Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 345
Offentligt
2409776_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
Sendt med Digital Post
18. maj 2021
J.nr. 2020-442-10939
Dok.nr. 350298
Sagsbehandler
Poul Erik Weidick
Vedrørende brud på persondatasikkerheden
Datatilsynet vender hermed tilbage til sagen, hvor Justitsministeriet den 14. december 2020
har anmeldt et brud på persondatasikkerheden til Datatilsynet. Anmeldelsen har følgende re-
ferencenummer:
bad9cb6a554f3bdb8f37c834e60179b5dbb40114.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
1. Afgørelse
Efter en gennemgang af sagen finder Datatilsynet, at der er grundlag for at udtale
alvorlig kri-
tik
af, at Justitsministeriets behandling af personoplysninger ikke er sket i overensstemmelse
med reglerne i databeskyttelsesforordningens
1
artikel 32, stk. 1, og artikel 33, stk. 1.
Nedenfor følger en nærmere gennemgang af sagen og en begrundelse for Datatilsynets afgø-
relse.
2. Sagsfremstilling
Justitsministeriet har den 14. december 2020 anmeldt et brud på persondatasikkerheden til
Datatilsynet. Af anmeldelsen fremgår, at Justitsministeriet den 28. januar 2020 modtog en re-
degørelse fra Rigspolitiet om en fangeflugt fra et psykiatrisygehus den 19. november 2019.
Det fremgik af redegørelsen, at den var udarbejdet til brug for offentliggørelse og blev derfor
offentliggjort på Justitsministeriets og Folketingets hjemmesider den 3. februar 2020.
Forsvarsadvokaten for den undvegne fange klagede den 28. februar 2020 til Justitsministeriet
over offentliggørelsen, idet den indeholdt følsomme personoplysninger i form af helbredsop-
lysninger, ligesom den indeholdt oplysninger om strafbare forhold, der ikke havde været of-
fentligt tilgængelige forud for offentliggørelse af redegørelsen.
Justitsministeriet behandlede sagen, bl.a. i form af en høring til Rigspolitiet, men blev først op-
mærksom på, at sagen skulle indberettes som et brud på persondatasikkerheden den 11. de-
cember 2020, hvorefter, der straks blev iværksat sletning af redegørelsen fra de hjemmesider,
hvor den var offentliggjort.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (ge-
nerel forordning om databeskyttelse).
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 345: Orientering om. Datatilsynets afgørelse af 18. maj 2021, fra justitsministeren
3. Justitsministeriets oplysninger
Justitsministeriet har til sagen oplyst, at Justitsministeriet den 28. januar 2020 modtog en re-
degørelse fra Rigspolitiet om en fangeflugt den 19. november 2019 fra et psykiatrisygehus.
Redegørelsen blev offentliggjort på Justitsministeriets hjemmeside den 3. februar 2020 og of-
fentliggjort på Folketingets hjemmeside samme dag. Redegørelsen blev udarbejdet af Rigs-
politiet med bidrag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, Rigsadvokaten og Region Sjælland
efter anmodning fra Justitsministeriet om en redegørelse til brug for offentliggørelse. Det frem-
gik derfor også af redegørelsen, at den var udarbejdet til brug for offentliggørelse.
Da Justitsministeriet den 28. februar 2020 modtog en klage fra den undvegne indsattes for-
svarsadvokat over, at den offentliggjorte redegørelse indeholdt følsomme personoplysninger i
form af helbredsoplysninger, iværksatte ministeriet en høring af Rigspolitiet den 3. marts 2020
med henblik på at få afklaret, hvorvidt og i givet fald i hvilket omfang redegørelsen efter
Rigspolitiets opfattelse indeholdt følsomme personoplysninger.
I høringssvar af 12. maj 2020 tilsluttede Rigspolitiet sig advokatens opfattelse af, at redegø-
relsen indeholdt følsomme personoplysninger i form af helbredsoplysninger. Rigspolitiet kon-
staterede endvidere, at redegørelsen indeholdt oplysninger om den pågældendes strafbare
forhold, som ikke var offentligt tilgængelige forud for offentliggørelse af redegørelsen. Rigs-
politiet konkluderede, at de pågældende oplysninger ikke var egnet til offentliggørelse.
