Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 256
Offentligt
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers
tjeneste
*
Af Jørn Vestergaard, professor i strafferet, Københavns Universitet
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
Abstract
Since the beginning of the armed conflict in Syria and the emergence of the Isla-
mic State in 2012, the threat posed by so-called foreign terrorist fighters has cau-
sed vast concern internationally. New criminal provisions have been established
in domestic laws in order to prevent, prosecute and penalize individuals who tra-
vel to a state other than their states of residence or nationality for the purpose of
the perpetration, planning, or preparation of, or participation in, terrorist acts or
the providing or receiving of terrorist training, including in connection with ar-
med conflict. Over the last fifteen years, counterterrorism legislation in Denmark
has become particularly wide reaching. Recently, some rather harsh sentences
were handed out in a number of cases for perpetrations committed by individuals
travelling to Syria in order to join the Islamic State. In such instances, rehabilita-
tion – based on schemes like the internationally recognized Aarhus Model desig-
ned to promote de-radicalisation and community re-integration – has been com-
pletely overridden.
1. Borgerkrigen i Syrien og fremvæksten af Islamisk Stat
Fra 2012 og i den følgende tid strømmede et betragteligt antal jihadister og andre
til Syrien og det nordlige Irak. Politiets Efterretningstjeneste, PET, skønner, at der
fra Danmark drog 125-135 personer afsted til kampzonerne (Center for Terror-
analyse 2012, med senere opdateringer).
En del af de såkaldte syrienkrigere rejste ud for at deltage i borgerkrigen på
oprørernes side. Nogle af dem ønskede målrettet at tilslutte sig Islamisk Stat, IS.
(Om IS, se f.eks. Napoleoni 2015; Jensen & Vestenskov 2015).
1
Efter alt forelig-
gende var de udrejsendes mål og midler imidlertid mangeartede. For visse var
formålet deltagelse i væbnet kamp, mens der for andre kunne være mindre krige-
riske bevæggrunde, herunder at varetage humanitære opgaver eller mere daglig-
dags funktioner, f.eks. ved som sundhedspersoner at tage sig af syge og sårede
*
Title in English:
Foreign fighters and other expatriates in the service of terrorists.
111
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
eller som tilhængere af et kalifat at understøtte opbygningen af et sådant (Hegg-
hammer 2013; Sheikh 2015).
Udviklingen skabte bekymring for, at hjemvendte islamister og andre udrejste
ville udgøre en særlig terrortrussel som følge af radikalisering, modtagelse af mi-
litær træning, deltagelse i kamphandlinger og kontakter til militante netværk (se
herom f.eks. Barret 2017). I lyset heraf blev der iværksat en række modforan-
staltninger, bl.a. ved yderligere udvidelse af den i forvejen meget vidtgående anti-
terrorlovgivning. Målgruppen herfor omfatter også individer, der ikke selv er ak-
tive deltagere i hverken væbnet kamp eller terrorhandlinger.
Det er ikke første gang i historien, at nogen kæmper for andre ude i verden.
Mange drog i 1936 af sted for at deltage i den spanske borgerkrig på regerings-
troppernes side til trods for forbud herimod (Møller 2017). Lov om foranstaltnin-
ger mod deltagelse i borgerkrigen i Spanien forbød danske eller her i landet bo-
satte udlændinge at udrejse til Spanien og de spanske besiddelser, medmindre de
var i besiddelse af rejselegitimation med en særlig påtegning om tilladelse hertil
(§ 2). Det var desuden forbudt rejsebureauer og lignende virksomheder at sælge
billetter til personer uden sådan særlig rejsetilladelse (§ 3). Yderligere var det
strafbart for transportører at befordre sådanne personer til Spanien (§ 4). Straffen
var fængsel indtil 3 måneder, under formildende omstændigheder bøde (§ 5).
2
Også den arabisk-israelske krig i 1948 tiltrak kræfter udefra. Som mere nuti-
dige eksempler kan nævnes krigen i Afghanistan efter den sovjetiske invasion i
1989, kampene i Bosnien i 1990’erne, konflikten i Tjetjenien og den pågående
konflikt i det østlige Ukraine. Også aktuelle konfliktområder som Libyen, Soma-
lia, Mali og Jemen kan have relevans i den foreliggende sammenhæng.
2. International lovgivning mod fremmedkrigere
En række internationale retsakter såvel som national lovgivning på området er
over en bred front rettet mod »fremmedkrigere« i vid forstand. FN’s Sikkerheds-
råd vedtog i 2014 enstemmigt to resolutioner rettet mod såkaldte
foreign terrorist
fighters.
3
Først pålagde Sikkerhedsrådet med resolution 2170 medlemslandene at
gennemføre foranstaltninger med henblik på at forhindre personer i at tilslutte sig
ISIL, al-Nusra eller grupper tilknyttet eller afledt fra al-Qaeda og til at retsforføl-
ge sådanne individer. Med den efterfølgende resolution 2178 kom medlemssta-
ternes forpligtelser til at omfatte kriminalisering af udrejse med terrorrelaterede
aktiviteter som formål, herunder for at yde eller modtage terrortræning, samt fi-
nansiering, organisering eller anden fremme af udrejse med sådant formål,
»including in connection with armed conflict« (Vestergaard 2016).
112
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
I resolutioner som de nævnte kategoriseres alle medlemmer af visse oprørsbe-
vægelser som terrorister og deres støtter som meddelagtige i terrorisme. I mange
staters nationale lovgivning er der indført bestemmelser om kriminalisering af
handlinger forbundet med terrorisme uden skelnen mellem, om der er tale om
forhold, der under væbnet konflikt ellers ville være lovlige, eller ej (se herom
Harhoff 2016). Dette kan bl.a. indebære kriminalisering af tilslutning til en op-
rørsstyrke, hvis denne bedømmes som en terrorgruppe eller -organisation, selv
om det i almindelighed ikke ville være strafbart at virke som fremmedkriger eller
på anden måde indgå i en ikke-international væbnet konflikt. Det bliver herved
afgørende, hvilken bevægelse en person vælger at tilslutte sig, hvilket igen kan
indebære en vis vilkårlighed i bedømmelsen, f.eks. i en labil situation som den
aktuelle i Syrien og Irak, hvor der efter det foreliggende sker en stadig vandring
af enkeltpersoner og enheder mellem bevægelser, der bekæmper Assad-styret,
Islamisk Stat og hinanden.
Med det formål at befordre en fælles europæisk implementering af forpligtel-
serne i resolution 2178 blev der i maj 2015 vedtaget en tillægsprotokol til Euro-
parådets konvention fra 2005 om forebyggelse af terrorisme (se herom Vester-
gaard 2006).
4
Protokollen supplerer konventionen ved bl.a. at forpligte staterne til
kriminalisering af at deltage i en terrororganisation eller terrorgruppe, at modtage
terrortræning, at rejse ud eller at forsøge udrejse for at deltage i terrorisme samt at
finansiere, organisere eller på anden måde facilitere sådan udrejse (for kritik, se
Amnesty 2015 og Special Rapporteur 2015).
Attentaterne den 7. januar 2015 i Paris gav i EU anledning til forstærkning af
indsatsen mod ekstremisme og radikalisering mv. (se nærmere Bakowski & Puc-
cio 2015). I oktober 2015 undertegnede EU tillægsprotokollen til den europæiske
konvention. I lyset af de begivenheder, der kulminerede i attentaterne i Paris den
13. november 2015, fremlagde Kommissionen den 2. december 2015 et direktiv-
forslag til afløsning og udvidelse af rammeafgørelsen. Efter langstrakte forhand-
linger blev direktivet vedtaget med ikrafttrædelse den 20. april 2017.
5
Den nye
retsakt tager særligt sigte på
foreign terrorist fighters,
og den har gjort det muligt
for EU at ratificere tillægsprotokollen. Med direktivet er der bl.a. skabt forpligtel-
ser til kriminalisering af modtagelse af oplæring i terrorisme samt af rejseaktivite-
ter og facilitering heraf, herunder også med hensyn til rejser mellem medlemssta-
terne. Retsakten er blevet kritiseret for at pålægge medlemsstaterne særdeles
vidtgående pligt til kriminalisering uden at rumme de fornødne garantier for
overholdelse af grundlæggende rettigheder (se f.eks. Meijers Committee 2016).
113
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
Som følge af det danske retsforbehold er Danmark ikke bundet af direktivet,
men er forsat undergivet forpligtelserne i rammeafgørelsen. I det væsentlige er
dansk ret i samklang med reglerne i direktivet.
3. Den første antiterrorpakke
I dansk strafferet findes der ikke regler, som generelt forbyder personer hjemme-
hørende i Danmark at deltage i væbnede konflikter udenlands. Afhængigt af de
nærmere omstændigheder kan sådanne forhold dog falde ind under forskellige
bestemmelser i straffelovens kap. 12 eller 13 om statsforbrydelser, terrorisme mv.
