Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 359
Offentligt
Eksternt review af risikoen for
teknisk forvanskning af tekniske
bevismidler
Endelig afrapportering
Notat
9. april 2021
Side 1 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
2417978_0002.png
1
Formål, baggrund og scope for det eksterne review
Justitsministeren orienterede den 2. juli 2019 Folketingets Retsudvalg om, at der skulle
iværksættes et eksternt review af politiets indhentning, opbevaring og behandling af
tekniske bevismidler, herunder af de kontrolforanstaltninger som politiet og
anklagemyndigheden har etableret. Denne orientering blev fulgt op af et brev til
Retsudvalget af 4. oktober 2019, hvori der er beskrevet en række tiltag til opfølgning på
teledata-sagen, herunder iværksættelsen af et eksternt review af tekniske bevismidler.
Formålet med reviewet er at undersøge risikoen for, at der sker teknisk forvanskning
som et led i håndteringen af tekniske bevismidler hos politiet og anklagemyndigheden,
herunder sikre at de fornødne kontrolforanstaltninger til at minimere sådanne risici er
etableret hos myndighederne med henblik på fremover at forhindre/forebygge teknisk
forvanskning af bevismidlerne. Reviewet skal dertil identificere eventuelle anbefalinger
til kvalitetsforbedrende tiltag.
Det eksterne review er gennemført af konsulentvirksomheden Accenture i perioden
januar 2020
marts 2021 og omfatter en kortlægning og uvildig vurdering af risikoen
for teknisk forvanskning i forbindelse med politiets indhentning, opbevaring og
behandling af tekniske bevismidler. Dertil er overleveringen af bevismidlerne fra
politiet til anklagemyndigheden og de pågældende kontrolforanstaltninger hos politiet
og anklagemyndigheden kortlagt.
Det eksterne review af tekniske bevismidler har omfattet følgende bevismidler:
Tabel 1: Oversigt over de omfattede bevismidler
Bevistype
Kriminaltekniske
bevismidler
Omfattede tekniske bevismidler
DNA
Fingeraftryk
Våbenspor
Foto- og videobaserede bevismidler
Overvågning etableret af politiet
Foto og video relateret til gerningssteder
Foto fra fotoregister
Videoafhøring i børnehuse
Politiets dokumentation
1
Foto og video fra 3. part
Trafik- og færdselsdata
Automatisk trafikkontrol
Ved ”Politiets dokumentation” forstås en række forskellige virkemidler, som anvendes til optagelse af
videodokumentation, bl.a. kropsbårne kameraer, droner, og videokøretøjer.
1
Side 2 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
2417978_0003.png
Bevistype
Omfattede tekniske bevismidler
Flypassagerdata
Automatisk nummerplade-genkendelse
Øvrige trafikdata
Økonomisk kriminalitet
Data vedr. særlig økonomisk kriminalitet
2
Konklusion
Det er på baggrund af det eksterne review af tekniske bevismidler vurderingen, at de
undersøgte bevismidler håndteres på en måde af politiet og anklagemyndigheden, der i
overvejende grad vurderes at reducere risikoen for teknisk forvanskning, og at
bevismidlernes nødvendige karakteristika ikke utilsigtet ændres som led i håndteringen.
Med teknisk forvanskning forstås en utilsigtet registrering og/eller forandring af digitale
data om bevismidlet, således at disse data ikke længere fuldt repræsenterer bevismidlets
oprindelige tilstand, og som betyder, at der i yderste konsekvens kan opstå usikkerhed i
forhold til anvendelsen af bevismidlet i en straffesag.
Vurderingen af risikoen for teknisk forvanskning er baseret på en fempunktsvurdering,
hvor der er foretaget en systematisk gennemgang af relevante processer, kontroller, it-
systemer, data og kompetencer til håndteringen af de omfattede bevismidler
2
. Der er
som et led i den gennemførte dataanalyse, ikke konstateret konkrete eksempler på
teknisk forvanskning af nogle af de omfattede bevismidler.
