Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
26. maj 2021
Koncerndigitaliseringsen-
heden
Sagsbeh: Kristian Nexøe Klitgaard
Sagsnr.: 2021-0110-0319
Dok.:
1970422
Orientering om afslutning og endelig afrapportering på undersøgelsen
af datahåndtering hos politi og anklagemyndighed
1.
Den daværende justitsminister iværksatte i 2018 forberedelsen af en grun-
dig undersøgelse af datahåndteringen hos politi, anklagemyndighed og PET.
På baggrund af en forundersøgelse (jf. 2018-19 REU Alm. del, bilag 112 og
226) og gennemførelsen af et udbud blev opgaven tildelt
Pricewaterhouse-
Coopers
(PwC), jf.
”Orientering
om tildeling af undersøgelsen af datahånd-
tering”
2019-20
REU Alm. del, Bilag 26.
Grundet PET’s særlige forhold er
undersøgelsen af PET gennemført i et særskilt spor.
Undersøgelsen har haft karakter af en kulegravning, og den har haft til for-
mål at vurdere, om datahåndteringen i politiet og anklagemyndigheden er
korrekt og sikker, ligesom PwC er kommet med anbefalinger til håndtering
af de identificerede forhold samt anbefalinger til at gøre det nemmere for
medarbejderne at håndtere data korrekt og sikkert. Derudover har PwC ud-
arbejdet anbefalinger rettet mod Justitsministeriets langsigtede ambition
om, at hele Justitsministeriets koncern med tiden skal være rollemodel for
korrekt og sikker datahåndtering.
Retsudvalget er ved afslutningen af de første tre dele af undersøgelsen ble-
vet orienteret, jf. 2020-21 REU Alm. del, bilag 14, bilag 186 og bilag 273.
Undersøgelsen er nu afsluttet, og på den baggrund orienteres Retsudvalget
derfor om resultaterne af undersøgelsen.
2.
Undersøgelsen af datahåndtering hos politi og anklagemyndighed har væ-
ret struktureret i fire dele,
benævnt ”undersøgelsesbølger”.
I hver undersø-
gelsesbølge er der blevet undersøgt et antal it-systemer ved hjælp af spørge-
Side 1/3