Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 382
Offentligt
2428382_0001.png
Uddybning af forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen
48 personer fra 18 civilsamfundsorganisationer har i maj 2021 arbejdet i workshops med at give forslag til næste
flerårsaftale for Kriminalforsorgen. Alle forslagene er oplistet i én-sides oversigt, og dette papir uddyber de enkelte
forslag.
Det bemærkes, at alle de oplistede civilsamfundsorganisationerne har haft mindst en deltager i mindst en
undergruppe, men at deltagelse ikke betyder at organisationerne nødvendigvis går ind for alle forslag.
Oversigt:
Forslag 1. Giv civilsamfundet sit eget lokale og en ambassadør ........................................................................................ 2
Forslag 2. Kriminalforsorgen skal afspejle det danske samfund – værdi- og it-mæssigt .................................................... 2
Forslag 3. Bedre chancer efter fængsling: Fjern forhindringerne for et kriminalitetsfrit liv gennem ................................ 3
Forslag 3a. Opfylde det behov for programvirksomhed, som ses i LS/RNR-vurderingerne ........................................... 3
Forslag 3b. Bedre placering af indsatte .......................................................................................................................... 4
Forslag 3c. Øget brug af pensioner, udstationering, virksomhedsforløb indenfor og frigang til arbejde / uddannelse 4
Forslag 3d. Indfør halvvejshuse, drevet af CSO .............................................................................................................. 5
Forslag 3e. En model for sagsomkostninger, der motiverer til at forlade kriminalitet .................................................. 6
Forslag 4. Vi bruger straf og fængsling bedre gennem ....................................................................................................... 6
Forslag 4.a. Øget brug af fodlænke (varetægt, front-door, back-door). ........................................................................ 6
Forslag 4.b. Korttidsafsonere ......................................................................................................................................... 7
Forslag 4c. Voldsdømte, der ikke er klar til programmer ............................................................................................... 8
Forslag 4d. Bedre indhold under varetægt .................................................................................................................... 9
Forslag 5. Vi skaber bedre sikkerhed for alle gennem ...................................................................................................... 10
Forslag 5a. En ny model for regimer ............................................................................................................................ 10
Forslag 5b. Disciplinærsystem ...................................................................................................................................... 10
Forslag 5c. Isolation ...................................................................................................................................................... 11
Forslag 5d. Styrkelse af sikkerheden gennem øget relationsarbejde og fjernelse af ulogiske rutineprocedurer. ....... 12
Forslag 6. Skab bedre kontakt til og forståelse af omverdenen ved at ............................................................................ 12
Forslag 6a. Sprede danske værdier gennem CSO-inddragelse ..................................................................................... 12
Forslag 6b. Stille minimumskrav til kommunerne / kommunal startpakke til løsladte................................................ 12
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0002.png
Forslag 1. Giv civilsamfundet sit eget lokale og en ambassadør
Forslag:
Alle fængsler skal have en ansat ”Civilsamfundsambassadør” og afsætter et lokale i alle fængsler til
civilsamfundsaktiviteter.
Civilsamfundsambassadøren har til opgave at koordinere tilbuddene fra civilsamfundet omkring gældsrådgivning,
uddannelsesstøtte, mentorordninger, konflikthåndtering etc. Ambassadøren skal sørge for, at alle indsatte og ansatte
har et godt kendskab til mulighederne. Ambassadøren skal endvidere sørge for, at de frivillige får læring om regler og
sikkerhed i kriminalforsorgen, så kriminalforsorgen er tryg ved at have de frivillige på matriklen. Ansvaret forankres på
ledelsesniveau og indgår i kontrakterne for anstalterne.
Det er afgørende, at ambassadøren befinder sig fysisk på fængslet og er en del af hverdagen.
Der skal derudover være et fysisk område/lokale, hvor civilsamfundet kan møde de indsatte personligt og præsentere
deres tilbud. Civilsamfundsorganisationerne skal kunne have faste mødetider, hvor de indsatte ved, de kan træffe
dem. Lokalerne vil også kunne bruges til aktiviteter, som civilsamfundet organiserer, fx AA og NA-møder.
Begrundelse:
Det kan aflaste Kriminalforsorgen
Vi bruger de ressourcer der findes i samfundet
Indsatte får trænet almindelig mellemmenneskelig interaktion og bliver påvirket af de frivilliges normer
Tilbuddene kan nemmere fortsætte efter afsoning. Det skaber kontinuitet og øger dermed reintegration i
samfundet
Indsatte kan forberedes bedre til løsladelsen og tiden efter afsoningen. De skal have hjælp til
gældsrådgivning, bolig, uddannelse etc.
Øget støtte mindsker recidivprocenten.
Civilsamfundet vil gerne hjælpe. Der er ventelister for at blive frivillig.
Handleplanen skal indeholde en vurdering af, om den indsatte kan få gavn af støtte fra en eller flere
civilsamfundstilbud og i givet fald hvordan.
Der foreslås udarbejdet ”Pixi-bøger” med lokale civilsamfundstilbud.
Det er næppe realistisk at ansætte civilsamfundsambassadører i de eksisterende arresthuse, men de nye store
arresthuse, som er planlagt etableret, bør også have civilsamfundsambassadører og lokale til civilsamfundsaktiviteter.
Forslag 2. Kriminalforsorgen skal afspejle det danske samfund – værdi- og it-mæssigt
Forslag:
Kriminalforsorgen skal afspejle det danske samfund – værdimæssigt og it-mæssigt. Regimer, disciplinærsystem og
fritidstilbud skal udtrykke de værdier, der i øvrigt dominerer det danske samfund. Kriminalforsorgen skal ikke imitere
parallelsamfunds eller rocker/bande-organisationers tankegang. Tidssvarende IT gør det muligt for indsatte at
gennemføre uddannelse og arbejde, samt at være i kontakt med kommune, eget netværk og nyt netværk, som
civilsamfundsorganisationer bistår med.
