssanering. Konkurslovens § 7 a blev indført ved lov nr.
737 af 25. juni 2014 og trådte i kraft den 1. januar 2015. Efter konkurslovens
§ 7 a kan retten, såfremt den finder anledning hertil, stille krav om, at begæ-
ring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering forsynes
med original underskift. Bestemmelsen indebærer, at der ikke gælder et ge-
nerelt krav om original underskrift og muliggør således fremsendelse af be-
gæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering digitalt.
Det fremgår endvidere af konkurslovens § 243, at retsplejelovens regler om
borgerlige sager finder anvendelse ved skifterettens behandling af tvister.
Det betyder blandt andet, at ved skifterettens behandling af tvister i kon-
kursboer gælder retsplejelovens regler om digital kommunikation, herunder
retsplejelovens § 148 a om domstolenes sagsportal.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Der blev i 2004 gennemført en lovændring om at indsætte regler om digital
kommunikation med domstolene i såvel retsplejeloven som konkursloven,
dødsboskifteloven og den dagældende lov om skifte af fællesboer mv. Disse
regler blev imidlertid aldrig sat i kraft. Det samme gælder de tilsvarende
regler i den nye ægtefælleskiftelov, som blev gennemført i 2011.
For retsplejelovens vedkommende blev der ved lov nr. 737 af 25. juni 2014
indsat en bestemmelse om digital kommunikation for så vidt angår proces-
skrifter, som nu findes i retsplejelovens § 148 b, stk. 3. Ifølge denne bestem-
melse, som trådte i kraft den 1. januar 2015, kan retten bestemme, at pro-
cesskrifter skal forsynes med original underskrift, når den finder anledning
hertil. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at det forudsættes, at
der ikke længere skal gælde et generelt krav om original underskrift af pro-
cesskrifter, hvilket vil muliggøre fremsendelse af processkrifter digitalt (jf.
FT 2013-14, A, L 178 som fremsat, side 112). Ved samme lovændring brev
der indført en tilsvarende bestemmelse i konkurslovens § 7 a vedrørende
begæringer om konkurs, rekonstruktionsbehandling og gældssanering.
Ved lov nr. 1867 af 29. december 2015 blev der indført regler om digitali-
sering af retsprocessen i civile retssager. I modsætning til lovændringen i
2014, som gav parterne mulighed for at anvende digital kommunikation
med domstolene, hvis de ønskede det, indebærer digitaliseringen af retspro-
cessen, at parterne som udgangspunkt har pligt til at anvende domstolenes
sagsportal i civile retssager. Domstolenes sagsportal blev taget i brug i pe-
rioden fra den 27. september 2016 til den 2. februar 2018. Ved lovændringen
i 2015 blev den ikkeikrafttrådte lovændring fra 2004 om indsættelse i rets-
plejeloven af regler om digital kommunikation ophævet.
Domstolenes sagsportal anvendes også i de tvister i konkursboer, dødsboer
og ægtefælleskifter mv., som behandles efter retsplejelovens regler om ci-
vile retssager. Bortset fra den nævnte § 7 a i konkursloven er der imidlertid
ikke i øvrigt indført regler om digital kommunikation med skifteretten, da
lovændringen herom fra 2004 som nævnt ikke er sat i kraft.
Den manglende regulering af spørgsmålet om digital kommunikation i skif-
tesager rejser tvivl om, hvorvidt og i givet fald i hvilket omfang f.eks. ar-
vingerne i et dødsbo eller parterne i et ægtefælleskifte kan kommunikere
digitalt med skifteretten. Det samme gælder i konkursboer mv. i andre til-
fælde end selve begæringen om konkurs, rekonstruktionsbehandling eller
gældssanering.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Efter Justitsministeriet bør der generelt være mulighed for at anvende digital
kommunikation med skifteretten i både dødsboer, ægtefælleskifter mv. og
konkursboer mv. Ligesom efter den gældende regel i konkurslovens § 7 a,
og som det er tilfældet i sager efter retsplejeloven, der ikke behandles på
domstolenes sagsportal, bør skifteretten dog have mulighed for konkret at
bestemme, at en meddelelse til skifteretten skal forsynes med original un-
derskrift. Det kan f.eks. være, hvis der opstår tvivl om, hvorvidt meddelelsen
hidrører fra den pågældende.
Justitsministeriet finder således, at der i skiftelovgivningen, nærmere be-
stemt i dødsboskifteloven, ægtefælleskifteloven og konkursloven, er behov
for en ensartet regulering af muligheden for digital kommunikation med
skifteretten.
I tilknytning hertil bør der ikke længere stilles krav om, at opgørelsen over
aktiver og passiver samt boopgørelsen i et dødsbo indsendes i to eksempla-
rer, da kravet herom bygger på en forudsætning om indlevering af papirdo-
kumenter.
Endvidere bør de ikkeikrafttrådte ændringer fra 2004 af dødsboskifteloven
og ægtefælleskifteloven vedrørende digital kommunikation og de ik-
keikrafttrådte bestemmelser i ægtefælleskifteloven vedrørende digital kom-
munikation ophæves.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at indsætte en bestemmelse om digital kom-
munikation med skifteretten i henholdsvis dødsboskifteloven, ægtefælles-
skifteloven og konkursloven, som erstatter både den gældende bestemmelse
i konkurslovens § 7 a og de ikkeikrafttrådte bestemmelser om digital kom-
munikation i alle tre love.
Det foreslås, at krav om skriftlighed ikke er til hinder for, at meddelelser til
skifteretten sendes som digital kommunikation.
Det foreslås endvidere, at skifteretten skal kunne bestemme, at en medde-
lelse til skifteretten skal forsynes med digital underskrift, når den finder an-
ledning til det.
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Det foreslås desuden at ændre dødsboskiftelovens § 25, stk. 5, 2. pkt., og §
33, stk. 3, 2. pkt., således at privatskiftende arvinger ikke længere skal ind-
give to eksemplarer af opgørelsen over boets aktiver og passiver til skifte-
retten. Endvidere foreslås det at ændre dødsboskiftelovens § 32, 1. og 3.
pkt., således at privatskiftende arvinger ikke har pligt til at indsende to ek-
semplarer af boopgørelsen til skifteretten.
Der henvises til lovforslagets §§ 2-5 (forslag til ændring af dødsboskiftelo-
ven, ægtefælleskifteloven og konkursloven mv.).
2.2. Pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af retsplejelovens § 19, stk. 1, at fuldmægtige ved byretterne,
Sø- og Handelsretten og Tinglysningsretten kan behandle sager, der hører
under vedkommende ret, i det omfang rettens præsident bestemmer det. Ef-
ter retsplejelovens § 4, stk. 1, kan fuldmægtige ved Højesteret optage bevis,
i det omfang Højesteret bestemmer dette.
Fuldmægtige ved domstolene omfatter tjenestemandsansatte retsassessorer
og overenskomstansatte dommerfuldmægtige. Det omfatter endvidere et
lille antal overenskomstansatte domstolsjurister ansat på lønramme 36-ni-
veau eller som special- eller chefkonsulenter samt dommerfuldmægtige på
individuel kontrakt.
Det følger af tjenestemandslovens § 34, stk. 2, at dommere og andre tjene-
stemandsansatte jurister ved domstolene afskediges fra udgangen af den må-
ned, hvori de fylder 70 år. Der er derimod ikke fastsat nogen pligtig afgangs-
alder for dommerfuldmægtige eller andre ikketjenestemandsansatte jurister
med judicielle funktioner.
