Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 202
Offentligt
2337200_0001.png
Dato: 22. januar 2021
Afsluttende afrapportering på handlingsplan for nedbringelse af
sagsbeholdningen på personfarlig kriminalitet i politiet og ankla-
gemyndigheden – december 2020
I forbindelse med besvarelsen af samrådsspørgsmål D den 27. august 2019 i Folketingets
Retsudvalg fremlagde justitsministeren Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan
for nedbringelse af sagsbeholdning og sagsbehandlingstid på personfarlig kriminalitet.
Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdig-
hedskrænkelse, røveri og trusler.
Formålet med handlingsplanen har på kort sigt været at sikre, at
alle
sager om personfar-
lig kriminalitet konsekvent er blevet tildelt den højeste prioritet, og at forurettede er ble-
vet underrettet om behandlingen af deres sag. Handlingsplanens initiativer har samtidig
haft til formål at reducere den historisk høje sagsbeholdning i politi og anklagemyndighed
og sikre et balanceret gennemløb i sagsbehandlingen, sådan at sagsophobningen på per-
sonfarlig kriminalitet bremses, sagsbunkerne og de ældste sager håndteres, og sagsbe-
handlingstiden på området nedbringes.
En varig nedbringelse af sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiden forudsætter en lang-
sigtet og konsekvent prioritering af både den personfarlige kriminalitet og straffesagsom-
rådet generelt, hvilket i handlingsplanen er konkretiseret i følgende elementer:
Med udgangen af 2020 er beholdning, alder og sagsbehandlingstid i sager om
personfarlig kriminalitet i politiet og anklagemyndigheden reduceret med 20 pct.
i forhold til første halvår 2019
Personfarlig kriminalitet prioriteres konsekvent højest i den daglige visitation af
indkomne anmeldelser og i håndteringen af ældre sager
Politikredsene er forpligtede til at holde den forurettede borger underrettet – se-
nest seks måneder efter anmeldelse af en sag om personfarlig kriminalitet skal
borgeren underrettes om status og videre forløb.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten præsenterer i nærværende notat den afsluttende afrapporte-
ring på handlingsplanens opnåede resultater ved udgangen af december 2020 – både cen-
tralt hos Rigspolitiet og Rigsadvokaten, hos de regionale statsadvokater samt decentralt i
politikredsene. Rigspolitiet og Rigsadvokaten afrapporterede status på handlingsplanen
første gang ved udgangen af oktober 2019, jf. notat af 5. november 2019 om
”Afrappor-
tering på handlingsplan for nedbringelse af sagsbeholdningen på personfarlig kriminali-
tet i politiet og anklagemyndigheden – oktober 2019”,
og de månedlige afrapporteringer
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0002.png
findes på Rigspolitiets og Rigsadvokatens hjemmeside. Status på de regionale statsadvo-
katers tilsyn med handlingsplanen har Rigsadvokaten siden oktober 2019 afrapporteret
særskilt hvert kvartal. Rigsadvokatens sidste afrapportering på tilsynet med handlingspla-
nen for 4. kvartal 2020 afgives samtidig med nærværende afrapportering på handlings-
planen.
Ved handlingsplanens udløb er den afsluttende status på handlingsplanens målopfyldelse,
at politikredsene har opnået fire ud af fem målsætninger på landsplan. Det drejer sig om
en 20 pct. reduktion af: sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmå-
let, antallet af anmeldelser uden sigtelser, antallet af sigtelser uden afgørelse af tilta-
lespørgsmålet samt alderen på sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet. Målsætnin-
gen vedrørende alderen på anmeldelser uden sigtelser er således ikke opnået ved hand-
lingsplanens udløb. En nærmere gennemgang af tallene viser imidlertid, at målsætningen
for alderen er opfyldt for 99 procent af sagerne ultimo 2020.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil fremadrettet følge udviklingen i sager om personfarlig
kriminalitet ved månedlig opfølgning i politiets koncernledelse på målene for gennem-
snitlig sagsbehandlingstid i den politiske aftale om politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023. Målene indgår ligeledes i politiets og i anklagemyndighedens mål-
og resultatplan for 2021. Derudover vil der blive fulgt op på målene ved de halvårlige
forligskredsmøder mellem justitsministeren og retsordførerne fra aftaleparterne.
