Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2402623_0001.png
Justitsministeriet
Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Den 2. november 2020
RIGSPOLITIET
J.nr.: 2020-049501
KONCERNJURA
Sagsbehandler: Camilla Lund Nørlev
POLITITORVET 14
1780 KØBENHAVN V
Telefon: 3314 8888
Web:
www.politi.dk
Årlig orientering om administrative frihedsberøvelser - 2019
1. Rigspolitiet etablerede ved rundskrivelse af 7. december 2009 en indberet-
ningsordning vedrørende administrative frihedsberøvelser efter politilovens § 8
(om forsamlinger) og § 9 (om opløb), der har varet i mere end 6 timer. Indberet-
ningsordningen omfatter alle politikredse.
Den 4. april 2016 udvidede Rigspolitiet den eksisterende indberetningsordning til
også at omfatte sager om administrativ frihedsberøvelse
uanset varighed
efter
politilovens § 5 (om afværgelse af fare for forstyrrelse af den offentlige orden
samt for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed) og §§ 8 og 9, hvor det efter-
følgende af enten politikredsen, Rigspolitiet eller domstolene er blevet vurderet, at
politilovens betingelser for administrativ frihedsberøvelse ikke har været opfyldt.
Udvidelsen omfatter sager, der er endeligt afgjort efter den 1. januar 2016.
2. Rigspolitiet anmodede den 15. september 2020 politikredsene om at indberette
alle sager fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2019 om administrative fri-
hedsberøvelser omfattet af indberetningsordningen.
Nordjyllands Politi har indberettet én sag, hvor en administrativ frihedsberøvelse
efter politilovens § 5, stk. 3, 2. pkt., blev kendt delvis ulovlig af domstolene.
Sagen omhandlede en administrativ frihedsberøvelse efter politilovens § 5, stk.
3, som fandt sted den 24. februar 2019 kl. 02.50, og hvor borgeren var frihedsbe-
røvet indtil kl. 07.30, i alt 4 timer og 40 minutter. Borgeren havde undladt at ef-
terkomme indtil flere påbud fra politiet om at forlade et værtshus, og borgeren var
to gange vendt tilbage, hvor han optrådte højtråbende.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Rigspolitiets årlige orientering om administrative frihedsberøvelser for 2019, fra justitsministeren
2402623_0002.png
Retten fandt den 9. september 2019 ikke grundlag for at tilsidesætte politiets skøn
om, at det var nødvendigt at frihedsberøve borgeren for at afværge nærliggende
fare for yderligere forstyrrelse af den offentlige orden, og at mindre indgribende
foranstaltninger i form af flere påbud forgæves var forsøgt.
Da formålet med frihedsberøvelsen imidlertid var at forhindre borgeren i at vende
tilbage til værtshuset, og da værtshuset lukkede kl. 05.00, blev frihedsberøvelsen
fra kl. 05.01 til kl. 07.30 kendt ulovlig. Retten henviste herved til politilovens § 5,
stk. 3, pkt. 2, hvorefter frihedsberøvelsen skal være så kortvarig som muligt.
Københavns Politi har indberettet én sag, hvor en administrativ frihedsberøvelse
efter politilovens § 5, stk. 3, blev kendt ulovlig af domstolene.
Som led i efterforskningen af uroligheder i forbindelse med 10-året for Ungdoms-
husets rydning den 1. marts 2017, skulle politikredsen den 17. maj 2017 foretage
anholdelse af to mistænkte i et kollektiv i København, ligesom der skulle foreta-
ges ransagning
efter rettens kendelse
af den ene mistænktes værelse. For at
sikre opretholdelse af den offentlige ro og orden og for at undgå fare for enkelt-
personers eller den offentlige sikkerhed under ransagningen, besluttede politiet at
frihedsberøve de tilstedeværende 13 personer. To personer blev anholdt i medfør
af retsplejeloven, mens de øvrige personer blev frihedsberøvet i medfør af politi-
lovens § 5, stk. 3. Personerne var frihedsberøvet i tidsrummet fra kl. 06.00 og ind-
til mellem kl. 11.21 og kl. 12.00, i alt mellem 5 timer og 21 minutter og 6 timer.
Retten fandt den 4. juni 2019, at betingelserne for frihedsberøvelsen i medfør af
politilovens § 5, stk. 3, ikke var opfyldt, idet der ikke var en tilstrækkelig konkret
og nærliggende fare for forstyrrelse af den offentlige orden eller sikkerhed.
Ingen politikredse har herudover indberettet sager om hverken administrative fri-
hedsberøvelser efter politilovens §§ 8 og 9, der har varet i mere end 6 timer, eller
om administrative frihedsberøvelser efter politilovens §§ 5, 8, og 9, hvor det enten
af politikredsen, Rigspolitiet eller domstolene efterfølgende er blevet vurderet, at
politilovens betingelser for administrativ frihedsberøvelse ikke har været opfyldt.
Side 2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Rigspolitiets årlige orientering om administrative frihedsberøvelser for 2019, fra justitsministeren
2402623_0003.png
Rigspolitiet beklager den meget sene fremsendelse af orienteringen.
Side 3
Med venlig hilsen
Rikke Gottrup
sektionsleder