De relevante fagkontorer i Justitsministeriets departement var hverken ved modtagelsen af
advokatens henvendelse den 28. februar 2020 eller ved modtagelsen af Rigspolitiets hørings-
svar den 12. maj 2020 opmærksomme på, at sagen skulle håndteres som et brud på person-
datasikkerheden. Der blev derfor ikke taget skridt til at få fjernet redegørelsen fra Justitsmini-
steriets hjemmeside og Folketingets hjemmeside, ligesom sagen ikke blev forelagt Justitsmi-
nisteriets databeskyttelsesrådgiver (DPO) eller sikkerhedsofficer med henblik på anmeldelse
af bruddet til Datatilsynet.
Justitsministeriet blev først opmærksom på, at sagen skulle behandles som en brud på per-
sondatasikkerheden den 11. december 2020 i forbindelse med udarbejdelse af svar på for-
svarsadvokatens klage, hvor Justitsministeriets Databeskyttelseskontor og DPO blev inddra-
get i sagen. Redegørelsen blev samme dag fjernet fra Justitsministeriets hjemmeside, ligesom
ministeriet tog kontakt til Folketingets Udvalgssekretariat, hvorefter redegørelsen også blev
fjernet fra Folketingets hjemmeside henholdsvis den 11. december 2020 (fra Retsudvalgets
offentliggjorte dokumenter) og den 14. december 2020 (fra Sundheds- og Ældreudvalgets of-
fentliggjorte dokumenter).
I overensstemmelse med departementets interne procedure for håndtering af brud på person-
datasikkerheden blev Justitsministeriets sikkerhedsofficer den 14. december 2020 underrettet
om sagen med henblik på anmeldelse af bruddet til Datatilsynet. Sagen blev anmeldt til Da-
tatilsynet samme dag. Det har ikke været muligt at afdække nærmere, hvorfor sagen ikke tid-
ligere i forløbet er blevet håndteret korrekt.
Justitsministeriet har videre anført, at den aktuelle hændelse, som skyldes menneskelige fejl,
viser, at der er behov for, at ministeriet revurderer indholdet af sine uddannelses- og aware-
nessindsatser med fokus på at skærpe medarbejdernes viden og opmærksomhed omkring
beskyttelse af personoplysninger, herunder brud på persondatasikkerheden. Ministeriet vil
derfor gennemgå indholdet af de beskrevne uddannelses- og awarenessindsatser med hen-
blik på at sikre, at de i videst muligt omfang imødekommer dette behov. Derudover er Justits-
ministeriet i gang med at udarbejde en politik om beskyttelse af personoplysninger med hen-
blik på at styrke databeskyttelsen i departementets sagsbehandlingsprocesser. Dette arbejde
forventes færdigt i 1. halvår 2021. Endelig har Justitsministeriet som følge af hændelsen fun-
Side 2 af 6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 345: Orientering om. Datatilsynets afgørelse af 18. maj 2021, fra justitsministeren
det anledning til at indskærpe vigtigheden af fokus på databeskyttelse over for ministeriets un-
derliggende myndigheder, herunder betydningen af at alle myndigheder selvstændigt bidrager
til databeskyttelsen på tværs af koncernen.
Side 3 af 6
4. Begrundelse for Datatilsynets afgørelse
Datatilsynet lægger på baggrund af det af Justitsministeriet den 3. marts 2021 oplyste til grund,
at ministeriet den 3. februar 2020 – som følge af menneskelige fejl – har offentliggjort en af
Rigspolitiet udfærdiget redegørelse om en fangeflugt fra et psykiatrisygehus den 19. novem-
ber 2019. Redegørelsen indeholdt oplysninger om den flygtede fanges helbred og oplysnin-
ger om ikke tidligere offentliggjorte strafbare forhold. Herudover lægges det efter det oplyste
ligeledes til grund, at der i det offentliggjorte var personoplysninger, der ikke skulle have væ-
ret inkluderet i teksten.