Efter de gældende bestemmelser i retsplejeloven kan en dommerfuldmægtig
afskediges på grund af uegnethed eller sygdom, jf. § 54, stk. 1. En sag om
afskedigelse af disse grunde skal af Domstolsstyrelsen indbringes for Den
Særlige Klageret, jf. retsplejelovens § 54 a, stk. 1, 1. pkt.
Indtil år 2008 gjaldt der i overenskomsten for akademisk personale i staten,
herunder dommerfuldmægtige, en pligtig afgangsalder på 70 år. Ved aftale-
og overenskomstforhandlingerne i 2008 blev der imidlertid opnået enighed
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
om at ophæve den pligtige afgangsalder, og der gælder herefter ikke længere
nogen pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det følger af tjenestemandslovens § 34 stk. 2, at dommere og andre tjene-
stemandsansatte jurister ved domstolene afskediges fra udgangen af den må-
ned, hvori de fylder 70 år.
Dommerfuldmægtige kan af retspræsidenten bemyndiges til at afgøre rets-
sager på linje med dommere. Endvidere har dommerfuldmægtige samme
retsplejemæssige beskyttelse mod afskedigelse som tjenestemandsansatte
retsassessorer, idet de kun kan afskediges af Den Særlige Klageret ved dom.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at der bør gælde den
samme pligtige afgangsalder for dommerfuldmægtige som for dommere og
andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene.
Dette var da også tilfældet indtil 2008, og ophævelsen af den pligtige af-
gangsalder i 2008 skyldtes en generel ophævelse af den pligtige afgangsal-
der for alle overenskomstansatte i staten.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte en ny regel i retsplejeloven, hvorefter ikketjeneste-
mandsansatte fuldmægtige ved domstolene afskediges fra udgangen af den
måned, hvori de fylder 70 år.
Det vil betyde, at den samme pligtige afgangsalder vil gælde for dommer-
fuldmægtige som for dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved
domstolene.
Det foreslås i den forbindelse, at afskedigelse af en dommerfuldmægtig
uden ansøgning som følge af, at denne fylder 70 år, sker administrativt. Også
dette svarer til, hvad der gælder for afskedigelse på grund af alder af dom-
mere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3 (forslag til ændring af retsple-
jelovens §§ 54 og 54 a).
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offent-
lige af betydning.
Lovforslaget forventes ikke at have væsentlige implementeringskonsekven-
ser for det offentlige.
Lovforslaget er i overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar
lovgivning, herunder princippet om digital kommunikation og anvendelse
af offentlig infrastruktur. De foreslåede regler giver mulighed for digital
kommunikation med skifteretten ved behandlingen af dødsboer, ægtefælle-
skifter og insolvenssager, herunder ved anvendelse af Digital Post.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervs-
livet.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for er-
hvervslivet af betydning.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke at være rele-
vante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører administrative lettelser for borgerne, idet det fjerner
krav om underskrevne papirdokumenter i skiftesager, herunder dødsboskifte
og ægtefælleskifte.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Justitsministeriet har vurderet den del af lovforslaget, der angår indførelse
af en pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige, i forhold til Rådets di-
rektiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser
om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv.
Det følger af direktivets artikel 2, stk. 1, at princippet om ligebehandling
indebærer, at ingen må udsættes for nogen form for direkte eller indirekte
forskelsbehandling af nogen af de i direktivets artikel 1 anførte grunde, her-
under alder.
Det fremgår dog af direktivets artikel 6, stk. 1, at medlemsstaterne kan be-
stemme, at ulige behandling på grund af alder ikke udgør forskelsbehand-
ling, hvis den er objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål inden
for rammerne af den nationale ret, blandt andet legitime beskæftigelses-,
arbejdsmarkeds- og erhvervsuddannelsespolitiske mål, og hvis midlerne til
at opfylde det pågældende formål er hensigtsmæssige og nødvendige. Ulige
behandling kan bl.a. være tilvejebringelse af særlige vilkår for adgang til
beskæftigelse og erhverv, herunder betingelser vedrørende afskedigelse for
ældre arbejdstagere, jf. direktivets art. 6, stk. 1, litra a.
Ved lov nr. 484 af 17. juni 2008 blev den generelle pligtige afgangsalder på
70 år for tjenestemænd ophævet samtidig med, at den afgangspligtige alder
på 70 år for dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene
blev opretholdt. I den forbindelse blev der lagt vægt på, at såvel domstolenes
centrale rolle i samfundet som arbejdsbyrden ved domstolene stiller betyde-
lige krav til dommernes arbejdsevne, og at der ved domstolene ikke er mu-
lighed for at omplacere den enkelte dommer i en mindre krævende stilling.
Endvidere blev der lagt vægt på, at reglerne om afskedigelse af dommere
indebærer, at afskedigelse af en dommer på grund af alderdomssvækkelse
vil være særlig vanskelig. Der henvises til Folketingstidende 2007-08 (2.
samling), tillæg B, side 988.
Der blev herefter i januar 2009 nedsat et udvalg, som fik til opgave at over-
veje, om der bør fastsættes en højere pligtig afgangsalder for dommere og
andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene end 70 år. Udvalget af-
sluttede sit arbejde i 2014 med ”Udtalelse om den pligtige afgangsalder for
dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene”.
Udtalelsen dannede grundlag for den del af lov nr. 737 af 25. juni 2014, som
angår dommernes forhold. I overensstemmelse med udvalgets anbefaling
14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
blev den pligtige afgangsalder på 70 år for dommere og andre tjeneste-
mandsansatte jurister ved domstolene fastholdt. For samtidig at forøge til-
knytningen til arbejdsmarkedet for dommere og andre tjenestemandsansatte
jurister ved domstolene blev der imidlertid indført mulighed for, at ældre
dommere kan overgå til ansættelse som dommer på deltid, og at alderspen-
sionerede dommere i særlige tilfælde kan tilkaldes og arbejde som dommere
i en bestemt periode.
Justitsministeriet henviste i den forbindelse til udvalgets overvejelser (jf. FT
2013-14, A, L 178 som fremsat, side 90).
Det er afgørende, at dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved
domstolene også fremover kan leve op til de væsentlige krav, der stilles til
deres arbejdsevne. Det bør således søges undgået, at der sker en forøgelse
af antallet af sager om afskedigelse af dommere på grund af aldersbetinget
svækkelse, idet en sådan forøgelse bl.a. vil kunne bidrage til at svække bor-
gernes tillid til domstolene.
Domstolene er samfundets endelige tvistløser. Det gælder i forholdet mel-
lem borgere og virksomheder indbyrdes, men det gælder også i forholdet
mellem borgere og offentlige myndigheder, hvor domstolene er den enkelte
borgers sidste mulighed for at få prøvet en myndighedsafgørelse. Det er end-
videre domstolene, der pålægger straf, hvilket er en af de mest indgribende
foranstaltninger, samfundet kan bringe i anvendelse over for borgerne.
Domstolene varetager således en helt grundlæggende funktion i samfundet,
og befolkningens tillid til, at domstolene kan opfylde denne funktion, taler
derfor med vægt imod, at der i en domstolsbehandling deltager en dommer,
som på grund af aldersbetinget svækkelse ikke er egnet hertil.
Domstolenes forhold adskiller sig fra et sædvanligt hierarkisk opbygget ad-
ministrativt system bl.a. derved, at der ved domstolene ikke er samme mu-
ligheder som i forhold til tjenestemænd hos forvaltningsmyndigheder for at
omplacere den enkelte dommer i en mindre krævende stilling, der er pas-
sende i forhold til bl.a. den pågældendes arbejdsmæssige kapacitet.
