Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 360
Offentligt
2417986_0001.png
26. maj 2021
J.nr.: 2021-067132
Dok.nr.: 1418418
POLITIOMRÅDET
Nationalt Færdselscenter
Polititorvet 14
1780 København V
Telefon: 3314 8888
E-mail: [email protected]
Redegørelse om ATK-sager, der ved en fejl er behandlet efter reglerne om be-
tinget objektivt ansvar
Indledning
På baggrund af en henvendelse fra en borger den 16. oktober 2020 blev Politiets
Administrative Center (PAC) i Midt- og Vestjyllands Politi opmærksom på, at den
pågældende borgers sag fejlagtigt var blevet fremmet efter reglerne om betinget
objektivt ejeransvar, uagtet at der ikke var grundlag herfor.
Efter reglerne om objektivt ejeransvar
der blev indført den 1. februar 2015
kan
der alene udstedes bøder for hastighedsoverskridelser på højst 30 pct. Foreligger
der andre overtrædelser, kan de ikke fremmes på denne måde.
I forlængelse af henvendelsen er der foretaget en gennemgang af 991 forhold fra
perioden 1. februar 2015, hvor reglerne om betinget objektivt ejeransvar trådte i
kraft, til primo maj 2021. Gennemgangen viser, at 456 sager er blevet behandlet
forkert og fremmet efter reglerne om betinget objektivt ejeransvar. Fejlene består i,
at PAC i en række sager har fremmet andre forhold end hastighedsovertrædelse.
Eksempelvis manglende brug af sikkerhedssele, anvendelse af håndholdt teleudstyr
og kørsel uden gyldig førerret, hvilket betyder, at ejeren af køretøjet har modtaget
et bødeforelæg, hvor der er indregnet bøder for forseelser, der alene kan pålægges
føreren af køretøjet.
Det skal for god ordens skyld oplyses, at PAC har oplyst, at der i perioden 1. februar
2015 til 9. november 2020 er behandlet ca. 2.820.000 ATK-sager.
Anklagemyndigheden er orienteret om sagen og overvejer, hvordan de afgjorte sa-
ger skal håndteres.
Web: www.politi.dk
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 360: Orientering om bødefejl i AKT-sager, fra justitsministeren
2417986_0002.png
Fejlens karakter
Efter reglerne om betinget objektivt ejeransvar, der blev indført den 1. februar 2015,
kan ejeren/brugeren af et køretøj ifalde bødeansvar for hastighedsoverskridelser på
højst 30 pct., der er målt med automatisk trafikkontrol, uanset hvem der på ger-
ningstidspunktet var fører af køretøjet.
I den konkrete sag var der tale om en i Danmark bosat norsk statsborger. Den på-
gældende var indehaver af et gyldigt norsk kørekort og blev den 9. oktober 2020
registreret for at have kørt med 71 km/t, hvor den tilladte hastighed var 60 km/t,
hvilket er en hastighedsoverskridelse med 18 pct.
Da hastighedsoverskridelsen i den konkrete sag var mindre end 30 pct., kunne ha-
stighedssagen isoleret fremmes som en betinget objektiv ejeransvarssag. Sagsbe-
handleren overså imidlertid en generel anmærkning i sagsbehandlingssystemet om,
at den pågældende ikke var indehaver af et dansk kørekort, hvilken oplysning sags-
behandlingssystemet henter fra kørekortregisteret. Det bemærkes for god ordens
skyld, at det danske kørekortregister ikke indeholder oplysninger om udenlandske
kørekort, herunder nordiske.
Da sagsbehandleren ikke var opmærksom på anmærkningen, markerede sagsbe-
handleren sagen som en betinget objektiv ejeransvarssag, hvorved systemet gene-
rerede et bødeforelæg med en samlet bøde for både en hastighedsovertrædelse og
en kørsel uden gyldig dansk førerret.