I det følgende gennemgås handlingsplanens enkelte elementer samt den afsluttende status
på implementering og målopfyldelse.
Side 11
Mål for sager vedrørende personfarlig kriminalitet
Handlingsplanen fastslår, at politiets og anklagemyndighedens sagsbeholdning og sags-
behandlingstid i sager om personfarlig kriminalitet med udgangen af 2020 skal være re-
duceret med 20 pct.
Nedenfor fremgår den afsluttende status på målopfyldelsen
1
for politi og anklagemyndig-
hed – både på landsplan og på politikredsniveau.
Status på målopfyldelse på landsplan:
Målopfyldelse – sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet:
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål er faldet fra 242
dage i gennemsnit i 1. halvår 2019
2
til 172 dage i gennemsnit i perioden januar til decem-
ber 2020,
jf. tabel 1 nedenfor.
Dermed er sagsbehandlingstiden på landsplan reduceret
med 29 procent siden 1. halvår 2019 og er ved handlingsplanens udløb 22 dage under
målsætningen. Det svarer til en målopfyldelse på 113 procent.
1
Det bemærkes, at den angivne status er målopfyldelsen pr. 2. januar 2021, hvor data er trukket. Der vil således forekomme
efterregistreringer, som i større eller mindre grad vil kunne ændre tallene, men som ikke forventes at påvirke
målopfyldelsen.
2
Det bemærkes, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 1. halvår 2019 var længere end normalt, da de fleste af de
såkaldte Umbrella-sager afventede en afgørelse i Højesteret (som faldt i januar 2019), før der blev rejst tiltale.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0003.png
Målopfyldelse – beholdning af anmeldelser uden sigtelse
Beholdningen af verserende anmeldelser uden sigtelse er faldet fra 9.096 sager i 1. halvår
2019 til 5.261 sager i december 2020,
jf. tabel 1.
Dermed er beholdningen af anmeldelser
uden sigtelse på landsplan reduceret med 42 procent siden 1. halvår 2019 og er ved hand-
lingsplanens udløb 2.016 sager under målsætningen. Det svarer til en målopfyldelse på
138 procent.
Målopfyldelse – alder på beholdning af anmeldelser uden sigtelse
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelse er faldet fra 184
dage i 1. halvår 2019 til 179 dage i december 2020,
jf. tabel 1.
Dermed er alderen på an-
meldelser uden sigtelse på landsplan reduceret med 3 procent siden 1. halvår 2019. Denne
reduktion har ikke været tilstrækkelig til at indfri målet på 147 dage ved handlingsplanens
udløb, og der udestår således fortsat en reduktion på 32 dage ved udgangen af 2020. Det
svarer til en målopfyldelse på 82 procent.
Det bemærkes vedrørende den manglende målopfyldelse for alderen på beholdningen af
anmeldelser uden sigtelse, at beholdningen er reduceret væsentligt siden 1. halvår 2019,
hvorfor den gennemsnitlige alder er blevet mere følsom over for ældre sager. Det skyldes,
at de ældste sager, som ofte er svære sager at opklare (fx efterforskning af drabssager og
eftersøgningsager), i takt med at beholdningen reduceres udgør en større og større andel
af beholdningen, og herved forøger de ældste sager den gennemsnitlige alder. Det er såle-
des en udfordring både at reducere beholdning og alder samtidig. En nærmere
gennemgang af tallene viser imidlertid, at målsætningen for alderen er opfyldt for 99
procent af sagerne ultimo 2020. Ved eksempelvis at fjerne sager med en alder på 1.800
dage eller derover (svarende til de 37 ældste sager
3
), bliver den gennemsnitlig alder for
beholdningen 146,8 dage, og derved ville målsætningen på 147 dage være opfyldt. Det
bemærkes endvidere, at alderen på de 7 ældste sager, som vedrører manddrab i Køben-
havns Politi, ligger i intervallet fra 6.510 dage til 18.700 dage, hvorfor den ældste sag
dermed er anmeldt i 1970.
