Aalborg den 28.01.2021.
Åbent brev til Socialministeren og Folketingets Social- og Retsudvalg
Jeg er uddannet socialrådgiver og har arbejdet med anbringelser, psykiatri og ungdomskriminalitet i de
sidste 20 år, yderligere er jeg bestyrelsesformand på et godkendt opholdssted, efter Servicelovens § 66 stk.
1 nr. 6.
Jeg skriver til ordførerne da jeg gerne vil gøre jer opmærksomme på at der de seneste år i det sociale
system og i det daglige pædagogiske arbejde, skabes en massiv fejludvikling og et massivt omsorgssvigt for
udsatte børn og unge, grundet lovgivningen og de sociale tilsyns fortolkningen af den. Omsorgssvigt over
for børn og unge som netop har krav på og behov for omsorg. Jeg tænker ikke, det er det, I politikker
ønsker der skal ske i praksis, når I udformer en lovgivning.
Det store omsorgssvigt opstår i forhold til Lov om Voksenansvar og den anbragtes selvbestemmelsesret.
Lov om Voksenansvar:
§ 3.
Ansvaret for at varetage den daglige omsorg overgår fra forældrene til
plejefamilierne og personalet på anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, i lov om social service, når et barn
eller en ung anbringes uden for hjemmet. Dette ansvar indebærer bl.a., at plejefamilierne og personalet
som led i varetagelsen af denne omsorg kan foretage nødvendige indgreb i barnets eller den unges
selvbestemmelsesret for at sikre barnets eller den unges interesser, herunder sikre, at barnets eller den
unges fysiske og psykiske behov opfyldes, og at barnet eller den unge opbygger kompetencer til at indgå i
sociale relationer, trives og modtager læring.
Stk. 2.
Omsorgen for et barn eller en ung skal varetages ud fra en konkret afvejning af barnets eller den
unges grundlæggende rettigheder og under hensyntagen til barnets eller den unges alder, modenhed og
funktionsevne samt under iagttagelse af proportionalitetsprincippet, jf. § 7.
Private opholdssteder, kommunale døgninstitutioner og sikrede institutioner henhører under Servicelovens
§ 66 stk. 1 nr. 6 og nr. 7.
Jf. §3 i Voksen Ansvarsloven tilrettelægges det pædagogiske arbejde således, at personalet kan lave indgreb
i den anbragtes selvbestemmelsesret. Et sådant indgreb skal godkendes af Socialtilsynet, hvilket reelt
betyder, at selvbestemmelsesret, medbestemmelsesret, friheds- og menneskerettigheder har større vægt
end den faglige socialpædagogiske indsats.
Der er fra socialtilsynene en ensidig fortolkning af selvbestemmelsesretten, der fuldstændig negligerer den
omsorgspligt, som institutioner har overfor anbragte. Uanset den anbragtes forhold før anbringelsen, skal
institutionen udelukkende efterleve selvbestemmelsesretten, uanset hvor stor skade, det måtte have for
den anbragte. Den anbragte unge kan frasige sig at stå op om morgenen, arbejdsopgaver,
skoleundervisning, regler omkring hash/stoffer eller gældende husregler om eksempelvis mobiltelefoni og
internet. Lederen må gerne udforme husregler men overskrides husreglen må lederen eller personalet ikke
udføre en konsekvens. Dog peger Socialtilsynet på, at de unge også i Husordenen skal have en
medbestemmelse, hvilket betyder, at de selv er ramme- og regelsættende.
I praksis betyder det, at en ung, som er anbragt efter Ungdomskriminalitet Lovens § 14 ikke behøver at
følge retningslinjerne der står i UKN
–
dommen, handleplanen eller husreglen, samtidig får det dog heller
ikke konsekvenser for den unge.
For at tydeliggøre dette, vil jeg give hverdagseksempler på anbragte unge der har en UKN-dom, hvor
personalet ikke må gribe ind for at hjælpe den unge i ikke at bryde loven: