Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 371
Offentligt
2423631_0001.png
Center for Straffuldbyrdelse
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sagsnr. 16-250-0015
20. april 2021
Justitsministeriet
Vedrørende hurtig indsættelse i fængsel af voldsdømte i perioden fra 1. januar 2020 - 31.
december 2020
Ordningen med hurtig indsættelse af voldsdømte blev iværksat den 1. juni 1994. Ordningen betyder,
at dømte på fri fod, som er idømt ubetinget straf af fængsel for vold eller trusler mod vidner, skal
indsættes til udståelse af straffen senest 30 dage efter den dato, hvor straffen kan fuldbyrdes.
Siden ordningen blev indført, har kriminalforsorgen foretaget undersøgelser af ordningens effektivi-
tet, og resultaterne heraf er løbende blevet offentliggjort. Fra 2010 foretages undersøgelsen gennem
et udtræk af kriminalforsorgens Klientsystem. Dette notat præsenterer resultaterne af den senest
foretagne opgørelse, der omhandler indsættelser af voldsdømte (straffelovens § 119, § 123, samt §§
244-246) i perioden fra den 1. januar til den 31. december 2020.
Af den vedlagte undersøgelse fremgår det, at 270 af i alt 322 voldsdømte i undersøgelsesperioden
blev indsat, sådan at der højst var gået 30 dage fra datoen for fuldbyrdelsesordre til datoen for
indsættelse. Dette svarer til en andel på 83,9 %. I 2019 blev 87,7 % af de voldsdømte indsat inden for
fristen på 30 dage.
I de resterende 52 sager, svarende til 16,1 % af alle voldssager, blev fristen på 30 dage ikke overholdt.
Årsagerne til, at ekspeditionstiden var mere end 30 dage, fordeler sig inden for tre hovedgrupper:
1. I 9,3 % af det samlede antal voldssager er årsagen til sen indsættelse, at den dømte er ude-
blevet fra fremmøde. Det svarer til 57,7 % af det samlede antal sene sager. I 2019 udgjorde
andelen 10 % af det samlede antal voldssager. Der er således i forhold til sidste år tale om et
mindre fald i andelen af dømte, hvor årsagen til sen indsættelse var udeblivelse.
2. I 4,7% af det samlede antal voldssager er årsagen til sen indsættelse, at der har været tilsi-
gelsesstop og annullering af fremsendte tilsigelser på grund af COVID-19. Det svarer 28,8% af
det samlede antal sene sager.
3. I 1,2 % af det samlede antal voldssager er der begået en administrativ fejl eller lignende. Det
svarer til 7,7 % af det samlede antal af sene sager. I 2019 udgjorde andelen 1 % af det samlede
antal voldssager. Der er således tale om en lille stigning i andelen af sager, hvor der er sket
administrative fejl mv. i forhold til sidste år.
Strandgade 100 | 1401 København K | Tlf. 7255 5555
[email protected] | www.kriminalforsorgen.dk
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0002.png
4. Andre årsager til sen indsættelse kan bl.a. tilskrives:
sager hvor den dømte har opholdt sig på en ukendt adresse (0,3 % af samtlige volds-
sager i 2020 mod 0,6 % i 2019).
sager hvor sagen er sendt så sent fra anklagemyndigheden, at kriminalforsorgsom-
råderne ikke har haft mulighed for at fastætte en indkaldelsesdato, der opfylder
30-dages reglen, når der henses til reglen om, at den dømte skal tilsiges med en
frist på minimum 10 dage (0,3 % af samtlige voldssager i 2020 mod 0,6% i 2019)
Samlet set er der i 2020 i forhold til 2019 tale om et fald på 3,8 procentpoint i andelen af dømte, der
indsættes inden for 30 dage. For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at tilsigelses-
stop og annullering af allerede fremsendte tilsigelser på grund af COVID-19 udgør en ganske stor del,
jf. ovenfor.