Det bemærkes, at der er taget afsæt i en gennemgang af de på tidspunktet for reviewets
gennemførelse gældende processer, kontroller og anvendte systemer til håndtering af de
pågældende bevismidler og endvidere taget beskik af kendte igangværende og planlagte
tiltag i politiet og anklagemyndigheden. Det betyder, at risikoen for teknisk
forvanskning kan ændre sig, såfremt der efterfølgende foretages ændringer i processer,
kontroller og særligt de systemer, der behandler bevismidlerne.
3
Oversigt over
bevismidler
risikovurdering
for
de
omfattede
Det er samlet set vurderingen, at risikoen for teknisk forvanskning af de undersøgte
bevismidler ligger på henholdsvis niveauerne meget lav, lav og middel, jf. nedenstående
tabel 2
3
.
2
3
Den anvendte metode er nærmere beskrevet i afsnit 5 i dette notat.
Den anvendte risikovurderingsskala er nærmere beskrevet i afsnit 5 i dette notat.
Side 3 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
2417978_0004.png
Der har for enkelte af de systemer, der anvendes til håndtering af de omfattede
bevismidler, været begrænset systemdokumentation til rådighed, hvorfor det i visse
tilfælde ikke har været muligt at gennemgå systemernes virkemåde i detaljer.
Tabel 2: Oversigt over vurdering af risiko for teknisk forvanskning for de enkelte
bevismidler
Teknisk bevismiddel
Vurdering af
forvanskning
Kriminaltekniske bevismidler
DNA
Fingeraftryk
Våbenspor
Lav
Lav
Meget lav
Foto- og videobaserede bevismidler
Overvågning etableret af politiet
Foto og video relateret til gerningssteder
Foto fra fotoregister
Videoafhøring i børnehuse
Politiets dokumentation
4
Foto og video fra 3. part
Lav
Lav
Lav
Meget lav
Meget lav
Meget lav
Trafik- og færdselsdata
Automatisk trafikkontrol
Flypassagerdata
Automatisk nummerplade-genkendelse
Øvrige trafikdata
Middel
Middel
Lav
Meget lav
Økonomisk kriminalitet
Data vedr. særlig økonomisk kriminalitet
Lav
risiko
for
teknisk
3.1
Kriminaltekniske bevismidler
Det vurderes på baggrund af det gennemførte review, at der på tværs af de undersøgte
kriminaltekniske bevismidler er veldokumenterede processer, hvilket vurderes at
bidrage til at nedbringe risikoen for forvanskning. Hertil er der for de kriminaltekniske
bevismidler omfattende og veletablerede kontrolforanstaltninger, som tillige vurderes at
bidrage til at nedbringe risikoen for forvanskning. De undersøgte kriminaltekniske
bevismidler håndteres ydermere med globalt anerkendte systemer, som anvendes af en
lang række andre politimyndigheder, hvilket også vurderes at bidrage til at nedbringe
4
Ved ”Politiets dokumentation” forstås en række forskellige virkemidler, som anvendes til optagelse af
videodokumentation, bl.a. kropsbårne kameraer, droner, og videokøretøjer.
Side 4 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
risikoen for forvanskning. I forhold til håndteringen af det kriminaltekniske bevismiddel
fingeraftryk er der en række udfordringer forbundet med den systemmæssige
håndtering. Politiet arbejder hen mod at finde en løsning de pågældende udfordringer.
Overordnet vurderes det, at risikoen for teknisk forvanskning er lavere for våbenspor
end for de øvrige kriminaltekniske bevismidler, hvilket skyldes at proceskompleksiteten
for dette bevismiddel generelt er lavere, og at de anvendte IT-systemer til håndtering af
våbenspor ikke udveksler data digitalt. Herved elimineres potentielle fejlkilder til
teknisk forvanskning, som bl.a. gør sig gældende i forbindelse med digital overførsel
mellem IT-systemer.
3.2
Foto- og videobaserede bevismidler
Det vurderes på baggrund af det gennemførte review, at håndteringen af de foto- og
videobaserede bevismidler i høj grad er fragmenteret, da der er mange involverede på
tværs af politikredsene og Rigspolitiet. Hertil er området præget af en høj grad af
forskelligartet foto- og videomateriale, der indhentes og optages med mange forskellige
formål.