Målopfyldelse – beholdning af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet
Beholdningen af verserende sager med sigtelser uden tiltale er faldet fra 8.986 sager i 1.
halvår 2019 til 5.518 sager i december 2020,
jf. tabel 1.
Dermed er beholdningen af sig-
telser uden tiltale på landsplan reduceret med 39 procent siden 1. halvår 2019 og er ved
handlingsplanens udløb 1.671 sager under målsætningen. Det svarer til en målopfyldelse
på 130 procent.
Målopfyldelse – alder på beholdning af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sager med sigtelse uden afgørelse af tilta-
lespørgsmålet er faldet fra 184 dage i 1. halvår 2019 til 143 dage i december 2020,
jf.
tabel 1.
Dermed er alderen på sigtelser uden tiltale på landsplan reduceret med 22 procent
Side 11
3
Det bemærkes, at 27,0 procent af sagerne (svarende til 10 sager) vedrører gerningskoden
73111 – Manddrab,
18,9 procent
af sagerne (svarende til 7 sager) vedrører gerningskoden
72151 – Unddragelse af forældremyndighed,
13,5 procent af
sagerne (svarende til 5 sager) vedrører gerningskoden
76319 – Røveri mod andre,
10,8 procent af sagerne (svarende til 4
sager) vedrører gerningskoden
73112 – Forsøg på manddrab,
8,1 procent af sagerne (svarende til 3 sager) vedrører ger-
ningskoden
73241 – Vold
og 21,6 procent af sagerne (svarende til 8 sager) vedrører øvrige gerningskoder.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0004.png
siden 1. halvår 2019 og er ved handlingsplanens udløb 4 dage under målsætningen. Det
svarer til en målopfyldelse på 103 procent.
Tabel 1: Målopfyldelse for december 2020
Sagsbehandlingstid (dage)
Anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
1. halvår
2014
3.207
2015
4.605
2016
2017
2018
9.009
2019
9.096
1. halvår
2014
134
2015
137
2016
143
2017
151
2018
149
2019
242
Side 11
Januar-de-
cember 2020
172
194
22
Sagsbeholdning (antal)
Sager uden sigtelse
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
Sigtelser uden tiltale
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
Ultimo
december 2020
5.261
7.277
2.016
7.491 11.171
-
-
5.621
6.235
11.188
8.986
5.518
7.189
1.671
Alder på sagsbeholdning (dage)
Sagsbeholdning uden sigtelse
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
Sigtelser uden tiltale
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
1. halvår
2014
158
2015
140
2016
146
2017
164
2018
172
2019
184
Ultimo
december 2020
179
147
-32
-
-
126
140
213
184
143
147
4
Note:
Data for 2014 - 1. halvår 2019 er fra det berigtigede faktaark pr. 27. september 2019. Data for status pr. december 2020 er fra den
2. januar 2021.
Status på målopfyldelse i politikredsene
Målopfyldelse – sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet:
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet er siden hand-
lingsplanens ikrafttrædelse reduceret i 10 ud af 12 kredse,
jf. tabel 2 nedenfor.
Samtidig
har 8 kredse opnået deres lokale mål ved handlingsplanens udløb, hvilket har medført, at
målet på landsplan er opnået.
Målopfyldelse – beholdning af anmeldelser uden sigtelse
Beholdningen af anmeldelser uden sigtelse er siden handlingsplanens ikrafttrædelse redu-
ceret i alle 12 politikredse,
jf. tabel 2.
Samtidig har alle 12 kredse også opnået deres lo-
kale mål ved handlingsplanens udløb, hvilket har medført, at målet på landsplan er op-
nået.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0005.png
Målopfyldelse – alder på beholdning af anmeldelser uden sigtelse
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelser er siden hand-
lingsplanens ikrafttrædelse reduceret i 10 ud af 12 kredse,
jf. tabel 2.
Samtidig har 7
kredse opnået deres lokale mål ved handlingsplanens udløb, hvilket ikke har været til-
strækkeligt til, at målet på landsplan er opnået.
