Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 371
Offentligt
2423628_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. juni 2021
Koncernstyringskontoret
Lasse Holm
2020-0282-0089
1898639
Justitsministeriets orientering til Folketingets Retsudvalg
om sagsbehandlingstiderne i volds-, voldtægts- og våbensa-
ger i 2020
Af afsnit 1-3 fremgår sagsbehandlingstiderne for politiet og anklagemyn-
digheden, domstolene og kriminalforsorgen. I afsnit 4 følger bemærkninger
til sagsbehandlingstiderne og i afsnit 5 belyses målsætningerne i 2021.
Overordnet lovgrundlag og definition
I 1994 blev der fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden i visse straf-
fesager om vold, og i 2004 blev der fastsat målsætninger for sagsbehand-
lingstiden i straffesager om voldtægt. I straffesager om besiddelse af skyde-
våben og knive på offentligt tilgængelige steder blev der i 2008 fastsat mål-
sætninger for sagsbehandlingstiden. Disse sager benævnes med en fælles-
betegnelse for ”VVV-sager”.
Målsætningerne var gældende til og med 2020 for politiet og anklagemyn-
digheden, domstolene og kriminalforsorgen. Fra 2021 erstattes VVV-mål-
sætningerne for politiet og anklagemyndigheden med de nye mål vedrø-
rende personfarlig kriminalitet i henhold til Aftale om politiets og anklage-
myndighedens økonomi 2021-2023. Politiet og anklagemyndigheden vil så-
ledes ikke fremover rapportere om VVV-sager. Domstolsstyrelsen og kri-
minalforsorgen fortsætter indtil videre med afrapportering for så vidt angår
VVV-sagerne.
Der har historisk været en række forskelle på, hvilke sager der indgik i de
forskellige myndigheders opgørelser af målopfyldelsen, som sendes til Fol-
ketingets Retsudvalg én gang årligt. For at mindske disse forskelle og for at
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423628_0002.png
lette kategoriseringen af VVV-sagerne trådte der pr. 1. juli 2018 en ny defi-
nition af VVV-sager i kraft,
jf. boks 1.
Boks 1
Ny definition af VVV-sager
I den gennemførte ændring af retsplejeloven, jf. Lov nr. 714 af 8. juni 2018 (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straf-
fesager), er det fastlagt, at VVV-sager fremover omfatter sager, hvor en af følgende forbrydelser udgør hovedforholdet:
Voldssager: simpel vold (straffelovens § 244), vold mod personer i offentlig tjeneste eller hverv (§ 119, stk. 1, for så
vidt angår vold), vold mod vidner (§ 123 for så vidt angår vold), grov vold (§§ 245 og 245 a) og særligt grov vold (§
246). Ved domstolene omfattes sager, hvor simpel vold udgør hovedforholdet, dog kun i gentagelsestilfælde (§ 244, jf.
§ 247, stk. 1).
Voldtægtssager (straffelovens § 216 og § 225, jf. § 216).
Våbensager: ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligt sted (knivlovens § 1) og ulovlig besiddelse af skyde-
våben under særligt skærpende omstændigheder på offentligt tilgængeligt sted (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, jf.
stk. 3).
Ved domstolene omfattes tilståelsessager og domsmandssager, men ikke nævningesager og sager uden domsmænd, som ikke
er tilståelsessager.
Kilde: Lov nr. 714 af 8. juni 2018 om ændring af retsplejeloven (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straffesager)
Definitionsændringen har medført et databrud i forhold til opgørelserne fra
før den 1. juli 2018, hvilket særligt har betydet et større antal VVV-sager i
retterne.
1. Voldssager
Politiet og anklagemyndigheden
For politiet og anklagemyndigheden indebærer målsætningerne, at det sam-
lede tidsforbrug fra sigtelsen, til sagen sendes til retten, ikke bør overstige
30 dage.
