Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 377
Offentligt
2426073_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. juli 2021
Formueretskontoret
Katrine Grith Vinten
2020-520-0016
1806614
Forslag
til
lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding)
§1
I lov nr. 511 af 26. maj 2014 om indsamling m.v., som ændret ved § 1 i lov
nr. 81 af 30. januar 2019 og lov nr. 105 af 4. februar 2020, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
nr. 6:
»6) Indsamlinger med erhvervsmæssigt formål, når bidragsyder får en be-
lønning til gengæld for bidraget (belønningsbaseret crowdfunding).«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 2.
Loven har virkning for indsamlinger, der iværksættes efter lovens
ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Justitsministeriets overvejelser
2.1.3 Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
1. Indledning
Det er vigtigt, at der i Danmark er gode muligheder for at skabe og udvikle
nye ideer og projekter. Såkaldt belønningsbaseret crowdfunding – som er en
finansieringsform kendetegnet ved, at bidragyderen får noget til gengæld for
et bidrag – har i praksis vist sig at være et effektivt redskab for bl.a. iværk-
sættere og kunstnere til at finansiere og promovere udviklingen af en ny idé.
Lov om indsamling m.v. (herefter indsamlingsloven) indeholder en bred de-
finition af indsamlingsbegrebet, hvilket bl.a. indebærer, at visse former for
belønningsbaseret crowdfunding omfattes af lovens anvendelsesområde.
Det gælder f.eks., hvis det, som bidragyderen får til gengæld for et bidrag,
ikke står i rimeligt forhold til bidraget.
Når belønningsbaseret crowdfunding er omfattet af indsamlingslovens an-
vendelsesområde, skal der ansøges om – og betales for – en tilladelse, inden
crowdfundingen kan iværksættes. Der skal ligeledes aflægges regnskab, når
crowdfundingen er afsluttet.
Den gældende retsstilling kan virke hæmmende for iværksættere og kunster-
nes mulighed for at finansiere og afprøve projekter ved brug af belønnings-
baseret crowdfunding. Lovforslaget har således til formål at styrke og for-
enkle mulighederne for at benytte belønningsbaseret crowdfunding, som
med lovforslaget foreslås undtaget fra indsamlingslovens anvendelsesom-
råde.
2. Lovforslaget hovedpunkter
2.1 Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding
2.1.1 Gældende ret
Efter indsamlingslovens § 1, stk. 1, finder loven anvendelse på indsamlin-
ger, hvorved forstås enhver form for opfordring til at yde bidrag til et forud
angivet formål.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at begrebet bør fortolkes
udvidende. En opfordring kan således foreligge såvel i mundtlig som i
skriftlig form, og der skal ved vurderingen af, om der er tale om en opfor-
dring til at yde bidrag, lægges vægt på, hvad formålet med opfordringen er,
dvs. om der reelt er tale om en indsamling, jf. Folketingstidende 2013-14,
A, L 142 som fremsat, side 31.
Den brede definition af indsamlingsbegrebet betyder i praksis, at visse for-
mer for crowdfunding omfattes af indsamlingsloven, hvilket indebærer, at
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
der skal ansøges om – og betales for – en tilladelse, inden crowdfundingen
kan iværksættes, jf. indsamlingslovens § 3, stk. 1. Det er ligeledes et krav,
at der aflægges regnskab, når crowdfundingen er afsluttet, jf. § 3, stk. 4.
Crowdfunding er en finansieringsform, hvor en række mindre bidrag samlet
kan være med til at finansiere f.eks. opstart af virksomheder eller projekter.
Crowdfunding har i praksis vist sig at være et vigtigt redskab for bl.a. iværk-
sættere og kunstnere, som ønsker et finansielt alternativ til f.eks. at låne
penge i banken.
Der findes flere forskellige former for crowdfunding, men særligt beløn-
ningsbaseret crowdfunding og donationsbaseret crowdfunding er relevante
i relation til indsamlingsloven.
Belønningsbaseret crowdfunding er kendetegnet ved, at bidragsyderen får
noget (en belønning) til gengæld for sit bidrag. Der stilles ikke krav til stør-
relse, værdi, karakter eller egenskab til den belønning, som ydes for bidra-
get.
