Dato: 12-03-2021
Sagsnr.: 21-0810-00081
Notat
Vedrørende mail af 5. marts 2021 med overskriften
”Opråb fra medarbejder i Erstatningsnævnets sekretariat”
1. Baggrund
Departementet har ved mail af 5. marts 2021 anmodet Civilstyrelsen om et
notat med bemærkninger til og vurderinger af de i mailen ”Opråb
fra medar-
bejder i Erstatningsnævnets sekretariat” anførte forhold. Notatet skal bl.a. for-
holde sig til den i mailen angivne vurdering af den fremtidige udvikling i an-
tallet af sager i flowet samt sagsbehandlingstiderne i Erstatningsnævnet.
Hovedsynspunkterne i den pågældende mail vedrører navnlig sagsproduktio-
nen, herunder ubehandlede sager og sagsbehandlingstid, der behandles under
punkt 2 nedenfor, og medarbejdersituationen, som behandles under punkt 3.
2. Sagsproduktion
Civilstyrelsen og Erstatningsnævnet har i mål- og resultatplanen for 2021 mål
om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i offererstatningssager i drifts-
flowet, eksklusiv Umbrella-sager, højst må være 100 dage, samtidig med at
alderen på sagsbeholdningen ikke må stige i 2021 i forhold til niveauet ved
udgangen af 2020. Endvidere er der et målkrav om, at alle resterende ansøg-
ninger modtaget før den 16. marts 2019 i gennemsnit skal være afsluttet senest
otte uger efter ansøgerens helbredsmæssige eller erhvervsmæssige tilstand er
afklaret.
Nedenfor redegøres først for antal verserende sager i Erstatningsnævnet, antal
indkomne sager, sagsbehandlingstiden for flowsager, liggetiden for flowsa-
ger, og sagsbehandlingstiden for færdiggørelse af bunkesager, som har afven-
tet afklaring af ansøgers helbredsmæssige og/eller erhvervsmæssige situation.
Tallene er opgjort pr. 31. december 2020 og pr. 8. marts 2021 (indkomne sager