Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 298
Offentligt
Resumé
Kriminalforsorgen har under henvisning til Flerårsaftaleprojekt 6.k, Eftersyn af Uddannelse til
fængselsbetjent, gennemført et eftersyn af uddannelsen til fængselsbetjent. Nærværende sag
beskriver de udfordringer, der opleves i uddannelsen til fængselsbetjent, som den er udformet i
2009. Sagen indeholder videre anbefalinger til en fremtidig uddannelse.
Eftersynet har taget afsæt i tre målsætninger, der er rammesat af koncernledelsen i
kriminalforsorgen:
Der skal uddannes en fleksibel medarbejdergruppe
Uddannelsens kvalitet skal højnes gennem implementering af en fælles uddannelseskultur
og et gennemgående uddannelsesfokus under
hele
uddannelsen
Der skal være et forpligtigende samarbejde om eleverne på tværs af organisationen;
institutioner, områdekontorer og direktoratet/Koncern Uddannelse
Det har været en ambition for kriminalforsorgen at justere uddannelsens fokus, så læring sker i
både skole- og praktikperioder, hvilket skaber grundlag for en sammenhængende uddannelse, der
kan fastholde eleverne gennem hele uddannelsestiden og i årene efter.
Der har været arbejdet med tre hovedområder, som uddybes i de første tre afsnit omhandlende 1)
fængselsbetjentens kompetenceprofil, 2) uddannelsens organisatoriske ophæng og struktur samt 3)
uddannelsens indhold og læringsmål.
Derefter følger fem kortere afsnit omhandlende ønsket om 4) uddannelse i praktikken, 5) en fælles
indgang til de tre uniformerede uddannelser, 6) sammenhæng med det øvrige uddannelsessystem,
7) løn under uddannelse og 8) videre proces.
Flere af nedenstående anbefalinger vil have afledte konsekvenser af såvel ressourcemæssig som
bemandingsmæssig karakter. Dette belyses i afsnit 8.
Anbefalingerne til en ny fængselsbetjentuddannelse følger nedenfor:
1. En justeret kompetenceprofil, som skal integreres i uddannelsen. Kompetencerne skal
blandt andet kunne finde anvendelse i rekrutterings- og brandingprocesser. Der vil
derudover blive opjusteret på kravene til enkelte faglige kvalifikationer, såsom IT-
kundskaber, systemforståelse og danskkundskaber.
2. En ny organisering af uddannelsen, som forudsætter, at samtlige elever i løbet af
uddannelsens tre år er ansat på mindst to matrikler og kommer i uddannelsespraktik i
samtlige tre regimer; arrest, åbent fængsel og lukket fængsel. Eleven skal desuden følge en
uddannelsesplan, som udfærdiges ved ansættelsen. Der udpeges ansvarlige
ressourcepersoner med ansvar for elevens uddannelse, herunder en chef i elevens
hjeminstitution og en justering af praktikvejlederordningen og dennes implementering.
Sidemandsperioden udvides fra fire til otte uger.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2375725_0002.png
3. En ny struktur med det længste skolemodul tidligt i uddannelsen. Desuden reduceres den
virksomhedsforlagte undervisning
1
(VFU) fra otte uger til fire uger. Dertil kommer, at det
første skolemodul på fire måneder bliver én fælles indgang for samtlige uniformerede
personalegrupper; fængselsbetjente, transportbetjente og værkmestre, med to ugers besøg
på hjeminstitutionen indlagt i første skolemodul.
4. Justering af indhold, læringsmål og metoder på skolemodulerne med det formål at gøre
uddannelsen mere tidssvarende. Her styrkes eksempelvis den praksisnære scenarietræning,
øget tværfaglighed og fokus på refleksion og selvevaluering. På indholdssiden styrkes emner
som sikkerhedsklasser, personlig sikkerhed og forebyggelse af vold og trusler
straffesagskæden, sociallære (viden om klientsammensætning), håndtering af psykisk
uligevægtige og træning i at håndtere høje følelsesmæssige krav. Dertil kommer læringsmål
med fokus på begreber som forråelse, magt og straf og skønsudøvelse.
5. Derudover vurderes det, at genindførelse af løn under hele uddannelsen vil øge
rekrutteringen og styrke fastholdelsen.
Kriminalforsorgens koncernledelse har på et møde den 23. marts 2021 tiltrådt ovenstående
anbefalinger og vurdering. Anbefalingerne og vurderingen uddybes nedenfor.
1
Virksomhedsforlagt undervisning er tilrettelagt som enkeltstående teoretiske uger, placeret på praktikstedet, hvor eleverne har mulighed for at mødes med andre
elever på samme niveau af uddannelsen til ”vidensdeling og refleksion”.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2375725_0003.png
Baggrund
Som led i kriminalforsorgens flerårsaftale 2018-2021 har kriminalforsorgen gennemført et eftersyn
af uddannelsen til fængselsbetjent.
Krav til målopfyldelse Projektet er gennemført, når der efter endt eftersyn er udarbejdet en
model med følgende elementer: 1) En tilpasset kompetenceprofil med
udgangspunkt i nutidens krav. 2) Et oplæg til indhold, struktur og
organisering, så eleverne sikres den bedst mulige uddannelse ud fra
nuværende og fremtidige krav til jobbet. 3) Et oplæg til en eventuelt
tilpasset uddannelse til værkmestrene, såfremt uddannelsen til
fængselsbetjent foreslås ændret. 4) Et oplæg til økonomi og eventuelle
gevinster ved en overgang fra SU til løn under skolemodulerne.
Formål
Formålet med eftersynet er i projektgrundlaget beskrevet på følgende vis:
Formålet med eftersynet er at styrke kriminalforsorgen i at være en moderne og effektiv
kriminalforsorg.