Hvis sagsbehandleren havde været opmærksom på anmærkningen, burde sagen
have været fremmet som en føreransvarssag. Hvis sagen var fremmet korrekt som
en føreransvarssag, havde ejeren af køretøjet modtaget et brev med anmodning om
at oplyse, hvorvidt pågældende selv var fører af køretøjet på gerningstidspunktet,
og hvorvidt pågældende var i besiddelse af en gyldig førerret.
Da sagen blev fremmet som en betinget objektiv ejeransvarssag, blev den pågæl-
dende borger både opkrævet en bøde for hastighedsforseelsen og fejlagtigt en bøde
for kørsel uden førerret. Da den pågældende undrede sig over bødens størrelse, ret-
tede borgeren henvendelse til PAC, hvor fejlen blev rettet.
Side 2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 360: Orientering om bødefejl i AKT-sager, fra justitsministeren
2417986_0003.png
Som opfølgning på den konkrete sag blev der straks iværksat en undersøgelse af,
om PAC kunne have begået fejl af samme karakter ved behandlingen af andre ATK-
sager.
Undersøgelsen har vist, at 456 sager fejlagtigt er fremmet efter reglerne om betinget
objektiv ejeransvar, idet der ud over hastighedsoverskridelsen på højst 30 pct. er
medtaget andre forseelser, hvorved der er udsendt bødeforelæg vedrørende forhold,
der ikke kunne fremmes efter dette regelsæt.
Sagsbehandlerne har således udfærdiget bødeforelæg for hastighedsoverskridelser
på højst 30 pct. sammen med forseelser vedrørende manglende gyldig førerret,
manglende brug af sikkerhedssele og anvendelse af håndholdt mobil/teleudstyr,
uagtet der ikke var grundlag herfor efter reglerne om betinget objektivt ejeransvar.
Såfremt sagsbehandleren havde været opmærksom på dette, skulle sagen have væ-
ret fremmet som en føreransvarssag, hvorved ejeren anmodes om at oplyse, hvem
der har været fører af køretøjet på gerningstidspunktet, hvorefter ansvar pålægges
føreren af køretøjet, jf. færdselslovens § 65.
Hvis sagerne var behandlet korrekt, ville PAC
når føreren var identificeret
i alle
tilfælde konstatere, om føreren var i besiddelse af en gyldig førerret. I benægtende
fald ville føreren blive sigtet og modtage et bødeforelæg for både hastighedsover-
trædelsen og for kørsel uden gyldigt kørekort.
Sagens forløb
Rigspolitiets Nationale Færdselscenter blev ultimo oktober 2020 af PAC orienteret
om den konkrete sag. Rigspolitiet foretog i den forbindelse straks et relevant data-
udtræk med henblik på at afdække, om PAC eventuelt havde begået flere fejl af
samme karakter. Rigspolitiet anmodede om at få oplyst, om gennemgangen af da-
taudtrækket afdækkede yderligere fejl.
Dataudtrækket vedrørte perioden 1. februar 2015 til den 9. november 2020 og in-
deholdt oplysninger om alle sager, der var blevet fremmet som betinget objektivt
ejeransvarssager, og som indeholdt andre overtrædelser end hastighed. Dataudtræk-
ket indeholdt oplysninger om i alt 991 forhold. I flere tilfælde var der fremmet flere
overtrædelser på samme sag ud over hastighedsovertrædelsen, hvilket ikke kan ske
efter reglerne om betinget objektivt ejeransvar, jf. færdselslovens § 118 c. I alt 791
Side 3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 360: Orientering om bødefejl i AKT-sager, fra justitsministeren
2417986_0004.png
sager skulle gennemgås. Differencen mellem dataudtrækkets 991 forhold, og de
791 sager, som skulle gennemgås skyldes, at der var flere forhold i en del af sagerne.
