Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 375
Offentligt
2448252_0001.png
Notat til retsudvalget fra Offerrådgivningen i Danmark
Dette notat er en forlængelse af brev af 1. juli 2021 sendt til Retsudvalget i forbindelse med ønske
om foretræde.
Med en ny flerårsaftale om danske politi er der på mange områder sat øget fokus på at styrke
indsatsen overfor ofre. Nærheden og trygheden i Danmark skal kunne mærkes. Derfor er en beslut-
ning om at fjerne Rigspolitiets nationale opgave og ansvar omkring Offerrådgivning også kontrapro-
duktiv i vores øjne. Hvis dette bliver til virkelighed, skønner vi, at det vil betyde en aktiv forringelse
af ofre, vidner og pårørendes vilkår i Danmark, og et sådant signal virker modstridende i forhold til
de mange gode intentioner og tiltag, der er i flerårsaftalen, og som vi generelt har oplevet, der
været over de seneste år i et bredt politisk felt.
Rigspolitiet har en forpligtelse til at være bindeled til Offerrådgivningen i Danmark på nationalt
plan og har ansvaret for, at alle 12 lokale offerrådgivninger i Danmark modtager relevant, kvalitativ
og pligtig grunduddannelse. Opgaven løses i dag i samarbejde med Offerrådgivningen i Danmark,
hvor Rigspolitiet bl.a. stiller med underviser med politifaglig baggrund, ligesom Rigspolitiets repræ-
sentant er med i vores bestyrelse og uddannelsesudvalg, der begge tager sig af kvalitetssikring af
rådgivernes faglige kompetencer.
Det er herudover Rigspolitiets opgave at evaluere hele offerrådgivningsordningen. Aalborg Univer-
sitet, Rigspolitiet og Offerrådgivningen i Danmark er i gang med et forskningsbaseret evaluerings-
projekt om best practice i samarbejdet mellem de lokale politikredse og de lokale offerrådgivnin-
ger. Der vil i forbindelse med den endelig rapport, der bygger på over 500 siders data fra 24 inter-
views, være anbefalinger og konkrete værktøjer. Rapporten vil være færdig til årsskiftet
2021/2022, og Rigspolitiet vil ligesom Offerrådgivningen i Danmark have en opgave omkring imple-
mentering i såvel de lokale politikredse som de lokale offerrådgivninger.
I politiets organisationsopbygning fungerer Rigspolitiet som en central aktør, der med politifaglig
baggrund og blik udstikker retning for landets politikredse. I en hierarkisk organisation som politiet
har det en betydelig værdi i forhold til at omsætte viden til praksis
fx i forbindelse med kontakt
til lokale politikredse i bestræbelserne på at styrke det nære politis politiarbejde relateret til ofre.
I det nationale samarbejde mellem Rigspolitiet og Offerrådgivningen i Danmark har det gensidigt
gennem årene været muligt at koordinere og påvirke såvel politiets samarbejde med de lokale of-
ferrådgivninger som de lokale offerrådgivningernes samarbejde med de lokale politikredse. Dette
til glæde for en fortsat udvikling og styrkelse af offerrådgivningen og politiets forpligtelse og ikke
mindst i tråd med intentionerne i ordningen omkring Offerrådgivning.
Hvis Rigspolitiets Offerrådgivningssekretariat flyttes til Politiets Administrative Center, forsvinder
den organisatoriske gennemslagskraft, som sekretariatet har med sig qua sin organisering i Rigspo-
litiet. Politiets Administrative Center er et decentralt og administrativt organ, der heller ikke rum-
mer de faglige kompetencer, der i dag er af essentiel værdi i forhold til at varetage de politifaglige
perspektiver, der indgår i samarbejdet med Offerrådgivningen i Danmark.
At flytte Rigspolitiets Offerrådgivningssekretariatet til PAC vil medføre en mærkbar forringelse og
svækkelse af det nuværende tilbud til kriminalitetsofre og dermed den generelle offeromsorg i
Danmark.
På baggrund af mange års tæt og kvalitativt samarbejde er det derfor også vores klare anbefaling,
at man bevarer Rigspolitiets Offerrådgivningssekretariat i Rigspolitiet, så ofre, vidner og pårørendes
vilkår ikke skal lide under en administrativ omrokering. Det skal tilføjes, at sekretariatet består af
én person, der udover Offerrådgivningen også varetager Konfliktrådsordningen, så det handler om
en meget beskeden udgift.
21-09-2021/lo
1/1