Uddybning og begrundelse:
Værdimæssigt skal kulturen, med afsæt i vores grundtvigianske rødder, fylde mere i fængslerne. I stedet for at blive
marineret i omgivelsernes kriminelle holdninger i fritiden skal indsatte have lejlighed til at udvide deres horisont, lære
nyt og engagere sig i det samfund, de skal løslades til. Dette skal ske dels ved at engagere både lokale fritidsorganisa-
tioner og aftenskoler i fængslets aktiviteter og ved at give lokale borgere adgang til at lære nyt side om side med den
indsatte. Derved møder indsatte normerne fra det omgivende samfund og skaber kontakt til organisationer og
situationer, de kan opsøge på den anden side af afsoningen.
Kulturelle aktiviteter kan desuden give mulighed for at indsatte kan se deres børn og familie om et fælles tredje, som
giver en bedre ramme for kontakt end et antal timer i et lille, lukket rum.
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
Side
2
af
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0003.png
Det danske samfunds værdier og tankegang skal også genindføres i disciplinærsystemet, hvor nul-tolerance og
skemalagte sanktioner i dag har erstattet det gode fængselsfaglige arbejde. Skønnet skal gives tilbage til betjentene
på en måde, der sikrer indsattes rettigheder og som virker konstruktivt for disciplinærsystemets formål: at motivere til
bedre opførsel. Derfor bør der også fokuseres på, hvordan den negative adfærd kan undgås i fremtiden. Forslagene
angående regimer og disciplinærsystem beskrives nærmere i forslag 5.
IT-mæssigt halter Kriminalforsorgen langt efter både det omgivende danske samfund og efter tilsvarende institutioner
i andre lande, inklusive USA. Hvor online besøg og uddannelse er almindeligt i både systemer, der traditionelt er langt
mere straffende og strenge end det danske og i skandinaviske lande, hvis systemer ligner Danmarks, er
Kriminalforsorgen ikke i stand til at levere selv de enkleste løsninger for indsatte og tilsynsklienter. En
gennemgribende it-reform for kontakt til og samarbejde med kommuner, uddannelsesinstitutioner, potentielle
arbejdspladser, besøgende (via online booking), familie, pårørende og andre er afgørende nødvendig. Det er også
nødvendigt at sikre, at indsatte selv er vant til it-værktøjer, der er almindelige eller endda påkrævede i det omgivende
samfund.
Tidssvarende IT vil omfatte blandt andet:
Online besøg, hvilket særligt vil være en fordel for indsatte hvis nærmeste bor langt væk – og for
teenagebørn, der ønsker at bevare kontakten til deres forælder, men også at have et normalt teenageliv.
Relevansen af online besøg understreges af at mange indsatte fra Københavnsområdet afsoner i Sdr. Omme.
Besøgs-booking, herunder for varetægtsarrestanter; i den forbindelse sikres det, at pårørende har adgang til
besøg uden for almindelige arbejds- og skoletid.
Booking af møder i Kriminalforsorgen for tilsynsklienter
For indsatte: booking af møder samt gennemførelse af online møder med kommunale sagsbehandlere samt
til andre typer af aktiviteter uden for fængslet
Gennemførelse af uddannelse i såvel åbent som lukket fængsel
Mulighed for arbejde under afsoning, idet man i dag selv ved fysisk fremmøde på en arbejdsplads har brug
for at bruge online værktøjer til fx vagtplanlægning
Brug af netbank, NemID samt andre værktøjer, der er påkrævede i det omgivende samfund
Når Danmark halter bagefter andre lande på IT-området, kan det være på grund af en frygt for problemer, der mere
handler om forældede IT-systemer end om de muligheder, der i 2021 er for sikker og velfungerende IT i forhold til
indsatte.
Forslag 3. Bedre chancer efter fængsling: Fjern forhindringerne for et kriminalitetsfrit liv
gennem
a.
b.
c.
d.
e.
Programvirksomhed, der svarer til behovet hos indsatte,
Bedre placering af indsatte på afdelinger, der ikke trækker dem tilbage i kriminalitet og som giver
incitamenter til at følge regler og undgå kriminalitet,
Øget brug af pensioner, udstationering, virksomhedsforløb indenfor, frigang til arbejde /uddannelse,
Nye halvvejshuse for løsladte, drevet af CSO,
En model for sagsomkostninger, der motiverer til at forlade kriminalitet.
Punkterne 3a – 3e uddybes og begrundes i det følgende.
Forslag 3a. Opfylde det behov for programvirksomhed, som ses i LS/RNR-vurderingerne
Forslag:
I flerårsaftalen sikres det, at indsatte har reel og dækkende adgang til programvirksomhed, og der bør følges op på
dette i resultatkontrakter samt årsrapporter. Der bør også være offentligt tilgængelige data på institutions- eller
områdeniveau for afdækkede behov og adgang til programvirksomhed.
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
Side
3
af
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0004.png
Begrundelse:
LS/RNR har tydeliggjort indsattes behov for programvirksomhed og behandling, men der er i dag et stort gab mellem
det behov, der demonstreres af LS/RNR på den ene side og den programvirksomhed, der faktisk tilbydes.
På Kriminalforsorgens hjemmeside er det nemt at finde information om programvirksomhed, men det reelle udbud i
fængslerne er sparsomt. Det illustreres af Kriminalforsorgens data for afholdte programmer i 2019, altså før covid-
krisen: 335 dømte – hvilket omfatter indsatte, fodlænkeafsonere og tilsynsklienter – modtog programvirksomhed, og i
gennemsnit modtog de ti timers undervisning. Dette vil sige, at der var tale om meget korte programmer og / eller at
der var et stort frafald.
Antallet på 335 dømte skal ses i forhold til at der i 2019 var:
10.810 nyindsættelser i fængsler og arresthuse
2.223 iværksatte fodlænkeafsoninger
7.656 nyoprettede tilsyn,
Mens det gennemsnitlige belæg i fængsler og arresthuse var på 3.974 personer per dag.
Et konkret eksempel fra et åbent fængsel, der modtager en del indsatte med lange domme tidligt i afsoningen
(Horserød Fængsel) er, at der kun er reel adgang til Anger Management (8 lektioner) og MOVE (16 lektioner).
Forslag 3b. Bedre placering af indsatte
Forslag:
Bedre placering af indsatte på afdelinger, der ikke trækker dem tilbage i kriminalitet og som giver incitamenter til at
følge regler og undgå kriminalitet.