Der er ingen tvivl om, at antiterrorbestemmelserne i §§ 114-114 e indholdsmæs-
sigt finder anvendelse over for handlinger begået af en oprørsbevægelses med-
lemmer i forbindelse med en ikke-international væbnet konflikt. Dette er nu slået
fast i flere domme.
6
Alvorlige lovovertrædelser begået af civile fra Danmark i
forbindelse med en ikke-international væbnet konflikt vil i princippet også kunne
straffes efter de generelle bestemmelser herom, hvis forbrydelserne vel at mærke
er omfattet af dansk straffemyndighed, og der ikke er tale om lovlige kamphand-
linger. (Se nærmere Vestergaard 2016).
I praksis er fremskaffelse af beviser for overtrædelse under ophold i en kon-
fliktzone selvsagt forbundet med betydelige udfordringer, dels fordi det kan være
særdeles vanskeligt at afklare, hvad der har været planlagt eller rent faktisk er fo-
regået i forbindelse med oprørsgruppers aktiviteter på mere eller mindre utilgæn-
gelige lokaliteter, dels fordi hensynet til beskyttelse af kilder og samarbejdspart-
nere samt utilbøjeligheden til at afsløre efterretningsmetoder kan stå i vejen for at
belyse forholdene tilstrækkeligt.
7
Til trods for overvældende vidnesbyrd om grusomheder i forbindelse med den
syriske borgerkrig, den kurdiske frihedskamp og bekæmpelsen af Islamisk Stat
har der ikke været grundlag for at rejse tiltale ved danske domstole efter de ordi-
nære bestemmelser om drab, vold, gidseltagning, seksualforbrydelser eller egent-
lige terrorhandlinger. Derimod har den efterhånden vidt forgrenede terrorisme-
lovgivning efterhånden gjort det muligt for efterretningstjenesterne, politiet og
anklagemyndigheden at gennemføre straffesager om overtrædelse af forbud mod
handlinger med fjernere tilknytning til terrorisme. (Se nærmere Vestergaard
2018).
Den første antiterrorpakke i 2002 udmøntede en række internationale forplig-
telser.
8
Kriminaliseringen i straffeloven omfattede herefter egentlige terrorhand-
linger (§ 114), finansiering af terrorisme (§ 114 b)
9
samt anden fremme af terro-
risme (§ 114 e).
10
Ingen af de oprindeligt indførte bestemmelser har været an-
vendt i sager mod fremmedkrigere, men i et enkelt tilfælde er der faldet en dom
114
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
for forsøg på terrorisme ved bombesprængning med baggrund i et ophold hos en
terrororganisation, hvor den ene af gerningspersonerne havde modtaget oplæring
i terrorisme.
TfK 2009.762 Ø (Glasvej-sagen): To tiltalte på 22 år blev fundet skyldige i forsøg på terrorisme
ved bl.a. at anskaffe bombemanualer og kemikalier samt producere og sprænge det ustabile
sprængstof TATP, som de bl.a. havde afprøvet i ejendommens opgang. Hovedmanden blev
idømt fængsel i 12 år, den anden domfældte fik fængsel i 7 år samt udvisning for bestandig.
11
Retten lagde til grund, at der havde været kontakt til al-Qaeda, og at hovedmanden havde været i
træningslejr i Waziristan.
4. Den anden antiterrorpakke
I 2006 gav nye internationale forpligtelser anledning til yderligere lovgivning.
12
I
straffeloven blev der nu indsat bestemmelser om hvervning og oplæring til terro-
risme mv. (§ 114 c og § 114 d). Begge bestemmelser omfatter virksomhed, der
kan bevirke, at nogen enten
begår
eller
fremmer
en endnu ikke nærmere konkre-
tiseret terrorhandling eller en terrorlignende handling. (Se nærmere Vestergaard
2006). Første punktum i første stykke af de to bestemmelser lyder:
13
§ 114 c, stk. 1:
»Med fængsel indtil 10 år straffes den, som hverver en person til at begå eller fremme handlin-
ger omfattet af § 114 eller § 114 a eller til at slutte sig til en gruppe eller sammenslutning for at
fremme, at gruppen eller sammenslutningen begår handlinger af denne karakter ...«
§ 114 d, stk. 1:
»Med fængsel indtil 10 år straffes den, som træner, instruerer eller på anden måde oplærer en
person til at begå eller fremme handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a med viden om, at per-
sonen har til hensigt at anvende færdighederne til dette formål ...«
De to bestemmelser forbyder tillige hvervning til eller oplæring i terrorfinansie-
ring mv. (jf. stk. 2 i § 114 c, hhv. § 114 d).
14
Selv om ingen internationale retsakter dengang forpligtede til kriminalisering
af den, der »lader sig« hverve eller oplære til »at begå eller fremme« terrorisme
mv., blev forbud herimod indført ved samme lejlighed (jf. stk. 3 i § 114 c, hhv.
§ 114 d).
15
Tredje stykke af de to paragraffer omfatter følgende bestemmelser:
§ 114 c, stk. 3:
»Med fængsel indtil 6 år straffes den, som lader sig hverve til at begå eller fremme handlinger
omfattet af § 114 eller § 114 a ...«
16
115
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
§ 114 d, stk. 3:
»Med fængsel indtil 6 år straffes den, som lader sig træne, instruere eller på anden måde oplære
til at begå eller fremme handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a.«
Forbuddet mod at modtage oplæring i terrorisme fik i første omgang betydning i
en sag om udrejse til Somalia med ophold i en al-Shabaab træningslejr.
U 2014.3017 V: To unge somaliere havde i forening ladet den ældste bror træne, instruere eller
på anden måde oplære til at begå terrorhandlinger. Bevisførelsen i sagen bestod overvejende i
afspilning af aflyttede telefonsamtaler mellem brødrene, som kun i meget begrænset omfang
ønskede at afgive forklaring. Den ældste bror havde modtaget træning i en al-Shabaab trænings-
lejr i Somalia. Hans lillebror, der opholdt sig i Aarhus, havde medvirket hertil, dels ved at sende
penge, dels ved råd og opmuntring. Retten fandt, at organisationen al-Shabaab er en terrororga-
nisation. Begge de tiltalte blev i byretten idømt fængsel i 3 år og 6 måneder, hvilket landsretten
ændrede til fængsel i 2 år.
17
For nylig er der truffet afgørelse i an anden sag om udrejse til og ophold i Soma-
lia i 2013; men i denne sag rakte beviserne alene til domfældelse ved en overor-
dentlig vidtgående anvendelse af bestemmelsen i § 114 e om fremme af terroris-
me.
Retten i Aarhus 29. juni 2018: En 24-årig mand med somaliske forældre var tiltalt principalt for
overtrædelse af § 114 c, stk. 3, og § 114 d, stk. 3, ved i tidsrummet mellem september 2013 og
januar 2015 i Somalia hos al-Shabaab henholdsvis at have ladet sig hverve og træne til at begå
terrorhandlinger. Subsidiært var han tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 114 e, ved i samme
tidsrum at have fremmet virksomheden for al-Shabaab ved i Somalia at have tilsluttet sig denne
terrororganisation. Et enigt nævningeting fandt det ikke bevist, at tiltalte efter at være indrejst i
Somalia havde ladet sig hverve eller havde modtaget træning i våbenbrug mv. Tiltalte blev der-
imod fundet skyldig efter den subsidiære tiltale med bl.a. den begrænsning, at det ikke kunne
afvises, at tiltalte i en del af perioden havde opholdt sig ufrivilligt i Somalia. Tiltalte blev idømt
fængsel i 3 år. Dommen er anket.
5. Domme efter fremkomsten af oplysninger om medlemskab af Islamisk
Stat
Længe havde den danske anklagemyndighed ikke nogen sag, der bevismæssigt
var solid nok til påtalerejsning mod personer udrejst til konfliktzonen i Syrien el-
ler det nordlige Irak. Efter regeringsskiftet i sommeren 2015 blev det imidlertid
en ny, handlekraftig justitsminister, juristen Søren Pind fra partiet Venstre, der
slog tonen an i forbindelse med den strafferetlige bekæmpelse af terrorisme og
dermed forbundne forhold. Der blev under rigsadvokaturen nedsat en indsats-
gruppe med det formål at afklare, hvilke sager der kunne egne sig til tiltalerejs-
116
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
ning. Nu var der tilført området såvel ny energi som beslutsomhed, hvilket bevir-
kede en mærkbar fremdrift i retshåndhævelsen.
Da der så i 2016 dukkede materiale op fra lækkede filer, der indeholdt syste-
matiske medlemsoplysninger registreret af Islamisk Stat (IS), kom anklagemyn-
digheden tillige i besiddelse af bevismateriale fra uventet hold. Oplysningerne
kom frem, da et frafaldent medlem af IS overleverede et usb-stik med fortrolige
dokumenter til medierne. I marts 2016 fik Rigspolitiet i Danmark fra Interpol en
excelfil med navne på 5.000 personer fra 51 lande, og efterfølgende gav FBI
dansk politi adgang til selve medlemsblanketterne. På dette grundlag kunne 17
personer identificeres som danskere.
