Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2337458_0001.png
Dato:
Kontor:
17. februar 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Kasper Lynge Dissing
Sagsnr.: 2021-304-0183
Dok.:
1831078
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af Rådets rammeafgørelse 2002/465/RIA for så vidt angår til-
pasning til EU-reglerne om beskyttelse af personoplysninger
[Sagen er omfattet af retsforbeholdet.]
Nyt notat.
KOM (2021) 0008
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 20. januar 2021 et direktivforslag om ændring
af Rådets rammeafgørelse 2002/465/RIA om fælles efterforskningshold.
Formålet med forslaget er at tilpasse rammeafgørelsen til reglerne i rets-
håndhævelsesdirektivet.
Ændringen, der foreslås i direktivforslaget, består i, at der foretages mål-
rettede ændringer i rammeafgørelsens artikel 1, stk. 10, som bl.a. regulerer,
hvornår et medlem af et fælles efterforskningshold kan anvende indsamlede
oplysninger til andre formål, med henblik på at tilpasse bestemmelsen til
reglerne i retshåndhævelsesdirektivet.
Det bemærkes, at Danmark er bundet af rammeafgørelsen i sin nuværende
form, da denne er vedtaget på mellemstatsligt grundlag inden Lissabontrak-
tatens ikrafttræden. Det nærværende forslag er endnu ikke blevet behandlet
i Rådet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Grund- og nærhedsnotat (beskyttelse af personoplysninger), fra justitsministeren
2337458_0002.png
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for intentionerne bag for-
slaget.
2. Baggrund
I henhold til artikel 62, stk. 6, i retshåndhævelsesdirektivet
1
skulle Kommis-
sionen inden den 6. maj 2019 gennemgå de EU-retsakter, der blev vedtaget
inden dette direktiv, og som regulerer retshåndhævende myndigheders be-
handling af personoplysninger til retshåndhævelsesformål, for at afdække
eventuelle behov for at tilpasse reglerne i disse retsakter til retshåndhævel-
sesdirektivet. Såfremt det i den forbindelse viste sig at være hensigtsmæs-
sigt, skulle Kommissionen efter bestemmelsen fremsætte forslag til ændring
af de relevante retsakter, der måtte være nødvendige for at sikre en konse-
kvent tilgang til beskyttelse af personoplysninger inden for retshåndhævel-
sesdirektivets anvendelsesområde.
Kommissionen fremlagde resultaterne af sin gennemgang af disse EU-rets-
akter i en meddelelse med titlen ”Det
videre forløb med tilpasning af den
tidligere tredje søjle i EU-retten til databeskyttelsesreglerne”
af 24. juni
2020. Denne meddelelse angiver i alt ti retsakter, som skal tilpasses retshån-
dhævelsesdirektivet, herunder rammeafgørelse 2002/465/RIA. Kommissio-
nen meddelte på den baggrund, at den ville fremsætte forslag om ændring
af rammeafgørelse 2002/465/RIA i sidste kvartal af 2020. Det er således
baggrunden for nærværende forslag.
Rådets rammeafgørelse 2002/465/RIA blev vedtaget, inden det danske rets-
forbehold på området om retlige og indre anliggender blev omfattet af Lis-
sabontraktaten. Det følger af artikel 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stil-
ling, at hvis der foretages ændringer i retsakter, som Danmark er omfattet
af, og dette sker med hjemmel i Lissabontraktatens nye bestemmelser, som
er omfattet af retsforbeholdet, vil Danmark som udgangspunkt stadig være
omfattet af de gamle retsakter. Danmark er derudover i henhold til nævnte
protokols artikel 2a i visse tilfælde ikke bundet af regler fastlagt på grundlag
af TEUF artikel 16. Nærværende ændringsforslag er baseret på TEUF arti-
kel 16, stk. 2, og er ikke bindende for Danmark.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med kompetente myndigheders behandling af personop-
lysninger med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare hand-
linger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse 2008/977/RIA
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Grund- og nærhedsnotat (beskyttelse af personoplysninger), fra justitsministeren
Direktivforslaget er oversendt til Rådet den 20. januar 2021 i dansk sprog-
version og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at tilpasse databeskyttelsesreglerne i Rådets ramme-
afgørelse 2002/465/RIA til de regler, der er fastsat i retshåndhævelsesdirek-
tivet for at sikre en konsekvent tilgang til beskyttelse af personoplysninger
inden for retshåndhævelsesdirektivets anvendelsesområde.
