Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2332937_0001.png
4. februar 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Yousif Fares Nasser Al-
Saif
Sagsnr.: 2021-304-0181
Dok.:
1826543
Dato:
Kontor:
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 2014/41/EU af 3. april 2014 om den europæiske ef-
terforskningskendelse i straffesager for så vidt angår tilpasning til
EU-reglerne om beskyttelse af personoplysninger
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
Nyt notat.
KOM (2021) 0021
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 20. januar 2021 et direktivforslag til ændring
af direktiv 2014/41/EU af 3. april 2014 om den europæiske efterforsknings-
kendelse i straffesager. Formålet med forslaget er at tilpasse direktiv
2014/41/EU til reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/680 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med hen-
blik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare hand-
linger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af så-
danne oplysninger og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse
2008/977/RIA (retshåndhævelsesdirektivet).
Den ændring, der med direktivforslaget lægges op til, består i, at artikel 20
i direktiv 2014/41/EU
der bl.a. henviser til Rådets rammeafgørelse
2008/977/RIA, som er ophævet og erstattet af retshåndhævelsesdirektivet
udgår. Formålet hermed er at undgå tvivl om, hvorvidt behandling af per-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv om den europæiske efterforskningskendelse i straffesager for så vidt angår tilpasning til EU-reglerne om beskyttelse af personoplysninger, fra justitsministeren
sonoplysninger i henhold til direktiv 2014/41/EU er reguleret af retshånd-
hævelsesdirektivet eller databeskyttelsesforordningen. Der er således tale
om en tilpasning af direktivet i forhold til ændringerne i de databeskyttel-
sesretlige regler.
Det bemærkes, at nærværende forslag og direktiv 2014/41/EU er omfattet
af det danske retsforbehold i henhold til artikel 2a i protokol nr. 22, og at
det endnu ikke er blevet behandlet i Rådet.
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for intentionerne bag for-
slaget.
2. Baggrund
I henhold til artikel 62, stk. 6, i retshåndhævelsesdirektivet skulle Kommis-
sionen inden den 6. maj 2019 gennemgå de EU-retsakter, der blev vedtaget
inden dette direktiv, og som regulerer retshåndhævende myndigheders be-
handling af personoplysninger til retshåndhævelsesformål, for at afdække
eventuelle behov for at tilpasse reglerne i disse retsakter til retshåndhævel-
sesdirektivet. Hvis det i den forbindelse viste sig hensigtsmæssigt, skulle
Kommissionen efter bestemmelsen fremsætte forslag til ændring af de rele-
vante retsakter, der måtte være nødvendige for at sikre en konsekvent til-
gang til beskyttelse af personoplysninger inden for retshåndhævelsesdirek-
tivets anvendelsesområde.
Kommissionen fremlagde resultaterne af gennemgangen af disse EU-
retsakter i en meddelelse med titlen ”Det
videre forløb med tilpasning af den
tidligere tredje søjle i EU-retten til databeskyttelsesreglerne”
af 24. juni
2020. Denne meddelelse angiver i alt ti retsakter, som skal tilpasses rets-
håndhævelsesdirektivet, herunder direktiv 2014/41/EU om den europæiske
efterforskningskendelse i straffesager. Kommissionen meddelte på den bag-
grund, at den ville fremsætte forslag om ændring af direktiv 2014/41/EU i
sidste kvartal af 2020. Det er således baggrunden for nærværende forslag.
Forslaget er baseret på TEUF artikel 16, stk. 2. I medfør af artikel 2 a, i
protokol nr. 22, er Danmark som følge af retsforbeholdet ikke bundet af
retsakter med hjemmel i TEUF artikel 16, når disse vedrører medlemssta-
ternes behandling af personoplysninger under udøvelsen af de aktiviteter,
der er omfattet af kapitel 4 eller 5 i afsnit V i tredje del af TEUF.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv om den europæiske efterforskningskendelse i straffesager for så vidt angår tilpasning til EU-reglerne om beskyttelse af personoplysninger, fra justitsministeren
2332937_0003.png
Direktivforslaget er oversendt til Rådet den 20. januar 2021 i dansk sprog-
version og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at tilpasse databeskyttelsesreglerne i direktiv
2014/41/EU til de regler, der er fastsat i retshåndhævelsesdirektivet for at
sikre en konsekvent tilgang til beskyttelse af personoplysninger inden for
retshåndhævelsesdirektivets anvendelsesområde.
