Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 194
Offentligt
UDKAST
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober 2020, som ændret ved bl.a. lov
nr. 572 af 31. maj 2010, § 4 i lov nr. 1832 af 8. december 2020 og senest ved lov nr. 131 af 30.
januar 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 22, nr. 6,
ændres »§ 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt.« til: »§ 119, stk. 1, 2 og stk.
4, 2. pkt., jf. 1. pkt.«, og »§§ 243-246, § 250, § 252, stk. 1 og 2« ændres til: »§ 241, 2. pkt., §§
243-246, § 249, 2. pkt., § 250, § 252, stk. 1 og 2, § 253, stk. 2,«.
§2
Stk. 1 Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2 Loven finder ikke anvendelse for lovovertrædelser begået før lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Udvisning af udlændinge dømt for overtrædelse af straffelovens bestemmelser om uagtsomt
manddrab, uagtsom betydelig legemsbeskadigelse samt flugtbilisme
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1 Udlændingelovens bestemmelser om udvisning af udlændinge dømt for visse strafbare for-
hold
2.1.1.2 Straffelovens bestemmelser om uagtsomt manddrab, uagtsom betydelig legemsbeskadi-
gelse, forsætlig fareforvoldelse samt flugtbilisme
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Danmark skal være et trygt samfund, hvor alle skal kunne færdes sikkert i trafikken. Trafikanter,
der ved deres kørsel bevidst sætter sig ud over hensynet til andre trafikanters sikkerhed, skaber
fare og utryghed på vejene
og det kan have fatale konsekvenser. Det skal stoppes.
Regeringen præsenterede derfor
den 6. februar 2020 udspillet: ”Vanvidskørsel skal stoppes”.
Ud-
spillet indeholder ni konkrete tiltag, der skal bekæmpe vanvidskørsel og styrke trygheden og sik-
kerheden på de danske veje, herunder øget mulighed for at konfiskere biler, der er anvendt til
vanvidskørsel, og markant skærpede straffe for vanvidskørsel.
Den 11. december 2020 indgik regeringen en bred politisk aftale med Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Nye Bor-
gerlige om gennemførelse af initiativerne fra regeringens udspil samt en række nye initiativer, som
alle udgør vigtige redskaber i kampen mod vanvidskørsel.
Transportministeren fremsatte den 16. december 2020 et lovforslag, som skal gennemføre de ini-
tiativer i aftalen, der forudsætter ændringer af færdselsloven, og justitsministeren fremsatte den
20. januar 2021 et lovforslag, der skal gennemføre de initiativer, som forudsætter ændring af straf-
feloven.
Som led i regeringens samlede indsats mod vanvidskørsel har Justitsministeriet foretaget en un-
dersøgelse af, om der foreligger det nødvendige samspil mellem straffelovens bestemmelser om
farlig kørsel og udlændingelovens udvisningsregler. Det er Justitsministeriets vurdering, at dette
ikke er tilfældet i dag.
Det foreslås på den baggrund at ændre udlændingelovens regler om udvisning af kriminelle ud-
lændinge, så udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for uagtsomt manddrab eller uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse med vanvidskørsel mv. eller flugtbilisme vil skulle
udvises af Danmark uanset frihedsstraffens længde og varigheden af udlændingens ophold i Dan-
mark, medmindre udvisning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forplig-
telser.
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om en konsekvensrettelse af udlændingelovens § 22,
nr. 6.
2. Lovforslaget hovedpunkter
2.1 Udvisning af udlændinge dømt for overtrædelse af straffelovens bestemmelser om uagtsomt
manddrab, uagtsom betydelig legemsbeskadigelse samt flugtbilisme
2.1.1 Gældende ret
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
2.1.1.1 Udlændingelovens bestemmelser om udvisning af udlændinge dømt for visse strafbare for-
hold
Reglerne om udvisning af udlændinge ved dom fremgår af udlændingelovens §§ 22-24 og § 25 c.
Som udgangspunkt afhænger adgangen til udvisning af den idømte frihedsstrafs karakter og
længde samt varigheden af udlændingens ophold her i landet.
Udlændingelovens § 22, nr. 4-9, indeholder en udvidet adgang til udvisning ved dom, hvis en ud-
lænding idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af nærmere angivne bestemmelser i
navnlig straffeloven.
