Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 212
Offentligt
2340573_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. februar 2021
Internationalt kontor
Johan Unna
2021-612-0040
1857222
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på de uformelle videokonferencer for
justits- og indenrigsministre den 11.-12. marts 2021
Side:
3-11
Punkt 1:
Forordning om europæisk editions-
og sikringskendelser om elektronisk
bevismateriale i straffesager.
-
Statusorientering
Direktiv om harmoniserede regler for
udpegning af retlige repræsentanter
med henblik på indsamling af bevis-
materiale i straffesager
-
Statusorientering
Lagring af data (logning)
-
Politisk drøftelse
Etableringen af Den Europæiske An-
klagemyndighed (EPPO)
-
Statusorientering
Rådskonklusioner om den nye stra-
tegi for implementering af EU’s
12-21
Punkt 2:
22-25
Punkt 3:
26-27
Punkt 4:
28-31
Punkt 5:
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
Charter om Grundlæggende Rettig-
heder
-
Politisk drøftelse
32-35
Punkt 6:
Rådskonklusioner om EU’s rapport
om unionsborgerskab 2020
-
Statusorientering
Europæisk juridisk uddannelse i
2021-2024
-
Orientering fra formandskabet
36-38
Punkt 7:
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 1: Forordning om europæiske editions- og sik-
ringskendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2018) 225 endelig
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 11. marts 2021 med henblik på en statusorientering om trilogfor-
handlingerne med Europa-Parlamentet. Rådet vedtog en generel indstilling
til forordningsforslaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.
december 2018 og til direktivforslaget på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog en endelig po-
sition til forslagene den 14. december 2020, hvorefter den første trilogfor-
handling blev afholdt den 10. februar 2021. Forslaget har overordnet til
formål at lette indsamlingen af elektronisk bevismateriale på tværs af lan-
degrænser i straffesager. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Forordningsforslaget er omfattet af retsforbehol-
det, og forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfi-
nansielle konsekvenser. Det vurderes dog umiddelbart, at en vedtagelse af
forordningsforslaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt frem-
satte direktivforslag vil have konsekvenser for Danmark. Det forventes, at
man fra dansk side kan tage statusorienteringen til efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. april 2018 en pakke bestående af et forslag
til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk
bevismateriale i straffesager samt et forslag til direktiv om harmoniserede
regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af
bevismateriale i straffesager.
De to forslag supplerer de eksisterende EU-regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem EU’s
medlemsstater, samt den europæiske efterforskningskendelse. Danmark del-
tager ikke i sidstnævnte på grund af retsforbeholdet.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1. I
henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0004.png
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, der således ikke
vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 53 og 62. Direk-
tivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet, og Danmark deltager derfor
i en kommende vedtagelse af det foreliggende direktivforslag, der således
vil være bindende for og finde anvendelse i Danmark. Begge forslag skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser har indgået i arbej-
det med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a. omfatter spørgsmål om kryp-
tering og e-beviser. Emnet har siden 2015 været drøftet på en række råds-
møder.
Rådet vedtog en generel indstilling til forordningsforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7. december 2018 og til direktivforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog den ende-
lige ordførerrapport den 14. december 2020.
Trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt den 10. februar
2021, og der er indtil videre afholdt ét forhandlingsmøde med Parlamentet.
Sagen forventes sat på dagsordenen for den uformelle videokonference for
justitsministre den 11. marts 2021 med henblik på en statusorientering om
forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Kommissionens oprindelige forordningsforslag har været genstand for en
række drøftelser på arbejdsgruppeniveau. Den følgende gennemgang afspej-
ler Rådets generelle indstilling til forordningsforslaget, der blev vedtaget på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. december 2018. Det skal i
den forbindelse understreges, at forslaget aktuelt er under trilogforhandling,
og at der derfor løbende må forventes at blive fremsat kompromisforslag,
der kan afvige fra Rådets generelle indstilling.
Forordningsforslaget bygger på princippet om gensidig anerkendelse og
indfører europæiske kendelser om (1) udlevering og (2) sikring af elektro-
nisk bevismateriale, der er lagret af en tjenesteudbyder, der udbyder sine
tjenester i EU. De to typer kendelser kan kun udstedes i forbindelse med
straffesager, herunder i forbindelse med efterforskning.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
Begge typer kendelser vil skulle udstedes eller godkendes af en judiciel
myndighed i en medlemsstat (udstedelsesstaten) og fremsendes ved brug af
en særlig attest direkte til tjenesteudbyderen eller dennes retlige repræsen-
tant, som tjenesteudbyderen – i medfør af det samtidigt fremsatte direktiv-
forslag – har udpeget med henblik på indsamling af bevismateriale.
Forslaget adskiller sig fra andre retsakter, der bygger på princippet om gen-
sidig anerkendelse, ved, at myndighederne i den medlemsstat, hvor tjene-
steudbyderen er etableret eller repræsenteret (den fuldbyrdende medlems-
stat), som udgangspunkt ikke inddrages, idet kendelsen sendes direkte til
tjenesteudbyderen eller dennes retlige repræsentant.
Myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræ-
senteret, vil kun blive inddraget i særlige tilfælde, eller hvis tjenesteudby-
deren eller repræsentanten ikke efterkommer kendelsen. Der pågår i øjeblik-
ket forhandlinger om indførelsen af en såkaldt ”notifikationsprocedure” i
forordningsforslaget. Notifikationsproceduren indebærer overordnet, at
myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er repræsenteret eller
etableret (fuldbyrdelsesmedlemsstaten), modtager en notifikation om ken-
delsen, når denne fremsendes til tjenesteudbyderen eller dennes retlige re-
præsentant.
Forslaget finder kun anvendelse i grænseoverskridende situationer, det vil
sige i tilfælde, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræsenteret i en
anden medlemsstat end udstedelsesstaten. I de tilfælde, hvor tjenesteyderen
er etableret eller repræsenteret i samme medlemsstat som den udstedende
myndighed, vil sikringen eller udleveringen af bevismaterialet skulle ske ef-
ter nationale regler. Forslaget finder ligeledes anvendelse, hvis tjenesteud-
byderen ikke er etableret eller repræsenteret i EU, men udbyder tjenester i
EU.
Efter forordningsforslaget skal kendelser således sendes direkte fra en myn-
dighed i en medlemsstat til en tjenesteudbyders retlige repræsentant i en an-
den medlemsstat. En sådan ordning ville rejse spørgsmål i henhold til grund-
loven, hvis forordningen havde virkning for og fandt anvendelse i Danmark.
Det skyldes, at danske myndigheder efter grundloven som udgangspunkt an-
ses for at være enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden for
det danske territorium (det såkaldte uskrevne grundlovsforbud), herunder til
at optræde med retligt forbindende virkning direkte over for virksomheder
og personer i Danmark.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0006.png
Idet forordningen er omfattet af retsforbeholdet og dermed ikke finder an-
vendelse i Danmark, vil kendelser efter forordningsforslaget ikke vil kunne
rettes til og fuldbyrdes direkte over for virksomheder etableret i Danmark.
Derimod kan kendelser rettes til sådanne virksomheders retlige repræsen-
tanter, som er udpeget i en anden medlemsstat, ligesom de kan fuldbyrdes,
over for virksomhedens retlige repræsentant, af myndighederne i det pågæl-
dende medlemsland. Sådanne kendelser vil derfor ikke få retlig virkning i
Danmark.
På den baggrund vurderes det, at forordningsforslaget ikke i sin nuværende
form rejser spørgsmål i forhold til grundloven.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale i straffesager behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal
vedtages med Europa-Parlamentet som medlovgiver.