I 2020 har der været 5.742 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på 30 dage. Heraf blev 77 pct. af sagerne indbragt for
retten inden for 30 dage. Dette er et fald på 4 procentpoint i forhold til 2019,
jf. tabel 1.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423628_0003.png
Tabel 1
Sagsbehandlingstid i voldssager med målsætningen om samlet tidsforbrug på 30 dage fra sigtelse til sagen sendes til
retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
Antal sager
Andel inden for 30
dage
63 pct.
56 pct.
76 pct.
81 pct.
77 pct.
2016
2017
2018
2019
2020
3.918
5.115
5.635
5.517
5.742
Anm.: Opgørelsen er baseret på dynamiske data. Der vil derfor kunne ske ændringer i data, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Kilde: Rigsadvokaten
Danmarks Domstole
Målsætningen for sagsbehandlingstiden ved domstolene er fastsat til 37
dage. Heraf udgør berammelsestiden, dvs. tiden fra sagen modtages i retten,
til hovedforhandlingen kan indledes, 30 dage, mens der er afsat 7 dage til
hovedforhandling og domsafsigelse.
I 2020 har der været 3.716 afsluttede sager, der var omfattet af målsætningen
om en sagsbehandlingstid på 37 dage. Heraf blev 48 pct. af sagerne afgjort
inden for 37 dage. Målopfyldelsen er dermed faldet med 8 procentpoint i
forhold til 2019,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Sagsbehandlingstid i voldssager med målsætningen om samlet tidsforbrug på 37 dage fra modtagelse af sagen ved
retten til domsafsigelse
Andel med domsafsigelse fra modtagelse af sagen
Periode
Antal sager
Andel inden for 37
dage
43 pct.
40 pct.
57 pct.
56 pct.
48 pct.
2016
2017
2018
2019
2020
624
799
2.292
3.629
3.716
Kilde: Domstolsstyrelsen
Kriminalforsorgen
For strafafsoningen af voldsdomme er målsætningen fastsat således, at af-
soningen for dømte, som ikke er varetægtsfængslede, skal iværksættes se-
nest 30 dage efter, at der foreligger fuldbyrdelsesordre. Det er samtidig for-
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423628_0004.png
udsat, at anklagemyndigheden skal give fuldbyrdelsesordre umiddelbart ef-
ter, at der er afgivet ankeafkald, efter ankefristens udløb, eller efter at an-
kedom er afsagt.
I 2020 har der været 322 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på 30 dage. Heraf blev fristen overholdt i 84 pct. af sa-
gerne. Målopfyldelsen er dermed faldet med 4 procentpoint i forhold til
2019,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Sagsbehandlingstid i voldssager med målsætningen om samlet tidsforbrug på 30 dage fra fuldbyrdelsesordre til
afsoning
Andel dømte, der blev indsat inden 30 dage
fra der foreligger fuldbyrdelsesordre
74 pct.
87 pct.
92 pct.
88 pct.
84 pct.
Periode
Antal dømte
2016
2017
2018
2019
2020
300
322
467
522
322
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller
hvor den dømte er vurderet med henblik på afsoning med elektronisk fod-
lænke, indgår ikke i undersøgelsen. I opgørelsesperioden var der 5 sager,
hvor der blev givet udsættelse og 698 sager, hvor fodlænke blev vurderet.
2. Voldtægtssager
Politiet og anklagemyndigheden
Målsætningerne indebærer for politiet og anklagemyndigheden, at det sam-
lede tidsforbrug fra sigtelsen, til sagen sendes til retten, ikke bør overstige
60 dage, dog således at det for sager, hvor der gennemføres mentalundersø-
gelse af sigtede og eventuelt tillige sker forelæggelse for Retslægerådet,
gælder, at dette tidsforbrug ikke bør overstige 4 måneder.
I 2020 har der været 256 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på henholdsvis 60 dage (uden mentalundersøgelse) og 4
måneder (med mentalundersøgelse). Heraf blev 71 pct. af sagerne behandlet
inden for målsætningen. Dette er et fald på 10 procentpoint i forhold til
2019,
jf. tabel 4.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423628_0005.png
Tabel 4
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen om samlet tidsforbrug på henholdsvis 60 dage og 4 måne-
der fra sigtelse til sagen sendes til retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
Antal sager
Andel inden for 60
dage/4 mdr.