Datatilsynet lægger på den baggrund til grund, at der ved offentliggørelsen er sket en ulovlig
videregivelse af personoplysninger, hvorfor tilsynet finder, at der er sket et brud på person-
datasikkerheden, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 12.
4.1. Databeskyttelsesforordningens artikel 32
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 32, stk. 1, at den dataansvarlige skal træffe
passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der
passer til de risici, der er ved den dataansvarliges behandlinger af personoplysninger.
Der påhviler således den dataansvarlige en pligt til at identificere de risici, den dataansvarli-
ges behandling udgør for de registrerede og til at sikre, at der indføres passende sikkerheds-
foranstaltninger, der beskytter de registrerede mod disse risici.
Det er Datatilsynets opfattelse, at kravet jf. artikel 32 om passende sikkerhed normalt vil inde-
bære,
at
man som dataansvarlig sikrer, at oplysninger om registrerede, herunder især føl-
somme oplysninger, ikke kommer til uvedkommendes kendskab og
at
der bør stilles højere
krav til medarbejdernes omhyggelighed i tilfælde hvor personoplysninger skal offentliggøres,
herunder skal der ved en gennemgang af materialet foretages sikring af, at der ikke sker uauto-
riseret offentliggørelse af beskyttelsesværdige eller følsomme personoplysninger.
Det er Datatilsynets vurdering, at Justitsministeriet som minimum skulle have gennemgået do-
kumentet og vurderet, om der af dette fremgik oplysninger, der efter gældende regler ikke
kunne offentliggøres. Ved ikke at gøre dette har Justitsministeriet overtrådt databeskyttelses-
forordningens artikel 32 om passende sikkerhed.
Datatilsynet har noteret sig, at Justitsministeriet forud for hændelsen har implementeret en
række organisatoriske foranstaltninger med henblik på undgå brud på persondatasikkerheden
og at ministeriet efter hændelsen har revurderet disse foranstaltninger og arbejder med at
skærpe medarbejdernes viden og opmærksomhed omkring beskyttelse af personoplysninger.
4.2. Databeskyttelsesforordningens artikel 33
Det følger af forordningens artikel 33, stk. 1, at den dataansvarlige i tilfælde af brud på per-
sondatasikkerheden uden unødig forsinkelse og om muligt inden 72 timer skal foretage an-
meldelse af bruddet til Datatilsynet, medmindre at det er usandsynligt, at bruddet på person-
datasikkerheden indebærer en risiko for fysiske personers rettigheder eller frihedsrettigheder.
Det fremgår af sagen, at Justitsministeriet den 28. februar 2020 modtog en klage over rede-
gørelsens offentliggørelse fra den registreredes forsvarsadvokat. Justitsministeriet iværksatte
den 3. marts 2020 en høring af Rigspolitiet med henblik på at få afklaret, hvorvidt og i givet
fald i hvilket omfang den offentliggjorte redegørelse efter Rigspolitiets opfattelse indeholdt føl-
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 345: Orientering om. Datatilsynets afgørelse af 18. maj 2021, fra justitsministeren
somme personoplysninger. Allerede på dette tidspunkt burde Justitsministeriet have overvejet
og vurderet om der forelå et brud på databeskyttelsesforordningen, der skulle indberettes til
Datatilsynet.
Da Justitsministeriet den 12. maj 2020 modtog Rigspolitiets høringssvar, hvoraf det fremgik,
at Rigspolitiet vurderede, at redegørelsen indeholdt oplysninger, der ikke var egnet til offent-
liggørelse, burde Justitsministeriet have indset, at der var tale om et brud på persondatasik-
kerheden og indberettet dette til Datatilsynet.
Datatilsynet finder, at Justitsministeriets behandling af personoplysninger – ved først at an-
melde bruddet den 11. december 2020 – ikke er sket i overensstemmelse med databeskyttel-
sesforordningens artikel 33, stk. 1.
4.3. Sammenfatning
På ovenstående baggrund finder Datatilsynet, at der samlet set er grundlag for at udtale
al-
vorlig kritik
af, at Justitsministeriets behandling af personoplysninger ikke er sket i overens-
stemmelse med reglerne i databeskyttelsesforordningens artikel 32, stk. 1, og artikel 33, stk.