Forslaget behandles i Europa-Parlaments Udvalg for Borgernes Rettigheder
og Retlige og Indre Anliggender (LIBE), som vedtog den endelige ordfører-
rapport den 14. december 2020.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a. at sammenlægge forordningsforslaget om
europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i
straffesager med direktivforslaget om harmoniserede regler for udpegning
af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i
straffesager, så der alene lægges op til at vedtage én samlet forordning om
e-beviser.
Endvidere foreslås det, at den forpligtelse, der fremgår af direktivforslaget
til at forpligte tjenesteudbydere af visse elektroniske tjenester, som udbyder
tjenester i EU, til at udpege en retlig repræsentant begrænses til at finde an-
vendelse for tjenesteudbydere, der ikke er etableret i EU, og tjenesteudby-
dere, der er etableret i et medlemsland, der ikke er bundet af forordningen.
Europa-Parlamentet lægger endvidere op til at ændre definitionerne på de
typer af data, der er omfattet af forordningsforslaget, herunder foreslås der
bl.a. tre typer af datakategorier (abonnementsdata, trafikdata og indholds-
data) frem for de fire typer af datakategorier (abonnementsdata, adgangs-
data, transaktionsdata og indholdsdata), som fremgår af Kommissionens op-
rindelige forordningsforslag.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0007.png
Herudover foreslås det bl.a., at forordningsforslaget skal indeholde en udvi-
det notifikationsmekanisme i henhold til udstedelsen af europæiske edi-
tions- og sikringskendelser.
Det bemærkes, at trilogforhandlingerne om forslaget blev indledt den 10.
februar 2021, og at det forventes, at der i forbindelse med de kommende
forhandlinger løbende vil blive fremsat kompromisforslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at den grænseoverskridende dimension af de
identificerede problemer betyder, at det er nødvendigt med tiltag på EU-
niveau. Kommissionen har bl.a. anført, at de kriminalitetstyper, der findes
elektroniske beviser for, ofte vedrører situationer, hvor den infrastruktur, de
elektroniske beviser lagres på, samt tjenesteudbyderen, der driver infra-
strukturen, er omfattet af en anden national retlig ramme – inden eller uden
for EU – end den retlige ramme, som ofret og gerningsmanden er omfattet
af. Som følge heraf kan det være meget tidskrævende og vanskeligt for det
kompetente land at få effektiv adgang til elektroniske beviser på tværs af
grænserne uden fælles minimumsregler.
Kommissionen har anført, at medlemsstaterne hver for sig vil have særligt
svært ved at tage højde for den forskelligartede regulering i medlemsstaterne
og ved at forbedre samarbejdet efter den nuværende EU-lovgivning, navnlig
via den europæiske efterforskningskendelse.
På baggrund af de forskellige retlige tilgange, antallet af berørte politikom-
råder (sikkerhed, grundlæggende rettigheder, herunder proceduremæssige
rettigheder og beskyttelsen af personoplysninger, samt økonomiske aspek-
ter) samt den brede vifte af interessenter vurderer Kommissionen således, at
det er mest hensigtsmæssigt med lovgivning på EU-niveau for at kunne
adressere problemerne.
Det er – af de af Kommissionen anførte grunde – regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Danmark har – med enkelte undtagelser – ikke gennemført særlig lovgiv-
ning om gensidig retshjælp i straffesager. Det antages imidlertid med støtte
i retspraksis, at udenlandske begæringer om efterforskningsskridt i Dan-
mark kan imødekommes, uanset om fremsættelsen og behandlingen af
retsanmodninger er reguleret i en aftale, der finder anvendelse mellem Dan-
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
mark og den anmodende stat. De relevante efterforskningsskridt gennemfø-
res i givet fald på grundlag af en analog anvendelse af de relevante bestem-
melser i retsplejeloven, idet en udenlandsk anmodning om efterforskning,
herunder ransagning, beslaglæggelse samt edition, kan imødekommes, hvis
det pågældende efterforskningsskridt kunne gennemføres i forbindelse med
en tilsvarende national strafferetlig efterforskning.
Lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union indeholder endvidere en række særlige regler og procedurer for rets-
hjælp til andre medlemsstater for så vidt angår fuldbyrdelse af visse straffe-
retlige afgørelser.
Princippet i reglerne om gensidig retshjælp er, at anmodninger om retshjælp
fremsendes mellem de relevante myndigheder i medlemsstaterne.
Der findes ikke regler om fremsendelse af kendelser om udlevering af be-
vismateriale i straffesager direkte til en tjenesteudbyder på tværs af lande-
grænserne.
Forslaget supplerer således de eksisterende regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater.
7. Konsekvenser
Forordningsforslaget er som nævnt fremsat med hjemmel i EUF-traktatens
artikel 82, stk. 1. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forord-
ningsforslaget, ligesom forslaget ikke vil være bindende for eller finde an-
vendelse i Danmark.
Forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller
øvrige konsekvenser for Danmark.
Det bemærkes imidlertid, at forordningsforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidig fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet af retsfor-
beholdet, hvorfor det umiddelbart vurderes, at en vedtagelse af forordnings-
forslaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt fremsatte direk-
tivforslag vil have konsekvenser for Danmark, herunder for erhvervslivet.
Danmarks stilling i relation til forordningsforslaget er i øjeblikket ved at
blive nærmere afdækket i samarbejde med Kommissionen i lyset af Dan-
marks tilknytning til direktivforslaget. De mulige konsekvenser af forord-
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
ningsforslaget vil på baggrund af resultatet af denne undersøgelse kunne
fastlægges nærmere.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettig-
heder, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aal-
borg Universitet (Juridisk Institut), og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for Men-
neskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Domstols-
styrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til for-
slaget.
IT-Politisk forening, Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv og Advokatrådet
har afgivet høringssvar med bemærkninger til forslaget.
IT-Politisk forening har bl.a. anført, at det er et grundlæggende problem ved
forordningsforslaget, at det giver myndigheder mulighed for at operere di-
rekte i andre EU-lande, ved at udstede bindende editionskendelser til tjene-
steudbydere, uden at involvere myndighederne i modtagerlandet. Med for-
ordningsforslaget overlades det dermed til private tjenesteudbydere at værne
om borgernes retssikkerhed og grundlæggende rettigheder.
Dansk Erhverv har bl.a. anført, at der på tværs af grænser er behov for en ny
måde at behandle og fremskaffe elektronisk bevismateriale i straffesager -
forudsat at det ikke går ud over tjenesteudbyderes mulighed for at beskytte
brugernes data. Imidlertid ses der med bekymring på den situation, at Dan-
mark står uden for de retslige instrumenter introduceret i forordningsforsla-
get. På den baggrund opfordrer Dansk Erhverv bl.a. til en analyse af even-
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0010.png
tuelle modstridende forpligtelser samt en mulig justering af dansk lovgiv-
ning med henblik på at sikre overensstemmelse med forordningen.
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at en vedtagelse af forordningsforslaget
sammenholdt med en vedtagelse af direktivforslaget kan medføre admini-
strative byrder for erhvervslivet.
9. Forhandlingssituationen
Forordningsforslaget har været genstand for en række drøftelser på arbejds-
gruppeniveau forud for den første trilogforhandling med Europa-Parlamen-
tet den 10. februar 2021, men der er endnu ikke kendskab til de andre med-
lemsstaters officielle holdninger til det endelige forslag.
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning på den uformelle videokonference for justitsministre den 11. marts
2021.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man umiddelbart overordnet positivt indstillet over for for-
slaget, der har til formål at lette det retlige samarbejde i straffesager.