18
Nu var der et mere solidt grundlag for at
rejse tiltale mod personer, der var under mistanke for at have tilsluttet sig IS. Ind-
til nu er der afsagt en række domme i straffesager om tilslutning til terrororgani-
sationer i Syrien og Irak.
19
De lækkede dokumenter kom først til at indgå i bevisførelsen mod en 23-årig
tyrkisk-dansk mand, som var tiltalt for overtrædelse af flere af straffelovens anti-
terrorbestemmelser, herunder for at lade sig hverve af Islamisk Stat til at begå ter-
rorhandlinger.
U 2018.769 H (pizzabageren fra Ishøj): Tiltalte havde været i Syrien, hvor han tilsluttede sig IS,
og han havde konkrete planer om senere at gøre det igen, hvilket blev forhindret, da politiet i
marts 2015 anholdt ham og fratog ham hans danske pas. I den forbindelse forhindrede politiet
ham ifølge tiltalen også i at tage 20.000 kr. med til Syrien for at overdrage dem til IS, hvorfor
han tillige blev tiltalt for at forsøge at yde økonomisk støtte til en terrororganisation.
Et nævningeting ved Retten i Glostrup fandt i 2016 tiltalte skyldig i overtrædelse af straffe-
lovens § 114 c, stk. 3, ved i to omgange at have ladet sig hverve af IS til at begå terrorhandlinger
samt at have forsøgt at yde økonomisk støtte til IS.
Ifølge dommen fløj tiltalte i juli 2013 til Istanbul og derfra videre til Kilis, hvorfra han tog en
taxa til den syriske grænse. Ved grænsen mødte tiltalte en kontaktperson, der smuglede ham og
andre over grænsen til Syrien. Herefter blev de afhentet i bil af personer fra IS. Efter et par dage
begyndte han at udføre arbejde. Kort efter valgte han at forlade stedet og rejste tilbage til i Tyr-
kiet.
I slutningen af august 2013 fløj tiltalte på ny til Istanbul og tog derfra videre til Syrien. Efter
afslutningen af et godkendelsesforløb begyndte han at virke for IS, og han fik 300-400 dollars
om måneden i løn. I retten forklarede han, at han arbejdede i et bageri og bragte mad ud til be-
folkningen, samt at han lavede mad til dem, han boede sammen med. Efter egent udsagn blev
han ikke blev trænet i våbenbrug. Ved ankomsten anden gang blev der udfyldt en blanket med
hans personlige oplysninger. Det fremgår af blanketten, at han blev registreret som »kæmper«.
Under rubrikken »speciale« blev der ligeledes markeret ud for »kæmper«. Tiltalte forklarede
herom, at der blev anført »kæmper«, fordi der ikke var svarmuligheder, der passede med det,
han skulle lave, idet han angiveligt kun kunne vælge mellem »martyr«, »bombebæltebærer« og
»kæmper«.
117
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
Hos tiltalte var der fundet billeder af ham selv, hvor han foran et IS-flag poserede med
AK47-geværer og med teksten »Abu Aya Al-Kurdi« og »Ingen ære uden Jihad«. Han forklarede
herom, at det bare var for at prale.
De tre juridiske dommere og fem af de seks nævninge afviste tiltaltes forklaring om arbejdet
på bageri og om madlavning og madudbringning. De fandt hans forklaring om opholdet usam-
menhængende og på en række punkter uklar og ulogisk. De lagde følgelig til grund, at tiltalte
var rejst til Syrien i 2013 og tilsluttede sig IS som kæmper, og at han i hvert fald deltog i rele-
vant træning i brug af våben og kamp. Herefter fandt de ham skyldig efter tiltalen i dette forhold.
En enkelt nævning tilsluttede sig, at tiltalte blev fundet skyldig i overtrædelse af straffelovens
§ 114 c, stk. 3, men fandt det ikke bevist, at tiltalte havde modtaget våbentræning. Tillige fandt
et enigt nævningeting, at tiltalte i marts 2015 havde til hensigt at rejse til Syrien med henblik på
igen aktivt at tilslutte sig IS som kæmper for at deltage i organisationens væbnede kamp og akti-
viteter i øvrigt.
De juridiske dommere og fem af nævningene fandt desuden tiltalte skyldig i forsøg på finan-
siering af terrorisme ved at have hævet et kviklån på 20.000 kr. med henblik at overdrage belø-
bet til IS.
20
Yderligere blev tiltalte fundet skyldig i billigelse af terrorisme.
21
Han havde på Facebook-
gruppen »Allah ved bedst« med ca. 17.000 medlemmer redigeret et indlæg med et videoklip
med rustvognen med Omar El-Husseins kiste og teksten: »Wallah denne mand har rystet Dan-
mark MashAllah. Og bak jeres bror. Må vi in shaa Allah få flere brødre som Omar. Som ofret sit
liv på Allah og hans profet.«
22
I byretten fastsatte et enigt nævningeting straffen til fængsel i 7 år, hvilket oversteg ankla-
gemyndighedens påstand om fængsel i 6 år. Efter en samlet afvejning af på den ene side de al-
vorlige forhold og på den anden side tiltaltes tilknytning til Danmark, herunder tiltaltes familie-
mæssige forhold og familiens langvarige tilknytning til Danmark sammenholdt med tiltaltes til-
knytning til Tyrkiet, fandt retten, at afgørende hensyn talte imod frakendelse af tiltaltes danske
indfødsret.
I landsretten blev tiltalte straffet med fængsel i 6 år, frakendt sit danske statsborgerskab og
udvist for bestandig. Højesteret stadfæstede frakendelsen.
23
I syv sager er der nu blevet idømt forholdsvis strenge fængselsstraffe for at lade
sig hverve til terrorisme, modtage våbentræning mv. Seks af de 17 danskere iden-
tificerede fremmedkrigere er døde, og fire andre befinder sig i udlandet og er sig-
tet in absentia.
Østre Landsret 20. april 2018: En nu 28-årig mand, som fra fødslen har været statsborger i både
Danmark og Tunesien, blev tiltalt for at have ladet sig hverve og træne af Islamisk Stat. Han
havde været i Syrien fra september 2013 og frem til midten af februar 2014 og forklarede selv,
at han rejste til Syrien for at yde nødhjælp, men blev taget til fange og tvunget ind hos IS som
»kæmper«. Nævningetinget tilsidesatte denne forklaring som utroværdig. Straffen blev fastsat til
fængsel i 4 år. Tiltalte blev ud fra proportionalitetsmæssige betragtninger frifundet for en på-
stand om frakendelse af dansk indfødsret.
118
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
Vestre Landsret 16. marts 2018: En nu 26-årig tunesisk statsborger, som var født og opvokset i
Danmark, var rejst til Syrien i 2013 og var nu tiltalt for at have ladet sig hverve af Islamisk Stat
samt for at have modtaget træning i brug af våben og bombesprængninger. Tiltalte nægtede sig
skyldig og forklarede, at han var rejst til Syrien for at yde nødhjælp, og at han ikke dengang
havde kendskab til Islamisk Stat. Et enigt nævningeting i byretten tilsidesatte tiltaltes forklaring
og fandt det bevist, at tiltalte havde været klar over, at han havde ladet sig hverve af Islamisk
Stat og havde modtaget træning i brug af våben. Flertallet i landsrettens nævningeting stadfæ-
stede byrettens afgørelse om skyldspørgsmålet. Straffen blev fastsat til fængsel i 3 år, og tiltalte
blev udvist med indrejseforbud for bestandig.
Retten i Esbjerg 23. marts 2018: En 24-årig studerende med finsk statsborgerskab tilsluttede sig
Islamisk Stat og forestod koranundervisning og fungerede som imam i områder kontrolleret af
IS. Domsmandsretten fandt det ikke bevist, at tiltalte havde tilsluttet sig IS som kæmper/kriger,
eller at han havde modtaget militær træning, men fandt ham skyldig i fremme af terrorisme, jf.
§ 114 e. Idømt fængsel i 4 år.
Retten i Glostrup 9. februar 2018: En nu 27-årige tyrkisk statsborger, som er født og opvokset i
Danmark, blev tiltalt for i forbindelse med rejser til Syrien i 2013 og 2014 at have ladet sig
hverve af Islamisk Stat og at have modtaget træning i brug af våben og deltaget i kamphandlin-
ger. Tiltalte forklarede, at han i 2013 første gang rejste til Syrien for at yde nødhjælp og anden
gang for at tilslutte sig en gruppe under Den Frie Syriske hær, der blandt andet kæmpede imod
IS. Et enigt nævningeting fandt det imidlertid bevist, at manden lod sig hverve af IS. Han blev
desuden fundet skyldig i at have ladet sig træne i brug af våben samt forsøg herpå. Derimod
fandtes det ikke bevist, at tiltalte havde deltaget i kamphandlinger. Straffen blev fastsat til fæng-
sel i 5 år. Der blev afgivet 7 stemmer for at udvise tiltalte af Danmark for bestandig og 5 stem-
mer for ikke at udvise tiltalte. Dommen er under anke.