56 pct.
43 pct.
75 pct.
81 pct.
71 pct.
2016
2017
2018
2019
2020
190
188
232
247
256
Anm.: Opgørelsen er baseret på dynamiske data. Der vil derfor kunne ske ændringer i data, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Kilde: Rigsadvokaten
Danmarks Domstole
For domstolene er målsætningen for sagsbehandlingstiden i voldtægtssager
fastsat til 37 dage. Heraf udgør berammelsestiden, dvs. tiden fra sagen mod-
tages i retten, til hovedforhandlingen kan indledes, 30 dage, mens der er
afsat 7 dage til hovedforhandling og domsafsigelse.
I 2020 har der været 272 afsluttede sager, der var omfattet af målsætningen
om en sagsbehandlingstid på 37 dage. 39 pct. af voldtægtssagerne blev af-
gjort inden for målsætningen i 2020, hvilket er et fald på 21 procentpoint i
forhold til 2019,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen om samlet tidsforbrug på 37 dage fra modtagelse af sagen
ved retten til domsafsigelse
Andel med domsafsigelse fra modtagelse af sagen
Periode
Antal sager
Andel inden for 37
dage
29 pct.
29 pct.
47 pct.
60 pct.
39 pct.
2016
2017
2018
2019
2020
129
155
227
250
272
Kilde: Domstolsstyrelsen
Kriminalforsorgen
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423628_0006.png
For strafafsoningen af voldtægtsdomme er målsætningen fastsat således, at
afsoningen for dømte, der ikke er varetægtsfængslede, skal iværksættes se-
nest 30 dage efter datoen for fuldbyrdelsesordre. Det er samtidig forudsat,
at anklagemyndigheden skal give fuldbyrdelsesordre umiddelbart efter, at
der er afgivet ankeafkald, efter ankefristens udløb, eller efter at ankedom er
afsagt.
I 2020 har der været 27 sager, der var omfattet af målsætningen om en sags-
behandlingstid på 30 dage. Heraf blev fristen overholdt i 78 pct. af sagerne.
Dette er et fald på 8 procentpoint i forhold til 2019,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen om samlet tidsforbrug på 30 dage fra fuldbyrdelsesordre
til afsoning
Antal dømte, der blev indsat inden 30 dage
fra der foreligger fuldbyrdelsesordre
80 pct.
77 pct.
90 pct.
86 pct.
78 pct.
Periode
Antal dømte
2016
2017
2018
2019
2020
30
34
39
28
27
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller
hvor den dømte er vurderet med henblik på afsoning med elektronisk fod-
lænke, er ikke medtaget i opgørelsen. I den opgjorte periode drejer det sig
om 11 sager, hvor fodlænke blev vurderet og 3 sager, hvor der blev givet
udsættelse.
3. Våbensager – ulovlig besiddelse af skydevåben og knive på offentligt
tilgængelige steder
Politiet og anklagemyndigheden
For politiet og anklagemyndigheden indebærer målsætningen, at det sam-
lede tidsforbrug fra sigtelsen, til sagen sendes til retten, ikke bør overstige
30 dage.
I 2020 har der været 545 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på 30 dage. Heraf blev 67 pct. af sagerne behandlet in-
den for fristen, hvilket er en tilbagegang på 7 procentpoint i forhold til 2019,
jf. tabel 7.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423628_0007.png
Tabel 7
Sagsbehandlingstid i våbensager med målsætningen om samlet tidsforbrug på 30 dage fra sigtelse til sagen sendes
til retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
Antal sager
Andel inden for 30
dage
46 pct.
35 pct.
57 pct.
74 pct.
67 pct.
2016
2017
2018
2019
2020
270
579
544
643
545
Anm.: Opgørelsen er baseret på dynamiske data. Der vil derfor kunne ske ændringer i data, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Kilde: Rigsadvokaten
Danmarks Domstole
Målsætningen for sagsbehandlingstiden ved domstolene er fastsat til 37
dage, heraf udgør berammelsestiden 30 dage, mens der er afsat 7 dage til
hovedforhandling og domsafsigelse.