Efter Indsamlingsnævnets praksis er det ved vurderingen af, om en konkret
belønningsbaseret crowdfunding er omfattet af indsamlingsloven afgø-
rende, om der er en vis rimelighed i forholdet mellem betalingen og det, der
ydes til gengæld. Hvis modydelsen er af ringe eller ingen værdi, vil indsam-
lingen som udgangspunkt være omfattet af indsamlingsloven. Hvis der der-
imod er rimelighed i forholdet mellem betalingen og modydelsen, vil beta-
lingen ikke kunne betragtes som et bidrag, og der vil i så fald ikke være tale
om en indsamling.
Donationsbaseret crowdfunding er kendetegnet ved, at bidragyder ikke får
noget til gengæld for sit bidrag. Efter Indsamlingsnævnets praksis vil denne
form for crowdfunding som udgangspunkt være omfattet af indsamlingslo-
ven, forudsat der foreligger en opfordring til at yde bidrag til et forud angivet
formål, og at indsamlingen ikke omfattes af lovens undtagelser i § 2, stk.1.
I indsamlingslovens § 2, stk. 1, opregnes en række former for indsamlinger,
der ikke er omfattet af loven. Bestemmelsen undtager ikke crowdfunding,
2.1.2 Justitsministeriets overvejelser
De gældende regler betyder, at bl.a. iværksættere og kunstnere, som ønsker
at benytte sig af belønningsbaseret crowdfunding – som er kendetegnet ved,
at bidragsyderen får noget (en belønning) til gengæld for sit bidrag – kan
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
blive omfattet af indsamlingsloven, hvis modydelsen ikke vurderes at stå i
rimeligt forhold til bidraget. Det indebærer, som anført under pkt. 2.1.1, at
der skal ansøges om – og betales for – en tilladelse, inden crowdfundingen
kan iværksættes. Der skal ligeledes aflægges regnskab, når crowdfundingen
er afsluttet.
Den gældende retsstilling kan virke hæmmende for iværksættere og
kunsterne, som bliver underlagt de krav, der er forbundet med at skulle ind-
hente tilladelse, udarbejde regnskab m.v.
Det kan endvidere efter de gældende regler i praksis give anledning til tvivl,
hvornår en modydelse står i rimeligt forhold til bidraget, hvilket komplicerer
brugen af belønningsbaseret crowdfunding yderligere.
Kunstnere og iværksættere, som benytter sig af belønningsbaseret crowd-
funding, kan desuden efter omstændighederne være undergivet anden regu-
lering, herunder forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven.
På den baggrund finder Justitsministeriet, at indsamlingsloven bør ændres,
således at belønningsbaseret crowdfunding undtages fra lovens anvendel-
sesområde. Det forudsættes i den forbindelse, at belønningsbaseret crowd-
funding har et erhvervsmæssigt formål.
Justitsministeriet finder endvidere, at donationsbaseret crowdfunding, hvor
der ikke ydes en modydelse for bidraget, fortsat bør være omfattet af ind-
samlingslovens anvendelsesområde. Hvis indsamlingsloven ikke skulle
finde anvendelse ved donationsbaseret crowdfunding, ville enhver kunne
starte en sådan crowdfunding, uden at der ville blive ført kontrol med, at de
donerede penge rent faktisk bruges på det oplyste projekt. En sådan undta-
gelse ville efter Justitsministeriets opfattelse medføre en øget risiko for om-
gåelse af indsamlingslovens regler samt hensynene bag. En donationsbase-
ret crowdfunding må sidestilles med enhver anden indsamling, som omfat-
tes af indsamlingsloven.
2.1.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at undtagelserne i indsamlingslovens § 2, stk. 1, udvides til
også at omfatte indsamlinger med erhvervsmæssigt formål, når bidragsyde-
ren får en belønning til gengæld for sit bidrag.
Det foreslås, at begrebet »belønning« fortolkes udvidende, hvilket indebæ-
rer, at der ikke stilles krav til størrelse, værdi, karakter eller egenskab ved
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
den belønning, der ydes til gengæld for bidraget. Den udvidende fortolkning
af begrebet »belønning« indebærer f.eks., at betalinger via abonnementsløs-
ninger med henblik på at udvikle og stille et produkt (f.eks. en podcast eller
musik) gratis til rådighed for brugerne, også betragtes som en belønning.