De bevismidler, der vurderes at have en
meget lav
risiko for teknisk forvanskning, er
bevismidler, der håndteres ved brug af simple processer med en høj grad af manuel
behandling, og hvor der som udgangspunkt ikke sker en egentlig teknisk bearbejdning
af bevismidlet, og/eller hvor bevismidlet har kontrolforanstaltninger af særlig høj
kvalitet.
For de bevismidler der vurderes at have en
lav
risiko for teknisk forvanskning, beror
vurderingen på, at bevismidlerne i højere grad gennemgår teknisk bearbejdning, og at
der vurderes at være potentiale for at styrke de manuelle og systemmæssige
kontrolforanstaltninger for at nedbringe risikoen for teknisk forvanskning.
Det bemærkes, at politiet er i gang med at implementere en ny systemunderstøttelse for
de foto- og videobaserede bevismidler, som bl.a. skal øge kvaliteten af den generelle
datahåndtering på foto-/videoområdet. Vurderingen af risikoen for teknisk forvanskning
forventes fremadrettet reduceret ved den nye systemunderstøttelse.
3.3
Trafik- og færdselsdata
Det vurderes på baggrund af det gennemførte review, at der for trafik- og færdselsdata
er en række forskelle på kompleksiteten og risikoprofilen for de undersøgte bevismidler
på området. For automatisk trafikkontrol (ATK) vurderes der således at være en risiko
for at der kan forekomme systemiske fejl som følge af fejl i grundregistreringerne
(indtastninger om tilladt hastighed mv. i fotovognene), den høje grad af automatiseret
sagshåndtering og den systemmæssige opsætning, der indebærer udveksling af data
mellem flere forskellige systemer. De pågældende fejlkilder er kendt af politiet, og der
arbejdes på at minimere risikoen for at sådanne fejl forekommer.
Side 5 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
2417978_0006.png
For flypassagerdata er risikoprofilen særligt drevet af de usikkerheder, der gør sig
gældende i relation til kvaliteten af de data, der modtages fra eksterne dataleverandører,
samt den løbende tilpasning af den systemmæssige opsætning, der foregår, da
opsætningen fortsat er relativ ny i politiet på tidspunktet for reviewets gennemførsel. I
relation til kvaliteten af de modtagne flypassagerdata er politiet opmærksomme på at
identificere nye såvel som allerede kendte fejlkilder, således at der tages beskik af disse
i det videre arbejde med flypassagerdata som bevismiddel såvel som med
systemopsætningen.
For automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG) er det vurderingen, at der er
implementeret omfattende og veletablerede kontrolforanstaltninger, som bidrager til at
nedbringe risikoen for teknisk forvanskning. Endelig vurderes det for de øvrige
trafikdata, som omfatter hastighedsmåleudstyr til at måle den gennemsnitlige
hastighedsoverskridelse på en strækning og udstyr til udførelse af bremseprøvekontrol
for særligt tungvogne, at den tekniske behandling af bevismidlerne, hvor der ikke
udveksles data med andre systemer, end dem hvormed bevismidlerne er optaget,
bidrager til at nedbringe risikoen for teknisk forvanskning.
3.4
Økonomisk kriminalitet
Det vurderes på baggrund af det gennemførte review, at risikoen for, at der kan
forekomme teknisk forvanskning af data vedr. særlig økonomisk kriminalitet er lav. En
række af de data vedr. særlig økonomisk kriminalitet som behandles, tilvejebringes ved
brug af digital forensics
5
metoder i forbindelse med datasikring fra beslaglagte enheder
og/eller data er sikret ved it-ransagninger. Det bemærkes, at der for denne type data er
en data- og systemmæssig høj kompleksitet, hvortil der foregår behandling af meget
store datamængder. Brugen af digital forensics metoder vurderes således generelt at give
anledning til en øget risikoprofil, fordi der findes en række kendte faldgrupper og
usikkerheder, som foranlediges af det høje kompleksitetsniveau. For risikovurderingen
af håndteringen af data vedr. særlig økonomisk kriminalitet vurderes det imidlertid
risikominimerende (ift. brugen af digital forensics metoder mere generelt), at der i
overvejende grad sikres data, der ikke kræver kompleks systemmæssig fortolkning,
herunder f.eks. e-mails,
sms’er, word-,
pdf- og excel-filer. Behandlingen af data vedr.
særlig økonomisk kriminalitet er systemunderstøttet af globalt anerkendte
standardsystemer uden lokale tilpasninger, hvilket hertil vurderes at medvirke til at
mindske risikoen for teknisk forvanskning.