Retten på Frederiksberg 19. december 2017: Et tidligere bandemedlem og en dengang 17-årig
mand rejste til Syrien, hvor de af Islamisk Stat blev registreret som kæmpere. Efter 18 dage rej-
ste de hjem, da den yngste blev syg. Den nu 30-årige blev idømt 5 års fængsel. Den nu 21-årige
tiltalte blev straffet med fængsel i 3 år og 6 måneder, men en påstand om fradømmelse af ind-
fødsret blev ikke taget til følge, da retten lagde til grund, at han ellers ville blive statsløs, idet han
tidligere havde mistet sit irakiske statsborgerskab.
Retten i Glostrup 13. december 2017: Et enigt nævningeting fandt det bevist, at en dengang 18-
årige dansk-algerisk gymnasieelev rejste til Syrien og tilsluttede sig Islamisk Stat som kæmper,
hvilket indebar deltagelse i træningslejr. Tiltalte opholdt sig i Syrien i knap 9 måneder. Retten
fandt det bevist, at han havde deltaget i kamphandlinger. Straffen blev fastsat til fængsel i 5 år,
og tiltalte blev frakendt sit danske statsborgerskab og udvist for bestandig. Dommen er anket af
domfældte til frifindelse.
Retten i Glostrup 26. juni 2018: To mænd og to kvinder i alderen 18-22 år blev fundet skyldige i
forsøg på overtrædelse af § 114 e om fremme af terrorisme ved i foråret 2017 at have forsøgt at
119
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
rejse ind i Syrien for at tilslutte sig Islamisk Stat. De unge mødtes i Københavns Lufthavn om
den 8. marts 2017 for at rejse til Istanbul. Flybilletterne var købt aftenen forinden. Det var dog
kun de to unge mænd og en dengang 21-årig kvinde, der forlod landet som planlagt. Forældrene
til en dengang 17-årig kvinde havde taget passet fra hende inden afrejse. Mændene blev pågre-
bet og anholdt af tyrkisk politi i Istanbul den 17. marts og fundet i besiddelse af et forfalsket sy-
risk id-kort. Kvinden tog med bus til den sydlige by Yayladagi, der grænser op til Syrien. Her
blev hun den 18. marts anholdt og tilbageholdt af politiet, som udleverede hende til Danmark.
De tiltalte har forklaret politiet, at de bare skulle på ferie, og at de ikke var på vej til Syrien for at
tilslutte sig IS. Imidlertid lagde retten bl.a. vægt på de tiltaltes kontakt med en person, der efter-
følgende var blevet udleveret til USA som sigtet for som medlem af IS at have rekrutteret ud-
lændinge og foretaget baggrundscheck af disse for organisationen. De to mænd blev fradømt
deres danske indfødsret og ligesom den udrejste kvinde blev udvist med indrejseforbud for be-
standig. Den nu 18-årige kvinde har alene dansk indfødsret. Alle fire tiltalte blev idømt fængsel i
3 år. Dommen blev umiddelbart anket til frifindelse, subsidiært formildelse.
I betragtning af, at der i de nævnte sager er tale om overtrædelser i tilfælde, hvor
de domfældte ikke er fundet skyldige i selv at have begået eller være medskyldi-
ge i terrorhandlinger eller alvorlige krigsforbrydelser, må de idømte straffe beteg-
nes som ganske strenge. I den forbindelse er det bemærkelsesværdigt, at domme-
ne er afsagt på et tidspunkt, hvor radikaliserede islamister og jihadister ikke læn-
gere rejser til Syrien i nævneværdigt antal. Behovet for at bekæmpe fremmedkri-
geres virksomhed er med andre ord ikke det samme som tidligere. Det kan selv-
sagt ikke udelukkes, at nogle af de hjemvendte kan udgøre en trussel mod det
danske samfund. Spørgsmålet er så, om langvarige fængselsophold nu også er det
bedst egnede middel til at reintegrere de pågældende. Det kan der i hvert fald væ-
re berettiget tvivl om (se f.eks. Council of Europe 2018). I den forbindelse er det
værd at bemærke, at strømmen af tilbagevendende udrejste er aftaget og nu er
yderst begrænset. De senere års terrorangreb i forskellige af EU’s medlemslande
er fortrinsvis begået af ’homegrown terrorists’, som ikke har været i nogen kon-
fliktzone udenlands, og som typisk ikke har haft forbindelse til Islamisk Stat eller
andre terrororganisationer (Europol 2018).
6. Særlig lovgivning om landsforræderi ved tilslutning til fjendtlig væbnet
styrke
Folketinget besluttede i oktober 2014 at indtræde som alliancepartner med de ira-
kiske og amerikanske myndigheder i den væbnede konflikt med Islamisk Stat ved
indsættelse af F-16-fly i offensive luftoperationer mod IS-mål i Irak. Fra dette
tidspunkt var Danmark indtrådt i den ikke-internationale væbnede konflikt mel-
lem IS og en række stater.
24
I lyset af tvivlen om retsstillingen i forhold til syrien-
krigere blev der nu taget skridt til undersøgelse af lovgivningens rækkevidde og
120
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
behovet for lovændringer (Straffelovrådet 2015); Vestergaard 2016; Sørensen
2016). Der blev bl.a. peget på behovet for at modvirke den trussel, som hjem-
vendte fremmedkrigere kan udgøre, samt ønsket om at begrænse omfanget og al-
voren af væbnede konflikter. Når det gælder konflikter, som den danske stat er
part i, blev der som hovedbegrundelse for kriminalisering peget på en selvstændig
loyalitetsforpligtelse over for Danmark og danske styrker. Der blev følgelig ind-
sat en ny bestemmelse i straffeloven om strafansvar for den, som under en væb-
net konflikt, i hvilken den danske stat er part, begår
landsforræderi
ved tilslutning
til en væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske stat (§ 101 a, stk.
1).
25
Desuden straffes den, der under sådanne omstændigheder hverver en person
med dansk indfødsret eller bopæl i den danske stat, eller som offentligt tilskynder
en sådan person til at tilslutte sig fjendtlige styrker (§ 101 a, stk. 2).
26
Den blotte
tilslutning
til modpartens styrker er tilstrækkelig, og strafansvar af-
hænger således ikke af, om vedkommende har deltaget i egentlige kamphandlin-
ger eller som medlem af modpartens styrker har bistået på anden vis. Bestemmel-
sen omfatter enhver type af væbnet konflikt, som den danske stat er part i, uanset
om den udspiller sig tæt ved eller fjernt fra dansk territorium, eller om den inde-
bærer en trussel mod dansk territorium. Det er ikke afgørende, om modparten
kæmper direkte mod danske styrker eller mod en stat, som Danmark er allieret
med i konflikten, og det er ikke et krav, at den enhed i den fjendtlige styrke, som
vedkommende er tilsluttet, konkret kæmper mod danske styrker. Bestemmelsen
omfatter enhver funktion i den væbnede styrke, som vedkommende har tilsluttet
sig, så det er ikke nødvendigt, at tilslutningen sker med henblik på eller indebærer
deltagelse i kamphandlinger. Tilslutning som tjenstgørende i støttefunktioner vil
være omfattet, også hvis det drejer sig om medicinsk eller religiøs tjeneste. Det er
i øvrigt ikke afgørende, om vedkommende efter den humanitære folkeret har
kombattantstatus og således er et lovligt militært mål.
Det er ikke afgørende, om vedkommende overhovedet har befundet sig i et
konfliktområde eller i givet fald har haft en kampfunktion. Straffelovens alminde-
lige regler om forsøg og medvirken finder i øvrigt anvendelse.
Ansættelse i en fjendtlig stats civile forvaltning eller anden tilslutning til en-
heder, der ikke indgår i fjendens væbnede styrker, er ikke omfattet. Tilsvarende
vil tilslutning til en oprørsgruppes enheder med sociale, sundhedsmæssige eller
undervisningsmæssige funktioner ikke være omfattet, hvis sådanne enheder er
organisatorisk adskilt fra gruppens væbnede styrker.
Opretholdelse af tilknytningen til en militær styrke, som Danmark på et tids-
punkt er kommet i væbnet konflikt med, vil være strafbar. Ved væsentlig risiko
for henrettelse eller andre alvorlige følger af forsøg på at desertere eller flygte kan
121
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
dette dog tillægges betydning som formildende omstændighed eller straffriheds-
grund.
Strafansvar for overtrædelse af den nye bestemmelse kan efter omstændighe-
derne ifaldes i sammenstød med en eller flere af terrorforbrydelserne, f.eks. § 114 c
om hvervning til terrorisme.
Hvis man risikerer en streng straf for selve det at tilslutte sig fjendens væbne-
de styrker, spiller det måske ikke så stor en rolle, om man tillige kan ifalde straf-
ansvar for overgreb på civile.
27
I lyset af tilsvarende betragtninger bygger den
humanitære folkeret på en formodning for, at territorialstaten efter ophør af en
ikke-international væbnet konflikt i videst mulige omgang giver amnesti til med-
lemmer af ikke-statslige grupper, som ikke har begået krigsforbrydelser eller an-
dre internationale forbrydelser.
