Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. februar 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 190 alm. del stillet af udvalget den 8. decem-
ber 2020 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Hvor mange fuldtidspersoner har på månedsniveau været allokeret til kon-
trol af covid-19-kompensationsordningerne i henholdsvis Erhvervsstyrel-
sen, SØIK og SKAT? Der spørges specifikt til kontrol og ikke øvrig admi-
nistration af kompensationsordningerne.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Erhvervsstyrelsen, som
har oplyst følgende, jeg kan henholde mig til:
”Ud over kontrollen forbundet med den generelle sagsbehandling er der
som led i etableringen af kompensationsordningerne oprettet et særligt
kontrolteam, der identificerer mulig svindel med kompensationsordnin-
gerne,
jf. besvarelsen af spørgsmål 188.
Af tabel 1 fremgår antal fuldtids-
beskæftigede i det særlige kontrolteam i 2020.
Tabel 1. Fuldtidsbeskæftigede i det særlige kontrolteam
Apr. Maj Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec.
Fuldtidsbeskæftigede
11,0 30,0 37,5 33,5 31,0 35,5 31,5 31,5 33,1
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Pr. måned,
april-dec.
30,5
Årsværk
22,9
Anm: Baseret på manuel optælling af medarbejdere samt estimeret månedligt tidsforbrug. Et årsværk beregnes som 1.500 timer
år svarende til 125 timer pr. måned. Kilde: Erhvervsstyrelsen.
Det er ikke muligt at sondre mellem de øvrige sagsbehandleres tidsforbrug
på hhv. kontrolopgaver og anden sagsbehandling. Det skyldes, at en stor
del af den almindelige sagsbehandling består i kontrol, hvor der blandt an-
det rettes fejl og reduceres i de ansøgte beløb, såfremt der ikke er grundlag
for at tildele kompensation.”
Desuden har jeg til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Skattestyrel-
sen, som har oplyst følgende, jeg kan henholde mig til:
”For
så vidt angår Skattestyrelsens område, henvises der til Skattestyrel-
sens besvarelse af spørgsmål 188 og 189 samt nedenstående tabel 2.