Målopfyldelse – beholdning af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet
Beholdningen af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmål er siden handlingsplanens
ikrafttrædelse reduceret i 11 uf af 12 kredse,
jf. tabel 2.
Samtidig har de samme 11 kredse
opnået deres lokale mål ved handlingsplanens udløb, hvilket har medført, at målet på
landsplan er opnået.
Målopfyldelse – alder på beholdning af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmå-
let er siden handlingsplanens ikrafttrædelse reduceret i 10 ud af 12 kredse,
jf. tabel 2.
Samtidig har 7 kredse opnået deres lokale mål ved handlingsplanens udløb, hvilket har
været tilstrækkeligt til, at målet på landsplan er opnået.
Side 11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0006.png
Tabel 2 - Kredsvis målopfyldelse: Målopfyldelse fordelt på politikredse
Anmeldelser uden sigtelse
Kreds
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Danmark i alt
Baseline
363
639
419
311
456
899
572
834
934
553
3.095
21
9.096
Antal
Mål Status
235
179
511
392
311
289
227
182
323
230
681
645
398
296
466
455
730
646
443
434
2.462 1.511
9
2
6.796 5.261
Difference
56
119
22
45
93
36
102
11
84
9
951
7
1.535
Baseline
112
133
143
109
128
164
129
156
202
123
253
78
184
Side 11
Alder (dage)
Mål Status
75
87
106
97
124
129
89
77
126
119
137
135
111
128
147
142
147
232
89
83
190
287
49
36
147
179
Difference
-12
9
-5
12
7
2
-17
5
-85
6
-97
13
-32
Sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmål
Kreds
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Danmark i alt
Baseline
490
804
775
822
1.073
1.001
581
395
923
429
1683
10
8.986
Antal
Mål Status
335
203
594
447
543
476
637
563
858
633
716
661
464
399
316
316
565
357
300
267
1.236 1.184
6
12
6.570 5.518
Difference
132
147
67
74
225
55
65
0
208
33
52
-6
1.052
Baseline
148
173
135
211
161
168
138
139
296
130
213
74
184
Alder (dage)
Mål Status
117
135
147
140
137
117
147
143
147
137
135
130
88
96
96
154
122
147
85
77
170
193
128
109
147
143
Difference
-18
7
20
4
10
5
-8
-58
-25
8
-23
19
4
Sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål
Baseline Mål Status
Kreds
Nordjyllands Politi
230 140
119
Østjyllands Politi
188 173
166
Midt- og Vestjyllands Politi
177 140
126
Sydøstjyllands Politi
192 176
157
Syd- og Sønderjyllands Politi
201 193
203
Fyns Politi
193 194
200
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
142 154
117
Midt- og Vestsjællands Politi
217 147
177
Nordsjællands Politi
408 286
210
Københavns Vestegns Politi
200 141
122
Københavns Politi
327 235
233
Bornholms Politi
73 37
52
Danmark i alt
242 194
172
Difference
21
7
14
19
-10
-6
37
-30
76
19
2
-15
22
Note til tabel 2: Baseline for 1. halvår er fastlagt ud fra datagrundlaget for udarbejdelsen af handlingsplanen, og målet er
fastsat og fordelt mellem politikredsene herefter. Status og difference er opdateret pr. 2. januar 2021. Data er opgjort
dynamisk.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0007.png
Udviklingen i antallet af anmeldelser, sigtelser og tiltaler mv. vedrørende
personfarlig kriminalitet i perioden 2019 - 2020
Side 11
Figur 1: Anmeldelser, henlæggelser og sigtelser i 2019- Figur 2: Tiltaler, bøder og øvrige afgørelser i 2019-
2020 fordelt på måneder – personfarlig kriminalitet
2020 fordelt på måneder – personfarlig kriminalitet
Note: Figur 1 omfatter anmeldelser, sigtelser og henlæggelser opgjort som antal sager, og figur 2 omfatter tiltaler, øvrige
afgørelser, udenretlige bøder og den forenklede bødesagsproces (hvor sigtede ikke vedtager bøden, hvorefter den afgøres i
retten uden et retsmøde) opgjort som antal forhold. I afrapporteringen frem til juli 2020 blev udenretlige bøder og den
forenklede bødesagsproces rapporteret som bøder. Ændringen i rapporteringen skyldes, at processen og ressourceforbruget
knyttet til de to elementer, er forskellige. Samtidig er der forskel med hensyn til hvem der træffer den endelige afgørelse.
