Jørn Vestergaard
professor emeritus
+45/21 60 26 80
http://jura.ku.dk/jv
Den 29. januar 2021
Til Folketingets Retsudvalg samt Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen
1.
I forbindelse med Folketingets behandling af Beslutningsforslag nr. B 134 skal jeg venligst henlede
opmærksomheden på den kendelse, som Rigsretten afsagde i Tamilsagen vedrørende spørgsmålet
om udeladelse af forhold om vildledning af Folketinget, se Ugeskrift for Retsvæsen 1994.422 R. I
kendelsen konkluderede Rigsretten således:
Rigsrettens bemærkninger.
I forbindelse med Folketingets beslutning om at rejse tiltale for Rigsretten blev det overvejet tillige at
tiltale Erik Ninn-Hansen for at have forsøgt at hindre Folketingets Ombudsmand i at gennemføre sin
undersøgelse vedrørende Justitsministeriets og Udlændingedirektoratets behandling af sager om
familiesammenføring, for at have afgivet misvisende, vildledende og/eller urigtige oplysninger over
for Folketingets Ombudsmand og for at have afgivet misvisende, vildledende og/eller urigtige
oplysninger over for Folketinget, jf. de i udvalgsbetænkningen omtalte forhold II og III. Sådanne
handlinger ville udgøre selvstændige forhold, for så vidt angår handlingerne over for Folketingets
Ombudsmand efter § 5, stk. 1, i lov om ministres ansvarlighed, jf. § 7, stk. 1, i lov om folketingets
ombudsmand, og for så vidt angår handlingerne over for Folketinget efter lov om ministres
ansvarlighed § 5, stk. 2, jf. stk. 1.
Folketinget har imidlertid besluttet at undlade tiltale for disse forhold, og tiltalte vil derfor ikke
kunne dømmes herfor, jf. rigsretslovens § 65, 1. pkt. Ifølge denne bestemmelse, der svarer til
retsplejelovens § 908, stk. 3, kan tiltalte »kun dømmes for de i anklageskriftet nævnte forhold«.
Såfremt tiltalte findes skyldig i det forhold, for hvilket det er rejst tiltale, ville det stride mod
princippet i disse bestemmelser at tillægge de forhold, for hvilke tiltale er undladt, betydning ved
strafudmålingen som skærpende omstændigheder.
Rigsretten tager derfor den af forsvarerne nedlagte påstand til følge.
Der er ikke herved taget stilling til, i hvilketomfang bevisførelse vedrørende tiltaltes handlinger over
for Folketingets Ombudsmand og over for Folketinget kan have betydning for bedømmelsen af
skyldspørgsmålet i det forhold, for hvilket der er rejst tiltale, herunder for bedømmelsen af
spørgsmålet om forsæt eller grov uagtsomhed.
Afgørelsen er énstemmig.
Thi bestemmes:
De i tiltalebeslutningen og anklageskriftet udeladte to forhold (tiltaltes handlinger i relation til
Folketingets Ombudsmand og påstået vildledning af Folketinget) kan ikke bringes i anvendelse som
strafforhøjende eller strafskærpende omstændigheder.
2.
Det udkast til anklageskrift, som er indeholdt i betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 27. ds. omfatter afslutningsvis følgende afsnit:
”Det er en skærpende omstændighed, jf. § 5, stk. 2, i lov nr. 117 af 15. april 1964 om ministres
ansvarlighed, at forhenværende minister Inger Støjberg i tilknytning til dette forløb afgav urigtige
1