I 2020 har der været 788 afsluttede sager, der var omfattet af målsætningen
om en sagsbehandlingstid på 37 dage. Heraf blev målsætningen opfyldt i 58
pct. af sagerne, hvilket er et fald på 5 procentpoint i forhold til 2019,
jf.
tabel 8.
Tabel 8
Sagsbehandlingstid i våbensager med målsætningen om samlet tidsforbrug på 37 dage fra modtagelse af sagen ved
retten til domsafsigelse
Andel med domsafsigelse fra modtagelse af sagen
Periode
Antal sager
Andel inden for 37
dage
57 pct.
48 pct.
54 pct.
63 pct.
58 pct.
2016
2017
2108
2019
2020
173
286
492
879
788
Kilde: Domstolsstyrelsen
Kriminalforsorgen
For strafafsoningen er målsætningen, at afsoningen for dømte, som ikke er
varetægtsfængslede, iværksættes senest 30 dage efter, at der foreligger fuld-
byrdelsesordre. Det er samtidig forudsat, at anklagemyndigheden skal give
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423628_0008.png
fuldbyrdelsesordre umiddelbart efter, at der er afgivet ankeafkald, efter an-
kefristens udløb, eller efter at ankedom er afsagt.
I 2020 har der været 99 sager om ulovlig besiddelse af våben på offentligt
tilgængeligt sted, der var omfattet af målsætningen om en sagsbehandlings-
tid på 30 dage. Heraf er 74 pct. af sagerne blevet behandlet inden for 30
dage. Dette er et fald på 14 procentpoint i forhold til 2019,
jf. tabel 9.
Tabel 9
Sagsbehandlingstid i våbensager med målsætningen om samlet tidsforbrug på 30 dage fra fuldbyrdelsesordre til
afsoning
Antal dømte, der blev indsat inden 30 dage
fra der foreligger fuldbyrdelsesordre
70 pct.
82 pct.
88 pct.
88 pct.
74 pct.
Periode
Antal dømte
2016
2017
2018
2019
2020
102
89
126
141
99
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller
hvor den dømte er vurderet med henblik på afsoning med elektronisk fod-
lænke, er ikke medtaget i opgørelsen. I 2020 var der 78 sager, hvor en dømt
blev vurderet med henblik på afsoning med fodlænke og ingen sager, hvor
der blev givet udsættelse.
4. Bemærkninger til sagsbehandlingstiderne
Justitsministeriet finder, at udviklingen fra 2019 til 2020 for sagsbehand-
lingstiderne i sager om vold, voldtægt og våben (VVV-sagerne) ikke er til-
fredsstillende, men dog forventelig. Udviklingen skal ses i lyset af et ekstra-
ordinært år, hvor myndighederne har været presset på mange parametre på
grund af COVID-19-situationen. Især i 2. kvartal 2020 var målopfyldelsen
lav på tværs af myndighederne, som dog alle formåede at øge målopfyldel-
sen igen i 2. halvår 2020. Alle myndighederne oplevede negativ udvikling i
alle kategorier sammenlignet med 2019. I 2020 lå politiet og anklagemyn-
digheden under målsætningen på 75 pct. målopfyldelse for voldtægts- og
våbensagerne, og kriminalforsorgen lå under målsætningen på 85 pct. mål-
opfyldelse i alle kategorier.
Det bemærkes, at 2020 var det sidste år, hvor politiet og anklagemyndighe-
den foretog rapportering på ovennævnte VVV-sager. Fra 2021 fokuseres i
stedet på sager om personfarlig kriminalitet, jf. Aftale om politiets og ankla-
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423628_0009.png
gemyndighedens økonomi 2021-2023. Domstolsstyrelsen og kriminal-
forsorgen fortsætter med at afrapportere om målopfyldelsen i VVV-sager,
jf. boks 2.
