Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 379
Offentligt
2426768_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Sundhedsmyndighedernes
sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt
1.
Jeg har siden maj 2020 haft et særligt fokus på sundhedsmyndighedernes
sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt.
Baggrunden for at indlede min undersøgelse var bl.a., at jeg var blevet op-
mærksom på, at den aktuelle situation under COVID-19 kunne have betyd-
ning for, om sagsbehandlingstiderne i sager om aktindsigt behandlet af myn-
digheder på Sundhedsministeriets område var i overensstemmelse med de
frister, der følger af offentlighedsloven og miljøoplysningsloven.
Ved et brev af 18. marts 2021 afgav jeg en udtalelse i sagen for så vidt angår
sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt opgjort
pr. februar 2021.
Jeg henstillede i den forbindelse til Sundhedsministeriet at overveje, om de
tiltag, som på det tidspunkt var besluttet med henblik på at nedbringe sags-
behandlingstiderne i sager om aktindsigt, var tilstrækkelige til fremadrettet og
inden for en kort tidshorisont at sikre, at fristerne for behandling af aktind-
sigtssager overholdes på ministeriets område. Jeg bad Sundhedsministeriet
om i en udtalelse til mig at redegøre nærmere for ministeriets overvejelser i
den forbindelse, herunder en nærmere vurdering af, hvordan og inden for
hvilken tidshorisont de iværksatte og eventuelle yderligere initiativer måtte
antages at påvirke sagsbehandlingstiderne.
Ligeledes ved et brev af 18. marts 2021 orienterede jeg Folketingets Retsud-
valg om sagen.
I udtalelser af 20. april og 18. juni 2021 med bilag har Sundhedsministeriet
redegjort for en række iværksatte og planlagte tiltag for at nedbringe sagsbe-
handlingstiden.
2. juli 2021
Dok.nr. 21/01139-15/PBJ
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2426768_0002.png
2.
Efter min gennemgang af de oplysninger, jeg har modtaget, kan jeg konsta-
tere, at der i både Sundhedsministeriets departement, Statens serum Institut
og Styrelsen for Patientsikkerhed er iværksat en række tiltag samt planlagt
yderligere tiltag
i form af navnlig personaletilførsel, undervisningsinitiativer
og et større ledelsesmæssigt fokus
for at nedbringe sagsbehandlingstiden
på aktindsigtsområdet, navnlig i form af personaletilførsel, undervisningsinitia-
tiver og større ledelsesmæssigt fokus på området.
Jeg har endvidere noteret mig Sundhedsministeriets oplysninger om, at de al-
lerede iværksatte tiltag har ført til en lille nedgang i sagsbehandlingstiderne,
og at ministeriet forventer, at myndighederne vil blive i stand til at overholde
de lovbestemte frister for behandling af aktindsigtsanmodninger ved udgangen
af 2021. Der vil endvidere blive foretaget en midtvejsevaluering og eventuelt
iværksat yderligere initiativer, hvis der er behov for det, ligesom jeg vil blive
orienteret herom.
På baggrund af det anførte ovenfor har jeg meddelt Sundhedsministeriet, at
jeg ikke på nuværende tidspunkt foretager mig yderligere i anledning af den
henstilling, som jeg afgav den 18. marts 2021 og fulgte op på den 19. maj
2021, hvor jeg anmodede Sundhedsministeriet om at overveje, om de tiltag,
som på daværende tidspunkt var blevet besluttet med henblik på at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne, var tilstrækkelige til fremadrettet og inden for
en kort tidshorisont at sikre, at fristerne for behandling af aktindsigtssager
overholdes på ministeriets område.
3.
I lyset af, at myndighederne gennem længere tid har haft udfordringer med
at overholde de lovbestemte frister for behandling af aktindsigtssager, at der
fortsat arbejdes på at nedbringe sagsbehandlingstiderne, og at ministeriet nu
forventer, at myndighederne vil kunne overholde de nævnte frister ved ud-
gangen af 2021, har jeg dog fundet anledning til at bede Sundhedsministeriet
om en status for 2. halvår 2021 vedrørende myndighedernes behandling af
aktindsigtssager.