Det foreslås endvidere, at crowdfundingen skal have et erhvervsmæssigt
formål. Om et formål kan siges at være erhvervsmæssigt, vil bero på en kon-
kret vurdering. Ved vurderingen vil det bl.a. være relevant at se på, om ind-
samleren har udsigt til at opnå et økonomisk afkast på baggrund af det, der
samles ind til. Det kan desuden indgå i vurderingen, om indsamleren har
uddannelsesmæssig baggrund eller beskæftigelse, der knytter sig til formå-
let med crowdfundingen.
Der lægges ikke med den foreslåede ændring op til at undtage donationsba-
seret crowdfunding fra indsamlingslovens anvendelsesområde. Ved dona-
tionsbaseret crowdfunding modtager bidragsyderen ikke noget til gengæld
for bidraget, og crowdfundingen må derfor sidestilles med enhver anden
indsamling.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre begrænsede merudgifter for det offentlige
i forbindelse med fastlæggelse af den nærmere praksis for den foreslåede
undtagelse. Der lægges op til at afholde lovforslagets økonomiske konse-
kvenser inden for Justitsministeriets eksisterende økonomiske ramme.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget foreslås, at undtagelserne i indsamlingsloven udvides til
også at omfatte indsamlinger med erhvervsmæssigt formål, når bidragsyde-
ren får en belønning til gengæld for sit bidrag. Lovforslaget indebærer såle-
des, at der ikke i fremtiden skal søges om tilladelse til iværksættelse af så-
danne indsamlinger, aflægges regnskab m.v. Lovforslaget vurderes på den
baggrund at have begrænsede positive økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige forpligtelser.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. juli 2021 til den 13. august
2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre og Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter, Advoka-
trådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Alzheimerforeningen, Amnesty
International Danmark, BetterNow, Børnenes Kontor, Børns Vilkår, Care
Danmark, Caremaker, Center for Podcast, Centralmissionen, Civilstyrelsen,
Copenhagen Business School (Juridisk Institut), Danish Muslim Aid, Dan-
marks-samfundet, Danmarks Idrætsforbund (DIF), Dansk Crowdfunding
Forening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkehjælp,
Dansk Industri, Dansk Revisorforening, Dansk Røde Kors, Dansk Sø-
mands- og Udlandskirker (DSUK), Danske Advokater, Danske Regioner,
De Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening, De samvir-
kende menighedsplejer, DGI, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Ejen-
domsmæglernes Landsorganisation, Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark,
Finans og Leasing, Finanstilsynet, Folkekirkens Nødhjælp, Forbrugerklage-
nævnet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Offentlige Anklagere, Forsik-
ring & Pension, Frelsens Hær, FSR – danske revisorer, Gigtforeningen,
Grænseforeningen, Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grøn-
land, Hjerteforeningen, HK-Landsklubben, Danmarks Domstole, HK-Land-
sklubben for Politiet, Indsamlingsnævnet, Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation ISOBRO, Justitia, Kirkens Korshær, Kommunernes
Landsforening (KL), Københavns Retshjælp, Københavns Universitet (Det
Juridiske Fakultet), Landsforeningen Evnesvages vel (Landsforeningen
LEV), Landsforeningen for sukkersyge (Diabetesforeningen), Landsfore-
ningen til kræftens bekæmpelse (Kræftens Bekæmpelse), Landsorganisatio-
nen Red Barnet (Red Barnet), Læger uden Grænser (MSF), Mellemfolkeligt
Samvirke, Oxfam IBIS, Politiets Efterretningstjeneste (PET), Politiforbun-
det, Realkreditrådet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Rådet for Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, SOS Børnebyerne, Spille-
myndigheden, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Ældresagen, Aarhus
Retshjælp, Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet (Juri-
disk Institut).
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
2426073_0008.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Lovforslaget forventes at medføre
begrænsede merudgifter for det of-
fentlige i forbindelse med fastlæg-
gelse af den nærmere praksis for den
foreslåede undtagelse. Der lægges op
til at afholde lovforslagets økonomi-
ske konsekvenser inden for Justits-
ministeriets eksisterende økonomi-
ske ramme.