Boks 2
Tværgående prioritering af personfarlig kriminalitet i straffesagskæden
Det fremgår af Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, at ”Der indføres målsætninger for sags-
behandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet på tværs af hele straffesagskæden, så der sikres en ensartet priorite-
ring af sager om personfarlig kriminalitet. Prioritering af sager om personfarlig kriminalitet erstatter de nuværende VVV-
målsætninger. Indfasning af den nye tværgående prioritering af sager om personfarlig kriminalitet for kriminalforsorgen og
domstolene vil skulle afklares nærmere, herunder i samarbejde med domstolene.”
Kilde: Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
Tiltag til nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i VVV-sager
Generelt for alle myndigheder er opfølgningen over for de enkelte politik-
redse, retskredse og kriminalforsorgsområder fortsat i 2020, ligesom hver
myndighed har videreført tidligere indførte specifikke initiativer.
Politiet og anklagemyndigheden
Som følge af udviklingen i sagsbehandlingstiden i sager om vold, voldtægt
og våben i 2020, som var påvirket af COVID-19-situationen, har Rigsadvo-
katen og Rigspolitiet ikke fundet anledning til at genindføre nogle af de cen-
trale tiltag, som i tidligere år var iværksat for at skærpe det ledelsesmæssige
fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiden i disse sager eller at indføre an-
dre centrale initiativer.
I medfør af handlingsplanen for nedbringelse af sagsbeholdningen og sags-
behandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet – hvor sager om vold
og voldtægt indgår som en væsentlig del – er der fra august 2019 og frem
iværksat en række initiativer i Rigspolitiet og hos Rigsadvokaten med hen-
blik på at understøtte politikredsene i at opfylde handlingsplanens målsæt-
ninger og sikre det ledelsesmæssige fokus herpå. Det gælder bl.a. i forhold
til ledelsesinformation, controlling, tilsyn, kommunikation mv. Disse initi-
ativer er videreført i 2020.
De regionale statsadvokater har som led i tilsynet med politikredsenes be-
handling af sager om vold, voldtægt og våben oplyst, at alle politikredse i
2020 har videreført en lang række procedurer og styringsmæssige tiltag,
som blev iværksat særligt i 2018 og 2019. Disse blev etableret for at sikre
en hensigtsmæssig sagsgang i disse sager, således at sagsbehandlingstiden
kan overholdes og reduceres i overensstemmelse med målkravet,
jf. boks 3.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
2423628_0010.png
Boks 3
Politiet og anklagemyndigheden: Tiltag for at sikre hensigtsmæssig sagsgang i VVV-sager
Følgende procedurer og tiltag er bl.a. iværksat:
Hurtig og kompetent daglig visitation af indkomne sager.
Daglig prioritering på enkelsagsniveau.
Brug af elektroniske sagsstyringsreoler
Løbende controlling på målopfyldelse.
Løbende ledelsesmæssig fokus på målopfyldelsen og på tilstedeværelse af tilstrækkelige ressourcer i de enkelte
led af sagsbehandlingen, f.eks. ved allokering af faste medarbejdere eller vagtordninger til behandling af sager
om vold, voldtægt og våben og ved afholdelse af bunkeafviklingsaktioner.
Udnyttelse af ledige ressourcer i beredskabet.
Tæt samarbejde mellem politi og anklagemyndighed – på sags-, medarbejder- og ledelsesniveau.
Optimering af sagsgange og samarbejde med andre myndigheder i forbindelse med indhentelse af mentaler-
klæringer (har et særligt fokus i de vest-danske politikredse).
Evaluering af sager med fristoverskridelser med henblik på læring og/eller iværksættelse af nye initiativer.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten
Statsadvokaten i København og Statsadvokaten i Viborg har over for Rigs-
advokaten oplyst, at status på deres tilsyn med sager om vold, voldtægt og
våben ved udgangen af 2020 var, at sagsbehandlingsfristen i disse sager ge-
nerelt var solidt indarbejdet i politikredsene. Statsadvokaterne har endvidere
oplyst, at de negative udsving i nogle kredse i løbet af 2020 primært må
tilskrives praktiske udfordringer med sagsbehandlingen af bl.a. sager om
vold, voldtægt og våben i forbindelse med medarbejdernes hjemmearbejde
som følge af COVID-19-restriktionerne.
