Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 270
Offentligt
2364024_0001.png
Dato: 12-03-2021
Sagsnr.: 21-0810-00081
Notat
Vedrørende mail af 5. marts 2021 med overskriften
”Opråb fra medarbejder i Erstatningsnævnets sekretariat”
1. Baggrund
Departementet har ved mail af 5. marts 2021 anmodet Civilstyrelsen om et
notat med bemærkninger til og vurderinger af de i mailen ”Opråb
fra medar-
bejder i Erstatningsnævnets sekretariat” anførte forhold. Notatet skal bl.a. for-
holde sig til den i mailen angivne vurdering af den fremtidige udvikling i an-
tallet af sager i flowet samt sagsbehandlingstiderne i Erstatningsnævnet.
Hovedsynspunkterne i den pågældende mail vedrører navnlig sagsproduktio-
nen, herunder ubehandlede sager og sagsbehandlingstid, der behandles under
punkt 2 nedenfor, og medarbejdersituationen, som behandles under punkt 3.
2. Sagsproduktion
Civilstyrelsen og Erstatningsnævnet har i mål- og resultatplanen for 2021 mål
om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i offererstatningssager i drifts-
flowet, eksklusiv Umbrella-sager, højst må være 100 dage, samtidig med at
alderen på sagsbeholdningen ikke må stige i 2021 i forhold til niveauet ved
udgangen af 2020. Endvidere er der et målkrav om, at alle resterende ansøg-
ninger modtaget før den 16. marts 2019 i gennemsnit skal være afsluttet senest
otte uger efter ansøgerens helbredsmæssige eller erhvervsmæssige tilstand er
afklaret.
Nedenfor redegøres først for antal verserende sager i Erstatningsnævnet, antal
indkomne sager, sagsbehandlingstiden for flowsager, liggetiden for flowsa-
ger, og sagsbehandlingstiden for færdiggørelse af bunkesager, som har afven-
tet afklaring af ansøgers helbredsmæssige og/eller erhvervsmæssige situation.
Tallene er opgjort pr. 31. december 2020 og pr. 8. marts 2021 (indkomne sager
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
2364024_0002.png
er kun opgjort for januar og februar). Efterfølgende redegøres der for de ind-
satser, der er gjort i Erstatningsnævnets sekretariat i slutningen af 2020 og
begyndelsen af 2021, og udviklingen i antallet af flowsager vurderes.
2.1. Opgørelser pr. 31. december 2020 og 8. marts 2021
Tabel 1
Antal verserende sager
Umbrella Flow
31. december 2020
8. marts 2021
539
253
906
Bunke I alt
328
1.773
1.691
1.184 254
Som det fremgår af tabel 1, havde Erstatningsnævnet ved udgangen af 2020 i
alt 1.773 verserende sager. Af disse vedrørte 539 sager det såkaldte Umbrella-
kompleks
1
. Der var således i alt 1.238 verserende bunke- og flowsager. Pr. 8.
marts 2021 er der 1.691 verserende sager, heraf 253 Umbrella-sager, 254 bun-
kesager og 1.184 flowsager. Det vil sige, at der aktuelt er en stigning på 278
flowsager, mens der er et samlet fald på 360 sager for de to andre kategorier.
Tabel 2
Antal indkomne sager i årets første måneder
Januar
2020
2021
250
301
Februar
256
286
Som det fremgår af tabel 2, har Erstatningsnævnet i de to første måneder af
2021 modtaget i alt 587 nye sager, hvilket er en stigning på 16 procent sam-
menlignet med de to første måneder af 2020. Den i tabel 1 viste nedgang i
antallet af verserende sager siden årsskiftet 2020/2021 skal ses i lyset heraf.
En nærmere redegørelse for Umbrella-komplekset og baggrunden for det store antal ubehandlede sager
fremgår af Civilstyrelsens notat af 23. november 2020, som blev sendt til Folketingets Retsudvalg den 4.
december 2020.
1
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
2364024_0003.png
Tabel 3
Sagsbehandlingstid ÅTD
Flow (ekskl. Umbrella-sager)
31. december 2020
Sagsbehandlingstid
dage ÅTD
i
75
74
8. marts 2021
Det fremgår af tabel 3, at sagsbehandlingstiden for flowsager ved udgangen
af 2020 var 75 dage i gennemsnit. Pr. 8. marts 2021 var den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for flowsager 74 dage. Tallene er opgjort år-til-dato
(ÅTD).