4
Anbefalinger til håndtering af bevismidlerne
Der er for hvert bevismiddel identificeret en række anbefalinger, som vurderes at kunne
reducere risikoen for teknisk forvanskning i den nuværende behandlingstilgang, jf. tabel
3.
5
Digital forensics omfatter sikring og efterforskning af fra digitale enheder, f.eks. mobiltelefoner,
computere, tablets mv. Data tilvejebragt ved hjælp af digital forencics er nærmere belyst i det eksterne
review omfattet af øget fortrolighed.
Side 6 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
2417978_0007.png
Tabel 3: Oversigt over anbefalinger
Kriminaltekniske bevismidler
Der er ikke identificeret anbefalinger, der vurderes direkte at kunne reducere risikoen for
teknisk forvanskning af de kriminaltekniske bevismidler i den nuværende behandlingstilgang.
Foto- og videobaserede bevismidler
Anbefaling 1 (tværgående anbefaling for alle bevismidler på foto- og videoområdet):
Etablering og implementering af en klar governance og arbejdsdeling på foto-/video-
området
Det anbefales, at der etableres og implementeres en klar governance for ansvaret for foto- og
videoområdet, således at der både sikres en fælles model for håndteringen på tværs af
politikredsene og Rigspolitiet, samt en klar arbejdsdeling f.eks. for udarbejdelsen af
procedurer og processer, dokumentation af kontrolforanstaltninger og forankring af
vidensudveksling og kompetenceopbygning.
Anbefaling 2 (tværgående anbefaling for alle bevismidler på foto- og videoområdet):
Udarbejdelse af samlet dokumentation for procedurer og kontrolforanstaltninger på
foto-/videoområdet
Det anbefales, at der udarbejdes en samlet dokumentation for procedurer og
kontrolforanstaltninger, som vedrører den fremadrettede håndtering af de foto- og
videobaserede bevismidler, f.eks. kontrolforanstaltninger angående evt. peer-review af
fotorapporter og procedurer for kontrol af systemtid vs. realtid for videooptagelser. Dette
gælder særligt de områder, hvor der ikke på nuværende er dokumenteret nationale procedurer
som afspejler de i praksis gennemførte kontrolforanstaltninger.
Anbefaling 3 (overvågning etableret af politiet):
Formalisering af procedure for teknisk kontrol af retvisende tid og sted for politiets
overvågningskameraer
Det anbefales, at der indføres en systemunderstøttet kontinuerlig kontrol af, at placering og
tidsstempel på samtlige af politiets overvågningskameraer er korrekt og retvisende angivet.
Denne tekniske kontrol bør indarbejdes som en fast procedure for håndteringen af
videoovervågning etableret af politiet. Det bemærkes, at denne tekniske kontrol allerede i dag
findes for udvalgte overvågningskameraer. Anbefalingen relaterer sig derfor alene til
videoovervågning, hvor dette ikke er tilfældet. Det bemærkes ligeledes, at såfremt der
konstateres en evt. forskydning mellem systemtid og realtid, er det en fast praksis, at denne
beskrives som en del af politiets rapportmateriale, som udarbejdes af efterforskeren og indgår
i sagen, således at usikkerhed om tiden undgås.
Anbefaling 4 (overvågning etableret af politiet):
Formalisering af procedure for manuel kontrol af eksporteret materiale og metadata
for overvågning
Side 7 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
2417978_0008.png
Det anbefales, at der indføres en simpel manuel kontrol af, at det eksporterede videomateriale
fra de anvendte systemer i store træk er komplet ift. det videomateriale, som det var hensigten
skulle eksporteres, herunder at metadata er korrekt i forhold til navngivningen af den
eksporterede fil (kamera-nr. og tidspunkt/dato). Proceduren kunne f.eks. være en kontrol af,
at det forventede start- og sluttidspunkt er korrekt for det eksporterede videomateriale, at
videofilens størrelse (i f.eks. mb) svarer til det forventede, og/eller at der ved en screening af
videomateriale
i høj hastighed ikke er identificeret ”huller” i materialet. Sidstnævnte bør dog
vurderes ift. den værdi, som en screening vil give i anvendelsen af det konkrete videomateriale
i forhold til den tid det vil tage at foretage screeningen. Denne kontrol bør indarbejdes som
en fast procedure for håndteringen af videoovervågning etableret af politiet.