Eftersynet vil se på uddannelse af kriminalforsorgens samlede uniformerede
medarbejdergruppe, primært fængselsbetjente, så organisationen kontinuerligt kan sikre, at
fængselsbetjentene uddannes og opnår de kompetencer og kvalifikationer, som er nødvendige i
forhold til at kunne udføre opgaver i kriminalforsorgen, f.eks. i forhold til ændringer i
klientpopulationen og sikkerhedsklasser.
Det er afgørende, at kommende uniformerede medarbejdere kan leve op til såvel de forventede
faglige kvalifikationer som personlige kompetencer, som må forventes af fremtidens
medarbejdere i kriminalforsorgen. Det gælder både i forhold til den konkrete opgaveløsning og
som led i ansættelsen i en moderne og effektiv statslig myndighed.
De seneste års fokus på den statslige forvaltning, øgede krav og forståelse af dokumentation og
målrettede indsatser af såvel sikkerhedsmæssig, resocialiserings- og digitaliseringsmæssig
karakter skal ligeledes indtænkes heri.
1. Tilpasset kompetenceprofil
1.1 Nuværende kompetenceprofil
Den nuværende kompetenceprofil blev indført for ca. ti år siden, og flere forhold har ændret sig i
den mellemliggende periode. Det gælder fx klientsammensætningen og hele sikkerhedsområdet.
Ambitionen for ændringen af kompetenceprofilen er at sikre, at de kandidater, der screenes i
rekrutteringsprocessen, besidder netop de kompetencer, som jobbet kræver i dag. Dette for at få
ansat de rette elever til uddannelsen og herunder sikre det bedst mulige match mellem jobkrav og
kandidat.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
1.2 Justeret kompetenceprofil
Forslaget til den justerede kompetenceprofil er udfærdiget på baggrund af interviews med ca. 130
medarbejdere på tværs af hele kriminalforsorgen. Arbejdet med at gennemgå og tilrette de enkelte
kompetencer har tydeliggjort et behov for i højere grad at sikre, at kompetencerne indgår i løbet af
uddannelsen, under afvikling af den virksomhedsforlagte undervisning (VFU) ligesom elevernes
arbejde med kompetencerne bør indgår i den afsluttende eksamen, således at eleverne løbende
reflekterer over en eller flere af kompetencerne.
De 7 kompetencer er følgende:
Social kompetence
Ordentlighed
Mental parathed
Samarbejdsevne
Modenhed
Evne til refleksion
Forandringsparathed
Kompetencerne er uddybet nærmere i projektet med beskrivelse af indhold.
1.3 Faglige kvalifikationer
Ud over de personlige kompetencer, der screenes for i rekrutteringsforløbet, er der brug for øget
fokus på et sæt faglige kvalifikationer, der er ønskværdige i jobbet som fængselsbetjent. Det drejer
sig om følgende kvalifikationer:
Danskfaglige kundskaber, især skriftlige
IT og systemforståelse
Samfundsforståelse
Arbejdet med de faglige kvalifikationer styrkes gennem tiltag i de følgende afsnit både i praktik og
under skolemodulerne.
1.4 Økonomiske forhold
Der vurderes ikke at være økonomiske implikationer forbundet med ovenstående anbefalinger.
2. Organisatorisk ophæng og uddannelsens struktur
2.1 Det nuværende organisatoriske ophæng
Samtlige elever ansættes i dag under Justitsministeriets ressort. Af ansættelseskontrakten fremgår
et tjenestested, som danner rammen om hele elevens treårige uddannelsesforløb. Langt
størsteparten af eleverne er således kun tilknyttet én institution under deres uddannelse, hvilket
betyder at eleven både under og efter uddannelse sætter lighedstegn mellem denne institution og
kriminalforsorgen som helhed. Eleven bliver dermed ikke en fleksibel medarbejderressource med
bredt kendskab til kriminalforsorgens institutioner. Denne udfordring fremgår også af
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
afgangsanalysen fra 2019. På enkelte institutioner er det en del af uddannelsens struktur, at eleven
er udlånt i op til 3 måneder i løbet af uddannelsen. Dette sker dog kun i få tilfælde.
Det er for nuværende HR-enhederne ude i områdekontorene, der varetager ansættelsesproceduren
og har ansvaret for eleven i samarbejde med Koncern Uddannelse (skolen). Ledelsesansvaret for
eleverne er centraliseret i områderne, og der er derfor ikke en elevansvarlig leder på
uddannelsesinstitutionen. Her optræder alene en praktikvejleder som ressourceperson, hvilket
resulterer i meget uensartede praktikforløb.
Flere analyser, herunder afgangsanalysen fra 2019 og fokusgruppeinterviews med elever under
uddannelse, peger på, at den manglende ledelsesforankring og personafhængige forvaltning af
praktikvejlederordningen på tjenestestedet kan være medvirkende til større frafald i første
praktikperiode. Perioden (en måned), hvor eleven er i sidemandsoplæring, vurderes som værende
for kort til, at eleverne oplever, at de er fagligt klædt på til selvstændigt at løse fængselsfaglige
opgaver.
2.2 Den nuværende uddannelsesstruktur
Uddannelsen til fængselsbetjent er i dag en treårig uddannelse fordelt på skolemoduler,
praktikperioder og VFU jf. figur 2.1, der følger nedenfor.
Skoleforløbene udgør samlet 10 måneder. De tæller 7,5 måneder med undervisning på
uddannelsescenteret, to måneders VFU samt to ugers lokal introduktion til tjenestestedet.
De øvrige 26 måneder består af tre praktikperioder, hvor eleven, på nær under de to ugers
sidemandsoplæring, indregnes i normeringen på lige fod med erfarne fængselsbetjente.
Uddannelsen til fængselsbetjent afsluttes i dag med et uddannelsesbevis, der alene vurderer elevens
læring på skolemodulerne. Der foreligger ikke en praktikerklæring, der dokumenterer, at eleven har
gennemført de forventede læringsmål i praktikken.
Eleven tæller således 1:1 i normeringen efter blot 3,5 måneders uddannelse, heraf en måned på
institutionen. Det er de færreste elever, der er klar til at varetage dette selvstændige ansvar så tidligt
i uddannelsesforløbet.