Af hensyn til at sikre uafhængige og upartiske domstole er der i grundloven
(for udnævnte dommere) henholdsvis retsplejeloven (for andre domstolsju-
rister) fastsat en særlig beskyttelse mod afskedigelse og forflyttelse, som
bl.a. skal sikre mod, at der ved trussel om afsked kan lægges pres på dom-
mere eller ske ansættelsesretlig forfølgelse af dommere, der træffer ”ube-
kvemme” afgørelser.
15
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Samlet set fandt udvalget, at den pligtige afgangsalder for dommere mv. på
nuværende tidspunkt bør fastholdes på 70 år.
Sammenfattende er baggrunden for den gældende pligtige afgangsalder på
70 år for dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene
således at sikre domstolenes uafhængighed, kvaliteten i domstolenes afgø-
relser og tilliden til domstolene.
Retsplejelovens regler om, at fuldmægtige ved domstolene af retspræsiden-
ten kan bemyndiges til at behandle sager og træffe afgørelse på linje med
dommere, og om beskyttelse mod uansøgt afsked gælder, uanset om fuld-
mægtigen er tjenestemandsansat eller ej.
Forslaget om at indføre samme pligtige afgangsalder for ikketjenestemands-
ansatte fuldmægtige ved domstolene som for dommere og andre tjeneste-
mandsansatte jurister ved domstolene bygger dermed på de samme hensyn,
som er beskrevet ovenfor med hensyn til den gældende pligtige afgangsalder
for dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene.
Justitsministeriet vurderer på den baggrund, at den foreslåede pligtige af-
gangsalder for ikketjenestemandsansatte fuldmægtige ved domstolene er
objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål, nemlig at sikre domsto-
lenes uafhængighed, kvaliteten i domstolenes afgørelser og tilliden til dom-
stolene, og at en lovbestemt, ufravigelig aldersgrænse er hensigtsmæssig og
nødvendig til at opfylde dette formål.
Det er således vurderingen, at forslaget om at indføre en pligtig afgangsalder
på 70 år for dommerfuldmægtige er i overensstemmelse med EU-retten.
Lovforslagets øvrige dele indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [9. oktober 2020] til den [6.
november 2020] været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Grønlands Landsret, Sø- og Handelsretten,
samtlige byretter, Retten i Grønland, Domstolsstyrelsen, Procesbevillings-
16
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
nævnet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Politimesteren i Grønland, Advokat-
rådet, Akademikerne, Amnesty International, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Association of Danish Intellectual Property Attorneys, ATP, Au-
tobranchen Danmark, BL – Danmarks Almene Boliger, Business Danmark,
Bygherreforeningen, Centralorganisationernes Fællesudvalg, DA, Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Automobilfor-
handler Forening, Danmarks Fiskeriforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejen-
domskredit, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Indu-
stri, Dansk InkassoBrancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk Told og
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Bedemænd, Danske Dødsboad-
vokater, Danske FAMILIEadvokater, Danske Inkassoadvokater, Danske In-
solvensadvokater, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske Speditører,
Den Danske Akkrediteringsfond, Den Danske Aktuarforening, Den Danske
Dommerforening, Det Faglige Hus, Det Kriminalpræventive Råd, Djøf,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes Tjenestemandsforening,
EjendomDanmark, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark,
Finans og Leasing, Finansforbundet, Finansforeningen/CFA Society Den-
mark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerrådet Tænk, For-
enede Danske Motorejere, Foreningen af Familieretsadvokater, Foreningen
af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Forsikring & Pen-
sion, Forsvarerforeningen i Grønland, FRIE, FSR – danske revisorer, Funk-
tionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Garantifonden for indskydere
og investorer, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Grundejer-
nes Landsorganisation, Grønlands Politiforening, Grønlandske Advokater,
HK Danmark, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Institut for Menne-
skerettigheder, International Transport Danmark, InvesteringsForeningsRå-
det, ISOBRO, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Justitia, KL, Kommunale
tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kooperationen – Den Kooperative
Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Kredsdommerforenin-
gen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kuratorfor-
eningen, Københavns Retshjælp, Københavns Universitet (Juridisk Fakul-
tet), Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Lands-
foreningen KRIM, Landsforsvareren for Grønland, Lederne, Lejernes
Landsorganisation, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Garantifond,
Mødrehjælpen, Politiforbundet i Danmark , PROSA, Retspolitisk Forening,
Rådet for Digital Sikkerhed, SMVdanmark, Syddansk Universitet (Juridisk
Institut), Ældre Sagen, Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Rets-
hjælp, Aarhus Universitet (Juridisk Institut), 3F Fagligt Fælles Forbund og
Grønlands Selvstyre.
9. Sammenfattende skema
17
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0018.png
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen af betydning
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen af betydning
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen af betydning
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen af betydning
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Administrative Lovforslaget medfører administrative Ingen
konsekvenser for lettelser for borgerne, idet fjerner krav
borgerne
om underskrevne papirdokumenter i
skiftesager.
Klima- og miljø- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Det vurderes, at den del af lovforslaget, der angår indførelse af en pligtig
retten
afgangsalder for dommerfuldmægtige, er i overensstemmelse med Rådets
direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmel-
ser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv. Lovforsla-
gets øvrige dele indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej X
18
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
19
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af retsplejelovens § 42, stk. 3, § 52, stk. 2, og § 105, stk. 1, at
dommere, fuldmægtige ved domstolene (dvs. dommerfuldmægtige og rets-
assessorer) samt offentlige anklagere (bortset fra politidirektørerne) skal
have bestået ”juridisk kandidateksamen”.
Det foreslås at ændre disse bestemmelser, så det udtrykkeligt fremgår, at
bestridelsen af de nævnte stillinger kræver en bestået ”dansk juridisk bache-
lor- og kandidateksamen”. Med lovændringen tilsigtes der ikke nogen rea-
litetsændring, eftersom de gældende uddannelseskrav i retsplejeloven for-
stås som et krav om bestået dansk juridisk bachelor- og kandidateksamen.
Baggrunden herfor er bl.a., at de gældende bestemmelser blev formuleret på
en tid, hvor en kandidatuddannelse var én samlet lang videregående uddan-
nelse og ikke en overbygningsuddannelse på en bacheloruddannelse. Lov-
ændringen er således udtryk for præcisering af de uddannelsesmæssige krav
til dommere, dommerfuldmægtige, retsassessorer og offentlige anklagere.
Forslaget bringer retsplejelovens formulering af uddannelseskravene på
linje med, hvad der er fastsat for advokater og advokatfuldmægtige, jf. rets-
plejelovens § 119, stk. 2, nr. 3, og § 135, stk. 1. For advokater og advokat-
fuldmægtige kan der dog under visse betingelser gøres undtagelse fra kravet
om en dansk juridisk eksamen, hvis den pågældende har en tilsvarende
udenlandsk juridisk eksamen, jf. retsplejelovens § 135 a. For dommere,
dommerfuldmægtige, retsassessorer og offentlige anklagere kan der ikke
gøres undtagelse fra kravet om, at den juridiske eksamen skal være dansk.