1.
Datatilsynet har ved valg af reaktion lagt vægt på, at personoplysningerne omfattede helbreds-
oplysninger og oplysninger om ikke tidligere offentliggjorte strafbare forhold.
Samtidig er det Datatilsynets opfattelse, at der henset til Justitsministeriets arbejdsområder og
funktion, kan stilles højere krav til, at vurderinger efter de gældende regler herunder databe-
skyttelsesreglerne foretages korrekt. Dette gælder særligt vurderingen af hvilke oplysninger
der skal ekstraheres inden oplysninger offentliggøres. Herudover burde Justitsministeriet alle-
rede ved modtagelsen af klagen fra den registreredes advokat, have vurderet om der var for-
hold der skulle ekstraheres, og allersenest ved modtagelsen af Rigspolitiets redegørelse den
12. maj 2020, have ageret i overensstemmelse med den vurdering, der fremgik heraf. Det er
således skærpende, at ministeriet først ca. 7 måneder senere reagerer herpå, og tager skridt
til at slette oplysningerne, og på dette senere tidspunkt, får anmeldt forholdet til Datatilsynet.
Side 4 af 6
5. Afsluttende bemærkninger
Datatilsynet bemærker, at Datatilsynets afgørelse ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. databeskyttelseslovens § 30.
Datatilsynets afgørelse kan dog indbringes for domstolene, jf. grundlovens § 63.
Datatilsynet anser hermed sagen for afsluttet og foretager sig herefter ikke yderligere i sagen.
Med venlig hilsen
Poul Erik Weidick
Bilag:
Retsgrundlag.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 345: Orientering om. Datatilsynets afgørelse af 18. maj 2021, fra justitsministeren
Bilag: Retsgrundlag
Uddrag af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og
om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (gene-
rel forordning om databeskyttelse).
Artikel 2, stk. 1.
Denne forordning finder anvendelse på behandling af personoplysninger, der
helt eller delvis foretages ved hjælp af automatisk databehandling, og på anden ikkeautoma-
tisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
Artikel 4.
I denne forordning forstås ved:
1)
»personoplysninger«: enhver form for information om en identificeret eller identificer-
bar fysisk person (»den registrerede«); ved identificerbar fysisk person forstås en fy-
sisk person, der direkte eller indirekte kan identificeres, navnlig ved en identifikator
som f.eks. et navn, et identifikationsnummer, lokaliseringsdata, en onlineidentifikator
eller et eller flere elementer, der er særlige for denne fysiske persons fysiske, fysiolo-
giske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sociale identitet
»behandling«: enhver aktivitet eller række af aktiviteter — med eller uden brug af au-
tomatisk behandling — som personoplysninger eller en samling af personoplysninger
gøres til genstand for, f.eks. indsamling, registrering, organisering, systematisering,
opbevaring, tilpasning eller ændring, genfinding, søgning, brug, videregivelse ved
transmission, formidling eller enhver anden form for overladelse, sammenstilling eller
samkøring, begrænsning, sletning eller tilintetgørelse
»dataansvarlig«: en fysisk eller juridisk person, en offentlig myndighed, en institution
eller et andet organ, der alene eller sammen med andre afgør, til hvilke formål og med
hvilke hjælpemidler der må foretages behandling af personoplysninger; hvis formå-
lene og hjælpemidlerne til en sådan behandling er fastlagt i EU-retten eller medlems-
staternes nationale ret, kan den dataansvarlige eller de specifikke kriterier for udpe-
gelse af denne fastsættes i EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret
Side 5 af 6
2)
[…]
7)
[…]
12) »brud på persondatasikkerheden«: et brud på sikkerheden, der fører til hændelig el-
ler ulovlig tilintetgørelse, tab, ændring, uautoriseret videregivelse af eller adgang til
personoplysninger, der er transmitteret, opbevaret eller på anden måde behandlet
Artikel 32.
