Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 270
Offentligt
2364025_0001.png
Fra:
Culpa Culpasen <[email protected]>
Sendt:
5. marts 2021 07:39
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; pernille.ver-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
$Civilstyrelsen (957cst) <civilstyrelsen@civilstyrel-
sen.dk>;
$Erstatningsnævnet (954Erstatningsnævnet) <erstatningsnaevnet@erstatningsnaev-
net.dk>;
Justitsministeriet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Opråb fra medarbejder i Erstatningsnævnets sekretariat
Opråb fra medarbejder i Erstatningsnævnets sekretariat. Indeværende mail er sendt til relevante
politikere, foreninger, advokatfirmaer, medier m.v. Se liste med modtagere nederst i mailen.
Mailen må gerne offentliggøres.
Jeg arbejder i Erstatningsnævnets sekretariat.
Erstatningsnævnet
Erstatningsnævnet behandler ansøgninger om erstatning fra staten til ofre for straffelovsovertræ-
delser, der har medført personskade. Mange af nævnets ansøgere er meget påvirkede af den/de
straffelovsovertrædelser, de har været udsat for, og en del af dem er dybt afhængige af tilken-
delse af deres krav på erstatning for at opretholde en anstændig tilværelse.
I nævnets seneste årsberetning (2019) kan læses om nævnets arbejde, herunder antallet af afgø-
relser, udbetalte beløb m.v.:
https://civilstyrelsen.dk/Media/D/A/Erstat-
ningsn%C3%A6vnets%20%C3%A5rsberetning%202019.pdf
Opråb om problemstillingen
Formålet med denne mail er at lave et opråb i håb om at starte en proces, der hurtigst muligt kan
vende en kritisabel negativ udvikling i sekretariatet med store konsekvenser for mange ansøgere.
Der bliver ikke i niveauet over cheferne i nævnets sekretariat gjort tiltag, der er tilnærmelsesvis
tilstrækkelige for at vende udviklingen.
Nævnets sekretariat har gennem de seneste år gennemgået en omfattende udvikling. I et forsøg
på at komme de tidligere meget lange sagsbehandlingstider til livs blev der tilføjet ekstra res-
sourcer til nævnet i løbet af 2018-2020 (udløb i væsentlighed ved udgangen af 2020), et eksternt
konsulentfirma har lavet en rapport om anbefalinger til tiltag og ændringer, lovændring af offer-
erstatningsloven, Kammeradvokaten assisterede med sagsbehandling (næppe nogen succes målt
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
2364025_0002.png
krone for krone), og man kan generelt sige, at næsten hver en sten er blevet vendt i jagten på ef-
fektivitet og formindskede sagsbehandlingstider til gavn for nævnets ansøgere.
Sekretariatet var mod slutningen af 2020 et relativt godt sted (sekretariatet kæmpede dog løbende
med opsigelser og tab af kompetencer, så det kunne have været endnu bedre jf. nedenfor). Drift-
flow kørte effektivt og bunkebekæmpelsen gik fremad (om begreberne driftsflow og bunkebe-
kæmpelse se
https://www.ft.dk/samling/20182/alm-
del/reu/spm/84/svar/1584634/2067232/index.htm).
Ved udgangen af 2020 mistede sekretariatet 11 medarbejdere til interne rokeringer i Civilstyrel-
sen. Herefter er det min opfattelse, at en stor del af det gode arbejde på kort tid er blevet smidt på
gulvet. Langt hovedparten af ansøgerne mærker det ikke nu, men det vil kunne mærkes i løbet af
de næste år startende med udmeldelse af forlængede sagsbehandlingstider til et stort antal ansø-
gere inden for kort tid. Antallet af ubehandlede sager i driftsflow er eksploderet i 2021. Der vil
uden tvivl, inden for de kommende måneder blive sendt breve ud til ansøgere med ansøgninger i
driftsflow om, at de udmeldte sagsbehandlingstider ikke kan overholdes. Baseret på et skøn over
sagsfordelingen i de kommende måneder sammenholdt med fratrædelser m.v. vil en ansøgning
modtaget i dag, der lægges i den nye bunke i driftsflow tidligst undergives sagsbehandling i slut-
ningen af 2020 (mit skøn. Jeg håber, at jeg tager fejl).