For udenretlige bøder er det politiet eller anklagemyndigheden, mens afgørelser efter den forenklede bødesagsproces
foretages af byretterne.
En sag svarer til et journalnummer i POLSAS, og et forhold svarer til en person sigtet på en sag. Der kan være flere
personer sigtet i en sag/flere forhold i en sag. Data er opgjort dynamisk, hvorfor efteropdateringer af sagerne i POLSAS kan
påvirke antallet af sager og forhold bagud i tid. Figurerne kan således ændre sig for de enkelte måneder som følge af
efteropdateringer af sagerne i POLSAS. Data er fra den 2. januar 2021.
Antallet af anmeldelser vedrørende personfarlig kriminalitet er faldet fra november 2020
til december 2020. Det bemærkes, at der generelt ses et fald i straffelovsanmeldelser i
perioden fra nedlukningen af en række samfundsinstitutioner som følge af covid-19-situa-
tionen, når man sammenligner med samme periode sidste år. Derudover er antallet af
sager med sigtede faldet fra november 2020 til december 2020, mens antallet af henlæg-
gelser er steget i samme periode,
jf. figur 1.
Antallet af tiltaler er steget fra november
2020 til december 2020,
jf. figur 2.
Personfarlig kriminalitet har højeste prioritet
Handlingsplanen har haft til formål at sikre, at den personfarlige kriminalitet konsekvent
er blevet prioriteret højest i den daglige visitation af indkomne anmeldelser og i håndte-
ringen af ældre sager. Til det formål har politiet og anklagemyndigheden iværksat føl-
gende tiltag:
Politikredsene har via et elektronisk værktøj (en såkaldt elektronisk sagssty-
ringsreol) målrettet personfarlig kriminalitet omfattet af handlingsplanen kunnet
få en daglig status over antallet af sager, deres respektive alder samt aktuelle
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0008.png
status og placering. Dette har medført, at politiet og anklagemyndigheden altid
har haft et aktuelt overblik, der understøtter den konsekvente prioritering af sa-
gerne om personfarlig kriminalitet.
Samtidig har de eksisterende ambitiøse mål for fristoverholdelse i sager om
vold og voldtægt (jf. målene for de såkaldte VVV-sager) sikret, at disse sager
konsekvent er blevet prioriteret højest, samt at nytilkomne sager er blevet hånd-
teret på trods af oprydningsindsatser på gamle sager.
De regionale statsadvokater har ført et særligt tilsyn med sager, hvori der har
været rejst sigtelse i lang tid. Tilsynet har sikret, at der i alle tilfælde har været
fremdrift i behandlingen af sagerne. Ordningen har blandt andet indebåret, at
politikredsene en gang månedligt er blevet pålagt at orientere statsadvokaterne
om alle sager om personfarlig kriminalitet, hvor der er rejst sigtelse, men efter
12 måneder endnu ikke er truffet afgørelse om tiltalespørgsmålet. Politikredsene
har i disse sager skulle redegøre for status, og statsadvokaten har blandt andet
kunnet pålægge kredsene at fremme konkrete sager herunder i forhold til sags-
behandling og nye sagsskridt mv. for at sikre fremdrift i sagen.
Side 11
De regionale statsadvokater har herudover skærpet det tilsynsmæssige fokus på politiets
behandling af anmeldelser om personfarlig kriminalitet, hvor der ikke er sket sigtelse,
selv om der er gået lang tid. Statsadvokaternes tilsyn med disse sager er blandt andet ble-
vet gennemført ved, at statsadvokaterne via politikredsenes månedlige overblik over sager
uden sigtelse, hvor der er forløbet mere end 12 måneder fra anmeldelsen, har fulgt udvik-
lingen og i relevant omfang drøftet denne med politikredsene på tilsynsmøder mv.
