Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 321
Offentligt
2390280_0001.png
Dato: 29. april 2021
Afrapportering på opfyldelsen af målsætningerne for straffesags-
behandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023 pr. 1. kvartal 2021.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 er der fastsat
ambitiøse målsætninger for politiet og anklagemyndighedens straffesagsbehandling frem
til 2023. Målsætningerne hviler på en forudsætning om en sund sagsbeholdning, hvor der
er den rette balance mellem antallet af sager, alderen på sagerne og sagernes kompleksitet
eller kritiske niveau.
Der redegøres i nærværende notat for opfyldelsen af flerårsaftalens målsætninger for
straffesagsbehandlingen pr. 1. kvartal 2021.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden i 2021-
2023 fremgår nedenfor,
jf. boks 1.
Boks 1
Målsætningerne for straffesagsbehandling i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende anmeldelser uden sigtelse
1
1.
Sagsbeholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med 20 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
2.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med mindst 30 dage
fra ca. 350 dage i 1. halvår 2020 til ca. 320 dage i 2023.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende sigtelser uden tiltale
2
3.
Sagsbeholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 30 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
4.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 45 dage fra
ca. 235 dage i 1. halvår 2020 til ca. 190 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden
1
5.
I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022
og inden for 250 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
6.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet for sager vedr.
personfarlig kriminalitet:
I mindst halvdelen af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet
ligge på højst 85 dage i 2021-2023.
I mindst 70 pct. af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge
på højst 170 dage i 2021-2023.
Anm.:
1
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om it-relateret økonomisk kriminalitet.
2
Målsætningerne omfatter ikke
sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretningspligt.
Kilde: Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2390280_0002.png
Fastlæggelsen af målsætningerne tager afsæt i udviklingen i 2019-2020 og er derfor med
forbehold for uforudsete ændringer i bl.a. udviklingen i straffesager i politiet og anklage-
myndigheden. Herudover vil kapaciteten til afvikling af straffesager i domstolene kunne
få betydning for anklagemyndighedens mulighed for at prioritere tiden mellem sagsbe-
handling og tiltalerejsning og det egentlige retsarbejde i retterne.
Politiet og anklagemyndigheden vil i 2021 fortsat anvende betydelig ressourcer til håndte-
ring af COVID-19-situationen, som afhængig af pandemiens udvikling vil kunne påvirke
myndighedernes målopfyldelse.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet skal ses i
forlængelse af, at politiet og anklagemyndigheden i 2019 og 2020 har gennemført en
ambitiøs og fokuseret indsats for at nedbringe bl.a. sagsbehandlingstiderne i sager vedrø-
rende personfarlig kriminalitet. En videreførelse af resultaterne i 2021-2023 er dermed
udtryk for en fortsættelse af politikredsenes massive fokus på personfarlig kriminalitet.
De samlede målsætninger skal ses i sammenhæng med, at der med flerårsaftalen om poli-
tiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 tilføres samlet set ca. 310 årsværk til
straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden, når styrkelsen er fuldt indfaset
i 2023. Styrkelsen omfatter både politibetjente, anklagere og øvrige civile medarbejdere.
Straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden styrkes fra 2021. Styrkelsen af anklage-
myndigheden er på nuværende tidspunkt under indfasning i politikredsene i form af an-
sættelser, hvorfor styrkelsen på nuværende tidspunkt kun har haft begrænset effekt. Styr-
kelsen af politiet sker gradvist fra 2022. I takt med styrkelsen af politiets straffesagsbe-
handling tilføres anklagemyndigheden yderligere ressourcer svarende til det ressourcebe-
hov, som styrkelsen i politiets straffesagsbehandling skønnes at generere i anklagemyn-
digheden.
Flerårsaftalens målsætninger for straffesagsbehandlingen er udmøntet efter en differentie-
ret model på kredsniveau, der tager højde for politikredsenes forskellige udgangspunkter i
forhold til flerårsaftalens målsætninger ved indgangen til flerårsaftalen. Modellen under-
støtter således, at der gøres en særlig indsats i de politikredse, som er mest udfordret af
sagsophobning og lange sagsbehandlingstider. Politidirektørerne har ansvaret for, at der i
den enkelte kreds sikres en sammenhængende styring og prioritering på tværs af straf-
fesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden lokalt med henblik på indfrielse af
målsætningerne.
Hver måned følges udviklingen i opfyldelsen af målsætningerne tæt på tværs af politiet
og anklagemyndigheden på landsplan såvel som i hver af de 12 politikredse, ligesom der
løbende er dialog med de politikredse, hvor der er behov for en særlig indsats i forhold til
målopfyldelsen.