Det bemærkes i den forbindelse, at ”dansk” juridisk bachelor- og kandidat-
eksamen står i modsætning til en udenlandsk juridisk bachelor- og kandi-
dateksamen. En udenlandsk juridisk bachelor- eller kandidateksamen vil så-
ledes ikke opfylde dette krav. Derimod er der ikke noget til hinder for, at en
kommende færøsk juridisk bachelor- og kandidateksamen vil kunne opfylde
kravet, forudsat at uddannelsen kan sidestilles med en juridisk bachelor- og
kandidateksamen fra et universitet i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 20 af
9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne §
14, stk. 4, 2. pkt., og bilag 1, pkt. 3.1. Tilsvarende er der ikke noget til hinder
20
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
for, at en kommende grønlandsk juridisk bacheloreksamen vil kunne op-
fylde kravet vedrørende juridisk bacheloreksamen, forudsat at uddannelsen
kan sidestilles med en juridisk bacheloreksamen fra et universitet i Dan-
mark.
Til nr. 2
Efter retsplejelovens § 54 kan fuldmægtige ved domstolene (dommerfuld-
mægtige og retsassessorer) alene afskediges på grund af uegnethed eller
sygdom, jf. § 54, stk. 1, i forbindelse med en omordning af domstolene, jf.
§ 54, stk. 2, 1. pkt., og når den pågældende er fyldt 65 år, uden tab af ind-
tægter indtil det tidspunkt, til hvilket den pågældende skulle være afskediget
på grund af alder, hvis denne havde været dommer, jf. § 54, stk. 2, 2. pkt.
Dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene, herunder
retsassessorer, afskediges endvidere fra udgangen af den måned, hvori den
pågældende fylder 70 år, jf. tjenestemandslovens § 34, stk. 2.
Der er derimod ikke fastsat en pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige.
Frem til 2008 gjaldt der en overenskomstfastsat pligtig afgangsalder på 70
år for bl.a. dommerfuldmægtige i kraft af en generel 70-års aldersgrænse for
overenskomstansatte akademikere i staten. Ved aftale- og overenskomstfor-
handlingerne i 2008 blev der imidlertid opnået enighed om at ophæve den
pligtige afgangsalder for overenskomstansatte akademikere i staten og der-
med også for dommerfuldmægtige.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 54 indsættes et nyt
stk. 6,
hvorefter
ikketjenestemandsansatte fuldmægtige ved domstolene afskediges fra ud-
gangen af den måned, hvori de fylder 70 år.
Dette betyder, at der vil gælde den samme pligtige afgangsalder for dom-
mere, retsassessorer og dommerfuldmægtige.
Det foreslås, at afskedigelse på grund af alder efter den foreslåede nye be-
stemmelse sker administrativt, jf. lovforslagets § 1, nr. 3 (forslag til ændring
af retsplejelovens § 54 a, stk. 1). Dette svarer til, hvad der gælder for afske-
digelse af dommere og retsassessorer på grund af alder.
Det fremgår af retsplejelovens § 54, stk. 3, at bestemmelserne i §§ 51, 51 e
og 51 f finder tilsvarende anvendelse med hensyn til fuldmægtige ved dom-
stolene, herunder dommerfuldmægtige. I forhold til den foreslåede pligtige
21
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
afgangsalder for dommerfuldmægtige har dette den betydning, at en dom-
merfuldmægtig, der afskediges fra udgangen af den måned, hvori denne fyl-
der 70 år, kan tilkaldes efter reglerne i retsplejelovens § 51 e, jf. § 54, stk.
3. En dommerfuldmægtig, der afskediges på grund af alder, kan ligeledes
færdigbehandle sager, i hvilke mundtlig forhandling er påbegyndt inden an-
sættelsens ophør, jf. retsplejelovens § 51, jf. § 54, stk. 3.
Forslaget omfatter ikketjenestemandsansatte ”fuldmægtige ved domsto-
lene” og dermed også andre ikketjenestemandsansatte jurister med judicielle
funktioner end dommerfuldmægtige. Aktuelt drejer det sig om et lille antal
overenskomstansatte domstolsjurister ansat på lønramme 36-niveau eller
som special- eller chefkonsulenter. Dommerfuldmægtige er som udgangs-
punkt overenskomstansatte, men kan også være ansat på individuel kon-
trakt.
Det fremgår af retsplejelov for Grønland § 34, stk. 1, bl.a., at for fuldmæg-
tige ved Retten i Grønland og Grønlands Landsret gælder med hensyn til
afskedigelse §§ 54-55 i den danske retsplejelov. I kraft heraf vil den fore-
slåede nye regel i retsplejelovens § 54, stk. 6, også gælde for ikketjeneste-
mandsansatte fuldmægtige ved retterne i Grønland.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af retsplejelovens § 54 a, stk. 1, at sager om afsked uden ansøg-
ning af fuldmægtige ved domstolene, herunder dommerfuldmægtige, som
udgangspunkt indbringes af Domstolsstyrelsen for Den Særlige Klageret.
Som undtagelse hertil gælder, at afskedigelse uden ansøgning efter § 54, stk.
2, 2. pkt. (afskedigelse af en fuldmægtig, der er fyldt 65 år, uden tab af ind-
tægter indtil den pligtige afgangsalder for dommere), sker administrativt.
Det foreslås, at der i § 54 a, stk. 1, 2. pkt., indsættes en henvisning til det
foreslåede § 54, stk. 6 (lovforslagets § 1, nr. 2), således at også afskedigelse
af en dommerfuldmægtig uden ansøgning som følge af, at denne fylder 70
år, sker administrativt.
Det fremgår af retsplejelov for Grønland § 34, stk. 1, bl.a., at for fuldmæg-
tige ved Retten i Grønland og Grønlands Landsret gælder med hensyn til
22
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
afskedigelse §§ 54-55 i den danske retsplejelov. I kraft heraf vil den fore-
slåede nye regel i retsplejelovens § 54 a, stk. 1, også gælde for ikketjeneste-
mandsansatte fuldmægtige ved retterne i Grønland.
Til nr. 4
Retsplejelovens § 349 angår stævninger, som ikke opfylder kravene i § 348,
stk. 2, nr. 1-4, og stk. 5, 2. pkt.
Henvisningen til § 348, stk. 5, 2. pkt., blev ved en fejl ikke slettet i forbin-
delse med indførelsen af digital retssagsbehandling i civile sager, jf. lov nr.
1867 af 29. december 2018. Ved denne lovændring blev § 348, stk. 5, nyaf-
fattet, og det tidligere gældende stk. 5, 2. pkt., om mulighed for blankettvang
i småsager blev ikke videreført.
Det foreslås på den baggrund, at henvisningen i § 349, stk. 1, 1. pkt., til stk.
5, 2. pkt., udgår.
Til § 2
Til nr. 1
Efter dødsboskiftelovens § 25 stk. 5, 1. pkt., og § 33, stk. 3, 1. pkt., skal
privatskiftende arvinger indgive en opgørelse over boets aktiver og passiver
pr. dødsdagen. Opgørelsen skal indgives i to eksemplarer, der begge skal
være underskrevet af samtlige arvinger, jf. § 25, stk. 5, 2. pkt., og § 33, stk.
3, 2. pkt.
Det foreslås, at kravet om, at arvingerne skal indlevere to eksemplarer af
opgørelsen, udgår.
Fremover vil det således være tilstrækkeligt at indlevere opgørelsen i ét ek-
semplar, som er underskrevet af samtlige arvinger.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om at give mulighed for
digital kommunikation med skifteretten i sager om skifte af dødsboer, jf.
lovforslagets § 2, nr. 7 (forslag til dødsboskiftelovens § 115 a). Digital frem-
sendelse af opgørelsen til skifteretten, for eksempel ved e-mail eller ved Di-
gital Post, gør det gældende krav om indgivelse af to eksemplarer i dødsbo-
skiftelovens § 25, stk. 5, 2. pkt., overflødigt.