Implementeringen af handlingsplanen – herunder ovenstående initiativer - er blandt andet
sikret ved, at handlingsplanen og status på denne løbende er blevet drøftet i Koncernledel-
sen for politi og anklagemyndighed, ligesom Rigsadvokaten i fællesskab med Rigspolitiet
har afholdt månedlige videomøder med advokaturchefer i politikredsene og de regionale
statsadvokater. Videomøderne er dog ikke blevet afholdt i flere perioder i 2020 som følge
af hjemsendelse af medarbejdere i politi og anklagemyndighed på grund af situationen
med Covid-19. I de perioder hvor videomøderne ikke har kunnet afholdes, har Rigspoli-
tiet og Rigsadvokaten i relevant omfang skriftligt orienteret politikredsene om fokuspunk-
ter mv. i forhold til implementering af handlingsplanen.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har løbende tilpasset den eksisterende ledelsesinformation,
så politikredsene har haft adgang til aktuel ledelsesinformation til driftsstyring, underret-
ning og løbende opfølgning på de sager og sigtelser, der er omfattet af handlingsplanen.
Underretning af forurettede i sager om personfarlig kriminalitet
Handlingsplanen fastslår, at politikredsene er forpligtede til at holde den forurettede bor-
ger underrettet. Senest seks måneder efter anmeldelse af en sag om personfarlig krimina-
litet skal borgeren således underrettes om status og sagens videre forløb. Derfor iværk-
satte politiet og anklagemyndigheden i medfør af handlingsplanen følgende:
En ordning, hvor politiet eller anklagemyndigheden, når der var forløbet seks
måneder fra tidspunktet for anmeldelsen i sager om personfarlig kriminalitet,
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0009.png
uden at der var truffet afgørelse i sagen, skulle tage kontakt til den forurettede
borger og orientere om sagens forløb. I det omfang det har været muligt, har poli-
tiet og anklagemyndigheden orienteret den forurettede om det forventede tids-
punkt for sagens afgørelse og om andre forhold, der har været relevante for den
forurettede. Orienteringen har skulle ske i alle tilfælde, hvor den forurettede ikke
allerede har været orienteret om sagens forløb mv. af en kontaktperson i medfør
af kontaktpersonordningen.
I forhold til den konkrete behandling af straffesagerne er der i bekendtgørelse nr.
1108 af 21. september 2007 og afsnittet i Rigsadvokatens meddelelse om vejled-
ning af forurettede fastsat retningslinjer for politiets og anklagemyndighedens
pligt til at vejlede og orientere forurettede i straffesager og til at udpege en kon-
taktperson for forurettede. Der har via de regionale statsadvokater været iværksat
et tilsyn med, at disse retningslinjer og underretningsordningen i medfør af hand-
lingsplanen følges.
Side 11
Implementeringen af handlingsplanens underretningsordning er blandt andet sikret ved, at
Rigspolitiet løbende har fulgt op på, at politikredsene har overholdt underretningspligten.
Rigspolitiet har i den forbindelse haft et særligt fokus på de kredse med den laveste andel
af gennemførte underretninger, således at de pågældende kredse har fået håndteret de
konkrete årsager hertil og dermed fået hævet deres andel af gennemførte underretninger.
Politikredsene havde på landsplan medio januar 2021 gennemført underretning i 93 pct.
af de sager, hvor der skal ske underretning, jf. tabel 3 nedenfor. Tabellen viser den pro-
centvis andel af foretagne underretninger i de underretningspligtige sager. Der er tale om
et øjebliksbillede, da der hver dag tilgår nye sager, hvor der skal ske underretning samt
nye, gennemførte underretninger. Andelen af gennemførte underretninger har siden juni
2020 ligget på et stabilt niveau på landsplan.
Tabel 3 – Status på underretning i sager om personfarlig kriminalitet pr. 13. januar
2021
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
Danmark i alt
Andel af gennemførte underretninger
91 pct.
81 pct.
96 pct.
85 pct.
88 pct.
92 pct.
96 pct.
94 pct.
98 pct.
99 pct.