Det bemærkes dog, at Danmark, som følge af retsforbeholdet, ikke vil del-
tage i en kommende vedtagelse af forordningsforslaget, som derfor ikke vil
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Som følge af det samtidigt fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet
af retsforbeholdet, vil forslagene dog kunne medføre visse konsekvenser for
Danmark, jf. pkt. 7. I forbindelse med de aktuelle trilogforhandlinger med
Europa-Parlamentet vil man fra dansk side derfor fortsat være opmærksom
på, hvilken betydning forslaget vil have for Danmark, herunder for danske
myndigheder, forbrugere og tjenesteudbydere, samt for det fremtidige sam-
arbejde med de øvrige medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forordningsforslaget har sammen med det samtidigt fremsatte direktivfor-
slag senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 1.
marts 2019 med henblik på forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 7.-8. marts 2019.
Forordningsforslaget blev forelagt sammen med direktivforslaget forud for
den uformelle videokonference for justitsministre den 2. december 2020 un-
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
der dagsordenspunktet ”Retlige aspekter af terrorbekæmpelse: c) Digitalt
samarbejde”.
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 2: Direktiv om harmoniserede regler for udpeg-
ning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af be-
vismateriale i straffesager
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM (2018) 226 endelig
1. Resume
Sagen er på dagsordenen den uformelle videokonference for justitsministre
den 11. marts 2021 med henblik på en statusorientering om trilogforhand-
lingerne med Europa-Parlamentet. Rådet vedtog en generel indstilling til
forordningsforslaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. de-
cember 2018 og til direktivforslaget på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog en endelig posi-
tion til forslagene den 14. december 2020, hvorefter den første trilogfor-
handling blev afholdt den 10. februar 2021. Forslaget har til formål at lette
indsamlingen af elektronisk bevismateriale på tværs af landegrænser i straf-
fesager. Dertil har direktivforslaget til formål at reducere hindringer for
tjenesteudbydernes frie udveksling af tjenesteydelser. Forslaget til direktiv
om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med hen-
blik på indsamling af bevismateriale i straffesager er ikke omfattet af rets-
forbeholdet. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Direktivforslaget forventes at kræve ændringer i dansk lovgiv-
ning. Fra dansk side er man overordnet positiv over for forslaget, og der vil
fra dansk side blive lagt vægt på, hvilken betydning forslaget vil have for
Danmark, herunder for danske myndigheder, tjenesteudbydere og forbru-
gere samt for det fremtidige samarbejde med de øvrige medlemsstater. Det
forventes, at man fra dansk side kan tage statusorienteringen til efterret-
ning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. april 2018 en pakke bestående af a) et for-
ordningsforslag om europæiske editions- og sikringskendelser om elektro-
nisk bevismateriale i straffesager samt b) et direktivforslag om harmonise-
rede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsam-
ling af bevismateriale i straffesager.
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0013.png
De to forslag supplerer de eksisterende EU-regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater samt den europæiske efterforskningsken-
delse. Danmark deltager ikke i sidstnævnte på grund af retsforbeholdet.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1. I
henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, og forordningen
vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 53 og 62. Direk-
tivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet, og Danmark deltager derfor
i en kommende vedtagelse af det foreliggende direktivforslag, der således
vil være bindende for og finde anvendelse i Danmark. Begge forslag vedta-
ges efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser har indgået i arbej-
det med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a. omfatter spørgsmål vedrø-
rende kryptering og e-beviser. Emnet har siden 2015 været drøftet på en
række rådsmøder.
Rådet vedtog en generel indstilling til forordningsforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7. december 2018 og til direktivforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog den ende-
lige ordførerrapport den 14. december 2020.
Trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt den 10. februar
2021, og der er indtil videre afholdt ét forhandlingsmøde med Parlamentet.
Direktivforslaget er modtaget i dansk sprogversion den 25. maj 2018.
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 11. marts 2021 med henblik på en statusorientering om fremdriften
i forhandlingerne.
3. Formål og indhold
Kommissionens oprindelige direktivforslag har været genstand for en række
drøftelser på arbejdsgruppeniveau. Den følgende gennemgang afspejler Rå-
dets generelle indstilling til direktivforslaget, der blev vedtaget på rådsmø-
det (retlige og indre anliggender) den 7. december 2018. Det skal i den for-
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0014.png
bindelse understreges, at forslaget aktuelt er under trilogforhandling, og at
der derfor løbende må forventes at blive fremsat kompromisforslag, der kan
afvige fra Rådets generelle indstilling.
Direktivforslaget har til formål at forpligte medlemslandene til at forpligte
udbydere af visse elektroniske tjenester, som udbyder tjenester i EU, til at
udpege en retlig repræsentant, som skal modtage, overholde og håndhæve
afgørelser fra kompetente myndigheder om indsamling af bevismateriale i
straffesager på vegne af den pågældende tjenesteudbyder. Der vil eksempel-
vis kunne være tale om de kendelser om udlevering og sikring af elektronisk
bevismateriale, der indføres med det samtidigt fremsatte forordningsforslag,
men der kan også være tale om rent nationale anmodninger eller anmodnin-
ger baseret på den europæiske efterforskningskendelse eller i medfør af reg-
lerne om retshjælp.
Det afgørende for, om en tjenesteudbyder ”udbyder tjenester i EU”, er, om
tjenesteudbyderen gør det muligt for juridiske eller fysiske personer i en el-
ler flere medlemsstater at anvende sine tjenester. Den blotte tilgængelighed
af tjenesten er dog ikke tilstrækkelig. Der stilles derfor også krav om en
”væsentlig tilknytning” til den eller de medlemsstater, hvor tjenesterne stil-
les til rådighed, hvilket vil skulle afgøres på grundlag af en række momenter
En sådan væsentlig tilknytning anses for at være til stede, hvis tjenesteud-
byderen er etableret i EU.
For tjenesteudbydere uden for EU vil det være afgørende for, om kravet om
væsentligt tilknytning er opfyldt, der er et betydeligt antal brugere i en eller
flere medlemsstater, eller om tjenesteudbyderen målretter sine tjenester mod
en eller flere medlemsstater, f.eks. ved at markedsføre tjenesterne på det
nationale sprog eller ved at udbyde app’s i lokale ”app-butikker”.
Forslaget finder ikke anvendelse for tjenesteudbydere, der er etableret i en
enkelt medlemsstat og alene udbyder tjenester på denne medlemsstats om-
råde. Danske virksomheder, der alene udbyder tjenester i Danmark, vil så-
ledes ikke blive forpligtet efter direktivet.
Udbydere af følgende typer af tjenester er omfattet af forslaget:
1)
Elektroniske kommunikationstjenester som defineret i ar-
tikel 2, stk. 4, i direktivet om en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation Informationssamfundets tje-
nester som defineret i artikel 1, stk. 1, litra b, i Europa-
14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2)
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535, som gør
det muligt for brugerne at kommunikere med hinanden, el-
ler som giver mulighed for behandling eller lagring af data
på vegne af de brugere, som tjenesten udbydes til.
Internetdomænenavns- og IP-nummereringstjenester så-
som udbydere af IP-adresser, domænenavnsadministrato-
rer, domænenavnsregistratorer og hermed forbundne pri-
vatlivs- og proxytjenester.
En udbyder af sådanne tjenester, som udbyder sine tjenester i EU, jf. det
ovenfor beskrevne, vil skulle udpege mindst én retlig repræsentant inden for
EU. Repræsentanten vil skulle udpeges i en af de medlemsstater, hvor tje-
nesteudbyderen udbyder sine ydelser eller er etableret.
Den retlige repræsentant kan være en fysisk eller juridisk person, herunder
tredjemand. Tjenesteudbyderen vil også kunne udpege et eksisterende for-
retningssted, herunder en juridisk enhed, et agentur, et kontor eller hoved-
sædet.
