Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2332422_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. februar 2021
Besvarelse af spørgsmål 188 alm. del stillet af udvalget den 8. decem-
ber 2020 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Hvor mange årsværk har Erhvervsstyrelsen, SØIK og SKAT frem til dags
dato brugt på kontrol af kompensationsordningerne, som er iværksat i for-
bindelse med covid-19?
Svar:
Det lægges til grund, at der alene spørges til COVID-19-kompensations-
ordningerne på Erhvervsstyrelsens område.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Erhvervsstyrelsen, som
har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Aktuelt
arbejder i alt cirka 350 personer med kompensationsordningerne,
hvoraf langt størstedelen varetager generel sagsbehandling, herunder kon-
trol.
Det er ikke muligt at sondre mellem sagsbehandlernes tidsforbrug på hhv.
kontrolopgaver og anden sagsbehandling. Det skyldes, at en stor del af den
almindelige sagsbehandling består i kontrol, hvor der blandt andet rettes
fejl og reduceres i de ansøgte beløb, såfremt der ikke er grundlag for at
tildele kompensation. Ud over kontrollen forbundet med den generelle
sagsbehandling er der som led i etableringen af kompensationsordningerne
oprettet et særligt kontrolteam.
Det samlede kontrolsystem i Erhvervsstyrelsen er etableret ud fra en afvej-
ning af dels behovet for hurtigt at udbetale kompensation og dels behovet
for svindelforebyggelse.
Ordningerne er grundlæggende etableret således, at kompensationsbelø-
bene forudbetales på baggrund af en sagsbehandling, der baserer sig på et
begrænset sæt oplysninger fra virksomhederne, herunder forventninger til
omsætning, personalebehov mv. i kompensationsperioden. Derefter fore-
tages en efterregulering og -kontrol af alle udbetalinger fra ordningerne,
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 189: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 188-191 om, hvor mange årsværk Erhvervsstyrelsen, SØIK og SKAT har brugt på kontrol af kompensationsordningerne i forbindelse med covid-19 m.v.
hvor virksomhederne indsender dokumentation for kompensationsperio-
dens faktiske udvikling.
Både den forudgående kontrol (før udbetaling) og den efterfølgende kon-
trol (efter udbetaling) består af flere elementer, som skal sikre, at virksom-
hederne får udbetalt det rigtige kompensationsbeløb, og at der ikke uberet-
tiget udbetales kompensation.
Alle ansøgninger bliver således kontrolleret inden udbetaling, og for alle
ansøgninger gælder, at:
Styrelsen krydstjekker virksomhedens ansøgning med data fra offent-
lige registre, fx CPR-register og eIndkomst.
Såfremt der registreres afvigelser, tages ansøgningen ud til manuel
gennemgang hos styrelsens sagsbehandlere. Her kan indhentes yderli-
gere dokumentation fra virksomheden.
Hvis der stadigvæk efter den manuelle gennemgang udestår spørgsmål
eller uregelmæssigheder, udtages ansøgningen til særlig kontrol. Her
kan indhentes yderligere dokumentation fra virksomheden.
Derudover gennemføres en automatisk gennemgang af alle ansøgnin-
gerne, hvor styrelsen ved brug af machine learning risikovurderer alle
ansøgninger. Ansøgninger med høj risikovurdering udtages til særlig
kontrol. Styrelsen har her mulighed for at udbede mere dybdegående
dokumentation.
Alle hjemsendte medarbejdere omfattet af lønkompensationsordnin-
gen orienteres om, at de er hjemsendt og opfordres til at informere Er-
hvervsstyrelsen, hvis dette ikke er korrekt.
Styrelsen anvender aktivt henvendelser fra medarbejdere og organisa-
tioner, også henvendelser via whistleblowerordningen. De fleste hen-
vendelser anvendes dog først i forbindelse med efterkontrollen, da de
fx omhandler medarbejdere, der har arbejdet i hjemsendelsesperioden.
Dette er lovligt, så længe virksomhederne husker at indberette dette i
forbindelse med efterkontrollen.
Styrelsen samarbejder tæt med bl.a. skattemyndighederne, SØIK og
Hvidvasksekretariatet.
Der er pr. ultimo december brugt i alt svarende til ca. 300 årsværk på op-
gaver relateret til COVID-19-kompensationsordningerne i Erhvervsstyrel-
sen.”
