Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 350
Offentligt
Emne:
ATT. REU Nedenstående indlæg bedes videreformidlet til medlemmerne af retsudvalget i
samtlige partier: "Fint med beslaglæggelser, men vanviddet fortsætter"
Til Retsordførerne i Folketinget
Nedenstående debatindlæg er bragt i JP torsdag den 27.05.2021.
Mit indlæg tilsendes hermed til retsordførerne for folketingets partier til yderligere inspiration i
forbindelse med kommende forslag til lovændringer.
Det er mit håb, at retsordførerne kan se nødvendigheden af en opstramning af de områder belyst i
mit indlæg, hvor politiet under vores arbejde i dag desværre
Ikke opnår et ønsket resultat, da lovgivningen på enkelte områder til stadighed er utilstrækkelig.
Søger den enkelte retspolitiske ordfører yderligere svar eller inspiration kan jeg naturligvis
kontaktes.
Venlig hilsen
Henrik Schmeisser
Politiassistent
Københavns Færdselspoliti
Emne:
"Fint med beslaglæggelser, men vanviddet fortsætter"
Til JP følgende indlæg bedes bragt som kronik eller lignende:
Først og fremmest vil jeg rette en STOR tak til de partier og politikere, der havde mod til at stemme
for Vanvidspakken, som blev effektueret den 1. april 2021.
Det er lykkedes for os i politiet at beslaglægge flere end 50 køretøjer med baggrund i Vanvidskørsel
på blot en måned, hvorfor netop behovet for en sådan lovpakke fremstår særdeles tydelig, men også
meget skræmmende.
Tallene afspejler det faktum, at de foreløbigt konfiskerede biler blot er toppen af isbjerget af hvor
mange tilfælde af vanvidskørsel der foretages dagligt på de danske veje.
Det er mine kollegers og mit håb, at sagerne, når de endeligt står til bedømmelse i de danske
retssale også ender med rettens sluttelige vedtagelse af konfiskation af de beslaglagte biler
(potentielt dødbringende våben) og ikke blot ender i udvandede juridiske spidsfindigheder omkring
køretøjernes reelle ejerforhold med genudlevering til følge.
Enhver, der frivilligt vil låne sit køretøj ud til en potentiel tåbe, der har lysten og viljen til at køre
vanvidskørsel, bærer efter min opfattelse selv skylden for et økonomisk tab i forbindelse med en
sådan beslaglæggelse.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 1/6-21 fra Henrik Schmeisser, politiassistent, Københavns Færdselspoliti, vedrørende debatindlæg i JP om vanvidskørsel
2411553_0002.png
Et anden problem, som også trænger sig på set med mine færdselsbriller, er samfundets manglende
konsekvenser overfor adskillige ”ligeglade” billister derude på vejene.
Mine færdselskolleger og jeg støder dagligt på folk i trafikken, der har et tocifret antal sigtelser for
overtrædelse af færdselsloven med klip til følge til samtidig bedømmelse, uden at det er lykkedes
for anklagemyndigheden eller retten at beramme og fastsætte en endelig dato for en sagsbehandling
på trods af de mange løbende og gentagne overtrædelsessager. Dette er set ud fra et
færdselsmæssigt perspektiv total uacceptabelt.
Anklagemyndigheden og retten burde kunne beramme og behandle sådan en sagstype med en vis
hurtighed således, at også uvillige medspillere i form at tiltalte, der udebliver på grund af dårlige
undskyldninger eller bevidst trækker sagerne i langdrag, hurtigt og kontant bliver straffet for deres
adfærd i trafikken til tilfredshed for de mange og heldigvis overvejende lovlige billister på de
danske veje.
Som tydelig illustration af ovennævnte kan jeg i skrivende stund supplere med en dugfrisk
hændelse fra
den
1. maj 2021, hvor en af mine motorcykelkolleger eftersatte og standsede en bil på
baggrund af en klipforseelse (kørsel mod ensretningen)
Køretøjet blev ført af en gammel kending, der tidligere har været frakendt 6 måneder på grund af
mange færdselsforseelser fra januar til juli måned 2019. Pågældende erhvervede igen sit kørekort
den
24.09.2020
og har siden den dato fået 11 sigtelser til klip og nu nr. 12 , hvorefter min kollega
besluttede at inddrage hans kørekort på stedet grundet af de mange klipforseelser. Yderligere sad
føreren og passageren med hver sin store latterglasflaske i skødet, ligesom der henlå 6 tomme og 6
fyldte store lattergasflasker i bilen. Dette tyder på dagligt misbrug af lattergas, som desværre ikke
kan konstateres af politiet, idet virkningen som bekendt er meget kortvarig, ikke målbar og
desværre heller ikke ulovlig.
I den verserende retssag i Frederiksberg Ret omkring den ulykkelige hændelse på Peter Bangs Vej,
hvor en 5 årig pige ganske tragisk omkom, er der ligeledes mistanke om lattergasindtagelse i
umiddelbar forbindelse med kørslen.
Eksemplerne er utallige her tænker jeg med bedrøvelse på min kollega, der i juli 2018 ganske
uforskyldt, måtte lade livet på grund af en vanvidskørsel på Langebro. Den tiltale havde ikke
engang tilstrækkelig mod og mandshjerte til at forblive på ulykkesstedet og stå til ansvar for sine
fatale handlinger, men flygtede fra stedet for at blive pågrebet efterfølgende. Hans sande jeg
skinnede også igennem ved berammelsen af retssagen, hvorfra han forventeligt udeblev med dårlige
undskyldninger og nu sidder i Dubai, forhåbentlig stadig fængslet med henblik på at blive udleveret
til regnskabets time i en dansk retssal næsten 2 år efter forbrydelsen.
Slutteligt vil jeg henlede opmærksomheden på de adskillige billister, der dagligt konfronteres med
politiet efter forseelser begået i trafikken.
De svarer ofte mine kolleger og mig med ordene: ”Bare
skriv
– jeg betaler alligevel ikke”
-
”Du kan bare skrive den på regningen –
jeg afdrager med 200 kr
om måneden og bliver alligevel aldrig færdig” eller ”Du betaler alligevel selv!”, hvilket ganske
ofte
afsluttes med et latter, der er frustrerende for os i politiet, men også tydeligvis udstiller samfundets
manglende mulighed for at reagere med nødvendig konsekvens overfor de pågældendes
trafikadfærd.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 1/6-21 fra Henrik Schmeisser, politiassistent, Københavns Færdselspoliti, vedrørende debatindlæg i JP om vanvidskørsel
Det er mit håb, at der også findes politikere, der kan se nødvendigheden af at sætte effektivt ind
overfor denne problemstilling således, at politiets store arbejde med at skabe tryghed i trafikken
ikke spildes og til stadighed forøges gennem fornøden lovgivning samt effektuering af
konsekvenser.
Henrik Schmeisser
Politiassistent
Københavns Færdselspoliti.