Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 299
Offentligt
2377960_0001.png
Europaudvalget og Retsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
21. april 2021
Reform af Europol
Sammenfatning
Kommissionen foreslår en reform af
EU’s fælles
politisamarbejde i Euro-
pol. Europol skal bl.a. have bedre mulighed for at samarbejde direkte
med private virksomheder og organisationer samt myndigheder i tredje-
lande i bekæmpelsen af nye trusler mod sikkerheden fra cyberkriminelle
og terrorister.
Forslaget skal også sikre, at Europol kan håndtere store og komplekse
datasæt og samtidig leve op til Europolforordningens regler om beskyt-
telse af personoplysninger. Den Europæiske Tilsynsførende for Databe-
skyttelse (EDPS) kom med en påtale på dette område i september 2020.
Forslaget skal også styrke den parlamentariske kontrol med Europol.
Forslaget gælder ikke umiddelbart for Danmark på grund af det danske
retsforbehold. Men vedtagelsen kan give anledning til at se nærmere på,
om der er behov for en ajourføring af den danske Europolaftale fra 2017.
1/10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: EU-note om reform af Europol
2377960_0002.png
Kommissionen fremlagde den 9. december 2020 et forslag
til revision af EU’s
forordning om Europol
1
. Forslaget skal give Europol bedre mulighed for at un-
derstøtte EU-landenes politi med at håndtere voksende og stadig mere kom-
plekse sikkerhedstrusler fra forskellige former for cyberkriminalitet og terro-
risme
2
. Forslaget er kommet hurtigere end forventet
3
. Det skyldes ifølge Kom-
missionen et ændret trusselsbillede - herunder fremkomsten af forskellige for-
mer for cyberkriminalitet og en stigende terrortrussel, som EU-lovgiverne ikke
havde forudset, da de vedtog den nuværende forordning i 2016. Kommissio-
nen præsenterede derfor også udspillet i forbindelse med
lanceringen af EU’s
nye dagsorden til bekæmpelse af terrorisme
4
.
Stigende efterspørgsel
Efterspørgslen efter bistand fra Europol på terrorområdet er steget betydeligt i de
senere år. F.eks. er den operationelle støtte til EU-landenes myndigheder fra Eu-
ropols Europæiske Center for terrorbekæmpelse blevet femdoblet fra 127 opera-
tionelle sager i 2016 til 632 sager i 2019
.
Kommissionen gennemførte forud for fremsættelsen af forslaget målrettede
høringer
5
af en bred vifte af eksperter, nationale myndigheder, civilsamfunds-
organisationer og andre interessenter for at høre deres synspunkter og even-
tuelle bekymringer ved en udbygning af Europols mandat. Kommissionen har
også udarbejdet en konsekvensanalyse
6
.
Hvad foreslår Kommissionen?
Kommissionen foreslår at styrke Europols mandat gennem bl.a. følgende til-
tag:
Europol skal kunne samarbejde direkte med private parter for at imø-
degå kriminelles misbrug af grænseoverskridende digitale tjenester til
cyberforbrydelse og terrorisme.
1
2
Forordning 2016/794 af 11. maj 2016.
KOM(2020)796 af 9. december 2020. Forslaget forelå dog først i en dansk sprogversion den 2.
februar 2021. Regeringen oversendte sit grund- og nærhedsnotat om sagen den 2. marts 2021.
3
Rådet opfordrede derfor i december 2019 Kommissionen til at fremskynde revisionen. Se råds-
konklusioner om Europols samarbejde med private parter af 2. december 2019
14745/19.
4
Kom(2020)795 af 9. december 2020.
5
Kommissionen gennemførte bl.a. en offentlig høring om den indledende konsekvensanalyse
den 14. maj 2020 med en frist for svar 9. juli 2020. Kommissionen modtog i alt 20 bidrag fra for-
skellige interessenter, som kan læses på Kommissionens hjemmeside.
6
Se Commission Staff Working Document
IMPACT Assessment - SWD(2020)0543 of 9. De-
cember 2020
– Amending Regulation (EU)2016/794, as regards Europol’s cooperation with pri-
vate parties, the processing of personal data by Europol in support of criminal investigations,
and Europol’s role on
research and innovation.
2/1
0
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: EU-note om reform af Europol
2377960_0003.png
Europol skal kunne understøtte strafferetlig efterforskning i EU-lande-
nes gennem analyser af store og komplekse datasæt ("big data") i
konkrete sager, uden at det bryder databeskyttelsesreglerne i Euro-
polforordningen.