Side 2
Samlet status på målopfyldelse pr. 1. kvartal 2021
Et overblik over status på målopfyldelse pr. 1. kvartal fremgår af
tabel 1
nedenfor.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2390280_0003.png
Tabel 2
Status på opfyldelse af flerårsaftalens målsætninger om straffesagsbehandling
Baseline i
flerårsaftalen
Status pr. 1.
kvartal 2021
Difference
mellem mål
og status
Side 3
Målsætninger om sagsbeholdning og alder
Mål (2023)
Verserende anmeldelser
1
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sigtelse
Verserende sigtelser
2
Antal verserende sigtelser uden tiltale
Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
81.594
226
57.032
190
89.016
242
31.984
52
54.600
352
43.680
320
46.243
383
2.563
63
Målsætning om sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
3
Baseline i
flerårsaftale
Mål (2021-
2022)
Status pr. 1.
kvartal 2021
Difference
mellem mål
og status
1 pct.-point
Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
-
70 pct.
71. pct.
Målsætninger om sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet
4
Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlingstid på
højst 85 dage
Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlingstid på
højst 170 dage
Baseline i
flerårsaftale
Mål (2021-
2023)
Status pr. 1.
kvartal 2021
Difference
mellem mål
og status
5 pct.-point
8 pct.-point
-
-
50 pct.
70 pct.
55 pct.
78 pct.
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Der henvises til nedenstående tabeller
for yderligere bemærkninger.
Kilde: Rigspolitiet, Rigsadvokaten. POLSAS, Sagsbeholdning
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen, som er fastsat i flerårsaftalen, er ambitiøse
men vurderes fortsat at være realistiske at nå. Der er på tværs af landets politikredse et
markant fokus på indfrielse af målsætningerne om straffesagsbehandlingen. Status pr. 1.
kvartal 2021 giver særligt anledning til et vedvarende fokus på bevægelserne i målene om
sagsbeholdningen og alderen.
Status på opfyldelse af de enkelte mål pr. 1. kvartal 2021
Nedenfor fremgår en status på målopfyldelsen for de enkelte mål for politi og anklage-
myndighed pr. 1. kvartal 2021. Gennemgangen følger rækkefølgen i boks 1 ovenfor.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende anmeldelser uden sigtelse
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende anmeldelser uden sigtelse,
jf.
boks 2 nedenfor.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2390280_0004.png
Boks 2
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende anmeldelser uden
sigtelse
1.
2.
Sagsbeholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med 20 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med mindst 30 dage
fra ca. 350 dage i 1. halvår 2020 til ca. 320 dage i 2023.
Side 4
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om it-relateret økonomisk kriminalitet.
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel og it-relateret
økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 1. kvartal 2021 på ca. 46.000 sager,
jf. tabel
2.
Dette er lavere end antal verserende anmeldelser fra baseline ultimo 2019 på ca. 55.000
sager og højere end målsætningen for 2023 på ca. 44.000 sager.
Tabel 2
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse (antal sager) og den gennemsnitlige alder på verserende anmeldel-
ser uden sigtelse
Baseline i
Status pr. 1.
Ultimo 2020
flerårsaftalen
1
kvartal 2021
Difference
mellem mål
og status
2.563
63
Mål (2023)
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sig-
telse
54.600
352
44.641
384
46.243
383
43.680
320
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er trukket den 8. april 2021 og
opgjort til og med 1. kvartal 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Straffesager ekskl.
færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet. Herudover er efterregistreringer frasorteret. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret
som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet
økonomisk kriminalitet. Det bemærkes, at der er iværksat et arbejde i Rigspolitiet for at sikre en hensigtsmæssig registrering og visning
af sagspresset på området for overtrædelse af ”opholds, underretnings og meldepligt”, da registreringsrammen på området uden yderli-
gere ændringer over tid vil skævride de generelle statistikker for bl.a. antal og alder for verserende sager uden sigtelse.
Kilde: Rigspolitiet. POLSAS, Sagsbeholdning
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel og it-relateret
økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilagstabel 1.
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om
færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 1. kvartal 2021 på 383
dage,
jf. tabel 2.
Dette er højere end baselinen (baseret på alderen for 1. halvår 2020) på
ca. 350 dage og højere end målsætningen for 2023 på ca. 320 dage.
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om
færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilagstabel 1.