Jeg har desuden indhentet bidrag fra Skattestyrelsen, som har oplyst mig
følgende:
”Skattestyrelsen forudsætter i lighed med Erhvervsstyrelsen, at der alene
spørges til COVID-19-kompensationsordningerne, som ligger under Er-
hvervsstyrelsen og ikke låneordningerne vedr. moms og A-skat, som ad-
ministreres af Skattestyrelsen.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 189: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 188-191 om, hvor mange årsværk Erhvervsstyrelsen, SØIK og SKAT har brugt på kontrol af kompensationsordningerne i forbindelse med covid-19 m.v.
2332422_0003.png
Der er dermed ikke administrative konsekvenser (årsværksforbrug) i Skat-
testyrelsen forbundet med den direkte kontrol af kompensationsordnin-
gerne. Skattestyrelsen har dog et tæt samarbejde med Erhvervsstyrelsen og
SØIK på området og har i den forbindelse anvendt 1,4 årsværk
1
til arbejde,
der relaterer sig til kontrolopgaven i Erhvervsstyrelsen, herunder fx vejled-
ning af udbetalende styrelser samt modtagere af kompensationsordnin-
gerne vedr. deres angivelsespligt. Det er i den forbindelse ikke muligt at
udskille ressourceforbruget til kompensationsordningerne fra ressourcefor-
bruget til låneordningerne, hvorfor den skønnede angivelse af årsværk ind-
befatter begge.
Det kan endvidere oplyses, at Skattestyrelsen i dele af 2020 har udlånt i alt
syv medarbejdere til Erhvervsstyrelsen, ifm. kontrol af kompensationsord-
ningerne. To af disse medarbejdere er fortsat udlånt. Lønomkostningerne
hertil afholdes af Skattestyrelsen, som efterfølgende søger om refusion ved
Erhvervsstyrelsen.”
Jeg har endvidere indhentet bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst
mig følgende udtagelse fra Rigsadvokaten:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålene indhentet føl-
gende udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet (SØIK), hvortil Rigsadvokaten kan henholde sig:
SØIK kan indledningsvis oplyse, at SØIK ikke fører kontrol med kompen-
sationsordningerne.
SØIK modtager på vegne af politikredsene alle politianmeldelser om mu-
lig svindel med kompensationsordningerne, herunder anmeldelser fra
blandt andet Erhvervsstyrelsen og Skattestyrelsen. SØIK har i den forbin-
delse blandt andet til opgave at fordele sagerne til de relevante politikredse,
der efterforsker hovedparten af sagerne, mens en mindre del af sagerne
færdigefterforskes og strafforfølges af SØIK.
Derudover kan det oplyses, at Hvidvasksekretariatet i SØIK modtager et
omfattende antal underretninger om mistænkelige transaktioner med rela-
tion til udbetalinger fra kompensationsordningerne. I den forbindelse er
der oprettet en såkaldt fast track-ordning i Hvidvasksekretariatet. Fast
track-ordningen medfører, at når der modtages underretninger fra en un-
derretningspligtig, hvor mistankegrundlaget indeholder indikationer på
mulig misbrug af kompensationsordningerne, bliver disse underretninger
hurtigt videresendt til behandling hos den relevante myndighed, som f.eks.
Erhvervsstyrelsen, Skattestyrelsen eller SØIK.
1
Årsværkangivelsen er baseret delvist på opgørelse fra tidsregistreringssystemet samt manuel optælling af
medarbejdere og estimeret månedligt tidsforbrug på 120 timer. Et årsværk beregnes som 1.440 timer pr. år.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 189: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 188-191 om, hvor mange årsværk Erhvervsstyrelsen, SØIK og SKAT har brugt på kontrol af kompensationsordningerne i forbindelse med covid-19 m.v.
Når SØIK modtager anmeldelser eller hvidvaskunderretninger om mulig
svindel med kompensationsordningerne, bliver disse grundigt gennemgået
for at vurdere, om der er grundlag for at indlede en efterforskning. Er der
mulighed for med det samme at beslaglægge midler, som stammer fra svig-
agtig opnået støtte fra en kompensationsordning, sørger SØIK for, at mid-
lerne
bliver beslaglagt, inden sagen eventuelt fordeles til en politikreds.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
4