Tabel 4
Liggetid pr. krav i flow (ekskl. Umbrella-sager)
31. december 2020
Liggetid pr. krav i dage
129
8. marts 2021
131
Som det fremgår af tabel 4, er liggetiden pr. krav i flow steget to dage i gen-
nemsnit fra udgangen af 2020 og til den 8. marts 2021.
Tabel 5
Sagsbehandlingstid efter afklaring af helbredsmæssig eller
erhvervsmæssig tilstand
31. december 2020
8. marts 2021
Sagsbehandlingstid i
dage ÅTD
-
34
Der er i 2021 indtil den 8. marts færdigbehandlet 54 sager, hvor ansøgningen
er modtaget før den 16. marts 2019, og hvor afklaring af ansøgerens helbreds-
mæssige eller erhvervsmæssige tilstand ikke forelå ved udgangen af 2020.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har, som det fremgår af tabel 5, været
34 dage i gennemsnit fra modtagelsen af afklaringen på den helbredsmæssige
eller erhvervsmæssige tilstand. Der blev ikke målt på den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid efter afklaring af erhvervs- eller helbredsmæssig tilstand i
2020, da dette er nyt målepunkt for Erstatningsnævnet i 2021.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
Sammenfattende er der ikke indikationer i de forskellige målepunkter, som
kan bekræfte de vurderinger, der gives udtryk for i mailen fra den pågældende
medarbejder. Det er isoleret set korrekt, at antallet af ubehandlede flowsager
er tæt på tredoblet i perioden fra årsskiftet og til nu jf. nærmere herom neden-
for. Denne udvikling har dog indtil videre alene medført en stigning på to dage
i flowsagernes gennemsnitlige liggetid. Civilstyrelsen forventer ikke, at dette
vil få betydning i forhold til måltallet om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid
på maksimalt 100 dage for flowsager.
2.2. Indsatser i slutningen af 2020 og starten af 2021
Erstatningsnævnet fokuserede i de sidste måneder af 2020 på at færdigbe-
handle de sager, der var klar til afgørelse, fordi de nødvendige oplysninger og
dokumentation, herunder afklaring af ansøgers helbredsmæssige eller er-
hvervsmæssige forhold, forelå. Denne prioritering er i tråd med en af anbefa-
lingerne i rapporten om analyse af offererstatningsområdet fra 2018, hvorefter
man i den gode driftsstyring bør færdiggøre igangværende sager, før man på-
begynder nye. Som følge af denne indsats har Erstatningsnævnet på nuvæ-
rende tidspunkt en del mere komplekse og omfattende sager, som skal behand-
les i takt med, at de nødvendige oplysninger modtages.
Det betyder, at medarbejdernes produktive tid i høj grad er fyldt op med disse
sager, som selvsagt også tager længere tid at behandle. Det har endvidere haft
betydning, at en specialkonsulent, ni fuldmægtige og to administrative med-
arbejdere ved årsskiftet 2020/2021 rokerede til andre kontorer i Civilstyrelsen
som følge af det bevillingsfald, der er omtalt nærmere nedenfor under punkt
3.1., og de pågældende medarbejdere måtte overlade igangværende sager til
deres kollegaer. Samtidig har det i første kvartal af 2021 været prioriteret at få
afgjort de ved udgangen af 2020 539 Umbrella-sager (der antalsmæssigt steg
til 583 sager ved udgangen af januar 2021).
Konsekvensen heraf er, at der har været begrænset plads i medarbejdernes
produktionsplan til, at medarbejderne kan tildeles flowsager til sagsbehand-
ling. Det er baggrunden for, at antallet af ubehandlede flowsager siden års-
skiftet er steget fra 219 til 615 sager pr. 8. marts 2021, hvor sagsbehandlingen
ikke er påbegyndt. Den ældste af de ubehandlede flowsager er modtaget den
23. november 2020.