Det bemærkes afslutningsvis, at målsætningerne ikke omfatter it-relateret økonomisk
kriminalitet
1
. Som beskrevet i aftaleteksten, er it-relateret økonomisk kriminalitet et om-
1
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er
modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminalitet.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2390280_0005.png
råde i kraftig vækst. Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse om it-relateret øko-
nomisk kriminalitet er på ca. 44.000 sager ved udgangen af 1. kvartal 2021. Dette er en
stigning fra ca. 22.000 sager ultimo 2019. Den gennemsnitlige alder på verserende an-
meldelser om it-relateret økonomisk kriminalitet er på 343 dage. Flerårsaftalen indeholder
andre tiltag med fokus på disse typer sager, herunder initiativet vedr. ”Nye værktøjer til at
prioritere sager om økonomisk kriminalitet”.
Side 5
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende sigtelser uden tiltale
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende sigtelser uden tiltale,
jf. boks
3.
Boks 3
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende sigtelser uden
tiltale
3.
4.
Sagsbeholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 30 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 45 dage fra
ca. 235 dage i 1. halvår 2020 til ca. 190 dage i 2023.
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretningspligt.
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale er ved udgangen af 1. kvartal 2021 på ca.
89.000 sigtelser,
jf. tabel 3.
Ved udgangen af 1. kvartal 2021 er beholdningen af verse-
rende sigtelser uden tiltale således ca. 32.000 sigtelser over målet for 2023 på ca. 57.000
verserende sigtelser uden tiltale.
Det bemærkes, at der med henblik på at opfylde målet for 2023 er opstillet en intern mål-
sætning for antallet af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2021 på ca. 73.300 sigtelser
på tværs af landets politikredse.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale er ved ud-
gangen af 1. kvartal 2021 på 242 dage,
jf. tabel 3.
Ved udgangen af 1. kvartal 2021 er den
gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale således 52 dage
over målet for 2023 på 190 dage.
Det bemærkes, at der med henblik på at opfylde målet for 2023 er opstillet en intern mål-
sætning ultimo 2021 for den gennemsnitlige alder af verserende sigtelser uden tiltale på
222 dage på tværs af landets politikredse.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2390280_0006.png
Tabel 3
Antal verserende sigtelser uden tiltale (antal sager) og den gennemsnitlige alder på verserende sigtelser uden til-
tale
Baseline i
Status pr. 1.
Ultimo 2020
flerårsaftalen
1
kvartal 2021
Difference
Mål (2023) mellem mål
og status
57.032
190
31.984
52
Side 6
Antal verserende sigtelser uden tiltale
Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
81.594
226
81.315
259
89.016
242
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er opgjort på baggrund af statiske
træk ultimo kvartalet. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om melde-,
opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med mere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale og den gennemsnitlige alder på verserende
sigtelser uden tiltale, ekskl. sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underret-
ningspligt, er fordelt på kredse i
bilagstabel 1.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Der er i flerårsaftalen fastsat en målsætning for sagsbehandlingstiden i straffesager gene-
relt,
jf. boks 4.
Boks 4
Målsætninger for sagsbehandlingstiden
5.
I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022
og inden for 250 dage i 2023.
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om it-relateret økonomisk kriminalitet.
I 1. kvartal 2021 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 71 pct.
af alle straffesager ekskl. sager om færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet,
jf. tabel
4.
Ved udgangen af 1. kvartal 2021 er målopfyldelsen således 1 procentpoint over målet
for 2021-2022.
Tabel 4
Sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Status pr. 1.
kvartal 2021
71 pct.
Difference mel-
Mål (2021-
lem mål og status
2022)
70. pct.
1 pct.-point.
2020
Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
70 pct.
Anm.: Data er trukket den 10. april 2021 og opgjort til og med 1. kvartal 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med mere end 2.000 for-
hold. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets hovedforholdsjour-
nalnummer indeholder tegnene 01LC og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov.
Kilde: Rigsadvokaten
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2390280_0007.png
Andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet for alle straffesager ekskl. færdsel og
sager om it-relateret økonomisk kriminalitet inden for 260 dage er fordelt på kredse i bi-
lagstabel 2.
Side 7
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Der er i flerårsaftalen fastsat en målsætning for sagsbehandlingstiden i sager om person-
farlig kriminalitet,
jf. boks 5.
Boks 5
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
6.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet for sager vedr.
personfarlig kriminalitet:
I mindst halvdelen af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet
ligge på højst 85 dage i 2021-2023.
I mindst 70 pct. af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge
på højst 170 dage i 2021-2023.
I 1. kvartal 2021 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 85 dage i 55 pct. af
sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Ved udgangen af 1. kvartal 2021 er mål-
opfyldelsen således 5 procentpoint over målet for 2021.
I 1. kvartal 2021 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 170 dage i 78 pct.
af sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Ved udgangen af 1. kvartal 2021 er
målopfyldelsen således 8 procentpoint over målet for 2021.