Som det fremgår ovenfor, er udeblivelse fra afsoning hovedårsagen til for sen indsættelse, selvom
der har været et mindre fald i andelen på 0,7 procentpoint. Generelt kan det oplyses, at andelen af
udeblivere fra fængsler og arresthuse har været faldende i de senere år, og særligt i 2020. Det må
imidlertid også konstateres, at de initiativer, der er blevet iværksat, ikke har været tilstrækkelige
til at mindske antallet af udeblivere i sager, hvor der skal ske hurtig indsættelse. Kriminalforsorgen
overvejer derfor løbende nye initiativer til at nedbringe andelen af udeblivere.
Med venlig hilsen
Gitte Møller Larsen
Chef for Koncern Klientsagsbehandling
Side 2 af 2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0003.png
Koncernledelsessekretariatet
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Koncernledelsessekretariatet
NOTAT
Til
Sagsnr.
Koncern klientsagsbehandling
Kopi til
16-250-0015
Sagsbehandler
Bo Kielstrup og Signe Elmer Christensen
Dato
16. februar 2021
Hurtig indsættelse af voldsdømte i 2020
Baggrund for opgørelsen
Den 1. juni 1994 blev ordningen med hurtig indsættelse af voldsdømte iværksat, hvorefter volds-
dømte skal påbegynde afsoningen af deres dom senest 30 dage efter, at dommen kan fuldbyrdes.
Siden ordningen blev indført, har Kriminalforsorgen foretaget undersøgelser af ordningens effektivi-
tet en gang om året. Resultaterne af disse undersøgelser er løbende blevet offentliggjort.
Om opgørelsen
Der er for perioden 1. januar 2020
31. december 2020 foretaget en opgørelse, på grundlag af op-
lysninger i Kriminalforsorgens Klientsystem, over antallet af dømte, der er omfattet af ordningen
om hurtig indsættelse af voldsdømte. Opgørelsen omfatter som udgangspunkt alle voldsdømte, der
er omfattet af ordningen og som efter at have været indkaldt til afsoning fra fri fod, har påbegyndt
afsoning af deres dom i 2020.
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller hvor den dømte er vur-
deret med henblik på afsoning med elektronisk fodlænke, er udtaget af undersøgelsen, idet disse
sager ikke er omfattet af ordningen.
I opgørelsesperioden var der 5 sager, hvor der blev givet udsættelse, og 698 sager, hvor fodlænke
blev vurderet.
Resultatet af opgørelsen
Der var i alt 322 dømte, der opfyldte ovennævnte udvælgelseskriterier. Sammenfattende viser op-
gørelen, at 270 af de i alt 322 voldsdømte blev indsat i overensstemmelse med ordningens regel om,
at der højest må forløbe 30 dage fra dato for anklagemyndighedens fuldbyrdelsesordre til dato for
indsættelse, hvilket svarer til en andel på 83,9 pct.
I 52 sager, svarende til 16,1 pct. af alle voldssager, var der tale om indsættelsestider, der lå over 30
dage, jf. i øvrigt tabel 1.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 1 af 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0004.png
Tabel 1. Voldsdømte fordelt på rettidig og sen indsættelse i 2020.
Fordelt på kvartal og på kriminalforsorgsområde.
Voldsdømte
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
2020
Voldsdømte
2020
76
35
84
75
270
%
85,4
60,3
91,3
90,4
83,9
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
13
23
8
8
52
%
14,6
39,7
8,7
9,6
16,1
I alt
Antal dømte
89
58
92
83
322
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
%
82,7
83,3
84,5
83,9
83,9
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
14
4
24
10
52
%
17,3
16,7
15,5
16,1
16,1
I alt
Antal dømte
81
24
155
62
322
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midt- og Nordjylland
I alt
67
20
131
52
270
Det fremgår endvidere af tabel 1, at rettidighedsprocenten varierer mellem de fire kriminalforsorgs-
områder. Højest var rettidigheden i Syddanmark samt Midt- og Nordjylland og lavest i Hovedstaden.