Europol skal kunne bidrage mere aktivt til forskning og innovation, så
man kan afhjælpe mangler hos EU-landenes retshåndhævende myn-
digheder.
En styrkelse af Europols databeskyttelsesramme.
Europol skal styrke samarbejde med tredjelande om udveksling af
personoplysninger.
Samarbejde med Den Europæiske Anklagemyndighed bl.a. ved at
yde analytisk støtte til anklagemyndighedens arbejde.
Europol skal kunne bede nationale myndigheder om at indlede, gen-
nemføre og koordinere strafferetlig efterforskning, hvis der er tale om
kriminalitet, som skader en fælles interesse, som er omfattet af en
EU-politik.
En stærkere demokratiske overvågning af Europol gennem det blan-
dede parlamentariske udvalg JPSG.
Samarbejde med private parter
Kommissionen foreslår at styrke Europols mulighed for at udveksle personop-
lysninger direkte
7
med private parter
8
, hvilket i dag skal ske via en medlems-
stat
9
. Det styrkede samarbejde med private skal være med til at imødegå kri-
minelles misbrug af grænseoverskridende digitale tjenester til at begå alvor-
lige forbrydelser. Det kan f.eks. dreje sig om terroristers deling af videoer på
private virksomheders digitale platforme til at rekruttere følgere, udbrede pro-
paganda eller planlægge og udføre terrorangreb. Eller det kan handle om sex-
krænkere, der misbruger børn og deler billeder eller videoer på platforme på
internettet eller på ”the dark web”
10
.
Europol får beføjelser til at analysere personoplysninger modtaget fra private
med henblik på at identificere og informere de berørte medlemsstater, som så
kan efterforske sagen. Europol får dog ikke mulighed på eget initiativ at bede
private parter om oplysninger, som er i deres besiddelse. Men Europol kan
sende en begrundet forespørgsel via den medlemsstat, hvor den pågældende
private part er etableret. Og Europol må sende opfølgende anmodninger på
oplysninger, som er modtaget fra en privat part. Forslaget skal samtidig sætte
I dag er dette ikke muligt for Europol, som skal have oplysningerne via f.eks. en medlemsstat.
Ved "private parter" forstås organisationer med status som juridiske personer, som ikke er of-
fentlige myndigheder.
9
Ifølge artikel 26 i forordning 2016/794 kan Europol behandle personoplysninger opnået fra pri-
vate parter, hvis de modtages fra en national enhed eller i visse tilfælde fra et kontaktpunkt eller
en myndighed i et tredjeland eller en international organisation.
10
Kommissionen forventes at fremlægge et EU-lovforslag
om ”bekæmpelsen
af seksuelt misbrug
af børn online”
i andet kvartal i år.
8
7
3/1
0
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: EU-note om reform af Europol
2377960_0004.png
Europol i stand til at støtte nationale retshåndhævende myndigheder i deres
samarbejde med private parter om fjernelsen af eksempelvis terrorrelateret
onlineindhold
11
.
Europol må til gengæld kun videregive personoplysninger til private parter i
enkeltstående tilfælde
12
. Videregivelsen skal være strengt nødvendigt - f.eks.
for at afværge en nært forestående kriminel handling, som hører under Euro-
pols kompetence - såsom terrorisme. Det kan dog kun ske på baggrund af en
konkret vurdering fra sag til sag, og der skal være tale om bestemte situatio-
ner, som er opregnet i bestemmelsen
13
. Europol får også (begrænset) mulig-
hed for at dele personoplysninger med private parter i lande uden for EU, hvil-
ket dog vil skulle godkendes af Europols administrerende direktør
14
.
Endelig vil Europol få en særlig mulighed for at udveksle personoplysninger
med private parter i krisesituationer
15
. Det kan f.eks. være i situationer, hvor
det er strengt nødvendig for at forhindre udbredelse af terrorrelateret indhold
til igangværende eller nylige begivenheder, der enten viser eller opfordrer til at
udrette skader på liv eller fysisk integritet
16
.
Behandle store og komplekse datasæt
Europol skal kunne understøtte strafferetlig efterforskning i EU-landene gen-
nem analyser af de store mængder personoplysninger, som Europol modta-
ger fra landenes myndigheder eller fra den europæiske anklagemyndighed
EPPO
17
. Men Europol skal kunne behandle og analysere de store og kom-
plekse datasæt på en måde, så databeskyttelsesreglerne i forordningen kan
Se artikel 26 i forslaget. Kommissionen fremlagde i 2018 et forslag til forordning om fjernelsen
af terrorrelateret onlineindhold (Kom(2018)640), som Parlamentet og Rådet indgik en foreløbig
aftale om i december 2020. Rådet vedtog forslaget den 16. marts 2021, mens Europa-Parla-
mentet ventes at godkende forslaget endeligt den 28. april.