Direktivforslaget indeholder en bestemmelse om, at hvis en tjenesteudbyder
er forpligtet til at udpege en retlig repræsentant, og hvis tjenesteudbyderen
udbyder sine tjenester i en medlemsstat, der deltager det retlige samarbejde
på det strafferetlige område (instrumenter vedtaget i henhold til TEUFafsnit
V, kapitel 4), skal tjenesteudbyderen udpege mindst én retlig repræsentant i
en medlemsstat, der deltager i det retlige samarbejde i straffesager. Bag-
grunden for denne bestemmelse er, at Danmark som følge af retsforbeholdet
(samt i et vist omfang også Irland og Storbritannien) ikke i alle tilfælde vil
være bundet af den retsakt (f.eks. den europæiske efterforskningskendelse),
som ligger til grund for anmodningen til den retlige repræsentant.
Dette medfører, at en retlig repræsentant udpeget i Danmark (eller i en anden
medlemsstat, der ikke deltager i et eller flere af de relevante samarbejdsin-
strumenter), ikke vil kunne varetage sit hverv fuldt ud, idet vedkommende
ikke vil kunne modtage en kendelse i henhold til det instrument, som med-
lemsstaten ikke deltager i.
For Danmark vil denne bestemmelse i praksis medføre, at en dansk tjene-
steudbyder omfattet af direktivet, der udbyder tjenester i et andet EU-land
end Danmark, ikke vil kunne udpege sin retlige repræsentant i Danmark,
fordi Danmark som følge af retsforbeholdet ikke i alle tilfælde vil være bun-
det af de retsakter, der ligger til grund for anmodningen. Den danske virk-
15
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
somhed vil således skulle udpege sin retlige repræsentant i en medlemsstat,
der deltager i det EU-retlige samarbejde på det strafferetlige område.
Tjenesteudbyderne skal oplyse den centrale myndighed i den medlemsstat,
hvori den retlige repræsentant udpeges, om udpegningen og kontaktoplys-
ninger på den pågældende retlige repræsentant, samt om det eller de sprog,
der kan rettes henvendelse til repræsentanten på. Har en tjenesteudbyder ud-
peget flere retlige repræsentanter, skal tjenesteudbyderen desuden oplyse
om de kriterier, som tjenesteudbyderen har fastsat skal gælde for fordelingen
mellem repræsentanterne ved fremsendelsen af henvendelser. Medlemslan-
denes myndigheder vil kunne afvige fra disse kriterier i behørigt begrundede
tilfælde. Tjenesteudbyderen skal gøre oplysningerne offentligt tilgængelige
og orientere om eventuelle ændringer.
Medlemsstaterne skal ved fastsættelsen af nationale regler sikre bl.a., at så-
vel den retlige repræsentant som tjenesteudbyderen kan gøres ansvarlige for
manglende opfyldelse af de forpligtelser, der udspringer af den retlige
ramme, som gælder ved repræsentantens modtagelse af afgørelser og ken-
delser.
Medlemsstaterne skal bl.a. også indføre sanktioner for tjenesteudbyderens
overtrædelse af nationale bestemmelser, der vedtages i medfør af direktivet,
herunder hvis en tjenesteudbyder ikke udpeger en retlig repræsentant i over-
ensstemmelse med direktivet eller ikke forsyner repræsentanten med de
nødvendige beføjelser og ressourcer til generelt at kunne efterkomme de
kompetente myndigheders afgørelser. Straffen for ikke at efterkomme en
konkret afgørelse, såsom en kendelse i en konkret sag, vil derimod skulle
følge af andre instrumenter, såsom det samtidigt fremsatte forordningsfor-
slag eller af national ret.
Direktivforslaget indfører endvidere en række andre forpligtelser for de en-
kelte medlemsstater med henblik på sikring af direktivets effektivitet.
Direktivforslaget indeholder herudover bestemmelser om mekanismer ved-
rørende koordination mellem de centrale myndigheder i medlemsstaterne,
gennemførelse, evaluering og ikrafttræden.
Der henvises for en nærmere gennemgang af forordnings- og direktivforsla-
gene om E-beviser, herunder i forhold til retssikkerhed og forholdet til det
danske retsforbehold, til justitsministerens besvarelse af 29. januar 2019 af
spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Europaudvalg.
16
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0017.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til direktiv om harmoniserede regler for udpegning af retlige re-
præsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294), der
indebærer, at forslaget skal vedtages med Europa-Parlamentet som medlov-
giver.
Forslaget behandles i Europa-Parlaments Udvalg for Borgernes Rettigheder
og Retlige og Indre Anliggender (LIBE), som vedtog den endelige
ordførerrapport den 14. december 2020.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a. at sammenlægge forordningsforslaget om
europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i
straffesager med direktivforslaget om harmoniserede regler for udpegning
af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i
straffesager, så der alene lægges op til at vedtage én samlet forordning om
e-beviser.
Endvidere foreslås det, at den forpligtelse, der fremgår af direktivforslaget
til at forpligte tjenesteudbydere af visse elektroniske tjenester, som udbyder
tjenester i EU, til at udpege en retlig repræsentant begrænses til at finde an-
vendelse for tjenesteudbydere, der ikke er etableret i EU, og tjenesteudby-
dere, der er etableret i et medlemsland, der ikke er bundet af forordningen.
Europa-Parlamentet lægger endvidere op til at ændre definitionerne på de
typer af data, der er omfattet af forordningsforslaget, herunder foreslås der
bl.a. tre typer af datakategorier (abonnementsdata, trafikdata og indholds-
data) frem for de fire typer af datakategorier (abonnementsdata, adgangs-
data, transaktionsdata og indholdsdata), som fremgår af Kommissionens op-
rindelige forordningsforslag.
Herudover forelåes det bl.a., at forordningsforslaget skal indeholde en
udvidet notifikationsmekanisme i henhold til udstedelsen af europæiske
editions- og sikringskendelser.
Det bemærkes, at trilogforhandlingerne om forslaget blev indledt den 10.
februar 2021, og at det forventes, at der i forbindelse med de kommende
forhandlinger løbende vil blive fremsat kompromisforslag.
17
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at forslaget omfatter tjenesteudbydere, der udby-
der deres tjenester i EU, uanset hvor de er etableret, dvs. både i og uden for
EU.
Kommissionen har i den forbindelse anført, at det i mangel af en fælles EU-
tilgang er sandsynligt, at ukoordinerede nationale løsninger i forhold til
modtagelse, overholdelse og fuldbyrdelse af afgørelser om indsamling af
bevismateriale i straffesager vil føre til en fragmentering og skabe et klude-
tæppe af forskellige og potentielt konfliktende nationale forpligtelser for de
tjenesteudbydere, der driver virksomhed på flere markeder. Kommissionen
har anført, at dette hæmmer leveringen af tjenesteydelser i hele EU.
På baggrund af de forskellige retlige tilgange samt de mange interessenter
vurderer Kommissionen således, at det er mest hensigtsmæssigt med lov-
givning på EU-niveau for at kunne adressere problemerne.
Det er – af de af Kommissionen anførte grunde – regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke i dansk ret regler om tjenesteudbyderes udpegning af en
retlig repræsentant med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesa-
ger.
Er der tale om et efterforskningsskridt i Danmark, som foretages af dansk
politi, f.eks. et editionskendelse til en dansk tjenesteudbyder, vil der kunne
rettes direkte henvendelse til den danske tjenesteudbyder.
7. Konsekvenser
Det vurderes, at en vedtagelse af direktivforslaget vil medføre behov for
tilpasning af dansk lovgivning.