2.3. Vurdering af den fremtidige udvikling i antal sager
Erstatningsnævnets sekretariatet har i uge 9 2021 iværksat en fælles oprydning
i komplekse og mere omfattende sager, som fylder i medarbejdernes produk-
tionsplaner. Det er aftalt, at sagerne skal prioriteres forud for nye sager, såle-
des at sekretariatet ved omfordeling og fælles indsats kommer i mål med at få
ekspederet disse sager inden udgangen af marts. Prioriteringen sker primært
af hensyn til de skadelidte borgere, da flere af sagerne er gamle, men også
fordi nogle af medarbejderne af flere grunde kan have brug for hjælp til at få
afsluttet disse sager.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
Sekretariatet forventer ligeledes inden udgangen af marts 2021 at færdiggøre
behandlingen af de resterende ca. 250 Umbrella-sager, dog med undtagelse af
forventeligt 25-50 af sagerne, som på grund af antallet af delinger af den om-
handlede video eller andre særlige forhold i sagerne skal vurderes nærmere af
Erstatningsnævnet i lyset af præmisserne i Højesterets domme fra august
2020.
Det er forventningen, at sekretariatet efter påske, når hovedparten af Umb-
rella-sagerne, og de komplekse og omfattende sager beskrevet ovenfor, er af-
sluttede, får kapacitet til for alvor at kunne tage fat på de ubehandlede flow-
sager igen. Indtil da er der hele tiden fokus på at udnytte den ledige kapacitet,
der måtte opstå, til at påbegynde behandlingen af flowsagerne.
Det har ikke umiddelbart på det foreliggende grundlag været muligt at lave et
dataunderstøttet estimat på udviklingen i antal flowsager, men det er Civilsty-
relsens forventning, at der fra andet kvartal 2021 igen vil ses et væsentligt fald
i antal ubehandlede flowsager.
Det kan oplyses, at ledelsen i Civilstyrelsen den 8. marts 2021 holdt et møde
med medarbejderne i Erstatningsnævnets sekretariat for at orientere dem om
mailen fra en af deres kolleger, før de hørte om den fra eksterne. I den forbin-
delse tilkendegav flere af de erfarne medarbejdere i sekretariatet, at de ikke
delte den bekymring, der gives udtryk for i mailen med opråb fra en medar-
bejder. De pågældende medarbejdere tilkendegav samtidig, at sekretariatet i
dag er et helt andet sted i forhold til styring, sagssammensætning, kompeten-
cer mv., end tilfældet var i 2017-2018. De havde således også tro på, at der i
andet kvartal, når hovedparten af de mange komplekse og omfattende sager
samt Umbrella-sagerne var afsluttede, ville ske et stort fald i antallet af ube-
handlede flowsager.
Det skal supplerende oplyses, at der for tiden pågår overvejelser i Erstatnings-
nævnet om, og i givet fald hvordan, Højesterets dom af 4. december 2020 over
for Ankenævnet for Patienterstatningen vedrørende begyndelsestidspunktet
for renteberegning kan få betydning i Erstatningsnævnets sager. Hvis konklu-
sionen bliver, at dommen også har betydning for Erstatningsnævnets sager,
kan det medføre, at nævnet skal genoptage et endnu ukendt antal sager. Den
ovenstående vurdering af, at der fra andet kvartal vil ske et væsentligt fald i
antal ubehandlede flowsager, er baseret på en forudsætning om, at Erstatnings-
nævnet ikke skal til at genoptage renteberegningen i et større antal afsluttede
sager.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
3. Medarbejdersituationen
3.1. Bevilling og årsværk
Erstatningsnævnets sekretariat var oprindeligt normeret til i alt 17 årsværk,
inklusiv sekretariatschef og souschef. Ved finansloven for 2019 blev sekreta-
riatet tilført yderligere midler til behandling af den store bunke ubehandlede
sager, som Erstatningsnævnet i en årrække havde kæmpet med. Der blev til-
ført 10,5 mio. kr. i 2019 og 11 mio. kr. i 2020 samt 1 mio. kr. i henholdsvis
2021 og 2022 til denne indsats. Den midlertidige bevillingstilførsel svarede til
en fordobling af antal årsværk i sekretariatet i 2019 og 2020 og knap to ekstra
årsværk i 2021 og 2022.