I tabel 2 er der nærmere redegjort for de sager, hvor der gik mere end 30 dage fra dato for fuldbyr-
delsesordren og til indsættelsen.
Den hyppigst forekommende årsag til for sen indsættelse er, at den dømte er udeblevet fra frem-
møde. Det er sket i 30 sager svarende til 57,7 pct. af det samlede antal af sene sager.
Den næst hyppigste årsag til den sene indsættelse er tilsigelsesstop og annullering af fremsendte
tilsigelser iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2020. I 15 sager er dette årsag til den sene indsæt-
telse, hvilket svarer til 28,8 pct. af det samlede antal sene sager. Det er samtidig hovedårsagen til,
at andelen af dømte, der blev indsat inden for de 30 dage var særlig lav i 2. kvartal, jf. tabel 1, idet
hovedparten af de dømte, som var berørt af tilsigelsesstoppet efterfølgende blev indsat til afsoning
i 2. kvartal.
Den tredje mest hyppige årsag til sen indsættelse er administrative fejl fra Kriminalforsorgen. I 4
sager er dette årsagen til den sene indsættelse, hvilket svarer til 7,7 pct. af det samlede antal sene
sager.
Endelig var 1 enkelt sag forsinket som følge af at den dømte havde søgt om benådning eller udsæt-
telse. Ligeledes var 1 enkelt sag forsinket pga., at den dømte opholdte sig på ukendt adresse samt 1
enkelt sag forsinket pga., at politiet sendte sagen for sent til Kriminalforsorgen.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 2 af 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0005.png
Tabel 2. Voldssager, hvor indsættelsestiden har været mere end 30 dage i 2020
Total - Voldsdømte
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalfor-
sorgen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsæt-
telse med opsættende virkning
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arrest-
hus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning
(§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
Tilsigelsesstop og annullering af fremsendte tilsi-
gelser iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2020
I alt
2020
% af forsinkede sager
1
30
1
1
-
4
-
-
-
15
52
1,9%
57,7%
1,9%
1,9%
-
7,7%
-
-
-
28,8%
100,0%
I tabel 3 er den aktuelle opgørelse sammenlignet med en tilsvarende opgørelse fra forrige år. Som
det fremgår af tabellen, er andelen af dømte, der indsættes inden for 30 dage, faldet med 3,8 pct.
point i 2020 sammenlignet med 2019. For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at
der er sket et fald på 0,7 pct. point i andelen af sager, hvor den sene indsættelse skyldes, at den
dømte udebliver fra tilsigelsen, og at andelen af sager, hvor den sene indsættelse skyldes tilsigel-
sesstop og annullering af fremsendte tilsigelser iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2020 udgør 4,7
pct.
Tabel 3. 2020 sammenlignet med opgørelsen fra 2019
Rettidighed
Indsat inden for 30 dage
Indsat efter 30 dage
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalforsorgen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse med
opsættende virkning
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arresthus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning (§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
Tilsigelsesstop og annullering af fremsendte tilsigelser
iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2020
Sager i alt (n)
2020
Pct.
83,9
16,1
% af alle sager
0,3
9,3
0,3
0,3
-
1,2
-
-
-
4,7
52
2019
Pct.
87,7
12,3
% af alle sager
0,6
10,0
0,2
0,6
-
1,0
-
-
-
64
Notat | Kriminalforsorgen | Side 3 af 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0006.png
Center for Straffuldbyrdelse
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sagsnr. 16-250-0015
26. februar 2021
Justitsministeriet
Vedrørende hurtig indsættelse i fængsel af voldtægtsdømte i perioden fra 1. januar 2020 - 31.
december 2020
Ordningen med hurtig indsættelse af voldtægtsdømte blev iværksat den 1. juni 2005. Ordningen be-
tyder, at dømte på fri fod, som er idømt ubetinget straf af fængsel for voldtægt, skal indsættes til
udståelse af straffen senest 30 dage efter den dato, hvor straffen kan fuldbyrdes.
