Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 364
Offentligt
2420673_0001.png
Beskæftigelses- og Socialforvalt-
ningen
Ledelsessekretariatet BSF
Svar til byrådsmedlem Mark Grossmann (V)
henvendelse vedr. ud-
fordringer i det daglige arbejde i Specialenheden og Kontrolgruppen
Politik og Jura BSF
Skulkenborg 1
Den 3. juni 2021 modtog Specialenheden i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen,
et spørgsmål vedrørende udfordringer i det daglige arbejde i Specialenheden og
Kontrolgruppen, fra byrådsmedlem Mark Grossmann (V). Spørgsmål og svar gives
herunder.
Spørgsmål:
Hvilke udfordringer ser I, som forhindrer/besværliggør jeres daglige arbejde i Spe-
cialenheden og Kontrolgruppen?
Svar:
Specialenheden og Kontrolgruppen identificerer 6 områder, hvor der i det daglige
arbejde er udfordringer.
1) Borgere der har ukendt adresse og er fritaget for e-boks
Specialenhedens arbejde bliver besværliggjort, når borgerne har ukendt adresse
og er fritaget for e-boks. I forbindelse med udeblivelse fra jobsamtale eller beskæf-
tigelsesfremmende tilbud, er det ikke muligt at sende partshøring til borgeren, hvis
borgeren både er fritaget for e-boks og har ukendt adresse.
Ved afgørelse om sanktion vil Ankestyrelsen ofte vægte det til borgerens fordel, at
der ikke har været mulighed for at afgive forklaring i forbindelse med partshøringen.
Hermed vil der heller ikke kunne sanktioneres for udeblivelse.
Det ville være fordelagtigt, hvis lovgivningen foreskrev, at disse borgere skulle
møde et antal gange om måneden på kommunen med henblik på at afhente breve,
indkaldelser mv., så der sikres en kontinuerlig kontakt til borgeren.
5000 Odense C
www.odense.dk
DATO
18. juni 2021
2) Bandekriminelle i kolonihaver
Specialenheden har konstateret en problematik i visse kolonihaver. Problemtikken
er identificeret i samarbejdet med By- og Kulturforvaltningen gennem dialog med
de frivillige bestyrelsesmedlemmer i kolonihaverne.
Bandekriminelle og deres følgere bruger kolonihaver som afsæt til salg af stoffer
og socialt bedrageri. Man kan opleve at bildæk blive skåret op, kamphunde, utryg-
hedsskabende adfærd, interne låne- og lejeaftaler af kolonihavehuse i strid med
vedtægter med videre. Det betyder, at der er usikkerhed om, hvem der egentligt
bor og opholder sig der.
1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Henvendelse af 18/6-21 fra Odense Kommune, vedrørende udfordringer i det daglige arbejde i Specialenheden og Kontrolgruppen
2420673_0002.png
Politiet kan gøre en del, men de kan ikke være til stede hele tiden. Mange kommu-
ner er allerede udfordret af lovgivningen for kolonihaver. For eksempel har Planlo-
ven meget få kontrolmuligheder eller sanktionsregler. CPR-loven giver udfordringer
fordi den har forrang for Planloven og vedtægter. Hvis en kriminel borger opholder
sig ulovligt efter planlov og vedtægter i kolonihaven, skal vedkommende være re-
gistreret der i Folkeregisteret.
Forvaltningen ønsker værktøjer og lovgivning, der kan presse de kriminelle ud af
kolonihaverne.
3) Omstødelse af afgørelser vedrørende stop eller tilbagebetaling af ydelser
Ankestyrelsen, der er borgernes klageinstans, har truffet nogle ubegribelige afgø-
relser omkring formue og indtægtsregler i relation til kontanthjælp. Det betyder, at
selvom kommunen via politiet eller SØIK kan bevise store, atypiske og uforklarlige
pengeoverførsler får det ikke indflydelse på borgerens kontanthjælp. Det gælder,
hvis borgeren bare forklarer, hvor beløbet stammer fra. Sådan en forklaring kunne
være et lån fra en gammel bedstemor.
Ankestyrelsen lægger til grund, at borgerens forklaring er sand. Velbegrundede af-
gørelser, som kommunen har truffet overfor bandekriminelle om stop for ydelser og
tilbagebetaling, kan på den måde blive omstødt. Det kan ødelægge en del af
rocker- og bandeindsatsen.
Hvis ikke Ankestyrelsen ændrer praksis, må der findes andre veje. Eksempelvis
bestemmelser i lovgivning, der konsekvent og direkte er målrettet mod at stoppe
offentlige ydelser ved en bestemt type adfærd. For eksempel i forhold til penge-
strøm og pengeoverførsler.
Problemet udspringer ikke fra politiet eller kommunen, men kan indirekte få betyd-
ning for Al Capone samarbejdet. Det vedrører beskæftigelseslovgivningen og tilhø-
rende praksis. Problemet truer værdien og effekten af de oplysninger, som politiet
giver kommunerne.
4) Dokumentation for udrejse eller fraflytning
I visse sager om udrejse fra Danmark eller fraflytning til bestemte lande, herunder
Thailand, har kontrolgrupperne i Danmark ekstra gode muligheder for at stoppe for
uberettigede ydelser og kræve tilbagebetaling.
Disse lande adskiller sig fra Danmark ved at have en fast og systematisk ”digital”
stempling i passet, når en borger rejser ind eller ud. I nogle lande lagres der endda
et fotografi af personen hos myndighederne i forbindelse med ind- eller udrejsen.
Hvis blot noget af ovenstående blev indført i Danmark ville kontrolgrupperne have
en kæmpe fordel, når der skal træffes velbegrundede afgørelser om tilbagebetaling
for den eksakte periode en borger har været ind- og udrejst.
2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Henvendelse af 18/6-21 fra Odense Kommune, vedrørende udfordringer i det daglige arbejde i Specialenheden og Kontrolgruppen
2420673_0003.png
5) Kommunernes adgang til ind- og udrejsedatoer
Kontrolgrupperne i kommunerne bør kunne få et sagligt, relevant og afgrænset
kendskab til udrejsedatoer og indrejsedatoer i danske lufthavne for borgere, der
modtager offentlige ydelser i Danmark. Det skal kun være i de tilfælde, hvor det
kan have betydning for offentlige ydelser.
Ved kontrolformålet spiller det en mindre rolle, hvordan det praktisk gøres. Der er
blot brug for en procedure, der er administrativt enkel. Et forslag kunne være, at
kommunerne får en slags afgrænset kiggeadgang i et IT-system eller det kunne
være, at kommunerne skal rette forespørgsel via en anden myndighed.
6) Adgang til kontobevægelser i sager om korrekt bopælsregistring
Når en kommune får en formodning om, at en borger ikke bor og opholder sig på
den adresse som borgeren har angivet i Folkeregisteret skal kommunen undersøge
det. Det gælder også, hvis der er formodning om, at borgeren reelt bor og opholder
sig i udlandet. Der er i CPR-lovens § 10 angivet en række muligheder for at under-
søge sagen og indhente oplysninger, der kan hjælpe med at løfte sagen.
En mulighed, der ikke er inkluderet, er indkaldelse af oplysninger hos banken om
borgerens kontobevægelser i udlandet. Hvis kontrolgrupperne havde den mulig-
hed, kunne det være med til at løfte sagerne om korrekt bopælsregistrering. Dette
kan medvirke til at standse udbetaling af uberettigede offentlige ydelser, samt gøre
krav om tilbagebetaling.
3/3