PAC oplyste ved mail af 23. marts 2021, at PAC ville gennemgå de i alt 791 mulige
fejlsager samt inddrage Statsadvokaten i Viborg med henblik på at afklare, hvordan
de afgjorte sager med fejl skulle håndteres. Justitsministeriet blev den 25. marts
2021 telefonisk orienteret af Rigspolitiet om sagen.
Den 15. april 2021 modtog Rigspolitiet en kopi af indstillingen fra PAC til Statsad-
vokaten i Viborg. Af indstillingen fremgår det, at PAC ved gennemgang af dataud-
trækket har konstateret fejl i 448 sager.
De resterende sager på dataudtrækket dækker over sager, hvor fejlen allerede blev
opdaget i forbindelse med sagsbehandlingen og sager, hvor der ikke var begået fejl.
Justitsministeriet anmodede efterfølgende den 16. april 2021 Rigspolitiet om en re-
degørelse.
På forespørgsel fra Rigspolitiet den 6. maj 2021 har PAC oplyst, at der i perioden
9. november 2020 og frem til den 6. maj 2021 er begået fejl af samme karakter i
yderligere 8 sager, således at der samlet er begået fejl i 456 sager.
Konklusion
Som det fremgår ovenfor, er der i perioden 1. februar 2015 til den 6. maj 2021
konstateret fejl i 456 ATK-sager, der fejlagtigt er fremmet efter reglerne om betin-
get objektivt ejeransvar. Rigspolitiet har konstateret, at der er i alle tilfælde er tale
om menneskelige fejl, idet sagsbehandlerne har medtaget andre forhold end ha-
stighedsovertrædelser på højst 30 pct.
Konsekvensen af fejlen er, at der ud over hastighedsoverskridelsen er opkrævet bø-
der hos ejeren af køretøjet for manglende brug af sikkerhedssele og anvendelse af
håndholdt mobil/teleudstyr, uagtet der ikke er grundlag herfor. Der ses i alt at være
237 sager af denne karakter.
I andre tilfælde vedrørende gyldigt kørekort kan der være opkrævet bøder for for-
hold, der ikke er begået, f.eks. i tilfælde, hvor kørslen er foretaget af en person med
et gyldigt udenlandsk kørekort, eller kørslen er foretaget af en anden end ejeren, og
Side 4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 360: Orientering om bødefejl i AKT-sager, fra justitsministeren
2417986_0005.png
hvor det er ejeren, der ikke har gyldig førerret. Der kan også være opkrævet bøder
for forhold, der er begået, f.eks. at ejeren uden gyldig førerret selv var fører af kø-
retøjet. Der ses i alt at være 219 sager af denne karakter, hvor sagen ikke kunne
fremmes som en sag om ejeransvar, men pågældende har begået forseelsen.
PAC har oplyst, at PAC har skærpet medarbejdernes opmærksomhed på reglerne
vedrørende betinget objektivt ejeransvar, herunder konsekvenserne af forkert sags-
behandling. PAC har endvidere oplyst, at PAC i forbindelse med deres egenkon-
trollen vil have fokus på løbende at foretage stikprøvekontrol i denne type sager.
I lyset af de seneste fejl har Rigspolitiet anmodet PAC om på ny at indskærpe med-
arbejdernes opmærksomhed på korrekt sagsbehandling. Rigspolitiet vil herudover
løbende anmode PAC om at fremsende resultatet af deres egen kontrol.
Rigspolitiet undersøger, hvorvidt der kan foretages systemtekniske ændringer i
sagsbehandlingssystemet, der kan forhindre fejl af den omhandlede karakter. I lyset
af Rigspolitiets aktuelle IT-portefølje vil en sådan ændring imidlertid først kunne
gennemføres på længere sigt.
Det bemærkes for god ordens skyld, at Rigsadvokaten
efter inddragelse af Stats-
advokaten i Viborg
den 20. maj 2021 til Rigspolitiet har oplyst, at Rigsadvokaten
vil træffe afgørelse om, hvorledes allerede afgjorte sager skal håndteres.
Side 5