28
Formålet hermed er netop at styrke tilskyndel-
sen til at respektere regler som dem, der gælder for styrker med kombattantstatus.
Ud fra samme type af overvejelser kunne der argumenteres for, at det er mest ra-
tionelt at undlade særskilt kriminalisering og strafforfølgning af fremmedkrigere,
der deltager i fjendtligheder mod deres eget land. Dog skal man formentlig ikke
gøre sig overdrevne forestillinger om, at en person, der allerede har tilsluttet sig
fjendens styrker, foretager nøje kalkulationer af denne type. Og det kan ikke afvi-
ses, at det ville være stødende lade en sådan form for landsforræderi være lovligt.
Der ses ikke at være rejst tiltale for overtrædelse af § 101 a.
7. Nye bestemmelser i pasloven og udlændingeloven
I 2015 blev der i pasloven og udlændingeloven indsat bestemmelser om adgang
til at gribe ind over for mistænkte eller potentielle fremmedkrigere. Reglerne her-
om stiller betydeligt lempeligere krav til bevisligheder end bestemmelserne om
terrorisme og dermed forbundne lovovertrædelser. Dette er begrundet i ønsket om
at kunne ramme tilfælde, hvor det er vanskeligt at løfte bevisbyrden i forhold til
overtrædelse af straffelovens forbud.
Pasloven
giver politiet adgang til at nægte at udstede et pas eller inddrage et
allerede udstedt pas, når der er »grund til at antage«, at en person »har til hensigt i
udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for
statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den of-
fentlige orden«. En afgørelse herom kan ledsages af et tidsbegrænset udrejsefor-
bud.
29
Retten i Glostrup 28. juni 2018: En dansk-tyrkisk mand fik frataget sit pas efter i 2014 at være
rejst til Syrien for at tilslutte sig Islamisk Stat. I april 2016 blev han sigtet for at have ladet sig
hverve til terrorisme og fængslet in absentia. I december samme år rejste han til Tyrkiet, hvor
122
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
han blev anholdt. Han blev løsladt af tyrkisk politi den 2. marts 2017. Han ønskede at vende til-
bage til Danmark; men dansk politi har nægtet at udstede et nyt pas, idet han anses for at være en
sikkerhedstrussel. Retten stadfæstede beslutningen herom. Rettens kendelse er kæret.
Oplysninger om, at en person opholder sig i et konfliktområde uden et anerken-
delsesværdigt formål, vil i almindelighed være tilstrækkelige til at opfylde mis-
tankegrundlaget. Lovændringen efterlader en række uafklarede spørgsmål om
reglernes anvendelsesområde, herunder såvel med hensyn til det forholdsvis lave
mistankekrav som i forhold til de materielle kriterier.
30
Udlændingeloven
omfatter nu en bestemmelse om bortfald af en opholdstilla-
delse eller opholdsret på grundlag af i det væsentlige de samme løse kriterier som
i pasloven.
31
Udlændingestyrelsen har siden 2015 vurderet 59 sager og i 18 til-
fælde inddraget opholdstilladelsen for formodede fremmedkrigere.
32
Fraværet af betryggende retsgarantier har givet anledning til kritik fra Amne-
sty, Institut for Menneskerettigheder m.fl.
8. Forbud mod udrejse til og ophold i særlige konfliktområder
I 2016 blev der indsat en særskilt bestemmelse i straffeloven om forbud mod ind-
rejse eller ophold i særligt udpegede områder, hvor en terrorgruppe er part i en
væbnet konflikt (§ 114 j).
33
Efter ansøgning kan tilladelse gives, hvis formålet
med indrejsen eller opholdet betragtes som anerkendelsesværdigt.
34
Domfældelse
kræver ikke bevis for, at de pågældende har overtrådt eksempelvis straffelovens
terrorbestemmelser eller bestemmelsen om landsforræderi i form af tilslutning til
en fjendtlig væbnet styrke. Det vil være tilstrækkeligt med dokumentation for, at
den pågældende uden tilladelse er indrejst eller har opholdt sig i det pågældende
område.
Inspiration til det danske zoneforbud blev hentet i de regler, som i 2014 var
blevet indført i Australien, der dengang var eneste land med en sådan lovgivning.
De australske regler gør det strafbart uden anerkendelsesværdigt formål at rejse til
et af udenrigsministeren
declared area,
hvor en blacklisted terrororganisation del-
tager i fjendtlig virksomhed.
35
Den norske rigsadvokat havde været inde på tilsva-
rende tanker med et forslag om, at regeringen skulle kunne udpege bestemte
væbnede konflikter, og at det herefter skulle være strafbart for norske statsborge-
re og personer hjemmehørende i Norge at tilslutte sig en gruppe, som deltager ak-
tivt i konflikten.
36
Forud for indførelsen af reglerne om zoneforbud blev spørgsmålet herom fore-
lagt Straffelovrådet, som imidlertid slet ikke fandt anledning til at gennemføre en
sådan lovgivning (Straffelovrådet 2016). Sammenfattende gav Rådet udtryk for,
123
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
at dansk ret allerede levede op til de krav til kriminalisering af rejser, som resolu-
tion 2178 og Europarådets tillægsprotokol stiller.
37
For så vidt angår en regule-
ring, hvorefter den blotte indrejse eller ophold i et område med væbnet konflikt
kriminaliseres, fandt Straffelovrådet, at en sådan ordning ville være et vidtgående
skridt, uanset hvilken udformning forbuddet – og navnlig undtagelserne hertil –
gives. Et sådant forbud er udtryk for, at borgerne kan straffes for en handling, der
ikke beviseligt har skadevirkninger. Hvis der fastsættes snævre anerkendelses-
værdige formål, begrænses borgernes rejser og ophold med lovlige formål. Om-
vendt giver det ikke nogen væsentlig merværdi i forhold til allerede fastsatte for-
bud mod selve deltagelsen i en væbnet konflikt, hvis der fastsættes brede aner-
kendelsesværdige formål.
Efter Rådets opfattelse kan det i øvrigt ikke forventes, at et indrejse- og op-
holdsforbud fuldt ud vil kunne modvirke deltagelse i væbnede konflikter i udlan-
det. Der vil være personer, der føler så stærkt for den sag, de ønsker at kæmpe
for, at de ikke vil blive afskrækket af risikoen for straf. Uanset kriminaliseringens
nærmere udformning vil der være tilfælde, hvor en overtrædelse ikke kan bevises.
Rådet betragtede det desuden som tvivlsomt, om fordelene ved et indrejse- og
opholdsforbud står i rimeligt forhold til ulemperne i form af begrænsninger i bor-
gernes bevægelsesfrihed og forøgelse af myndighedernes administrative byrder.
Der er risiko for, at et forbud ikke vil ramme de relevante personer, at personer
med lovligt ærinde i området i større eller mindre omfang vil blive ramt, og at
personer, som agter ulovligt at tilslutte sig en væbnet styrke, enten ikke opfanges
af et indrejse- og opholdsforbud eller ikke afskrækkes heraf, fordi straffen for at
overtræde et indrejse- og opholdsforbud nødvendigvis må være væsentligt lavere
end straffen for ulovligt at tilslutte sig en væbnet styrke.
I lyset af de nævnte forbehold afholdt Rådet sig fra at anbefale én bestemt ud-
formning af en mulig kriminalisering af indrejse og ophold i et konfliktområde,
men opstillede nogle modeller og beskrev deres fordele og ulemper.
Samme dag, som betænkningen fra Straffelovrådet blev offentliggjort, frem-
lagde justitsminister Søren Pind så resolut et lovudkast, der omfattede et straf-
sanktioneret rejse- og opholdsforbud. Lovforslaget blev vedtaget lige op til Fol-
ketingets sommerferie.
38
I det væsentlige har problemet med at dæmme effektivt op for tilslutning til
terrorbevægelser i udlandet ikke beroet på, at der har manglet straffebestemmel-
ser, for dem har der som ovenfor beskrevet længe været rigeligt af. Hertil kom-
mer de nye regler i pasloven og udlændingeloven om udrejseforbud mv. En nyligt
indført hjemmel for FE til overvågning af danske i udlandet og de nye regler om
behandlingen af PNR-oplysninger har alt andet lige lettet opdagelse, efterforsk-
124
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
ning og retsforfølgning af overtrædelser af allerede gældende forbud.
39
Men reg-
lerne om zoneforbuddet er nu alligevel blevet bragt i anvendelse, og vel at mærke
i en konkret sag af en lidt anderledes art end forventet.
Retten i Aarhus 4. juni 2018: En 39-årig dansk mand, som tidligere havde aftjent værnepligt i
livgarden, blev tiltalt for i op mod 25 tilfælde at indrejse og tage ophold i al-Raqqa-distriktet,
hvor han i flere tilfælde deltog i væbnet kamp mod IS for den kurdiske milits YPG. Han berette-
de i medierne om sin virksomhed, og da politiet tog skridt til anholdelse, meldte han sig selv og
blev afhørt. Han var ikke fængslet under sagen. Retten lagde til grund, at YPG er en terrororga-
nisation og idømte ham 6 måneders ubetinget fængsel. Dommen er anket.