Dette forslag er beskrevet nærmere under 5a, en ny model for regimer, men er desuden nævnt her, da forslaget –
ligesom fængselsbetjentes relationsarbejde – både har betydning for indsattes chancer efter fængslet og for
sikkerheden.
Begrundelse:
Over de senere årtier har Kriminalforsorgens regimer og afdelingsstruktur udviklet sig i en retning, hvor indsatte, der
ønsker at bevæge sig væk fra kriminalitet, først og fremmest har mulighed for at komme i misbrugsbehandling.
Indsatte, der ikke har dette behov, har kun dårlig mulighed for at komme til afdelinger med ro og et konstruktivt
klima. Uddannelsesafdelinger kan være en undtagelse herfra, men der kan også være indsatte, der hverken har brug
for uddannelse eller misbrugsbehandling, og som stadig ønsker en rolig afsoning. Der kan derfor være behov for både
flere afdelinger med mulighed for en rolig afsoning uden stoffer.
Kriminalforsorgen har, grundlæggende, et konstruktivt sæt af incitamenter for indsatte, men dette system er druknet
under de seneste otte års ændringer. Der er brug for at opdatere incitamentstrukturen til nutidens behov og til den
sammensætning af indsatte, der findes i fængsler i dag. Det bør blandt andet ske gennem en ændret placering af
indsatte og inddeling af regimer med incitamenter, der også hænger sammen med det opdaterede disciplinærsystem.
Det er afgørende, at indsattes rettigheder sikres gennem en nøje beskrivelse af hvordan incitamenter, regimer og
disciplinærsystem hænger sammen.
Det bemærkes, at det tårnhøje belæg skal nedbringes, før Kriminalforsorgens personale får reel mulighed for at
implementere dette forslag.
Forslag 3c. Øget brug af pensioner, udstationering, virksomhedsforløb indenfor og frigang til
arbejde / uddannelse
Udslusning via pension samt ved hjælp af frigang til beskæftigelse eller uddannelse vil skabe den gradvise overgang til
samfundet, som mange mangler i dag ved løsladelse. Dertil kommer, at øget brug af pensioner og udstationering
gennem en udvidelse af kriterierne vil spare fængelskapacitet. Derfor foreslås:
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
Side
4
af
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0005.png
3c.1. Pensioner og udstationering:
1. At øge antallet af pensioner og pensionspladser
Der er behov for flere pensioner for at dække landet geografisk. Derudover er der behov for flere pensions-
pladser
2. At lave et mere struktureret indhold under ophold på pension på fængselsvilkår
Indholdet kan både være programvirksomhed og strukturerede og systematiske tilbud fra civilsamfundet,
herunder gældsrådgivning, uddannelsesstøtte, mentorordninger, konflikthåndtering etc.
3. At udvide kriterierne for udstationering, herunder at lempe de tidsmæssige krav til udstationering
4. At skabe større ledelsesmæssigt fokus på at øge brugen af udstationering
Begrundelse:
Pensionspladser er billigere end fængselspladser og kræver ikke nødvendigvis fængselsbetjente
Man lærer at begå sig uden tæt kontrol inden løsladelsen. Det øger trygheden i samfundet. Alle skal
ud at være nogens nabo.
Der skal være et struktureret indhold, for man skal ikke kunne være på en pension uden at yde
noget.
3c.2. Større brug af virksomhedsforløb indenfor samt frigang til uddannelse og arbejde:
1. At lempe kriterierne for frigang til uddannelse og arbejde.
2. At øge brugen af fængselsforløb med deltagelse af virksomheder som ved Fundamentet på Sdr. Omme
Fængsel, hvor fængslet, High:Five og virksomheder arbejder sammen om konkret applikérbar,
virksomhedsrettet undervisning, der kan resultere i job udenfor.
3. At skabe større ledelsesmæssigt fokus på at øge brugen af frigang og virksomhedsforløb
Begrundelse:
Uddannelsesspektret for de indsatte øges væsentligt, når de kan bruge det almindelige
uddannelsessystem og ikke er begrænset af de tilbud, fængslet har mulighed for at give
Uddannelsesforløb kan startes op i fængslet og fortsætte udenfor via frigang. Herved får den indsatte
mulighed for en gradvis overgang fra fængslet til samfundet udenfor
Frigang kan for visse indsatte, herunder korttidsdømte, tillades fra afsoningens start, så de undgår at
miste deres arbejde og fortsat kan forsørge deres familie under afsoning
Andre indsatte vil kunne have arbejde udenfor fængslet i den sidste del af afsoningen og/ eller straks fra
løsladelsen
Dem, der kan og vil, skal have de bedste forudsætninger for at bidrage til samfundet og betale skat efter
afsoning.
Forslag 3d. Indfør halvvejshuse, drevet af CSO
Forslag:
Der indføres halvvejshuse, som til forskel fra en pension skal være for folk, der er prøveløsladt eller
løsladt, men ikke har en holdbar boligløsning. Halvvejshuse skal rumme både misbrugende og ikke-
misbrugende, da det fælles problem her er boligsituationen. Mange misbrugende har et særligt brug for
støtte efter afsoningen til at komme på fode og fastholde eller opstarte en misbrugsbehandling.
Halvvejshusene skal findes i alle regioner og boligløse indsatte visiteres af kommunerne i samarbejde
med Kriminalforsorgen. Kommunerne skal have ansvaret for driften på Halvvejshusene og være
visiterende myndighed. I samarbejde med den løsladte og Kriminalforsorgen matches et Halvvejshus
med den løsladtes behov, eksempelvis placering tæt på prosocialt netværk.
I halvvejshuset arbejdes motiverende med socialisering og træning i Almindelig Daglig Livsførelse.
Beboere skal overholde husreglerne, som blandt andet inkluderer basale ting som at opføre sig
ordentligt overfor andre, ikke have kriminalitets- eller stoffremmende samtaler, ikke indtage
euforiserende stoffer i huset eller drikke på fællesarealer i en grad, der er til gene for andre. Beboerne
skal deltage på ugentlige husmøder, hvor man nærmere aftaler pligter og rammer for huset.
Side
5
af
13
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0006.png
Begrundelse:
Det sænker recidivet for de mange løsladte, der mangler en holdbar bolig.
