Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 258
Offentligt
2359962_0001.png
Fra:
Mikael Sjöberg
Sendt:
22. marts 2021 22:27
Til:
'[email protected]' <[email protected]>
Emne:
Dommerforeningens brev til Retsudvalget
Folketingets Retsudvalg
Kære medlemmer af Retsudvalget
Forleden offentliggjorde Domstolsstyrelsen Danmarks Domstoles årsrapport 2020. Jeg har for
læsbarhedens skyld vedhæftet den og den tilhørende pressemeddelelse samt
anklagemyndighedens nyhedsbrev fra februar 2021, hvor man bebuder en kraftig oprustning af
anklagemyndigheden.
Det fremgår af årsrapporten, at sagsbehandlingstiderne i det seneste år generelt er steget i
byretterne og landsretterne.
Udviklingen skyldes blandt andet et stigende sagspres i antallet af modtagne straffesager, der
samtidig er blevet tungere. Samtidig satte COVID-19 også et klart præg på året, både for så vidt
angår aktiviteter og sagsbehandlingstider. Byretterne havde således et aktivitetsfald på ca. tre
pct. og et produktivitetsfald på ca. fem pct. i 2020. At det ikke er gået værre, skyldes en helt
ekstraordinær indsats i resten af 2020. Nedlukningen betød imidlertid også, at
anklagemyndigheden kunne producere et meget stort antal sager, som man nu forsøger at
beramme. Under hele den anden corona-bølge har domstolene været åbne og har gennemført
rigtig mange sager, men i en bygningsmasse, der af indlysende grunde ikke er indrettet til en
pandemi, har ikke mindst afstandskrav og andre sundhedskrav givet udfordringer.
Der er almindelig enighed om, at domstolene har for lange sagsbehandlingstider og for lange
berammelsestider. Årsrapporten taler sit tydelige sprog om udviklingen, og som fremhævet i
rapporten om dommernes arbejdsforhold fra juni 2020, er sagsbehandlingstiden for
domsmandssager steget med en tredjedel i de sidste fem år. Rapporten viser samtidig med tal
og analyser et domstolssystem, der er spændt til det yderste.
Alt dette skal ses på et bagtæppe af sidste års finanslov, hvor anklagemyndigheden fik tilført
betydelige ressourcer blandt andet til at ansætte nye anklagere og til bunkebekæmpelse.
Anklagemyndigheden har utvivlsomt brug for en ressourcetilførsel, men et så ensidigt fokus på
anklagemyndigheden uden (tilsvarende) skelen til domstolene kan ikke undgå at få betydelige
konsekvenser for den samlede sagsbehandlingstid i straffesagskæden. Som jeg gentagne
gange fremhævede i efteråret, fører det til, at domstolene bliver en flaskehals i
straffesagskæden.
Efterårets mange politiske tilkendegivelser efterlod et indtryk af, at både regering og Folketing
havde indset problemet og var villig til at løse det. Jeg bliver nødt til at sige, at engangsbeløbet
på 7 mio. kr. og de tre gange 13 mio. kr., som regeringen har tilført domstolene, ingenting forslår.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 258: Henvendelse af 22/3-21 fra Mikael Sjöberg, Den Danske Dommerforening, vedrørende Danmarks Domstoles årsrapport 2020
2359962_0002.png
Dertil er udfordringerne for store. Det gør det lovforslag om effektivisering af straffesagskæden,
som Folketinget nu skal behandle heller ikke. Der er gode forslag iblandt, som hver især og
samlet vil føre til forbedringer, men som det fremgår af blandt andet Dommerforeningens
høringsvar, fører de næppe til noget mærkbart. Dertil kommer, at Folketinget på det seneste har
vedtaget love og har andre lovforslag til behandling, der trækker i modsat retning og vil forlænge
sagsbehandlingstiden.
Jeg føler det lidt som ”ulven kommer”, når jeg gentager, at situationen
er alvorlig, og at
straffesagskæden sander til, hvis man ikke seriøst overvejer domstolenes økonomiske situation.
Man kan selvfølgelig vente til udløbet af 4 årsaftalen i 2022, men så er problemerne bare blevet
så meget større.
Jeg håber derfor, at regering og Folketing denne gang vil sætte handling bag de venlige ord fra
efteråret og tilføre domstolene de ressourcer, der er så meget brug for.
Med venlig hilsen
Mikael Sjöberg
Mikael Sjöberg
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Direkte: + 45 99 68 65 01/ + 45 21 66 18 49