Det bemærkes, at trods den negative udvikling i målopfyldelsen, var antallet
af verserende sigtelser uden tiltale i sager om vold, voldtægt og våben ultimo
2020 faldet med 18 pct. siden ultimo 2019. Den gennemsnitlige alder på
disse sager var samtidig faldet med 16 dage, svarende til 16 pct.
Domstolsstyrelsen
Domstolsstyrelsen finder udviklingen fra 2019 til 2020 for VVV-sager for-
ventelig givet det nødberedskab, der var etableret i en længere periode i 2.
kvartal 2020 som følge af COVID-19. Hertil kommer, at retterne har skullet
iagttage og være særligt opmærksomme på de sundhedsfaglige retnings-
linjer og anbefalinger i den resterende del af 2020.
Det markante fald i målopfyldelsen for voldssager og våbensager i 2. kvartal
2020 har i et vist omfang normaliseret sig i 2. halvår 2020. Med hensyn til
voldtægtssager har målopfyldelsen ligget markant lavere i hele 2020 sam-
menlignet med 2019. Domstolsstyrelsen vil sammen med retterne fortsat
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
have et særligt fokus på såvel voldtægtssager som øvrige VVV-sager i 2021
med henblik på at opnå så høj en målopfyldelse som muligt inden for de
givne rammer. Det bemærkes samtidig, at der fortsat i 2021 har været gjort
en særlig indsats for at afvikle retsmøderne i overensstemmelse med de
sundhedsfaglige retningslinjer. Yderligere har Domstolsstyrelsen oplyst, at
den finder det positivt, at målopfyldelsen blev forbedret markant i 2. halvår
2020 sammenlignet med 2. kvartal 2020.
Domstolene vil fortsat fokusere på vigtigheden af at prioritere VVV-sagerne
i 2021 og nøje følge udviklingen i målopfyldelsen, idet 1. halvår af 2021
dog også har været påvirket af COVID-19 i betydeligt omfang. Der vil i den
forbindelse være benchmarking af de enkelte byretters målopfyldelse, fx i
den månedlige ledelsesinformation til byretterne, ligesom VVV-sagerne vil
blive drøftet i relevante mødefora.
Kriminalforsorgen
Kriminalforsorgen har oplyst, at i 11 pct. af det samlede antal VVV-sager
er årsagen til sen indsættelse, at den dømte er udeblevet fra fremmøde. Det
svarer til 60 pct. af det samlede antal sager med for sen indsættelse. I 2019
udgjorde dømtes udeblivelse fra fremmøde 10 pct. af det samlede antal sa-
ger. Der er således tale om en stigning på 1 procentpoint. Derudover har
tilsigelsesstop og annullering af allerede fremsendte tilsigelser iht. COVID-
19-beredskabet af 12. marts 2020 været årsagen til sen indsættelse for 5 pct.
af alle VVV-sager, hvilket svarer til 26 pct. af det samlede antal sager med
for sen indsættelse.
Kriminalforsorgen har generelt oplyst, at andelen af udeblevne fra fængsler
og arresthuse har været faldende i de senere år og særligt i 2019. Det må
imidlertid konstateres, at de initiativer, der allerede er iværksat, ikke har væ-
ret tilstrækkelige til at mindske antallet af udeblevne i sager, hvor der skal
ske hurtig indsættelse. Kriminalforsorgen overvejer derfor løbende nye ini-
tiativer til at nedbringe andelen af udeblevne.
5. Målsætninger i 2021
I 2021 fastholdes succeskriterierne for målopfyldelsen for VVV-sagerne på
samme niveau som i 2020. Dog udtræder politiet og anklagemyndigheden
af VVV-ordningen, jf. Aftale om politiets og anklagemyndighedens øko-
nomi 2021-2023, da fokus i stedet lægges på prioritering af sager om per-
sonfarlig kriminalitet. Succeskriteriet er således, at 85 pct. af sagerne nås
inden for fristen i kriminalforsorgen.
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Orientering om sagsbehandlingstiderne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben mv., fra justitsministeren
12