9. Tanken om antiradikalisering gennem inklusion – Aarhus-modellen
Ønsket om at forebygge radikalisering samt ekstremistisk vold og terrorisme har
såvel internationalt som lokalt og nationalt givet anledning til iværksættelse af en
lang række initiativer, som dels skal supplere, dels skal fungere som alternativer
til strafferetlige foranstaltninger (se f.eks. Council of Europe 2016). Antiradikali-
sering blev således et af fokusområderne for EU’s
European Agenda on Securi-
ty.
40
Desuden skete der en styrkelse af
Radicalisation Awareness Network,
RAN,
som siden 2011 har haft til opgave at erfaringsdele mellem praktikere, herunder
om af- og anti-radikalisering i fængsler og udvikling af evidensbaserede resocia-
liseringsprogrammer (RAN Manual 2017; RAN Issue Paper 2018).
Det er bemærkelsesværdigt, at Danmark har fået udstrakt international omtale
af og anerkendelse for at sætte antiradikalisering i system på grundlag af et prin-
cip om inklusion. Denne form for reintegration er blevet kendt verden over som
Aarhus-modellen
(Aarslev 2015; Østjyllands Politi 2015)). En mere eller mindre
tilsvarende tilgang kendes i flere andre danske og europæiske storbyer (Nationalt
Center for Forebyggelse af Ekstremisme, 2018; Rambøll 2018; Københavns
Kommune 2015; Hemmingsen 2015). Men Aarhus-modellen har fået status som
paradigme og udtryk for best practice.
41
Grundtanken bag konceptet udspringer af en betragtning om, at mange radika-
liserede unge dybest set har problemer med eksistentielle overvejelser (se nærme-
re Bertelsen 2015; Johansen 2017). En ekstremistisk indstilling opfattes som ud-
slag af en stræben efter mulighed for at leve et godt og anstændigt liv i lighed
med andre. Følgelig skal det rigtige svar på deres oprør ikke findes i yderligere
stigmatisering og eksklusion, men i målrettet individuel bistand til at udvikle re-
levante færdigheder med henblik på at blive en del af eller genindtræde i det
normale samfund på ikke-voldelig vis og at udøve meningsfuldt medborgerskab.
I den forbindelse skal den enkeltes grundlæggende rettigheder med hensyn til
125
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
personlig politisk overbevisning og religiøs tro anerkendes og respekteres. I det
væsentlige ligger Aarhus-modellen således i forlængelse af det generelle skema
med hensyn til
early intervention crime prevention,
som gennem mere end 30 år
er blevet praktiseret inden for rammerne af det såkaldte SSP-samarbejde, herun-
der med udveksling af oplysninger på tværs af sektorer samt en helhedsorienteret
og samordnet indsats med inddragelse af de sociale myndigheder og det lokale
politi.
Rent praktisk har politiet i Aarhus har etableret et kontaktpunkt kaldet Infohu-
set, hvor oplysninger om tegn på radikalisering kan tilgå fra bekymrede familie-
medlemmer, lærere, socialarbejdere og almindelige borgere. Desuden bidrager
Politiets Efterretningstjeneste (PET) med efterretninger om individer, der kan ud-
gøre en risiko. En person i risikogruppen vil blive indkaldt til en samtale, hvoref-
ter der foretages screening, risikovurdering, visitation osv. Afhængigt af de kon-
krete omstændigheder udarbejdes der et tilbud om psykologisk rådgivning og en
skræddersyet indsats med hensyn til bolig, uddannelse, beskæftigelse, indkvarte-
ring, exitprogram og tilknytning til en professionel mentor.
10. Valget af den hårde linje over for de hjemvendte
Personer, der har begået alvorlige forbrydelser, betragtes ikke som egnede til at
indgå i programmer, der bygger på Aarhus-modellen eller tilsvarende. Dette er
forståeligt nok; men det kan undre, at der ikke blandt de enkelte sager om tilslut-
ning til Islamisk Stat er nogen, der har givet anledning til at anvende alternativer
til frihedsstraf, herunder med vilkår om tilsyn og overholdelse af tilsynets be-
stemmelser om uddannelse, arbejde osv. Blandt de hjemvendte er der efter alt fo-
religgende også individer, som efter et nærmere bekendtskab med hverdagen
blandt jihadister er desillusionerede i forhold til hellig krig og anvendelsen af mi-
litante midler. I praksis udmåles der imidlertid efter en fast tarif altid ganske
strenge frihedsstraffe for overtrædelser, som er uden direkte tilknytning til egent-
lige terrorhandlinger. Tilsyneladende sker der ingen konkret bedømmelse af, om
den hjemvendte aktuelt kan anses som en sikkerhedsrisiko. Hertil kommer, at det
almenpræventive behov for at afskrække nogen fra at tilslutte sig Islamisk Stat
eller andre terrororganisationer i hvert fald ikke længere er det samme, som da
Islamisk Stat var i fremmarch. Straffesystemet fungerer så at sige med en uheldig
tidsforskydning og en inerti, der ikke tager højde for, at situationen har ændret
sig, og at det samme kan være tilfældet for den individuelle tiltalte.
Det er i øvrigt tankevækkende, at de spaniensfrivillige, der vendte hjem efter
opløsningen af Den Internationale Brigade i 1938, i det væsentlige undgik straf-
126
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
forfølgning, selv om de blev betragtet som en trussel på grund af forråelse og er-
faring med våbenbrug.
Det er også påfaldende, at straffeniveauet i de omtalte sager om tilslutning til
Islamisk Stat er markant højere end i sagen om overtrædelse af zoneforbuddet,
som også handler om tilslutning til en enhed, der af retten klassificeres som en
terrororganisation. Den strafferetlige bedømmelse og tarif er forskellig for de to
slags fremmedkrigere. Forskellen kan bero på en anderledes trusselsvurdering.
Risikoen for, at en person med islamistiske sympatier kan finde på at begå terror-
handlinger efter hjemkomst, bedømmes formentlig højere end det er tilfældet
med hensyn til en person, der ønsker at tilslutte sig en terrororganisation, der
kæmper for kurdisk selvstændighed. Det kan med andre ord godt lade sig gøre at
vurdere tiltaltes aktuelle farlighed og at differentiere i forbindelse med sanktions-
valget. En fremmedkriger er ikke bare en fremmedkriger!
Noter
1.
2.
Den sunnimuslimske oprørsbevægelse Islamisk Stat er også kendt som ISIS, ISIL og
Da’esh.
Lov nr. 32 af 26. februar 1937. Danske spaniensfrivilige, som i efteråret 1938 vendte hjem
efter opløsningen af Den Internationale Brigade, nød godt af en international aftale om ikke
at retsforfølge de repatrierede. Tidligere hjemvendte var i enkelte tilfælde blevet idømt
hæftestraffe, men kun få afsonede sådanne domme (Møller 2017 s. 344). Tyske frivillige,
som før udrejsen havde haft ophold som politiske flygtninge, blev nægtet genindrejse, hvil-
ket rigspolitichef Eigil Thune Jacobsen begrundede med, at medlemmer af dette »våben-
broderskab« kunne være blevet så radikaliserede, at de udgjorde en trussel ved at have un-
dergået en »stærk forråelse« og være blevet opøvet i våbenbrug (ibid. s. 307 f.).
Sikkerhedsrådets resolutioner nr. 2170 af 15. august 2014 og nr. 2178 af 24. september
2014, vedtaget under henvisning til kapitel VII i FN-pagten.
CETS 217, 2015.
Directiv (EU) 2017/541.
Se således Højesterets afgørelse i sagen U 2009.1453 H mod Fighters+Lovers. I den sene-
ste sag mod islamisten Said Mansour har såvel byretten som Østre Landsret fundet straffe-
lovens antiterrorbestemmelser anvendelige ved helt enkelt at afvise, at der i lyset af Nusra-
frontens ansvar for navnlig de mange drab på civile i Syrien, er tale legitim krigsførelse i
forhold til folkeretten, se U 2016.3235 H. Om bedømmelsen af PKK som terrororganisati-
on, se TfK 2016.1025 Ø samt U 2014.1540 H (ROJ TV).
Med lov nr. 1571 af 15. december 2015 fik Forsvarets Efterretningstjeneste, FE, hjemmel
til overvågning af danske i udlandet. Efter drabene ved Krudttønden og Synagogen i febru-
ar 2015 havde regeringen foreslået at give FE adgang til uden retskendelse at iværksætte
målrettet overvågning af danskere i udlandet. Dette gav anledning til betydelig kritik fra ju-
rister, og efter justering af et foreløbigt lovudkast blev der vedtaget et forslag, der på visse
3.
4.
5.
6.
7.
127
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
punkter imødekom indvendingerne, men stadig indeholdt beføjelser på et svagt mistanke-
grundlag.