Ingen
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Begrænsede
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Begrænsede
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Ingen EU-retlige aspekter.
retten
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
2426073_0009.png
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
X Nej
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Hensigten med den foreslåede bestemmelse er, at belønningsbaseret
crowdfunding bliver undtaget fra indsamlingslovens anvendelsesområde.
Baggrunden for bestemmelsen er, at reglerne i indsamlingsloven om tilla-
delse m.v. kan virke hæmmende for bl.a. iværksættere og kunstneres mulig-
hed for at finansiere og afprøve projekter ved brug af belønningsbaseret
crowdfunding. Endvidere har de gældende regler i praksis givet anledning
til tvivl om, hvornår en modydelse står i rimeligt forhold til bidraget, hvilket
har komplicereret brugen af belønningsbaseret crowdfunding yderligere.
Med henblik på at løse disse uhensigtsmæssigheder foreslås at indsætte en
ny undtagelsesbestemmelse som
nr. 6
i indsamlingslovens § 2, stk. 1. Efter
denne bestemmelse skal loven ikke gælde for indsamlinger med erhvervs-
mæssigt formål, når bidragyder får en belønning til gengæld for bidraget.
Det er efter den foreslåede bestemmelse en betingelse, at indsamlingen har
et erhvervsmæssigt formål. Om et formål kan siges at være erhvervsmæs-
sigt, vil bero på en konkret vurdering. Ved vurderingen vil det bl.a. være
relevant at se på, om indsamleren har udsigt til at opnå et økonomisk afkast
på baggrund af det, der samles ind til. Det kan desuden indgå i vurderingen,
om indsamleren har uddannelsesmæssig baggrund eller beskæftigelse, der
knytter sig til formålet med crowdfundingen.
Det er endvidere en betingelse, at der ydes en belønning til gengæld for bi-
draget. Begrebet »belønning« skal fortolkes udvidende, og der stilles derfor
ikke i loven krav til størrelse, værdi, karakter eller egenskab ved den beløn-
ning, der ydes som modydelse til bidraget. Den udvidende fortolkning af
begrebet indebærer f.eks., at betalinger via abonnementsløsninger med hen-
blik på at udvikle og stille et produkt (f.eks. en podcast eller musik) gratis
til rådighed for brugerne, også må betragtes som en belønning.
Donationsbaseret crowdfunding omfattes ikke af den foreslåede undtagel-
sesbestemmelse, da denne form for crowdfunding netop er kendetegnet ved,
at der ikke ydes en modydelse til gengæld for bidraget.
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
Hvis der er tvivl i et konkret tilfælde, om en påtænkt indsamling er omfattet
af undtagelsen, forudsættes det, at man vil kunne rette henvendelse til Ind-
samlingsnævnet (sekretariatet).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttræden.
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, vil loven have virkning for
indsamlinger, der iværksættes efter dens ikrafttræden.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven
ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Færøerne har overtaget indsamlingsområdet. Loven skal derfor ikke gælde
eller kunne sættes i kraft for Færøerne.
Lov om indsamling m.v. er ikke sat i kraft for Grønland. Lov nr. 287 af 9.
juni 1971 om offentlige indsamlinger med senere ændringer er sat i kraft for
Grønland med ændringer ved anordning nr. 99 af 22. marts 1982 og anord-
ning nr. 275 af 1. maj 1995. Det foreslås derfor, at loven ved kongelig an-
ordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for Grønland med de æn-
dringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 377: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding), fra justitsministeren
2426073_0012.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 511 af 26. maj 2014 om
indsamling m.v., som ændret ved §
1 i lov nr. 81 af 30. januar 2019 og
ved lov nr. 105 af 4. februar 2020,
foretages følgende ændringer:
§ 2.
Loven gælder ikke for føl-
1.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
nr. 6:
gende:
»6) Indsamlinger med erhvervs-
1-5) ---
mæssigt formål, når bidragsyder får
Stk. 2. ---
en belønning til gengæld for bidra-
get (belønningsbaseret crowdfun-
ding).«.
12