12
Europols mulighed for at videregive eller overføre personoplysninger til private parter beskrives
nærmere i forslagets artikel 26, stk. 5-6.
13
Se artikel 26, stk. 5 og 6.
14
Det kan f.eks. ske, hvis overførslen er afgørende for at forhindre en umiddelbar og alvorlig trus-
sel mod den offentlige sikkerhed, eller hvis det er nødvendig med henblik på forebyggelsen, ef-
terforskningen, opdagelsen eller retsforfølgningen af strafbare handlinger, som henhører under
Europols kompetenceområde.
15
Se artikel 26a.
16
Europol skal også kunne fungere som en slags ”teknisk kanal” for udvekslingen af personoplys-
ninger mellem retshåndhævende myndigheder i EU-landene og private parter for at imøde-
komme de problemer, som de ofte står over for, når de samarbejder om forbrydelser, hvor ger-
ningsmanden, ofrene og den relevant it-infrastruktur hører under flere jurisdiktioner i og uden for
EU.
17
I 2020 blev 1.266.233 beskeder udvekslet gennem Europols sikre kommunikationsplatform
SIENA. Kilde Euopol nyhedsbrev marts 2021.
11
4/1
0
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: EU-note om reform af Europol
2377960_0005.png
overholdes. Dette har hidtil vist sig at være en udfordring for Europol
også
kendt som
”Europols big data challenge”.
Europol fik således den 17. september 2020 en påtale fra
”Den
Europæiske
Tilsynsførende
for Databeskyttelse” (EDPS)
for brud på reglerne
18
. Artikel 18 i
den gældende forordning fastslår således, at Europol kun må behandle data,
som falder ind under en række nærmere fastlagte kategorier af registrerede
personer
19
: 1) mistænkte, 2) dømte personer, 3) personer, om hvem der er
konkrete indicier for eller rimelig grund til at antage, at de vil begå strafbare
handlinger, 4) personer, der kunne blive indkaldt som vidner i forbindelse med
efterforskning eller i efterfølgende straffesager, 5) ofre, 6) kontakt- og ledsa-
gepersoner til kriminelle, og 7) personer, som kan give oplysninger om en
strafbar handling
20
. I praksis har det vist sig vanskeligt for Europol at garan-
tere, at dette overholdes, når man modtager meget store mængder data på
en gang
21
.
Kommissionen foreslår bl.a. derfor, at Europol skal kunne foretage en forud-
gående analyse af de modtagne personoplysninger med det ene formål at af-
gøre, om oplysningerne falder ind under de i forordningen fastsatte kategorier
af registrerede.
Kommissionen foreslår desuden, at Europol skal have mulighed for at be-
handle oplysninger uden for de kategorier af registrerede, der er opført i bilag
II
22
, hvis det 1) er nødvendigt, 2) et EU-land anmoder Europol om analytisk
støtte til en konkret efterforskning, og 3) det understøtter den specifikke efter-
forskning. Understøttelsen vil her ske i henhold til de proceduremæssige krav
og garantier, som gælder i henhold til national ret. EDPS advarer dog i en ud-
talelse fra 8. marts 2021
23
mod, at denne undtagelse fra den generelle regel
risikerer at blive hovedreglen
24
.
“EDPS DECISION of 17 September 2020 relating to EDPS own inquiry on Europol’s big data
challenge”
kan findes her.
19
Kategorierne af registrerede er opført i Europolforordningens bilag II.
20
Artikel 18, stk. 5, i Europolforordningen (2016/794) begrænser Europols behandling af person-
oplysninger til de kategorier af registrerede, der er opført i bilag II til forordningen.
21
I Europols
arbejde med taskforcen ”Fraternité” til støtte for de franske og belgiske
myndigheder
i efterforskningen af terrorangrebene i Paris i november 2015 og Bruxelles i marts 2016 analy-
serede man 19 terabyte oplysninger for at undersøge terroristernes internationale forbindelser
(Kom(2020)0795)).