Siden ordningen blev indført, har kriminalforsorgen foretaget undersøgelser af ordningens effektivi-
tet, og resultaterne heraf er løbende blevet offentliggjort. Dette notat præsenterer resultaterne af
den senest foretagne opgørelse, der omhandler indsættelser af voldtægtsdømte (straffelovens § 216)
i perioden fra den 1. januar til den 31. december 2020.
Af den vedlagte undersøgelse fremgår det, at 21 af i alt 27 voldtægtsdømte i undersøgelsesperioden
blev indsat, sådan at der højst var gået 30 dage fra datoen for fuldbyrdelsesordre til datoen for
indsættelse. Dette svarer til en andel på 77,8 %. I 2019 blev 85,7 % af de dømte indsat inden for
fristen på 30 dage.
I de resterende 6 sager blev fristen på 30 dage ikke overholdt, svarende til 22,2 %.
Samlet set er der i 2020 i forhold til 2019 tale om en stigning på 7,9 procentpoint i andelen af dømte,
der indsættes, efter der er forløbet 30 dage. Det skal dog bemærkes, at der er tale om et meget lille
antal sager.
Årsagerne til for sen indsættelse er:
Tilsigelsesstop og annullering af fremsendte tilsigelser på grund af COVID-19:
Administrativ fejl i kriminalforsorgen:
Dømte har søgt om udsættelse/benådning med opsættende virkning
Sag er sendt for sent fra politiet til kriminalforsorgen:
2 sager
2 sager
1 sag
1 sag
For så vidt angår de 2 sager, hvor der er begået en administrativ fejl, kan det oplyses, at der er
iværksat tiltag med henblik på at undgå, at samme fejl sker fremover.
Strandgade 100 | 1401 København K | Tlf. 7255 5555
[email protected] | www.kriminalforsorgen.dk
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0007.png
Med venlig hilsen
Gitte Møller Larsen
Chef for Koncern Klientsagsbehandling
Side 2 af 2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0008.png
Koncernsekretariatet
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Koncern styring og controlling
NOTAT
Koncern klientforløb- og sagsbehandling
Kopi til
Sagsnr.
16-250-0015
Sagsbehandler
Bo Kielstrup og Signe Elmer Christensen
Dato
16. februar 2021
Hurtig indsættelse af voldtægtsdømte i 2020
Baggrund for opgørelsen
Den 4. juni 2004 vedtog Folketinget beslutning nr. B 82 om forbedring af voldtægtsofrets retsstilling
før og under retssagen. Det fremgår af folketingsbeslutningens pkt. 3, at ”sagsbehandlingstiden for
voldtægtssager skal nedbringes og på samme måde som for voldssager være omfattet af en konkret
målsætning for sagsbehandlingstiden”.
Ordningen trådte i kraft den 1. juni 2005, således at voldtægtsdømte på fri fod skal påbegynde afso-
ningen af deres dom senest 30 dage efter, at anklagemyndigheden har givet fuldbyrdelsesordre.
Om opgørelsen
Opgørelsen omfatter alle voldtægtsdømte (straffelovens § 216) der efter at have været indkaldt til
afsoning fra fri fod er påbegyndt afsoning af deres dom i perioden 1. januar
31. december 2020.
Fængslerne og arresthusene har i denne periode indsendt indberetninger om voldtægtsdømte,
hvoraf det fremgår, hvor lang tid der er gået, fra en dom kan fuldbyrdes, til afsoning af dommen
påbegyndes. Af indberetningerne fremgår endvidere, hvor lang ekspeditionstiden er i visse led af
den administrative proces fra fuldbyrdelsesordre til indsættelse. I de tilfælde, hvor der er gået
mere end en måned fra dato for anklagemyndighedens fuldbyrdelsesordre til dato for indsættelse,
giver indberetningen oplysninger om årsagen til, at 30-dages fristen er overskredet.
Sager, hvor den dømte har fået
tilladelse til udsættelse af afsoningen,
eller hvor den dømte er
vur-
deret med henblik på afsoning med elektronisk fodlænke,
er udtaget af undersøgelse, idet disse sa-
ger ikke er omfattet af ordningen.