Anbefaling 5 (politiets dokumentation):
Formalisering af procedure for teknisk kontrol af retvisende tid og sted for politiets
dokumentation
Det anbefales, at der indføres en systemunderstøttet kontinuerlig kontrol af, at geolokation og
tidsstempel (hvor dette er teknisk muligt) på samtlige typer dokumentationskameraer er
korrekt og retvisende angivet. Denne tekniske kontrol bør indarbejdes som en fast procedure
for håndteringen af bevismidlet, f.eks. som en del af Rigspolitiets kommende actioncard om
politiets anvendelse af krops- og hjelmkamera mv. Selvom X-ray-køretøjer anvender et
system, der understøtter det, synkroniseres systemtiden ikke med en tidsserver, da
opsætningen af køretøjerne ikke er opkoblet til dette. For X-ray køretøjer kunne den tekniske
kontrolforanstaltning for geolokation f.eks. være i form af en ekstra videostrøm, der viser
køretøjets placering på et kort, som efterfølgende kan afspilles sammen med de øvrige
videostrømme. Det bemærkes ligeledes, at såfremt der konstateres en evt. forskydning mellem
systemtid og realtid, er det en fast praksis, at denne beskrives som en del af politiets
rapportmateriale, som udarbejdes af efterforskeren som indgår i sagen, således at usikkerhed
om tiden undgås.
Anbefaling 6 (politiets dokumentation):
Formalisering af procedure for manuel kontrol af eksporteret materiale og metadata for
politiets dokumentation
Det anbefales, at der indføres en simpel manuel kontrol af, at det eksporterede videomateriale
i store træk er komplet ift. det videomateriale, som det var hensigten at eksportere, da det blev
vurderet relevant for den pågældende sag, herunder at metadata er korrekt i forhold til
navngivningen af den eksporterede fil (f.eks. kamera-nr. og tidspunkt/dato). Proceduren
kunne f.eks. være en kontrol af, at det forventede start- og sluttidspunkt er korrekt for det
eksporterede videomateriale, at videofilens størrelse (i f.eks. mb) svarer til det forventede,
og/eller at der ved en screening af videomateriale i høj hastighed ikke er identificeret
”huller”
i materialet. Sidstnævnte bør dog vurderes ift. den værdi, som en screening vil give i
anvendelsen af det konkrete videomateriale i forhold til den tid det vil tage at foretage
screeningen. Denne kontrol bør indarbejdes som en fast procedure for håndteringen af
bevismidlet, f.eks. som en del af Rigspolitiets kommende actioncard om politiets anvendelse
af krops- og hjelmkamera mv.
Side 8 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
2417978_0009.png
Trafik- og færdselsdata
Anbefaling 7 (automatisk trafikkontrol):
Sikring af korrekt grundregistrering i fotovogne
Det anbefales, at der fortsat fokuseres på vigtigheden af korrekt og retvisende
grundregistrering af ATK-data i fotovognene. Der er allerede et stort fokus på, at der skal
foretages korrekt grundregistrering, som måleoperatøren selv efterkontrollerer i visitationen
og sagsbehandleren sidenhen ved indlæsning i sagsbehandlingssystemet, men dette til trods
hænder det fortsat, at der forekommer fejl i grundregistreringerne. Det anbefales, at det
undersøges, hvorvidt grundregistrering i fotovogne f.eks. kan suppleres med GPS-baseret data
for den pågældende fotovogn, som enten automatisk registrerer vognens placering, tilladt
hastighed, antal af vognbaner mv. eller manuelt kan validere grundregistreringen.
Anbefaling 8 (automatisk trafikkontrol):
Stikprøvekontrol af grundregistrering i fotovogne
Det anbefales, at der i højere grad foretages stikprøvekontrol af den grundregistrering, som er
foretaget for ATK-data i fotovognene. Omfanget af stikprøvekontrol bør afvejes i forhold til
den nødvendige indsats for gennemførelse af stikprøvekontrollen og den indsats, som
forventes at skulle foretages, såfremt der sker en fejl og et større antal sager derfor skal
gennemgås for fejl.