Det skaber tryghed, idet løsladte får bedre muligheder for at leve et kriminalitetsfrit liv, ved at man ved,
hvor de er og ved at man kan arbejde videre med den enkelte efter løsladelse.
Civilsamfundsorganisationerne laver opsøgende arbejde i Halvvejshusene på samme måde, som det i dag
gøres i Kriminalforsorgen. Det vil sige, at Den Sociale Retshjælps Fond vil kunne yde gældsrådgivning,
Cafe Exit vil kunne lave mentorarbejde, og High:Five kan hjælpe de løsladte med at komme i
beskæftigelse. På denne måde videreføres det resocialiserende arbejde fra afsoning efter endt straf for
dem, der har behov for det.
Forslag 3e. En model for sagsomkostninger, der motiverer til at forlade kriminalitet
Der henvises til:
Den vedtagne folketingsbeslutning B 273 om ændring af reglerne om sagsomkostninger i straffesager,
Justitsministeriets betænkning nr.
1547.
Justitsministeriet, som kan downloades fra
https://www.elov.dk/media/betaenkninger/betaenkning_om_sagsomkostninger_i_straffesager.pdf,
Bogen
Sagsomkostninger i straffesager – ny viden om et gammelt problem
fra december 2020 skrevet af
Annette Olesen, Anders Brinck Rosenholm, Kasper Jørgensen, Theis Holm Trabolt, Sidsel Brøndberg
Simonsen, Tenna Hansen, Pia Rind Jakobsen, Amalie Kudsk, Julie Pedersen og Amalie Hermansen.
Bogen kan downloades gratis fra
https://vbn.aau.dk/da/publications/sagsomkostninger-i-straffesager-
ny-viden-om-et-gammelt-problem.
Forslag 4. Vi bruger straf og fængsling bedre gennem
a.
b.
c.
d.
Øget brug af fodlænke (varetægt, front-door, back-door).
Kontakt til korttidsafsonere før afsoning, så de kan gå i gang med programmer og måske kvalificere sig til
fodlænke. Der laves særlige afdelinger for folk med ganske korte domme.
Fokuseret, individuel indsats for voldsdømte, der ikke er klar til programmer.
Sikring af et bedre indhold under varetægt.
Forslag 4.a. Øget brug af fodlænke (varetægt, front-door, back-door).
Dette forslag vedrører dels indførelse af en ny ordning for fodlænke i varetægt samt udvidelse af kriterierne for
fodlænke som front-door og back-door.
4a.1. Varetægt
Forslag:
Undersøg forskellen på brugen af varetægtsfængsling i Danmark og udlandet og indfør fodlænke som et alternativ til
varetægtsfængsling. Retten kan vurdere, om fodlænke er tilstrækkeligt, politiet kan holde øje med hvor personen er
og Kriminalforsorgen vil kunne føre tilsyn med den varetægtsfængslede.
Begrundelse:
-
Hvis man bruger fodlænke som alternativ til varetægt, vil man spare mange ressourcer, og man vil sikre at der
opretholdes en normaliseret hverdag, som vil komme samfundet til gode. Det vil være muligt for den
varetægtsfængslede at opretholde kontakt til familie, arbejde og venner.
-
Danmark bruger varetægtsfængsling langt mere end mange andre lande og der er grund til dels at udforske
forskellene (og benytte denne viden til at nedsætte brugen i Danmark), dels at se på muligheder for at
anvende fodlænke, som giver kontrol med den sigtede og er langt mindre indgribende.
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
Side
6
af
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0007.png
4a.2. Front-door (fodlænke i stedet for fængsel)
Forslag: Kriterierne for fodlænke som front-door udvides.
Det bør undersøges, hvorfor antallet af afsonere med fodlænke (front-door) er faldet fra de knapt 400 i 2015 til de
nuværende knapt 300 (2019), og om der er en fornuftig grund til faldet.
Der findes at være behov for en tilpasning af kravene til og indholdet af afsoningen med fodlænke.
Den gældende grænse på 6 måneder har været gældende siden 2013, og erfaringerne med fodlænke er fortsat gode.
Der findes eksempler fra andre lande på en højere grænse end 6 måneder (fx 12 måneder i Frankrig – andre?). Det
foreslås, at grænsen på seks måneder hæves, fx op til 18 måneder, eventuelt for visse typer af kriminalitet. 18
måneder svarer til det område, hvor samfundstjeneste kan benyttes, uden at der foreligger helt ekstraordinære
grunde.
Derudover bør man overveje at tilpasse ordningen, så man fx ikke nødvendigvis skal være i arbejde eller uddannelse
for at gøre brug af fodlænke. I stedet kan der være et mere struktureret indhold i afsoningen under fodlænke. Det
indebærer mere brug af KiF, civilsamfundets tilbud, programvirksomhed, Mosaik mv.
4a.3. Back-door (udslusning med fodlænke)
Forslag: Kriterierne for fodlænke som back-door udvides væsentligt. Det gennemsnitlige daglige belæg af
udstationerede med fodlænke har de senere år ligge på omkring 20. Dette tal bør kunne øges væsentligt uden at give
anledning til betænkeligheder, idet back-door fodlænke bruges i den sidste del af afsoningen. Det vil imidlertid
forudsætte, at der lempes betydeligt på betingelserne for at benytte back-door fodlænke. Back-door fodlænke vil
kunne kombineres med et struktureret indhold fra civilsamfundet og KiF.
Begrundelse:
Erfaringerne med fodlænke er gode. Langt de fleste overholder vilkår, og det skaber ikke utryghed
Dømte kan bidrage til samfundet og betale skat under afsoning. Vi fastholder dem som samfundsydere
Dømte kan bibeholde mest mulig kontakt til samfundet under afsoning
Tilbagefaldet er væsentligt lavere for afsonere i fodlænke end i fængsel
Det nedbringer risikoen for ny kriminalitet og bidrager dermed til et tryggere samfund
Fodlænke som back-door er et relevant sidste trin inden løsladelse
Afsoning med fodlænke skal ske under hensyntagen til offeret, ligesom det gør i dag. Eksempelvis kan der
være områder, hvor den dømte ikke må tage ophold
Fodlænke er meget billigere end fængsel og kan frigøre pladser i de overfyldte fængsler
Forslag 4.b. Korttidsafsonere
Forslag: Kontakt til korttidsafsonere før afsoning, så de kan gå i gang med programmer og måske kvalificere sig til
fodlænke. Der laves særlige afdelinger for folk med ganske korte domme.