23
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Det bemærkes, at arvingerne stadig vil have mulighed for at indlevere op-
gørelsen som et papirdokument, og at det også i dette tilfælde fremover vil
være tilstrækkeligt at indlevere ét eksemplar. Skifteretten vil i samme om-
fang som hidtil skulle sende (kopi af) opgørelsen til skatteforvaltningen og
må derfor i denne situation fremover selv kopiere eller indskanne opgørel-
sen med henblik herpå.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af dødsboskiftelovens § 32, 1. pkt., at privatskiftende arvinger
skal indsende boopgørelsen i to eksemplarer til skifteretten, som videresen-
der et eksemplar af opgørelsen til skatteforvaltningen.
Det foreslås, at kravet om, at arvingerne skal indlevere to eksemplarer af
opgørelsen, udgår. Det foreslås endvidere, at bestemmelsen ændres, således
at skifteretten videresender ”en kopi” fremfor ”et eksemplar” til skattefor-
valtningen.
Fremover vil det således være tilstrækkeligt at indlevere boopgørelsen i ét
eksemplar.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om at give mulighed for
digital kommunikation med skifteretten i sager om skifte af dødsboer, jf.
lovforslagets § 2, nr. 7 (forslag til dødsboskiftelovens § 115 a). Digital frem-
sendelse af boopgørelsen til skifteretten, for eksempel ved e-mail eller ved
Digital Post, overflødiggør kravet om indsendelse af to eksemplarer, og skif-
teretten vil kunne videresende en digital kopi af boopgørelsen til skattefor-
valtningen.
Det bemærkes, at arvingerne stadig vil have mulighed for at indlevere bo-
opgørelsen som et papirdokument, og at det også i dette tilfælde fremover
vil være tilstrækkeligt at indlevere ét eksemplar. Skifteretten må i denne si-
tuation fremover selv kopiere eller indskanne boopgørelsen med henblik på
videresendelse til skatteforvaltningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
24
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Det følger af dødsboskifteloven § 32, 1. og 3. pkt., at privatskiftende arvin-
ger skal indsende boopgørelsen til skifteretten i to eksemplarer, som skal
underskrives af samtlige arvinger. Efter dødsboskiftelovens § 32, 3. pkt. skal
begge eksemplarer af opgørelsen være underskrevet af samtlige arvinger.
Som følge af lovforslagets § 2, nr. 2 (forslag til ændring af dødsboskriftelo-
vens § 32, 1. pkt.), hvorefter arvingerne ikke længere skal indsende to ek-
semplarer af boopgørelsen, foreslås det, at dødsboskiftelovens § 32, 3. pkt.,
ændres, således at ”begge eksemplarer af opgørelsen” ændres til ”boopgø-
relsen”.
Til nr. 4
Det følger af dødsboskiftelovens § 68, stk. 3, 1. pkt., at den endelige boop-
gørelse i dødsboer, der behandles ved bobestyrer, skal indsendes i et eksem-
plar til told- og skatteforvaltningen og i et eksemplar til skifteretten.
Med lovforslaget vil det ikke længere være et krav, at bobestyreren indsen-
der ét fysisk eksemplar til skifteretten og ét fysisk eksemplar til skattefor-
valtningen, jf. lovforslagets § 2, nr. 7 (forslag til dødsboskiftelovens § 115
a).
På den baggrund foreslås det at ændre dødsboskiftelovens § 68, stk. 3, såle-
des at den endelige boopgørelse skal sendes til skifteretten og skatteforvalt-
ningen.
Bobestyreren vil fremover kunne sende boopgørelsen digitalt til skifteretten
og skatteforvaltningen, men vil også fortsat kunne vælge at sende et fysisk
eksemplar til henholdsvis skifteretten og skatteforvaltningen.
Den foreslåede ændring fra ”told- og skatteforvaltningen” til ” skatteforvalt-
ningen” bringer formuleringen i overensstemmelse med den gældende be-
tegnelse. Justitsministeriet er opmærksom på, at udtrykket ”told- og skatte-
forvaltningen” anvendes andre steder i dødsboskifteloven, men har ikke fun-
det tilstrækkelig anledning til at foreslå formuleringen ændret i bestemmel-
ser, som ikke berøres af forslagene om at indføre mulighed for digital kom-
munikation med skifteretten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
25
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Efter dødsboskiftelovens § 68, stk. 3, 3. pkt., er det er krav, at begge eksem-
plarer af den endelige boopgørelse, som indsendes til henholdsvis skattefor-
valtningen og skifteretten, skal være underskrevet af bobestyreren.
Bestemmelsen foreslås ophævet, idet der efter lovforslagets § 2, nr. 4 (for-
slag til ændring af dødsboskiftelovens § 68, stk. 3, 1. pkt.), ikke længere skal
indsendes to fysiske eksemplarer, og da der med lovforslagets § 2, nr. 7
(forslag til dødsboskiftelovens § 115 a), foreslås generelle regler om digital
kommunikation og mulighed for efter omstændighederne at kræve original
underskrift.
Fremover vil bobestyreren kunne fremsende den endelige boopgørelse til
skifteretten og skatteforvaltningen ved digital kommunikation, og skifteret-
ten vil kunne kræve, at boopgørelsen forsynes med original underskrift, når
den finder anledning til det, jf. lovforslagets § 2, nr. 7, og bemærkningerne
hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Dødsboskiftelovens § 80, stk. 2, indeholdt tidligere en bestemmelse om, at
skatteforvaltningen underrettes om afgiftsgrundlaget og afgiftsberegningen
i boer, hvis der skal beregnes afgift af et grundbeløb på over 4.200.000 kr.
(2010-niveau).
Det fremgår i den forbindelse af § 80, stk. 6, at grundbeløbet i stk. 2 regule-
res efter personskattelovens § 20, dog således at det regulerede beløb afrun-
des opad til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100.000.
Bestemmelsen i § 80, stk. 2, om underretning af skatteforvaltningen blev
imidlertid ophævet ved lov nr. 221 af 21. marts 2011, men ved en fejl blev
§ 80, stk. 6, ikke ophævet i den forbindelse.
På den baggrund foreslås det at ophæve dødsboskiftelovens § 80, stk. 6, idet
den bestemmelse, den henviser til, er ophævet.
Til nr. 7
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 98, at retsplejelovens regler om bor-
gerlige sager finder anvendelse ved skifterrettens behandling af tvister. Det
26
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
betyder blandt andet, at ved skifterettens behandling af tvister i dødsboer
gælder retsplejelovens regler om digital kommunikation, herunder retsple-
jelovens § 148 a om domstolenes sagsportal. I andre tilfælde er der ikke
fastsat regler om digital kommunikation ved skifterettens behandling af
dødsboer.
Dødsboskifteloven indeholder således ikke regler om digital kommunika-
tion med skifteretten i forbindelse med udlevering af et dødsbo til en bestemt
skifteform. Dødsboskifteloven stiller imidlertid krav om underskrift i for-
bindelse med privatskiftende arvingers indgivelse af en opgørelse over boets
aktiver og passiver (§ 25, stk. 5, og § 33, stk. 3) og privatskiftende arvingers
indsendelse af boopgørelse (§ 32), jf. herved også lovforslagets § 2, nr. 1-3.
Krav om underskrift stilles også i forbindelse med bobestyrerens indsen-
delse af den endelige boopgørelse (§ 68, stk. 3), men reglen herom foreslås
ophævet, jf. lovforslagets § 2, nr. 5.