22
Ifølge forslagets artikel 18a skal Europol kunne behandle personoplysninger uden for de kate-
gorier af registrerede, der er opført i bilag II, enten hvis et EU-land eller EPPO fremsender sags-
akter i henhold til artikel 17, stk. 1 litra a) med henblik på operationel analyse til støtte for den
specifikke strafferetlige efterforskning eller hvis Europol vurderer, at det ikke er muligt at fore-
tage den operationelle analyse af sagsakterne, uden at behandle personoplysninger, der ikke
opfylder kravene i artikel 18, stk. 5.
23
Se
udtalelsen 4/2021
fra EDPS af 8. marts 2021.
24
EDPS fastslår i sin udtalelse 4/2021 fra marts 2021 (paragraf 29):”EDPS recommends the in-
troduction of efficient safeguards in Article 18a, in order to ensure that this derogation is applied
18
5/1
0
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: EU-note om reform af Europol
2377960_0006.png
Styrke Europols rolle inden for forskning og innovation
Kommissionens forslag skal også gøre det muligt for Europol aktivt at yde ef-
fektiv støtte til forskning og innovation med relevans for retshåndhævende
myndigheders muligheder for at forebygge og bekæmpe grov kriminalitet og
terrorisme. Europol har i øjeblikke ikke mandat til aktivt at til at understøtte
EU-landene på dette område.
Kommissionen foreslår med dette mål for øje, at Europol skal kunne:
Bistå Kommissionen med at udpege relevante temaer for forskning in-
den for retshåndhævelse samt udarbejde og gennemføre EU’s ram-
meprogrammer for forskning og innovation på dette område.
Understøtte de enkelte EU-lande med anvendelsen af ny teknologi til
forebyggelse og bekæmpelse af alvorlig grænseoverskridende krimi-
nalitet, der er omfattet af Europols målsætninger.
Understøtte screeninger i specifikke tilfælde af direkte udenlandske
investeringer i virksomheder i EU, som leverer teknologier, som an-
vendes eller udvikles af Europol eller EU-landene til forebyggelse el-
ler efterforskning af alvorlig grænseoverskridende kriminalitet (som er
omfattet af Europols mandat).
Styrkelse af Europols ramme for databeskyttelse
Kommissionens forslag skal også styrke den databeskyttelsesramme, som
gælder for Europol i følge Europolforordningen
25
.
Bl.a. bliver Europols behandling af operationelle personoplysninger
26
tilpasset
de krav, som gælder for de øvrige EU-organers behandling af operationelle
personoplysninger jf. forordning 2018/1725.
27
Dog beklager
”Den
Europæiske
on an exceptional basis and thus prevent the risk of the exception becoming the rule. To that end,
the amended Regulation should lay down certain conditions and/or thresholds, such as scale,
complexity, type or importance of the investigations”.
26
Kapitel IV i forordning 2016/794
artikel 17-22.
Operationelle oplysninger er ifølge artikel 3 i forordning 2018/1725 personoplysninger, der be-
handles i Unionens organer, kontorer eller agenturer ved udførelsen af aktiviteter, og som henhø-
rer under EU’s politisamarbejde eller det strafferetlige samarbejde
med henblik på at opfylde de
mål og udføre de opgaver, der er fastsat i de retsakter, hvorved disse organer, kontorer eller
agenturer oprettes.
25
27
Det drejer sig bl.a. om bestemmelserne kapitel IX i forordning 2018/1725, som bl.a. fastsætter
at de skal behandles lovligt og rimeligt, og at de skal indsamles til udtrykkeligt angivne og legi-
time formål, mv.
6/1
0
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: EU-note om reform af Europol
2377960_0007.png
Tilsynsførende for Databeskyttelse”
(EDPS)
i sin rapport fra marts 2021, at
Kommissionen
ikke har benyttet lejligheden til at strømline EDPS’s tilsynsbe-
føjelser over for Europol, så de svarer til de generelle undersøgelsesbeføjel-
ser EDPS har over for de øvrige EU-organer jf. forordning 2018/1725
28
.
Kommissionen foreslår også, at man tilføjer biometriske oplysninger (bl.a. fin-
geraftryk og data til ansigtsgenkendelse) til de særlige kategorier af følsomme
personoplysninger, som Europol kun kan behandle, når det er strengt nød-
vendigt og proportionalt.
Kommissionen foreslår, at der indføres yderligere databeskyttelsesgarantier i
forbindelse med Europols forsknings- og innovationsprojekter. Bl.a. skal disse
projekter altid godkendes af Europols administrerende direktør på baggrund
af en beskrivelse af den planlagte behandlingsaktivitet, ligesom Europols di-
rektion og Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse (EDPS) altid
skal orienteres, inden iværksættelsen af projekterne. Endelig skal personop-
lysningerne slettes, når projekterne er afsluttet, eller når perioden for opbeva-
ring af personoplysninger er udløbet.