4b.1. Samtale med KIF
Alle med ubetingede fængselsdomme på under 4 måneder, som ikke ansøger om eller som får afslag på
afsoning i fodlænke (ca. 2.100 i 2019), indkaldes til en samtale med KIF hurtigst muligt efter dommen med
henblik på at drøfte forventninger til og tilbud for afsoningen.
Ud af knapt 4.500 idømte fængselsstraffe på under 4 måneder afsones ca. 2.100 i fængsel (2019 tal). Der er behov for
mere fokus på og en bedre tilrettelæggelse af de korttidsdømtes afsoning. Det er ikke noget ”let” klientel, da de ellers
havde fået samfundstjeneste eller fodlænke.
De fleste korttidsdømte er på fri fod mellem dom og afsoning, og der vil ofte være nogen ventetid på afsoning. Det er
vigtigt, at der kan iværksættes relevante hjælpeforanstaltninger – i samarbejde med civilsamfundet - i tiden mellem
dom og afsoning. Det kan være misbrugsbehandling, voldsprogrammer, tilknytning af mentor eller andet. Mange af de
korttidsdømte er dømt for vold eller tyveri – og det er vores indtryk, at der ofte er misbrugsproblematikker.
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
Side
7
af
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0008.png
Det må påregnes, at flere vil være egnet til at afsone i fodlænke, hvis de undergiver sig relevant behandling inden og
under afsoningen. Dermed vil der være et incitament for de dømte til at undergive sig relevant behandling. Samtidig
vil der frigøres fængselspladser.
Begrundelse for forslag 1:
-
-
Der bør hurtigst muligt iværksættes relevante hjælpeforanstaltninger i samarbejde mellem KIF, kommune og
civilsamfundet
Det vil kunne øge antallet af fodlænkeafsonere, hvilket vil frigøre fængselspladser
4b.2. Særafdelinger i åbne fængsler
Der oprettes 3 – 4 særafdelinger i åbne fængsler (spredt geografisk) for korttidsstraffede. Her vil afsoningen
kunne målrettes de korttidsdømtes særlige behov.
Samtalen med KIF vil kunne bruges til en screening med henblik på at opnå den mest hensigtsmæssige afsoning. Det
kan fx handle om at kunne tilbyde relevant uddannelse eller behandling eller frigang til at passe sit arbejde eller et
uddannelsesforløb under afsoningen.
Personalet på disse afdelinger skal uddannes til at have særligt fokus på tilbuddene i civilsamfundet. Afdelingerne skal
kunne tilbyde korte programmer om fx misbrug og vold og korte uddannelser fx AMU-kurser, gerne så de dømte kan
få et bevis for uddannelsen, som de kan bruge efter afsoningen. Tilbud kan gennemføres enten af værkmestre eller
socialpædagogisk personale eller af civilsamfundet.
Afdelingerne skal også huse korttidsdømte, som får tilladelse til at gå frigang til arbejde eller uddannelse uden for
fængslet. Vi foreslår, at muligheden for frigang fra dag et udvides for de korttidsdømte, jf. forslag 3c.
Afsoning på de særlige afdelinger forudsætter, at den dømte har viljen til at bruge afsoningen konstruktivt og
medvirke til en stille og rolig afsoning. De dømte, som ikke vil det, placeres som i dag på en almindelig afdeling efter
en konkret vurdering (hvor de så vidt muligt ikke kan blive styrende og ødelægge afsoningen for andre).
Begrundelse for forslag 4b.2.:
-
-
-
I fængslerne bliver de korttidsdømte let overset, da de er på vej ud igen, inden de har været gennem
modtagelsesprocedure og visitation.
De korttidsdømte er ofte en belastning for det øvrige klientel, da de ikke har samme interesse som de
langtidsdømte i at få en fornuftig afsoning
Afsoningen vil kunne tilrettelægges med særligt fokus på de korttidsdømtes behov.
Opfølgning
Begge de foreslåede ordninger bør løbende evalueres med henblik på at sikre, at de behov til korttidsafsoningerne,
som afdækkes hos KIF, kan imødekommes i særafdelingerne. Endvidere skal det afdækkes, om forventningen om at få
flere i fodlænke holder, og om de mere målrettede afsoninger fører til lavere recidiv.
Forslagene giver mulighed for nærmere at afdække gruppen af dømte med korte fængselsdomme, som ikke kan
afsones i fodlænke.
Forslag 4c. Voldsdømte, der ikke er klar til programmer
Forslag: en fokuseret, individuel indsats for voldsdømte, der ikke er klar til de programmer, der tilbydes i
Kriminalforsorgen. Dette gennemføres som en forsøgsordning – fx i ét område - med sammenligning til en gruppe af
indsatte med tilsvarende LS/RNR-score eller kriminalitetsbelastning, der ikke har fået denne indsats.
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
Side
8
af
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0009.png
Begrundelse:
Vold har i mange år været i fokus i retspolitikken ved skærpelse af straffe og rammer, der skal sikre hurtig behandling
af sager samt straffuldbyrdelse. Det er en høj prioritet hos såvel politikere som befolkning at nedbringe vold –
borgerne løser konflikter med ord i stedet for næver eller det, der er værre.
Kriminalforsorgen har visse tilbud til voldsdømte, der er parat til programmer som
Anger Management,
men udover
at adgangen til disse er stærkt begrænset (jf. forslag 3a), så er det praktikeres vurdering, at der er indsatte, som ikke
er klar til at modtage og drage gavn af de værktøjer, de vil få på disse kurser. Det er særligt ulykkeligt, fordi disse
personer vurderes at være i særligt stor risiko for at begå vold igen. Derfor foreslås en intensiv, fokuseret og individuel
indsats for et antal voldsdømte som en særlig forsøgsordning i næste flerårsaftale.
Forslag 4d. Bedre indhold under varetægt
Det foreslås allerede – jf. forslag 4a – at undersøge hvorfor andre lande kan varetægtsfængsle lange mindre end
Danmark og at indføre fodlænke som alternativ til varetægtsfængslede.