Det vurderes endvidere som værende uhensigtsmæssigt, at uddannelsen har det korteste
skolemodul i starten og det længste mod slutningen, ligesom det vurderes uhensigtsmæssigt, at der
er placeret to ugers VFU efter afsluttende eksamen. I den nuværende struktur går eleverne til
afsluttende eksamen ca. otte måneder før fastansættelse, hvorefter de vender tilbage til tredje og
sidste praktikperiode. I denne sidste periode oplever eleverne igen, at de indgår i driften på lige fod
med øvrige kolleger, og der finder ikke længere oplæring sted.
I nedenstående figur 2.1 fremgår skolemodulerne med blåt, mens praktikperioder med indlagte
VFU forløb er indtegnet med orange.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2375725_0006.png
Fig. 2.1 Uddannelsens nuværende struktur
2.3 Ambition for nyt organisatorisk ophæng og ny struktur
Vekseluddannelsesprincippet, som beskrevet i afsnit 2.2, er et af de bærende elementer i
uddannelsen. Vekslingen mellem skole og praktik understøtter elevernes professionsfaglighed,
hvorfor uddannelsens opbygning fortsat vil bygge på dette princip. Det er således ambitionen at
arbejde med følgende krav og ønsker til en fremtidig organisering:
Uddannelse af en fleksibel medarbejdergruppe (flere uddannelsessteder og alle tre regimer)
Et gensidigt forpligtigende samarbejde om eleverne på tværs af organisationen, der sikrer,
at overgangene mellem skole og praktik forløber godt for eleverne
Uddannelseskultur og uddannelsesfokus under
hele
uddannelsen. Herunder bedre, mere
ensartet onboarding i institutionerne
Godkendte uddannelsesinstitutioner med entydige krav til forventede læringsmål for
eleverne i den pågældende institution.
2.4 Organisatorisk ophæng
For at sikre uddannelse af en fleksibel medarbejdergruppe vurderes det nødvendigt, at der i
fremtiden fremgår
mindst to tjenestesteder
af elevens ansættelseskontrakt. Den reviderede uddannelse
forudsætter, at eleven overgår fra et til mindst to tjenestesteder i sin uddannelsestid, og at eleven
kommer til at forrette tjeneste i alle tre regimer; arrest, åben fængsel og lukket fængsel i løbet af sin
uddannelse. Denne ændring af uddannelsen iværksættes for at sikre, at alle elever efter endt
uddannelse har en større forståelse af og indsigt i en fængselsbetjents opgaver på tværs af
institutionstyper.
2.4.1 Ressourcepersoner
Det er vurderingen, at det er afgørende, at der er en række faste ressourcepersoner tilknyttet eleven
i løbet af uddannelsen til fængselsbetjent. Disse ressourcepersoner bør være ansat på hhv.
uddannelsesinstitutionen, i HR-enheden i områdekontoret og i Koncern Uddannelse (skolen).
Neden for følger oversigten over den anbefalede rolle- og ansvarsfordeling.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2375725_0007.png
Ressourcepersonernes rolle- og ansvarsfordeling i praktikken
Fig. 2.2 Ressourcepersoner omkring eleven under uddannelse
Koncern Uddannelses rolle (skolen)
Skolen har det overordnede ansvar for elevens sammenhængende uddannelsesforløb.
Herudover har den enkelte elev en kontaktlærer, der afvikler elevsamtaler med eleven gennem
skolemodulerne.
HR-konsulenten i områdekontoret
Områdets HR-enhed er ansvarlig for ansættelsesproceduren og for at fastholde dialogen med
kandidaten fra ansættelse og frem til ”første arbejdsdag”. Derudover varetager HR-konsulenten
dialogen med skolen og har ansvar for planlægning af elevens uddannelse; skolemoduler,
praktikperioder - herunder skift mellem de tre praktiksteder og VFU-ugerne.
Enhedschef i institutionen
En udvalgt enhedschef i institutionen er oplæringsansvarlig. Enhedschefen har det overordnede
ansvar for elevens uddannelse i praktikperioderne, herunder at uddannelsesplanen følges og
udfyldes løbende. Enhedschefen underskriver den praktikerklæring, der er forudsætningen for,
at eleven kan indkaldes til afsluttende eksamen, og enhedschefen kvitterer hermed for, at
læringsmål i praktikken er nået.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
Praktikvejleder
Praktikvejlederen er elevens primære kontaktperson og vejleder. Praktikvejlederen har i sin
årsnorm 10 % afsat til rollen. Praktikvejlederen skal afholde 80 % af sine vagter sammen med
eleven i introperioden og i perioden med sidemandsoplæring. Herefter skal praktikvejlederen
afholde 30 % af sine vagter sammen med eleven gennem den første praktikperiode på
hjeminstitutionen. Ud over fælles vagter gennemfører praktikvejlederen løbende samtaler
omkring uddannelsesmål- og plan. Praktikvejlederens rolle præciseres nærmere i nedenstående
afsnit 2.4.2.
Ovenstående rolle- og ansvarsfordeling skal med særlig fokus på modtagelse og praktisk oplæring
af eleven sikre fastholdelse i uddannelsen gennem samarbejde mellem ressourcepersonerne.
2.4.2 Praktikvejlederens rolle og opgaver
Kriminalforsorgen
har
ultimo
2020
gennemført
en
forvaltningsrevision
af
praktikvejlederordningen. Med udgangspunkt i forvaltningsrevisionen anbefales det, at
praktikvejlederordningen revideres, så følgende forhold bliver tydeligt defineret:
Fastlagt tidsforbrug for den enkelte praktikvejleder
Antallet af elever pr. praktikvejleder
Fast mødestruktur mellem vejleder og elev i praktikperioderne
Videndeling og sparring mellem institutionens og områdets vejledere
Nye praktikvejledere deltager i praktikvejlederuddannelsen
Koncern Uddannelse følger op på, at rammer og retningslinjer for ordningen følges.