Jeg vedlægger en kopi af min udtalelse i sagen til orientering.
Med venlig hilsen
Side 2 | 2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2426768_0003.png
Skilleark
Dokumentnummer: 21/01139-15
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2426768_0004.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Behandling af sager om aktindsigt på
Sundhedsministeriets område
sagsnr.
2007402
2. juli 2021
1. Indledning
Siden maj 2020 har jeg haft et særligt fokus på sundhedsmyndighedernes
sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt.
Sundhedsministeriet har tidligere ved flere lejligheder oplyst, at ministeriet,
Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed har udfordringer
med at overholde offentlighedslovens og miljøoplysningslovens frister for be-
handling af aktindsigtssager som følge af den særlige situation med håndte-
ringen af COVID-19. Sundhedsstyrelsen overholder efter det oplyste offent-
lighedslovens og miljøoplysningslovens frister for behandling af aktindsigts-
sager.
Ved et brev af 18. marts 2021 henstillede jeg til Sundhedsministeriet at over-
veje, om de tiltag, som på det tidspunkt var besluttet med henblik på at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne i sager om aktindsigt, var tilstrækkelige til
fremadrettet og inden for en kort tidshorisont at sikre, at fristerne for behand-
ling af aktindsigtssager overholdes på ministeriets område. Jeg bad
Sundhedsministeriet om i en udtalelse til mig at redegøre nærmere for mini-
steriets overvejelser i den forbindelse, herunder en nærmere vurdering af,
hvordan og inden for hvilken tidshorisont de iværksatte og eventuelle yderli-
gere initiativer måtte antages at påvirke sagsbehandlingstiderne.
I en udtalelse af 20. april 2021 oplyste Sundhedsministeriet, at der fortsat blev
arbejdet på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i sager om aktindsigt i mini-
steriet, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed. Ministeret op-
lyste desuden om en række nye initiativer, herunder tilførsel af yderligere res-
sourcer, med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne, jf. nærmere
herom nedenfor i pkt. 2.
Dok.nr. 21/01139-10/PBJ
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
Sundhedsministeriet forventede en mærkbar forbedring af behandlingen af
aktindsigtssager i ministeriet i løbet af 3-6 måneder. Statens Serum Institut
forventede en klar forbedring af sagsbehandlingstiderne inden for 2-3 måne-
der. Styrelsen for Patientsikkerhed forventede, at sagsbehandlingstiden ville
falde yderligere i 2021/2022, således at styrelsen ville blive i stand til at over-
holde fristerne for sagsbehandlingstiden efter offentlighedsloven og miljøop-
lysningsloven.
Den 19. maj 2021 bad jeg Sundhedsministeriet om at redegøre for, om det er
forventningen, at de iværksatte tiltag er tilstrækkelige til fremadrettet og inden
for en kort tidshorisont at sikre, at de lovbestemte frister for behandling af akt-
indsigtssager overholdes på ministeriets område. Jeg bad i den forbindelse
Sundhedsministeriet om at oplyse, hvornår ministeriet forventede, at fristerne
for behandling af aktindsigtssager ville kunne overholdes i ministeriet og Sta-
tens Serum Institut. Endvidere bad jeg Sundhedsministeriet om at uddybe bag-
grunden for, at der kunne gå op til ca. 1�½ år, før Styrelsen for Patientsikkerhed
blev i stand til at overholde fristerne for behandling af aktindsigtssager, samt
oplyse, om denne tidshorisont efter ministeriets opfattelse var tilfredsstillende.
Den 18. juni 2021 har jeg modtaget en udtalelse fra Sundhedsministeriet ved-
lagt udtalelser fra Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed.
Jeg har nu haft lejlighed til at gennemgå det fremsendte materiale.