Styrke Europols samarbejde med tredjelande
Kommissionen foreslår at styrke Europols mulighed for at udveksle personop-
lysninger med myndigheder i tredjelande og internationale organisationer med
henblik på forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet og terrorisme.
Europols administrerende direktør får mulighed for at tillade videregivelse af
”kategorier”
af personoplysninger til tredjelande, hvis det er påkrævet
29
. Det er
dog ikke helt klart, hvad der menes med ”kategorier” af personoplysninger
30
.
Men ifølge nyhedsbrevet Agence Europe
31
kunne en kategori ifølge Kommis-
sionen være
”fremmedkrigere”.
Europol skal også kunne indtaste advarsler om f.eks. mistænkte direkte i
Schengen Information System (SIS)
32
, baseret på information modtaget fra
tredjelande, uden at det går igennem medlemsstaterne, som ind til nu har væ-
ret de eneste, som måtte indtaste data i SIS.
28
29
Artikel 58 i forordningen 2018/1725.
Artikel 25, stk. 5.
30
EPDS anbefaler i sin rapport fra marts 2021, at
betydningen af ”kategorier af overførsler” bør
yderligere defineres og tydeliggøres i forordningen.
31
Agence Europe den 25. februar-2021
32
Art. 4, stk. 1 litra r.
7/1
0
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: EU-note om reform af Europol
2377960_0008.png
Samarbejde med Den Europæiske Anklagemyndighed
Europol skal også have et tæt samarbejde med den europæiske anklagemyn-
dighed EPPO. Bl.a. skal Europol aktivt kunne støtte efterforskning og retsfor-
følgelse i en sag, hvis EPPO beder om hjælp. Det kan ske gennem informati-
onsudveksling og analytisk støtte fra Europol.
Europol skal ligeledes give EPPO mulighed for på grundlag af et hit/no hit-sy-
stem at få adgang til oplysninger fra Europol.
Kunne bede nationale myndigheder om at indlede efterforskning
Kommissionen foreslår, at det præciseres i Europolforordningen, at Europol
skal kunne anmode nationale myndigheder om at indlede, gennemføre og ko-
ordinere strafferetlig efterforskning i en konkret sag, som skader en fælles in-
teresse, uden at der er tale om grænseoverskridende kriminalitet, der berører
to eller flere EU-lande. Kommissionen imødekommer med forslaget et mange-
årigt ønske fra Europa-Parlamentet. Parlamentet opfordrede bl.a. i juli 2020
til, at man styrkede Europols kapacitet til at anmode EU-landene om at iværk-
sætte efterforskning i tilfælde af alvorlige angreb på whistleblowere og under-
søgende journalister, som spiller en afgørende rolle i afsløringen af korruption
i den offentlige eller private sektor.
Styrket parlamentarisk kontrol med Europol
Kommissionen foreslår en styrkelse af den parlamentariske kontrol med Euro-
pol, som finder sted gennem det blandede interparlamentariske udvalg
(JPSG)
33
. Kommissionen foreslår bl.a. at JPSG skal spille en rolle i overvåg-
ningen af Europols udveksling af data med private parter og håndtering af
”the
big data challenge”.
Europol skal derfor holde JPSG orienteret om det årlige
antal af tilfælde, hvor Europol har:
-
Fremsat opfølgende anmodninger til private parter om videregivelse
af personoplysninger
33
De overordnede rammer for kontrollen med Europol er fastsat i TEUF artikel 88 og i artikel 51 i
forordningen 2016/794. Her hedder det, at JPSG varetager
”en
polisk overvågning af Europols
aktiviteter med hensyn til opfyldelsen af dens funktion, herunder indvirkningen af disse aktiviteter
på fysiske personers grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder”. Europa-Parlamentet og
de nationale parlamenter har sammen besluttet, at kontrollen skal foregå gennem et blandet in-
terparlamentarisk udvalg (JPSG), som er sammensat af 16 medlemmer fra Europa-Parlamentet
og 4 fra hvert nationalt parlament. JPSG mødes en gang hvert halve år på skift i Bruxelles og i
EU-formandskabslandet.
8/1
0
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: EU-note om reform af Europol
2377960_0009.png
-
-
Været nødt til at behandle personoplysninger uden for de kategorier
af registrerede, der er opført i bilag II med henblik på at understøtte
EU-landene i en specifik strafferetlig efterforskning.