Det anbefales endvidere, at hver praktikvejleder højst har ansvar for 4-6 elever. Samtidig er det
vigtigt, at praktikvejlederen kun har én elev ad gangen, som er i sidemandsoplæring, da denne
periode kræver fuld fokus på den nye elev.
Det anbefales, at 10 % af praktikvejledernes tid allokeres til vejledningsopgaven, og at
praktikvejlederen således i arbejdsnormen sikres ca. 14 timer om måneden til at gennemføre
vejledningssamtaler, udfærdige bedømmelse, planlægge og deltage som ekstra person ved særlige
opgaver med og omkring eleven.
2.5 Uddannelsesstruktur
Eleverne skal være fagligt og sikkerhedsmæssigt klædt bedre på, før de møder
praktikinstitutionerne. På den baggrund anbefales det at placere de længste skoleperioder i starten
af uddannelsen. Eleverne vil således, i takt med at de bliver mere erfarne, deltage på kortere
skolemoduler og derfor kunne indgå i flere dele af driften.
Det anbefales endvidere at afgrænse VFU-temaerne fra otte til fire uger og tilpasse indholdet,
således at dette i endnu højere grad er med til at bygge bro mellem skole og praktik. Ved at afkorte
VFU fra 8 til 4 uger skabes der tid til et fordybelsesmodul i slutningen af uddannelsen. Se afsnit
3.2.6 for en uddybning af ændring af VFU-ugerne. Forslag til ny struktur fremgår af figur 2.3
herunder:
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2375725_0009.png
Fig. 2.3 Forslag til struktur for revideret uddannelse
2.5.1 Udvidelse af sidemandsoplæringen
Med henblik på at styrke introduktionen til opgaverne ude på institutionerne anbefales en udvidelse
af sidemandsoplæringen med en gradvis introduktion til arbejdspladsen og opgaverne.
Perioden med sidemandsoplæring er en afgørende periode i starten på den nye uddannelse og
den nye arbejdsfunktion for fængselsbetjenteleven. Sidemandsoplæringen bør bestå af både
videndeling og kollegial sparring, og den bør tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i
elevens tidligere erfaring og læring. I de to måneder tæller eleven ikke med i afdelingens
normering.
2.5.2 Forpligtende samarbejde om elevens uddannelse
Uddannelsen til fængselsbetjent afsluttes som nævnt i dag med et uddannelsesbevis, der alene
vurderer elevens læring på skolemodulerne. Der foreligger ikke en praktikerklæring, der
dokumenterer, at eleven har gennemført de forventede læringsmål i det praktiske fængselsarbejde.
Det anbefales, at der fremadrettet underskrives en praktikerklæring af den oplæringsansvarlige
enhedschef på hjeminstitutionen forud for den afsluttende eksamen. Det anbefales endvidere, at
uddannelsen afsluttes på sidste skolemodul, og at eleven, såfremt både praktik- og skolemoduler er
bestået, tilbydes fastansættelse i direkte forlængelse heraf. Fordelen herved er, at eleven kan
eksamineres i læringsmål opnået i den fulde uddannelses varighed og efter endt eksamen overgå til
fastansættelse som fængselsbetjent.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2.5.3. Praktikerklæring forudsætter indstilling til eksamen
Det skal fremadrettet være en forudsætning for indkaldelse til det afsluttende skolemodul og
eksamen, at eleven har gennemført de opstillede læringsmål i praktikken i hhv. arrest, lukket og
åben sektor.
2.5.4 Antal årlige optag
I dag optager skolen elever på uddannelsen til fængselsbetjent fire gange årligt i henholdsvis januar,
april, august og oktober. Samtidig er der optagelse på uddannelsen til transportbetjent tre gange
om året i marts, september og november. Det medfører, at kriminalforsorgen har syv årlige optag
af elever. Denne praksis er i rekrutteringsanalysen blevet beskrevet som uhensigtsmæssig, da den
modvirker målet om en målrettet rekruttering.
I 2021 er det opstillede måltal, at der rekrutteres, ansættes og uddannes 200 fængselsbetjentelever
samt 90 transportbetjentelever. På baggrund af en vurdering af både pladsmæssige og
rekrutteringsmæssige forhold anbefales det, at skolerne optager elever (både fængselsbetjente og
transportbetjente) fire gange årligt med tre hold på hvert optag. Dette vil sige 12 årlige hold med
hver ca. 25 elever.
2.5.5 Fortsat en treårig uddannelse
Det er anbefalingen, at uddannelsen fortsat er treårig. Dette skyldes særligt to uddannelsesfaglige
forhold:
1. At der samlet set tillægges en måneds skoletid, således at der i alt er 11 måneders
skolegang.
2. At eleverne i den nye struktur skal uddannes i de tre regimer i løbet af uddannelsen, og at
disse ophold bør være af en vis varighed, for at eleven får erfaringer og kendskab.
Der er behov for fagligt dygtige fængselsbetjente, der teoretisk og praktisk uddannes på et højt
fagligt niveau og dermed opnår de kompetencer og kvalifikationer, som er nødvendige i forhold til
at kunne udføre opgaver i kriminalforsorgen.
2.6 Opsummering af anbefalinger
Anbefalingerne vedrørende ændret organisatorisk ophæng og ændring af strukturen omfatter
ændring af tjenestesteder, tilknytning af ressourcepersoner til elevens uddannelse, ændrede krav til
praktikvejleder, ændret varighed og struktur i introduktion og i forbindelse med
sidemandsoplæring,
ændret
struktur
vedrørende
praktikperioderne,
ændring
af
praktikvejlederordningen, krav om praktikerklæring samt justering af de årlige optag på
uddannelsen.