2. Tiltag til forbedring af sagsbehandlingstiderne
Sundhedsministeriet har i sine udtalelser af 20. april og 18. juni 2021 med bilag
redegjort for en række iværksatte og planlagte tiltag for at nedbringe sagsbe-
handlingstiden i aktindsigtssager i ministeriets departement, Statens Serum
Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det fremgår bl.a., at ministeriet pr. 1. april 2021 havde ansat en juridisk chef-
konsulent som teamleder for ministeriets aktindsigtssekretariat, og at ministe-
riet var i gang med at ansætte yderligere to jurister til aktindsigtssekretariatet,
ligesom ministeriet havde indgået en aftale med Justitsministeriet om indlån af
en fuldmægtig og 3 studentermedhjælpere samt var i forhandling med Kam-
meradvokaten om køb af konsulenttimer hos to advokatfuldmægtige i 2-3 må-
neder. Herudover var ministeriet i gang med at undersøge nye muligheder for
IT-understøttelse med henblik på bedre afrapportering, friststyring og automa-
tisering af rykkerprocedurer.
I udtalelsen af 18. juni 2021 har ministeriet oplyst, at det endnu ikke har været
muligt for ministeriets departement at tilkøbe konsulenttimer hos Kammerad-
vokaten. Departementet har derfor iværksat og planlagt andre tiltag for at blive
i stand til at overholde sagsbehandlingsfristerne, herunder undervisningsiniti-
ativer og et større ledelsesmæssigt fokus på området.
Side 2 | 7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
I forhold til Statens Serum Institut fremgår det af Sundhedsministeriets udta-
lelse af 20. april 2021, at instituttet på dette tidspunkt havde indlånt to nye
medarbejdere fra andre styrelser i foreløbig tre måneder, ansat en studenter-
medhjælper og forlænget et indlån af en konsulent fra Kammeradvokaten. In-
stituttet havde endvidere til hensigt at inddrage flere ressourcer fra Kammer-
advokaten.
Af Sundhedsministeriets udtalelse af 18. juni 2021 med bilag fremgår det, at
Statens Serum Institut er af den opfattelse, at de allerede iværksatte tiltag,
herunder opnormering af ressourcer, effektivisering af arbejdsgange og priori-
tering af ældre aktindsigtssager, generelt har og fortsat vil have en positiv ef-
fekt på sagsbehandlingstiderne. Instituttet forventer dog ikke fuldt ud at kunne
overholde fristerne inden for en kortere tidshorisont. Det skyldes bl.a. en fortsat
øget tilgang af aktindsigtsanmodninger, herunder særligt anmodninger om da-
taudtræk, hvis behandling kræver inddragelse af fagpersoner og intern kvali-
tetssikring, samt at en række af de verserende sager er komplekse og omfat-
tende eller forudsætter gennemførelse af eksterne høringer. Statens Serum
Institut finder det derfor vanskeligt at angive et konkret estimat for, hvornår
fristerne for behandlingen af aktindsigtssager forventes overholdt, men det er
instituttets foreløbige vurdering, at fristerne vil kunne overholdes fra ultimo
2021.
For så vidt angår Styrelsen for Patientsikkerhed fremgår det af Sundhedsmini-
steriets udtalelse af 20. april 2021, at styrelsen på dette tidspunkt havde op-
normeret aktindsigtsområdet, idet der siden februar 2021 var ansat to nye ju-
rister, ligesom der var indgået aftale med Kammeradvokaten om køb af kon-
sulenthjælp, indlånt en medarbejder fra Styrelsen for Patientklager på deltid,
indgået aftale med Miljøministeriet om lån af en juridisk medarbejder og indledt
dialog med Udlændinge- og Integrationsministeriet om indlån af en jurist i fo-
reløbig i tre måneder.
Af Sundhedsministeriets udtalelse af 18. juni 2021 med bilag fremgår det bl.a.,
at Styrelsen for Patientsikkerhed har forlænget aftalen med Kammeradvokaten
om køb af konsulentarbejde til også at omfatte august og september. Endvi-
dere har styrelsen aftalt at låne en jurist fra Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet i en periode på tre måneder. Styrelsen forventer i løbet af 2021 at blive
i stand til at overholde lovens frister.
Herudover er der indgået aftale om, at Styrelsen for Patientklager fra den 1.
august 2021 og to år frem skal bistå Styrelsen for Patientsikkerhed med be-
handling af aktindsigtssager efter offentlighedsloven. Det undersøges aktuelt,
om denne aftale skal udbredes til andre styrelser på Sundhedsministeriets om-
råde, herunder Statens Serum Institut.