95 pct.
100 pct.
93 pct.
KILDE: Rigspolitiet, QlikView, Udvidet personfarlig kriminalitet - underretning, dynamiske data. Data er trukket den 13. januar 2021.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0010.png
Det kan oplyses, at det har været nødvendigt at tilpasse registreringen af underretningen,
så politikredsene fortløbende har kunne følge de sager, som er omfattet af underretnings-
pligten. Derfor er disse dispositionskoder også blevet anvendt til at registrere, hvis der
ikke har været en relevant forurettet at underrette. Det har eksempelvis været i tilfælde,
hvor der er afsagt trusler, der ikke er personhenførbare (for eksempel mod politiet mere
generelt), hvor forurettede ikke har kunnet identificeres (typisk sager om børneporno)
eller i sager, hvor forurettede har været død, og der ikke været relevante pårørende at
underrette. Politikredsene har registreret, at der ikke er en relevant forurettet at underrette
204 gange i december 2020 (opgjort pr. 13. januar 2021). De regionale statsadvokaters
tilsyn med underretningspligten har blandt andet omfattet et tilsyn med, at der er blevet
underrettet i de rigtige sager – herunder om der har været en relevant forurettet at under-
rette.
Side 11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Opfølgning for december på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden, fra justitsministeren
2337200_0011.png
Bilag 1
Opgørelse af udviklingen i anden kriminalitet
Prioriteringen af sager om personfarlig kriminalitet har betydning for behandlingen af
andre straffesager. Dette er særligt tilfældet i anklagemyndigheden, der med den nuvæ-
rende ressourcesituation ikke har mulighed for at behandle flere sager, men som alene
kan prioritere ressourcerne til forskellige typer af sager. Også i den anledning følger
Rigspolitiet og Rigsadvokaten løbende den generelle kriminalitetsudvikling. Figur 3 og 4
viser udviklingen i behandlingen af henholdsvis anmeldelser, sigtelser og henlæggelser
(figur 3) samt tiltaler, øvrige afgørelser og bøder (figur 4) i 2019 og 2020 fordelt på må-
neder. Figurerne omfatter al kriminalitet bortset fra personfarlig kriminalitet og færdsels-
sager, da antallet af færdselssager fylder meget antalsmæssigt sammenlignet med de re-
sterende straffesager.
Side 11
Figur 3: Anmeldelser, henlæggelser og sigtelser i 2019- Figur 4: Tiltaler, bøder og øvrige afgørelser i 2019-
2020 fordelt på måneder – al anden kriminalitet ekskl. 2020 fordelt på måneder – al anden kriminalitet
Færdsel
ekskl. Færdsel
Note:
Figur 3 omfatter anmeldelser, sigtelser og henlæggelser opgjort som antal sager, og figur 4 omfatter tiltaler, øvrige
afgørelser, udenretlige bøder og den forenklede bødesagsproces (hvor sigtede ikke vedtager bøden, hvorefter den afgøres i
retten uden et retsmøde) opgjort som antal forhold. I afrapporteringen frem til maj 2020 blev udenretlige bøder og den
forenklede bødesagsproces rapporteret som bøder. Ændringen i rapporteringen skyldes, at processen og ressourceforbruget
knyttet til de to elementer, er forskellige. Samtidig er der forskel med hensyn til hvem der træffer den endelige afgørelse.
For udenretlige bøder er det politiet eller anklagemyndigheden, mens afgørelser efter den forenklede bødesagsproces
foretages af byretterne. Det skal bemærkes, at i afrapporteringerne for juni og juli fremgik niveauet afgørelserne efter den
forenklede bødesagsproces ikke.
En sag svarer til et journalnummer i POLSAS, og et forhold svarer til en person sigtet på en sag. Der kan være flere
personer sigtet i en sag/flere forhold i en sag. Data er opgjort dynamisk, hvorfor efteropdateringer af sagerne i POLSAS kan
påvirke antallet af sager og forhold bagud i tid. Figurerne kan således ændre sig for de enkelte måneder som følge af
efteropdateringer af sagerne i POLSAS. Data er fra den 2. januar 2021.