København, den 22. december 2020
AMNESTY INTERNATIONALS BEMÆRKNINGER TIL UDKAST TIL
FORSLAG TIL LOV OM HJEMREJSE FOR UDLÆNDINGE UDEN
LOVLIGT OPHOLD
Udlændinge-og Integrationsministeriet har ved e-mail den 1. december 2020 anmodet om
Amnesty Internationals eventuelle bemærkninger til udkast til Lov om hjemrejse for
udlændinge uden lovligt ophold.
Med lovforslaget overføres en række bestemmelser fra udlændingeloven til hjemrejseloven
samtidig med, at en række nye initiativer foreslås. Efter lovudkastet vil anvendelsesområdet
for hjemrejseloven omfatte de udlændinge, der ikke længere har et lovligt opholdsgrundlag i
Danmark. Blandt de nye initiativer foreslås det blandt andet at indføre nye bestemmelser
vedrørende medvirken til udsendelse, hjemrejsekontrakt, hjemrejsestøtte og klageadgang.
Målet med lovforslaget er, at flest muligt udlændinge vil vende tilbage til hjemlandet eller
det sædvanlige opholdsland af egen fri vilje og så hurtigt som muligt.
Amnesty International har nogle generelle bemærkninger. Derudover vil vi centrere os om to
områder: 1) Asylansøgernes retssikkerhed og 2) Frihedsberøvelse.
GENERELLE BEMÆRKNINGER:
Amnesty International anerkender staters legitime ret til at udsende udlændinge, der ikke
har et lovligt opholdsgrundlag i Danmark. Det stemmer overens med menneskerettighederne
at udsende udlændinge til deres hjemlande, hvis ikke der er velbegrundet frygt for, at de vil
blive forfulgt eller blive udsat for overgreb ved en tilbagevenden, eller hvis ikke de har
familie i Danmark eller tilknytning hertil, eller andre humanitære grunde taler for et lovligt
ophold i Danmark.
Grundlaget for at udsende en udlænding skal dog være en grundig udredning og behandling
af det individuelle behov for beskyttelse og mulig risiko for personen ved en udvisning. Vi er
i den forbindelse bekymret for, at der med nogle af de nye lovændringer lægges et så stort
pres på asylansøgere, at de risikerer at vælge at udrejse frivilligt, før alle deres muligheder
for asyl er blevet udtømt i Danmark. Dette kan betyde, at deres asylsag ikke vil blive
behandlet tilstrækkeligt og at deres menneskerettigheder bliver krænket ved en
tilbagevenden til deres oprindelseslande. Dette vil være i strid med
non-refoulement
princippet.
Vi belyser dette nærmere i vores afsnit om asylansøgernes retssikkerhed.
Af lovforslaget fremgår det ikke, hvordan Hjemrejsestyrelsen er blevet eller vil blive
kapacitetsopbygget jf. de nye opgaver. Hjemrejsestyrelsen er forholdsvis ny, eftersom den
blev oprettet per 1. august 2020. Amnesty International finder det vigtigt med en grundig
og nøje kapacitetsopbygning af Hjemrejsestyrelsen
–
set i lyset af, at de har fået mandat til
at udføre en række opgaver, som før har ligget i hænderne på Dansk Flygtningehjælp og
1