Iværksat pilotprojekter, hvor Europol behandler personoplysninger
med henblik på at træne, afprøve og validere algoritmer til udvikling af
f.eks. AI-værktøjer til retshåndhævelse.
Danmark har trods retsforbeholdet som EU-medlemsstat et særligt medlem-
skab af JPSG med begrænsede rettigheder, som sikrer, at vi fast inviteres til
møderne i JPSG og kan deltage med op til fire repræsentanter fra Folketin-
get
34
, men uden stemmeret og uden mulighed for at deltage i JPSG-formand-
skabet, når Danmark har formandskabet i Rådet.
Danmark og Europol
Det vides endnu ikke om revisionen af Europolforordningen vil få betydning
for Danmark. Pga. det danske retsforbehold
35
deltager Danmark ikke i Euro-
pol-forordningen på linje med de øvrige EU-lande, men er tilknyttet Europol
gennem en aftale om operativt og strategisk samarbejde (Europol-aftalen
36
),
som trådte i kraft den 30. april 2017
37
.
I henhold til Europolaftalen skulle aftalen evalueres senest 31. oktober 2020.
Det skete dog først den 23. februar 2021, hvor Kommissionen i en kortfattet
evaluering
38
vurderede aftalens operationelle effektivitet og Danmarks over-
holdelse af aftalens regler om databeskyttelse. Kommissionen vurderede, at
den operative del havde fungeret effektivt og databeskyttelsen var blevet an-
vendt korrekt. Kommissionen benyttede sig (måske netop derfor) ikke af mu-
Folketinget har ret til at sende fire danske deltagere til JPSG, men uden stemmeret. Det be-
grænsede medlemskab af JPSG betyder bl.a., at Danmark ikke vil kunne varetage formandska-
bet for JPSG eller deltage i formandstrojkaen, når Danmark varetager EU-formandskabet. Se
den særlige protokol om Danmark til JPSG’s forretningsorden.
35
Pga. det danske retsforbehold måtte Danmark udtræde af Europol, da EU besluttede at gå bort
fra det hidtidige mellemstatslige samarbejde til et overstatsligt samarbejde med vedtagelsen af
Europolforordningen, som trådte i kraft den 1. maj 2017.
36
Danmarks aftale med Europol bygger på den politiske aftale af 12. december 2016 mellem den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemo-
kratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre samt Socialistisk Folkeparti
om Danmarks tilknytning til Europol efter den 1. maj 2017. Ifølge aftalen skal regeringen årlig rap-
portere efterfulgt af et møde i aftalekredsen samt en redegørelsesdebat i Folketinget.
37
34
Se
https://www.europol.europa.eu/publications-documents/agreement-operational-and-
strategic-cooperation-between-kingdom-of-denmark-and-europol
Se Kom(2021) 0077 af 23. februar 2021.
38
9/1
0
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: EU-note om reform af Europol
2377960_0010.png
ligheden for at anbefale at erstatte Europolaftalen med en egentlig internatio-
nal aftale med EU under TEUF art. 218
39
. Kommissionen skal ifølge Europol-
aftalen senest komme med en sådan anbefaling den 30. april 2021.
Hvad er den videre proces?
Revisionen af Europolforordningen skal vedtages af Europa-Parlamentet og
Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal. Pga. det danske retsforbehold deltager Danmark dog
ikke i afstemningen i Rådet.
Det vides endnu ikke, hvornår sagen kommer på et rådsmøde. I Rådet drøftes
forslaget på rådsarbejdsgruppeniveau
40
. Der er her siden januar sket en del
fremskridt i forhandlingerne om bl.a. Europols samarbejde med private parter
og tredjelande, mens bl.a. spørgsmålet om Europols mulighed for at indtaste
advarsler om mistænkte direkte i Schengen Information System (SIS) ser ud
til at dele landene.
Europa-Parlamentet behandlede sidst forslaget i dets udvalg for borgerlige fri-
gedsrettigheder den 24. februar 2021, men der foreligger endnu ikke noget
udkast til betænkning eller ændringsforslag fra udvalget.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
39
Kommissionen kan i henhold til artikel 25, stk. 3 i den danske Europolaftale anbefale, at den
erstattes af en egentlig international aftale med EU under TEUF art. 218. Det skal dog ske se-
nest den 30. april 2021.
40
Drøftelserne finder sted i rådsarbejdsgruppen om retshåndhævelse (LEWP).
10/
10