Det vil for at belyse og dokumentere omfanget af problemet være relevant at spørge Civilstyrel-
sen, hvor mange ubehandlede sager, der lå i driftsflow ved udgangen af 2020, og hvor mange der
ligger nu sammenholdt med den gennemsnitlige sagsfordeling fra driftsflow på ugebasis (jeg er
bekendt tallene vedr. ubehandlede sager i driftsflow, men jeg ønsker ikke at angive dem her. Der
er pt. tale om cirka en tredobling af et betydeligt antal sager siden årsskiftet). Det skal dog be-
mærkes, at den gennemsnitlige sagsfordeling fra sagerne i driftsflow på ugebasis efter min vur-
dering ikke er fuldt ud repræsentativ for et normalniveau med den nuværende bemanding, fordi
sekretariatet har kæmpet med efterladte sager fra de rokerede medarbejdere ved udgangen af
2020. Dertil skal dog tilføjes, at sekretariatet er ramt af nye opsigelser, hvorfor sagsfordelingen
indtil nu i 2021 skønnes rimelig repræsentativ for de kommende måneder.
I Civilstyrelsens mål- og resultatplan fremgår de mål som Erstatningsnævnet måles på i 2021
(“Mål 5: Behandling af sager om offererstatning”
https://civilstyrelsen.dk/Media/F/4/Civilstyrel-
sens%20m%C3%A5l-%20og%20resultatplan%202021%20ver.%202.pdf).
Disse mål er ikke ret-
visende for det problem, der er opstået, fordi målene ikke siger noget om, hvornår ansøgningerne
i driftsflow modtaget inden for de seneste måneder kan forventes at blive undergivet sagsbehand-
ling.
Der er desværre intet der tyder på, at den beskrevne negative udvikling er ved at vende. Tværti-
mod kan det forventes at blive værre, hvilket er uacceptabelt. Det er vigtigt at gøre opmærksom
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
2364025_0003.png
på, at skaden allerede er sket. Sagsbehandlingstiden for ansøgninger modtaget i løbet af de sene-
ste måneder vil blive utilfredsstillende lang. Af relevante tiltag og problemstillinger at tage fat på
kan nævnes følgende:
Tiltag og uhensigtsmæssige forhold
1. Tilførelse af ressourcer
Sekretariatet har mistet 11 medarbejdere ved udgangen af 2020. For at holde nævnet i en positiv
udvikling (enten stiger sagsbehandlingstiden eller også falder den) er det mit skøn, at disse års-
værk skal tilbageføres til sekretariatet. Jeg er bevidst om, at det er en politisk beslutning om prio-
ritering af skattekroner.
2. Turnusordningen, interne rokeringer og frafald af medarbejdere
Langt hovedparten af de juridiske fuldmægtige i sekretariatet er ansat på justitsministeriets om-
råde under en turnusordning. Turnusordningen indebærer kort sagt, at det er en del af ansættel-
sesaftalen, at medarbejderne søger andet arbejde inden for justitsministeriets område efter 3-4 år
i Civilstyrelsen.
Hertil har der også traditionelt været en del interne rokeringer af medarbejdere med cirka 2 års
erfaring i Civilstyrelsen, hvilket dog ikke har været så omfattende den seneste tid.
Turnusordningen har fordele og ulemper. I forhold til at bedrive nævnsbetjening er den en stor
ulempe. Det er komplicerede sager der behandles, og erfaring er et must for at være en god sags-
behandler. Hertil kommer at turnusordningen i sig selv sætter en naturlig stopper for, at engage-
rede fuldmægtige kan gøre karriere i sekretariatet.
Der har over de seneste år været et meget stort frafald af erfarne medarbejdere (1-3 års erfaring
som vel set i forhold til det brede arbejdsmarked ikke er lang erfaring). Der er på ingen måde
gjort tilstrækkelige tiltag for at fastholde erfarne medarbejdere ved eksempelvis forslag til æn-
dring af ansættelsesaftale m.v. (en opgørelse over opsigelser, rokeringer samt nytilkomne medar-
bejdere i sekretariatet siden Civilstyrelsen flyttede til Viborg i 2017 vil illustrere pointen).
