Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2265566_0001.png
Scandinavian Star
Skibets certifikater er nøglen til at opklare mordbranden
Scandinavian Stars Danske Støtteforening
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0002.png
Der er flere SeaEscape
SeaEscape Ltd. har lejet Scandinavian Star af Stena Line, og drifter skibet
Tid
SeaEscape Ltd. går i betalingsstandsning i november 1989, og retten
beslaglægger Scandinavian Star
Stena Line garanterer 12,2 mio.UDS overfor konkursboet for at få Scandinavian
Star frigivet fra boet
SeaEscape Cruises Ltd. bliver stiftet ultimo 1989, og overtager forkøbsretten til
Scandinavian Star fra SeaEscape Ltd.
SeaEscape Cruises Ltd. leder efter en køber til Scandinavian Star
SeaEscape Cruises Ltd. lader Henrik Johansen idriftsætte Scandinavian Star
på ruten mellem Frederikshavn og Oslo
SeaEscape Cruises Ltd. er ejer af Scandinavian Star pr. 6. april 1990, kl. 12.00,
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg
Johansen ikke blev til noget
fordi handlen med Henrik
den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0003.png
Flere SeaEscapes, men en
ansvarlig….
Niels-Erik Lund
Niels-Erik Lund var adm. direktør for
SeaEscape Ltd.
Niels-Erik Lund har oplyst, at han forestod
salget af Scandinavian Star til Henrik
Johansen.
Han udtaler bl.a. i et tv-interview i 2000, at
”alle papirer gik gennem ham”.
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
Passenger Ship Safety Certificate
Skibets hovedcertifikat
Fornys hver år
Bruges typisk som afsæt for…
Udarbejdelse af undercertifikater
Vurdering af skibets tilstand i forbindelse med
køb
salg
forsikring
finansiering
myndighedskontrol
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0005.png
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0006.png
Certifikatets tilblivelse
C. Adams, Lloyds
inspicerer
Scandinavian Star
02
10 januar 1990
SeaEscape, kaptajn
Peter Shaab skriver til A.
Adams, Lloyds
C. Adams, Lloyds
udsteder Passenger Ship
Safety Certificate
04
5
januar 1990
G. Brown, Lloyds
udsteder Passenger
Ship Safety
Certificate
5 februar 1990
2
5 januar 1990
19 januar 1990
01
03
Henrik Johansens agent
bliver lovet rene
certifikater ved køb af
Scandinavian Star
05
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0007.png
SeaEscape skriver til Lloyds
10. Januar 1990
Bl.a. var følgende ikke i orden ved Lloyds
inspektion i januar 1990:
”push
button alarm at Coral
Deck…does
not operate”
SeaEscape, kaptajn Peter Shaab skriver til
Lloyds, at ”the
following items have already
been corrected:
…NO 5…”
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0008.png
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
Et betinget certifikat?
1. C. Adams fra Lloyds inspicerer Scandinavian Star den 2.
5. januar 1990
2. SeaEscape, kaptajn Peter Shaab skriver den 10. januar 1990 til Lloyds, at
manglerne fra inspektionen er under udbedring
3. C. Adams genbesøger ikke Scandinavian Star
4. Den 19. januar 1990 udsteder C. Adams et perfekt Passenger Ship Safety
Certificate
5. Fra undersøgelserne efter branden ved vi, at tingene aldrig blev udbedret
Eller medvirkede C. Adams i forfalskning?
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0010.png
Den norske undersøgelse
1991
I hvert fald følgende sikkerhedsmæssige
mangler kan ikke have været i orden ved
Lloyds inspektion i januar 1990, siger
undersøgelsen:
3 alarmhorn manglede på
hovedalarmsystemet
Redningsbådene var rådne
Befæstningerne til redningsbådene var
rustet fast
En branddør manglede
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0011.png
Dokumentfalsk
Det er dokumentfalsk, hvis man gør brug af
et forfalsket dokument for at snyde i en
handel, en forsikringssag eller offentlige
myndigheders kontrol.