2.7 Økonomiske forhold
Der vurderes at være økonomiske og ressourcemæssige (bemanding) implikationer forbundet med
ovenstående anbefalinger. Det skal dog særskilt bemærkes, at en kommende analyse skal belyse
mulighederne for at indføre en bedre elev-betjent normering under praktikforløb, som i dag er 1:1
med færdiguddannede fængselsbetjente. Se afsnit 8 i forhold til en håndtering af eftersynets samlede
økonomiske konsekvenser.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2375725_0011.png
3. Uddannelsens indhold og læringsmål
3.1 Skolemodulerne i den nuværende uddannelsesordning
I den gældende uddannelsesordning fra 2009 er indhold og læringsmål fordelt på tre skolemoduler,
med hver sit hovedfokus: Individ, Institutioner og Samfund. Der undervises i fem fængselsfaglige
temaer, der i uddannelsesordningen går igen i alle skolemoduler, jf. nedenstående skema 3.1.
Uddannelsens skolemoduler fungerer grundlæggende godt. De fængselsfaglige temaer, det
sikkerhedsfaglige fokus og den grundige introduktion til de indsatte og institutionerne sikrer samlet
set, at uddannelsen hænger sammen og understøtter den grundlæggende læring.
Individ
Institutioner
Samfund
Skema 3.1
Der er dog udfordringer med implementeringen af de fem temaer i praktikken, da den tematiske
opdeling ikke i alle tilfælde flugter med praktikkens læringsmål. Dette skyldes primært, at
læringsmålene i praktikken ikke er operationaliseret i konkrete uddannelsesmål- og planer.
Der er for nuværende en gennemgående forventning om, at alt uddannelse foregår på
skolemodulerne, mens der i praktikperioderne er et udtalt driftsfokus, hvor der efter perioden med
sidemandsoplæring i den første praktikperiode overordnet set ikke foregår egentlig uddannelse i
form af praktisk oplæring. Denne opdeling vurderes uhensigtsmæssig, da den udfordrer koblingen
af læring fra skole til praktik, den såkaldte transfer af læring; at kunne anvende det lærte i en anden
og ny praksissammenhæng.
Endelig skal det nævnes, at kriminalforsorgens rammer har ændret sig i de ca. 10 år, der er gået
siden den nuværende uddannelse blev fastlagt. Det drejer sig fx om klientsammensætningen og
sikkerhedsområdet.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2375725_0012.png
3.2 Justering af uddannelsens indhold og læringsmål
2
Modulopbygningen af uddannelsen bør fortsætte, men med justeringer, der tager højde for en
række opprioriterede emner. Det vurderes endvidere som værende en fordel for elevernes
forståelse af sammenhængen i uddannelsen, at det fortsat er en temainddelt uddannelse, dog med
en justeret vægtning af temaerne, herunder at det praksisnære og tværfaglige vægtes højere end for
nuværende. Modulopbygningen medfører, at undervisningen kan målrettes den praktikperiode, der
venter eleven, efter det pågældende skolemodul. I den reviderede uddannelse vil der således være
forskel på vægtningen af de enkelte fængselsfaglige temaer, alt efter hvor langt fremme i
uddannelsen eleverne er.
3.2.1 Indhold
Af nedenstående skema ses de emner, der anbefales opprioriteret på uddannelsens skolemoduler.
Emner der anbefales opprioriteret på skolemodulerne
Sikkerhedsklasser
Viden om klientsammensætningen: Sociallære, etnicitet, kultur
Sundhedsområdet, herunder hygiejne, misbrugs- og rusmiddelsorientering
Håndtering af indsatte med psykiatriske udfordringer
Personlig sikkerhed og forebyggelse af vold og trusler
Oplæring i de væsentligste it-systemer, fx Klientsystemet. (øvrige programmer i
praktikken)
Dansk som skriftsprog og større fokus på fagsprog og it- og systemforståelse
Forråelse ”at blive etisk blind”: Træning i fortsat at kunne håndtere høje
følelsesmæssige krav (ansat/indsat og ansat/ansat) vil virke forebyggende på PTSD og
andre belastningsreaktioner
At udøve skøn
Viden om og forståelse for begrebet straf og konsekvenserne heraf
Fokus på begrebet magt og hvilken indvirkning det har på indsatte, på
fængselsbetjenten og på samfundet
Større forståelse for kriminalforsorgens rolle i straffuldbyrdelseskæden
Skema 3.2 Emner der skal opprioriteres på skolemodulerne
3.2.2 Læringsmål
I eftersynet er der arbejdet med formulering af nye læringsmål og justering af indhold. Se
nedenstående
eksempel
i skema 3.3. Der vurderes at være behov for, at der med udformning af en
2
De anbefalede justeringer af indholdet på såvel skolemoduler som i VFU-ugerne er fremkommet med udgangspunkt i en interessentanalyse, der
omfatter følgende aktører og dokumenter: a) Projektgruppe sammensat af uddannelseskonsulenter fra Koncern Uddannelse, HR konsulenter fra
Områderne og enhedsledere og – chefer fra institutioner på tværs af områderne, b) Fagcentre i direktoratet og de fire områdeledelser, c)
Kvalitative interviews med praktikvejledere, d) Fokusgruppeinterviews med elever under uddannelse, e) Advisory Board, med deltagelse af bl.a.
Fængselsforbundet, forskere og en institutionschef, f) Afgangsanalysen fra 2019, og g) Masterafhandling om motivation og mening som
forudsætning for fastholdelse af fængselsbetjentelever under uddannelse.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2375725_0013.png
revideret uddannelsesordning skal ske en gennemgribende justering af læringsmålene, såvel indhold
som taksonomi.
Skema 3.3 Eksempel på arbejde med justerede læringsmål
3.2.3 Forslag til reviderede didaktiske virkemidler
3
Der er, sideløbende med eftersynet af uddannelsen, afviklet pilotprojekter, hvor nye
undervisningsmetoder er afprøvet med det formål at understøtte transfer af læring. På baggrund af
de erfaringer, der er opnået i pilotprojekterne, vurderes det vigtigt, at der i implementeringen af
den reviderede uddannelse arbejdes med følgende metoder:
Højere grad af individuel feedback
Udvidet anvendelse af Cooperativ Learning (hvor der undervises med fokus på begreberne
refleksion, selvevaluering og videndeling.