Anbefaling 9 (flypassagerdata):
Stikprøvekontrol af modtagne rådata
Det anbefales, at der fastsættes en kadence for systematisk stikprøvekontrol af, at systemet til
håndtering af flypassagerdata behandler data korrekt i forhold til de forretningsregler, som er
opsat, således at rådata kontrolleres op imod det slutresultat, som behandlingen i systemet har
resulteret i. Dette anses for at være en nødvendig kontrolforanstaltning, da systemets
datamodel og såkaldte ontologi løbende tilpasses med henblik på at forbedre anvendelsen af
de tilgængelige data fra flyselskaberne. Eksempelvis baseret på muligheden for at udtrække
udvalgte datasæt.
Anbefaling 10 (automatisk nummerpladegenkendelse):
Tydelig definition af tidsstempler
Det anbefales, at det i forbindelse med det forestående genudbud af ANPG-systemet bliver
tydeligt, hvad tidsstempler er et udtryk for i systemet med henblik på at minimere forveksling
af f.eks. det tidspunkt en nummerplade er identificeret på ved en konkret lokation, og det
tidspunkt denne aflæsning er indlæst i ANPG-systemet.
Anbefaling 11 (øvrige trafikdata):
Gennemgående reference for hastighedsberegninger
Det anbefales, at der for at skabe bedre sporbarhed igennem behandlingen af bevismidlet for
hastigheds- og afstandsmålinger optaget med videoudstyr, etableres en gennemgående
reference for den pågældende videofil. POLSAS-sagen er ikke altid oprettet på tidspunktet
for afsendelse af videofilen til videokontoret i Nationalt Færdselscenter, der håndterer
videofilen, hvorfor POLSAS-journalnummeret ikke altid kan registreres og medsendes til
videokontoret. Da der ikke på nuværende tidspunkt af politiet er identificeret udfordringer
med ombytninger af videofiler for hastigheds- og afstandsmålinger
og da der på en videofil
Side 9 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
2417978_0010.png
og tilhørende rapportmateriale vil kunne identificeres registreringsnummer på det målte
køretøj, hvilket minimerer sandsynligheden for ombytning
anbefales det, at der i POLSAS
den pågældende sag i ”Sagens genstand” registreres det videofil-
og DVD/Blu-ray-navn
med wrx-kode, løbenummer og år, som videofiler og rapporter er registreret med i
videokontorets arkiv. Dette vil sikre, at alle relevante parter, herunder anklagemyndigheden,
kan finde frem til sagens digitale bevismateriale uden at der skal tages afsæt i den fysiske sag.
Økonomisk kriminalitet
Anbefaling 12 (data for særlig økonomisk kriminalitet):
Videreuddannelse i mobildatasikring via kurser i NC3
Det anbefales, at medarbejdere i SØIK, der varetager mobildatasikring, deltager i de udbudte
kurser hos NC3 for yderligere at styrke kompetencerne på området, og derved nedbringe
risikoen for teknisk forvanskning.
Anbefaling 13 (data for særlig økonomisk kriminalitet):
Formalisering af procedure for at arbejde i kopi af rådata
Det anbefales, at der nedfældes en procedure der beskriver, at der altid skal arbejdes,
analyseres og foretages eventuelle beregninger i en kopi af rådata i forbindelse med data
indhentet fra finansielle institutter, myndigheder mv. Rådata er allerede sikret for IT-koster,
som behandles, men det er på nuværende tidspunkt alene en ikke-dokumenteret praksis i
forbindelse med de rådata, der indhentes fra finansielle institutter, myndigheder mv.
Anbefaling 14 (data for særlig økonomisk kriminalitet)
Øget kontrol ved datasikring af data med særlig høj kompleksitet
Det anbefales, at der i relevant omfang - og særligt i tilfælde af mere kompleks
fortolkningsmæssig data - foretages ekstra kontrol ved datasikring med brug af mobile
forensics, f.eks. kontrol ved brug af peer-review, dual tool eller lignende. Således understøttes
det, at data af særlig kompleks karakter i højere grad datasikres og fortolkes korrekt. Det
bemærkes, at SØIK på nuværende tidspunkt gennemfører ad hoc-baseret kontrol ved brug af
en dual tool-tilgang, når de observerer at det sikrede data via mobile forensics ser anderledes
ud end forventet.