Sikkerhedsrådets resolution 1373, 2001, FN-konventionen af 1999 om bekæmpelse af fi-
nansiering af terrorisme og EU’s 2002 rammeafgørelse om bekæmpelse af terrorisme L
164/3-7 (2002/475/RIA), udvidet ved rammeafgørelse L 330/21-23 (2008/919/RIA).
Oprindeligt § 114 a, ændret i 2006.
Oprindeligt § 114 b, ændret i 2006.
Dømt for forsøg på overtrædelse af bestemmelsen om egentlige terrorhandlinger i strl.
§ 114.
Europarådets 2005 konvention om forebyggelse af terrorisme, som i 2008 blev fulgt op af
tilføjelser til EU’s 2002 rammeafgørelse om bekæmpelse af terrorisme.
I første stykke af såvel § 114 c som § 114 d er der hjemmel til strafforhøjelse: »Under sær-
lig skærpende omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil 16 år. Som særlig skær-
pende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor der er tale om overtrædelser af syste-
matisk eller organiseret karakter.«
I andet stykke af begge bestemmelser er straffen fængsel indtil 6 år for forhold i tilknytning
til § 114 b om støtte til og finansiering af terrorisme.
Sådanne forhold er medtaget i direktivet om bekæmpelse af terrorisme.
I tredje stykke af § 114 c blev der i 2016 indsat hjemmel til strafforhøjelse: »Er den pågæl-
dende tilsluttet en væbnet styrke, kan straffen stige til fængsel indtil 10 år eller under sær-
ligt skærpende omstændigheder til fængsel indtil 16 år. Som særlig skærpende omstændig-
heder anses navnlig tilfælde, hvor den pågældende har deltaget i kamphandlinger.« En til-
svarende forhøjet strafferamme blev samtidig indsat i § 114 e om fremme af terrorisme.
Dømt bl.a. for forsøg på overtrædelse af § 114 d, stk. 3. Efter dansk ret har anklagemyn-
digheden adgang til fuldstændig anke af såvel skyldspørgsmålet som strafudmålingen (se
nærmere Vestergaard 2018 a, s. 8 og s. 229 ff.)
Om sagerne vedrørende syrienkrigere, se
Politiken
4. februar 2018,
Berlingske
12. februar
2018 og
Information
10. juli 2018 ff.
Af pladshensyn udelades omtale af dissenser i det følgende.
§ 114 b, nr. 1, jf. § 21.
Jf. § 136, stk. 2, om billigelse af terrorisme mv. I øvrigt blev en ung mand ved Østre Lands-
rets dom af 8. januar 2016 fundet skyldig i offentlig tilskyndelse til forbrydelse og idømt 6
måneders fængsel efter § 136, stk.1, for på Facebook at have postet et link til en video, der
indeholdt en tale fra en repræsentant fra IS, der tilskyndede til angreb og drab på borgere
fra den koalition af lande, der bekæmpede Islamisk Stat, og for som kommentar havde
skrevet: »En besked til alle muslimer i Vesten især Danmark«. Desuden blev han for billi-
gelse af attentatet på Charlie Hebdo dømt efter § 136, stk. 2. I førstnævnte forhold blev han
frifundet for trussel om terrorisme. Se U 2016.1743 Ø.
Omar Hussein var gerningsmanden, der foretog attentaterne mod mødestedet Krudttønden
og mod Synagogen, hvor han begge steder dræbte en person.
Første gang adgangen til fradømmelse af dansk statsborgerskab blev benyttet var, da Høje-
steret den 8. juni 2016 pådømte en sag mod dansk-marokkaneren Said Mansour. Han var
for opslag af materiale på Facebook og rundsendelse af emails mv. bl.a. blevet fundet skyl-
dig i overtrædelse af § 114 e om fremme af terrorisme samt overtrædelse af § 136, stk. 1,
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
128
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
om offentlig tilskyndelse til forbrydelse samt overtrædelse af § 136, stk. 2, om udtrykkelig
offentlig billigelse af terrorhandlinger. Mansour var tidligere dømt i en lignende (se Ve-
stergaard 2018 b, s. 260).
Jf. udenrigsministerens svar af 1. oktober 2015 til Forsvarsudvalget på spørgsmål 17 (B
123).
Lov nr. 1880 af 29. december 2015. Overtrædelse af § 101 a, stk. 1, straffes med fængsel
indtil 10 år. Under særligt skærpende omstændigheder er straffen fængsel indtil på livstid.
Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor den pågældende har
deltaget i kamphandlinger.
Overtrædelse af § 101 a, stk. 2, straffes med fængsel indtil 6 år. Under særligt skærpende
omstændigheder er straffen fængsel indtil 16 år. Som særligt skærpende omstændigheder
anses navnlig tilfælde, hvor der er tale om overtrædelser af systematisk eller organiseret ka-
rakter.
I det norske justitsministeriums høringsnotat om fremmedkrigere bemærkes det, at krimi-
nalisering af selve deltagelsen i væbnede styrker i ikke-internationale konflikter kan gøre
det vanskeligere at få de pågældende til at handle i overensstemmelse med folkeretten,
f.eks. i forhold til krigsfanger, se notatet s. 15 (se også Kraehenmann 2014).
TP2 artikel 6, stk. 5, forpligter kun territorialstaten. Hverken Irak eller USA har i øvrigt
ikke ratificeret TP2, Syrien heller ikke. Det internationale Røde Kors har imidlertid givet
udtryk for, at der på dette punkt foreligger en folkeretlig sædvane.
Paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, som indsat ved lov nr. 176 af 24. februar 2015. Udrejse i strid
med forbuddet straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf. § 5, stk. 1, jf. § 2 b, stk. 1.
Særlig opmærksomhed har en sag vakt om inddragelse af passet fra dansk-kurdiske Joanna
Palani, som flere gange var rejst afsted for at tilslutte sig de irakiske Peshmerga-styrker,
som sammen med alliancen kæmper mod IS. Se i øvrigt U 2017.725 V og U 2017.3063 V.
Udlændingelovens § 21 b, stk. 1, som dog i modsætning til paslovens bestemmelse ikke
omfatter forberedelse af udrejse, men kun aktuelt eller forudgående ophold i et konfliktom-
råde.
Se svar af 25. marts 2018 fra udlændinge- og integrationsministeren til Retsudvalget på
spm. 483 (alm. del).
Overtrædelse af § 114 j straffes med bøde eller fængsel indtil 6 år. Justitsministeren kan
efter forhandling med udenrigsministeren og forsvarsministeren fastsætte regler om, at et
område, hvor en gruppe eller sammenslutning som nævnt i § 114 e er part i en væbnet kon-
flikt, skal være omfattet af ordningen. Se bekendtgørelse om forbud mod indrejse eller op-
hold i visse konfliktområder, bkg. nr. 1200 af 28. september 2016.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger til det, tillader efter ansøgning, at en
person indrejser eller opholder sig i et område som nævnt i stk. 1, hvis indrejsen eller op-
holdet har et anerkendelsesværdigt formål. En tilladelse kan omfatte en gruppe af personer,
der er tilknyttet en bestemt virksomhed eller organisation mv. Indrejse og ophold som led i
udøvelse af dansk, udenlandsk eller international offentlig tjeneste eller hverv kan ske uden
forudgående tilladelse, jf. § 114 j, stk. 2.
Counter-Terrorism Legislation Amendment (Foreign Fighters) Bill 2014,
sections 119.2 og
119.3.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
129
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
36. Se Riksadvokatens høringsudtalelse af 17.10.2014 vedrørende Justits- og Beredskapsdepar-
tementets forslag om kriminalisering af visse handlinger knyttet til væpnet konflikt (frem-
medkrigere).
37. Rådet fandt i den forbindelse støtte i bemærkningerne i de forklarende rapport til tillægs-
protokollen til Europarådets konvention, hvorefter medlemsstaterne ikke er forpligtede til
at kriminalisere rejser til udlandet med terrorformål som et selvstændigt delikt, og at krimi-
naliseringen også kan ske i form af kriminalisering af forsøg på eller medvirken til terro-
risme mv.
38. Se lov nr. 642 af 8. juni 2016. Overtrædelse af § 114 j kan straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 år. Med ændringen blev der også foretaget en præcisering af den generelle bestem-
melse om hvervning til fremmed krigstjeneste, så det sikres, at bestemmelsen også omfatter
hvervning til fremmede ikke-statslige væbnede styrker, jf. strl. § 128. Desuden blev straffe-
rammerne for at lade sig hverve til terrorisme eller i øvrigt at fremme virksomheden for en
terrororganisation, når det sker ved at tilslutte sig en væbnet styrke, hævet til fængsel indtil
10 år, når overtrædelsen sker med forbindelse til, at den pågældende er tilsluttet en væbnet
styrke, og til fængsel indtil 16 år, når den pågældende endvidere har deltaget i kamphand-
linger.