Efter udlændingelovens § 22, nr. 4-9, vil en udlænding således
uanset varigheden af den pågæl-
dendes ophold her i landet
på baggrund af en konkret vurdering kunne udvises, hvis den pågæl-
dende idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af nærmere angivne bestemmelser i navnlig
straffeloven. Tilsvarende gælder, hvis den pågældende idømmes en anden strafferetlig retsfølge,
der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse for at have overtrådt en eller flere af be-
stemmelserne og ville være idømt ubetinget frihedsstraf, hvis ikke der var idømt en anden straffe-
retlig retsfølge. Det gælder bl.a. overtrædelse af straffelovens § 252, stk. 1 og 2, om forsætlig
fareforvoldelse, jf. udlændingelovens § 22, nr. 6.
Straffelovens §§ 241, 2. pkt., og 249, 2. pkt., om henholdsvis uagtsomt manddrab og uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstændigheder samt § 253, stk. 2, om
flugtbilisme er ikke omfattet af opregningen i udlændingelovens § 22, nr. 4-9.
I medfør af udlændingelovens § 24, jf. § 23, kan en udlænding, der ikke har haft lovligt ophold her
i landet i mere end de sidste 5 år, også udvises, hvis udlændingen idømmes betinget frihedsstraf.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter udlændingelovens §§ 22-24
og 25, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser,
jf. dog § 26 b om udvisning af udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne.
Herudover indeholder udlændingelovens §§ 25-25 b regler om administrativ udvisning af udlæn-
dinge.
2.1.1.2 Straffelovens bestemmelser om uagtsomt manddrab, uagtsom betydelig legemsbeskadi-
gelse, forsætlig fareforvoldelse samt flugtbilisme
Straffeloven indeholder en række bestemmelser, som angår farlig kørsel. Det gælder navnlig straf-
felovens § 241, 2. pkt., § 249, 2. pkt., § 252, stk. 1, når forholdet er begået i forbindelse med
færdselslovsovertrædelser, samt § 253, stk. 2.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
Ifølge straffelovens § 241, 1. pkt., straffes den, som uagtsomt forvolder en andens død, med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder eller under særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil
8 år. Såfremt forholdet er begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens
§ 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette som en særligt skærpende omstæn-
dighed, jf. § 241, 2. pkt.
Tilsvarende følger det af straffelovens § 249, 1. pkt., at den, som uagtsomt tilføjer nogen betydelig
skade på legeme eller helbred, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under særligt
skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Såfremt forholdet er begået i forbindelse med
spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel,
anses dette som en særligt skærpende omstændighed, jf. § 249, 2. pkt.
Begrebet ”spirituskørsel”
i straffelovens § 241, 2. pkt., og § 249, 2. pkt., omfatter kørsel med en
alkoholpromille på over 0,5, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, side 7323-26.
Ifølge færdselslovens § 54, stk. 1, må et motordrevet køretøj ikke føres eller forsøges ført af nogen,
hvis blod under eller efter kørslen indeholder bevidsthedspåvirkende stoffer, som efter regler fast-
sat af transport-, bygnings- og boligministeren er klassificeret som farlige for færdselssikkerheden,
herunder også hash (THC)
(såkaldt ”narkokørsel”).
Det følger af § 54, stk. 2, at et motordrevet
køretøj ikke må føres af nogen eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse,
overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af
lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at føre køretøjet
på fuldt betryggende måde.
Vedrørende begrebet ”særligt hensynsløs kørsel” i § 241, 2. pkt., er det forudsat i bestemmelsens
forarbejder, at begrebet skal forstås i overensstemmelse med det tilsvarende begreb i færdselslo-
vens § 126, stk. 1, nr. 4, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, side 7323-26.
Færdselslovens § 126 omhandler tilfælde, hvor der skal ske ubetinget frakendelse af førerretten.
Ubetinget frakendelse skal ifølge bestemmelsens stk. 1, nr. 4, bl.a. ske, når føreren forsætligt har
voldt skade på andres person eller ting, forsætligt har fremkaldt nærliggende fare herfor eller i
øvrigt har ført motordrevet køretøj på en særligt hensynsløs måde.