Der er udover ovenstående anbefalinger endvidere formuleret et antal ”øvrige
anbefalinger”,
der vurderes at kunne styrke den nuværende behandlingstilgang af de
undersøgte bevismidler, men som ikke vurderes at have direkte betydning for at
minimere risikoen for teknisk forvanskning. Der henvises til bilagsmaterialet for de
øvrige anbefalinger.
5
Risikovurderingsskala og den anvendte metode
Vurderingen af risikoen for teknisk forvanskning er foretaget med afsæt i en
fempunktsvurdering, der vurderer processer, kontroller, IT-systemer, data og
kompetencer. Metodisk tages der udgangspunkt i en korrelationsbetragtning, hvormed
Side 10 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
2417978_0011.png
de fem dimensioner betragtes som potentielle årsager, der påvirker den samlede risiko
for teknisk forvanskning.
Risikoen for teknisk forvanskning er vurderet ud fra følgende skala:
Tabel 4: Uddybende beskrivelse af skala til vurdering af risiko for teknisk forvanskning
Vurdering
Meget høj
Uddybende beskrivelse
Risikovurderingen
meget høj
betyder, at det vurderes, at der er ofte
sker systematiske fejl ifm. datahåndteringen af bevismidlet. Samtidig
vurderes det, at der er en meget høj risiko for enkeltstående,
menneskelige fejl, og at sådanne fejl forekommer.
Risikovurderingen
høj
betyder, at det vurderes, at der er sket
systematiske fejl ifm. datahåndteringen af bevismidlet. Samtidig
vurderes det, at der er en høj risiko for enkeltstående, menneskelige
fejl, og at sådanne fejl forekommer.
Risikovurderingen
middel
betyder, at det vurderes, at der er en risiko
for, at der vil opstå systematiske fejl ifm. datahåndteringen af
bevismidlet. Samtidig vurderes det, at der er en øget risiko for
enkeltstående, menneskelige fejl, og at sådanne fejl forekommer.
Risikovurderingen
lav
betyder, at det vurderes, at det ikke er
forventeligt, at der vil opstå systematiske fejl ifm. datahåndteringen af.
Samtidigt vurderes det, at der er en vis risiko for enkeltstående,
menneskelige fejl, men at sådanne fejl vil være sjældne.
Risikovurderingen
meget lav
betyder, at det vurderes, at det ikke er
forventeligt, at der vil opstå systematiske fejl ifm. datahåndteringen af
bevismidlet. Samtidigt vurderes det, at der er en lav risiko for
enkeltstående, menneskelige fejl, men at sådanne fejl vil være meget
sjældne.
Høj
Middel
Lav
Meget lav
De to faktorer, der vurderes i særlig grad at påvirke risikoen for teknisk forvanskning,
er sandsynligheden for systemiske IT-fejl og for menneskelige fejl. I vurderingen af
risikoen for teknisk forvanskning tages der således højde for omfanget og indholdet af
kontroller, der kan reducere sandsynligheden for at fejl opstår, samt risikoen ved de
potentielle fejlkilder, der gør sig gældende. Det bemærkes, at der med menneskelige fejl
i den forbindelse ikke forstås enkeltstående manuelle fejl, der altid vil være en
tilstedeværende risiko, men systematisk menneskelig fejlhåndtering, f.eks. grundet
manglende retningslinjer, kontroller, procedurer for fejlhåndtering og/eller en høj grad
af proceskompleksitet uden understøttende foranstaltninger.
Side 11 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
Appendiks
Beskrivelse af de omfattede
bevismidler
Dette appendiks indeholder en kort beskrivelse af de bevismidler, der har været omfattet
af reviewet af tekniske bevismidler.
Kriminaltekniske bevismidler
De kriminaltekniske bevismidler omfatter følgende tre bevismidler: DNA, fingeraftryk
og våbenspor.
DNA
omfatter sammenligning af DNA-profiler fra hhv. DNA-spor, som er afsat
på gerningssteder, og DNA-referenceprøver, som optages af mulige
gerningspersoner.