Det manglende fokus på fastholdelse medfører, at erfarne medarbejdere, der ellers er glade for
arbejdet i sekretariatet, søger andre muligheder, fordi ansættelsen i sekretariatet kan være en kar-
rieremæssig blindgyde på længere sigt. Særligt hvis man ikke har ønske om at rokere til andet
arbejde på justitsministeriets område.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
2364025_0004.png
3. Civilstyrelsens personalepolitik (frafald af medarbejdere)
Der er ikke en personalepolitik i Civilstyrelsen der afspejler, at styrelsen i 2017 flyttede fra Kø-
benhavn til Viborg. Mange af styrelsens medarbejdere pendler fra Aalborg og Aarhus. Mulighe-
derne for hjemmearbejde var i en lang periode yderst begrænsede, hvilket dog er blevet bedre ef-
ter det under corona har vist sig, at medarbejderne kan administrere at arbejde hjemme. Der er
stadig mange punkter, hvor styrelsens personalepolitik er en hindring for at fastholde medarbej-
dere, særligt dem med børn, som pendler fra primært Aalborg og Aarhus. Her tænkes særligt på
mulighederne for flex.
4. Tiltag der kun ser gode ud på papiret
Tiltag der har karakter af at “tisse i bukserne for at holde varmen” skal droppes. Som eksempel
kan nævnes, at sekretariatet, som følge af et pålagt mål om at lukke så mange sager som muligt
op til slutningen af 2020, i starten af 2021 har kæmpet med en stor mængde tunge sager, der pga.
deres omfang ikke kunne afsluttes før jul. Driftsflow er således blevet støvsuget for lettere sager
i slutningen af 2020. Det er også en del af forklaringen på stigningen af sager i driftsflow i 2021.
Det bemærkes dog, at tallet gennemsnitligt udligner sig over tid. De flere afsluttede sager før jul
opvejes af de færre afsluttede sager efter jul, hvorfor den nuværende bunke i driftsflow ikke kan
forklares med indsatsen i slutningen af 2020. Tiltaget har givet uro og mindre arbejdsglæde i se-
kretariatet i 2021.
Afsluttende bemærkninger
I relation til punkt 2 og 3 ovenfor er det varslet, at der kommer en ny personalepolitik i Civilsty-
relsen i løbet af 2021. Indholdet heraf er ukendt. Jeg frygter, at det er too little too late. Skaden er
som nævnt allerede sket.
Det bemærkes, at der efter min opfattelse ikke er en finger at udsætte på nævnet eller medarbej-
derne i sekretariatet herunder også cheferne i sekretariatet. Alle er dedikerede og gør deres bed-
ste inden for de givne rammer i et forsøg på at tilkende ansøgerne den korrekte erstatning så hur-
tigt som muligt.
Liste over modtagere af denne mail
Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen:
[email protected]
Konservatives retsordfører, Naser Khader:
[email protected]
Dansk Folkepartis retsordfører, Peter Skaarup:
[email protected]
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
2364025_0005.png
Liberal Alliances retsordfører, Alex Vanopslagh:
[email protected]
Nye Borgerliges retsordfører, Pernille Vermund:
[email protected]
Socialdemokratiets retsordfører, Jeppe Bruus:
[email protected]
Radikale Venstres retsordfører, Kristian Hegaard:
[email protected]
Socialistisk Folkepartis retsordfører, Karina Dehnhardt:
[email protected]
Enhedslistens retsordfører, Rosa Lund:
[email protected]
Civilstyrelsen:
[email protected]
Erstatningsnævnets sekretariat:
[email protected]
Justitsministeriet:
[email protected]
Hjælp Voldsofre:
[email protected]
Foreningen for Erstatnings- og Forsikringsret:
[email protected]
Institut for menneskerettigheder:
[email protected]
Elmer Advokater:
[email protected]
KLA Personskade:
[email protected]
Advokatfirmaet HjulmandKaptain:
[email protected]
Jyllands-Posten:
[email protected]
Politiken:
[email protected]
Danmarks Radio:
[email protected]
TV2:
[email protected]
5