Med lovforslaget foreslås det at indføre et nyt
kapitel 31 a
med en ny
§ 115
a
i dødsboskifteloven om digital kommunikation med skifteretten. Forslaget
ændrer ikke på, at retsplejelovens regler om digital kommunikation i civile
retssager finder anvendelse ved skifterettens behandling af tvister efter
dødsboskiftelovens § 98. Den foreslåede § 115 a finder således anvendelse
i andre tilfælde.
Til § 115 a
Det foreslås i
stk. 1,
at krav om skriftlighed i dødsboskifteloven ikke er til
hinder for, at meddelelser til skifteretten sendes som digital kommunikation.
Et krav om skriftlighed i dødsboskifteloven skal derfor ikke fortolkes som
et krav om fremsendelse af et fysisk dokument.
Det foreslås i
stk. 2,
at skifteretten kan bestemme, at en meddelelse til skif-
teretten skal forsynes med original underskrift, når den finder anledning til
det.
Fremover vil udgangspunktet være, at meddelelser til skifteretten kan frem-
sendes digitalt, f.eks. som e-mail eller med Digital Post. I de tilfælde, hvor
loven kræver, at samtlige arvinger har underskrevet, og der er mere end én
arving, vil den eller de øvrige arvingers underskrifter f.eks. kunne fremgå af
en eller flere indskannede underskriftssider. Alternativt vil arvingerne
27
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
kunne give skiftefuldmagt til én arving eller en anden repræsentant og skif-
tefuldmagterne vil kunne dokumenteres over for skifteretten, eventuelt ved
indskannede underskrifter på skiftefuldmagterne.
I særlige tilfælde kan skifteretten stille krav om, at meddelelser til skifteret-
ten forsynes med original underskrift. Dette kunne eksempelvis være tilfæl-
det, hvis skifteretten måtte være i tvivl om, hvorvidt en meddelelse hidrører
fra den pågældende arving.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Ægtefælleskifteloven indeholder ikke regler om digital kommunikation med
skifteretten, idet reglerne herom i lovens §§ 70 og 71 ikke er sat i kraft.
Ægtefællesskifteloven stiller efter sin ordlyd ikke krav om original under-
skrift, men det følger af lovens forarbejder, at skriftlighedskravet i de be-
stemmelser i ægtefælleskifteloven, der angår adgang til at gøre indsigelse til
skifteretten (§ 29, stk. 2, og § 30, stk. 3), skal forstås på den måde, at der
skal fremsendes et papirdokument med original underskrift til skifteretten
(FT 2010-11, A, L 193 som fremsat, side 69 og 70).
Det foreslås at ophæve ægtefælleskiftelovens §§ 70 og 71, som ikke er sat i
kraft, og i stedet at indsætte en ny
§ 70
om digital kommunikation med skif-
teretten, som svarer til de foreslåede bestemmelser angående digital kom-
munikation med skifteretten i henholdsvis dødsboskifteloven og konkurslo-
ven, jf. lovforslagets § 2, nr. 7, og § 4, nr. 2.
Det fremgår af ægtefællesskiftelovens § 2, stk. 4, at retsplejelovens regler
om borgerlige sager finder anvendelse ved skifterrettens behandling af en-
kelttvister under en bobehandling, jf. efter ægtefælleskiftelovens § 2, stk. 1.
Det betyder blandt andet, at ved skifterettens behandling af sådanne tvister
gælder retsplejelovens regler om digital kommunikation, herunder retsple-
jelovens § 148 a om domstolenes sagsportal. Den foreslåede § 70 om digital
kommunikation med skifteretten ændrer ikke herpå, og bestemmelsen finder
således anvendelse i andre tilfælde.
Til § 70
28
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Det foreslås i
stk. 1,
at krav om skriftlighed i ægtefælleskifteloven ikke er
til hinder for, at meddelelser til skifteretten sendes som digital kommunika-
tion. Et krav om skriftlighed i ægtefælleskifteloven skal derfor ikke fortol-
kes som et krav om fremsendelse af et fysisk dokument.
Det foreslås i
stk. 2,
at skifteretten kan bestemme, at en meddelelse til skif-
teretten skal forsynes med original underskrift, når den finder anledning til
det.
Fremover vil udgangspunktet være, at meddelelser til skifteretten kan frem-
sendes digitalt, f.eks. som e-mail eller med Digital Post.
I særlige tilfælde vil skifteretten kunne stille krav om, at meddelelser til skif-
teretten forsynes med original underskrift. Dette kunne eksempelvis være
tilfældet, hvis skifteretten måtte være i tvivl om, hvorvidt en meddelelse
hidrører fra den pågældende ægtefælle.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1
Konkurslovens § 7 a indeholder en bestemmelse om digital kommunikation
i forbindelse med begæring om konkurs, rekonstruktionsbehandling eller
gældssanering.
Efter konkurslovens § 7 a kan retten, såfremt den finder anledning hertil,
stille krav om, at begæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller
gældssanering forsynes med original underskift. Bestemmelsen indebærer,
at der ikke gælder et generelt krav om original underskrift i forbindelse med
fremsendelse af sådanne begæringer til skifteretten.
Det foreslås, at konkurslovens § 7 a ophæves. Dette skal ses i sammenhæng
med lovforslagets § 4, nr. 2, om indførelse af et nyt kapitel om digital kom-
munikation med skifteretten i insolvenssager. De foreslåede nye regler vil
også omfatte de tilfælde, som er omfattet af § 7 a, der derfor bliver overflø-
dig.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
29
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Til nr. 2
Det foreslås i konkursloven at indsætte et nyt
kapitel 29 a
med en ny
§ 237
a
om digital kommunikation med skifteretten, som svarer til de foreslåede
bestemmelser angående digital kommunikation med skifteretten i henholds-
vis dødsboskifteloven og ægtefællesskifteloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 7,
og § 3, nr. 1.
Det fremgår af konkurslovens § 243, at retsplejelovens regler om borgerlige
sager finder anvendelse ved skifterrettens behandling af tvister. Det betyder
blandt andet, at ved skifterettens behandling af tvister i konkursboer gælder
retsplejelovens regler om digital kommunikation, herunder retsplejelovens
§ 148 a om domstolenes sagsportal. Den foreslåede § 237 a om digital kom-
munikation med skifteretten ændrer ikke herpå, og bestemmelsen finder så-
ledes anvendelse i andre tilfælde.
Til § 237 a
Det foreslås i
stk. 1,
at krav om skriftlighed i konkursloven ikke er til hinder
for, at meddelelser til skifteretten sendes som digital kommunikation. Et
krav om skriftlighed i konkursloven skal derfor ikke fortolkes som et krav
om fremsendelse af et fysisk dokument.
Bestemmelsen omfatter bl.a. begæringer om konkurs, rekonstruktionsbe-
handling eller gældssanering, jf. konkurslovens § 7, hvor digital kommuni-
kation i dag er reguleret af konkurslovens § 7 a. Sidstnævnte bestemmelse
foreslås imidlertid med lovforslagets § 4, nr. 1, ophævet i konsekvens af
nærværende forslag om et indføre en mere generel bestemmelse om digital
kommunikation med skifteretten.
Bestemmelsen omfatter f.eks. også anmodninger om forlængelse af fristen
for møde om et rekonstruktionsforslag, jf. konkurslovens § 13 a, stk. 2,
skyldnerens afgivelse af oplysninger, jf. konkurslovens § 22, stk. 2, og be-
gæring om afholdelse af skiftesamling til valg af kurator, jf. konkurslovens
§ 108, stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at skifteretten kan bestemme, at en meddelelse til skif-
teretten skal forsynes med original underskrift, når den finder anledning til
det.