Herudover foreslås det at:
1.
2.
Undlade at bruge gamle arresthuse (der er bygget til isolation) til varetægt,
Skabe bedre indhold under varetægt ved planlægningen af nye varetægtsfængsler (fx det, der planlægges på
Sjælland). Herunder:
a. særlige programmer for de varetægtsfængslede, fx i retning af det norske ”Stressmestring”, idet
mange varetægtsarrestanter har brug for hjælp til at overvinde den krise, varetægtsfængslingen
medfører.
b. ret og adgang til kontakt til familie via telefon, iPad og mere besøg. I en række andre lande bruges
iPads og telefon og andre virtuelle midler til at sikre varetægtsfængsledes ret til kontakt med deres
omgivelser.
c. vil der også kunne spares ressourcer for politiet og kriminalforsorgen. Der er ikke nogen
dokumentation for, at opklaringsprocenten falder, såfremt B&B ikke var der, eller for at
opklaringsprocenten stiger ved at benytte sig af B&B.
Inddrage civilsamfundet mere under en varetægtsfængsling, fx via
a. Samtaler med uvildige, præster, Kirkens korshær
b. Adgang til psykologsamtaler, da man rammes af måske den største krise i ens liv
c. Fritidsaktiviteter / tankeadspredelse. Civilsamfundet kunne bruges til at bygge bro til samfundet
med henblik på det videre liv efter en varetægtsfængsling.
Stille lovkrav at den varetægtsfængsledes hjemmekommune holder kontakt til personer under varetægts-
fængsling. Den varetægtsfængslede skal være tilknyttet en sagsbehandler i den kommune, han/hun kommer
fra.
Begrænse brug af brev- og besøgskontrol (B&B), hvilket vil spare ressourcer for både politi og kriminalforsorg
Inddrage forslag til forbedringer for varetægtsfængslede fra
Varetægtsfængsling – Danmarks hårdeste straf
af professor Peter Scharff Smith m.fl.
3.
4.
5.
6.
Begrundelse:
De varetægtsfængslede skal behandles som uskyldige, indtil det modsatte er bevist, men de sidder under
vilkår, der er særligt skærpede i forhold til afsonere. Dette er beskrevet nøje af professor Peter Scharff Smith
m.fl. i bogen ”Varetægtsfængsling, Danmarks hårdeste straf”.
Et kendt problem med betydning for både landets sikkerhed og recidivrisikoen er at varetægtsfængslede ofte
løslades pludseligt og uden adgang til ressourcer. Kriminalforsorgen har ikke ret til at følge en person, der er
løsladt fra varetægt og der er heller ikke andre myndigheder, der i dag er forpligtede til at bistå
vedkommende. Det er afgørende at sikre en bedre løsladelse fra varetægt, især ved pludselig løsladelse.
Man er som udgangspunkt ikke isoleret, når man bliver varetægtsfængslet, men det er i praksis i høj grad
sådan man sidder, når man bliver varetægtsfængslet.
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
Side
9
af
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0010.png
Forslag 5. Vi skaber bedre sikkerhed for alle gennem
a.
En ny model for regimer på tværs af alle fængsler, hvor man bliver placeret i det regime og de regler, der
passer bedst til individet. Hele strukturen for afdelinger og regimer gentænkes, idet Kriminalforsorgen
nedsætter et udvalg med civilsamfund og forskere, der også sikrer retssikkerheden for indsatte.
Et disciplinærsystem med meget begrænsede, men til gengæld langt mere motiverende reaktioner, fx 3
dages fratagelse adgang til kondirum eller tv (men med adgang til radio) på almindelige afdelinger
Begrænsning af alle former for isolation; i det omfang, isolation eller begrænsning af fællesskab stadig
finder sted, tilbydes indsatte stressmestring, tankeadspredelse gennem lydbøger og aktiviteter ved hjælp
af CSOer.
At gå tilbage til det gode relationsarbejde som grundlag for højere sikkerhed og ved at fjerne ulogiske
rutineprocedurer, der ikke har reel sammenhæng til sikkerhed.
b.
c.
d.
Forslag 5a og 5b indebærer, at modellen for regimer udarbejdes i tæt sammenhæng med det nye disciplinærsystem
for at give indre sammenhæng samt for klart at beskrive og sikre indsattes rettigheder og processerne i
regimemodellen og disciplinærsystemet.
Forslag 5a. En ny model for regimer
Forslag: At fængslernes regimestruktur gennemtænkes på tværs af alle fængsler med inddragelse af civilsamfundet og
forskere. Udgangspunktet er, at alle indsatte, der ønsker det, får mulighed for en rolig afsoning med tilbud, der er
tilpasset den enkeltes særlige udfordringer og behov.
Begrundelse: Miljøet i fængslerne er i de senere år blevet hårdere og præget af et stramt kontrol- og strafferegime. Et
regime, der kun giver ringe plads til de mange, der ønsker en rolig afsoning, og som ønsker at bruge deres afsoning
som et skridt i retning af en ny tilværelse uden kriminalitet.
Konsekvensen af det hårde miljø er, at mange indsatte oplever et højt konfliktniveau og en større risiko for negativ
socialisering. Blandt personalet ses flere sygemeldinger, opsigelser og PTSD – ramte og vanskeligheder med at
rekruttere nyt personale.
Muligheder: Med åbningen af de to seneste lukkede fængsler Enner Mark (235 pladser) og Storstrøm Fængsel (250
pladser) samt fysisk opdeling af afdelinger på de øvrige fængsler blev der skabt mulighed for at fordele de indsatte på
en ny måde. Det vil sige, at den gruppe, hvor det stramme konsekvensprægede miljø er nødvendigt, samles på enkelte
afdelinger, og resten placeres på afdelinger med plads til fællesskaber, hvor relations arbejdet vægtes til fordel for
mange rutinemæssige kontrolopgaver og dermed mulighed for adfærdskorrigerende arbejde og tilbud om uddannelse
og behandling.
Det vil blive muligt at give indsatte i lukkede fængsler, der har behov for tæt kontakt til pårørende herunder især egne
børn, og som har en positiv adfærd mulighed for en sikker telefon på egen celle uden, at man behøver at frygte at
muligheden misbruges af andre.