I opgørelsesperioden var der 11 sager, hvor fodlænke blev vurderet og 3 sager, hvor der blev givet
udsættelse.
Resultatet af opgørelsen
Sammenfattende viser undersøgelsen, at 21 af i alt 27 voldtægtsdømte i 2020 blev indsat i overens-
stemmelse med ordningens regel om, at der højst må forløbe 30 dage fra dato for anklagemyndighe-
dens fuldbyrdelsesordre til dato for indsættelse, hvilket svarer til en andel på 77,8 %.
I de resterende 6 sager, svarende til 22,2 % af alle voldtægtssager, var der tale om indsættelsesti-
der, der lå over 30 dage, jf. i øvrigt tabel 1.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 1 af 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0009.png
Tabel 1. Voldtægtsdømte fordelt på rettidig og sen indsættelse i 2020. Fordelt på kvartal og på
kriminalforsorgsområde.
Voldtægtsdømte
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
2020
Voltægtsdømte
2020
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midt- og Nordjylland
I alt
7
1
7
6
21
%
87,5
25,0
77,8
100,0
77,8
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
1
3
2
0
6
%
12,5
75,0
22,2
0,0
22,2
I alt
Antal dømte
8
4
9
6
27
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
%
-
21
-
-
21
-
77,8
-
-
77,8
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
%
-
6
-
-
6
-
22,2
-
-
22,2
I alt
Antal dømte
-
27
-
-
27
I tabel 2 er der nærmere redegjort for de sager, hvor der gik mere end 30 dage fra dato for fuldbyr-
delsesordren og til indsættelsen.
Tabel 2. Voldtægtsdømte fordelt efter årsag til sen indsættelse. 2020
Total - Voldtægtsdømte
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalforsor-
gen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse
med opsættende virkning
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arrest-
hus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning
(§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
Tilsigelsesstop og annullering af fremsendte tilsi-
gelser iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2020
I alt
2020
% af forsinkede sager
1
-
1
-
-
2
-
-
-
2
6
16,7%
-
16,7%
-
-
33,3%
-
-
-
33,3%
100,0%
I tabel 3 er den aktuelle opgørelse sammenlignet med en tilsvarende opgørelse fra forrige år.
Som det fremgår af tabellen er andelen af dømte, der indsættes inden for 30 dage faldet med 7,9
pct. point i 2020 sammenlignet med 2019.
For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at der i 2020 ikke har været sager, hvor
den sene indsættelse skyldes, at den dømte er udeblevet fra fremmøde. Herudover er der sket en
Notat | Kriminalforsorgen | Side 2 af 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0010.png
stigning på 3,7 pct. point i andelen af sager, hvor den sene indsættelse skyldtes, at den dømte an-
søgte om benådning eller udsættelse med opsættende virkning, og i andelen af sager, hvor sagen
blev sendt for sent fra politiet til Kriminalforsorgen. Derudover skyldtes 7,4 pct. af de sene sager
tilsigelsesstop og annullering af fremsendte tilsigelser iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2020. Det
er samtidig hovedårsagen til, at andelen af dømte, der blev indsat inden for de 30 dage var særlig
lav i 2. kvartal, jf. tabel 1, idet hovedparten af de dømte, som var berørt af tilsigelsesstoppet efter-
følgende blev indsat til afsoning i 2. kvartal.
Tabel 3. 2020 sammenlignet med opgørelsen fra 2019
2020
Rettidighed
Indsat inden for 30 dage
Indsat efter 30 dage
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalforsorgen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse med op-
sættende virkning
2019
Pct.
77,8
22,2
% af alle sager
Pct.
