Resumé
Kriminalforsorgen har under henvisning til Flerårsaftaleprojekt 6.k, Eftersyn af Uddannelse til
fængselsbetjent, gennemført et eftersyn af uddannelsen til fængselsbetjent. Nærværende sag
beskriver de udfordringer, der opleves i uddannelsen til fængselsbetjent, som den er udformet i
2009. Sagen indeholder videre anbefalinger til en fremtidig uddannelse.
Eftersynet har taget afsæt i tre målsætninger, der er rammesat af koncernledelsen i
kriminalforsorgen:
•
•
•
Der skal uddannes en fleksibel medarbejdergruppe
Uddannelsens kvalitet skal højnes gennem implementering af en fælles uddannelseskultur
og et gennemgående uddannelsesfokus under
hele
uddannelsen
Der skal være et forpligtigende samarbejde om eleverne på tværs af organisationen;
institutioner, områdekontorer og direktoratet/Koncern Uddannelse
Det har været en ambition for kriminalforsorgen at justere uddannelsens fokus, så læring sker i
både skole- og praktikperioder, hvilket skaber grundlag for en sammenhængende uddannelse, der
kan fastholde eleverne gennem hele uddannelsestiden og i årene efter.
Der har været arbejdet med tre hovedområder, som uddybes i de første tre afsnit omhandlende 1)
fængselsbetjentens kompetenceprofil, 2) uddannelsens organisatoriske ophæng og struktur samt 3)
uddannelsens indhold og læringsmål.
Derefter følger fem kortere afsnit omhandlende ønsket om 4) uddannelse i praktikken, 5) en fælles
indgang til de tre uniformerede uddannelser, 6) sammenhæng med det øvrige uddannelsessystem,
7) løn under uddannelse og 8) videre proces.
Flere af nedenstående anbefalinger vil have afledte konsekvenser af såvel ressourcemæssig som
bemandingsmæssig karakter. Dette belyses i afsnit 8.
Anbefalingerne til en ny fængselsbetjentuddannelse følger nedenfor:
1. En justeret kompetenceprofil, som skal integreres i uddannelsen. Kompetencerne skal
blandt andet kunne finde anvendelse i rekrutterings- og brandingprocesser. Der vil
derudover blive opjusteret på kravene til enkelte faglige kvalifikationer, såsom IT-
kundskaber, systemforståelse og danskkundskaber.
2. En ny organisering af uddannelsen, som forudsætter, at samtlige elever i løbet af
uddannelsens tre år er ansat på mindst to matrikler og kommer i uddannelsespraktik i
samtlige tre regimer; arrest, åbent fængsel og lukket fængsel. Eleven skal desuden følge en
uddannelsesplan, som udfærdiges ved ansættelsen. Der udpeges ansvarlige
ressourcepersoner med ansvar for elevens uddannelse, herunder en chef i elevens
hjeminstitution og en justering af praktikvejlederordningen og dennes implementering.
Sidemandsperioden udvides fra fire til otte uger.