Forudsætninger: At fængselspersonalets faglighed inddrages mere i arbejdet end det sker i dag, hvor meget
fængselsarbejde er præget af rutinemæssige standardiserede opgaver som visitationer af lokaler og personer og krav
om urinprøveaflæggelse uden mistanke.
Forslag 5b. Disciplinærsystem
Vi skaber bedre sikkerhed gennem et disciplinærsystem med meget begrænsede, men til gengæld langt mere
motiverende reaktioner, fx fratagelse af tv eller adgang til kondirum på almindelige afdelinger.
Forslag:
1.
2.
3.
At sanktionen strafcelle afskaffes og erstattes med fratagelse af privilegier eller flytning til andet regime.
Strafcelle skal dog fortsat kunne komme i betragtning for indsatte, der afsoner i strengeste regime.
At dobbeltstraf afskaffes ved at forseelser, der forfølges strafferetligt, ikke også sanktioneres disciplinært.
At fængselspersonalet får mulighed for at skønne inden for normalreaktionsskemaets rammer.
Side
10
af
13
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0011.png
Begrundelse:
Strafcelle er den strengeste disciplinære reaktion der findes og foreslås kun anvendt, når andre muligheder er
udtømte.
Ikendelse af disciplinærreaktioner er et vigtigt redskab for fængslernes muligheder for at opretholde ro og
orden, og det er derfor også vigtigt, at dette redskab er afpasset de faktiske forhold i fængslerne og giver
mening for personalet. Strafcelle som den praktiseres i Danmark med total isolation kun afbrudt af sporadisk
kontakt til personale har ofte alvorlige negative sundhedsmæssige konsekvenser og vurderedes af
praktikerudvalget
til ikke at virke efter hensigten og endog at være skadelig for resocialiseringsprocessen.
I perioden 2012 – 19 er brugen af strafcelle steget med 50% fra 1.462 til 4.422 sager, og der er særligt sket en
stor stigning efter 2015. Brugen af langvarig strafcelle (15 dage og derover) er eksploderet fra 7 i 2015 til 705
sager i 2019.
Den voldsomme stigning i brugen af strafcelle, både hvad angår antal og længde kombineret med strafcellens
skadelige virkning, giver anledning til at foreslå sanktioner, der virker bedre og skader mindre. Ser man til
udlandet kan man f.eks. i en periode miste adgangen til TV på cellen på egen afdeling eller miste adgangen til
at deltage i udvalgte fritidsaktiviteter. Afgørende er, at sanktionen er meningsfuld i forhold til forseelsen og
ikke skadelig, hverken for helbredet eller det fremadrettede. I særligt alvorlige tilfælde er der mulighed for
flytning til andet regime som det allerede kendes i dag, hvor indsatte flyttes fra åbent til lukket fængsel.
Det er et grundlæggende princip, at man ikke skal straffes to gange for samme forseelse. Det foreslås derfor,
at forseelser, der anmeldes til politiet med henblik på strafforfølgelse ikke tillige udløser en disciplinærstraf.
Er der behov for en her og nu reaktion, kan overførsel til andet regime komme på tale.
Formålet med det disciplinære system er at sikre ro og orden i fængslet. Skal dette formål opnås, skal et
forhør ikke blot indeholde en afklaring af skyld, men også en opfølgende snak om fremtiden og om hvorfor
den indsatte ikke lever op til sit ansvar.
Forslag 5c. Isolation
Forslag:
1.
2.
At alle former for isolation begrænses og afskaffes overfor særligt sårbare grupper som mindreårige og
kvinder.
At isolerede i det omfang isolation stadig finder sted tilbydes stressmestring, tankeadspredelse gennem f.eks.
lydbøger, motion på cellen og aktiviteter fra civilsamfundsorganisationer.
Begrundelse:
Forskning viser at isolation er skadelig. Mennesker tager skade af selv kortere isolation og ved længere
isolation er der risiko for skader som depression, angst, tab af koncentrationsevne, vrede og aggressivitet.
Indsatte må gerne kede sig, men ikke direkte skadet, hvad der sker med de mange og lange isolationer i dag.
Dertil kommer, at praktikkerne oplyser, at isolationen kan være skadelig for resocialiseringsprocessen. I det
lys foreslås alle former for isolation – strafcelle, udelukkelse fra fællesskab og frivillig udelukkelse fra
fællesskab – begrænset mest muligt.
En sådan begrænsning kan ske ved at arbejde med forebyggelse af årsagerne til isolation. Man kan f.eks.
arbejde med et godt match mellem indsatte og kontaktperson, oprettelse af specialafdelinger som f.eks.
afrusnings- og forebyggelsesafdelinger for stofmisbrugere, hvor der arbejdes med motivation og tages
udgangspunkt i belønningssystemet, og at dømte høres om ønsker om afsoning på specialafdelinger inden
afsoningssted fastlægges. En disciplinær situation kan være et afsæt til en snak om en ændret fremtid.
Indeholder afsoning i fællesskab på udvalgte afdelinger særlige privilegier som fx adgang til telefon på egen
celle svarende til de nuværende afdelingstelefoner vil det i sig selv være en motivationsfaktor for ikke at blive
isoleret. Adgang til ugenerte samtaler med egne børn og ægtefælle vil helt givet blive værdsat højt.
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
Side
11
af
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0012.png
I det omfang, der fortsat er isolation, skal det foreslås, at der arbejdes med afhjælpning af skader som følge
af isolationen. Det kan ske ved:
o
At personale, der arbejder med isolerede, får en særlig uddannelse i varetagelse af opgaven
o
At isolerede dagligt (regelmæssigt) tilses af sundhedspersonale (læge eller sygeplejerske)
o
At isolerede indsatte tilbydes muligheder for tankeadspredelse. Her nævnes adgang på cellen til
lydbøger, uddannelse, arbejde og motion og adgang til besøg af frivillige som kendes fra f.eks. Røde
Kors besøgsvenner, og
o
At der tilbydes stressmestring, for eksempel med inspiration fra Norge. Materiale herom sendes af
Forsete til Direktoratet for Kriminalforsorgen, men kan også fås ved henvendelse til tovholderen for
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen.