30
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
Fremover vil udgangspunktet være, at meddelelser til skifteretten kan frem-
sendes digitalt, f.eks. som e-mail eller med Digital Post.
I særlige tilfælde vil skifteretten kunne stille krav om, at meddelelser til skif-
teretten forsynes med original underskrift. Dette kunne eksempelvis være
tilfældet, hvis skifteretten måtte være i tvivl om, hvorvidt en begæring hid-
rører fra den pågældende part i sagen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 5
Til nr. 1
Ved lov nr. 447 af 9. juni 2004 om ændring af retsplejeloven, konkursloven,
lov om skifte af dødsboer og lov om skifte af fællesbo mv. (Digital kommu-
nikation i retsplejen, kendelser med begrænset sagsfremstilling, regler om
vidneforvarede mv.) blev der fastsat regler om digital kommunikation i bl.a.
dødsboskifteloven og konkursloven, jf. lovens §§ 2 og 3.
Bestemmelserne er dog aldrig sat i kraft, og de er ikke længere tidssvarende.
Det foreslås på den baggrund at ophæve §§ 2 og 3 i lov nr. 447 af 9. juni
2004.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at der nu foreslås indsat nye regler
om digital kommunikation med skifteretten i bl.a. dødsboskifteloven og
konkurslovens, jf. lovforslagets §§ 2 og 4.
Til § 6
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Til § 7
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at lovens
§§ 2-4 (ændring af dødsboskifteloven, ægtefælleskifteloven og konkurslo-
ven) ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
31
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
32
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0033.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1445 af 29. september
2020, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 42.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Kun den, der har bestået ju-
ridisk kandidateksamen, kan be-
skikkes.
Stk. 4-5.
---
§ 52.
---
Stk. 2.
Til at beklæde disse stillin-
ger kræves, at vedkommende har
bestået juridisk kandidateksamen.
§ 105.
Rigsadvokaten, statsadvo-
katerne og de personer, der er anta-
get til bistand for disse eller for en
politidirektør ved den retlige be-
handling af straffesager, skal have
bestået juridisk kandidateksamen.
Rigsadvokaten og statsadvokaterne
skal i reglen opfylde betingelserne
for at blive beskikket som advokat
med hensyn til forudgående prak-
tisk virksomhed, jf. § 119.
Stk. 2-4.
---
1.
I
§ 42, stk. 3, § 52, stk. 2,
og
§
105, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »juridisk
kandidateksamen«
til:
»dansk juri-
disk bachelor- og kandidateksa-
men«.
33
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0034.png
Gældende formulering
§ 54.
---
Stk. 2-5
---
Lovforslaget
2.
I
§ 54
indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Ikketjenestemandsansatte
fuldmægtige afskediges fra udgan-
gen af den måned, hvori de fylder
70 år.«
3.
I
§ 54 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes
efter
»2. pkt.,«: »og stk. 6«.
§ 54 a.
Sager om afsked uden an-
søgning af en fuldmægtig indbrin-
ges af Domstolsstyrelsen for Den
Særlige Klageret. Afskedigelse
uden ansøgning efter § 54, stk. 2,
2. pkt., sker dog administrativt.
Stk. 2-6.
---
§ 349.
Opfylder stævningen ikke
4.
I
§ 349, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »og
kravene i § 348, stk. 2, nr. 1-4, og
stk. 5, 2. pkt.,«.
stk. 5, 2. pkt., og er den herefter
uegnet til at danne grundlag for sa-
gens behandling, afvises sagen ved
en beslutning, der meddeles sagsø-
geren. Det samme gælder, hvis der
ikke indleveres kopier som fastsat i
§ 348, stk. 4, eller hvis stævningen
eller en anden anmodning til retten
ikke indleveres til retten i overens-
stemmelse med kravene i § 148 a,
stk. 1. Efter sagsøgerens anmod-
ning træffes afgørelsen om afvis-
ning ved kendelse.
Stk. 2.
---
34
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0035.png
Gældende formulering
Lovforslaget
§2
I lov om skifte af dødsboer, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1335 af 26. no-
vember 2015, som ændret ved lov
nr. 447 af 9. juni 2004, § 6 i lov nr.
550 af 30. maj 2017 og § 8 i lov nr.
683 af 8. juni 2017, foretages føl-
gende ændringer:
§ 25.
---
1.
§ 25, stk. 5, 2, pkt.,
og
§ 33, stk.
Stk. 2-4
---
3, 2. pkt.,
udgår ”indgives i to ek-
Stk. 5.
Arvingerne skal senest 6 må- semplarer, der begge”.
neder efter dødsdagen, dog senest 2
måneder efter boets udlevering,
indgive en opgørelse over boets ak-
tiver og passiver pr. dødsdagen.
Opgørelsen indgives i to eksempla-
rer, der begge skal være underskre-
vet af samtlige arvinger. Justitsmi-
nisteren kan efter forhandling med
skatteministeren fastsætte nærmere
regler om opgørelsen. En kreditor
eller legatar, som har retlig inte-
resse deri, kan forlange at blive
gjort bekendt med opgørelsen.
Stk. 6
---
§ 32.
Boopgørelsen indsendes se-
2.
§ 32, 1. pkt.,
udgår ”i to eksem-
nest 15 måneder efter dødsdagen i plarer”, og ”et eksemplar” ændres
to eksemplarer til skifteretten, som til: ”kopi af”.
videresender et eksemplar af opgø-
relsen til told- og skatteforvaltnin-
gen. I henvisningsboer, jf. § 2, ind-
sendes boopgørelsen dog senest 15
måneder fra henvisningsdagen.
Begge eksemplarer af opgørelsen
skal være underskrevet af samtlige
arvinger.
35
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0036.png
Gældende formulering
§ 33.
---
Stk. 2
---
Stk. 3.
Arvingerne skal i forbindelse
med boets udlevering indgive en
opgørelse over boets aktiver og
passiver til skifteretten. Opgørelsen
indgives i to eksemplarer, der
begge skal være underskrevet af
samtlige arvinger. Justitsministeren
kan efter forhandling med skattemi-
nisteren fastsætte nærmere regler
om opgørelsen. En kreditor eller le-
gatar, som har retlig interesse deri,
kan forlange at blive gjort bekendt
med opgørelsen.
§ 68. ---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Den endelige boopgørelse
indsendes inden 2 uger i et eksem-
plar til told- og skatteforvaltningen
og i et eksemplar til skifteretten.
Begge eksemplarer skal være un-
derskrevet af bobestyreren.
Lovforslaget
1.
§ 25, stk. 5, 2, pkt.,
og
§ 33, stk.
3, 2. pkt.,
udgår ”indgives i to ek-
semplarer, der begge”.
3.
§ 32, 3. pkt.,
ændres ”Begge ek-
semplarer af opgørelsen” til: ”Op-
gørelsen”.
4.
§ 68, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”i et
eksemplar til told- og skatteforvalt-
ningen og i et eksemplar til” til: ”til
skatteforvaltningen og”.
5.
§ 68, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
6.
§ 80, stk. 6,
ophæves.
§ 80. ---
Stk. 2-5.
---
Stk. 6.
Grundbeløbet i stk. 2 regule-
res efter personskattelovens § 20,
dog således at det regulerede beløb
afrundes opad til nærmeste krone-
beløb, der kan deles med 100.000.
36
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0037.png
Gældende formulering
Lovforslaget
7.
Efter kapitel 31 indsættes:
»Kapitel 31 a
Digital kommunikation
§ 115 a.
Krav om skriftlighed er
ikke til hinder for, at meddelelser til
skifteretten sendes som digital
kommunikation.