Kommissionen lægger i forslagets artikel 1 op til at foretage målrettede æn-
dringer i artikel 1, stk. 10, i rammeafgørelse 2002/465/RIA. Det følger af
denne bestemmelse, at personoplysninger på visse betingelser kan behand-
les til andre formål end dem, de oprindeligt blev indsamlet til. Ifølge Kom-
missionen går denne bestemmelse ud over retshåndhævelsesdirektivets mu-
ligheder for at viderebehandle personoplysninger til andre formål, hvorfor
der efter Kommissionens opfattelse er behov for at tilpasse rammeafgørel-
sen til retshåndhævelsesdirektivet.
Kommissionen foreslår således konkret i forslagets artikel 1, at artikel 1,
stk. 10, litra b, i rammeafgørelse 2002/465/RIA nyaffattes, hvorefter det vil
gælde, at personoplysninger kan viderebehandles til andre formål i overens-
stemmelse med formålsbestemthedsprincippet i retshåndhævelsesdirekti-
vets artikel 4, stk. 2. Samtidig lægges der op til, at artikel 1, stk. 10, litra c
og d, hvorefter et medlem af et fælles efterforskningshold bl.a. kan videre-
behandle indsamlede oplysninger til andre formål i den udstrækning, at dette
er aftalt mellem de medlemsstater, der har oprettet efterforskningsholdet,
udgår. Med de foreslåede ændringer vil vurderingen af, hvorvidt personop-
lysninger kan viderebehandles til andre formål end dem, de oprindeligt blev
indsamlet til, således fremadrettet alene skulle ske i henhold til retshåndhæ-
velsesdirektivets bestemmelser.
Direktivforslagets øvrige bestemmelser indeholder nærmere regler om bl.a.
fristen for gennemførelse af direktivet samt ikrafttrædelsesdatoen herfor.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget og har endnu ikke fastlagt
sin holdning til Kommissionens forslag.
Forslaget vil blive behandlet i Europa-Parlamentets udvalg om Borgernes
Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE).
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Grund- og nærhedsnotat (beskyttelse af personoplysninger), fra justitsministeren
2337458_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er inden for rammerne af EU’s
kom-
petence, idet kun EU kan vedtage en retsakt om ændring af Rådets ramme-
afgørelse 2002/465/RIA. Det er regeringens vurdering, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende ret
Den EU-retlige ramme for oprettelse af fælles efterforskningshold mellem
medlemsstaterne findes i artikel 13 i EU-retshjælpskonventionen
2
og i ram-
meafgørelsen om fælles efterforskningshold.
Ved lov nr. 258 af 8. maj 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven,
lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet og lov om inter-
national fuldbyrdelse af straf m.v. gennemførtes de lovændringer, som var
nødvendige til ratifikation og anvendelse i Danmark af EU-retshjælpskon-
vention, den 2. tillægsprotokol til Europarådets retshjælpskonvention og
EU-rammeafgørelse om fælles efterforskningshold.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det efter Justitsministe-
riet opfattelse ikke krævede særskilt lovregulering at give udenlandske po-
litifolk mulighed for at deltage i fælles efterforskningshold i Danmark. Dette
skyldes navnlig, at et fælles efterforskningshold, som opererer i Danmark,
vil være underlagt dansk ledelse, at udenlandske politifolk ikke får selvstæn-
dige beføjelser her i landet, samt at de vil være undergivet dansk lovgivning.
Det bemærkes, at retshåndhævelsesdirektivet er gennemført i dansk ret med
retshåndhævelsesloven
3
, der gælder for retshåndhævende myndigheders,
herunder politiets, behandling af personoplysninger til retshåndhævelsesfor-
mål.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
2
Konvention om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unions
medlemsstater (EFT C 197 af 12.juli 2000, s. 1)
3
Lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af person-
oplysninger
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Grund- og nærhedsnotat (beskyttelse af personoplysninger), fra justitsministeren
2337458_0005.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget giver på det foreliggende grundlag ikke anledning til at fremhæve
andre konsekvenser.
8. Høring
Grund- og nærhedsnotatet har været sendt i høring i Specialudvalget for Po-
litimæssige og Retligt samarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landets holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for intentionerne bag for-
slaget, navnlig at sikre en konsekvent tilgang til beskyttelse af personoplys-
ninger inden for retshåndhævelsesdirektivets anvendelsesområde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Direktivforslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg.
5