Mandela-reglerne fra 2015 fastlægger følgende, der bør overholdes i Danmark:
(1) Isolation defineres som "indespærring af fanger alene i en celle i 22 timer eller mere om dagen uden
meningsfuld menneskelig kontakt” og langvarig isolation defineres som "isolation i en periode på over 15
sammenhængende dage" (regel 44);
(2) Absolut forbud: Ubestemt og langvarig isolation eller brug af en "mørk eller konstant oplyst celle" (regel 43);
samt anvendelse af isolation overfor børn og gravide kvinder, samt personer med psykiske eller fysiske
handicap (regel 45).
Forslag 5d. Styrkelse af sikkerheden gennem øget relationsarbejde og fjernelse af ulogiske
rutineprocedurer.
Forslag: At der gives rammer og praktisk mulighed for øget relationsarbejde.
Begrundelse: Et godt relationsarbejde i forhold til indsatte muliggør, at konflikter tages i opløbet og øger sikkerheden
både for ansatte og indsatte. Relationsarbejde kræver tid, tid der kan fås ved at afskaffe pålagte ulogiske rutiner og
arbejdsprocesser, der ikke er tilpasset det enkelte sted og de enkelte grupper af indsatte. Som eksempler på ulogiske
og frustrerende opgaver kan nævnes rutinemæssige urinprøvekontroller og de mange visitationer. Krav der skaber et
stresset miljø både for indsatte og ansatte. Dertil kommer, at de ansatte oplever de ulogiske rutineprocedurer som
fratagelse af deres faglighed og evne til at vurdere.
Forslag 6. Skab bedre kontakt til og forståelse af omverdenen ved at
a.
Sørge for at danske værdier spredes gennem CSO-inddragelse i fængslets hverdag med et fokus på
folkeoplysning og dannelse. Lokale fritidsorganisationer og aftenskoler tilbyder aktiviteter, der engagerer
lokalsamfundet og skaber nye netværk og omgangsformer for indsatte.
Stille minimumskrav til kommunerne, herunder kommunal startpakke og kontanthjælp fra løsladelsesdato.
”God løsladelse” evalueres og bliver ensrettet, redigeret, strammet op eller helt nedlagt.
b.
Forslag 6a. Sprede danske værdier gennem CSO-inddragelse
Danske værdier skal spredes ved at inddrage civilsamfundsorganisationer i fængslets hverdag med et fokus på
folkeoplysning og dannelse. Lokale fritidsorganisationer og aftenskoler tilbyder aktiviteter, der engagerer
lokalsamfundet og skaber nye netværk og omgangsformer for indsatte.
Der henvises til forslag 2.
Forslag 6b. Stille minimumskrav til kommunerne / kommunal startpakke til løsladte
Forslag:
Der skal stilles minimumskrav til kommunerne, herunder kommunal startpakke og kontanthjælp fra løsladelsesdato.
”God løsladelse” evalueres og bliver ensrettet, redigeret, strammet op eller nedlagt.
Det skal vedtages ved lov, at Kriminalforsorgen i samarbejde med løsladelseskommunen skal levere en
startpakke til den straffede, som skal være på plads
inden
løsladelsen. Startpakken skal indeholde bolig,
Side
12
af
13
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 382: Henvendelse af 7/7-21 fra Forsete, Rets- og kriminalpolitisk tænketank, vedrørende forslag til Kriminalforsorgens næste flerårsaftale
2428382_0013.png
bankkonto, underhold, sygesikring, NemID og alle de andre praktiske ting, som skal give den løsladte de
bedste forudsætninger for at komme godt i gang med livet og undgå tilbagefald til kriminalitet. (Bolig kan evt.
være midlertidig som udgangspunkt, men blive fast, hvis man ikke begår ny kriminalitet)
Kriminalforsorgen skal sikre, at kommunen er bekendt med løsladelsesdato, så evt. kontanthjælp udbetales
på løsladelsesdatoen, da den løsladte ellers ofte vil skulle skaffe sig penge via kriminalitet, laver indbrud,
sælger stoffer og andre utryghedsskabende handlinger.
Det er afgørende at kommunalbestyrelserne drøfter og sikre rammerne for den kommunale indsats, for at
sikre trygheden i boligområderne og en mere effektiv ressourceanvendelse.
Der skal sikres én indgang til kommunen for god løsladelse.
Kommunerne forpligtes til at afholde møder med alle afsonere der deltager i god løsladelse allerede inden
løsladelse. Møderne holdes hvis muligt fysisk i fængslet, hvilket bidrager til relationer og netværk mellem
kriminalforsorgen og kommuner. I de tilfælde hvor afstanden er for stor holdes møderne online. Her skal der
sikres overensstemmelse mellem systemerne i forhold til GDPR mv.
Alternativt til minimumskrav kan der indføres en ordning hvor der er garanteret mulighed for bistand fra en
CSO ved løsladelse.
Begrundelse:
”God løsladelse” skal søge at skabe forbindelsen mellem stat og kommune, men i mange tilfælde er der for
den indsatte en slugt mellem de to systemer. Fx fordi man i fængslet er afhængig af at gå gennem
medarbejderne, mens man i kommunen skal kunne navigere flere forskellige indgange til de forskellige
forvaltninger. Der er brug for én indgang for denne gruppe – og der er brug for at se God Løsladelse efter i
sømmene.
Samarbejdet fungerer meget forskelligt mellem kommuner, men også i Kriminalforsorgens områder og
institutioner. Derfor bør der sættes minimumskrav til kommunerne og især bør det sikres, at der er
kontanthjælp fra løsladelsesdagen.
Manglen på støtte kan forventes at betyde at mange løsladte, der hurtigt falder tilbage til kriminalitet. I
værste fald er der specifikke grupper, der ikke følges op over for. Det kan være rockere / bander, der
modtager passive ydelser til aktive bandekriminelle, eller i værste fald radikaliserede der ikke opfanges.
Da kommunerne har selvstyre, er et alternativ at indsætte en bro mellem stat og kommune i form af
civilsamfundsorganisationerne. Civilsamfundet kan bygge bro, ikke bare mellem afsoningen og livet som
løsladt, men også mellem den enkelte klient og Kriminalforsorgen / kommunen.
Civilsamfundet står sammen om Kriminalforsorgen: uddybning af forslag
Side
13
af
13