39. Se lov nr. 1571 af 15. december 2015. Efter drabene ved Krudttønden og Synagogen i fe-
bruar 2015 fremlagde regeringen en handlingsplan om forebyggelse af radikalisering og
ekstremisme, herunder forebyggelse af radikalisering i forbindelse med deltagelse i væbnet
konflikt i udlandet. Planen indeholdt et kontroversielt forslag om etablering af lovhjemmel
til, at Forsvarets Efterretningstjeneste, FE, uden retskendelse skulle kunne iværksætte mål-
rettet overvågning af danskere i udlandet. Dette gav anledning til betydelig kritik fra juri-
ster, og efter justering af et foreløbigt lovudkast blev der fremsat et forslag, der på visse
punkter imødekom indvendingerne, men stadig indeholdt beføjelser på et svagt mistanke-
grundlag. Den udvidede hjemmel trådte i kraft med lov nr. 1571 af 15. december 2015.
40. COM(2015) 185, 28. april 2015. Se dokumentets afsnit 3.1 om »Tackling terrorism and
prevention radicalisation«. Også Internal Security Strategy fra juni 2015 har fokus på frem-
medkrigere.
41. Oplysninger om Aarhus-modellen kan finds på internettet, se og hør f.eks.: www.npr.org/
sections/health-shots/2016/07/15/485900076/how-a-danish-town-helped-young-muslims-
turn-away-from-isis. Anbefalinger om udvikling af samordnede strategier for resocialise-
ring og reintegration af hjemvendte fremmedkrigere er bl.a. fremsat af Global Counterter-
rorism Forum i det såkaldte
Hague-Marrakech Memorandum,
hvori forskellige aspekter af
hensigtsmæssige tiltag skitseres.
Litteratur
Aarslev, Allan (2015): Forebyggelse af radikalisering og diskrimination’, Østjyllands Politi &
Aarhus Kommune. Oplæg ved Dansk Kriminalistforenings temadag om radikalisering den
23.11.2015: www.kriminalistforeningen.dk.
Amnesty International & International Commission of Jurists (2015): Fælles udtalelser af
06.03.2015 og 7.04.2015.
130
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Jørn Vestergaard – Fremmedkrigere og andre udrejsende i terroristers tjeneste
Bakowski, Piotr & Laura Puccio (2015):’Foreign
fighters’ – Member States’ responses and EU
action in an international context,
European Parlimentary Research Service: www.europarl.
europa.eu/EPRS/EPRS-Briefing-548980-Foreign-fighters-FINAL.pdf.
Barret, Richard (2017):
Beyond the Caliphate. Foreign Fighters and the Threat of Returnees.
The Soufan Center, October 2017.
Bertelsen, Preben (2015):
Panorama,
Vol. 1, pp. 241-253.
Center for Terroranalyse, CTA (2012), »Foreign fighters – og truslen mod Danmark«, Politiets
Efterretningstjeneste, PET, 19.12.2012 m. senere opdateringer.
Council of Europe (2016):
Guidelines for prison and probation services regarding radicalisati-
on and violent extremism:
www.rm.coe.int/16806f9aa9.
Council of Europe (2018):
Prison: a breeding ground for radicalisation and violent extremism?
Europol (2018):
Terrorism Situation and Trend Report,
June 2018.
Garly Andersen, Lisbeth & Peter Vedel Kessing (2017):
Forebyggelse af radikalisering i fængs-
ler,
Institut for menneskerettigheder: www.menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/
media/dokumenter/udgivelser/ligebehandling_2017/imr_radikalisering_web.pdf.
Harhoff, Frederik (2016): ’Hvornår er vi der ...? Om Danmark i krig – og konsekvenserne der-
af’, i
Robust mandat – juridiske udfordringer ved danske militære missioner i det 21. år-
hundrede,
red. Peter Vedel Kessing & Andreas Laursen, Juristforbundets Forlag, s. 109-138.
Hegghammer, Thomas (2013): ‘Should I Stay or Should I Go? Explaining Variation in Western
Jihadists’ Choice between Domestic and Foreign Fighting’,
American Political Science Re-
view,
Vol. 107(1) pp. 1-15.
Hemmingsen, Ann-Sophie (2015):
An Introduction tot he Danish Approach to Countering and
Preventing Extremism and Radicalization,
DIIS Report 2015:15.
Johansen, Mette-Louise E. (2017): ’Aarhus indsatsen’ – Udveksling og relationsarbejde i den dan-
ske velfærdsstat’,
Fremmedkrigere,
red. Anna Andersson m.fl., Gyldendal Juridisk, kap. 9.
Jensen, Carsten & David Vestenskov (2015) (red.):
Et farvel til terror? Krigen mod ISIS 2014-
2015¸
Forsvarsakademiet.
Jourová, Véra (2015): ’Guest Editorial’,
eucrim
1/2015: www.eucrim.mpicc.de.
Kraehenmann, Sandra (2014):
Foreign Fighters under International Law,
Academy Briefing
No. 7, Geneva Academy of International Humanitarian Law and Human Rights: www.geneva-
academy.ch/joomlatools-files/docman-files/Publications/Academy%20Briefings/Foreign%
20Fighters_2015_WEB.pdf.
Kriminalforsorgen (2015): Kriminalforsorgens generelle antiradikaliseringsindsats, notat af
18.03.2015: www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2015/
Kriminalforsorgens%20redeg%C3%B8relse.pdf.
Københavns Kommunes ekspertgruppe (2015),
Færre radikaliserede gennem en effektiv og
sammenhængende indsats:
www.kk.dk/sites/default/files/uploaded-files/F%C3%A6rre%20
radikaliserede%20gennem%20en%20effektiv%20og%20sammenh%C3%A6ngende%20ind
sats_0.pdf.
Meijers Committee (2016):
Note on a Proposal for a Directive on combating terrorism:
www.commissie-meijers.nl/sites/all/files/cm1603_note_on_a_proposal_for_a_directive_on_
combating_terrorism_.pdf.
Møller, Morten (2017):
De glemtes hær,
Gyldendal.
Napoleoni, Loretta (2015):
Islamisk Stat,
Tiderne Skifter.
131
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Henvendelse af 20/3-21 fra Jørn Vestergaard, professor em. i strafferet, vedrørende de danske børn i de syriske fangelejre
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2/2018
Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme (2018): Kortlægning af viden om forebyggel-
se af ekstremisme: https://stopekstremisme.dk/filer/videnssyntese-pixi-forebyggelse.pdf
Rambøll (2018): Kortlægning af kommunernes indsats med forebyggelse af ekstremisme og ra-
dikalisering, april 2018: https:/stopekstremisme.dk
RAN Issue Paper:
Protective and promotive factors building resilience against violent radicali-
sation,
april 2018.
RAN Issue Paper:
Multi-agency working and preventing violent extremism,
April 2018.
RAN Manual:
Responses to returnees: Foreign terrorist fighters and their families,
July 2017.
SECILE (2016): ‘Securing Europe through Counter-Terrorism – Impact, Legitimacy and Effec-
tiveness, Final Report Summary’, CORDIS, Community Research and Development Infor-
mation Service: http://cordis.europa.eu/result/rcn/164039_en.html.
Sheikh, Jakob (2015):
Danmarks børn i hellig krig,
Lindhardt & Ringhof.
Special Rapporteur (2015):
Report of the Special Rapporteur on the promotion and protection
og human rights and fundamental freedoms while countering terrorism,
United Nations,
General Assembly, A/70/371, 18.09.2015.
Sørensen, Henning Bang Fuglsang Madsen (2016): ’Hvad er en landsforræder?’, red. Hanne
Marie Motzfeldt m.fl.,
Mod og Mening. Festskrift til Frederik Harhoff,
Juristforbundets For-
lag, s. 493-506.
Straffelovrådet (2015):
Betænkning 1556 – Udtalelse om visse spørgsmål vedrørende deltagelse
i og hvervning til væbnede konflikter i udlandet, som den danske stat er part i,
betænkning
1556.
Straffelovrådet (2016):
Betænkning 1559 – Væbnede konflikter i udlandet.
Vestergaard, Jørn (2006): ’ Det strafferetlige værn mod terrorisme – nye konventionsforpligtel-
ser mv.’,
Tidsskrift for Kriminalret
nr. 4/2006, s. 246-260.
Vestergaard, Jørn (2016): ’Fremmedkrigere i terroristers tjeneste – internationale, europæiske og
danske regler om
foreign terrorist fighters’,
i
Robust mandat – juridiske udfordringer ved
danske militære missioner i det 21. århundrede,
red. Peter Vedel Kessing & Andreas Laur-
sen, Juristforbundets Forlag, s. 371-418.
Vestergaard, Jørn (2018 a):
Straffeproces – grundtræk af dansk strafferetspleje,
2. udgave.
Vestergaard, Jørn (2018 b): ’Terrorisme mv.’,
Forbrydelser og andre strafbare forhold,
3. ud-
gave, kapitel 17.
Østjyllands Politi og Aarhus Kommune (2015): Forebyggelse af radikalisering og diskrimination i
Aarhus, november 2015: https://docplayer.dk/30022605-Oestjyllands-politi-og-aarhus-kom
mune.html
132