Side 3 | 7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
I udtalelsen af 18. juni 2021 har Sundhedsministeriet oplyst, at der både i mi-
nisteriets departement, i Statens Serum Institut og i Styrelsen for Patientsik-
kerhed er sket en lille nedgang i sagsbehandlingstiderne for behandlingen af
anmodninger om aktindsigt, omend nedgangen ikke har været så markant som
håbet.
Det er samlet set Sundhedsministeriets forventning, at de allerede iværksatte
og nu planlagte initiativer vil medføre, at ministeriets departement, Statens Se-
rum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed vil blive i stand til at overholde
de lovbestemte frister for behandling af aktindsigtsanmodninger ved udgangen
af 2021.
Sundhedsministeriet vil i september eller oktober 2021 foretage en midtvejs-
evaluering for at vurdere, om ministeriet, Statens Serum Institut og Styrelsen
for Patientsikkerhed vil være i stand til at overholde sagsbehandlingsfristerne
ved udgangen af 2021. Hvis dette ikke er tilfældet, vil Sundhedsministeriet ori-
entere mig herom og redegøre for de yderligere initiativer, der i så fald vil blive
iværksat, herunder om der skal tilføres yderligere ressourcer til området.
3. Afsluttende bemærkninger
3.1.
Efter min gennemgang af de oplysninger, jeg har modtaget, kan jeg kon-
statere, at der i både Sundhedsministeriets departement, Statens Serum Insti-
tut og Styrelsen for Patientsikkerhed er iværksat en række tiltag samt planlagt
yderligere tiltag
i form af navnlig personaletilførsel, undervisningsinitiativer
og et større ledelsesmæssigt fokus
for at nedbringe sagsbehandlingstiden
på aktindsigtsområdet.
Jeg har endvidere noteret mig Sundhedsministeriets oplysninger om, at de al-
lerede iværksatte tiltag har ført til en lille nedgang i sagsbehandlingstiderne,
og at ministeriet forventer, at myndighederne vil blive i stand til at overholde
de lovbestemte frister for behandling af aktindsigtsanmodninger ved udgangen
af 2021. Der vil endvidere blive foretaget en midtvejsevaluering og eventuelt
iværksat yderligere initiativer, hvis der er behov for det, ligesom jeg vil blive
orienteret herom.
På baggrund af det anførte ovenfor har jeg besluttet ikke på nuværende tids-
punkt at foretage mig yderligere i anledning af den henstilling, som jeg afgav
den 18. marts 2021 og fulgte op på den 19. maj 2021, hvor jeg anmodede
Sundhedsministeriet om at overveje, om de tiltag, som på daværende tids-
punkt var blevet besluttet med henblik på at nedbringe sagsbehandlingsti-
derne, var tilstrækkelige til fremadrettet og inden for en kort tidshorisont at
sikre, at fristerne for behandling af aktindsigtssager overholdes på ministeri-
ets område.
Side 4 | 7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
3.2.
I lyset af, at myndighederne gennem længere tid har haft udfordringer
med at overholde de lovbestemte frister for behandling af aktindsigtssager, at
der fortsat arbejdes på at nedbringe sagsbehandlingstiderne, og at ministeriet
nu forventer, at myndighederne vil kunne overholde de nævnte frister ved ud-
gangen af 2021, finder jeg imidlertid anledning til at bede Sundhedsministe-
riet om en status for 2. halvår 2021 vedrørende myndighedernes behandling
af aktindsigtssager.
3.2.1.
Jeg beder derfor Sundhedsministeriet om en kvartalsvis opgørelse
over, hvor mange sager om aktindsigt efter offentlighedsloven, som hen-
holdsvis ministeriets departement, Statens Serum Institut og Styrelsen for
Patientsikkerhed har afsluttet som første instans i perioden fra den 1. juli
2021 til den 31. december 2021 og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for disse sager.
Jeg beder tilsvarende om en kvartalsvis opgørelse over, hvor mange sager
om aktindsigt efter miljøoplysningsloven, som hver af myndighederne har af-
sluttet som første instans i perioden fra den 1. juli 2021 til den 31. december
2021 og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for disse sager.