Det vurderes endvidere, at en vedtagelse af direktivforslaget vil have kon-
sekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser vil være forbundet med, at
danske virksomheder, der er omfattet af direktivet, skal udpege en retlig re-
præsentant, der skal være bosiddende eller etableret i en anden medlemsstat
end Danmark og besvare anmodninger fra andre medlemsstaters retslige
myndigheder vedrørende udlevering af bevismateriale i straffesager. De
nærmere økonomiske konsekvenser for erhvervslivet vil skulle afklares
nærmere i forbindelse med gennemførelsen af direktivet i dansk ret.
18
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettig-
heder, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aal-
borg Universitet (Juridisk Institut), og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for Men-
neskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Domstols-
styrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til for-
slagene.
IT-Politisk forening, Erhvervsstyrelsen og Dansk Erhverv har afgivet hø-
ringssvar med bemærkninger til begge forslag.
IT-Politisk forening har bl.a. anført, at direktivforslaget kan medføre en kon-
kurrencemæssig ulempe for danske tjenesteudbydere, da de modsat tjene-
steudbydere i andre EU-lande ikke nødvendigvis kan nøjes med at udpege
en retlig repræsentant i deres hjemland. Det bør efter dansk ret sikres, at en
dansk tjenesteudbyder kan udlevere de nødvendige oplysninger om danske
borgere til en retlig repræsentant uden for Danmark – med henblik på, at den
retlige repræsentant kan efterleve en europæisk editionskendelse.
Dansk Erhverv har bl.a. anført, at der på tværs af grænser er behov for en ny
måde at behandle og fremskaffe elektronisk bevismateriale i straffesager.
Dog bemærkes det, at konsekvenserne af retsforbeholdet bør undersøges
både for danske virksomheder og globale virksomheders tilskyndelse til at
slå sig ned med hovedsæde i Danmark.
19
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0020.png
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at en vedtagelse af direktivforslaget sam-
menholdt med en vedtagelse af det fremsatte forordningsforslag kan med-
føre væsentlige administrative byrder for erhvervslivet.
9. Forhandlingssituationen
Direktivforslaget har været genstand for en række drøftelser på arbejdsgrup-
peniveau forud for den første trilogforhandling med Europa-Parlamentet
den 10. februar 2021, men der er endnu ikke kendskab til andre landes offi-
cielle holdninger til det endelige forslag.
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning på den uformelle videokonference for justitsministre den 11. marts
2021.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for forslaget, der
har til formål at lette det retlige samarbejde i straffesager og reducere hin-
dringer for tjenesteudbydernes frie udveksling af tjenesteydelser i EU.
Danmark er således positivt indstillet over for, at direktivet indebærer, at
danske virksomheder omfattet af direktivet, der udbyder tjenesteydelser i
andre medlemsstater, fremadrettet ikke vil blive mødt med forskellige krav
vedrørende udpegning af retlige repræsentanter i de forskellige medlems-
stater. Der vil f.eks. ikke fremadrettet kunne stilles krav om, at danske virk-
somheder udpeger repræsentanter i alle de medlemsstater, hvori virksomhe-
derne udbyder tjenesteydelser.
Direktivforslaget vil imidlertid medføre visse konsekvenser for Danmark,
jf. pkt. 7. Fra dansk side har der under forhandlingerne været lagt vægt på,
hvilken betydning forordnings- og direktivforslaget vil have for Danmark,
herunder for danske myndigheder, forbrugere og tjenesteudbydere, samt for
det fremtidige samarbejde med de øvrige medlemsstater, herunder særligt
set i lyset af, at forordningsforslaget om europæiske editions- og sikrings-
kendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager ikke finder anven-
delse for eller i Danmark.
Kommissionen har i sammenhæng hermed uformelt tilkendegivet over for
regeringen, at kendelser efter det af Kommissionen fremsatte forordnings-
forslag som udgangspunkt – på samme måde som for tjenesteydere fra lande
uden for EU – tillige vil omfatte bevismateriale, der er lagret i Danmark.
Forordningsforslaget i sammenhæng med direktivforslaget vil også med-
20
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0021.png
føre, at en repræsentant for en dansk tjenesteudbyder omfattet af direktivet,
der udbyder tjenester i et andet EU-land end Danmark, vil have de samme
rettigheder som repræsentanter for tjenesteydere fra lande uden for EU i for-
hold til håndteringen af editions- og sikringskendelser efter forordningen.
Det gælder bl.a. forordningens regler om håndtering af de situationer, hvor
der måtte gælde særlige nationale regler for udlevering af bevismateriale.
Regeringen afventer i øjeblikket Kommissionens bekræftelse af ovenstå-
ende forståelse af forordningens anvendelse for danske virksomheder.
I forbindelse med de aktuelle trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet
vil man fra dansk side fortsat være opmærksom på, hvilken betydning for-
slagene vil have for Danmark, herunder for danske myndigheder, forbrugere
og tjenesteudbydere, samt for det fremtidige samarbejde med de øvrige
medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Direktivforslaget har sammen med det samtidigt fremsatte forordningsfor-
slag senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 1.
marts 2019 med henblik på forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 7.-8. marts 2019.
Direktivforslaget blev forelagt sammen med forordningsforslaget forud for
den uformelle videokonference for justitsministre den 2. december 2020 un-
der dagsordenspunktet ”Retlige aspekter af terrorbekæmpelse: c) Digitalt
samarbejde”.
21
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0022.png
Dagsordenspunkt 3: Lagring af data (logning)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i marginen.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 11. marts 2021 med henblik på en politisk drøftelse. Sagen er ikke
omfattet af retsforbeholdet. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser, ligesom den ikke rejser spørgsmål i relation
til nærhedsprincippet. Danmark lægger vægt på, at det inden for EU-rettens
grænser, herunder praksis fra EU-Domstolen, sikres, at nationale myndig-
heder i videst muligt omfang har adgang til og mulighed for at pålægge
teleudbydere at logge teleoplysninger. Fra dansk side kan man derfor op-
fordre til og støtte, at der på EU-niveau arbejdes for at finde fælles løsnin-
ger på, hvordan nationale logningsregler kan indrettes fremover.
2. Baggrund
EU-Domstolen har den 6. oktober 2020 afsagt dom i EU-Domstolens fore-
nede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net m.fl. og C-520/18,
Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl. Dommen har be-
tydning for medlemsstaternes mulighed for at pålægge teleudbydere mv. at
lagre oplysninger om tele- og internettrafik til brug for bl.a. efterforskning
og retsforfølgning af kriminalitet og terror.
En række medlemsstater – herunder Danmark – er på baggrund af dommen
af 6. oktober 2020 ved at overveje, hvilke tilpasninger af deres nationale
logningsregler der er behov for i lyset af EU-domstolens dom.
Efter dommen af 6. oktober 2020 nedsatte det daværende formandskab for
Rådet en ny arbejdsgruppe med henblik på at drøfte konsekvenserne af dom-
men. Der har været en række indledende drøftelser i arbejdsgruppen, og ar-
bejdet forventes at fortsætte i 2021.
Rådet udtalte i en fælles erklæring den 13. november 2020 om de seneste
terrorangreb i Europa, at adgang til digitale oplysninger, som er afgørende
for at forebygge og bekæmpe terrorhandlinger, skal – med respekt for de
grundlæggende rettigheder – sikres og styrkes, navnlig ved bl.a. at finde
22
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0023.png
frem til en model for opbevaring af data med henblik på kriminalitetsbe-
kæmpelse.
Det Europæiske Råd har i sine konklusioner fra mødet den 10. og 11. de-
cember 2020 understreget behovet for at fremme arbejdet med den lagring
af data, der er nødvendig for at bekæmpe grov kriminalitet, i lyset af EU-
Domstolens seneste retspraksis og under fuld overholdelse af de grundlæg-
gende rettigheder og frihedsrettigheder.