Fingeraftryk
omfatter sammenligning af fingeraftryk (sporaftryk) afsat på
gerningssteder og fingeraftryk (personaftryk), som er optaget fra personer.
Våbenspor
omfatter sammenligning af patrondele (spor) fra et gerningssted og
de patrondele, der skabes som reference med det formodede gerningsvåben.
Foto- og videobaserede bevismidler
De foto- og videobaserede bevismidler omfatter seks typer af foto- og videomateriale:
Overvågning etableret af politiet, foto og video relateret til gerningssteder, foto fra
fotoregister, videoafhøring i børnehuse, politiets dokumentation og foto og video fra 3.
part.
Overvågning etableret af politiet
omfatter det videomateriale fra
overvågningsløsninger, som er etableret af politiet, herunder overvågning ved
vejbroer og tryghedsskabende kameraer.
Foto og video relateret til gerningssteder
omfatter det foto- og videomateriale
som
politiet
optager
gerningssteder
i
forbindelse
med
gerningsstedsundersøgelser, herunder det foto- og videomateriale som optages
med politiets operative apps samt det foto- og videomateriale som optages i regi
af NKC’s gerningsstedssektion, hvor mere avanceret
foto- og videoudstyr
anvendes.
Foto fra fotoregister
omfatter de fotoregistreringer, som optages i politiets
nationalt fotoregister af sigtede og straffede personer. I politiets nationale
fotoregister kan politiet generere såkaldte fotoforevisninger og
fotokonfrontationer, som anvendes af politiet til at udpege potentielle
gerningsmænd ud fra vidneudsagn.
Side 12 af 13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
Videoafhøring i børnehuse
omfatter den videoafhøring, som optages i de
såkaldte børnehuse og anvendes til afspilning i en straffesag som stedfortrædende
vidnesbyrd.
Politiets dokumentation
omfatter en række forskellige foto- og videomaterialer,
der er optaget af politiet i forbindelse med operative indsatser, og som kan
anvendes som dokumentation. Disse vedrører bl.a. kropsbårne kameraer,
håndholdte kameraer, droner og videokøretøjer.
Foto og video fra 3. part
omfatter foto og videomateriale fra privatpersoner,
virksomheder, foreninger mv., som politiet kan få adgang til i forbindelse med
konkrete efterforskninger.
Trafik- og færdselsdata
Trafik- og færdselsdata omfatter fire bevismidler: Automatisk trafikkontrol (ATK),
flypassagerdata, automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG) og øvrige trafikdata.
Automatisk trafikkontrol (ATK)
omfatter de foto- og måleregistreringer fra
politiets fotovogne og Vejdirektoratets stærekasser, som optages, når køretøjer
måles med en for høj hastighed i forhold til hastighedsbegrænsningen på det sted,
hvor målingen gennemføres.
Flypassagerdata
omfatter API-data og PNR-data. API-data (Advance Passenger
Information) stammer bl.a. fra automatisk og manuel scanning af pas og må
behandles til at foretages grænsekontrol og til andre retshåndhævende formål.
PNR-data (Passenger Name Record) stammer fra de rejsendes egne indtastninger
i flyselskabernes bookingsystemer og må behandles til at afsløre, efterforske og
forebygge grov kriminalitet og terrorisme.
Automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG)
omfatter de foto- og
måleregistreringer af køretøjers nummerplader, som optages med politiets
ANPG-køretøjer og fra geografisk fast placerede ANPG-standere.
Øvrige trafikdata
omfatter data fra politiets bremseprøvekontrol, som udføres
for tungvogne, samt data fra politiets hastigheds- og afstandsmålinger optaget
med video- og triptællerudstyr i politiets køretøjer.
Økonomisk kriminalitet
Økonomisk kriminalitet omfatter data vedr. særlig økonomisk kriminalitet.
Data vedr. særlig økonomisk kriminalitet
omfatter de (digitale) dokumenter,
som SØIK anvender som bevismidler i en retssag. Dokumenterne kan f.eks. være
data sikret fra digitale enheder, kontoudtog og/eller andre regnskabsdata
modtaget fra finansielle institutter, banker, offentlige registre mv.
Side 13 af 13