Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 359
Offentligt
2417976_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
18-06-2021
Koncerndigitaliseringsen-
heden
Sagsbeh: Christina Birkedal Chri-
stensen
Sagsnr.: 2021-010-0136
Dok.:
1942986
FolketingRsudvaChrb1240Køenav
Dato:KnrSagsbeh:nr.
Dok:
18-062KoncerdigtalshCBk201-36
948
Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af op-
bevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i
politiets og anklagemyndighedens it-systemer.
1.
Jeg har tidligere orienteret Retsudvalget om status på implementeringen
af de tiltag, som blev iværksat i kølvandet på teledata-sagen, herunder re-
viewet af indhentning, opbevaring og behandling af bevismidler i politiets
og anklagemyndighedens it-systemer, jf. breve til Retsudvalget af 2. juli
2019 (Alm. del - Bilag 2), 3. oktober 2019 (Alm. del - Bilag 9), 8. november
2019 (Spørgsmål nr. 54 - Alm. del), 19. december 2019 (Alm. del - Bilag
156), 30. april 2020 (Alm. del - Bilag 373) og 23. december 2020 (Alm. del
- Bilag 140).
2.
Det er helt afgørende, at borgerne kan have tillid til, at skyldige drages til
ansvar, og at uskyldige ikke dømmes. Som jeg orienterede Retsudvalget om
ved breve af 25. januar 2021 (Alm. del
Bilag 161) og 29. april 2021 (Alm.
del
Bilag 311), er der efter en grundig og systematisk gennemgang af over
5.000 sager, der kunne have været påvirket af teledata-sagen, heldigvis ikke
fundet sager, som er afgjort forkert på grund af teledatafejl.
Teledata-sagen viste imidlertid et generelt behov for at afdække risikoen for
teknisk forvanskning af bevismidler, som politiet og anklagemyndigheden
opbevarer og behandler i deres it-systemer. Derfor iværksatte jeg et review,
som udover at afdække risikoen for teknisk forvanskning skulle undersøge
tilstrækkeligheden af allerede etablerede kontrolforanstaltninger og pege på
eventuelle kvalitetsforbedrende tiltag. Således skulle reviewet samlet set
sikre, at vi kan have tillid til de bevismidler, der anvendes i retten. Der er
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
også gennemført et review af bevismidler i PET, men grundet PET’s særlige
forhold er undersøgelsen gennemført i et særskilt spor.
3.
Reviewet har omfattet seks overordnede kategorier af beviser, der dækker
over i alt 24 bevismidler. Som eksempel på en beviskategori kan nævnes
kriminaltekniske bevismidler, der dækker over bl.a. DNA og fingeraftryk.
Afdækningen af risikoen for teknisk forvanskning er foretaget for hvert en-
kelt bevismiddel og er baseret på en systematisk gennemgang af processer
og kontrolforanstaltninger samt en gennemgang af it-systemers behandling
af data i det omfang, det har været muligt. Reviewet har også set på, hvilke
kompetencer politiet og anklagemyndigheden har til at håndtere de omfat-
tede bevismidler.
Reviewet har opereret med fem risikoniveauer for teknisk forvanskning i
form af
meget lav, lav, middel, høj
og
meget høj.
Vurderingen af risikoni-
veauet er baseret på sandsynligheden for systemiske it-fejl og systematisk
menneskelig fejlhåndtering, f.eks. grundet manglende kontroller og proce-
durer for fejlhåndtering.
Reviewet er nu afsluttet, og der foreligger en overordnet afrapportering på
reviewet i form af to overliggernotater, som er vedlagt dette brev. Ti ud af
de 24 undersøgte bevismidler er forbundet med øget fortrolighed for at
værne om politiets arbejdsmetoder, og disse bevismidler er derfor særskilt
behandlet for at sikre opretholdelse af den fornødne fortrolighed. Den over-
ordnede afrapportering på bevismidlerne forbundet med øget fortrolighed,
som er vedlagt dette brev, er ikke fortrolig, idet anvendte processer, it-sy-
stemer og konklusioner alene er beskrevet på et overordnet niveau. Imidler-
tid er bevismidlerne i kategorien digital forensics pseudonymiseret, fordi det
potentielt kan skade politiets fremtidige efterforskningsmuligheder, hvis det
offentliggøres, hvilke bevismidler denne kategori indeholder.
4.
Reviewet konkluderer, at de undersøgte bevismidler håndteres på en
måde af politiet og anklagemyndigheden, der i overvejende grad reducerer
risikoen for teknisk forvanskning, og at bevismidlernes nødvendige karak-
teristika ikke ændres utilsigtet som led i håndteringen. Reviewet har ikke
konstateret konkrete eksempler på teknisk forvanskning af de undersøgte
bevismidler. Herudover konkluderer reviewet, at risikovurderingen for de
omfattede bevismidler spænder mellem
meget lav
og
middel.