Spørgsmålet om logning har imidlertid været drøftet i EU-regi gennem læn-
gere tid – også forud for dommen fra EU-Domstolen den 6. oktober 2020.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28.-29. marts 2017 blev der
nedsat en arbejdsgruppe, der skulle drøfte konsekvenserne af EU-Domsto-
lens dom i Tele2-sagen af 21. december 2016, som ligeledes havde betyd-
ning for medlemsstaternes nationale logningsregler. Bl.a. som resultat heraf
vedtog Rådet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019
en række rådskonklusioner, hvori betydningen af loggede oplysninger blev
understreget, og Kommissionen blev opfordret til bl.a. at indsamle oplys-
ninger om behovet for loggede oplysninger hos retshåndhævende myndig-
heder i medlemsstaterne samt forberede et omfattende studie med angivelse
af løsninger for logning af data, herunder mulige lovgivningsinitiativer.
Den 22. oktober 2020 delte Kommissionen et eksternt studie med Rådet,
som Kommissionen havde foranstaltet på baggrund af rådskonklusionerne.
Det eksterne studie beskrev rammerne og praksis for logning og brug af log-
gede oplysninger i 10 udvalgte medlemsstater. Studiet blev offentliggjort
den 7. december 2020.
Herudover har spørgsmålet om rammerne for medlemsstaternes nationale
logningsordninger været drøftet i forbindelse med forhandlingerne om for-
slag til en ny e-data-beskyttelsesforordning.
3. Formål og indhold
Formandskabet har lagt op til en politisk drøftelse og meningsudveksling
om logning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen har ikke været forelagt Europa-Parlamentet.
23
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0024.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet eller te-
letjenester at foretage registrering og opbevaring (logning) i 1 år af oplys-
ninger om teletrafik (tele- og internetkommunikation) til brug for efterforsk-
ning og retsforfølgning af strafbare forhold. Bestemmelsen blev indsat i rets-
plejeloven ved lov nr. 378 af 6. juni 2002 (anti-terrorpakke I) og trådte i
kraft den 15. september 2007.
Med hjemmel i denne bestemmelse er der fastsat nærmere regler om logning
i bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006, som senest ændret ved be-
kendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014, om udbydere af elektroniske kommu-
nikationsnets og elektroniske kommunikationstjenesters registrering og op-
bevaring af oplysninger om teletrafik (logningsbekendtgørelsen).
Efter logningsbekendtgørelsen skal teleudbyderne registrere og opbevare en
række oplysninger om navnlig teletrafik for alle deres kunder i et år.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Det forventes dog, at der i lyset af dommen af 6. oktober 2020 vil skulle
foretages tilpasninger af de danske logningsregler.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er – ud over den skriftlige høring af Specialudvalget for politimæssigt
og retligt samarbejde den 10. marts 2017 – ikke foretaget høring vedrørende
sagen.
24
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0025.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred enighed blandt EU-landene om behovet for effektive lognings-
regler, der udgør centrale efterforskningsredskaber for de nationale politi-
myndigheder og efterretningstjenester.
En række medlemsstater har udtrykt skepsis over for EU-Domstolens dom
af 6. oktober 2020. Der forventes at være generel opbakning til at fortsætte
arbejdet i EU-regi med at finde en fælles vej frem på logning.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side vil man sammen med de andre EU-lande og Kommissionen
arbejde for at finde fælles løsninger på, hvordan logningsregler kan indrettes
fremover. Danmark lægger i den forbindelse stor vægt på, at nationale myn-
digheders muligheder for logning sikres i videst muligt omfang inden for
EU-rettens grænser.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019, hvor
rådskonklusionerne blev vedtaget. Sagen har tidligere været forelagt for Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 27.-28. marts 2017, rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) den 8.-9. juni 2017, rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8.
december 2017 og rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. de-
cember 2018.
25
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0026.png
Dagsordenspunkt 4: Etableringen af Den Europæiske Anklage-
myndighed (EPPO) – Statusorientering
Revidereret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1.
Resumé
Sagen er på dagsordenen den uformelle videokonference for justitsministre
den 11. marts 2021 med henblik på en status over gennemførelsen af for-
ordningen om Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO). Sagen er om-
fattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke rele-
vant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser. Det forventes, at man fra dansk side kan tage statusorienteringen til
efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte i juli 2013 med hjemmel i TEUF artikel 86 et for-
ordningsforslag om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO). Forordningen blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 12.-13. oktober 2017. Det er på nuværende tidspunkt alene 22
medlemsstater, som deltager i samarbejdet om EPPO som led i et såkaldt
forstærket samarbejde.
Forordningen er omfattet af retsforbeholdet, hvilket indebærer, at den ikke
er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Der er løbende gjort status på implementeringen af EPPO på RIA-rådsmø-
derne, hvor spørgsmålet om fremdrift i implementeringen og udpegelsen af
en europæisk chefanklager har været tilbagevendende punkter. På rådsmø-
det den 7.-8. oktober 2019 blev den nye europæiske chefanklager, Laura
Codruţa
Kövesi (Rumænien), udpeget.
På rådsmødet den 2.-3. december 2019 blev der igen gjort status over im-
plementeringen af EPPO, og ambitionen om en funktionsdygtig europæisk
anklagemyndighed inden november 2020 blev gentaget. Senest har det po-
rtugisiske formandskab tilkendegivet, at denne ambition forventes nået i
marts 2021.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet er at give en statusopdatering på oprettelsen af EPPO.
26
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0027.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen er vedtaget med hjemmel i TEUF artikel 86 og er således om-
fattet af retsforbeholdet. Sagen har derfor ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har af samme årsag ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er – ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 18. februar 2020 – ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Forhandlingssituationen
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark deler målsætningen om at sikre bedst mulig beskyttelse af EU’s
finansielle midler. Derfor vil man fra dansk side være opmærksom på at
sikre grundlaget for et effektivt samarbejde mellem den danske anklage-
myndighed og EPPO.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. oktober
2020 og forud for den uformelle videokonference for justitsministre den 2.
december 2020 under dagsordenspunkt 3.
27
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 5: Rådskonklusioner om den nye strategi for
implementering af EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 11. marts 2021 med henblik på en politisk drøftelse af rådskonklu-
sioner om den nye strategi for implementering af EU’s Charter om Grund-
læggende Rettigheder (herefter Chartret) med fokus på at sikre en effektiv
anvendelse af Chartret i medlemsstaterne. Sagen er ikke omfattet af retsfor-
beholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har
hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side
er man overordnet positiv over for, at der med en ny strategi sættes fokus
på implementering af Chartret og dermed på at sikre overholdelsen af
grundlæggende rettigheder i EU. Det forventes, at man fra dansk side vil
kunne tilslutte sig rådskonklusionerne.
2. Baggrund
På den uformelle videokonference for justitsministre den 11. marts 2021 er
rådskonklusionerne om den nye strategi for implementering af EU’s Charter
om Grundlæggende Rettigheder på dagsordenen med henblik på vedtagelse.
Indholdet af rådskonklusionerne forhandles i arbejdsgruppen om Grundlæg-
gende Rettigheder, Borgerlige Rettigheder og Fri Bevægelighed for Perso-
ner (FREMP), før den endelige tekst forelægges til vedtagelse af Rådet.
Det tiltrædende portugisiske formandskab præsenterede i forbindelse med
den uformelle videokonference for justitsministre i december 2020 sit ar-
bejdsprogram for justitsområdet, som bl.a. fokuserer på grundlæggende ret-
tigheder og retsstatsprincippet, herunder den nye strategi for implemente-
ring af Charteret. Ved samme uformelle videokonference orienterede Kom-
missionen om udkastet til den nye strategi.