Det følger af straffelovens § 252, stk. 1, at den, der for vindings skyld, af grov kådhed eller på
lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed, skal straffes med
fængsel indtil 8 år.
Det følger af forarbejderne til § 252, at bestemmelsen er et konkret faredelikt, hvilket indebærer,
at der i det enkelte tilfælde skal kunne føres bevis for, at der objektivt set har været fare for en
anden persons liv eller førlighed, jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 2936.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
Endvidere kræves det, at gerningsmanden har handlet med forsæt, dvs. med kendskab til situatio-
nens omstændigheder og bevidsthed om, at der forvoldes fare. Faren skal efter bestemmelsens
ordlyd have været ”nærliggende”. I dette udtryk antages at ligge et krav om, at der har været tale
om en åbenbar og væsentlig risiko for følgens indtræden.
Efter straffelovens § 253, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år den, som, uagtet det
var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader efter evne at
hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller at træffe de foranstaltninger, som af omstændighe-
derne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer,
der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke. Med fængsel indtil 2 år straffes den, som
overtræder stk. 1 i forbindelse med flugt fra et færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet betydelig
personskade, jf. stk. 2.
Det følger af forarbejderne til § 253, stk. 2, at flugt fra et færdselsuheld skal forstås således, at den
pågældende trafikant enten ikke er standset eller nok er standset, men herefter har forladt uhelds-
stedet uden at yde hjælp til den eller de tilskadekomne, jf. Folketingstidende 2007-08 (2. samling),
tillæg A, side 5705.
2.1.2 Justitsministeriets overvejelser
Udlændinge, som begår vanvidskørsel, bør i videst muligt omfang udvises. Det skal derfor sikres,
at der er det nødvendige samspil mellem straffelovens bestemmelser om farlig kørsel og udlæn-
dingelovens udvisningsregler.
Straffelovens § 252 om forsætlig fareforvoldelse er i dag omfattet af udlændingelovens § 22, nr.
6, hvorefter en udlænding, der idømmes ubetinget frihedsstraf, efter en konkret vurdering vil kunne
udvises uanset frihedsstraffens længde og varigheden af udlændingens ophold i Danmark. Straf-
felovens § 241, 2. pkt., og § 249, 2. pkt., om henholdsvis uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstændigheder, samt § 253, stk. 2, om flugtbilisme
er derimod ikke omfattet af udlændingelovens § 22, nr. 6.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der bør indføres hjemmel til, at en udlænding efter en kon-
kret vurdering skal kunne udvises uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet og uanset
den pågældendes opholdsgrundlag, hvis den pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf eller an-
den strafferetlig retsfølge, der kan sidestilles hermed, for overtrædelse af samtlige af straffelovens
bestemmelser om farlig kørsel.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse navnlig vægt på, at der er tale om grove overtrædelser
af straffeloven, hvor føreren fuldstændigt sætter sig ud over hensynet til andres liv og sikkerhed,
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
f.eks. ved forsætligt at køre spirituspåvirket eller særligt hensynsløst og herved slå et andet men-
neske ihjel eller ved forsætligt at undlade at hjælpe en person, der i forbindelse med et færdsels-
uheld er blevet tilføjet betydelig personskade.
Derfor foreslås det at udvide udlændingelovens § 22, nr. 6, således at bestemmelsen også kommer
til at omfatte straffelovens § 241, 2. pkt., om uagtsomt manddrab under særligt skærpende om-
stændigheder, § 249, 2. pkt. om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende
omstændigheder samt § 253, stk. 2, om flugtbilisme.
Det bemærkes, at justitsministeren den 20. januar 2021 har fremsat lovforslag nr. L 141 om forslag
til lov om ændring af straffeloven og lov om erstatningsansvar (Styrket indsats mod farlig kørsel
m.v.). Med lovforslaget lægges der bl.a. op til at udvide de skærpende omstændigheder i straffe-
lovens § 241, 2. pkt., og § 249, 2. pkt., til også at omfatte de groveste hastighedsovertrædelser,
dvs. kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t
samt kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover. Forslaget indebærer således, at det også
vil skulle anses som en strafskærpende omstændighed, hvis henholdsvis uagtsomt manddrab eller
uagtsom betydelig legemsbeskadigelse er begået i forbindelse med de groveste hastighedsovertræ-
delser.