4
)
Scenarielæring
Øget tværfaglighed
Blended learning med inddragelse af virtuel undervisning og VR (Virtual reality)
Aktionslæring - Action cards i (praktikperioderne)
Praktikplaner som aktivt værktøj (praktikperioderne).
3.2.4 Formalisering af fængselsfaglig fordybelsesopgave
På den nuværende uddannelse arbejder eleverne på det sidste skolemodul med en selvstændig
opgave, som træner eleverne i dels at undersøge et fængselsfagligt emne i dybden.
3
Anbefalingerne om justeringer af såvel indhold som metoder er baseret på interviews med en lang række interessenter omkring uddannelsen.
Derudover gennemfører uddannelsescentrene som et led i skolernes kvalitetsarbejde, kvalitative såvel som kvantitative evalueringer på hvert
skolemodul. Også resultatet af dette kvalitetsarbejde har haft indflydelse anbefalingen.
4
Cooperative Learning er en undervisningsform, der via strukturerede samarbejdsprocesser skaber en ny dynamik i klasseværelset. I stedet for at
eleverne en ad gangen svarer på lærerens spørgsmål eller arbejder individuelt med deres opgaver, så får man alle eleverne til at arbejde sammen i
strukturer, der trin for trin fører eleverne igennem tænkning, skrivning, læsning, problemløsning, præsentationer, mv.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
Det anbefales at formalisere ovenstående opgavetype ved at indføre en fængselsfaglig
fordybelsesopgave, som den enkelte elev gennemfører i løbet af sidste praktikperiode umiddelbart
op til den sidste, afsluttende eksamen. Formålet med opgaven er både at styrke sammenhængen
mellem skole og praktik og dermed dualiteten i uddannelsen, samt at give eleven muligheden for
at gennemføre en faglig, individuel opgave med udgangspunkt i elevens dagligdag i institutionen.
Det anbefales endvidere, at der etableres et forløb i skolemodul 3, hvor vejlederen på skolen
sammen med eleven og i samarbejde med en ressourceperson fra institutionen rammesætter en
problemstilling for fordybelsesopgaven, der skal arbejdes med i sidste praktikperiode. Opgaven er
en forudsætning for, at eleven bliver indstillet til afsluttende eksamen.
3.2.5 Reviderede prøver og eksamener
Det anbefales, at der på uddannelsen fortsat afvikles interne, fængselsfaglige modulprøver efter de
tre indledende skolemoduler. Desuden anbefales det, at den afsluttende eksamen i det sidste, korte
skolemodul afslutter elevens samlede uddannelse. Disse afsluttende prøver gennemføres fortsat
med ekstern censur.
3.2.5.1 Styrkelse af sikkerhedsprofil
Dertil kommer, at det allerede på første, udvidede skolemodul på fire måneder anbefales, at der
afvikles en kvalificerende deleksamen i konflikthåndtering (selvforsvar og grundlæggende
magtanvendelse). Dette inden eleven påbegynder praktikperiode 1, med henblik på at styrke
betjentenes sikkerhedsprofil. Det anbefales endvidere, at det af den reviderede uddannelsesordning
fremgår, at ovenstående deleksamen skal bestås,
før
praktikperiode 1 i institutionerne kan
påbegyndes.
3.2.6 Virksomhedsforlagt undervisning - VFU
Den virksomhedsforlagte undervisning tager udgangspunkt i problemstillinger inden for det
kriminalforsorgsfaglige område og udgør et refleksions- og læringsrum for det praktiske
fængselsbetjentarbejde. Et VFU-emne er af en uges varighed og afvikles i praktikperioden.
Der er i den nuværende uddannelsesordning otte ugers VFU. Erfaringen viser, at især de sidste
uger, som ligger på uddannelsens 3. år, har mindre relevans for eleverne, mens ugerne 1-4, som er
placeret i praktikperiode 1, har en stor værdi for elevernes videndeling og praksisforståelse.
Det anbefales således, jf. også afsnit 2.5, at der i den justerede uddannelse afvikles fire ugers VFU,
og at disse primært placeres i forbindelse med overgangen fra skole til praktik.
3.3 Opsummering af anbefalinger
Anbefalingerne til den justerede uddannelse omhandler indhold, læringsmål og metoder på
skolemodulerne med det formål at gøre uddannelsen mere tidssvarende og styrke læringen, så der
uddannes fængselsbetjente, der har de kompetencer, som klientsammensætningen og hverdagen på
kriminalforsorgens institutioner kræver.
Derudover omfatter anbefalingerne, at fokus øges på at styrke de pædagogiske virkemidler,
eksempelvis den praksisnære scenarietræning, på øget tværfaglighed og på refleksion og
selvevaluering. På indholdssiden styrkes en række emner som sikkerhedsklasser, straffesagskæden,
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
sociallære (viden om klientsammensætning), håndtering af psykisk ustabilitet og træning i at
håndtere høje følelsesmæssige krav.
Endelig anbefales det, at de nuværende prøver og eksamener justeres, og at der herunder indføres
en fængselsfaglig fordybelsesopgave.
3.4 Økonomiske forhold
Det er vurderingen, at der er ikke er større økonomiske implikationer forbundet med ovenstående
anbefalinger.
4. Praktikinstitutionerne
4.1 Praktikken i dag
Der er som ovennævnt blandt eleverne og kriminalforsorgen i det hele taget en oplevelse af, at al
uddannelse foregår på skolemodulerne, mens der i praktikperioderne er et udtalt driftsfokus, hvor
der efter sidemandsoplæring i den første praktikperiode ikke foregår egentlig uddannelse.
Det er sporadisk, hvilke uddannelsesinstitutioner, der anvender uddannelsesplaner igennem
praktikperioderne, og der er store forskelle på, hvordan praktikvejlederne arbejder.