Endvidere beder jeg om en kvartalsvis opgørelse over, hvor mange sager om
aktindsigt efter offentlighedsloven, som ministeriets departement har afsluttet
som klageinstans i perioden fra den 1. juli 2021 til den 31. december 2021 og
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for disse sager.
Jeg beder tilsvarende om en kvartalsvis opgørelse over, hvor mange sager
om aktindsigt efter miljøoplysningsloven, som ministeriets departement har
afsluttet som klageinstans i perioden fra den 1. juli 2021 til den 31. december
2021 og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for disse sager.
3.2.2.
For førsteinstanssager behandlet efter offentlighedsloven beder jeg
desuden Sundhedsministeriet om at modtage en oversigt over sagsbehand-
lingstiden i de sager, der ikke er afsluttet inden for 40 arbejdsdage fra hen-
holdsvis ministeriets departement, Statens Serum Institut og Styrelsen for
Patientsikkerhed.
For førsteinstanssager behandlet efter miljøoplysningsloven beder jeg ligele-
des om at modtage en oversigt over sagsbehandlingstiden i de sager, der
ikke er afsluttet inden for 2 måneder fra henholdsvis ministeriets departe-
ment, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed.
For sager behandlet efter offentlighedsloven af ministeriet som klageinstans
beder jeg om at modtage en oversigt over sagsbehandlingstiden i de klage-
sager, der ikke er afsluttet inden for 40 arbejdsdage.
Side 5 | 7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2426768_0009.png
For sager behandlet efter miljøoplysningsloven af ministeriet som klagein-
stans beder jeg ligeledes om at modtage en oversigt over sagsbehandlingsti-
den i de klagesager, der ikke er afsluttet inden for to måneder.
3.2.3.
Jeg beder endvidere Sundhedsministeriet om opgørelser over verse-
rende aktindsigtssager i henholdsvis ministeriets departement, Statens Se-
rum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed opgjort pr. 31. december 2021.
For så vidt angår verserende sager i ministeriet beder jeg ministeriet om at
udarbejde særskilte opgørelser over de sager, hvor ministeriet skal træffe af-
gørelse som førsteinstans, og hvor ministeriet skal træffe afgørelse som kla-
geinstans.
Jeg anmoder om, at ministeriet i opgørelserne over de verserende sager an-
giver den foreløbige sagsbehandlingstid (liggetid) for hver sag opgjort i antal
arbejdsdage pr. 31. december 2021.
Jeg beder endvidere ministeriet om at beregne den gennemsnitlige forelø-
bige sagsbehandlingstid pr. 31. december 2021 for hver af de ovennævnte
typer af sager.
3.2.4.
Jeg beder om, at Sundhedsministeriet først anmoder Statens Serum In-
stitut og Styrelsen for Patientsikkerhed om udtalelser om sagen. Statens Se-
rum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed bedes sende deres udtalelser til
Sundhedsministeriet, som derefter udarbejder sin udtalelse og sender alle tre
udtalelser til mig.
Jeg beder om at modtage Sundhedsministeriets udtalelse inden udgangen af
februar 2022
under henvisning til mit j.nr. 21/03433.
Hvis der er spørgsmål til min anmodning, er ministeriet velkommen til at kon-
takte min medarbejder, Pernille Bjørnholk.
3.2.5.
Som anført i mit brev af 18. marts 2021 orienterede jeg på daværende
tidspunkt Folketingets Retsudvalg og Folketingets Sundhedsudvalg om min
udtalelse. I fortsættelse heraf finder jeg det rigtigst også at orientere de
nævnte udvalg om denne udtalelse.
Udvalgene modtager derfor en kopi af denne udtalelse.
Side 6 | 7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2426768_0010.png
Jeg har desuden sendt en kopi af udtalelsen til Statens Serum Institut, Styrel-
sen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen til orientering.
Med venlig hilsen
Kopi til:
Folketingets Retsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg
Statens Serum Institut
Styrelsen for Patientsikkerhed
Sundhedsstyrelsen
Side 7 | 7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 379: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2426768_0011.png
Bagside
Antal filer:
2