2.1.3 Den foreslåede ordning
Efter udlændingelovens § 22, nr. 4-9, § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1. kan udlændinge på baggrund af
en konkret vurdering udvises uanset frihedsstraffens længde og varigheden af opholdet i Danmark,
hvis de idømmes ubetinget frihedsstraf for nærmere bestemte overtrædelser af navnlig straffelo-
ven.
Det foreslås at ændre udlændingelovens § 22, nr. 6, således at bestemmelsen også kommer til at
omfatte straffelovens § 241, 2. pkt., om uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændig-
heder, § 249, 2. pkt. om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstæn-
digheder samt § 253, stk. 2, om flugtbilisme.
Ændringen vil betyde, at en udlænding efter en konkret vurdering vil kunne udvises uanset varig-
heden af udlændingens ophold her i landet og uanset den pågældendes opholdsgrundlag, hvis den
pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf for henholdsvis uagtsomt manddrab eller uagtsom be-
tydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstændigheder eller flugtbilisme. Tilsva-
rende gælder, hvis den pågældende idømmes en anden strafferetlig retsfølge for at have overtrådt
en eller flere af bestemmelserne og ville være idømt ubetinget frihedsstraf, hvis ikke der var idømt
en anden strafferetlig retsfølge.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter §§ 22-24, medmindre dette
med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
Forslaget indebærer, at straffelovens § 241, 2. pkt., § 249, 2. pkt., og§ 253, stk. 2, omfattes af
udvisningsbestemmelsen i udlændingelovens § 22, nr. 6. Det betyder, at der som udgangspunkt vil
skulle ske udvisning på baggrund af straf for overtrædelse af disse bestemmelser uanset friheds-
straffens længde. Udvisning vil skulle finde sted, medmindre Danmarks internationale forpligtel-
ser med sikkerhed er til hinder herfor. Dette vil afhænge af en konkret vurdering, hvori bl.a. skal
indgå, om udlændingen har et familieliv i Danmark, længden af udlændingens ophold i Danmark
samt den begåede kriminalitets art og grovhed.
For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, vil udvisning dog skulle ske i overensstemmelse
med de principper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf.
udlændingelovens § 26 b.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
[De økonomiske konsekvenser på Justitsministeriets område er under afklaring.]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Efter udlændingeloven kan en udlænding udvises uanset frihedsstraffens længde og varigheden og
udlændingens ophold i Danmark, hvis den pågældende idømmes en ubetinget frihedsstraf for
navnlig overtrædelse af straffeloven, jf. udlændingelovens § 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1 og § 24, nr. 1.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter §§ 22-24, medmindre dette
med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Med lovforslaget foreslås det at ændre udlændingelovens § 22, nr. 6, således at bestemmelsen også
kommer til at omfatte overtrædelse af straffelovens § 241, 2.pkt., § 249, 2. pkt. og § 253, stk. 2.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring indebærer, at en udlænding, der idømmes en ubetinget frihedsstraf for
uagtsomt manddrab eller uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstæn-
digheder eller for flugtbilisme, skal udvises, medmindre udvisning med sikkerhed vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser. Tilsvarende gælder, hvis den pågældende idømmes en
anden strafferetlig retsfølge for at have overtrådt en eller flere af bestemmelserne og ville være
idømt ubetinget frihedsstraf, hvis ikke der var idømt en anden strafferetlig retsfølge.
For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kan udvisning dog kun ske i overensstemmelse
med de principper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf.
udlændingelovens § 26 b.
Udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, kan kun udvises under hensyn til den offentlige orden,
sikkerhed og sundhed samt under overholdelse proportionalitetsprincippet. Det er et krav, at ud-
visningen er begrundet i udlændingens adfærd og ikke den pågældendes økonomiske situation.
Vurderingen af, om en udlænding skal udvises, skal bl.a. tage hensyn til varigheden af den pågæl-
dendes ophold i landet, den pågældendes alder, helbredstilstand, familiemæssige og økonomiske
situation, samt sociale og kulturelle integration i værtslandet og tilknytningen til hjemlandet.