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
De forfalskede certifikater blev anvendt
Det fremgår af oplysningerne i sagen, at certifikaterne har været brugt af
SeaEscape til:
Forsøget på at sælge Scandinavian Star til Henrik Johansen
Myndighedskontrollen hos US Coast Guard
Tegning af forsikring
At fremskaffe køberfinansiering til Henrik Johansen
Dokumentation i den norske undersøgelse efter branden
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
Pointen er…
SeaEscape vidste, at indholdet i certifikaterne fra Lloyds ikke var korrekt.
SeaEscape bidrog aktivt til, at indholdet i certifikaterne ikke var korrekt.
SeaEscape benyttede certifikaterne, velvidende at indholdet ikke var
korrekt, bl.a. til at opnå forsikring af skibet og køberfinansiering til Henrik
Johansen i forbindelse med salget.
Certifikaterne er nøglen til at opklare mordbranden, og dette er aldrig
efterforsket.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
Flere uafklarede elementer….
Optagelserne i DR-serien bekræfter, at Scandinavian Star havde slagside allerede ved evakueringen, længe
inden brandslukningen
Flemming Thue Jensen har oplyst til støtteforeningen, at man i efterforskningen har lagt til grund, at
slagsiden opstod som følge af slukningsarbejdet. Når slagsiden er opstået tidligere, må denne tese være
en fejlantagelse. Slagsiden kan kun være påført af skibets mandskab.
Olierørsbranden
Flemming Thue Jensen har oplyst til støtteforeningen, at brandbilledet, hvor olietrykspumpe til hævedæk
aktiveres, så der tømmes ca. 400 l hydralikolie, er et sandsynligt brandbillede.
Certifikaterne
Flemming Thue Jensen har oplyst til støtteforeningen, at skibets certifikater blev betragtet som ægte i
forbindelse med efterforskningen, da Søfartsstyrelsen modtog dem direkte fra Lloyds, men at indholdet i
certifikaterne var beviseligt forkert.
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
Støtteforeningen har yderligere nye oplysninger…
DR-serien om Scandinavian Star viser, at maskinchefen og chefelektrikeren gik fra borde i Lysekill. Et vidne
har fortalt, at maskinchefen og chefelektrikeren var tilbage ombord inden branden i Lysekill.
DR-serien om Scandinavian Star viser, at der var en overhyppighed af brande ombord på skibe tilhørende
SeaEscape.
Et vidne har fortalt, at en af de uopklarede tidligere brande hos SeaEscape er påsat.
Et vidne har fortalt, at SeaEscapes faste mandskab tidligere har indøvet et brandscenarie svarende til
det, som fandt sted på Scandianvian Star.
Maskinchefen har i årene frem til sin død
til flere vidner udtalt, at ”det var ikke meningen, at det skulle være
den slags brand”.
I januar 2020 har der været 3 indbrud hos personer, der arbejder med Scandinavian Star sagen, hvor
indbrudstyvene udelukkende er gået efter journalisternes arkiver omkring sagen.
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
Pointen er…
Danmarkshistoriens største drabssag udenfor krig er aldrig opklaret.
Det er i dag ikke vigtigt, hvem der i fortiden måtte have gjort hvad.
Det handler om at få sagen opklaret, så vi, de mange ofre, kan få fred.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0017.png
Task Force,
Scandinavian Star
Erfarne politiefterforskere
En advokat fra hver af de 3 lande som
bindeled mellem task forcen og ofrene
Scandinavian Stars Danske Støtteforening
bidrager gerne med
Omfattende arkiv og viden om sagen
Researcher, der bl.a. har afdækket ejer,
reder og forsikringsforhold, herunder
mange af de oplysninger, der i disse
dage er fremme i medierne.
Jurist, der har arbejdet med sagens juri-
diske aspekter bl.a. skibets papirer og
myndighedernes håndtering af sagen.
Høring, Scandinavian Star, Folketingets Retsudvalg den 21. oktober 2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Præsentationer fra høringen om Scandinavian Star
2265566_0018.png
Tak for opmærksomheden
Scandinavian Stars Danske Støtteforening