Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 360
Offentligt
2417988_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
18. juni 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Louise Møbius Heidt-
mann
Sagsnr.: 2020-5000-0198
Dok.:
1856228
Orientering om fejl i bødeberegning i ATK-sager og om sager, der fejl-
agtigt er behandlet efter reglerne om betinget objektivt ejeransvar
1.
Den 25. juni 2020 fremsendte Justitsministeriet vedlagte orientering om
fejl i bødeberegning i ATK-sager målt på motorvej (Retsudvalget 2019-20
(Alm. del)
Bilag 470). Det fremgår af orienteringen, at Rigspolitiet den
29. maj 2020 havde orienteret Justitsministeriet om, at der var konstateret
fejl i bødeberegningen i politiets sagsbehandlingssystem til behandling af
hastighedsforseelser konstateret ved automatisk trafikkontrol (ATK) målt
på motorvej. Som det fremgår af orienteringen, tilkendegav Justitsministe-
riet at ville vende tilbage over for Retsudvalget, når sagen var afsluttet.
Justitsministeriet kan på den baggrund oplyse, at ministeriet den 12. maj
2021 har modtaget en orientering fra Rigsadvokaten om status på arbejdet
med genoprettelse af fejl i de omhandlede ATK-sager.
Rigsadvokaten har i den forbindelse oplyst, at Statsadvokaten i Viborg har
meddelt, at Vestre Landsret har behandlet de fire sager, som Politiets Admi-
nistrative Center (PAC) havde fremsendt til Statsadvokaten i Viborg med
indstilling om nedsættelse af bøden på grund af fejlagtigt tillæg på motorvej.
Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at Statsadvokaten i København pr. 31.
maj 2021 har meddelt, at Østre Landsret har behandlet de 21 sager, som
PAC havde fremsendt til Statsadvokaten i København med indstilling om
nedsættelse af bøden på grund af fejlagtigt tillæg på motorvej.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 360: Orientering om bødefejl i AKT-sager, fra justitsministeren
Rigsadvokaten har endelig oplyst, at PAC den 10. maj 2021 for så vidt angår
de 22 sager, som krævede sagsbehandling i PAC, har oplyst, at 21 ud 22
sager pr. 31. maj 2021 er færdigbehandlede, mens den sidste sag forventes
færdigbehandlet inden sommerferien.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at ministeriet den 10. juli 2020 modtog
en orientering fra Rigspolitiet for så vidt angår de sager, som ikke var blevet
behandlet ved domstolene, og som derfor ikke krævede genoptagelse eller
anke. Rigspolitiet oplyste i den forbindelse, at PAC den 8. juli 2020 havde
færdigbehandlet sagerne og sendt dem til de relevante regnskabsafdelinger.
2.
Rigspolitiet orienterede den 25. marts 2021 telefonisk Justitsministeriet
om, at Rigspolitiet havde identificeret en anden fejl i ATK-sager. Rigspoli-
tiet fremsendte den 27. maj 2021 vedlagte redegørelse til Justitsministeriet,
hvor den identificerede fejl er nærmere beskrevet.
Som det nærmere fremgår af Rigspolitiets redegørelse, består fejlen i, at der
i sager, hvor der er begået hastighedsoverskridelser på højst 30 pct. (som
kan fremmes efter reglerne om betinget objektivt ejeransvar, jf. færdselslo-
vens § 118 c), er medtaget andre forhold såsom manglende brug af sikker-
hedssele, anvendelse af håndholdt teleudstyr og kørsel uden gyldig førerret,
selvom alene føreren af køretøjet kan sanktioneres i disse tilfælde. Konse-
kvensen af fejlen er bl.a., at der ud over hastighedsoverskridelsen er opkræ-
vet bøder hos ejeren af køretøjet for manglende brug af sikkerhedssele og
anvendelse af håndholdt mobil/teleudstyr, uagtet at der ikke er grundlag her-
for. Rigsadvokaten er i samarbejde med PAC ved at undersøge, i hvilket
omfang der er grundlag for, at de enkelte sager genoptages, ankes mv. Her-
efter vil der blive taget skridt til at sikre, at fejlen i relevant omfang bliver
berigtiget over for borgerne.
Rigspolitiet har oplyst, at der er tale om menneskelige fejl. PAC har i peri-
oden fra den 1. februar 2015 (hvor reglerne om betinget objektivt ejeransvar
blev indført) og frem til den 9. november 2020, hvor Rigspolitiet på bag-
grund af en henvendelse fra PAC foretog et dataudtræk vedrørende den på-
gældende type sager, behandlet ca. 2.820.000 ATK-sager. Det samlede antal
sager, hvori der er begået fejl af denne type, er pr. 6. maj 2021 opgjort til
456 sager.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 360: Orientering om bødefejl i AKT-sager, fra justitsministeren
PAC har på baggrund af de identificerede fejl indskærpet vigtigheden af at
være opmærksom på reglerne vedrørende betinget objektivt ejeransvar, her-
under konsekvenserne af forkert sagsbehandling, over for de relevante med-
arbejdere. PAC vil i forbindelse med egenkontrol have fokus på løbende at
foretage stikprøvekontrol i denne type sager. Rigspolitiet har i forlængelse
heraf oplyst, at Rigspolitiet løbende vil anmode PAC om at fremsende re-
sultatet af egenkontrollen. Rigsadvokaten har den 20. maj 2021 oplyst til
Rigspolitiet, at Rigsadvokaten vil træffe afgørelse om, hvordan de afgjorte
sager skal håndteres.
Det er beklageligt, at denne type fejl kan opstå. Jeg hæfter mig dog ved, at
der er tale om et relativt begrænset antal sager set i lyset af mængden af
sager, der i perioden er blevet behandlet, at der er tale om en menneskelig
fejl og ikke en systemfejl, og at Rigspolitiet vil følge op i forhold til de af
PAC iværksatte initiativer samt i øvrigt påse, at PAC løbende har fokus på
korrekt behandling af ATK-sager. Endelig har jeg noteret mig, at der er
iværksat tiltag, som skal tage hånd om, at de begåede fejl vil blive berigtiget
i de verserende sager samt de sager, som allerede er afgjort.
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Side 3/3