EU-retten har forrang, hvilket afspejles i udlændingelovens § 2, stk. 3, som foreskriver, at de be-
grænsninger, der følger af denne lov, kun finder anvendelse på udlændinge, der er omfattet af EU-
reglerne, i det omfang det er foreneligt med disse regler. De ovennævnte skal således altid inddra-
ges i vurderingen.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige byretter, Sø- og Handelsretten, 3 F, 3F Privat Service,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Amnesty Nu
,
Bedsteforældre for asyl,
Børnerådet, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Copenhagen Business
School (Juridisk Institut), Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske Advokater, Danske Re-
gioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneske-
rettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Kriminalpræventive Råd, DFUNK
Dansk Flygt-
ningehjælp Ungdom, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, DIGST, Dokumentations- og Råd-
givningscentret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fi-
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
2333491_0010.png
UDKAST
nansrådet, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Udlændin-
geretsadvokater, Foreningen af Offentlige Anklagere, Forsikring og Pension, Færøernes Lands-
styre, Global Biodiversity Information Facility (GBIF), Handels, Transport og Serviceerhvervene,
HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskeret-
tigheder, International Community / Erhverv Aarhus, Justitia, KL, Kirkernes Integrationstjeneste
,
Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvin-
defredsligaen), Københavns Universitet (Juridisk Fakultet), Landsforeningen Adoption & Sam-
fund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsorganisation af kvin-
dekrisecentre (LOKK), Mellemfolkeligt Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
Odense Universitetshospital, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden),
Politiforbundet, PRO-Vest, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvoka-
ten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, SOS Racisme, Syddansk Universitet
(Juridisk Institut), Trafikselskabet Movia, Udlændingenævnet, UNHCR Regional Representation
for Northern Europe, Work-live-stay southern Denmark, Ægteskab uden grænser, Ældresagen,
Aalborg Universitet (Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
[De økonomiske konsekvenser på
Justitsministeriets område er under
afklaring.]
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
2333491_0011.png
UDKAST
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klima- og miljø-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, vil udvisning skulle ske i
retten
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne gælder for be-
grænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter udlændingeloven kan en udlænding udvises uanset frihedsstraffens længde og varigheden af
opholdet i Danmark, hvis den pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf for nærmere bestemte
overtrædelser af navnlig straffeloven, jf. udlændingelovens § 22, nr. 4-9, § 23, nr. 1, og § 24, nr.
1.
Det følger således af udlændingelovens § 22, nr. 6, at en udlænding kan udvises, hvis udlændingen
efter bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller efter straffelovens § 119, stk. 1 og 2 og
stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt., § 119 b, § 123, § 136, § 180, § 181, § 183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 184, stk.
1, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1, § 193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210, stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, § 216,
§ 222, § 225, jf. §§ 216 og 222, § 226, § 235, § 237, §§ 243-246, § 250, § 252, stk. 1 og 2, § 261,
stk. 2, § 262 a, § 276, jf. § 286, § 276 a, jf. § 286, §§ 278-283, jf. § 286, § 279, jf. § 285, hvis
forholdet angår socialt bedrageri, § 288, § 289, § 289 a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1, jf. stk. 4, eller
§ 291, stk. 2, idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller
giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter §§ 22-24, medmindre dette
med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det foreslås at ændre udlændingelovens
§ 22, nr. 6,
således at bestemmelsen også kommer til at
omfatte straffelovens § 241, 2. pkt. om uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændig-
heder, § 249, 2. pkt. om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstæn-
digheder samt § 253, stk. 2, om flugtbilisme.
Ændringen indebærer, at en udlænding efter en konkret vurdering vil kunne udvises uanset straf-
fens længde, varigheden af udlændingens ophold her i landet og den pågældendes opholdsgrund-
lag, hvis den pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf for uagtsomt manddrab eller uagtsomt
betydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstændigheder eller flugtbilisme. Tilsva-
rende gælder, hvis den pågældende idømmes en anden strafferetlig retsfølge for at have overtrådt
en eller flere af bestemmelserne og ville være idømt ubetinget frihedsstraf, hvis ikke der var idømt
en anden strafferetlig retsfølge.
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
Udvisning vil dog kun kunne ske i det omfang, dette ikke med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, jf. udlændingelovens § 26, stk. 2. I denne konkrete vurde-
ring vil det bl.a. skulle indgå, om udlændingen har et familieliv i Danmark, længden af udlændin-
gens ophold i Danmark samt den begåede kriminalitets art og grovhed.