Stk. 2.
Skifteretten kan bestemme,
at en meddelelse til skifteretten skal
forsynes med original underskrift,
når den finder anledning til det.«
§3
I lov nr. 594 af 14. juni 2011 om
ægtefælleskifte m.v., som ændret
ved § 2 i lov nr. 550 af 30. maj 2017
og § 18 i lov nr. 1711 af 27. decem-
ber 2018, foretages følgende æn-
dring:
37
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0038.png
Gældende formulering
§ 70.
Krav om skriftlighed eller un-
derskrift er ikke til hinder for, at
meddelelser til skifteretten sendes
som digital kommunikation. Med-
delelsen skal være forsynet med en
digital signatur.
Stk. 2.
Domstolsstyrelsen kan fast-
sætte nærmere regler om digital
kommunikation med skifteretten,
herunder om anvendelsen af digital
signatur.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses
for at være kommet frem, når den
kan gøres tilgængelig for skifteret-
ten.
Stk. 4.
Hvis en digital meddelelse
ikke er forsynet med digital signa-
tur eller er behæftet med andre fejl,
der gør den uegnet til at indgå i skif-
terettens behandling af en sag, kan
skifteretten afvise meddelelsen el-
ler fastsætte en frist for afhjælpning
af mangelen. Efter anmodning træf-
fes afgørelsen om afvisning ved
kendelse.
§ 71.
Skifteretten kan ved medde-
lelser fra retten anvende digital
kommunikation, hvis modtageren
har samtykket i at modtage medde-
lelser på denne måde, jf. dog om
forkyndelse retsplejelovens § 155,
nr. 2. Samtykke kan gives for den
enkelte sag eller generelt. Medde-
lelser, der indeholder fortrolige op-
lysninger, skal krypteres eller sik-
res på anden forsvarlig måde.
Lovforslaget
1.
§§ 70
og
71
ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ 70.
Krav om skriftlighed er ikke
til hinder for, at meddelelser til
skifteretten sendes som digital
kommunikation.
Stk. 2.
Skifteretten kan bestemme,
at en meddelelse til skifteretten skal
forsynes med original underskrift,
når den finder anledning til det.«
38
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0039.png
Gældende formulering
Lovforslaget
§4
I konkursloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 11 af 6. januar 2014, som
ændret ved § 3 i lov nr. 84 af 28.
januar 2014, § 3 i lov nr. 737 af 25.
juni 2014, § 16 i lov nr. 573 af 4.
maj 2015, § 3 i lov nr. 550 af 30.
maj 2017, § 36 i lov nr. 1555 af 19.
december 2017 og § 32 i lov nr. 58
af 30. januar 2018, foretages føl-
gende ændringer:
§ 7 a.
Retten kan bestemme, at be-
1.
§ 7 a
ophæves.
gæring om rekonstruktionsbehand-
ling, konkurs eller gældssanering
skal forsynes med original under-
skrift, når den finder anledning her-
til.
2.
Efter kapitel 29 indsættes i
afsnit
V:
»Kapitel 29 a
Digital kommunikation
§ 237 a.
Krav om skriftlighed er
ikke til hinder for, at meddelelser til
skifteretten sendes som digital
kommunikation.
Stk. 2.
Skifteretten kan bestemme,
at en meddelelse til skifteretten skal
forsynes med original underskrift,
når den finder anledning til det.«
39
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0040.png
Gældende formulering
Lovforslaget
§5
I lov nr. 447 af 9. juni 2004 om æn-
dring af retsplejeloven, konkurslo-
ven, lov om skifte af dødsboer og
lov om skifte af fællesbo m.v. (Di-
gital kommunikation i retsplejen,
kendelser med begrænset sagsfrem-
stilling, regler om vidneforvarede
m.v.), som ændret ved § 4 i lov nr.
1242 af 18. december 2012, § 4 i
lov nr. 1867 af 29. december 2015
og § 6 i lov nr. 670 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændring:
40
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0041.png
§2
I konkursloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 118 af 4. februar 1997, som
ændret ved § 3 i lov nr. 402 af 26.
juni 1998, § 3 i lov nr. 215 af 31.
marts 2004 og § 3 i lov nr. 216 af
31. marts 2004, foretages følgende
ændring:
1.
Efter kapitel 29 indsættes:
»Kapitel 29 a
Digital kommunikation
§ 237 a.
Krav om skriftlighed eller
underskrift er ikke til hinder for, at
meddelelser til skifteretten sendes
som digital kommunikation. Med-
delelsen skal være forsynet med en
digital signatur.
Stk. 2.
Domstolsstyrelsen kan fast-
sætte nærmere regler om digital
kommunikation med skifteretten,
herunder om anvendelsen af digital
signatur.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses
for at være kommet frem, når den
kan gøres tilgængelig for skifteret-
ten.
Stk. 4.
Hvis en digital meddelelse
ikke er forsynet med digital signa-
tur eller er behæftet med andre fejl,
der gør den uegnet til at indgå i
skifterettens behandling af en sag,
kan skifteretten afvise meddelelsen
eller fastsætte en frist for afhjælp-
ning af manglen. Efter anmodning
træffes afgørelsen om afvisning
ved kendelse.
1.
§§ 2
og
3
ophæves.
41
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0042.png
§ 237 b.
Skifteretten kan ved med-
delelser fra retten anvende digital
kommunikation, hvis modtageren
har samtykket i at modtage medde-
lelser på denne måde, jf. dog om
forkyndelse retsplejelovens § 155,
nr. 2. Samtykke kan gives for den
enkelte sag eller generelt. Medde-
lelser, der indeholder fortrolige op-
lysninger, skal krypteres eller sik-
res på anden forsvarlig måde. «
§3
I lov nr. 383 af 22. maj 1996 om
skifte af dødsboer, som ændret ved
§ 2 i lov nr. 1116 af 29. december
1999 og § 4 i lov nr. 215 af 31.
marts 2004, foretages følgende æn-
dring:
1.
Efter kapitel 31 indsættes:
»Kapitel 31 a
Digital kommunikation
§ 115 a.
Krav om skriftlighed eller
underskrift er ikke til hinder for, at
meddelelser til skifteretten sendes
som digital kommunikation. Med-
delelsen skal være forsynet med en
digital signatur.
Stk. 2.
Domstolsstyrelsen kan fast-
sætte nærmere regler om digital
kommunikation med skifteretten,
herunder om anvendelsen af digital
signatur.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses
for at være kommet frem, når den
42
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 40: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, lov om ægtefælleskifte m.v. og konkursloven (Digital kommunikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.), fra justitsministeren
2266839_0043.png
Gældende formulering
kan gøres tilgængelig for skifteret-
ten.
Stk. 4.
Hvis en digital meddelelse
ikke er forsynet med digital signa-
tur eller er behæftet med andre fejl,
der gør den uegnet til at indgå i skif-
terettens behandling af en sag, kan
skifteretten afvise meddelelsen el-
ler fastsætte en frist for afhjælpning
af mangelen. Efter anmodning træf-
fes afgørelsen om afvisning ved
kendelse.
§ 115 b.
Skifteretten kan ved med-
delelser fra retten anvende digital
kommunikation, hvis modtageren
har samtykket i at modtage medde-
lelser på denne måde, jf. dog om
forkyndelse retsplejelovens § 155,
nr. 2. Samtykke kan gives for den
enkelte sag eller generelt. Medde-
lelser, der indeholder fortrolige op-
lysninger, skal krypteres eller sik-
res på anden forsvarlig måde.«
Lovforslaget
43