85,7
14,3
% af alle sager
10
-
-
14,3
-
3,7
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
-
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arresthus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning (§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
Tilsigelsesstop og annullering af fremsendte tilsigelser
iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2020
-
-
-
-
-
-
-
7,4
-
-
-
7,4
Sager i alt (n)
-
4
6
Notat | Kriminalforsorgen | Side 3 af 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0011.png
Center for Straffuldbyrdelse
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sagsnr. 16-250-0015
20. april 2021
Justitsministeriet
6
Vedrørende hurtig indsættelse i fængsel af personer dømt for visse overtrædelser af lovgivningen
om våben og eksplosivstoffer samt knivloven i perioden fra 1. januar 2020
31. december 2020
Som led i en samlet indsats mod en stigning i antallet af sager vedrørende besiddelse af skydevåben
og knive på offentligt tilgængelige steder blev der ved lov nr. 500 af 17. juni 2008 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. vedtaget en række æn-
dringer med henblik på skærpelse af straffen for besiddelse af skydevåben og knive på offentligt
tilgængelige steder. Justitsministeriet har efterfølgende anmodet bl.a. kriminalforsorgen om at sikre,
at sagsbehandlingen i disse sager følger samme retningslinjer som sager vedrørende vold og voldtægt.
På denne baggrund blev de administrative regler vedrørende iværksættelse mv. ændret pr. 1. februar
2009, således at sager vedrørende besiddelse af skydevåben og knive på offentligt tilgængelige steder
som altovervejende hovedregel følger tilsvarende retningslinjer om hurtig indsættelse som i sager
vedrørende vold og voldtægt.
Kriminalforsorgens undersøgelse i disse sager omfatter dømte, der er straffet efter straffelovens §
192 a, stk. 1, nr. 1, hvis overtrædelsen vedrører skydevåben, der besiddes, bæres eller anvendes på
offentligt tilgængeligt sted samt knivlovens § 7, stk. 1, jf. § 1, hvis overtrædelsen vedrører besiddelse
af kniv på offentligt tilgængeligt sted.
Der er for perioden fra den 1. januar til den 31. december 2020 foretaget en opgørelse på grundlag
af oplysninger i kriminalforsorgens Klientsystem over antallet af dømte, der i perioden er indsat med
en ubetinget dom for overtrædelse af ovennævnte bestemmelser efter at være blevet tilsagt til at
møde fra fri fod.
Af den vedlagte undersøgelse fremgår det, at 73 af i alt 99 våbendømte i undersøgelsesperioden blev
indsat, sådan at der højst var gået 30 dage fra datoen for fuldbyrdelsesordre til datoen for indsæt-
telse. Dette svarer til en andel på 73,7 %. Der er samlet set tale om et markant fald i forhold til 2019,
hvor 87,9 % af de våbendømte blev indsat inden for fristen på 30 dage.
I de resterende 26 sager, svarende til 26,3 % af alle våbensager, blev fristen på 30 dage ikke overholdt.
Årsagerne til, at ekspeditionstiden var mere end 30 dage, fordeler sig inden for tre hovedgrupper:
Strandgade 100 | 1401 København K | Tlf. 7255 5555
[email protected] | www.kriminalforsorgen.dk
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0012.png
1. I 20,2 % af det samlede antal våbensager er årsagen til sen indsættelse, at den dømte er
udeblevet fra fremmøde. Det svarer til 76,9 % af det samlede antal sene sager. I 2019 udgjorde
andelen 11,3 % af det samlede antal våbensager. Der er således i forhold til sidste år tale om
en markant stigning i andelen af dømte, hvor årsagen til sen indsættelse var udeblivelse.
2. I 5,1% af det samlede antal voldssager er årsagen til sen indsættelse, at der har været tilsi-
gelsesstop og annullering af fremsendte tilsigelser på grund af COVID-19. Det svarer 18,2 % af
det samlede antal sene sager.
3. I 1 % af det samlede antal våbensager er årsagen, at den dømte har ansøgt om benådning eller
udsættelse med opsættende virkning. Det svarer til 3,8 % af det samlede antal sene sager. I
2019 udgjorde andelen 0,7 % af det samlede antal våbensager.
Samlet set er der i 2020 i forhold til 2019 tale om et fald på 14,2 procentpoint i andelen af dømte,
der indsættes inden for 30 dage.