For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, vil udvisning dog skulle ske i overensstemmelse
med de principper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf.
udlændingelovens § 26 b.
Der henvises til pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Endvidere foreslås det at konsekvensrette udlændingelovens § 22, nr. 6, som følge af en ændring
af straffelovens § 119 ved lov nr. 82 af 30. januar 2019 om ændring af straffeloven (Skærpelse af
straffen for trusler, chikane og hærværk mod personer i offentlig tjeneste eller hverv).
Det følger af den gældende bestemmelse i § 22, nr. 6, at en udlænding kan udvises, hvis udlæn-
dingen efter straffelovens § 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt., idømmes ubetinget fri-
hedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberø-
velse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter.
Ved lov nr. 82 af 30. januar 2019 om ændring af straffeloven blev der indsat et nyt stykke som
straffelovens § 119, stk. 3, hvorefter der ved fastsættelse af straffen for trussel om vold efter stk. 1
skal lægges vægt på den betydning, som lovovertrædelsen kan have for den pågældendes udførelse
af tjenesten eller hvervet. Bestemmelsen er en strafskærpelsesbestemmelse, der knytter sig til §
119, stk. 1, som allerede er omfattet af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 22, nr. 6.
Ved ændringen blev den tidligere bestemmelse i § 119, stk. 3, til § 119, stk. 4.
Det foreslås derfor at konsekvensrette udlændingelovens § 22, nr. 6, således at en udlænding kan
udvises, hvis udlændingen efter straffelovens § 119, stk. 1, 2 og 4, 2. pkt., jf. 1. pkt., idømmes
ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter.
Det bemærkes, at udvisning dog kun vil kunne ske i det omfang, dette ikke med sikkerhed vil være
i strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf. udlændingelovens § 26, stk. 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2021, og at loven ikke finder anvendelse på lovover-
trædelser begået før lovens ikrafttræden. Det vil sige, at de hidtil gældende regler finder anvendelse
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
UDKAST
ved vurderingen af, om der skal ske udvisning ved dom for et strafbart forhold begået før lovens
ikrafttræden.
Til § 3
Det følger af udlændingelovens § 66, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for disse landsdele med de afgivelser, som
de særlige færøske eller grønlandske forhold tilsiger. Det foreslås derfor, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færø-
erne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
2333491_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1513 af 22. oktober
2020, som ændret ved bl.a. lov nr.
572 af 31. maj 2010, § 4 i lov nr.
1832 af 8. december 2020 og senest
ved lov nr. 131 af 30. januar 2021,
foretages følgende ændringer:
15
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 194: Udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven (Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.), fra justitsministeren
2333491_0016.png
UDKAST
Lovforslaget
1.
I
§ 22, nr. 6,
ændres »§ 119, stk.
§ 22. ---
Nr. 1-5.
---
1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt.«
Nr. 6.
udlændingen efter bestem- til: »§ 119, stk. 1, 2 og stk. 4, 2. pkt.,
melser i straffelovens kapitel 12 og jf. 1. pkt.«, og »§§ 243-246, § 250,
13 eller efter straffelovens § 119,
§ 252, stk. 1 og 2« ændres til: »§
stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1.
241, 2. pkt., §§ 243-246, § 249, 2.
pkt., § 250, § 252, stk. 1 og 2, § 253,
pkt., § 123, § 136, § 180, § 181, §
183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 184,
stk. 2.,«.
stk. 1, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1, §
193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210,
stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, § 216,
§ 222, § 225, jf. §§ 216 og 222, §
226, § 235, § 237, §§ 243-246, §
250, § 252, stk. 1 og 2, § 261, stk.
2, § 262 a, § 276, jf. § 286, § 276
a, jf. § 286, §§ 278-283, jf. § 286,
§ 279, jf. § 285, hvis forholdet an-
går socialt bedrageri, § 288, § 289,
§ 289 a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1,
jf. stk. 4, eller § 291, stk. 2, idøm-
mes ubetinget frihedsstraf eller an-
den strafferetlig retsfølge, der in-
debærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovover-
trædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter.
Gældende formulering
16