Under hensyntagen til det aktuelle tekniske niveau, implementeringsomkostnin-
gerne og den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng og formål samt risi-
ciene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske personers rettigheder og frihedsrettig-
heder gennemfører den dataansvarlige og databehandleren passende tekniske og organisa-
toriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse risici, herunder
bl.a. alt efter hvad der er relevant:
a)
b)
c)
d)
pseudonymisering og kryptering af personoplysninger
evne til at sikre vedvarende fortrolighed, integritet, tilgængelighed og robusthed af be-
handlingssystemer og -tjenester
evne til rettidigt at genoprette tilgængeligheden af og adgangen til personoplysninger
i tilfælde af en fysisk eller teknisk hændelse
en procedure for regelmæssig afprøvning, vurdering og evaluering af effektiviteten af
de tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af behandlingssikkerhed.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 345: Orientering om. Datatilsynets afgørelse af 18. maj 2021, fra justitsministeren
Stk. 2.
Ved vurderingen af, hvilket sikkerhedsniveau der er passende, tages der navnlig hen-
syn til de risici, som behandling udgør, navnlig ved hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, tab,
ændring, uautoriseret videregivelse af eller adgang til personoplysninger, der er transmitteret,
opbevaret eller på anden måde behandlet.
Stk. 3.
Overholdelse af en godkendt adfærdskodeks som omhandlet i artikel 40 eller en god-
kendt certificeringsmekanisme som omhandlet i artikel 42 kan bruges som et element til at på-
vise overholdelse af kravene i nærværende artikels stk. 1.
Stk. 4.
Den dataansvarlige og databehandleren tager skridt til at sikre, at enhver fysisk per-
son, der udfører arbejde for den dataansvarlige eller databehandleren, og som får adgang til
personoplysninger, kun behandler disse efter instruks fra den dataansvarlige, medmindre be-
handling kræves i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret.
Artikel 33.
Ved brud på persondatasikkerheden anmelder den dataansvarlige uden unødig
forsinkelse og om muligt senest 72 timer, efter at denne er blevet bekendt med det, bruddet
på persondatasikkerheden til den tilsynsmyndighed, som er kompetent i overensstemmelse
med artikel 55, medmindre at det er usandsynligt, at bruddet på persondatasikkerheden inde-
bærer en risiko for fysiske personers rettigheder eller frihedsrettigheder. Foretages anmeldel-
sen til tilsynsmyndigheden ikke inden for 72 timer, ledsages den af en begrundelse for forsin-
kelsen.
Stk. 2.
Databehandleren underretter uden unødig forsinkelse den dataansvarlige efter at være
blevet opmærksom på, at der er sket brud på persondatasikkerheden.
Stk. 3.
Den i stk. 1 omhandlede anmeldelse skal mindst:
a)
beskrive karakteren af bruddet på persondatasikkerheden, herunder, hvis det er mu-
ligt, kategorierne og det omtrentlige antal berørte registrerede samt kategorierne og
det omtrentlige antal berørte registreringer af personoplysninger
angive navn på og kontaktoplysninger for databeskyttelsesrådgiveren eller et andet
kontaktpunkt, hvor yderligere oplysninger kan indhentes
beskrive de sandsynlige konsekvenser af bruddet på persondatasikkerheden
beskrive de foranstaltninger, som den dataansvarlige har truffet eller foreslår truffet
for at håndtere bruddet på persondatasikkerheden, herunder, hvis det er relevant, for-
anstaltninger for at begrænse dets mulige skadevirkninger.
Side 6 af 6
b)
c)
d)
Stk. 4.
Når og for så vidt som det ikke er muligt at give oplysningerne samlet, kan oplysnin-
gerne meddeles trinvist uden unødig yderligere forsinkelse.
Stk. 5.
Den dataansvarlige dokumenterer alle brud på persondatasikkerheden, herunder de
faktiske omstændigheder ved bruddet på persondatasikkerheden, dets virkninger og de trufne
afhjælpende foranstaltninger. Denne dokumentation skal kunne sætte tilsynsmyndigheden i
stand til at kontrollere, at denne artikel er overholdt.