For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at tilsigelsesstop og annullering af allerede
fremsendte tilsigelser på grund af COVID-19 udgør en ganske stor del.
Som det fremgår ovenfor, er udeblivelse fra afsoning hovedårsagen til for sen indsættelse, og der er
sket en stigning på 8,9 procentpoint i forhold til sidste år. Generelt kan det oplyses, at andelen af
udeblivere fra fængsler og arresthuse har været faldende i de senere år, og særligt i 2020. Det må
imidlertid også konstateres, at de initiativer, der er blevet iværksat ikke har været tilstrækkelige til
mindske antallet af udeblivere i sager, hvor der skal ske hurtig indsættelse. Kriminalforsorgen over-
vejer derfor løbende nye initiativer til at nedbringe andelen af udeblivere.
Med venlig hilsen
Gitte Møller Larsen
Chef for Koncern Klientsagsbehandling
Side 2 af 2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0013.png
Koncernsekretariatet
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Koncern styring og controlling
NOTAT
Til
Sagsnr.
Koncern Klientforløb og -sagsbehandling
Kopi til
16-250-0015
Sagsbehandler
Bo Kielstrup og Signe Elmer Christensen
Dato
16. februar 2021
Hurtig indsættelse af personer dømt for visse overtrædelser af lovgivningen om våben,
eksplosivstoffer samt knivloven i 2020
Baggrunden for opgørelsen
Som led i en samlet indsats mod en stigning i antallet af sager vedrørende besiddelse af skydevåben
og knive på offentligt tilgængelige steder blev der ved lov nr. 500 af 17. juni 2008 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. vedtaget en række æn-
dringer med henblik på skærpelse af straffen for besiddelse af skydevåben og knive på offentligt
tilgængelige steder. Justitsministeren har efterfølgende anmodet rigspolitichefen, rigsadvokaten,
Domstolsstyrelsen og Kriminalforsorgen om at sikre, at sagsbehandlingen i disse sager følger samme
retningslinjer om hurtig indsættelse som sager vedrørende vold og voldtægt. På denne baggrund blev
de administrative regler vedrørende iværksættelse mv. ændret pr. 1. februar 2009, således at sager
vedrørende besiddelse af skydevåben og knive på offentligt tilgængelige steder følger tilsvarende
retningslinjer om hurtig indsættelse som sager vedrørende vold og voldtægt.
Om opgørelsen
Med henblik på at dokumentere effekten af reglerne er der på grundlag af oplysninger i Kriminalfor-
sorgens Klientsystem foretaget en opgørelse over antallet af dømte, der er omfattet af ordningen om
hurtig indsættelse af personer dømt for visse overtrædelser af lovgivningen om våben og eksplosiv-
stoffer. Opgørelsen omfatter dømte, der blev indsat i 2020 efter at være blevet tilsagt fra fri fod til
udståelse af den idømte straf.
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller hvor den dømte er
vur-
deret med henblik på afsoning med elektronisk fodlænke,
er udtaget af undersøgelsen, idet disse
sager ikke er omfattet af ordningen.
I opgørelsesåret var der 78 sager, hvor fodlænke blev vurderet, og ingen sager, hvor der blev givet
udsættelse.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 1 af 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0014.png
Resultatet af opgørelsen
Der er i alt indsat 99 dømte, der opfylder ovennævnte udvælgelseskriterier. 73 dømte blev indsat i
overensstemmelse med ordningens regel om, at der højst må forløbe 30 dage fra dato for anklage-
myndighedens fuldbyrdelsesordre til dato for indsættelse, hvilket svarer til en andel på 73,7 pct.
Der var 26 dømte eller 26,3 pct., der først blev indsat efter 30 dage fra datoen for fuldbyrdelsesor-
dren, jf. i øvrigt tabel 1.
Tabel 1. Våbenlovsdømte fordelt på rettidig og sen indsættelse i 2020.
Fordelt på kvartal og på kriminalforsorgsområde.