Der er således samlet set ikke den fornødne sammenhæng mellem uddannelse og praktik, og der
sker således ikke den fornødne transfer af læring mellem uddannelse og praktik.
4.2 Ambition
Det er ambitionen for uddannelsen, at der sikres en tydeligere kobling mellem skolen og
praktikstedet, og at eleverne får mulighed for at afprøve det på skolen lærte i løbet af praktiktiden.
Det er en forudsætning for fastholdelsen af elever under uddannelse, at der er et udtalt
uddannelsesfokus gennem hele uddannelsen. Skal der være mulighed for at anvende det lærte, og
skal der opstå transfer af læring mellem skole- og praktikperioder, må der på praktikinstitutionen
være forhold, der understøtter dette. Der bør herunder være:
Rum for afprøvning af det lærte
Et socialt klima, der understøtter læring
Drøftelser, feedback og kollegial sparring med praktikvejlederen.
4.3 Godkendelse af praktikinstitutionerne
Med henblik på at sikre en ensartet uddannelse af eleverne anbefales det, at der etableres en
godkendelsesprocedure, hvor praktikinstitutionerne skal godkendes til at uddanne i hele eller dele
af uddannelsen. Med denne godkendelse kan også mindre tjenestesteder/matrikler uddanne elever
i dele af uddannelsen. Godkendelsen foretages indledningsvis i implementering af den justerede
uddannelse og danner grundlag for matriklens arbejde med elever i de kommende år.
Hjeminstitutionen er den faste base i fængselsbetjentelevens uddannelse. Det er på
hjeminstitutionen, at eleven har hovedparten af sin praktiske uddannelse, og det er blandt andet
denne, som er anført i ansættelseskontrakten som tjenestested. Det er ligeledes på
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
hjeminstitutionen, at elevens praktikvejleder er ansat og forretter tjeneste på den afdeling, hvor
elevens første praktikperiode finder sted.
4.4 Elevens praktikplan - læringsmål på institutionerne
For nuværende er der kun få institutioner, der har udarbejdet praktikplaner med henblik på at
udmønte de læringsmål, der ligger i praktikken. Af den grund oplever mange elever, at deres
oplæring på institutionen virker planløs og alene er baseret på at løse de driftsopgaver, der opstår.
Der skal fremover udfærdiges en praktikplan for hver matrikel, der tager udgangspunkt i de
læringsmål, den enkelte matrikel skal oplære eleven i, og der som helhed skal sikre, at eleven
kommer omkring de samlede læringsmål, der kvalificerer en kompetent fængselsbetjent.
I løbet af praktikperioderne drøfter eleven og praktikvejlederen fremdriften i forhold til at tilegne
sig de fornødne kvalifikationer. Drøftelserne sker med henblik på, at den oplæringsansvarlige i
slutningen af praktikken skriver under på, at eleven har erhvervet sig kvalifikationerne på det
forventede niveau.
4.5 Økonomiske forhold
Der vurderes ikke at være større økonomiske implikationer forbundet med dette forslag.
5. Tre uniformerede uddannelser - én indgang
5.1 De tre uddannelser i dag
I dag udbyder kriminalforsorgen tre uniformrede uddannelser til hhv. fængselsbetjent,
transportbetjent og værkmester. Ved en nærmere gennemgang af de tre uddannelser fremgår det,
at der er en stor fællesmængde i uddannelserne – fx gennemgår alle elever konflikthåndtering,
rapportlære og lære om straffuldbyrdelsesloven. Hertil kommer, at de tre uniformerede grupper
har et begrænset kendskab til hinandens opgaver, kvalifikationer og kompetencer, og at dette i visse
tilfælde kan påvirke arbejdsmiljøet negativt.
Endelig betyder den nuværende struktur, at værksmestrene optages på fængselsbetjentuddannelsen,
uden skelen til den særlige opgave, som denne medarbejdergruppe varetager.
5.2 Fremtidig struktur
Med det formål at skabe bedre sammenhængskraft og større indbyrdes forståelse for
opgaveløsningen og kompetencer på tværs af de uniformerede grupper anbefales én fælles indgang
- ét fælles skolemodul 1 - for de tre uniformrede uddannelser. En fælles opstart på uddannelsen vil
understøtte såvel det tværfaglige samarbejde som helhedsforståelsen.
Anbefalingen om et fælles skolemodul 1 betyder, at
transportbetjentene
kommer to uger ud i deres
respektive transport- og bevogtningsenhed (TBE) i løbet af skolemodul 1, som styrker dualiteten i
uddannelsen. Desuden reduceres praktikperioden med en uges AMU undervisning, som for
nuværende ligger i praktikperioden, men i den revidere uddannelse ligger i skolemodulet. Den
samlede mer-tid for transportbetjent-eleverne på skolen bliver således tre uger. Da uddannelsen
ikke foreslås forlænget, vil de tre uger fragå de to år og ni måneders praktiktid.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
For
værkmestrene
vil et længere og samlet skolemodul 1 betyde, at værkmestrene bliver bedre fagligt
rustede, herunder især i konflikthåndtering og håndtering af psykisk belastede indsatte. Desuden
lægges der uger ind med fokus på værkmestrenes faglighed og rolle i institutionerne, hvilket ikke er
tilfældet i det nuværende skolemodul 1.
Det anbefales endvidere, at værkmestrene får en VFU-uge, der er skræddersyet til deres rolle. Her
spiller volumen på uddannelsen ind, da der i givet fald vil skulle afvikles ”værkmester VFU” med
tre til fem deltagere, hvilket kan give nogle strukturelle udfordringer.
Der vil dog fortsat være enkelte forskelle mellem de tre de uddannelse i opstartsmodulet, fx:
Transportbetjente
skal trænes i dagligdagen i retten samt håndtering af psykisk
uligevægtige
Fængselsbetjente
påbegynder sidemandsoplæring i hjeminstitutionen.
