Fra:
Sendt:
5. marts 2021 07:39
Til:
$Civilstyrelsen (957cst) <civilstyrelsen@civilstyrel-
sen.dk>;
$Erstatningsnævnet (954Erstatningsnævnet) <erstatningsnaevnet@erstatningsnaev-
net.dk>;
Emne:
Opråb fra medarbejder i Erstatningsnævnets sekretariat
Opråb fra medarbejder i Erstatningsnævnets sekretariat. Indeværende mail er sendt til relevante
politikere, foreninger, advokatfirmaer, medier m.v. Se liste med modtagere nederst i mailen.
Mailen må gerne offentliggøres.
Jeg arbejder i Erstatningsnævnets sekretariat.
Erstatningsnævnet
Erstatningsnævnet behandler ansøgninger om erstatning fra staten til ofre for straffelovsovertræ-
delser, der har medført personskade. Mange af nævnets ansøgere er meget påvirkede af den/de
straffelovsovertrædelser, de har været udsat for, og en del af dem er dybt afhængige af tilken-
delse af deres krav på erstatning for at opretholde en anstændig tilværelse.
I nævnets seneste årsberetning (2019) kan læses om nævnets arbejde, herunder antallet af afgø-
relser, udbetalte beløb m.v.:
https://civilstyrelsen.dk/Media/D/A/Erstat-
ningsn%C3%A6vnets%20%C3%A5rsberetning%202019.pdf
Opråb om problemstillingen
Formålet med denne mail er at lave et opråb i håb om at starte en proces, der hurtigst muligt kan
vende en kritisabel negativ udvikling i sekretariatet med store konsekvenser for mange ansøgere.
Der bliver ikke i niveauet over cheferne i nævnets sekretariat gjort tiltag, der er tilnærmelsesvis
tilstrækkelige for at vende udviklingen.
Nævnets sekretariat har gennem de seneste år gennemgået en omfattende udvikling. I et forsøg
på at komme de tidligere meget lange sagsbehandlingstider til livs blev der tilføjet ekstra res-
sourcer til nævnet i løbet af 2018-2020 (udløb i væsentlighed ved udgangen af 2020), et eksternt
konsulentfirma har lavet en rapport om anbefalinger til tiltag og ændringer, lovændring af offer-
erstatningsloven, Kammeradvokaten assisterede med sagsbehandling (næppe nogen succes målt