Altinget 11-05-2021
Jørn Vestergaard, professor emeritus, Det Juridiske Fakultet
Beskytter den begrænsede rigsretsanklage embedsværket mod ansvar for vildledning af
Folketinget?
I Tamilsagen blev ingen af ministrene tiltalt for afgivelse af urigtige oplysninger til Folketinget, og
Ninn-Hansen blev kun anklaget og dømt for den ulovlige administration. Rigsretten bestemte i
øvrigt, at Ninn-Hansens handlinger i relation til Folketingets Ombudsmand og hans påståede
vildledning af Folketinget ikke kunne bringes i anvendelse som strafskærpende omstændighed (se
herom min artikel i Altinget den 2. februar 2021).
I kølvandet på Rigsrettens dom i Tamil-sagen blev det dengang besluttet, at den tjenstlige
undersøgelse mod embedsfolkene følgelig skulle begrænses tilsvarende. Begrænsning blev foretaget
efter indstilling fra de berørte ministerier. Dette er der redegjort for i beretning og indstilling i den
tjenstlige undersøgelse i Tamil-sagen (side 15 ff).
I den afsluttende delrapport fra Instrukskommissionen peges der på beslutningerne i Tamil-sagen
som et opmærksomhedspunkt. Det nævnte forhold omtales første gang lidt diskret i en fodnote
(bind 6 side 3579). Senere i beretningen får oplysningen mere synlig omtale, idet den gentages i de
konkluderende afsnit vedrørende de fire embedsfolk, som kommissionen finder grundlag for at
drage til ansvar for grov tilsidesættelse af sandhedspligten.
I den pressemeddelelse, som Justitsministeriets den 26. april udsendte i forbindelse med
offentliggørelsen af bind 6, blev oplysningerne om begrænsningen af den tjenstlige undersøgelse i
Tamil-sagen lidt kryptisk omtalt som eksempel på, at kommissionen har været opmærksom på
forholdet til den verserende rigsretssag.
Ejendommeligt nok er det først for ganske nylig, at den nævnte problemstilling har påkaldt sig
offentlig interesse. Den er ellers af ganske væsentlig betydning for bedømmelsen af embedsværkets
ansvar i forbindelse med rådgivning af en minister om afgivelse af vildledende oplysninger til
Folketinget.
For en myndighed, som nødig vil indlede en tjenstlig undersøgelse om medvirken til vildledning af
Folketinget kunne det være nærliggende at henvise til efterspillet i Tamil-sagen. Det ville imidlertid
være stærkt problematisk at opfatte beslutningen i Tamilsagen som udtryk for en bindende praksis.
Folketinget har også i den aktuelle rigsretssag undladt at rejse tiltale for afgivelse af urigtige
oplysninger. Forud for beslutningen herom var der offentlig debat samt indgående drøftelser mellem
partiernes ordførere og i folketingssalen. Så alt andet lige er det en beslutning, som Folketingets
flertal har truffet med åbne øjne. Noget andet er så, at spørgsmålet om en mulig afsmittende
virkning af påtalebegrænsningen i forhold til embedsværkets ansvar næppe har været omfattet af
den rådgivning, som Folketinget modtog. Retsordfører for Radikale Venstre, Kristian Hegaard, mener
i hvert fald ikke at være blevet gjort bekendt med problemstillingen (P1 Orientering den 7. maj
2021).
Instrukskommissionen har kulegravet sagens faktiske forløb og redegjort nøgternt og sagligt for
juraen. Kommissionen har både peget på, hvad der taler for, og hvad der taler imod at pålægge
nogen i embedsværket et medansvar for ulovlighederne.