5.3 Økonomiske forhold
Der vurderes at være økonomiske implikationer forbundet med dette forslag, bl.a. som følge af
mindre praktiktid for transportbetjente og et længere skolemodul 1 for værkmestre.
6. Sammenhæng med det øvrige uddannelsessystem
6.1 Uddannelsens indplacering og manglende mulighed for merit
Uddannelse til fængselsbetjent er, ligesom politiets uddannelser, en etatsuddannelse, der ikke hører
under hverken Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og Forskningsministeriet. Dette kan
medføre, at det kan være uklart for omverdenen, på hvilket niveau uddannelsen til fængselsbetjent
skal indplaceres.
Grundet uddannelsens tematiske opbygning er der i dag begrænsede muligheder for merit for
skoleperioderne for andre faggrupper, fx politibetjente.
6.2 Ambition for indplacering og merit
I forbindelse med en styrket efteruddannelsesindsats vurderes det hensigtsmæssigt, at uddannelsen
til fængselsbetjent niveauvurderes af Danmarks Akkrediteringsinstitution med henblik på
indplacering i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring.
Det er endvidere en ambition, at der på sigt kan gives merit til udvalgte faggrupper.
6.3 Indplacering i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring
Der er sideløbende med arbejdet på eftersynet indsendt ansøgning om indplacering i
Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. Den 21. september 2020 modtog kriminalforsorgen
Danmarks Akkrediteringsinstitutions godkendelse af indplacering af Uddannelse til
Fængselsbetjent på niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. Indplacering er begrundet
i uddannelsens samlede mål for læringsudbytte ud fra viden, færdigheder og kompetencer.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
6.4 Merit og realkompetencevurdering
Grundet uddannelsens tematiske opbygning er der begrænsede muligheder for merit for
skoleperioderne. Det anbefales dog, at det undersøges nærmere, hvilke faglige uddannelser, der kan
give merit for dele af praktikforløbet. Eksempelvis, hvorvidt en tidligere uddannet politikadet,
politibetjent eller socialrådgiver skal i gennem samtlige praktikmoduler, eller kan der gives merit
for dele heraf.
6.5 Økonomiske forhold
Der vurderes ikke at være økonomiske implikationer forbundet med dette forslag.
7. Genindførsel af løn under uddannelsens skolemoduler
7.1 SU
Kriminalforsorgen har de seneste år oplevet en nedgang i antallet af fængselsbetjente, hvilket er en
medvirkende årsag til udfordringerne på arbejdsmiljøområdet. Fra afgangsanalysen ses ligeledes, at
de lange perioder med SU betyder, at eleverne finder det svært at bevare motivationen for
skolemodulerne, da det kan medføre en længere periode med økonomiske udfordringer. Dette kan
for mange resultere i, at fængselsbetjentuddannelsen fravælges.
7.2 Løn under uddannelse
En omlægning af SU til løn under hele uddannelsen vurderes at have en positiv effekt ift. både
rekruttering og fastholdelse. Samtidigt vurderes det, at en sådan ændring vil skabe en mere moden
ansøgerskare, hvilket svarer overens med de rekrutteringsmæssige behov, som kriminalforsorgen
har.
Under uddannelsen til fængselsbetjent har eleverne siden 2013 fået SU under de 10 måneders
skolemoduler. Indførslen af SU har betydet, at rekrutteringen af elever har været yderligere
udfordret, og det kan blandt andet ses af rekrutteringsanalysen fra 2019, at ansøgerne nu har en
aldersprofil, hvor hovedvægten er yngre end kriminalforsorgens målgruppe. Samtidig får
kriminalforsorgen mange henvendelser fra mere modne kandidater, der ender med ikke at søge
optagelse grundet de økonomiske udfordringer der kan følge af at være på SU.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Til Retsudvalgets orientering fremsendes det eftersyn af fængselsbetjentuddannelsen, der er blevet gennemført som led i den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen, fra justitsministeren
2375725_0019.png
7.3 Økonomiske forhold
Merudgiften ved en eventuel overgang fra SU under de 10 måneders skoleophold til løn under hele
uddannelsen for fængselsbetjentelever vil være følgende:
Tabel 7.1
Konsolideret skøn for økonomiske konsekvenser ved at indføre løn under uddannelse for fængselsbetjentelever
2021
Forudsat elev-årsværk
409
2022
457
2023
489
2024
510
Øgede lønudgifter i kriminalforsorgen
Reducerede SU-udgifter i Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Nettoudgifter
29,7
8,6
21,1
33,2
9,6
23,5
35,5
10,3
25,2
37,1
10,8
26,3
Anm.: Der er forudsat et lønniveau på 21.782,39 kr. månedligt. Fængselsbetjente oppebærer i dag pension i SU-perioder,
hvorfor pension ikke er inkluderet i skønnet. Der er forudsat et SU-niveau på 6.321 kr. månedligt. Det er
beregningsteknisk forudsat, at der årligt er 3,3 måneder på SU. Den faktiske fordeling er 4 måneder i 1. skoleår, 3
måneder i 2. skoleår og 3 måneder i 3. skoleår.
Kilde: Kriminalforsorgen
8. Videre proces
Nærværende eftersyn har alene haft til opgave at gennemgå uddannelsens sammenhæng og
udviklingsområder samt pege på elementer, der kan styrkes eller udvikles ved en beslutning om at
indføre en ny uddannelse til fængselsbetjent. Såfremt projektets anbefalinger godkendes, vil det
være nødvendigt efterfølgende at analysere de økonomiske konsekvenser af anbefalingerne
nærmere – navnlig de anbefalinger der fremgår af afsnit 2 om organisatorisk ophæng og
uddannelsens struktur.
Der skal i forbindelse med denne analyse tages stilling til, hvilke anbefalinger, der er
udgiftsneutrale og/eller kan håndteres inden for kriminalforsorgens nuværende bevillingsmæssige
ramme, samt hvilke anbefalinger der bør indgå i en kommende politisk proces, da de kan have
større økonomiske konsekvenser og/eller forudsætte politisk tilslutning.