Således vur-
deres ingen af de omfattede bevismidler i
høj
eller
meget høj
risiko for tek-
nisk forvanskning, og det er alene tre bevismidler, der vurderes til at være i
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
middel
risiko for teknisk forvanskning. De bevismidler, der vurderes til at
være i
lav
risiko for teknisk forvanskning, er bl.a. kendetegnet ved, at de
håndteres ved simple processer, og at de gennemgår begrænset teknisk be-
arbejdning såsom automatisk udveksling af data mellem forskellige syste-
mer, samt at der i håndteringen af dem er indlagt kontrolforanstaltninger.
De tre bevismidler, der vurderes at være i
middel
risiko for teknisk forvansk-
ning, er automatisk trafikkontrol, flypassagerdata samt bevismiddel 2 i ka-
tegorien digital forensics, som er forbundet med øget fortrolighed. For au-
tomatisk trafikkontrol er risikovurderingen bl.a. baseret på, at der kan fore-
komme systemiske fejl som følge af fejl i grundregistreringerne om eksem-
pelvis tilladt hastighed på det sted, hvor fotovognene foretager hastigheds-
kontrol. For flypassagerdata er risikovurderingen bl.a. baseret på kvaliteten
af de data, der modtages fra flyselskaberne. Risikovurderingen for bevis-
middel 2 i kategorien digital forensics er drevet af, at data udlæst fra dette
bevismiddel er teknisk kompliceret, og at håndteringen af bevismidlet ho-
vedsageligt sker decentralt i politikredsene, som generelt har færre tekniske
ressourcer til rådighed end Rigspolitiet.
Politiet er bekendt med de fejlkilder, der bevirker, at disse tre tekniske be-
vismidler er i
middel
risiko for teknisk forvanskning, og arbejder på at mi-
nimere de konstaterede fejlkilder. Dette arbejde består bl.a. i implemente-
ring af de kvalitetsforbedrende tiltag, som reviewet anbefaler. For så vidt
angår automatisk trafikkontrol kan det oplyses, at Rigspolitiet har indskær-
pet vigtigheden af korrekt og retvisende grundregistrering over for ATK-
koordinatorerne i politikredsene. For så vidt angår flypassagerdata har Rigs-
politiet indført et årshjul, som skal sikre systematisk kontrol af data fra samt-
lige flyselskaber, og iværksat en ordning, der tester kvaliteten af flypassa-
gerdata fra nye flyselskaber. Med henblik på at håndtere risikoen for teknisk
forvanskning af bevismiddel 2 i kategorien digital forensics har Rigspolitiet
blandt andet udarbejdet en beskrivelse af usikkerhederne ved bevismidlet
målrettet efterforskerne og gennemført kurser om bevismidlet for efterfor-
skere og afdelingerne for Teknisk Efterforskning.
5.
I alt har reviewet afstedkommet 20 anbefalinger til kvalitetsforbedrende
tiltag, som vurderes at kunne håndtere de identificerede risici for teknisk
forvanskning i den nuværende behandlingstilgang. Visse af disse anbefalin-
ger er tværgående for alle bevismidler i en given beviskategori, mens andre
anbefalinger relaterer sig til et specifikt bevismiddel.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 359: Orientering om afslutning og endelig afrapportering på reviewet af opbevaring og behandling af tekniske efterforskningsmidler og beviser i politiets og anklagemyndighedens It-systemer, fra justitsministeren
6.
Jeg noterer mig, at reviewet ikke har fundet eksempler på fejl som følge
af teknisk forvanskning, og at vi derfor fortsat kan have tillid til, at brugen
af tekniske bevismidler i straffesager bidrager til, at skyldige drages til an-
svar, og at uskyldige går fri.
Med anbefalingerne er der samtidig skabt et godt fundament for politiets og
anklagemyndighedens videre arbejde med at minimere de risici for for-
vanskning, som reviewet har identificeret. Det er derfor min forventning, at
myndighederne
i fortsættelse af de tiltag, som allerede er iværksat
arbej-
der aktivt videre med at implementere disse anbefalinger for at udbedre de
identificerede risici.
7.
Teledata-sagen har vist et behov for, at der løbende føres eksternt tilsyn
med tekniske bevisers kvalitet. Det gælder fra tidspunktet, hvor de indsam-
les og bearbejdes, til de præsenteres som beviser i en straffesag. I den for-
bindelse glæder jeg mig over, at et meget bredt flertal i Folketinget den 3.
juni i år vedtog lovforslaget om oprettelse af et nyt uafhængigt tilsyn med
tekniske bevismidler. Det er min forventning, at det gennemførte review af
bevismidler vil kunne danne et godt udgangspunkt for det nye tilsyns ar-
bejde.
Nick Hækkerup
/
Charlotte Münter
Side 4/4