Udkastet til den nye strategi er en opfølgning på strategien om Chartret, som
Kommissionen vedtog i 2010 i forbindelse med, at Chartret blev juridisk
bindende.
28
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
Udkastet til ny strategi tager udgangspunkt i fire områder:
1. Sikring af effektiv anvendelse af Chartret i medlemsstaterne, herun-
der ved at udarbejde en årlig rapport om anvendelsen af Chartret.
2. Styrkelse af civilsamfundsorganisationer, rettighedsforkæmpere og
domstole.
3. Fremme af brugen af Chartret som et kompas for EU-institutioner.
4. Styrkelse af befolkningens bevidsthed om deres charterrettigheder,
herunder ved at iværksætte en oplysningskampagne.
Strategien vil supplere den kommende europæiske handlingsplan for demo-
krati, den årlige rapport om retsstatsprincippet og unionsborgerskabsrappor-
ten 2020, som sammen illustrerer Kommissionens fokus på at fremme og
beskytte de grundlæggende værdier, som EU bygger på.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at sikre et styrket fokus på Chartret,
herunder sikre at Chartret anvendes fuldt ud af EU og dets medlemsstater.
Kommissionen vurderede, at der er behov for en ny strategi i lyset af, at der
siden den første strategis vedtagelse er opstået nye udfordringer for grund-
læggende rettigheder, herunder for så vidt angår migration og sikkerhed, og
senest i forbindelse med COVID-19-krisen.
Rådskonklusionerne fokuserer særligt på fem overordnede temaer:
1. Forebyggelse mod krænkelser af grundlæggende rettigheder ved at
træne aktører, som f.eks. nationale menneskeretsinstitutioner og ved
at fremme offentlighedens kendskab til Chartret.
2. Sikring af Chartrets anvendelse ved bl.a. at anvende EU’s Agentur
for Grundlæggende Rettigheders (FRA) ekspertise og data, sikre at
lovforslag mv. er forenelige med Chartret ved brug af guidelines,
understrege vigtigheden af at nationale, regionale og lokale forvalt-
ninger sikrer forenelighed med Chartret og koordinering og udveks-
ling af god praksis mellem medlemsstater.
3. Håndhævelse og monitorering af Chartret, herunder ved at EU-
Kommissionen forpligtes til at udarbejde en årlig rapport om Chart-
rets anvendelse.
4. Anerkendelse af, at nationale menneskeretsinstitutioner (NHRI) og
ligestillingsorganer spiller en afgørende rolle for at beskytte og
promovere grundlæggende rettigheder og skabe opmærksomhed på
at sikre overensstemmelse med Chartret.
5. Anerkendelse af civilsamfundsorganisationers arbejde med at
hjælpe borgere og skabe opmærksomhed på rettigheder i Chartret og
29
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0030.png
opfordre medlemsstaterne til at overveje, hvordan interaktionen og
samarbejdet med civilsamfundsorganisationer kan forbedres.
Udkastet til rådskonklusioner har fået positiv modtagelse, og der har gene-
relt været bred opbakning blandt medlemslandene ved forhandlingerne i
FREMP. Det forventes derfor, at samtlige medlemslande vil tilslutte sig rå-
dkonklusionerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af forhandlingerne i FREMP er det forventningen, at der blandt
EU’s medlemsstater er bred opbakning til rådskonklusionerne.
10. Forhandlingssituationen
Udkast til rådskonklusioner er forhandlet i arbejdsgruppen FREMP.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for, at der med en ny strategi sættes fo-
kus på at sikre, at Chartret anvendes fuldt ud af EU og dets medlemsstater
30
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
og dermed på at sikre overholdelsen af grundlæggende rettigheder. Det for-
ventes, at man fra dansk side vil kunne støtte rådskonklusionerne.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
31
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 6: Rådskonklusioner om EU’s rapport om uni-
onsborgerskab 2020
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 11. marts 2021 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner om
EU’s rapport om unionsborgerskab (herefter: ”unionsborgerskabsrappor-
ten”). Rapporten redegør bl.a. for de fremskridt, der er gjort med unions-
borgerskabet siden den seneste rapport fra 2017, og indeholder tiltag, der
har til formål at styrke den demokratiske deltagelse, lette den frie bevæge-
lighed, beskytte og fremme unionsborgerskabet samt beskytte unionsbor-
gere i og uden for Europa. Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgs-
målet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgiv-
ningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er man over-
ordnet positiv over for, at der med rådskonklusionerne og rapporten sættes
fokus på unionsborgerskabet. Det forventes, at man fra dansk side vil til-
slutte sig rådskonklusionerne.
2. Baggrund
På den uformelle videokonference for justitsministre den 11. marts 2021 er
rådskonklusionerne om unionsborgerskabsrapporten på dagsordenen med
henblik på vedtagelse.
Kommissionen aflægger hvert tredje år rapport til Europa-Parlamentet, Rå-
det og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, hvor der gøres sta-
tus på udviklingen for unionsborgerskabet.
På baggrund af unionsborgerskabsrapporten fra 2017 fremlagde Rådet i
2017 et sæt rådskonklusioner med fokus på at fremme, beskytte og styrke
unionsborgerrettigheder, øge og forbedre borgernes deltagelse i EU's demo-
kratiske liv, forenkling af unionsborgeres dagligdag ved at fjerne bl.a. retlige
hindringer og styrke sikkerheden, fremme ligestilling og beskytte alle i EU
mod forskelsbehandling. Rådskonklusionerne blev vedtaget den 11. maj
2017.
32
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
Unionsborgerskabsrapporten 2020 gør status på udviklingen for unionsbor-
gerskabet siden 2017. Der har siden 2017 været betydelige udfordringer i
forbindelse med udøvelse af rettighederne som EU-borger, herunder i for-
bindelse med COVID-19-pandemien. Rapporten fremsætter bl.a. på den
baggrund nye prioriteter og tiltag, der kan medvirke til at styrke og fremme
rettigheder for unionsborgere, herunder en opdatering af EU’s retningslinjer
for fri bevægelighed fra 2009.
Unionsborgerskabsrapporten supplerer den europæiske handlingsplan for
demokrati, der fastlægger rammerne for tiltag, som skal styrke borgerne og
opbygge mere modstandsdygtige demokratier og den nye strategi for EU’s
Charter for Grundlæggende Rettigheder.
Der er på baggrund af unionsborgerskabsrapporten udarbejdet et udkast til
rådskonklusioner om styrkelse af unionsborgere og deres rettigheder. Råds-
konklusionernes indhold forhandles i arbejdsgruppen om Grundlæggende
Rettigheder, Borgerlige Rettigheder og Fri Bevægelighed for Personer
(FREMP), før den endelige tekst forelægges til vedtagelse af Rådet på råds-
mødet den 11.-12. marts 2021. Udkastet til rådskonklusioner har fået positiv
modtagelse, og der har generelt været bred opbakning blandt medlemslan-
dene ved forhandlingerne i FREMP. Det forventes derfor, at langt de fleste
medlemslande vil tilslutte sig rådkonklusionerne.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at vedtage de prioriteter for de næste
tre år, der på baggrund af unionsborgerskabsrapporten, skal prioriteres.
Udkastet til rådskonklusionerne tager udgangspunkt i de fire områder, som
unionsborgerskabsrapporten tillige tager udgangspunkt i:
1. Styrkelse af demokratisk deltagelse, bemyndigelse og inklusion af
unionsborgere i EU.
2. Fremme den frie bevægelighed og forenkling af dagligdagen.
3. Beskyttelse og fremme af unionsborgerskabet.
4. Beskyttelse af EU-borgere i og uden for Europa, herunder i kriseti-
der.