Kommissionen lægger i forslagets artikel 1 op til, at artikel 20 i direktiv
2014/41/EU udgår. Ifølge artikel 20 i det gældende direktiv skal enhver be-
handling af personoplysninger i medfør af direktivet overholde Rådets ram-
meafgørelse 2008/977/RIA og principperne i Europarådets konvention til
beskyttelse af enkeltpersoner med hensyn til automatisk behandling af per-
sonoplysninger (28. januar 1981) og dens tillægsprotokol. Henvisningen til
rammeafgørelsen 2008/977/RIA skal i dag som følge af retshåndhævelses-
direktivets artikel 59 opfattes som en henvisning til retshåndhævelsesdirek-
tivet.
Baggrunden for forslagets artikel 1 er, at den gældende artikel 20 i direktiv
2014/41/EU ikke skelner mellem behandling af personoplysninger, der er
reguleret af henholdsvis databeskyttelsesforordningen
1
og retshåndhævel-
sesdirektivet. Behovet for at foreslå en ændring på dette punkt skal ses i
lyset af, at direktiv 2014/41/EU
ud over at omfatte straffesager
også
finder anvendelse på visse typer ikke-strafferetlige sager. Mens behandlin-
gen af personoplysninger i forhold til straffesager er omfattet af retshåndhæ-
velsesdirektivet, er behandlingen af personoplysninger som led i ikke-straf-
feretlige sager reguleret af databeskyttelsesforordningen. Den gældende ar-
tikel 20 henviser imidlertid ikke til databeskyttelsesforordningen, og således
vil der kunne opstå tvivl om, hvorvidt en behandling af personoplysninger
er reguleret af databeskyttelsesforordningen eller retshåndhævelsesdirekti-
vet. For at afhjælpe denne usikkerhed samt sikre overensstemmelse med
retshåndhævelsesdirektivets anvendelsesområde foreslås det, at artikel 20 i
direktiv 2014/41/EU udgår.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/679 af 27. april 2016 om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forord-
ning om databeskyttelse)
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv om den europæiske efterforskningskendelse i straffesager for så vidt angår tilpasning til EU-reglerne om beskyttelse af personoplysninger, fra justitsministeren
2332937_0004.png
Direktivforslagets øvrige bestemmelser indeholder nærmere regler om bl.a.
fristen for gennemførelse af direktivet samt ikrafttrædelsesdatoen herfor.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget og har endnu ikke fastlagt
sin holdning til Kommissionens forslag.
Forslaget vil blive behandlet i Europa-Parlamentets udvalg om Borgernes
Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE).
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er
inden for rammerne af EU’s kom-
petence, idet kun EU kan vedtage en retsakt om ændring af direktiv
2014/41/EU. Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende ret
Nærværende forslag og direktiv 2014/41/EU, som nærværende forslag har
til formål til at ændre, er omfattet af det danske retsforbehold.
Det bemærkes imidlertid, at retshåndhævelsesdirektivet er gennemført i
dansk ret med retshåndhævelsesloven
2
, ligesom databeskyttelsesforordnin-
gen gælder i Danmark.
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser,
da det fremsatte direktivforslag er omfattet af det danske retsforbehold. End-
videre vurderes forslaget ikke at have økonomiske konsekvenser. Endelig
skønnes en vedtagelse af forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Grund- og nærhedsnotatet har været sendt i høring i Specialudvalget for Po-
litimæssige og Retligt samarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landets holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
2
Lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af person-
oplysninger
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv om den europæiske efterforskningskendelse i straffesager for så vidt angår tilpasning til EU-reglerne om beskyttelse af personoplysninger, fra justitsministeren
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for intentionerne bag for-
slaget, navnlig at sikre en konsekvent tilgang til beskyttelse af personoplys-
ninger inden for retshåndhævelsesdirektivets anvendelsesområde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Direktivforslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Side 5/5