26. februar 2021
Folketinget må stille krav til ministerier og regeringer om dokumentation
Forslag om ændring af offentlighedslovens notatpligt til en regel om dokumentationspligt
Oluf Jørgensen, jurist, offentlighedsrådgiver,
forskningschef emeritus Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
I Danmark kan ministerier og regeringer forberede og træffe vigtige politiske beslutninger uden
skriftlig dokumentation for vigtige dele af grundlaget. I nogle tilfælde er der også tvivl om, hvad
der er besluttet, og hvem der har besluttet det.
Denne besynderlige situation betyder, at ministerier og regeringers sagsbehandling gennem årtier
har givet anledning til undersøgelser i forsøg på at fastslå, hvad der er foregået. Folketinget har
brugt utallige timer på samråd, og ekspertudvalg, advokatundersøgelser og kommissioner er nedsat
i den ene sag efter den anden.
Udvalget for Forretningsorden har nu besluttet, at minksagen skal undersøges i en
granskningskommission, der er en ny form for undersøgelseskommission. Et lovforslag, der er i
høring indtil 3. marts,
vil blive fremsat og behandlet i Folketinget i løbet af marts, så en
granskningskommission kan nedsættes i april for at undersøge minksagen.
Forslaget afviger kun lidt fra undersøgelseskommissioner. Den paradoksale konsekvens af begge
kommissionsformer er, at der
lukkes for retten til aktindsigt
efter offentlighedsloven, så snart det
kommer på tale at nedsætte en kommission.
Det er på tide, at Folketinget overvejer, hvilke krav der må stilles for at undgå, at problemerne
opstår. Behovet for langstrakte og kostbare undersøgelser af sagsforløb og ansvar kan mindskes
væsentligt, hvis Folketinget stiller lovkrav om dokumentation, der kan sikre klarhed over indhold
og ansvar for vigtige beslutninger og handlinger. Væsentlige oplysninger må være skriftlige for at
give grundlag for aktindsigt, kontrol og ansvarsplacering.
Notatpligt gælder kun i konkrete sager
Offentlighedsloven pålægger myndigheder notatpligt i sager, hvor der skal træffes konkrete
afgørelser (offentlighedsloven
§ 13).
Notatpligten omfatter oplysninger om en sags faktiske
grundlag, eksterne faglige vurderinger og væsentlige sagsbehandlingsskridt.
Lovkravet om skriftlighed i form af et notat er begrænset til konkrete afgørelsesager. I andre
konkrete sager, der har indgribende og væsentlig betydning for en borger, gælder en
forvaltningsretlig grundsætning om notatpligt. Principperne om god forvaltningsskik sigter også på
konkrete sager. (Ahsan:
”Offentlighedsloven med kommentarer”,
2014, side 246 f).
Notatpligt gælder ikke ved generelle sager. Ministerier har derfor ikke pligt til at dokumentere
vigtige oplysninger, når de forbereder, beslutter og gennemfører lovgivning, planer, instrukser og
andre generelle sager. Der er f.eks. ikke pligt til at notere mundtlige advarsler om manglende
lovhjemmel eller andre faglige vurderinger, der taler imod gennemførelsen af politiske planer.