For at sikre en styrkelse af demokratisk deltagelse, bemyndigelse og inklu-
sion af unionsborgere i EU opfordres Kommissionen i udkastet til rådskon-
klusioner til bl.a. at formidle udvekslingen af de bedste fremgangsmåder til
at sikre unionsborgeres ret til at stemme til valg, fortsætte med at promovere
kvinders politiske deltagelse og skabe opmærksomhed om unionsborgeres
33
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
muligheder for deltagelse i skabelsen af politik, der vedrører dem, eksem-
pelvis gennem EU’s ungdomsdialog. Medlemsstaterne opfordres ligeledes
til bl.a. at forbedre uddannelsen om unionsborgerskab for børn og unge og
opmuntre en styrkelse af den europæiske dimension i nationale debatter op
til valget til Europa-Parlamentet i 2024.
For at fremme den frie bevægelighed og forenkle dagligdagen for unions-
borgere opfordres Kommissionen i udkastet til rådskonklusioner til bl.a. at
opdatere EU’s retningslinjer for fri bevægelighed fra 2009, sikre korrekt im-
plementering af borgerrettighedsbestemmelser i udtrædelsesaftalen mellem
EU og Storbritannien, herunder fortsat at støtte beskyttelsen af unionsbor-
gere, der har udnyttet deres ret til fri bevægelighed i EU og har været bosat
i Storbritannien inden landet trådte ud af EU.
Beskyttelse og fremme af unionsborgerskabet bør ligeledes sikres. Derfor
opfordres Kommissionen i udkastet til rådskonklusioner til bl.a. fortsat at
monitorere betydningen af de restriktioner for unionsborgeres rettigheder,
der særligt er vedtaget i løbet af COVID-19-pandemien, adressere sprednin-
gen og betydning af misinformation og sikre ligestilling og ikke-diskrimi-
nation i EU ved at forbedre anvendelsen af eksisterende lovgrundlag. Med-
lemsstaterne opfordres også til bl.a. at sikre ligebehandling af alle unions-
borgere og deres familier, der udnytter retten til fri bevægelighed.
Afslutningsvist opfordres – for at sikre beskyttelse af EU-borgere i og uden
for Europa, herunder i krisetider – Kommissionen til bl.a. at fortsætte med
at arbejde for en stærk europæisk sundhedsunion, der gør EU og dets med-
lemsstater bedre i stand til at adressere fremtidige pandemier og øge støtten
til unge unionsborgere, inklusiv borgere fra dårligere stillede grupper, med
at få adgang til uddannelse, lærlingeordninger og beskæftigelse gennem et
styrket ungdomsgaranti. Medlemsstaterne opfordres til at øge det fælles be-
redskab og kapacitet til at beskytte og støtte unionsborger uden for EU i
krisetider og tage del i den planlagte evaluering i 2021 af EU-reglerne om
konsulær beskyttelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
34
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0035.png
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af forhandlingerne i FREMP er det forventningen, at der blandt
de fleste af EU’s medlemsstater er bred opbakning til rådskonklusionerne.
10. Forhandlingssituationen
Udkast til rådskonklusioner er forhandlet i arbejdsgruppen FREMP.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for, at der sættes fokus på at styrke den
demokratiske deltagelse, lette den frie bevægelighed, beskytte og fremme
unionsborgerskabet og beskytte unionsborgere i og uden for Europa. Det
forventes, at man fra dansk side vil kunne støtte rådskonklusionerne.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
35
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 7: Europæisk juridisk uddannelse i 2021-2024
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for den uformelle videokonference for justitsmini-
stre den 11. marts 2021 med henblik på en orientering fra Kommissionen
om Kommissionens meddelelse ”Strategi for uddannelse af retsvæsenets ak-
tører i EU 2021-2024”. Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet, og sagen
giver ikke anledning til overvejelser om nærhedsprincippet eller lovgiv-
ningsmæssige og økonomiske konsekvenser. Det forventes, at der vil være
generel opbakning fra de andre medlemsstater til strategien for uddannelse
af retsvæsenets aktører i EU. Fra dansk side er man også generelt positivt
indstillet.
2. Baggrund
Det forventes, at Kommissionen vil informere om Kommissionens meddel-
else ”Strategi for uddannelse af retsvæsenets aktører i EU 2021-2024”
(KOM (2020) 713 final).
Med Lissabontraktaten fik EU beføjelser til at ”støtte uddannelse af retsvæ-
senets aktører” i sager, der vedrører retligt samarbejde på det civil- og straf-
feretlige område. Formålet med at uddanne retsvæsenets aktører, f.eks.
dommere, i EU er bl.a. at give disse grundlaget for at sikre EU-retten effek-
tiv og ensartet virkning på tværs af medlemsstater.
Kommissionen udsendte en meddelelse i 2011 (KOM (2011) 551) om op-
bygning af tillid til retsvæsenet overalt i EU – et nyt aspekt af uddannelsen
af retsvæsenets aktører i EU – som havde til formål at give retsvæsenets
aktører i EU adgang til uddannelse i EU-ret af høj kvalitet.
I 2019 blev der offentliggjort en evaluering af strategien for uddannelse af
retsvæsenets aktører i EU 2011-2020 (SWD (2019) 380), som viser, at stra-
tegien overordnet har nået sine mål. Mere end halvdelen af retsvæsenets ak-
tører inden for EU har således deltaget i uddannelse inden for EU-ret eller
andre medlemsstaters ret. Derudover har strategien bidraget til at øge antal-
36
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0037.png
let af uddannelsesaktiviteter og fremmet nye aktiviteter, såsom udvekslings-
programmer.
Det fremgår af Kommissionens meddelelse (KOM (2020) 713 final), at EU
står over for en række udfordringer, herunder en forringelse af retsstaten,
eksponentiel digitalisering af samfundet og udsigterne til EU-medlemskab
for landende på Vestbalkan. Dette kan have en negativ indvirkning på en
effektiv og ensartet gennemførelse af EU-retten.
Disse udfordringer skal bl.a. afhjælpes gennem uddannelse af retsvæsenets
aktører, hvilket kræver en samlet strategi for at styrke videreuddannelse in-
den for EU. Uddannelse af retsvæsenets aktører er vigtige i forbindelse med
at sikre en effektiv gennemførelse af effektiv og ensartet gennemførelse af
EU-retten.
3. Formål og indhold
Det forventes, at formålet med dagsordenspunktet er at drøfte indholdet af
Kommissionens meddelelse om en strategi for uddannelse af retsvæsenets
aktører i EU 2021-2024.
Kommissionens meddelelse indeholder en strategi for at styrke videreud-
dannelse af retsvæsenets aktører inden for EU-ret. Dette skal bl.a. ske ved,
at uddannelse inden for EU-ret udvides til at omfatte nye emner, erhverv og
geografiske områder.
I meddelelsen henstiller Kommissionen bl.a. til, at alle medlemsstater op-
retter et nationalt netværk af koordinatorer for EU-retten for dommere og
anklagere med henblik på at fremme grænseoverskridende samarbejde mel-
lem sådanne netværk.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Det forventes ikke, at spørgsmålet om nærhedsprincippet er relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
37
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Samlenotat til RIA-rådsmøde den 11.-12. marts 2021, fra justitsministeren
2340573_0038.png
Det forventes ikke, at sagen medfører lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Det forventes ikke, at sagen medfører økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Det forventes ikke, at sagen giver anledning til at fremhæve andre konse-
kvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være generel opbakning fra de andre lande til stra-
tegien for uddannelse af retsvæsenets aktører i EU 2021-2024.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for strategien om uddannelse af retsvæ-
senets aktører i EU 2021-2024.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Strategien for uddannelse af retsvæsenets aktører inden for EU 2021-2024
har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
38