Ved finansloven for 2021 blev der tilført yderligere 2,6 mio. kr. til Erstatnings-
nævnets sekretariat som endnu en midlertidig bevilling for 2021 og 2022 til
styrkelse af sagsbehandlingen i sekretariatet. Bevillingsmæssigt svarer det til,
at sekretariatet i 2021 skal være bemandet med 23 årsværk. Primo marts 2021
er der godt 30 årsværk i Erstatningsnævnets sekretariat.
Fra 2018 har der været tilført Erstatningsnævnets sekretariat 6-7 årsværk fra
Civilstyrelsens andre områder i tillæg til den bevilling, der er til sekretariatet.
Det er primo marts 2021 altså fortsat situationen, at der er afgivet ca. 6-7 års-
værk fra styrelsens andre områder.
Hertil kommer, at der i både 2019 og 2020 i vid udstrækning har været gjort
brug af fuldmægtiges rådighedsforpligtelse, betalt merarbejde og fra 2020 mu-
lighed for at have plustid (gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 40-42 timer).
Der er fortsat flere medarbejdere i Erstatningsnævnets sekretariat, som er på
plustid, ligesom flere medarbejdere også efter eget ønske er på betalt merar-
bejde.
Civilstyrelsen har således over flere år prioriteret at tilføre Erstatningsnævnets
sekretariat væsentlig flere ressourcer, end styrelsen er tildelt til opgaven, på
bekostning af styrelsens andre sagsområder. Det er planen, at mertilførslen af
ressourcer til Erstatningsnævnets sekretariat skal aftrappes i 2021 i takt med,
at sekretariatet får færdigbehandlet de sidste bunkesager og Umbrella-sagerne,
da de andre områder i styrelsen ikke kan blive ved med at bære en ompriori-
tering til fordel for Erstatningsnævnets sekretariat.
Pr. henholdsvis 1. april og 1. maj 2021 stopper yderligere to fuldmægtige i
Erstatningsnævnets sekretariat, som har været i sekretariatet i fem år, og derfor
som led i deres ansættelse som turnusfuldmægtige skal ud og prøve kræfter
med andre organisationer end Civilstyrelsen for at styrke deres personlige og
faglige udvikling.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Orientering om henvendelse fra anonym medarbejder ved Erstatningsnævnets sekretariat, fra justitsministeren
Civilstyrelsen er aktuelt ved at ansætte både jurister og administrative medar-
bejdere til hele styrelsen. Der er ikke taget stilling til fordelingen af de kom-
mende nye medarbejdere, herunder om nogle af de nye medarbejdere skal til
Erstatningsnævnets sekretariat. Der er endvidere ikke taget stilling til, hvilke
interne rokeringer mellem styrelsens forskellige kontorer, der skal ske i den
kommende tid som led i den faglige og personlige udvikling af fuldmægtige,
der sker internt i Civilstyrelsen.
3.2. Personalepolitik
Mailen med opråb fra en medarbejder i Erstatningsnævnets sekretariat inde-
holder flere bemærkninger til forhold, som naturligt hører hjemme i en HR-
strategi.
Civilstyrelsen er i gang med en flerårig forandringsproces, som sigter mod, at
styrelsen skal blive en mere imødekommende, effektiv og kompetent myndig-
hed. I overensstemmelse med styrelsens virksomhedsstrategi har prioriterin-
gen været først at tage fat på de forandringer, som var rettet mod borgerne.
Fokus har derfor de sidste to år været rettet mod at ændre driftsstyringen i hele
Civilstyrelsen med det mål at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Det er sty-
relsen godt i gang med. Samtidig er der nu tid til at tage fat på at arbejde med
styrelsens HR-strategi, kompetenceudvikling o.l.
Det skal bemærkes, at Civilstyrelsen ikke har problemer med at rekruttere
dygtige medarbejdere, herunder jurister. I den aktuelle ansættelsesrunde for
kommende fuldmægtige er der et meget stort antal af kandidaterne, som oply-
ser, at de søger ansættelse i styrelsen, fordi nuværende medarbejdere anbefaler
styrelsen som en god arbejdsplads, der giver unge jurister gode muligheder
for at udvikle sig.
4. Afslutning
Sammenfattende kan Civilstyrelsen ikke genkende den bekymring, som den
pågældende medarbejder giver udtryk for. Det gælder hverken i forhold til
udviklingen i flowsagerne eller i forhold til rekruttering og fastholdelse af
medarbejdere.
7