Våbenlovsdømte
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
2020
Våbenlovsdømte
2020
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midt- og Nordjylland
I alt
27
11
24
11
73
%
73,0
57,9
92,3
64,7
73,7
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
10
8
2
6
26
%
27,0
42,1
7,7
35,3
26,3
I alt
Antal dømte
37
19
26
17
99
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
%
20
7
36
10
73
74,1
70,0
73,5
76,9
73,7
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
%
7
3
13
3
26
25,9
30,0
26,5
23,1
26,3
I alt
Antal dømte
27
10
49
13
99
Det fremgår endvidere af tabel 1, at rettidighedsprocenten varierer mellem de fire kriminalforsorgs-
områder. Rettidigheden var højest i Midt- og Nordjylland samt Hovedstaden og lavest i Sjælland.
Det skal dog bemærkes, at både Sjælland og Midt- og Nordjylland er repræsenteret med færre sa-
ger i opgørelsen end de øvrige områder.
I tabel 2 er der nærmere redegjort for de sager, hvor der er gået mere end 30 dage fra dato for
fuldbyrdelsesordren og til indsættelsen.
Den hyppigst forekommende begrundelse for sen indsættelse er, at den dømte er udeblevet fra
fremmøde. I 2020 var 20 sager forsinket af denne årsag, hvilket svarer til 76,9 pct. af det samlede
antal sene sager.
Den anden hyppigste årsag til den sene indsættelse er tilsigelsesstoppet og annulleringen af frem-
sendte tilsigelser iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2021. I 2020 var fem sager forsinket af denne
årsag, hvilket svarer til 19,2 pct. af det samlede antal sene sager. Det er samtidig hovedårsagen til,
at andelen af dømte, der blev indsat inden for de 30 dage var særlig lav i 2. kvartal, jf. tabel 1, idet
hovedparten af de dømte, som var berørt af tilsigelsesstoppet efterfølgende blev indsat til afsoning
i 2. kvartal.
Den sidste årsag til den sene indsættelse er, at dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse med
opsættende virkning. I 2020 var en sag forsinket af denne årsag, hvilket svarer til 3,8 pct. af det
samlede antal sene sager.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 2 af 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423631_0015.png
Tabel 2. Våbenlovssager, hvor indsættelsestiden har været mere end 30 dage. 2020
Total - Våbenlovsdømte
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalfor-
sorgen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse
med opsættende virkning
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arrest-
hus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning
(§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
Tilsigelsesstop og annullering af fremsendte tilsi-
gelser iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2020
I alt
2020
% af forsinkede sager
-
20
1
-
-
-
-
-
-
5
26
-
76,9%
3,8%
-
-
-
-
-
-
19,2%
100,0%
I tabel 3 er opgørelsen fra 2020 sammenlignet med en tilsvarende opgørelse fra 2019.
Det ses, at der i 2020 er et fald på 14,2 pct. point i antallet af dømte, der indsættes inden for 30
dage sammenlignet med 2019. For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at 5,1 pct.
point skyldes tilsigelsesstop og annullering af fremsendte tilsigelser iht. COVID-19 beredskabet pr.
12.3.2020. Dertil har der været en stigning på 8,9 pct. point i sager, hvor den sene indsættelse
skyldtes, at den dømte udebliver fra fremmøde, sammenlignet med 2019.
Tabel 3. 2020 sammenlignet med tidligere opgørelsen fra 2019
Rettidighed
Indsat inden for 30 dage
Indsat efter 30 dage
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalforsorgen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse med
opsættende virkning
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arresthus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning (§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
Tilsigelsesstop og annullering af fremsendte tilsigelser
iht. COVID-19 beredskabet pr. 12.3.2020
Sager i alt (n)
2020
Pct.
2019
Pct.
87,9
12,1
% af alle sager
73,7
26,3
% af alle sager
-
20,2
1,0
-
-
-
-
-
-
5,1
26
-
11,3
0,7
-
-
-
-
-
-
-
17
Notat | Kriminalforsorgen | Side 3 af 3