Tabel 5
Sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Status pr. 1.
kvartal 2021
Difference
Mål (2021-
mellem mål og
2023)
status
50 pct.
70 pct.
5 pct.-point
8 pct.-point
2020
Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlingstid
på højst 85 dage
Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlingstid
på højst 170 dage
49 pct.
69 pct.
55 pct.
78 pct.
Anm.: Data er trukket den 10. april 2021 og opgjort til og med 1. kvartal 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og
trusler og er ekskl. sagskomplekser med mere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Andelen af sager om personfarlig kriminalitet med en sagsbehandlingstid fra anmeldelse
til afgørelse af tiltalespørgsmålet på højst hhv. 85 dage og 170 dage er fordelt på kredse i
bilagstabel 2.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2390280_0008.png
Bilag
Tabel 1
Sagsbeholdning – antal og alder
Kredse
Antal verserende anmeldelser
uden sigtelse
Ultimo 2020
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
1.454
3.233
5.119
1.664
2.384
3.773
1.340
3.064
7.527
2.495
12.549
39
44.641
1. kvartal 2021
1.378
3.549
6.390
1.654
1.907
3.563
1.323
2.950
7.958
2.382
13.138
51
46.243
Alder på verserende anmeldelse
uden sigtelse
Ultimo 2020
198
262
396
248
272
334
233
282
522
172
486
146
384
1. kvartal 2021
210
267
388
223
288
374
209
283
493
169
480
92
383
Antal verserende sigtelser uden Alder på verserende sigtelser uden
tiltale
tiltale
Ultimo 2020
3.835
7.596
4.068
8.455
5.277
6.178
4.691
5.861
6.605
3.608
25.025
116
81.315
1. kvartal 2021
4.269
9.214
4.242
9.622
5.942
7.304
5.071
4.971
6.611
3.947
27.738
85
89.016
Ultimo 2020
257
225
183
285
210
224
199
186
291
125
332
79
259
1. kvartal 2021
236
224
166
267
217
218
181
216
275
135
286
80
242
Anm.: Data er trukket den 8. april 2021 og er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Herudover er efterregistreringer frasorteret. Anmeldelser uden sigtelse er ekskl. færdsel og it-relateret
økonomisk kriminalitet. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminali-
tet. Det bemærkes hertil, at der er iværksat et arbejde i Rigspolitiet for at sikre en hensigtsmæssig registrering og visning af sagspresset på området for overtrædelse af ”opholds, underretnings og meldepligt”, da registrerings-
rammen på området uden yderligere ændringer over tid vil skævride de generelle statistikker for bl.a. antal og alder for verserende sager uden sigtelse. Data for sigtelser uden tiltale er opgjort på baggrund af statiske træk ultimo
kvartalet. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om melde-, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med mere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2390280_0009.png
Tabel 2
Sagsbehandlingstidsmål
Kredse
Alle straffesager (70 pct.)
2020
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
77 pct.
78 pct.
70 pct.
69 pct.
77 pct.
58 pct.
82 pct.
70 pct.
63 pct.
78 pct.
64 pct.
94 pct.
70 pct.
1. kvartal 2021
76 pct.
79 pct.
64 pct.
65 pct.
81 pct.
79 pct.
77 pct.
41 pct.
61 pct.
89 pct.
73 pct.
93 pct.
71 pct.
Personfarlig kriminalitet (50 pct.)
Personfarlig kriminalitet (70 pct.)
2020
82 pct.
69 pct.
80 pct.
75 pct.
64 pct.
58 pct.
81 pct.
66 pct.
63 pct.
79 pct.
58 pct.
96 pct.
69 pct.
1. kvartal 2021
92 pct.
80 pct.
79 pct.
76 pct.
82 pct.
75 pct.
83 pct.
76 pct.
60 pct.
86 pct.
77 pct.
90 pct.
78 pct.
Side 9
2020
62 pct.
47 pct.
61 pct.
58 pct.
48 pct.
39 pct.
58 pct.
44 pct.
41 pct.
54 pct.
38 pct.
86 pct.
49 pct.
1. kvartal 2021
74 pct.
55 pct.
63 pct.
61 pct.
55 pct.
46 pct.
57 pct.
41 pct.
43 pct.
58 pct.
50 pct.
87 pct.
55 pct.
Anm.: Data er trukket den 10. april 2021 og opgjort til og med 1. kvartal 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Alle straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk
kriminalitet samt sagskomplekser med mere end 2.000 forhold. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnummer indeholder tegnene
01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov. Personfarlig kriminalitet er ekskl. sagskomplekser med mere end 2.000
forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten